Badanie Opinii Pracowników - między redukcją kosztów a utrzymaniem motywacji
REKLAMA
REKLAMA
Agnieszka Syguła, Starszy konsultant w Zespole Doradztwa HRM partners SA, agnieszka.sygula@hrmpartners.pl
REKLAMA
Siła dialogu
Szukając oszczędności w trudnej sytuacji, firmy chcą trafnych decyzji, które nie tylko pozwolą zareagować doraźnie, ale także przyniosą korzyści w długiej perspektywie. Bez względu na branżę czy wielkość firmy, najważniejszy jej kapitał stanowią pracownicy i warto pokierować zmianami w taki sposób, aby utrzymać sprawdzoną załogę.
Podejmowanie otwartego dialogu z pracownikami stanowi jeden z najważniejszych elementów decydujących o tym, że będą oni gotowi angażować się i podejmować dodatkowy wysiłek na rzecz pracodawcy. Nieodzownym narzędziem takiego dialogu jest badanie opinii pracowników.
Precyzyjna diagnoza
Motywacje do przeprowadzenia Badania mogą być różne, zazwyczaj oscylują wokół dwóch powiązanych ze sobą zagadnień:
- redukcji kosztów;
- utrzymania motywacji pracowników.
Dzięki precyzyjnej diagnozie oczekiwań i opinii, możliwe jest uzyskanie informacji pomocnych w osiągnięciu obydwu powyższych celów. Poznanie zdania pracowników pozwala nakreślić mapy mocnych i słabych stron aktualnie funkcjonujących rozwiązań ZZL dzięki odpowiedziom na pytania o to, jakie obszary są kluczowe dla pracowników i jak są one oceniane. Często nie trzeba wielkich nakładów, aby podnieść jakość pracy, trzeba jednak dokładnie poznać miejsce, w którym konieczna jest interwencja.
Polecamy serwis: Motywowanie
Jeśli ciąć, to z głową
Oczywiste jest, że nie wszystkie działania można ograniczyć do usprawnień interpersonalnych. Cięcia kosztów są nieuniknione, warto więc przeprowadzać je mądrze. Z naszych doświadczeń projektowych wynika, że firmy często dysponują nieefektywnymi systemami motywacyjnymi, ponieważ środki lokowane są w świadczenia, które dla pracowników są średnio lub mało atrakcyjne. W tej sytuacji kluczowe staje się przekształcenie aktualnie funkcjonującego systemu płacowego tak, aby był on jednocześnie rentowny i spełniał swoją funkcję motywacyjną. Nieodzowne w tej sytuacji staje się odpowiednio zaprojektowane i przeprowadzone badanie, które pozwoli na ustalenie, jak optymalnie lokować dostępne środki.
Drugą zaletą wykorzystania badania opinii w tych okolicznościach, jest możliwość zadania pracownikom pytania „Z których świadczeń bylibyście skłonni zrezygnować, jeśli zajdzie taka konieczność?”. Preferencje w tej kwestii różnią się pomiędzy stanowiskami, branżami, firmami.
Zobacz również: Komunikowanie problemów w zakładzie pracy
Nie ma więc uniwersalnego planu działania podczas kryzysu, ale można zadbać o taki plan specjalnie dla swojej firmy. Jednym z jego elementów powinno być poznanie opinii pracowników. Ta wiedza pozwala na uwolnienie – w razie konieczności – zasobów finansowych przy minimalnej stracie na funkcji motywacyjnej systemu wynagrodzeń.
Komunikacja
Wszelkie zmiany budzą niepokój. Nikogo nie trzeba przekonywać, że wsparcie komunikacyjne podczas jakichkolwiek działań w firmie jest nieodzowne, a może wręcz przesądzić o ich sukcesie. Powodzenie badania opinii zależy w największym stopniu od frekwencji i szczerości odpowiedzi uczestników. Dlatego ankietyzacji powinna towarzyszyć przejrzysta komunikacja: dlaczego przeprowadzamy badanie i jakie działania chcemy podjąć na podstawie wyników.
Zadaj pytanie na: Forum Kadry - Zarządzanie personelem
Agnieszka Syguła, Starszy Konsultant w HRM partners, odpowiada za prowadzenie projektów badawczych i komunikacyjnych, agnieszka.sygula@hrmpartners.pl
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat