REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Budowanie relacji ze współpracownikami

Joanna Niemyjska
Budowanie relacji ze współpracownikami. /Fot. Fotolia
Budowanie relacji ze współpracownikami. /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Badania wskazują, że Polacy cenią sobie atmosferę w miejscu pracy. Zła atmosfera w pracy może być nawet przyczyną zmiany zatrudnienia. Czasami jednak wystarczy zadbać o relacje ze współpracownikami, aby praca stała się lżejsza. Jak budować relacje ze współpracownikami?

Każdy człowiek jest inny, co wynika z indywidualnej natury każdego z nas. Zamiast walczyć z osobami, które myślą inaczej, czasem warto spróbować ich zrozumieć po to, by później łatwiej było wypracować kompromis.

REKLAMA

REKLAMA

Uczciwość w relacjach

Jest najważniejszym aspektem budowania prawdziwych więzów w pracy. Mimo iż współpracowników zwykle się nie wybiera, warto być zawsze wobec nich uczciwemu. Należy unikać, szczególnie popularnych, biurowych plotek czy obgadywania innych. Takie działania, prędzej czy później, obrócą się przeciw osobie, która wyraża niesprawdzone, a często też nieprawdziwe opinie.

Zobacz również: Jak wydawać pracownikom polecenia służbowe?

Uczciwość w relacjach przejawia się także w tolerancji dla innych i niezadawaniu niepotrzebnych pytań oraz unikaniu niepotrzebnych komentarzy. Lepiej więc nie krytykować stroju koleżanki (chyba, że to bliska przyjaciółka) i przemilczeć ten temat. Nie powinno nas także interesować, co jedzą nasi współpracownicy, chyba że sami chcą o tym opowiedzieć. Natomiast, jeśli poruszymy już temat ubrania, jedzenia, makijażu czy fryzury koleżanki lub kolegi, warto zrobić to delikatnie, tak, aby przypadkiem nie urazić drugiej osoby.

REKLAMA

Pomoc i wsparcie

Jest cenione zawsze, w pracy bywa bezcenne. Często bez wsparcia innych osób nie jesteśmy w stanie skończyć swojego zadania lub wypracować najlepszego rozwiązania. W związku z tym warto też oferować swoją pomoc innym, nie odmawiać, w sytuacji, gdy możemy pomóc, chętnie współpracować. Dzięki tego rodzaju życzliwym gestom budujemy w innych przekonanie, że zawsze można na nas polegać, co powoduje, że w razie potrzeby my także będziemy mogli liczyć na pomoc kolegi lub koleżanki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W pracy warto patrzeć na współpracowników obiektywnie, dając im szansę lepiej się poznać. Lepiej nie sugerować się zasłyszanymi i niesprawdzonymi ocenami innych. Należy też unikać pochopnych ocen.

Zobacz także: O co firmy pytają pracowników?

Bądź dobrym obserwatorem

Umiejętność obserwacji jest bardzo przydatna w budowaniu relacji, nie tylko w miejscu pracy. Warto zwracać uwagę na to, kto lubi z kim przebywać, rozmawiać i współpracować, a z jakimi osobami nie może znaleźć wspólnego języka. Taka wiedza jest przydatna nie tylko przełożonemu, ale też nowej osobie w pracy. Dzięki temu można uniknąć faus pax, gdy przypadkiem wymknie nam się subiektywna opinia w rozmowie z bliskim kolegą osoby, o której mówimy. Dzięki takiej wiedzy łatwiej też budować zespoły projektowe, a później współpracować oraz wyznaczać zadania.

Dbałość o relacje

Dobre relacje ze współpracownikami przekładają się na jakość pracy całego zespołu. Jeśli współpracujemy z osobami, które darzymy sympatią, przepływ informacji jest szybszy i bardziej płynny, a projekty, które realizujemy, są bardziej wartościowe. Szybciej też uzyskiwane są wymierne efekty pracy.

Polecamy serwis: Zarządzanie

Nie tylko ze wspomnianych względów warto dbać o relacje ze współpracownikami. Jak to robić? Przede wszystkim trzeba być otwartemu na innych, nie unikać rozmów (o ile nie przeszkadzają one w wykonywaniu pracy), ale dostrzegać ich wartość. Konstruktywne rozmowy w pracy mogą przekładać się na ciekawe realizacje projektów. Ponadto zawsze należy wysłuchać opinii innych i trzeba się liczyć ze zdaniem kolegi, którego prosimy o pomoc. Z osobami, z którymi mamy bliższy kontakt, możemy sobie pozwolić na bardziej prywatne rozmowy, ważne, aby były one w dobrym tonie.

Chociaż nie mamy decydującego wpływu na zespół, w którym będziemy pracować, zawsze warto zdefiniować swoje relacje z innymi osobami. Jeśli z kimś nam się ciężko współpracuje, warto to zmienić. Dzięki temu będziemy mieli realny wpływ na podniesienie jakości swojej pracy.

Zadaj pytanie na: Forum Kadry

Źródło: Zielona Linia

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Outsourcing pracowniczy i outsourcing procesowy w Kodeksie pracy? Sejmowa Komisja apeluje o wprowadzenie legalnych definicji, a outsourcing ma być uregulowany jak praca tymczasowa

W polskim prawie pracy brakuje legalnych definicji outsourcingu pracowniczego i procesowego, co rodzi poważne problemy interpretacyjne i otwiera pole do obchodzenia przepisów chroniących pracowników. Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła dezyderat nr 167, w którym apeluje do Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej o ocenę propozycji legislacyjnych z petycji, mających uregulować to zjawisko w Kodeksie pracy.

Demografia Polski nie pozostawia złudzeń. Trzeba aktywować zawodowo osoby w wieku 18-24 lat, 50-64 lat i kobiety w wieku produkcyjnym

Demografia Polski nie pozostawia złudzeń. Negatywnie wpływa na rynek pracy. Trzeba aktywować zawodowo dostępne rezerwy czyli najmłodsze osoby w wieku 18-24 lat, starszych pracowników w wieku 50-64 lat i kobiety w wieku produkcyjnym. Jakie są na to sposoby?

Pijany pracownik w pracy: co robić? Kto odpowiada? 5 działań kok po kroku, które musi podjąć pracodawca. Kiedy bada alkomatem Policja

Pijany pracownik w pracy to sytuacja niebezpieczna i zabroniona. Kto odpowiada za pracownika będącego pod wpływem alkoholu? Oto 5 działań kok po kroku, które musi podjąć pracodawca w przypadku podejrzenia, że pracownik jest pod wpływem. Kiedy bada alkomatem pracodawca, a kiedy Policja?

Pracownicy 55+ oraz seniorzy silversi: niedoceniany potencjał czy wykluczeni z rynku pracy? Tak można pomóc seniorom i polskiemu rynkowi pracy

Silversi wyróżniają się tym, czego coraz częściej brakuje na rynku pracy – lojalnością, stabilnością i zaangażowaniem. Wśród pracowników po 55. roku życia obserwujemy dużą odpowiedzialność i przywiązanie do miejsca pracy. Często wynika to z trudności w znalezieniu nowego zatrudnienia, ale w praktyce przekłada się na wyjątkową rzetelność i chęć utrzymania dobrej pozycji w firmie. To właśnie ta grupa może skutecznie wypełnić luki w zawodach wymagających dojrzałości, cierpliwości i doświadczenia życiowego – cech, których nie da się zastąpić szkoleniem czy technologią. Jeśli nie zaczniemy aktywnie włączać ich do rynku pracy, wkrótce zabraknie nam osób do zastąpienia odchodzących pracowników. Starzejące się społeczeństwo to nie tylko wyzwanie, to również szansa na redefinicję tego, co naprawdę znaczy „pracownik wartościowy” – takie wnioski i komentarze można wysnuć w ważnych badań i raportu SS HR. Szczegóły poniżej.

REKLAMA

Raz w roku przysługuje gratyfikacja urlopowa, nie mniej niż 12,6% z wypłaty na jedną osobę z rodziny. Ustawa w mocy od 14 października 2025 r. Jednak grupa docelowa jest wąska – za wąska – pomstują pracownicy

Raz w roku przysługuje gratyfikacja urlopowa, nie mniej niż 12,6% z wypłaty na jedną osobę z rodziny, nie chodzi jednak o typowe świadczenie urlopowe. Ustawa wprowadzająca tę instytucję prawną, która jest w mocy od 14 października 2025 r. i ma ogromne znaczenie dla zatrudnionych. Jednak grupa docelowa jest wąska – za wąska – pomstują pracownicy.

Dużo wyższa składka zdrowotna w 2026 r. Przedsiębiorcy boją się o swoje firmy

Dużo wyższa składka zdrowotna w 2026 r. - wzrośnie aż o 37%. Mali przedsiębiorcy boją się o swoje firmy. Koszty prowadzenia działalności rosną, aż nie opłaca się prowadzić własnego biznesu. Ludzie myślą o powrocie na etat.

Zwolnienie lekarskie nie w celu wyzdrowienia, a w celu pracy u innego pracodawcy. Rzecznik MŚP zwraca uwagę

Zwolnienie lekarskie będzie częściej brane nie w celu wyzdrowienia, a w celu pracy u innego pracodawcy? Rzecznik MŚP zwraca uwagę na planowane zmiany w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych.

PPK: zwolnienie mikroprzedsiębiorcy nie jest bezterminowe. Kiedy wszystko się zmienia

Utworzenie PPK dla pracowników nie obowiązuje mikroprzedsiębiorcy, któremu wszystkie osoby zatrudnione złożyły deklarację o rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK. Zwolnienie to nie jest jednak bezterminowe. Kiedy wszystko się zmienia?

REKLAMA

Całkowicie nowe wsparcie dla dzieci w 2026 r. Duża pula środków do wykorzystania: MRPiPS ogłasza nabór wniosków

Całkowicie nowe wsparcie dla dzieci w 2026 r. Duża pula środków do wykorzystania: MRPiPS ogłasza nabór wniosków. Zatem dla kogo? co? kiedy? i ile? Wyjaśniamy szczegóły.

Ponad 8 procent podwyżki w ZUS już od stycznia 2026 - ale czy dotyczy seniorów lub emerytów?

W 2026 roku ZUS funduje nam kolejną podwyżkę - będzie niemała, bo to ponad 8%. Kogo dotyczy i na czym polega? Czy są wyjątki? I czy na pewno chcemy akurat tej podwyżki? Tym razem to coś nie dla seniorów, chyba że aktywnych gospodarczo. Ale z tego wcale się nie ucieszą.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA