W trudnej sytuacji ekonomicznej znajdują się ci pracodawcy, którym można
 przypisać miano przedsiębiorstwa zagrożonego. Zgodnie z wytycznymi 
przedsiębiorstwo jest zagrożone, jeżeli ani przy pomocy środków 
własnych, ani środków, które mogłoby uzyskać od 
właścicieli/akcjonariuszy lub wierzycieli, nie jest ono w stanie 
powstrzymać strat, które bez zewnętrznej interwencji władz publicznych 
prawie na pewno doprowadzą to przedsiębiorstwo do zniknięcia z rynku w 
perspektywie krótko- lub średnioterminowej.
    
                            
    
        
        
    
    
        Zatrudniony w naszej firmie pracownik, wynagradzany stałą stawką miesięczną w kwocie 3600 zł, stał się niezdolny do pracy w lipcu br., w związku z czym nabył prawo do wynagrodzenia chorobowego. W lutym br., za który wynagrodzenie jest uwzględniane w podstawie wymiaru świadczenia chorobowego, pracownik przepracował 11 dni, przez 7 dni przebywał na urlopie wypoczynkowym, natomiast przez 3 dni był niezdolny do pracy z powodu konieczności sprawowania osobistej opieki nad chorym dzieckiem i za ten okres otrzymał zasiłek opiekuńczy. Za luty pracownik otrzymał wynagrodzenie zasadnicze w kwocie 3240 zł, uzupełniające wynagrodzenie urlopowe 105,84 zł oraz zasiłek opiekuńczy za 3 dni. W jaki sposób powinniśmy uzupełnić wynagrodzenie za luty? Czy postąpimy prawidłowo, jeśli przyjmiemy kwotę z umowy o pracę, tj. 3600 zł i dodamy do niej uzupełniające wynagrodzenie urlopowe 105,84 zł, a następnie pomniejszymy uzyskaną sumę o 13,71% (3705,84 zł – 13,71%)?
    
                            
    
        
        
    
    
        Jedną z najpopularniejszych form określania wynagrodzenia za pracę jest 
stałe wynagrodzenie zasadnicze. Jego wysokość jest ustalona w treści 
umowy o pracę. Taka forma wynagradzania może przysługiwać za wykonaną 
czynność, jednostkę pracy bądź przepracowany czas. Wynagrodzenie 
zasadnicze jest samodzielnym składnikiem pensji, który może stanowić jej
 jedyny element. Ponadto stanowi ono w każdym przypadku podstawę do 
wyliczania wysokości innych świadczeń przysługujących pracownikowi, 
takich jak: wynagrodzenie urlopowe, ekwiwalent za urlop, świadczenia 
chorobowe itp.
    
                            
    
        
        
    
    
        Jednemu z naszych pracowników udzieliliśmy urlopu wypoczynkowego na okres od 11 do 24 czerwca br. Pracownik jest zatrudniony w podstawowym systemie czasu pracy i świadczy pracę od poniedziałku do piątku w godzinach od 8:00 do 16:00. 13 czerwca po południu awarii uległ komputerowy system bazy danych naszych klientów uniemożliwiający pracę działu sprzedaży. W związku z tym zdecydowaliśmy się wezwać pracownika do pracy w celu usunięcia awarii (jest to jedyny pracownik, który zajmuje się naprawą usterek systemów informatycznych w naszej firmie). Pracownik odebrał telefon służbowy (okazało się, że nigdzie nie wyjechał) i stawił się w pracy 14 czerwca rano. Przewidywaliśmy, że naprawa systemu zajmie cały dzień, jednak usunięcie awarii zajęło pracownikowi tylko 3 godziny (od 8:00 do 11:00). Pracownik jest wynagradzany stawką godzinową 17,20 zł i otrzymuje dodatek funkcyjny w wysokości 380 zł. Czy postąpiliśmy właściwie, odwołując pracownika z urlopu? Jakie wynagrodzenie powinniśmy mu wypłacić za przepracowane godziny? Czy w zamian za pracę możemy mu udzielić urlopu na część dnia w innym terminie?
    
                            
    
        
        
    
    
        Rynek pracy zmienia się bardzo szybko. Zmianom podlega nie tylko sposób pracy, lecz także profil działania firm i, co za tym idzie, profil stanowisk. Zmiany inicjowane są zwykle przez duże globalne firmy w najbardziej rozwiniętych krajach i dotyczą zarówno pracodawców, jak i pracowników. Fakt niedopasowania profilu pracowników do potrzeb organizacji i wojna o talenty wpływają na większą specjalizację poszczególnych grup zawodowych, a także na zmianę form współpracy.