Kategorie

Obowiązki pracodawcy, Fundusz świadczeń socjalnych

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowelizacja ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych wprowadziła możliwość dokonywania większego odpisu na ten fundusz. Pracodawcy będą mogli z tego skorzystać, jeśli sfinansują np. przyzakładowe przedszkole dla dzieci pracowników.
W związku z nowelizacją ustawy o zfśs od jej wejścia w życie będzie istniała możliwość dokonywania nowego odpisu na ten fundusz, związanego z założeniem przez pracodawcę np. żłobka dla dzieci pracowników.
Prezes Głównego Urzędu Statystycznego w obwieszczeniu z 18 lutego br. podał wysokość przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej pozwalającego na ustalenie odpisów na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych w 2011 r. oraz świadczenia urlopowego.
Prezes GUS ogłosił wysokość przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej w 2010 r. i w drugim półroczu 2010 r. Kwota wynagrodzenia wynosi 2917,14 zł i jest podstawą do obliczenia wysokości odpisu na zfśs w 2011 roku.
Pracodawca, ustalając krąg uprawnionych do świadczeń z funduszu socjalnego, często odwołuje się do definicji zawartych w innych ustawach, np. Kodeksie rodzinnym i opiekuńczym oraz ustawie o pomocy społecznej.
Uzyskane w danym roku środki zakładowego funduszu rehabilitacji pochodzące ze zwolnień podatkowych oraz kwot pobranych zaliczek na podatek dochodowy pracodawca powinien wydatkować do końca grudnia następnego roku. Jeżeli do tej daty zasoby te nie zostaną spożytkowane, podlegają obowiązkowej wpłacie na PFRON.
Ze środków ZFŚS mogą korzystać wszystkie osoby uprawnione przy zastosowaniu jednakowych, wyłącznie socjalnych kryteriów. Pracodawca nie może wyłączyć prawa do ubiegania się o pomoc socjalną żadnej z ustawowo uprawnionych grup osób. Przypadki ich odmiennego traktowania stanowią naruszenie prawa – wyjaśniło w piśmie Ministerstwo Pracy i Polityki Socjalnej.
Korekta odpisów na fundusz socjalny ma na celu dostosowanie kwot przekazanych na fundusz do rzeczywistego stanu zatrudnienia, a zatem do liczby pracowników faktycznie uprawnionych do świadczeń z zfśs.
Zatrudniamy 25 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty i w 2010 r. tworzyliśmy zfśs. Jednak od przyszłego roku chcemy z niego zrezygnować. W zakładzie pracy nie ma związku zawodowego, dlatego chcieliśmy to uzgodnić z przedstawicielem pracowników. On jednak nie zgodził się na rezygnację. Czy brak zgody przedstawiciela pracowników na nietworzenie zfśs i niewypłacanie świadczeń urlopowych jest dla nas wiążący?
Obdarowywanie prezentami świątecznymi wszystkich pracowników godzi w sens tworzenia zfśs. Jego kluczowe kryterium – socjalne nie jest przestrzegane, gdy pracodawca finansuje prezenty bez względu na sytuację finansową pracowników.
Możliwość dofinansowania z funduszu socjalnego imprez zbiorowych dla pracowników – np. wyjazdów integracyjnych – nie budzi już poważnych wątpliwości. Problemem jest natomiast to, czy wszystkim osobom uprawnionym należy przyznać świadczenia w jednakowej wysokości. W najnowszym orzecznictwie pojawia się pogląd, że wszelkie zbiorowe spotkania mogą być finansowane ze środków funduszu i nie trzeba różnicować sytuacji materialnej uczestniczących w nich osób.
Jestem członkiem komisji socjalnej w Zakładach Remontowo-Budowlanych w K. Chciałabym się dowiedzieć, czy zapomogi udzielane z funduszu związków zawodowych są łączone z limitem 380 zł, które są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych?
Pracodawcy w stanie upadłości bądź likwidacji do wyczerpania środków zfśs zarządzają nimi tak jak dotychczas. Nie muszą jedynie odprowadzać nowych odpisów i mają możliwość obniżenia ich wysokości np. przez zapisy w regulaminie wynagradzania.
Tylko kontrolerzy PIP, ZUS, urzędów skarbowych czy przedstawiciele sądów i prokuratury mają prawo wglądu do dokumentacji płacowej pracownika bez jego zgody.
Pracodawcy muszą w regulaminie zfśs jasno określić kryteria przydzielania środków z funduszu, sposób dokumentowania wysokości zarobków współmałżonka na potrzeby funduszu socjalnego oraz cele, na które można te środki przeznaczać.
30 września mija termin przekazania przez pracodawców tworzących zakładowy fundusz świadczeń socjalnych (zfśs) drugiej raty odpisu na fundusz.
30 września mija termin przekazania przez pracodawców tworzących zakładowy fundusz świadczeń socjalnych (zfśs) drugiej raty odpisu na fundusz.
Zbliża się 31 maja - do tego dnia pracodawcy tworzący zakładowy fundusz świadczeń socjalnych (zfśs) powinni przekazać pierwszą ratę odpisu na fundusz.
W 2010 r. pracodawcy, którzy tworzą zfśs, mają obowiązek przekazania pierwszej raty środków na rachunek funduszu do 31 maja br. Rata, jaką należy przelać na wyodrębnione konto, musi wynieść co najmniej 75% równowartości odpisu podstawowego.
Pracodawcy tworzący zakładowy fundusz świadczeń socjalnych (zfśs) do 31 maja br. powinni przekazać pierwszą ratę środków na rachunek funduszu. Rata, jaką należy przelać na wyodrębnione konto, musi wynieść co najmniej 75 proc. równowartości odpisu podstawowego.
Prezes Głównego Urzędu Statystycznego 19 lutego 2010 r. ogłosił dane pozwalające na ustalenie wysokości tegorocznych odpisów na zfśs. Podstawą obliczeń odpisu w 2010 r. jest kwota 2794,25 zł. Na odprowadzenie pierwszej raty na konto funduszu tworzonego na działalność socjalną mamy czas do 31 maja br.
Dopłaty z tytułu tzw. wczasów pod gruszą (wypoczynku zorganizowanego we własnym zakresie) podlegają opodatkowaniu w pełnej wysokości niezależnie od tego, czy dopłatę otrzymuje pracownik, czy jego dzieci.
Nasz pracownik korzystał z urlopu wypoczynkowego od 18 do 31 stycznia 2010 r. Z tego tytułu przysługuje mu świadczenie urlopowe. Nie znamy wysokości odpisu podstawowego na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych (zfśs) na 2010 r. W jakiej wysokości należy wypłacić pracownikowi świadczenie urlopowe?
Regulamin zfśs w naszej firmie przewiduje udzielanie pożyczek mieszkaniowych. Czy możemy uzależniać przyznanie pożyczek od rodzaju umowy o pracę, jaką jest z nami związany pracownik? Boimy się, że możemy mieć problem z odzyskaniem kwoty pożyczki udzielonej pracownikowi zatrudnionemu na krótki okres (np. na 3 miesiące). Przy innym podejściu spłata pożyczki udzielonej osobie zatrudnionej np. na 3-miesięczny okres próbny następowałaby przez dłuższy czas niż okres obowiązywania umowy.
Jednym z narzędzi służących do realizacji działalności socjalnej przez pracodawców na rzecz osób uprawnionych jest zakładowy fundusz świadczeń socjalnych. Dla niektórych pracodawców tworzenie zfśs jest ustawowym obowiązkiem. Inni pracodawcy mogą go utworzyć dobrowolnie.
Z końcem roku pracodawca tworzący zakładowy fundusz świadczeń socjalnych powinien ustalić przeciętną liczbę osób zatrudnionych w zakładzie w danym roku i dokonać stosownej korekty odpisów przekazanych na ten fundusz.
W każdym przypadku pracownicy muszą zostać poinformowani o fakcie nieutworzenia funduszu. Ten obowiązek pracodawcy wynika bezpośrednio z ustawy o zfśs lub pośrednio z przepisów dotyczących tworzenia aktów wewnątrzzakładowych.
Całkowita likwidacja funduszu następuje z chwilą, gdy kapitał funduszu zostanie rozdysponowany. A zatem tak długo, jak na koncie funduszu będą jakiekolwiek środki, upadły pracodawca będzie zobowiązany administrować tymi zasobami.
30 września mija termin wpłaty kwoty odpisu podstawowego na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych (zfśs).
Pracodawcy tworzący zakładowy fundusz świadczeń socjalnych mają możliwość wykorzystania środków zgromadzonych na rachunku bankowym funduszu, np. na dofinansowanie do wypoczynku pracowników.
Pracodawca musi do 31 maja 2009 r. przekazać na rachunek bankowy funduszu pierwszą część naliczonych odpisów. Sposób ich obliczania jest regulowany przepisami ustawy, a wysokość uzależniona od liczby zatrudnionych pracowników.
W naszym zakładzie istnieje zakładowy fundusz świadczeń socjalnych. Do kiedy w tym roku powinniśmy przekazać pierwszą ratę środków na zfśs, jeżeli 31 maja przypada w niedzielę?
W naszym zakładzie pracuje emeryt, który jednocześnie podjął pracę na pół etatu w innej firmie. Czy ten emeryt ma prawo do świadczeń z zfśs w dwóch zakładach pracy?
Pracodawca musi przekazać odpisy na zfśs w terminie do 30 września każdego roku. Powinien jednak pamiętać o tym, że do 31 maja należy przekazać na rachunek funduszu kwotę stanowiącą co najmniej 75% równowartości odpisów.
Zatrudniamy pracowników na podstawie umów stałych i okresowych. Poza tym współpracujemy ze zleceniobiorcami, chałupnikami oraz zawieramy umowy agencyjne. W jaki sposób mamy ustalić po zmianie przepisów planowane przeciętne zatrudnienie w celu określenia wysokości odpisu na zfśs, skoro wiemy, że w trakcie roku zmniejszy się stan tak ogólnie pojmowanego zatrudnienia?
Pracodawca zatrudniający co najmniej 20 pracowników zobowiązany jest m.in. do wprowadzenia regulaminu pracy, regulaminu wynagradzania oraz do utworzenia zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.
Od 1 stycznia br. pojawiła się nowa możliwość wykorzystania środków z zfśs - pracodawcy mogą finansować tworzenie nowych ośrodków opieki nad dziećmi.
W wyniku podziału spółki, polegającego na wydzieleniu jej części 1 kwietnia 2008 r., do nowo powstałej spółki przekazano naliczenie zfśs za okres od stycznia do marca 2008 r. Kwota naliczenia za ten okres wyniosła 10 tys. zł. Nie została jednak przekazana gotówka dotycząca naliczenia. Pracownicy, którzy przeszli do nowo powstałej spółki, posiadali zobowiązania z tytułu udzielonych pożyczek z zfśs w podzielonej spółce. Łączna kwota udzielonych pożyczek dla pracowników przechodzących do nowo powstałej spółki wyniosła 15 tys. zł. Obecnie pracownicy spłacili zobowiązania z tytułu pożyczek na rachunek zfśs nowo powstałej spółki. Co się dzieje z nadwyżką spłaty pożyczek nad naliczeniem w kwocie 5 tys. zł? Czy zwiększa środki obrotowe nowo powstałej spółki?
W tym roku utworzyliśmy po raz pierwszy zakładowy fundusz świadczeń socjalnych. Tworzymy właśnie regulamin funduszu. W regulaminie chcemy przyznać uprawnionym osobom prawo do dofinansowania do wypoczynku (w wysokości zależnej od dochodu na członka rodziny). Czy prawidłowe będzie wprowadzenie dodatkowo ograniczeń ilościowych przyznawania świadczeń, tzn. ograniczenie możliwości otrzymania dofinansowania do jednego rocznie (dla wszystkich uprawnionych) i ograniczenie możliwości otrzymania dofinansowania tylko do urlopów obejmujących co najmniej dwa tygodnie nieprzerwanego wypoczynku (w przypadku pracowników)? Spotkaliśmy się z różnymi opiniami na ten temat.
Zamierzamy najuboższym pracownikom zakupić ze środków zfśs bony towarowe na Wielkanoc. Mamy przy ich zakupie zapłacić 1% prowizję. Czy tę prowizję można pokryć ze środków zfśs?
Do końca września pracodawcy tworzący zakładowy funduszu świadczeń socjalnych powinni przekazać pozostałą część odpisu na konto tego funduszu.
Do końca września pracodawcy tworzący zakładowy funduszu świadczeń socjalnych powinni przekazać pozostałą część odpisu na konto tego funduszu.
Prowadzenie wspólnej działalności socjalnej pozwala na pełniejsze zaspokajanie potrzeb osób uprawnionych. Jedynym warunkiem jest zawarcie przez zainteresowanych pracodawców stosownej umowy.
Nasz pracownik złożył wniosek o wypłatę świadczenia urlopowego na początku stycznia (będzie przebywał na urlopie od 14 do 25 stycznia 2008 r.). Czy mamy obowiązek wypłacić mu świadczenie, skoro chcemy w tym roku zrezygnować z wypłaty świadczeń urlopowych (do końca stycznia przekażemy pracownikom stosowną informację)?
Niniejsze opracowanie ma na celu ułatwienie stworzenia regulaminu działalności socjalnej pracodawcom, którzy 1 stycznia 2008 r. osiągnęli próg zatrudnienia (20 etatów) i w związku z tym mają obowiązek utworzenia w 2008 r. zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.
Część pracodawców objętych obowiązkami może uwolnić się od tych zobowiązań przez odpowiednie działania. Możliwości te są jednak zróżnicowane w zależności od poziomu zatrudnienia.
Część pracodawców objętych obowiązkami może uwolnić się od tych zobowiązań przez odpowiednie działania. Możliwości te są jednak zróżnicowane w zależności od poziomu zatrudnienia.
Bez uzgodnienia ze związkiem zawodowym lub z reprezentantami pracowników pracodawca nie może zrezygnować z tworzenia zfśs.
Pracodawca tworzący zfśs musi nie tylko w ogólny sposób współdziałać ze związkami zawodowymi w większości kwestii związanych z działalnością socjalną, ale dokonywać z nimi konkretnych uzgodnień.
• pakiet socjalny - umowa o świadczenie na rzecz osoby trzeciej• pakiet socjalny - źródło prawa pracy• korzyści z zawarcia pakietu socjalnegoPrzepisami prawa pracy są określające prawa i obowiązki stron stosunku pracy przepisy powszechnie obowiązującego prawa, a także postanowienia układów zbiorowych pracy i innych porozumień zbiorowych opartych na ustawie (art. 9 k.p.).