REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Badanie Opinii Pracowników - między redukcją kosztów a utrzymaniem motywacji

HRM partners
ekspert z zakresu HR
Redukcja kosztów a utrzymanie motywacji. /Fot. Fotolia
Redukcja kosztów a utrzymanie motywacji. /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Badanie Opinii Pracowników jest narzędziem dialogu pomiędzy pracodawcą a pracownikami. Dialog ten jest niezbędny dla utrzymania dobrej kondycji firmy.

Agnieszka Syguła, Starszy konsultant w Zespole Doradztwa HRM partners SA, agnieszka.sygula@hrmpartners.pl

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Siła dialogu

Szukając oszczędności w trudnej sytuacji, firmy chcą trafnych decyzji, które nie tylko pozwolą zareagować doraźnie, ale także przyniosą korzyści w długiej perspektywie. Bez względu na branżę czy wielkość firmy, najważniejszy jej kapitał stanowią pracownicy i warto pokierować zmianami w taki sposób, aby utrzymać sprawdzoną załogę.

Podejmowanie otwartego dialogu z pracownikami stanowi jeden z najważniejszych elementów decydujących o tym, że będą oni gotowi angażować się i podejmować dodatkowy wysiłek na rzecz pracodawcy. Nieodzownym narzędziem takiego dialogu jest badanie opinii pracowników.

Precyzyjna diagnoza

Motywacje do przeprowadzenia Badania mogą być różne, zazwyczaj oscylują wokół dwóch powiązanych ze sobą zagadnień:

REKLAMA

  • redukcji kosztów;
  • utrzymania motywacji pracowników.

Dzięki precyzyjnej diagnozie oczekiwań i opinii, możliwe jest uzyskanie informacji pomocnych w osiągnięciu obydwu powyższych celów. Poznanie zdania pracowników pozwala nakreślić mapy mocnych i słabych stron aktualnie funkcjonujących rozwiązań ZZL dzięki odpowiedziom na pytania o to, jakie obszary są kluczowe dla pracowników i jak są one oceniane. Często nie trzeba wielkich nakładów, aby podnieść jakość pracy, trzeba jednak dokładnie poznać miejsce, w którym konieczna jest interwencja.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy serwis: Motywowanie

Jeśli ciąć, to z głową

Oczywiste jest, że nie wszystkie działania można ograniczyć do usprawnień interpersonalnych. Cięcia kosztów są nieuniknione, warto więc przeprowadzać je mądrze. Z naszych doświadczeń projektowych wynika, że firmy często dysponują nieefektywnymi systemami motywacyjnymi, ponieważ środki lokowane są w świadczenia, które dla pracowników są średnio lub mało atrakcyjne. W tej sytuacji kluczowe staje się przekształcenie aktualnie funkcjonującego systemu płacowego tak, aby był on jednocześnie rentowny i spełniał swoją funkcję motywacyjną. Nieodzowne w tej sytuacji staje się odpowiednio zaprojektowane i przeprowadzone badanie, które pozwoli na ustalenie, jak optymalnie lokować dostępne środki.

Drugą zaletą wykorzystania badania opinii w tych okolicznościach, jest możliwość zadania pracownikom pytania „Z których świadczeń bylibyście skłonni zrezygnować, jeśli zajdzie taka konieczność?”. Preferencje w tej kwestii różnią się pomiędzy stanowiskami, branżami, firmami. 

Zobacz również: Komunikowanie problemów w zakładzie pracy

Nie ma więc uniwersalnego planu działania podczas kryzysu, ale można zadbać o taki plan specjalnie dla swojej firmy. Jednym z jego elementów powinno być poznanie opinii pracowników. Ta wiedza pozwala na uwolnienie – w razie konieczności – zasobów finansowych przy minimalnej stracie na funkcji motywacyjnej systemu wynagrodzeń.

Komunikacja

Wszelkie zmiany budzą niepokój. Nikogo nie trzeba przekonywać, że wsparcie komunikacyjne podczas jakichkolwiek działań w firmie jest nieodzowne, a może wręcz przesądzić o ich sukcesie. Powodzenie badania opinii zależy w największym stopniu od frekwencji i szczerości odpowiedzi uczestników. Dlatego ankietyzacji powinna towarzyszyć przejrzysta komunikacja: dlaczego przeprowadzamy badanie i jakie działania chcemy podjąć na podstawie wyników.

Zadaj pytanie na: Forum Kadry - Zarządzanie personelem

Agnieszka Syguła, Starszy Konsultant w HRM partners, odpowiada za prowadzenie projektów badawczych i komunikacyjnych, agnieszka.sygula@hrmpartners.pl

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Lista kontrolna PIP: pomoc dla pracodawców w wyborze właściwej umowy z pracownikiem. Ma ograniczyć nadużywanie umów cywilnoprawnych

Lista kontrolna przygotowana przez PIP i związki zawodowe ma pomóc pracodawcom w wyborze właściwej umowy z pracownikiem. Celem tej inicjatywy jest ograniczenie nadużywania umów cywilnoprawnych w sytuacjach, kiedy powinna być zawarta umowa o pracę.

Grudzień 2025: kalendarz do druku (PDF). Pobierz i wydrukuj

Grudzień 2025: darmowy kalendarz do druku z miejscem na notatki w formacie PDF. Grudzień 2025 roku ma aż 11 dni wolnych od pracy. Jakie ważne dni występują w tym miesiącu? Wydrukuj i zrób notatki na kolejny miesiąc.

Grudzień 2025 inny niż zwykle: dni wolne i godziny pracy [Kalendarz]

Grudzień 2025 roku jest inny niż zwykle. Jak zmieniają się dni wolne od pracy i niedziele handlowe w ostatnim miesiącu roku? Jak liczyć godziny pracy w miesiącu? Zobacz przykład wyliczeń na podstawie grudnia. Oto kalendarz grudnia 2025 roku z zaznaczonymi świętami, weekendami i niedzielami handlowymi.

Czy pracodawca może wysłać na przymusowy urlop między Świętami a Nowym Rokiem? W jakich przypadkach?

Okres między Świętami Bożego Narodzenia a Nowym Rokiem to czas, kiedy w wielu firmach robi się spokojniej. Dla pracowników oznacza to możliwość odpoczynku i spokojnego planowania przerwy świątecznej. Dla pracodawców – moment zastanowienia się, czy mogą wysłać pracownika na urlop „na siłę”. Prawo jasno określa granice, a ich znajomość pozwala uniknąć nieporozumień i stresu w tym wyjątkowym okresie.

REKLAMA

4140 zł miesięcznie za zatrudnienie osoby z niepełnosprawnością. Orzeczenie o niepełnosprawności to nie bariera. Pracodawcy zaczynają wykorzystywać potencjał osób niepełnosprawnych

Orzeczenie o niepełnosprawności to nie bariera. Pracodawcy zaczynają wykorzystywać potencjał osób niepełnosprawnych. To konieczność również z tego względu, że rynek pracy nie nadąża za rzeczywistością. Co roku ubywa ogromna liczba pracowników. Należy aktywizować dostępne zasoby, takie jak osoby niepełnosprawne, kobiety w wieku produkcyjnym, najmłodsi i najstarsi pracownicy. Co więcej, można otrzymywać nawet 4140 zł miesięcznie za zatrudnienie osoby z niepełnosprawnością.

Nawet 50 tys. zł kary za nielegalne zatrudnienie i do 6000 zł mandatu za pracownika za pozorny outsourcing. O tym nie wiedzą pracodawcy

Przeciwdziałanie patologiom rynku pracy, walka z wyzyskiem i realne zabezpieczenie praw cudzoziemców to główne cele nowych przepisów, które już obowiązują. Państwowa Inspekcja Pracy oraz Straż Graniczna otrzymały szersze uprawnienia kontrolne, w tym możliwość nakładania kar, mandatów i kierowania wniosków o ukaranie do sądu. W ograniczaniu nielegalnego zatrudnienia mają pomóc również nowe zasady dla agencji pracy m.in. 2-letni okres karencji dotyczący świadczenia usług na rzecz zatrudniania cudzoziemców. O czym jeszcze muszą wiedzieć pracodawcy, którzy w szczególnie gorącym okresie przedświątecznym szukają rąk do pracy „na już”?

Czy można zatrudniać młodocianych do pracy w niskich temperaturach? Przepisy BHP szczególnie chronią młodych pracowników

Czy można zatrudniać młodocianych do pracy w niskich temperaturach? Przepisy BHP szczególnie chronią młodych pracowników. Reguluje to rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 19 czerwca 2023 r. w sprawie wykazu prac wzbronionych młodocianym i warunków ich zatrudniania przy niektórych z tych prac.

6140,20 zł: nowa kwota graniczna przychodu emeryta i rencisty od grudnia 2025 r. do lutego 2026 r. i kwota graniczna przychodu w całym 2025 r. [ZUS]

6140,20 zł - tyle emeryci i renciści mogą dorabiać do emerytury bez żadnych konsekwencji dla swojego głównego świadczenia. Nowe kwoty dorabiania obowiązują od grudnia 2025 r. do lutego 2026 r. Ile wynoszą kwoty graniczne przychodu w całym 2025 r.?

REKLAMA

Bielizna ochronna trudnopalna – wymóg prawny czy standard najlepszej praktyki? [Rozporządzenie UE]

Z perspektywy zapewnienia efektywnej i kompletnej ochrony pracownikom w obszarach zagrożonych wybuchem, noszenie bielizny o właściwościach trudnopalnych jest uznawane za bezwzględnie konieczne. Chociaż polskie ramy prawne mogą nie zawierać bezpośredniego i jednoznacznego przepisu nakazującego wprost stosowanie bielizny trudnopalnej pod odzieżą ochronną, obowiązek ten wynika pośrednio z ogólnych regulacji dotyczących bezpieczeństwa pracy. Producenci środków ochrony indywidualnej (ŚOI) są zobowiązani do przestrzegania unijnych wymagań określonych w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/425 oraz odpowiednich norm branżowych.

36 miliardów zł rocznie strat dla polskiej gospodarki. Tyle kosztuje nas pandemia XXI wieku!

36 miliardów zł rocznie strat dla polskiej gospodarki. Tyle kosztuje nas pandemia XXI wieku! W ubiegłym roku NFZ przeznaczył ponad 4 mld zł na koszty leczenia chorób bezpośrednio związanych z nadwagą i otyłością, takich jak cukrzyca typu 2, choroby układu krążenia czy zwyrodnienia stawów. To tylko wierzchołek góry lodowej i część prawdziwego kosztu. Według raportu Najwyższej Izby Kontroli, całkowity koszt otyłości dla polskiej gospodarki sięga 36 miliardów złotych rocznie. Współczesne środowisko, pełne wysoko przetworzonej żywności, pracy siedzącej i stresu, jest „otyłotwórcze”. Jak pokazują analizy ekspertów zawarte w książce „OTYŁOŚĆ, Zdrowie, Zrównoważony Rozwój”, urbanizacja, automatyzacja i łatwy dostęp do kalorycznych produktów stworzyły warunki, w których organizm człowieka, ewolucyjnie przystosowany do niedoboru, nie radzi sobie z nadmiarem.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA