REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Komunikacja w firmie, Uprawnienia pracodawcy

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Ostrzeżenie czy groźba bezprawna?

W myśl art. 87 k.c., kto złożył oświadczenie woli pod wpływem bezprawnej groźby drugiej strony lub osoby trzeciej, ten może uchylić się od skutków prawnych swego oświadczenia, jeżeli z okoliczności wynika, że mógł się obawiać, iż jemu samemu lub innej osobie grozi poważne niebezpieczeństwo osobiste lub majątkowe. Czy oświadczenie zakładu, że wypowie podwładnemu angaż, jeżeli ten nie zgodzi się na propozycję przekształcenia dotychczasowej umowy na czas nieokreślony w terminową stanowi groźbę bezprawną?

Inwestycja w naukę języków obcych dla pracowników

Inwestycję w naukę języków obcych dla pracowników praktykuje tylko połowa badanych menadżerów. Tymczasem znajomość języków obcych to kluczowa umiejętność w komunikacji z partnerami i klientami firmy.

Jak podnieść efektywność wynagradzania?

Temat wynagrodzeń budzi wiele emocji i powszechne zainteresowanie zarówno pracowników, dla których stanowi główną korzyść z pracy, jak i samych pracodawców z uwagi na wysoki koszt, jaki stanowią wynagrodzenia w kosztach operacyjnych przedsiębiorstwa, sięgając nawet 85 proc.

Dowóz pracowników do pracy - zmiany

Dnia 1 stycznia 2015 r. weszły w życie zmiany w dowozie pracowników do pracy. Przedsiębiorca, który organizuje dowóz pracowników do pracy autobusem ma prawo skorzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego.

Jak komunikować wynagrodzenia?

Komunikacja wynagrodzeń powinna stanowić jeden z obszarów prowadzonej w firmie komunikacji wewnętrznej. Aby była ona efektywna i użyteczna z punktu widzenia przedsiębiorstwa, konieczne jest przyjęcie odpowiedniej strategii komunikacji wynagrodzeń.

Rywalizacja pracowników - kradzieże pomysłów

Pracodawcy cenią u pracowników zaangażowanie i kreatywność. Rywalizacja pracowników doprowadza więc czasami do kradzieży pomysłów. Jak poradzić sobie w sytuacji, gdy współpracownik przedstawia twój pomysł jako autorski?

Wolontariat pracowniczy korzyścią dla pracodawcy

Wolontariat pracowniczy przynosi korzyści nie tylko ludziom potrzebującym, ale również pracownikom i pracodawcom. Pracownik, który brał udział w projekcie potrafi lepiej pracować w grupie oraz rozwija umiejętności komunikacyjne.

Znaczenie szacunku do pracownika

Pracownicy niezadowoleni z pracy szukają innych miejsc zatrudnienia, a przy tym opowiadają innym o warunkach pracy i płacy funkcjonujących w firmie. Warto zapoznać się z wynikami badania Harvard Business School, według których ponad 70 proc. kryzysów medialnych to efekty doniesień byłych bądź aktualnych pracowników. Jakie zatem jest znaczenie szacunku do pracownika?

Open space - wady i zalety

Open space ma swoje wady i zalety. Pracownicy wykonujący pracę w biurze o otwartej przestrzeni mogą łatwiej się ze sobą porozumiewać, co może wpłynąć pozytywnie na integrację zespołu. Z drugiej strony może ucierpieć na tym efektywność pracowników. Niektórzy nie potrafią pracować w takich warunkach w skupieniu.

Zatrudnienie osób skazanych

Zatrudnienie osób skazanych jest możliwe, ale tylko za zgodą i na warunkach określonych przez dyrektora zakładu karnego, które powinny zapewnić prawidłowy przebieg odbywania kary pozbawienia wolności. Jakie korzyści z zatrudniania osób pozbawionych wolności mają pracodawcy?

Niezdrowe współzawodnictwo w pracy

Podstawą zdrowej atmosfery w pracy są uczciwe relacje ze współpracownikami i przełożonymi. Czasami jednak zdarzają się sytuacje, które komplikują życie zawodowe, a w niektórych osobach wyzwalają nieznane dotąd instynkty. O jakich ludziach mowa?

