Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Niezdrowe współzawodnictwo w pracy

Joanna Niemyjska
Niezdrowe współzawodnictwo w pracy. /Fot. Fotolia
Niezdrowe współzawodnictwo w pracy. /Fot. Fotolia
Fotolia
Podstawą zdrowej atmosfery w pracy są uczciwe relacje ze współpracownikami i przełożonymi. Czasami jednak zdarzają się sytuacje, które komplikują życie zawodowe, a w niektórych osobach wyzwalają nieznane dotąd instynkty. O jakich ludziach mowa?

Przede wszystkim o tych, którzy mają wrodzoną skłonność do kreowania wszelkiego rodzaju intryg, niezależnie od miejsca, w którym aktualnie się znajdują. Co to oznacza? Są aktywni zarówno w domu, pracy, jak i w każdym innym środowisku, w którym zdarzyło się im przebywać. Czasami do działania prowokują ich sytuacje, ale niekiedy jest to wrodzona skłonność do intryganctwa.

Kim jest intrygant?

Jest to osoba, która, jak było wspomniane, lubi wprowadzać niezdrową atmosferę w pracy. Po czym go można rozpoznać? Jest to człowiek, który jest zdolny powiedzieć nowo zatrudnionemu pracownikowi: „To tylko na początku wydaje się, że w naszej firmie jest fajnie. Później to dopiero zobaczysz, jakiego niewdzięcznego szefa mamy i ile nadgodzin tu spędzisz”. W ten sposób wytrąca daną osobę z równowagi, prowokuje ją do refleksji, a czasem wzbudza też niepotrzebny stres. Jego celem jest w tym wypadku wybicie kolegi czy koleżanki z właściwego rytmu, jednak nigdy się do tego nie przyzna. Będzie twierdził, że „nic takiego nie miał na celu”.

Onboarding czyli powitanie nowego pracownika

Jak sobie z nim radzić?

Przede wszystkim nie ma sensu uciekanie od takiej osoby. Trzeba nauczyć się z nią radzić. Są różne sposoby postępowania. Z jednej strony można taką osobę i jej zachowanie ignorować, ostentacyjnie dając do zrozumienia, że jej intrygi, kłamstwa, pomówienia, przekoloryzowane historie nikogo nie obchodzą. Można też zrobić zupełnie odwrotnie. Niekiedy warto bowiem podjąć próbę rozmowy z taką osobą, wytłumaczenia jej, na czym polega niestosowność reprezentowanego przez nią zachowania, trzeba ją też ostrzec, że takie sytuacje nie są mile widziane w gronie pracowników. Jeśli dana osoba będzie nadal zajmowała się głównie intrygami w firmie, wkrótce może stracić resztki szacunku wśród współpracowników, a przede wszystkim – ich zaufanie, w efekcie czego będzie mogła liczyć tylko na siebie, np. przy wykonywaniu poleceń służbowych.

Dlaczego mamy do czynienia z intrygantami?

Najprościej mówiąc, dlatego, że jest to jedna z wielu cech charakteru, skłonności, jakimi odznaczają się niektóre osoby. Szerzenie intryg, plotkowanie czy obmawianie niektórym sprawia prawdziwą radość i daje olbrzymią satysfakcję, a nawet korzyści materialne. Jest to też niepewnego rodzaju „recepta” na zbyt niską samoocenę tych osób. Czasami jest to też efekt niemiłych doświadczeń z przeszłości – osoba, która została skrzywdzona przez obmówienie, dzisiaj sama obmawia innych.

Gorzej jest w sytuacji, gdy intrygi mają być schodami do kariery. Wiele osób traktuje je bowiem jako swoją jedyną szansę na awans zawodowy. Trzeba jednak od razu zaznaczyć, że taką motywację mają przede wszystkim osoby słabe, niezbyt kompetentne, zwykle te, które – mimo iż na awans nie zasługują – mają zawyżone ambicje lub też przesadne mniemanie o sobie.

Jak potwierdza wielu psychologów, intrygi oraz ich matki – plotki zawsze znajdą nabywców. Nie wymaga bowiem wiele wysiłku stworzenie nieprawdziwej historii, która, gdy trafi w obieg firmowy, szybko zacznie funkcjonować własnym życiem. Oczernienie kolegi w oczach przełożonego to sposób na szybką drogę do kariery w przypadku wielu osób. Bardzo nieuczciwy – dodajmy.

Forum Kadry

Zastanawiające jest jednak to, jak dużą siłę oddziaływania ma plotka czy nawet blef. Psycholog Jacek Doliński w jednym z wywiadów przytoczył historię pewnego pracownika, który w pamięci telefonu zamiast nazw takich jak „żona”, „mama” czy „syn”, miał wpisane nazwiska… posłów. Posługiwał się telefonem w ten sposób, aby inni mogli z łatwością te nazwiska dostrzec. Wiele nie mówiąc, ale umiejętnie kreując sytuację, osiągnął swój cel – dość szybko awansował.

Stwarzając odpowiednie pozory, wykorzystując umiejętność przypodobania się innym, snując intrygi, można, niestety, awansować. Wiele osób kompetentnych, uczciwych, rzetelnych, zdolnych, oddanych firmie i swojej pracy traci ją na rzecz osób, które blefują, a ponad prawidłowo wykonywane obowiązki przekładają donosicielstwo.

Czy w związku z tym uczciwy pracownik musi być skazany na porażkę? Niekoniecznie, wystarczy bowiem, iż ma mądrego przełożonego, który jest w stanie dostrzec atmosferę, jaka panuje pośród współpracowników. Kompetentny szef w pierwszej kolejności wyeliminuje intrygantów z grupy, gdyż działają oni na niekorzyść całej organizacji. Niekompetentny – zatrzyma przy sobie osoby, które umiejętnie stwarzają pozory przyjaźni, co w efekcie narazi na straty całe przedsiębiorstwo.

Letni dress code

Poszerzaj swoją wiedzę, czytając naszą publikację
Nowe zasady tworzenia i funkcjonowania kas zapomogowo-pożyczkowych w zakładach pracy (PDF)
Nowe zasady tworzenia i funkcjonowania kas zapomogowo-pożyczkowych w zakładach pracy (PDF)
Tylko teraz
Źródło: Zielona Linia
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Świadczenia emerytalno-rentowe
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Emerytury i renty podlegają corocznie waloryzacji od dnia:
    1 stycznia
    1 marca
    1 czerwca
    1 września
    Następne
    Kadry
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Wysokość składek ZUS po zmianie formy opodatkowania za rok 2022
    Polski Ład po zmianach od 1 lipca stwarza podatnikom, którzy rozliczają się liniowo lub ryczałtem, możliwość zmiany formy opodatkowania za rok 2022. Jakie składki ZUS będą płacili jeśli zdecydują się na taki krok?
    Wynagrodzenie za czas urlopu wypoczynkowego - jak obliczyć
    Każdy pracownik ma prawo do urlopu wypoczynkowego. Za czas tej nieobecności przysługuje mu wynagrodzenie, jakie otrzymywałby, gdyby w tym czasie normalnie pracował. W przypadku stałej pensji obliczenie jest proste. Problem pojawia się, gdy pracownik otrzymuje zmienne składniki wynagrodzenia. Zasady ustalania wynagrodzenia urlopowego określa rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 8 stycznia 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop (dalej: rozporządzenie urlopowe). Jak ustalić podstawę wymiaru i obliczyć wynagrodzenie za czas urlopu wypoczynkowego?
    Bezpieczeństwo osobiste pracowników socjalnych
    Pracownicy socjalni podczas wykonywania swoich obowiązków zawodowych nierzadko narażeni są na niebezpieczeństwo. Mają więc prawo do szkoleń podnoszących poziom bezpieczeństwa osobistego, które omówimy w niniejszym artykule. Odpowiemy także na pytanie, czy pracownik socjalny może korzystać z ochrony prawnej przysługującej funkcjonariuszom publicznym.
    Czy pracownik może wykorzystać czas wolny za nadgodziny w następnym okresie rozliczeniowym
    Pracownik złożył wniosek o udzielenie czasu wolnego za nadgodziny. Chce jednak wykorzystać czas wolny w przyszłym okresie rozliczeniowym. Czy pracodawca może udzielić wolne za nadgodziny w innym okresie rozliczeniowym?
    Czy przy zmianie wymiaru urlopu wypoczynkowego należy też zmienić informację o warunkach zatrudnienia
    Pracownikowi zmienił się wymiar przysługującego mu urlopu wypoczynkowego. Czy w tej sytuacji należy zaktualizować wręczoną mu przy zatrudnieniu informację o warunkach zatrudnienia? Jeśli tak, to w jakim terminie należy to zrobić?
    Samopoczucie pracowników a reorganizacja pracy
    Ostatnia ewolucja modelu pracy wywołała znaczną rewolucję w jej organizacji. Jesteśmy w centrum nieplanowanej i nieoczekiwanej transformacji, która nie tylko zmienia podejście do niej, ale wprowadza też nowy model współpracy.
    Służba wojskowa sposobem na unikanie zwolnień z pracy
    Część zatrudnionych wykorzystuje nowe przepisy o służbie wojskowej, by zyskać ochronę przed rozwiązaniem umowy o pracę. Ułatwiają to nieprecyzyjne regulacje.
    Pracownicy skarżą się na upały
    Mnożą się skargi na pracę w upale. Niektórzy piszą, że pracują w „nagrzanych, blaszanych puszkach”
    Polacy popierają strajkujące grupy zawodowe. Aż 61% wierzy w skuteczność protestu. Wyniki badania
    Badanie przeprowadzone przez serwis InterviewMe wykazało, że 78% Polaków popiera strajki jako formę protestu w pracy. Jednocześnie 61% badanych wierzy w to, że strajki mogą być skuteczne.
    Obowiązki pracodawców w czasie upałów
    Skrócenie czasu pracy pracowników, wprowadzenie dodatkowych przerw w pracy, zapewnienie klimatyzacji w pomieszczeniach - to niektóre z działań, jakie powinien podjąć pracodawca w celu poprawienia warunków pracy w czasie upałów.
    Minister Maląg o kontroli trzeźwości pracowników
    Minister rodziny i polityki społecznej Marlena Maląg zapowiedziała: W Kodeksie pracy wprowadzamy rozwiązanie, które umożliwi pracodawcy zbadanie, czy pracownik jest trzeźwy, czy po spożyciu alkoholu lub innych środków.
    10 kroków do sukcesu w procesie rekrutacyjnym
    Czy wiesz, że proces rekrutacji zaczyna się na długo przed bezpośrednimi spotkaniami z kandydatami? Zanim do nich dojdzie menedżer podejmuje szereg działań we współpracy z rekruterem, których celem jest osiągnięcie pożądanego efektu: zatrudnienie osoby, która najlepiej odnajdzie się w zespole i poradzi sobie z zadaniami. Czy są wśród nich tak zwane „must have”? Odpowiedź jest prosta: oczywiście!
    Czy pracownikowi odchodzącemu na emeryturę przysługuje dofinansowanie do wypoczynku, tzw. wczasów pod gruszą
    Nasz pracownik przebywa na świadczeniu rehabilitacyjnym do 23 maja 2022 r. Następnie od 24 maja do 31 maja 2022 r. będzie korzystał z urlopu wypoczynkowego. Jego umowa o pracę zostanie rozwiązana z 31 maja 2022 r. w związku z przejściem pracownika na emeryturę. Za niewykorzystany urlop firma wypłaci pracownikowi ekwiwalent. W firmie istnieje zakładowy fundusz świadczeń socjalnych, z którego wypłacane są tzw. wczasy pod gruszą. Czy pracownik nie otrzyma tego świadczenia z uwagi na niewykorzystanie urlopu w wymiarze 14 kolejnych dni? - pyta Czytelnik z Radomia.
    Czy można powierzyć obowiązki nieobecnego pracownika osobie zatrudnionej na innym stanowisku
    Jesteśmy małą firmą zatrudniającą osoby na pojedynczych stanowiskach (jedna księgowa, jedna kadrowa, jeden magazynier itp.). Czy w przypadku urlopu magazyniera jego obowiązki można powierzyć osobie zatrudnionej na stanowisku kadrowej? Osoba ta kilka lat temu prowadziła magazyn w ramach dodatkowych obowiązków, za które otrzymywała dodatek specjalny. W tej chwili w jej zakresie obowiązków nie ma informacji o prowadzeniu magazynu.
    Najważniejsi są właściwi ludzie. Podejście systemowe w doborze kluczowych pracowników
    Dobór personelu to jeden z kluczowych procesów nie tylko w obszarze HR, ale przede wszystkim w budowaniu efektywności organizacji. Nie jest bowiem prawdą, że ludzie są najważniejsi w organizacji, prawdą jest, że najważniejsi są właściwi ludzie. W procesie rekrutacji zwraca się szczególną uwagę na kompetencje kandydatów, zakładając, że wysokie kompetencje oznaczają wysoką energię działania, a co za tym idzie – wysoką efektywność i skuteczność zawodową. Doświadczenia ostatnich lat funkcjonowania w środowiskach VUCA i BANI pokazują, że proces doboru oparty na kompetencjach staje się niewystarczający i często mało skuteczny w odnajdowaniu właściwych osób pasujących do roli w organizacji i kultury organizacyjnej.
    KRUS: 40. Międzynarodowe Kolokwium Międzynarodowej Sekcji ISSA ds. Prewencji w Rolnictwie
    Przewodnicząca Międzynarodowej Sekcji ISSA ds. Prewencji w Rolnictwie zaprasza do udziału w Kolokwium Sekcji w dniach 22-23 września 2022 r. w Rzymie.
    Praca zdalna – przepisy i technologia
    Jeszcze w te wakacje mogą wejść w życie przepisy dotyczące pracy zdalnej, na które pracodawcy czekają od początku pandemii. Jakie najważniejsze kwestie zostaną uregulowane i czy w dużym stopniu wpłyną na dotychczasowe zasady pracy zdalnej – opowiada Maciej Kabaciński, Szef Pionu HR firmy Quercus, specjalizującej się we wdrożeniach SAP w obszarze HR.
    Migracja danych kadrowo-płacowych ze starego systemu do nowego
    Wraz z rozwojem firmy może pojawić się potrzeba przeniesienie się z dotychczas używanego oprogramowania kadrowo-płacowego na system bardziej zaawansowany i dający więcej możliwości automatyzacji procesów w obszarze kadr i płac. Co w takim przypadku z bazą pracowników i pozostałymi danymi zgromadzonymi w systemie często na przestrzeni wielu lat? Czy przeniesienie danych ze starego systemu do nowego jest możliwe?
    90 mln zł od ZUS na poprawę bezpieczeństwa pracy
    Trwa nabór wniosków w konkursie ZUS dla firm na dofinansowanie projektów poprawiających bezpieczeństwo pracy. Budżet konkursu wynosi 90 mln zł. Wnioski o dofinansowania można składać do 8 lipca – przypomina rzecznik ZUS Paweł Żebrowski.
    Zmiany w Kodeksie pracy: kontrola trzeźwości pracownika
    Jedną z planowanych zmian w Kodeksie pracy jest umożliwienie pracodawcom prewencyjnej kontroli trzeźwości pracowników. Jakie rozwiązania zaproponował Rząd w projekcie ustawy?
    Osadzeni pracują
    "Prawie każdy osadzony, który może wykonywać pracę, na którego nie są nałożone kary i obostrzenia, pracuje" - poinformował wiceminister sprawiedliwości Michał Woś. Poziom zatrudnienia osadzonych osiągnął w ubiegłym tygodniu rekordowy poziom 88 proc.
    Dekada z PUE
    Platforma Usług Elektronicznych ZUS (PUE) to pierwszy w Polsce e-urząd. Umożliwia dostęp online do wielu usług ZUS, jest źródłem informacji i daje możliwość samodzielnego tworzenia dokumentów.
    Analiza potrzeb pracowników jako baza pod wdrożenie nowego modelu pracy w firmie
    Komentarz Doroty Osieckiej, Partner w Colliers i Dyrektor platformy Colliers Define.
    Plan urlopów - czy gwarantuje dotrzymanie terminu?
    Czy zatwierdzony przez pracodawcę plan urlopów jest dla pracownika gwarancją jego otrzymania? Co z przesunięciem terminu urlopu?
    Webinarium „Nowe prawo pracy 2022 – przygotuj się do zmian”
    Zapraszamy na praktyczne webinarium „Nowe prawo pracy 2022 – przygotuj się do zmian” z gwarantowanym imiennym certyfikatem, które odbędzie się 4 lipca 2022 roku. Polecamy!