REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Budowanie relacji ze współpracownikami

Joanna Niemyjska
Budowanie relacji ze współpracownikami. /Fot. Fotolia
Budowanie relacji ze współpracownikami. /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Badania wskazują, że Polacy cenią sobie atmosferę w miejscu pracy. Zła atmosfera w pracy może być nawet przyczyną zmiany zatrudnienia. Czasami jednak wystarczy zadbać o relacje ze współpracownikami, aby praca stała się lżejsza. Jak budować relacje ze współpracownikami?

Każdy człowiek jest inny, co wynika z indywidualnej natury każdego z nas. Zamiast walczyć z osobami, które myślą inaczej, czasem warto spróbować ich zrozumieć po to, by później łatwiej było wypracować kompromis.

REKLAMA

Autopromocja

Uczciwość w relacjach

Jest najważniejszym aspektem budowania prawdziwych więzów w pracy. Mimo iż współpracowników zwykle się nie wybiera, warto być zawsze wobec nich uczciwemu. Należy unikać, szczególnie popularnych, biurowych plotek czy obgadywania innych. Takie działania, prędzej czy później, obrócą się przeciw osobie, która wyraża niesprawdzone, a często też nieprawdziwe opinie.

Zobacz również: Jak wydawać pracownikom polecenia służbowe?

Uczciwość w relacjach przejawia się także w tolerancji dla innych i niezadawaniu niepotrzebnych pytań oraz unikaniu niepotrzebnych komentarzy. Lepiej więc nie krytykować stroju koleżanki (chyba, że to bliska przyjaciółka) i przemilczeć ten temat. Nie powinno nas także interesować, co jedzą nasi współpracownicy, chyba że sami chcą o tym opowiedzieć. Natomiast, jeśli poruszymy już temat ubrania, jedzenia, makijażu czy fryzury koleżanki lub kolegi, warto zrobić to delikatnie, tak, aby przypadkiem nie urazić drugiej osoby.

Pomoc i wsparcie

Jest cenione zawsze, w pracy bywa bezcenne. Często bez wsparcia innych osób nie jesteśmy w stanie skończyć swojego zadania lub wypracować najlepszego rozwiązania. W związku z tym warto też oferować swoją pomoc innym, nie odmawiać, w sytuacji, gdy możemy pomóc, chętnie współpracować. Dzięki tego rodzaju życzliwym gestom budujemy w innych przekonanie, że zawsze można na nas polegać, co powoduje, że w razie potrzeby my także będziemy mogli liczyć na pomoc kolegi lub koleżanki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W pracy warto patrzeć na współpracowników obiektywnie, dając im szansę lepiej się poznać. Lepiej nie sugerować się zasłyszanymi i niesprawdzonymi ocenami innych. Należy też unikać pochopnych ocen.

Zobacz także: O co firmy pytają pracowników?

Bądź dobrym obserwatorem

Umiejętność obserwacji jest bardzo przydatna w budowaniu relacji, nie tylko w miejscu pracy. Warto zwracać uwagę na to, kto lubi z kim przebywać, rozmawiać i współpracować, a z jakimi osobami nie może znaleźć wspólnego języka. Taka wiedza jest przydatna nie tylko przełożonemu, ale też nowej osobie w pracy. Dzięki temu można uniknąć faus pax, gdy przypadkiem wymknie nam się subiektywna opinia w rozmowie z bliskim kolegą osoby, o której mówimy. Dzięki takiej wiedzy łatwiej też budować zespoły projektowe, a później współpracować oraz wyznaczać zadania.

Dbałość o relacje

Dobre relacje ze współpracownikami przekładają się na jakość pracy całego zespołu. Jeśli współpracujemy z osobami, które darzymy sympatią, przepływ informacji jest szybszy i bardziej płynny, a projekty, które realizujemy, są bardziej wartościowe. Szybciej też uzyskiwane są wymierne efekty pracy.

Polecamy serwis: Zarządzanie

REKLAMA

Nie tylko ze wspomnianych względów warto dbać o relacje ze współpracownikami. Jak to robić? Przede wszystkim trzeba być otwartemu na innych, nie unikać rozmów (o ile nie przeszkadzają one w wykonywaniu pracy), ale dostrzegać ich wartość. Konstruktywne rozmowy w pracy mogą przekładać się na ciekawe realizacje projektów. Ponadto zawsze należy wysłuchać opinii innych i trzeba się liczyć ze zdaniem kolegi, którego prosimy o pomoc. Z osobami, z którymi mamy bliższy kontakt, możemy sobie pozwolić na bardziej prywatne rozmowy, ważne, aby były one w dobrym tonie.

Chociaż nie mamy decydującego wpływu na zespół, w którym będziemy pracować, zawsze warto zdefiniować swoje relacje z innymi osobami. Jeśli z kimś nam się ciężko współpracuje, warto to zmienić. Dzięki temu będziemy mieli realny wpływ na podniesienie jakości swojej pracy.

Zadaj pytanie na: Forum Kadry

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Zielona Linia

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Święta w 2025 r. przypadające w sobotę. Kiedy pracownik otrzyma dzień wolny za święto w sobotę?

Każde święto występujące w okresie rozliczeniowym i przypadające w dniu innym niż niedziela obniża wymiar czasu pracy o 8 godzin. Czy oznacza to, że za święto przypadające w sobotę należy udzielić innego dnia wolnego od pracy? Czy w 2025 r. będą święta w sobotę?

Opieka 75+: MRPiPS zapewnia, że program będzie kontynuowany w 2025 r.

Program „Opieka 75+” w 2025 r. będzie kontynuowany – zapewnia Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Celem programu jest zwiększenie dostępności do usług opiekuńczych, w tym specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób w wieku 75 lat i więcej. Planowane jest doprecyzowanie niektórych założeń programu.

Cyfryzacja HR: E-podpis ułatwia dostosowanie się do nowych przepisów

Od 1 stycznia 2025 r. zmieni się minimalne wynagrodzenie za pracę. Dla działów HR oznacza to konieczność podpisania w krótkim czasie wielu aneksów do umów o pracę. Najnowsze badania przeprowadzone przez KIR pokazują, że e-podpis może znacząco usprawnić pracę kadrowców.

Czy 1 grudnia to niedziela handlowa?

Czy 1 grudnia to niedziela handlowa? Czy w najbliższą niedzielę zrobimy zakupy? 

REKLAMA

Zakaz handlu w niedziele: Czy będzie trzecia niedziela handlowa w grudniu? Jest zapowiedź złożenia poprawki w Senacie

Od 2025 roku Wigilia będzie dniem wolnym od pracy dla wszystkich pracowników. Jednak dla pracowników handlu trzy niedziele poprzedzające Boże Narodzenie mają być dniami roboczymi. Czy będzie poprawka do nowelizacji wprowadzającej dzień wolny w Wigilię?

Dofinansowanie wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych. Znowu przesunięto okres, od którego wsparcie będzie obowiązywać

W Sejmie trwają prace nad projektem nowelizacji ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Zmiana ma dotyczyć podwyższenia wysokości miesięcznego dofinansowania do wynagrodzenia pracownika niepełnosprawnego.

Nie mam już urlopu, a potrzebuję wziąć wolne. Co zrobić?

Zbliża się koniec roku kalendarzowego. Niektórzy pracownicy nie mają już urlopu wypoczynkowego. Co mogą zrobić w sytuacji, gdy potrzebują wziąć wolne od pracy? Podpowiadamy kilka rozwiązań z Kodeksu pracy.

Nowelizacja Kodeksu pracy: Wydłużony urlop macierzyński dla rodziców dzieci przedwcześnie urodzonych oraz hospitalizowanych

27 listopada 2024 r. Sejm znowelizował Kodeks pracy. Nowelizacja wydłuży urlop macierzyński rodzicom wcześniaków oraz dzieci wymagających hospitalizacji po urodzeniu. Prawo do urlopu będą mieli także prawni opiekunowie, rodzice zastępczy czy adopcyjni.

REKLAMA

Raport: 75 proc. działów HR wykorzystuje sztuczną inteligencję co najmniej raz w tygodniu

Raport: 75 proc. działów HR w firmach deklaruje, że korzysta z generatywnej sztucznej inteligencji co najmniej raz w tygodniu. Rosnące zainteresowanie AI wśród menedżerów i pracowników odpowiedzialnych za zarządzanie zasobami ludzkimi to nie tylko specyfika amerykańskiego rynku. Badania przeprowadzone w Polsce wskazują na podobny trend.

14 zasad prawa pracy [LISTA]. Jeśli pracujesz lub zatrudniasz, musisz znać je wszystkie

Prawo pracy to przepisy Kodeksu pracy oraz innych ustaw i aktów wykonawczych, które określają przede wszystkim prawa i obowiązki pracowników i pracodawców. Jako pracownik lub pracodawca musisz znać 14 podstawowych zasad prawa pracy uregulowanych w Kodeksie pracy. Oto lista.

REKLAMA