REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Budowanie relacji ze współpracownikami

Joanna Niemyjska
Budowanie relacji ze współpracownikami. /Fot. Fotolia
Budowanie relacji ze współpracownikami. /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Badania wskazują, że Polacy cenią sobie atmosferę w miejscu pracy. Zła atmosfera w pracy może być nawet przyczyną zmiany zatrudnienia. Czasami jednak wystarczy zadbać o relacje ze współpracownikami, aby praca stała się lżejsza. Jak budować relacje ze współpracownikami?

Każdy człowiek jest inny, co wynika z indywidualnej natury każdego z nas. Zamiast walczyć z osobami, które myślą inaczej, czasem warto spróbować ich zrozumieć po to, by później łatwiej było wypracować kompromis.

REKLAMA

Autopromocja

Uczciwość w relacjach

Jest najważniejszym aspektem budowania prawdziwych więzów w pracy. Mimo iż współpracowników zwykle się nie wybiera, warto być zawsze wobec nich uczciwemu. Należy unikać, szczególnie popularnych, biurowych plotek czy obgadywania innych. Takie działania, prędzej czy później, obrócą się przeciw osobie, która wyraża niesprawdzone, a często też nieprawdziwe opinie.

Zobacz również: Jak wydawać pracownikom polecenia służbowe?

Uczciwość w relacjach przejawia się także w tolerancji dla innych i niezadawaniu niepotrzebnych pytań oraz unikaniu niepotrzebnych komentarzy. Lepiej więc nie krytykować stroju koleżanki (chyba, że to bliska przyjaciółka) i przemilczeć ten temat. Nie powinno nas także interesować, co jedzą nasi współpracownicy, chyba że sami chcą o tym opowiedzieć. Natomiast, jeśli poruszymy już temat ubrania, jedzenia, makijażu czy fryzury koleżanki lub kolegi, warto zrobić to delikatnie, tak, aby przypadkiem nie urazić drugiej osoby.

Pomoc i wsparcie

Jest cenione zawsze, w pracy bywa bezcenne. Często bez wsparcia innych osób nie jesteśmy w stanie skończyć swojego zadania lub wypracować najlepszego rozwiązania. W związku z tym warto też oferować swoją pomoc innym, nie odmawiać, w sytuacji, gdy możemy pomóc, chętnie współpracować. Dzięki tego rodzaju życzliwym gestom budujemy w innych przekonanie, że zawsze można na nas polegać, co powoduje, że w razie potrzeby my także będziemy mogli liczyć na pomoc kolegi lub koleżanki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W pracy warto patrzeć na współpracowników obiektywnie, dając im szansę lepiej się poznać. Lepiej nie sugerować się zasłyszanymi i niesprawdzonymi ocenami innych. Należy też unikać pochopnych ocen.

Zobacz także: O co firmy pytają pracowników?

Bądź dobrym obserwatorem

Umiejętność obserwacji jest bardzo przydatna w budowaniu relacji, nie tylko w miejscu pracy. Warto zwracać uwagę na to, kto lubi z kim przebywać, rozmawiać i współpracować, a z jakimi osobami nie może znaleźć wspólnego języka. Taka wiedza jest przydatna nie tylko przełożonemu, ale też nowej osobie w pracy. Dzięki temu można uniknąć faus pax, gdy przypadkiem wymknie nam się subiektywna opinia w rozmowie z bliskim kolegą osoby, o której mówimy. Dzięki takiej wiedzy łatwiej też budować zespoły projektowe, a później współpracować oraz wyznaczać zadania.

Dbałość o relacje

Dobre relacje ze współpracownikami przekładają się na jakość pracy całego zespołu. Jeśli współpracujemy z osobami, które darzymy sympatią, przepływ informacji jest szybszy i bardziej płynny, a projekty, które realizujemy, są bardziej wartościowe. Szybciej też uzyskiwane są wymierne efekty pracy.

Polecamy serwis: Zarządzanie

REKLAMA

Nie tylko ze wspomnianych względów warto dbać o relacje ze współpracownikami. Jak to robić? Przede wszystkim trzeba być otwartemu na innych, nie unikać rozmów (o ile nie przeszkadzają one w wykonywaniu pracy), ale dostrzegać ich wartość. Konstruktywne rozmowy w pracy mogą przekładać się na ciekawe realizacje projektów. Ponadto zawsze należy wysłuchać opinii innych i trzeba się liczyć ze zdaniem kolegi, którego prosimy o pomoc. Z osobami, z którymi mamy bliższy kontakt, możemy sobie pozwolić na bardziej prywatne rozmowy, ważne, aby były one w dobrym tonie.

Chociaż nie mamy decydującego wpływu na zespół, w którym będziemy pracować, zawsze warto zdefiniować swoje relacje z innymi osobami. Jeśli z kimś nam się ciężko współpracuje, warto to zmienić. Dzięki temu będziemy mieli realny wpływ na podniesienie jakości swojej pracy.

Zadaj pytanie na: Forum Kadry

Źródło: Zielona Linia

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
BHP: Komu przysługuje obuwie ochronne?

Obuwie ochronne BHP – kto powinien je stosować i dlaczego jest niezbędne? Odgrywa kluczową rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa w miejscu pracy. W wielu branżach stanowi podstawowy środek ochrony indywidualnej, zabezpieczając pracowników przed poważnymi urazami. Dobrze dobrane buty nie tylko chronią stopy przed uderzeniami, przecięciami czy przebiciami, ale także zapewniają stabilność, wygodę i odporność na czynniki środowiskowe. W jakich zawodach obuwie ochronne jest konieczne i jakie zagrożenia może ograniczyć?

Czy dodatek motywacyjny będzie dla wszystkich pracowników? Obecne rozwiązania są krzywdzące

Związek Miast Polskich przyjął stanowisko w sprawie dofinansowania wynagrodzeń pracowników pomocy społecznej. Zdaniem samorządowców włączenie wszystkich pracowników realizujących zadania z zakresu szeroko rozumianej pomocy społecznej do programu dodatku motywacyjnego przełoży się na jakość świadczonych usług.

Obowiązkowe odpisy i dobrowolne zwiększenia na ZFŚS w 2025 r. Ile wynoszą i w jakim terminie je wpłacić?

Do 31 maja 2025 r. pracodawca tworzący zakładowy fundusz świadczeń socjalnych musi wpłacić na rachunek funduszu kwotę stanowiącą co najmniej 75 proc. równowartości dokonanych odpisów. Pozostałą kwotę dokonanych odpisów i zwiększeń należy przekazać na rachunek bankowy ZFŚS w terminie do 30 września 2025 r. Jaka jest wysokość odpisów i zwiększeń na ZFŚS w 2025 r.?

Komu przysługuje renta wdowia i w jakiej wysokości? ZUS zaprasza na dyżur telefoniczny

Od 1 lipca 2025 r. osoby owdowiałe będą mogły pobierać swoją emeryturę oraz powiększyć ją o część renty rodzinnej po zmarłym małżonku. Alternatywnie będą mogły pobierać rentę rodzinną wraz z częścią swojej emerytury. Jak starać się o rentę wdowią odpowiedzą eksperci ZUS podczas dyżuru telefonicznego.

REKLAMA

Komunikat ZUS: Wdrożenie nowej metryki programu Płatnik

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje o planowanym wdrożeniu nowej metryki 307 dla wersji 10.02.002 programu Płatnik.

Polacy żyją coraz dłużej - GUS opublikował tablicę średniego dalszego trwania życia. Czy ZUS przeliczy emerytury?

Nowa tablica średniego dalszego trwania życia kobiet i mężczyzn wskazuje, że Polacy żyją coraz dłużej. Czy warto składać wnioski o ponowne przeliczenie już otrzymywanej emerytury?

Trwa nabór wniosków o świadczenie wychowawcze. Jak uniknąć przerwy w wypłatach 800 plus?

1 czerwca 2025 r. rozpocznie się nowy okres świadczeniowy w programie 800 plus. Wniosek o świadczenie wychowawcze można złożyć jedynie drogą elektroniczną. Jak można uniknąć przerwy w wypłacie świadczenia?

Jak prawidłowo usprawiedliwić nieobecności w pracy. Nieprzyjemne konsekwencje zaniedbania tego obowiązku

W razie nieobecności w pracy pracownik zobowiązany jest do jej usprawiedliwienia. W tym celu przepisy prawa pracy określają, jakie są przyczyny usprawiedliwiające nieobecność w pracy. Wymieniają też dowody, na podstawie których można usprawiedliwić nieobecność pracownika.

REKLAMA

Zmiany w wynagrodzeniach 2025 i 2026 - transparentnie i jawnie

Do 7 czerwca 2026 roku Polska musi wdrożyć dyrektywę o jawności i przejrzystości wynagrodzeń. Przedsiębiorcy mają niewiele czasu na poważne zmiany w zakresie polityki płacowej. Nowe przepisy oznaczają bowiem konieczność przeprowadzenia wnikliwej analizy struktury płac w firmie, wprowadzenie nowych procedur dotyczących prawa do informacji o wynagrodzeniu i kryteriów ustalania jego wysokości. Choć prace nad ustawą wprowadzającą te przepisy nadal trwają, już teraz warto podjąć działania, które przygotują firmę na nową sytuację.

Najlepiej teraz złóż wniosek o rentę wdowią ERWD. Sprawdź, dlaczego

ZUS podpowiada, że teraz jest najlepszy czas na złożenie wniosku o rentę wdowią ERWD. Dlaczego? Dopiero połowa osób uprawnionych złożyła wniosek o rentę wdowią. Od stycznia były duże kolejki. Kolejna fala wniosków przewidywana jest w maju 2025 r.

REKLAMA