Onboarding czyli powitanie nowego pracownika

Powitanie nowego pracownika w firmie jest bardzo ważne. Wpływa na późniejszą efektywność, wydajność pracy i zaangażowanie pracownika. Może także przyczynić się do zmniejszenia stresu zawodowego.

Employer branding jako wyzwanie organizacji

Employer branding, czyli tworzenie wizerunku marki odpowiedzialnej i społecznie pożądanej, nie jest łatwym zadaniem, ale na pewno opłacalnym. Coraz więcej firm dostrzega związek między strategicznym kształtowaniem wizerunku pracodawcy a pozyskiwaniem najlepszych pracowników.

Jak negocjować podwyżkę?

Rozmowy o pieniądzach nie należą do łatwych. Gruntowne przygotowanie do negocjacji pensji okaże się nieocenione, gdy przekraczając próg gabinetu szefa dopadnie nas stres. Należy się zastanowić: co chcemy uzyskać? Czy zależy nam wyłącznie na podwyżce pensji, czy zadowoleni będziemy z uzyskania dodatkowych benefitów? Jak poprowadzić rozmowę, by szef nie powiedział „nie”.

Dowóz pracowników do pracy

Obecnie coraz więcej osób decyduje się na pracę poza miejscem zamieszkania. Niektórzy pracodawcy decydują się na zapewnienie swoim pracownikom nieodpłatnego dowozu do miejsca pracy. Czy pracodawcy mają taki obowiązek i czy dowóz do pracy stanowi dla pracowników dodatkowy przychód podlegający opodatkowaniu?

Pracownik pod wypływem alkoholu - dozwolone działania pracodawcy

Jak powinien zachować się pracodawca, kiedy zachodzi podejrzenie, że pracownik znajduje się pod wpływem alkoholu? Czy pracodawca ma prawo poddania pracownika badaniom alkomatem? O tym poniżej.

Umiejętne korzystanie ze skrzynki elektronicznej - rozwiązania ERP

Pracę biurową charakteryzuje częste komunikowanie się za pomocą skrzynki elektronicznej. Wiele czasu zajmuje czytanie, porządkowanie, usuwanie i odpowiadanie na wiadomości e-mail. Warto zastanowić się, jak zoptymalizować pracę. Czego nie robić? Jak korzystać ze skrzynki e-mail w sposób umiejętny?

Budowanie relacji ze współpracownikami

Badania wskazują, że Polacy cenią sobie atmosferę w miejscu pracy. Zła atmosfera w pracy może być nawet przyczyną zmiany zatrudnienia. Czasami jednak wystarczy zadbać o relacje ze współpracownikami, aby praca stała się lżejsza. Jak budować relacje ze współpracownikami?

Czy zlecenie pracownikowi innej pracy zawsze wymaga wypowiedzenia zmieniającego?

Umowa o pracę zawiera warunki pracy i płacy, a w szczególności: rodzaj pracy, miejsce wykonywania pracy, wynagrodzenie za pracę ze wskazaniem jego składników, wymiar czasu pracy i termin rozpoczęcia pracy przez pracownika. Czy zlecenie pracownikowi innej pracy zawsze wymaga wypowiedzenia zmieniającego?

Czytnik linii papilarnych - kontrola czasu pracy przez pracodawcę

Zdarza się, że pracodawcy montują w zakładach pracy urządzenia będące czytnikami linii papilarnych. Mają one na celu kontrolę czasu pracy pracowników przez pracodawcę. Czy przetwarzanie danych biometrycznych przez pracodawcę jest zgodne z prawem?

Romans w pracy

Z reguły praca zabiera nam co najmniej jedną trzecią doby, a w wielu przypadkach - nawet więcej. Nie dziwi więc, że zdarza nam się zbytnio zacieśniać więzi ze współpracownikami czy szefostwem. W którymś momencie „rozsądna” granica może jednak zostać przekroczona. Co może oznaczać romans w pracy?

Czynniki utrudniające koncentrację w pracy

Czynników, które mają wpływ na brak skupienia pracowników przy wykonywanej pracy jest wiele. To nie tylko głośne rozmowy, telefony czy irytująca muzyka. Czynników, które nie pozwalają skupić się na pracy jest dużo więcej.

Skrócenie okresu wypowiedzenia przez pracodawcę

Skrócenie okresu wypowiedzenia może nastąpić jednostronnie przez pracodawcę albo na podstawie porozumienia stron. Jeżeli skrócenia dokonuje samodzielnie pracodawca – powodem wypowiedzenia muszą być przyczyny niedotyczące pracownika. Ponadto możliwość jednostronnego skrócenia wypowiedzenia odnosi się tylko do 3-miesięcznego okresu wypowiedzenia.

Języki, których warto się uczyć

Pracownicy znający holenderski, fiński, ukraiński czy estoński są dziś na wagę złota. Znalezienie odpowiednich kandydatów jest jednak wyzwaniem dla działów HR. Brakuje bowiem osób potrafiących łączyć kompetencje biznesowe z językowymi. Jakich języków warto się uczyć?

Zakaz rozmów o wynagrodzeniu

W wielu firmach pracodawcy zabraniają pracownikom rozmawiania między sobą o wynagrodzeniu, które otrzymują za swoją pracę. Czy zakaz rozmów o wynagrodzeniu jest uzasadniony?

Zasady pisowni oficjalnych e-maili

Jakie są zasady pisowni oficjalnych e-maili? Od tego, jak będzie skonstruowana nasza wiadomość, zależy zwykle to, czy pracodawca na nią odpowie. Czy stać nas na to, aby robić błędy albo popełniać komunikacyjne gafy?

Zwolnienie pracownika przebywającego na zwolnieniu lekarskim

Zwolnienie pracownika przebywającego na zwolnieniu lekarskim jest możliwe. Co do zasady pracownik przebywający na zwolnieniu lekarskim jest jednak chroniony przed zwolnieniem. Pracodawca może jednak zwolnić pracownika przebywającego na zwolnieniu jeśli dopuści się on ciężkiego naruszenia obowiązków pracowniczych. Granice ochrony kończą się również w przypadku długotrwałej nieobecności pracownika w pracy bez jego winy.

Savoir-vivre rozmów telefonicznych

Poznaj savoir-vivre rozmów telefonicznych. Rozmowy telefoniczne stanowią nieodłączną część komunikacji, również biznesowej.

Czy można odmówić udzielenia zaległego urlopu?

Prawie przez cały 2012 r. pracownik chorował. Nie miał więc możliwości zgłosić terminu swojego urlopu do planu na ten rok ani tym bardziej go wykorzystać. Złożył wniosek o udzielenie zaległego urlopu w lutym. Pracodawca jednak odmówił. Ponadto zagroził, że jeżeli pracownik nie przyjdzie do pracy, zostanie dyscyplinarnie zwolniony. Czy można odmówić udzielenia zaległego urlopu? Czy rzeczywiście można zwolnić pracownika za niestawienie się do pracy?

Najgorsi szefowie firm

Sydney Finkelstein od kilku lat przygotowuje i publikuje ranking najgorszych prezesów/dyrektorów generalnych firm. W poprzedniej edycji na liście znalazł się np. szef firmy Hewlett-Packard, a w najnowszym rankingu, np. Andrea Jung, była prezes koncernu Avon. Jakie są najważniejsze kryteria, którymi się kieruje, prowadząc badanie?

Badanie Opinii Pracowników - między redukcją kosztów a utrzymaniem motywacji

Badanie Opinii Pracowników jest narzędziem dialogu pomiędzy pracodawcą a pracownikami. Dialog ten jest niezbędny dla utrzymania dobrej kondycji firmy.

Odpowiedzialność pracownicza za szkody w mieniu powierzonym

Odpowiedzialność jaką ponosi pracownik za szkodę powstałą w mieniu powierzonym mu przez pracodawcę reguluje kodeks pracy. Jest ona uzależniona od wystąpienia po stronie pracownika winy w działaniu powodującym szkodę.

Biura open space a jakość pracy

Jak biura open space wpływają na jakość pracy? Wiele stanowisk pracy na dużych i otwartych przestrzeniach to dobre rozwiązanie dla pracodawców. Pozwala na lepszą kontrolę i szybszy przepływ informacji. Jak biura open space oceniają pracownicy?

Rozwiązanie umowy o pracę z chorym pracownikiem

Kiedy możliwe jest rozwiązanie umowy o pracę z chorym pracownikiem? Pracownik niezdolny do pracy z powodu choroby jest chroniony przed zwolnieniem. Długość okresu ochronnego jest jednak ściśle określona i po jego upływie pracodawca może rozwiązać z pracownikiem umowę, nawet jeżeli jest on nadal niezdolny do pracy.

Czy alkohol na firmowej imprezie zawsze jest niestosowny?

Alkohol na firmowej imprezie często stanowi problem zarówno dla organizatorów jak i dla gości. Zapewnić alkohol na imprezie? Napić się alkoholu? Czy alkohol na firmowej imprezie zawsze jest niestosowny?

Wizytówka w biznesie

Wizytówka to dziś niezbędny atrybut pracownika nawet małej firmy, ale także osoby prywatnej. Nie można jednak wykorzystywać na przemian kartoników oficjalnych i osobistych. Służą one bowiem do załatwiania zupełnie innych typów interesów.

Komunikowanie problemów w zakładzie pracy

Komunikowanie problemów w zakładzie pracy nie należy do prostych zadań. Stosunki łączące osoby znajdujące się w pracy powodują, że nie każdy sposób przekazywania trudnych informacji jest dozwolony. Jak uniknąć przy tym nadmiaru stresu?

Technologia "w chmurze"

Trzy pytania do Marcina Stawowiaka, dyrektora ds. sprzedaży i współpracy partnerskiej na Europę Środkową rozwiązań SuccessFactors, SAP EMEA

Czy pracodawca może samodzielnie zmienić treść protokołu powypadkowego

Protokół powypadkowy zawiera ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy. Sporządzenie protokołu ciąży na pracodawcy. Czy jest on uprawniony do samodzielnej zmiany treści protokołu powypadkowego?

Czym jest ukryta komunikacja?

Jedną z barier utrudniających efektywną komunikację są tzw. komunikaty ukryte. Na czym polega "komunikacja ukryta"?

Ocena trzeźwości pracownika

Pracodawca ma prawo odsunąć pracownika od pełnionych obowiązków, jeśli ma uzasadnione podejrzenie stanu nietrzeźwości zatrudnionego. Pracownik, niezgadzający się z decyzją pracodawcy, może poprosić o zbadanie jego stanu trzeźwości, np. alkomatem znajdującym się w zakładzie pracy.

W jaki sposób zmienić warunki pracy pracownikowi w wieku przedemerytalnym

Jesteśmy firmą produkcyjną zatrudniającą 45 pracowników. Kilka miesięcy temu zakupiliśmy nową skomputeryzowaną linię technologiczną. Wszyscy pracownicy odbyli przeszkolenie w zakresie obsługi urządzeń wchodzących w jej skład. Jednak mimo przeszkolenia i kilkumiesięcznego doświadczenia w obsłudze linii jeden z pracowników nadal ma kłopoty z jej obsługą, co kilkakrotnie już doprowadziło do zatrzymania całej linii produkcyjnej. Chcielibyśmy przenieść tego pracownika do innej pracy, jednak ze względu na to, że pracownik ten korzysta z ochrony przedemerytalnej, mamy wątpliwości co do prawnych możliwości takiej zmiany stanowiska, zwłaszcza że nowe stanowisko pracy wiązałoby się z obniżeniem wynagrodzenia pracownika. Co możemy zrobić w takiej sytuacji?

Na co przeznaczyć środki z zfśs

Bardzo często pracodawcy utożsamiają działalność socjalną tylko z przyznawaniem pomocy dla pracowników. Natomiast definicja działalności socjalnej obejmuje wiele form aktywności, w tym organizowanie imprez integracyjnych.

Skutki wypowiedzenia lub rozwiązania układu pracy

W związku z trudnościami ekonomicznymi na rynku pracy można zaobserwować tendencję firm do rozwiązywania układów zbiorowych pracy. Pracodawca, podejmując taką próbę, powinien liczyć się ze skutkami, jakie się z tym wiążą.

Z jakich środków można dofinansować zimowisko dla dzieci pracowników

Po raz pierwszy tworzymy zfśs. Wiemy, że niektórzy pracownicy będą się ubiegać o dofinansowanie do zimowisk dla dzieci. Jak przyznawać taką pomoc z funduszu?

Jeszcze jest czas na rezygnację z zfśs

Stanowisko co do skutków przekroczenia terminu, w jakim pracodawca ma obowiązek poinformować pracowników o rezygnacji z tworzenia ZFŚS i wypłacania świadczenia urlopowego, nie jest jednolite. Państwowa Inspekcja Pracy prezentuje pogląd, zgodnie z którym pracodawca, który nie dotrzyma tego terminu, ma obowiązek przez cały rok wypłacać świadczenia urlopowe lub naliczać fundusz socjalny.

Czy dopuszczalne jest planowanie pracy w godzinach ponadwymiarowych

Zatrudniliśmy kilku pracowników w niepełnym wymiarze czasu pracy (1/2 etatu) w podstawowym systemie czasu pracy. Z reguły pracownicy ci świadczą pracę po 4 godziny dziennie od poniedziałku do piątku. W związku ze zmianami organizacyjnymi (otwieramy nowy oddział firmy) konieczne będzie zatrudnianie tych pracowników przez najbliższe miesiące w wymiarze 7 godzin dziennie przez 5 dni w tygodniu. Nie chcemy zmieniać pracownikom wymiaru etatów, gdyż jest to niezasadne ze względu na nasze krótkoterminowe potrzeby. Czy możemy zaplanować im w harmonogramach czasu pracy pracę w godzinach przekraczających wymiar czasu pracy określony w umowie o pracę?

Jak radzić sobie z trudnymi osobami w pracy

Ostatnio brałam udział w kwartalnym zebraniu kadry zarządzającej wyższego i niższego szczebla u mojego klienta. Dwaj panowie pokłócili się publicznie o to, który z nich bardziej przyczynił się do zwiększenia obrotów firmy. Jak się dowiedziałam, nie była to ich pierwsza publiczna sprzeczka. To zdarzenie nasunęło mi refleksję – jak bardzo osoby ze sobą współpracujące potrafią utrudnić sobie życie, tworząc złą atmosferę w pracy, a przez to niszczyć się psychicznie. Jak zatem poradzić sobie z tak trudnymi osobami? Co zrobić, by uchronić się przed ich niszczycielskimi praktykami?

W jaki sposób zawiesić stosowanie wewnętrznych przepisów prawa pracy?

Pracuję jako kadrowa w dużym zakładzie pracy. Nasza firma zaczyna przeżywać problemy finansowe i szukamy oszczędności. Obowiązujący u nas regulamin wynagradzania w sposób korzystniejszy określa prawa pracowników związane z wypłatą wynagrodzenia chorobowego niż wynika to z Kodeksu pracy. Czy musimy bezwzględnie stosować uregulowania zawarte w regulaminie wynagradzania, czy możemy stosować korzystniejsze dla firmy przepisy Kodeksu pracy? Czy możemy ewentualnie zawiesić obowiązywanie przepisów zawartych w regulaminie wynagradzania?

Jak karać pracownika karą pieniężną

Zgodnie z przepisami Kodeksu pracy pracodawca może ukarać pracownika trzema rodzajami kar porządkowych: upomnieniem, naganą lub karą pieniężną. Pracodawca za każdy dzień nieusprawiedliwionej nieobecności może nałożyć na pracownika karę pieniężną w wysokości do jednodniowego wynagrodzenia. Natomiast w przypadku opuszczenia części dnia pracy stosuje się karę pieniężną do wysokości wynagrodzenia przypadającego za tę część dnia.

REKLAMA