REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dowóz pracowników do pracy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Joanna Biernacka
Dowóz pracowników do pracy. /Fot. Fotolia
Dowóz pracowników do pracy. /Fot. Fotolia
Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Obecnie coraz więcej osób decyduje się na pracę poza miejscem zamieszkania. Niektórzy pracodawcy decydują się na zapewnienie swoim pracownikom nieodpłatnego dowozu do miejsca pracy. Czy pracodawcy mają taki obowiązek i czy dowóz do pracy stanowi dla pracowników dodatkowy przychód podlegający opodatkowaniu?

Zasadniczo pracodawca nie ma obowiązku zapewnienia dojazdu do pracy swoim podwładnym. Wyjątkiem jest  wysłanie pracownika w podróż służbową poza siedzibę firmy. W takim wypadku pracodawca zobowiązany jest do pokrycia kosztów związanych z dotarciem do miejsca pacy. Problem pojawia się jednak w przypadku osób mających ruchome miejsce pracy.

REKLAMA

Niejednokrotnie zorganizowanie przez pracodawcę nieodpłatnego dowozu w miejsce pracy jest jedynym rozwiązaniem zarówno dla pracodawców, jak i pracowników. Pierwsi mogą pozyskać większa liczbę osób niezbędnych do właściwego funkcjonowania ich przedsiębiorstwa, drudzy zaś mają możliwość podjęcia pracy, jakiej nie mieliby szansy znaleźć w swoich miejscowościach . Najczęściej pracodawcy decydują się na zapewnienie pracownikom takiego dojazdu w przypadku ruchomego miejsca pracy takiego jak np. budowa.

Kiedy dowóz do pracy jest przychodem ze stosunku pracy?

Czy dowóz na miejsce pracy jest przychodem pracownika podlegającym opodatkowaniu?

REKLAMA

W przypadku prac związanych z ruchomym miejscem pracy pracodawcy niejednokrotnie decydują się na zorganizowanie dowozu do pracy. Skoro pracodawca nie ma obowiązku zapewnienia dojazdu do miejsca pracy to czy wobec tego nieodpłatny dowóz stanowi korzyść dla pracowników podlegający opodatkowaniu? Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 8 lipca 2014 r. wzbudził wiele wątpliwości i powstało wiele sprzecznych opinii w tej kwestii. Jedni eksperci są zdania, że taki dowóz należy bezwzględnie opodatkować, a drudzy, że to zależy od sposobu, w jaki się taki dowóz zorganizuje. Z jednej strony w myśl ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami podlegającymi opodatkowaniu są również  wartości nieodpłatnych świadczeń otrzymywanych przez osoby fizyczne. Z drugiej strony bardzo ciężko jest wycenić wartość usługi, jaką jest nieodpłatny dowóz, jeżeli pracownicy wsiadają w różnych miejscach i pracodawca nie ewidencjonuje, którzy pracownicy z niego korzystają

W związku z powyższymi wątpliwościami ciężko znaleźć jednoznaczną odpowiedź na pytanie, czy nieodpłatny dojazd podlega opodatkowaniu, czy też nie. Również wyrok Trybunału Konstytucyjnego nie rozwiewa wszystkich wątpliwości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM

Czy czas dojazdu do pracy wilcza się do czasu pracy?

Jeżeli miejsce pracy jest oddalone od miejsca zamieszkania pracownika np. o 2 godziny drogi, to czy czas spędzony na dojeździe powinien wliczać się do czasu pracy? Można byłoby stwierdzić, że skoro pracownicy niejednokrotnie podróż do pracy spędzają w towarzystwie pracodawcy to należy uznać to za czas pracy, gdyż podwładni pozostają w tym czasie w dyspozycji przełożonego . Niestety odpowiedź na to pytanie jest inna. Pracownicy nie mogą wliczyć czasu dojazdu do czasu pracy, chyba że co innego wynika z postanowień stron zawartych w umowie o pracę.

Pracodawca nieodpłatnie dowozi pracownika do pracy - czy pracownik musi płacić od tego świadczenia PIT?

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
PPK: 10 dni i 3 miesiące to ważne terminy przy zawieraniu umowy o zarządzanie i prowadzenie PPK

Wdrożenie PPK to przede wszystkim wybór instytucji finansowej i zawarcie umowy o zarządzanie oraz umowy o prowadzenie PPK. Podmiot zatrudniający musi pamiętać o ważnych terminach: 10 dni i 3 miesiące. Jakie obowiązki ma pracodawca? Co z mikroprzedsiębiorcą?

O 339,50 zł więcej dorobi emeryt i rencista od czerwca 2025 roku

Rosną limity dorabiania dla rencistów i wcześniejszych emerytów. Chodzi o kwoty, po przekroczeniu których ZUS obniża lub zawiesza pobierane świadczenie emerytalne lub rentowe. To dobra wiadomość.

Zautomatyzuj HR z SyKOF HR i przygotuj organizację na erę AI

Automatyzacja to nie tylko wygoda – to fundament dla wdrażania sztucznej inteligencji w HR. System SyKOF HR wspiera organizacje w cyfrowej transformacji procesów kadrowo-płacowych, integrując się z ekosystemem ERP i tworząc fundament pod przyszłościowe zastosowania AI.

14 emerytura 2025 - kiedy wypłata? [Rozporządzenie]

14 emerytura będzie także w 2025 roku. Kiedy można spodziewać się wypłaty dodatkowego świadczenia dla emerytów i rencistów? Ile wynosi czternastka? Jst rozporządzenie Rady Ministrów. Oto najważniejsze informacje.

REKLAMA

Jazda na rowerze: dla pracownika benefit z karty sportowej i korzyść dla zdrowia

Coraz cieplejsze dni zachęcają do aktywności fizycznej, takiej jak jazda rowerem. Z roku na rok przybywa osób, które decydują się na mniej lub bardziej regularne dojeżdżanie takim jednośladem do pracy.

Jawność wynagrodzeń: większość jest za, ale pod warunkiem, że dotyczy ona wyłącznie cudzych płac a nie własnych zarobków

Najnowsze badanie przynosi wiedzę o aktualnych poglądach polskich pracowników. Polacy o jawności wynagrodzeń: chcemy znać zarobki innych, ale swoich nie chcemy ujawniać. Czy zmiana prawa, którą sprawi wdrożenie dyrektywy o jawności płac to zmieni?

Zatrudnianie cudzoziemców w 2025 roku [Przewodnik i zmiany krok po kroku]

W dobie globalizacji coraz więcej polskich firm sięga po talenty spoza kraju. Od 1 czerwca 2025 r. proces zatrudniania cudzoziemców zostanie zmodernizowany i w pełni zdigitalizowany dzięki nowej ustawie z 20 marca 2025 r. o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom. Choć formalności nadal wymagają precyzji, są prostsze, szybsze i dostępne online.

Pracownicy teraz: praca bez poczucia sensu nie daje satysfakcji

Według 91 proc. polskich „zetek” i millenialsów praca bez poczucia sensu nie daje satysfakcji. Wśród priorytetów młodych pracowników są także niezależność finansowa i work-life balance. Jeśli te warunki nie są spełniane, potrafią oni zrezygnować z pracy i szukać nowego pracodawcy.

REKLAMA

Dobre samopoczucie w miejscu pracy, to kluczowe oczekiwanie najmłodszych pracowników czyli Zetek

Dla Zetek pracowników w pracy ważna jest równowaga między życiem zawodowym i prywatnym. Otwarta komunikacja z przełożonym, równowaga między życiem zawodowym i prywatnym oraz stabilność zawodowa - to wartości, którymi najczęściej kierują się przedstawiciele pokolenia Z przy wyborze pracodawcy.

Samotni wśród ludzi

Rozmowa z dr Sylwią Hałas-Dej, dziekanem Kozminski Executive Business School w Akademii Leona Koźmińskiego, o tym, jak radzić sobie z izolacją na wysokim stanowisku.

REKLAMA