REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Najgorsi szefowie firm

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Halina Guryn
Halina Guryn
Najgorsi szefowie firm. /Fot. Fotolia
Najgorsi szefowie firm. /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Sydney Finkelstein od kilku lat przygotowuje i publikuje ranking najgorszych prezesów/dyrektorów generalnych firm. W poprzedniej edycji na liście znalazł się np. szef firmy Hewlett-Packard, a w najnowszym rankingu, np. Andrea Jung, była prezes koncernu Avon. Jakie są najważniejsze kryteria, którymi się kieruje, prowadząc badanie?

Rozmowa z Sydneyem Finkelsteinem, profesorem Tuck School of Business, twórcą rankingu najgorszych prezesów roku

REKLAMA

Sydney Finkelstein

REKLAMA

profesor na Wydziale zarządzania uczelni Tuck School of Business w Dartmouth w USA. Jeden z czołowych światowych autorytetów w zakresie strategii oraz przywództwa. Twórca programów strategicznego przywództwa i rozwoju najwyższej kadry zarządzającej, realizowanych – poza USA – w Wielkiej Brytanii, Finlandii, Francji, Włoszech, w Polsce, a także w Chinach i Wietnamie. Autor licznych artykułów publikowanych np. w „Harvard Business Review”, „Strategic Management Journal”, „Organizational Dynamics”. Autor 11 książek, m.in. Why Smart Executives Fail, Think Again: Why Good Leaders Make Bad Decisions. Od trzech lat opracowuje listę najgorszych prezesów roku.

Od kilku lat przygotowuje Pan i publikuje ranking najgorszych prezesów/dyrektorów generalnych firm. W poprzedniej edycji na liście znalazł się np. szef firmy Hewlett-Packard, a w najnowszym rankingu, np. Andrea Jung, była prezes koncernu Avon. Jakie są najważniejsze kryteria, którymi się Pan kieruje, prowadząc badanie?

Przede wszystkim nie ograniczamy się do analizy działania tylko amerykańskich szefów firm (CEO). Na mojej najnowszej liście numerem 5 był właśnie Rodrigo Rato, prezes firmy Bankia, który zrezygnował ze swojego stanowiska w lipcu 2012 roku. Jeżeli chodzi o to, kto okazał się najgorszym dyrektorem generalnym lub prezesem pod względem osiągnięć, to wziąłem pod uwagę kilka ważnych aspektów:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Wyniki – czy firma prowadzona przez konkretnego CEO zanotowała nagły i niespodziewany spadek wydajności, na co mogłyby wskazywać takie czynniki, jak: cena rynkowa, pozycja finansowa, udział w rynku albo inne kluczowe mierniki finansowe oraz – czy można to porównać z firmami konkurencyjnymi, które działają w tym samym środowisku biznesowym?
  • Decyzje – czy CEO był winny takiego stanu rzeczy, czy może wiedział, że coś działo się źle, ale nie był w stanie nic zaradzić? Jakie były główne decyzje podjęte przez firmę i jak one wpływają na obecną sytuację? Czy rozpoznano główne zmiany na rynku i czy podjęto decyzję o adaptacji?
  • Brak decyzji – czego dyrektorzy nie robią, a co powinni?
  • Wpływ na kluczowych udziałowców – jak ważna jest firma? Jak duży firma ma wpływ na codzienne życie?
  • Ład korporacyjny – czy działania lub brak działań szefa firmy powodują wyraźne naruszenie ładu korporacyjnego i strategicznego przywództwa?

Zobacz również serwis: Komunikacja

Co można uznać za pierwsze symptomy niepowodzenia firmy?

W trakcie moich badań ustaliłem, że istnieje pięć znaków ostrzegawczych, na które należy szczególnie uważać. Po pierwsze, firmy, które odniosły sukces w tym samym czasie (ale są pod wpływem złudnego przeświadczenia, że tak może być zawsze), są narażone na potencjalne niepowodzenie. Po drugie, firmy, które notują sukces na rynku, działają jak magnes na innych, niejako zachęcają, aby wkroczyć na tę samą arenę. Z powodu braku skutecznych barier wejściowych nowe przedsięwzięcia odbiorą pewną część udziałów w rynku firmom już istniejącym. Po trzecie, sukces rodzi arogancję, dlatego firmy powinny zmuszać same siebie do nieustannej krytyki i do zadawania trudnych pytań. Po czwarte, firmy szybko tracą czujność, zwłaszcza wtedy, kiedy ich działania są opłacalne – jednak zyski finansowe nie ochronią firmy przed problemami, do których szybko zaczynają się zbliżać. W końcu sukces wytwarza swój własny impet, który w schemacie działań jest niezwykle trudny do utrzymania. Dyrektorzy generalni (CEO) nie mogą być zbyt pasywni. Muszą nieustannie dokonywać ponownych ocen i analizy swoich planów biznesowych.

W jaki sposób szefowie firm mogą rozpoznać pewne schematy postępowania, które mogą powodować błędy i niepowodzenia w działaniu?

Pomyłki są popełniane z takich powodów, jak np.: błędne podejście dyrektora, złudne mechanizmy ochronne czy załamanie się przekazu informacji. Podsumowałem to wszystko, formułując siedem nawyków osób spektakularnie nieosiągających sukcesu. Mentalność jest jedną z najważniejszych przyczyn – dyrektorzy będą regularnie wprowadzać swoje firmy na nieodpowiedni tor lub będą prowadzić restrukturyzację w nieodpowiedni sposób, ponieważ wcześniej popełnili podstawowy błąd w myśleniu o możliwościach i problemach, z jakimi musi się zmierzyć ich organizacja. W dodatku wyraźnie widać, że CEO są wręcz skazani na niepowodzenie, jeżeli ignorują problemy i unikają trudnych pytań.

Zobacz również: Komunikowanie problemów w zakładzie pracy

Jak w takim razie dokonać diagnozy i sprawdzić, czy firma jest już na granicy niepowodzenia?

Przyczyny niepowodzenia nie tkwią w wydarzeniach możliwych do uchwycenia. To raczej dyrektorzy wiedzą, co się dzieje, ale decydują się nie robić za wiele w danej sprawie. Niepowodzenia nie są spowodowane błędami w zarządzaniu – błędy w zarządzaniu są zwyczajnie symptomami, za którymi kryje się głębsze wyjaśnienie, dlaczego sprawy mają się źle. Przyczyny niepowodzenia nie leżą też w takich aspektach, jak motywacja zarządzania, zdolności przywódcze, uczciwość czy bogactwo zasobów, jakie są w firmie. Prawdziwa historia jest dużo bardziej skomplikowana i fascynująca.

Kiedy więc prezesi czy też dyrektorzy generalni są o krok od popełnienia błędu?

Szefowie firm są po prostu ludźmi. Czasami unikamy problemów i nie chcemy nikogo słuchać. Czasami pozwalamy, aby nasze osobiste uprzedzenia i nastawienie wpływały na decyzje, które podejmujemy. Czasami ignorujemy informację zwrotną, nie chcemy zmiany, lekceważymy prawdziwe trudności, tworzymy sobie własną rzeczywistość i nie słuchamy klientów. To są bardzo osobiste słabości, które – obecne w ludziach na szczycie hierarchii w organizacji – prowadzą do niepowodzenia. Margines błędu wśród czołówki firm jest bardzo mały, a poziom konkurencji jest bardzo wysoki. Dlatego też pozornie mądrzy i błyskotliwi prezesi czy dyrektorzy generalni, którzy nie potrafią kontrolować wielu ludzkich słabostek, mogących przysporzyć im kłopotów, doznają niepowodzenia.

Zadaj pytanie: Forum Kadry - Zarządzanie personelem

Co Pana najbardziej zaskoczyło w wynikach najnowszego badania CEO? Jakie błędy popełnione przez szefów firm w 2012 roku okazały się głupie i szczególnie dotkliwe?

REKLAMA

Podczas prowadzonych przeze mnie badań bezpośrednio zobaczyłem, że dyrektorzy – bez względu na to, jak są inteligentni – mogą popełniać niewiarygodnie głupie błędy. Chociaż osoby odpowiedzialne w firmie prawie zawsze osiągają bardzo dobre wyniki, to w momencie, gdy popełniają błąd, nie wiedzą, jak w miarę szybko na to zareagować i błąd naprawić. Często potęgują szkodę poprzez zwyczajne ignorowanie problemu.

W 2012 roku pojawiły się trzy podobne błędy wśród najgorszych szefów firm. Po pierwsze, nie byli w stanie przystosować się do zmieniających się okoliczności biznesowych. Po drugie, nie potrafili oddzielić swoich działań biznesowych i transakcji handlowych od spraw osobistych, a w firmie będącej spółką handlową, w której dyrektor generalny jest odpowiedzialny przed udziałowcami, to może przysporzyć mu dużych kłopotów. I wreszcie, po trzecie, stali się zbyt pewni siebie co do swoich możliwości, obniżając swoją skuteczność jako liderów. Wszyscy CEO, którzy znaleźli się na najnowszej liście, są tego przykładami.

Czy może Pan wskazać główne przyczyny niepowodzenia czy nawet klęski firm – przyczyny, które ujawniają się szerzej, nie tylko na tle rankingu za 2012 rok?

Jest wiele przyczyn niepowodzeń firm, ale najbardziej istotne to: nieprawidłowe postrzeganie rzeczywistości przez dyrektorów firm, niemożność sprostania tej rzeczywistości przez pracowników firmy, nieprawidłowości w zarządzaniu informacjami i systemem kontroli w organizacji, a także wykształcenie przez liderów organizacji nawyków, które uniemożliwiają osiąganie sukcesów.

W jaki sposób dyrektorzy mogą uniknąć niepowodzenia w firmie? Co powinni robić, jeżeli już dochodzi do takiej sytuacji?

Naprawdę wierzę, że najważniejszą cechą wielkich menedżerów jest zdolność do przystosowania się do zmiany w rzeczywistym czasie. Jest wiele przyczyn, dla których menedżerowie, a także firmy, którymi zarządzają, chcą utrzymać swoje status quo. Jednak najlepsi liderzy muszą zrozumieć, że zmiana jest nie tylko rzeczywistością, lecz także koniecznością. Zdolność adaptacji w obliczu nieoczekiwanych wydarzeń jest oznaką najwspanialszych menedżerów.

Aby osiągnąć sukces w danym otoczeniu biznesowym, CEO powinien prowadzić swoją firmę najlepiej, jak potrafi, rozwijając jednocześnie plan awaryjny na wypadek jakichś ekstremalnych zdarzeń, które mogą mieć miejsce. Firmy, które są dobrze przygotowane na taką ewentualność i które dobrze przemyślały, jak powinny zmierzyć się z takim typem wyzwań, będą w czołówce i osiągną sukces.

Dziękuję za rozmowę.

Polecamy również: Jak radzić sobie z rutyną i nawykami pracowników?

Najgorsi prezesi 2012 roku według prof. Sydneya Finkelsteina

  • Brian Dunn, były prezes Best Buy – dystrybutora sprzętu AGD i RTV. Zrezygnował ze stanowiska w kwietniu 2012 r. W trakcie jego kadencji zanotowano wyraźny spadek wartości akcji firmy i utratę dotychczasowego udziału w rynku. Innym poważnym biznesowym błędem było zorganizowanie przez Dunna skupu akcji własnych, który kosztował firmę 6,4 mld dol., a nie przyniósł oczekiwanych rezultatów. Prezes był także oskarżany o „niewłaściwe relacje” ze znacznie młodszą od siebie podwładną.
  • Aubrey McClendon – założyciel i prezes Chesapeake Energy. Jego działanie to – w opinii Finkelsteina – nic innego, jak konflikt interesów. Przykłady: używanie w celach prywatnych samolotu firmowego i jego załogi; sponsorowanie ze źródeł korporacyjnych koszykarskiej drużyny Oklahoma City Thunder w czasie, kiedy prezes miał w niej udziały; prowadzenie funduszu hedgingowego funkcjonującego na rynku energetycznym (a na tym działała prowadzona przez McClendona firma).
  • Andrea Jung – była prezes koncernu Avon, na którego czele stała w latach 2001–2012. Za jej kadencji od 2004 roku wartość rynkowa firmy spadła z 21 mld dol. do 6 mld dol. Jednym z najpoważniejszych błędów byłej prezes było odrzucenie oferty przejęcia Avon przez Coty. W opinii ekspertów umowa opiewająca na 10,7 mld dol. powinna zostać zaakceptowana, czego nie uczyniła prezes Jung.
  • Marc Pincus – prezes firmy Zynga, producenta popularnych na świecie gier przenośnych. Od początku 2012 roku firma notowała spadek wartości akcji o 75 proc. oraz utratę najbardziej utalentowanych pracowników. Zdaniem Finkelsteina prezes popełniał podstawowe błędy (np. uzależnienie przychodów firmy od kondycji Facebooka), mimo że miał wykształcenie w dziedzinie ekonomii.
  • Rodrigo Rato – były prezes hiszpańskiej firmy Bankia. Jest jedynym Europejczykiem w najnowszym rankingu. W lipcu 2012 roku zrezygnował z tego stanowiska. Wcześniej Rato był ministrem finansów Hiszpanii, był też dyrektorem zarządzającym w Międzynarodowym Funduszu Walutowym. W związku z pomocą, jaką hiszpański rząd przekazał Bankii, oskarżony został o defraudację i malwersacje finansowe. W 2011 roku Bankia notowała 309 mln euro zysku, a w monecie rezygnacji Rato z funkcji prezesa, aż 3 mld euro straty.

Źródło: L. Lavell, „The Worst CEOs of 2012”, „Bloomberg Businessweek”, www.businessweek.com, 13.12.2012 r.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Personel i Zarządzanie

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
4 sposoby na pracę zdalną zgodnie z Kodeksem pracy

Kodeks pracy w 2025 r. przewiduje 4 sposoby na skorzystanie z pracy zdalnej: porozumienie z pracodawcą, polecenie pracy zdalnej, praca zdalna okazjonalna oraz praca zdalna na preferencyjnych zasadach (np. dla rodziców małych dzieci, kobiet w ciąży, pracowników opiekujących się osobami niepełnosprawnymi). Jak uzyskać pracę w formie zdalnej?

Zła wiadomość dla pracowników z Ukrainy: prezydent zawetował ustawę

Obywatele Ukrainy mogą legalnie przebywać w Polsce do 30 września 2025 roku. Co w praktyce oznacza zawetowanie przez Prezydenta RP nowelizacji ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy?

Za te zwolnienia lekarskie ZUS nie zapłaci ani złotówki. Czego nie można robić na L4?

ZUS przypomina, że zwolnienie lekarskie nie powinno być traktowane jako okazja do dorabiania bądź wyjazdu turystycznego. Niewłaściwe korzystanie z „chorobowego” może mieć konsekwencje: ZUS wstrzyma wypłatę albo będzie żądał zwrotu już wypłaconego zasiłku chorobowego, opiekuńczego lub świadczenia rehabilitacyjnego.

10 tys. zł za załatwienie świadczenia wspierającego: ZUS ostrzega przed oszustami

Oszuści oferują załatwienie świadczenia wspierającego z ZUS za opłatą w wysokości 10 tys. zł. Tymczasem taki wniosek można złożyć za darmo samodzielnie przez Internet. ZUS ostrzega.

REKLAMA

Czternasta emerytura z KRUS - kiedy wypłata? [Terminy]

KRUS podaje dokładne terminy wypłaty czternastej emerytury w 2025 roku. Kto może spodziewać się dodatkowych pieniędzy we wrześniu? W jakiej wysokości świadczenie przysługuje w tym roku?

Kto z pracowników jest chroniony przed natychmiastowym zwolnieniem z pracy, na jakich zasadach

Zgodnie z art. 39 Kodeksu pracy ochrona przedemerytalna oznacza, że pracodawca nie może wypowiedzieć umowy o pracę, jeśli pracownikowi (w okresie trwania zatrudnienia) brakuje nie więcej niż 4 lata do osiągnięcia wieku emerytalnego. Sprawdź, komu przysługuje okres ochronny.

Długo wyczekiwane zmiany dla wielu grup pracowników: policjantów, strażaków, ratowników medycznych, lekarzy, pielęgniarek, ratowników górskich i innych obywateli. Będą surowe kary

„Bezpieczeństwo jest dla nas priorytetem. Nie ma przyzwolenia na przemoc wobec osób, które pomagają innym. Bez względu na to czy jest to ratownik medyczny, policjant, strażak czy każdy obywatel, który ratuje innych. Wszyscy musimy też czuć się bezpiecznie idąc np. do przychodni, szpitala czy urzędu. Bezkarność tych, którzy odważą się zaatakować musi się skończyć" – powiedział Minister Sprawiedliwości Waldemar Żurek.

Większe uprawnienia PIP - lepsza ochrona pracowników. Duża reforma w prawie pracy: koniec z zastępowaniem umowy o pracę umową cywilnoprawną

Reforma Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) trafiła właśnie na listę prac legislacyjnych Rady Ministrów. Jej celem jest przyznanie PIP nowych kompetencji, które pozwolą skuteczniej chronić prawa osób zatrudnionych w Polsce. Dzięki temu projektowi, a docelowo ustawie, możliwe stanie się m.in. ograniczenie nadużyć pracodawców polegających na stosowaniu umów cywilnoprawnych zamiast umów o pracę.

REKLAMA

Kontrole L4 i obniżenie świadczeń 2025. ZUS sprawdza, czy naprawdę jesteś chory

W Polsce rośnie skala nadużyć związanych ze zwolnieniami lekarskimi. Dla większości pracowników L4 to czas leczenia i regeneracji, ale część traktuje je jak okazję do dorobienia albo wyjazdu na wakacje. Liczby mówią same za siebie. Tylko w pierwszym półroczu 2025 roku ZUS odzyskał 150,5 mln zł, wstrzymując tysiące niesłusznie wypłacanych świadczeń.

14. emerytura w 2025 r. nie dla każdego emeryta i rencisty. ZUS pokazał w tabeli ile wynosi brutto i netto. Kiedy wypłata? Kto nie dostanie wcale?

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że tzw. czternasta emerytura zostanie w 2025 r. wypłacona - jak co roku - we wrześniu razem z comiesięcznymi świadczeniami. Pierwsi seniorzy otrzymają czternastą emeryturę 1 września a ostatni 1 października. Do dodatkowego świadczenia uprawnione będą osoby, które na 31 sierpnia 2025 roku będą miały prawo do emerytury, renty lub innego świadczenia emerytalno-rentowego i będą je pobierały. ZUS informuje, że "czternastki" nie dostaną osoby z miesięczną emeryturą lub rentą wyższą niż 4728,91 zł brutto.

REKLAMA