REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czynniki utrudniające koncentrację w pracy

Joanna Niemyjska
Czynniki utrudniające koncentrację w pracy. /Fot. Fotolia
Czynniki utrudniające koncentrację w pracy. /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czynników, które mają wpływ na brak skupienia pracowników przy wykonywanej pracy jest wiele. To nie tylko głośne rozmowy, telefony czy irytująca muzyka. Czynników, które nie pozwalają skupić się na pracy jest dużo więcej.

Poznanie czynników, które najczęściej oraz w największym stopniu mają negatywny wpływ na pracę podwładnych przekłada się bezpośrednio na jakość wykonywanej pracy, a tym samym zyski całego przedsiębiorstwa.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Głośne rozmowy

W dobie rozwoju nowych technologii, powszechności telefonów komórkowych, smartfonów, są one bardzo często jedną z głównych przyczyn problemów ze skupieniem w pracy. Oryginalne dzwonki informujące o połączeniu, głośne sygnały przychodzących SMS-ów lub też rozmowy, często prowadzone na intymne tematy, są nie tylko krępujące, ale mają też realny wpływ na wykonywanie obowiązków służbowych przez innych pracowników.

Odrębną kwestią jest to, że w pracy bardzo często przeszkadzają nam też… telefony służbowe. Odrywają nas bowiem od zadania, którym w danej chwili się zajmujemy, a dodatkowo głośna, przedłużająca się rozmowa, nawet gdy jest prowadzona na temat służbowy, bywa uciążliwa dla współpracowników.

Zobacz także: Wpływ kultury organizacyjnej firmy na efektywność pracowników

REKLAMA

Niespodziewane zadania

Bardzo często w wykonaniu służbowych zadań przeszkadzają nam… inne obowiązki służbowe. Zazwyczaj nie zwracamy uwagi na ten problem, ale to właśnie przez niespodziewane sprawy do wykonania tracimy dużo czasu, który z założenia był przeznaczony, np. na napisanie ważnego raportu. Szczególnie uciążliwe, pod tym względem, są chociażby e-maile.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przeczytanie wiadomości zajmuje zwykle trochę czasu, podobnie odpowiedź. W sytuacji, gdy skumulujemy czas poświęcony na odbieranie i odpisywanie na pocztę służbową w ciągu dnia, może się okazać, że jest to pokaźna część czasu, jaki spędzamy w pracy. Pół biedy, jeżeli e-maile dotyczą błahych spraw, na które jesteśmy w stanie szybko odpisać, gorzej, jeżeli e-mail służbowy dotyczy ważnego zagadnienia, ze względu na które porzucamy aktualnie wykonywany projekt. Zdaniem Jasona Frieda, autora książki „Rework”, pracę można porównać do snu. W obu przypadkach mamy do czynienia z określonymi fazami, które przechodzimy stopniowo. W związku z tym nie jest możliwy powrót do fazy późniejszej bez przejścia przez wcześniejszą. W sytuacji, gdy ktoś nam przeszkodzi na pewnym etapie pracy, jest tak, jak podczas wybudzenia z głębokiego snu. W efekcie później musimy zacząć nasze zadanie od nowa, a nie od momentu, na którym skończyliśmy. Tracimy czas na przypominanie sobie tego, co było wcześniej, aby w końcu dotrzeć do momentu, w którym ktoś nam przerwał. W ten sposób ginie mnóstwo czasu. Jeżeli taka sytuacja powtarza się nagminnie, powoduje znaczące obniżenie jakości i efektywności pracy danego pracownika.

Polecamy serwis: Zatrudnianie i zwalnianie

Ilość czy jakość pracy?

Biuro jest jednym z miejsc, w których najtrudniej jest skupić się na pracy. Freelancerzy wykonując swoje obowiązki, np. w domu, sami wybierają miejsce i czas, w którym chcą pracować. Ich wynagrodzenie jest bowiem zwykle uzależnione od efektów pracy. Z drugiej strony mamy osoby pracujące na etatach, które mają do wykonania, z reguły stałe, obowiązki. W ich przypadku presja jest mniejsza, gdyż niezależnie od ilości wykonanej pracy, ich wynagrodzenie jest stałe. Najbardziej paradoksalna sytuacja dotyczy miejsc, w których etatowi pracownicy mają do wykonania pulę zadań w narzuconym z góry czasie. To powoduje sytuacje, w wyniku których, zamiast na jakości, pracownicy skupiają się na liczbie wykonanych zadań. To zazwyczaj prowadzi do nieprzyjemnych konsekwencji, błędów, które mogą przynieść straty firmie. O ile jednak czynności mechaniczne mogą być wykonane w przyspieszonym tempie, wykonywanie zadań kreatywnych, twórczych, w ściśle określonym i narzuconym z góry czasie, prowadzi do znaczącego obniżenia poziomu wykonanych obowiązków służbowych. Ponadto wpływa to także negatywnie na samopoczucie pracowników wykonujących swoje obowiązki pod presją czasu. Efektem takich zadań są produkty niższej jakości.

Presja czasu wynikająca z odgórnie narzuconych terminów, nieadekwatnych do rzeczywistej sytuacji powoduje, że pracownicy działają mniej efektywnie, nie pozwala im ona na kreatywność i dbanie o jakość produktów czy usług. Przeszkodą we właściwym wykonywaniu zadań staje się w tej sytuacji ograniczony czas na ich wykonanie.


Inne problemy


Wśród czynników, które niekorzystnie wpływają na rytm naszej pracy, przerywając go, należy wymienić także problemy techniczne, np. często psujący się sprzęt. Ponadto w pracy przeszkadzają też niewłaściwie skonstruowane procedury, np. narzucony z góry czas przerw, niewymuszony systemem prac, który powoduje konieczność oderwania od pracy w trakcie realizowania ważnego zadania. Realizacja projektu, po wymuszonej proceduralnie przerwie, nieadekwatnej do potrzeb fizjologicznych, wydłuża niepotrzebnie czas pracy nad nim. Z drugiej strony problematyczny bywa także brak adekwatnych instrukcji w przypadku nieoczekiwanych sytuacji. Wielu pracowników narzeka także na przełożonego, który realizowaniem kolejnych zebrań, nie zawsze uzasadnionych, odciąga pracowników od głównego nurtu pracy. Ponadto menedżerowie lubią sprawdzać, jak wygląda aktualnie stan realizowanych zadań, co, jeżeli jest powtarzane zbyt często, odciąga pracownika od ich zasadniczych obowiązków. Podobnie zagadywanie lub zlecanie dodatkowych, „pilnych” zadań w sytuacji, gdy pracownik wykonuje inny projekt, niekorzystnie wpływa zarówno na efekt końcowy, jak też efektywność pracy. Najlepiej jest realizować obowiązki służbowe kolejno po sobie, skupiając się na poszczególnych z nich, zamiast wykonywać kilka z nich jednocześnie.

Problem związany z wymuszonymi przerwami w pracy oraz czynnikami uprzykrzającymi wykonywanie codziennych obowiązków zawodowych jest bardziej złożony niż może się początkowo wydawać. Z tego względu niezwykle ważne jest to, aby zarówno pracownik, jak też pracodawca uświadomili sobie, jak ważna jest zarówno kultura pracy, szacunek dla współpracowników, sprawność techniczna urządzeń i niezależność oraz swoboda w realizacji zadań.

Zadaj pytanie na: Forum Kadry

Źródło: Zielona Linia

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
0,04 proc. wartości aktywów netto za udział w Portalu PPK. Czy będzie niższa stawka opłaty? Jest projekt rozporządzenia

Jest pomysł Ministerstwa Finansów, aby obniżyć stawkę opłaty za udział w Portalu PPK. Zamiast obecnych 0,05 proc. wartości aktywów netto zgromadzonych w programie byłoby 0,04 proc. Jest projekt rozporządzenia.

Czym jest pułapka rentowa i dlaczego trzeba ją zlikwidować? Dotyczy aż 40% osób z niepełnosprawnościami

Czym jest pułapka rentowa i dlaczego trzeba ją zlikwidować? To zjawisko społecznie niesprawiedliwe. Dotyczy aż 40% osób z niepełnosprawnościami. Kilkanaście organizacji apeluje do resortu finansów o likwidację pułapki.

Wniosek do 30 czerwca 2026 r. o przywrócenie uprawnień emerytalnych funkcjonariuszom przeniesionym do organów skarbowych. Sejm uchwalił ustawę

Sejm uchwalił ustawę dotyczącą przywrócenia uprawnień emerytalnych funkcjonariuszom przeniesionym do organów skarbowych. W tym celu trzeba będzie złożyć wniosek do właściwej jednostki KAS do 30 czerwca 2026 r. Ustawa ma wejść w życie z dniem 1 stycznia 2026 r.

"Arogancja ministra pogrąża górnictwo". Hutek: "Grozi nam upadłość PGG, chaos w JSW i gorący styczeń"

18 listopada miało się odbyć posiedzenie sejmowej komisji do spraw energii, klimatu i aktywów państwowych, podczas którego miała być procedowana ustawa o funkcjonowaniu górnictwa. Następnie ta ustawa miała trafić na plenarne posiedzenie Sejmu. Posiedzenie komisji zostało w ostatniej chwili odwołane, bo minister energii Miłosz Motyka stwierdził, że nie może przyjść i przesunięto spotkanie komisji na terminy grudniowe.

REKLAMA

3 niedziele handlowe w grudniu 2025 r. Co z pracownikami sklepów?

W tym roku weszły w życie przepisy, dające kupującym trzy niedziele handlowe przed Wigilią Bożego Narodzenia. Państwowa Inspekcja Pracy przypomina o prawach pracowników sklepów.

60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn: czy nierówny wiek emerytalny w Polsce to dyskryminacja?

W Polsce funkcjonuje nierówny wiek emerytalny dla kobiet i mężczyzn. Kobiety mogą przejść na emeryturę w wieku 60 lat, a mężczyźni w wieku 65 lat. Czy to nie jest dyskryminacja? Czy ustalony wiek emerytalny Polek i Polaków narusza zasadę równości wyrażoną w Konstytucji RP?

7 najważniejszych zmian w układach zbiorowych pracy. Parlament zakończył prace nad ustawą

Parlament zakończył prace nad ustawą dotyczącą układów zbiorowych. Będzie łatwiej zawrzeć układ, a więc i ustanowić przepisy bardziej korzystne dla pracowników, np. dodatkowe dni urlopu czy systematyczne podwyżki wynagrodzeń. Oto 7 najważniejszych zmian w ustawie.

Podpisanie umowy o pracę w formie elektronicznej. Jak to zrobić zgodnie z przepisami prawa pracy

Współcześnie pracownicy bardzo często pracują zdalnie. Niekiedy łączy ich z pracodawcą znaczna odległość. W takich sytuacjach firmy proponują podpisanie umowy o pracę w formie elektronicznej. Jak można to zrobić zgodnie z przepisami prawa pracy? Czy kwalifikowany podpis elektroniczny to profil zaufany?

REKLAMA

W 2035 r. na polskim rynku pracy ma brakować nawet 2,1 mln pracowników. Co roku ubywa od 150 do 200 tys. pracowników. Mamy poważne problemy demograficzne

Mamy poważne problemy demograficzne. W 2035 r. na polskim rynku pracy może brakować nawet 2,1 mln pracowników. Co roku ubywa od 150 do 200 tys. pracowników. Polska coraz bardziej zależna od imigracji zarobkowej. Co z nowymi przepisami o zatrudnianiu cudzoziemców i nowelizacją ustawy o PIP?

Era zdalnych rent, zasiłków, świadczeń: orzeczenia komisji bez wychodzenia z domu, uproszczone procedury, szybsze decyzje, brak stawiennictwa [ROZPORZĄDZENIE W MOCY]

To istna rewolucja w orzecznictwie: uproszczone procedury, szybsze decyzje, brak stawiennictwa a w konsekwencji przyznanie świadczenia. Dotychczas wydanie decyzji o przyznaniu lub odmowie przyznania świadczenia (renty, zasiłku i innych) wiązało się z obecnością pacjenta u lekarza-orzecznika, często nawet wielokrotną. Podobne procedury obowiązywały na poziomie odwoławczym, gdy wnioskodawca musiał stawiać się przed komisją lekarską. Teraz będzie to już możliwe bez udziału pacjenta. Większość spraw zostanie rozstrzygnięta „zaocznie”, co oznacza mniej stresujących i kosztownych wizyt u orzecznika i przed komisją lekarską - czytamy w komunikacie KRUS.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA