REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Biura open space a jakość pracy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
HR24
Biura open space. /Fot. Fotolia
Biura open space. /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jak biura open space wpływają na jakość pracy? Wiele stanowisk pracy na dużych i otwartych przestrzeniach to dobre rozwiązanie dla pracodawców. Pozwala na lepszą kontrolę i szybszy przepływ informacji. Jak biura open space oceniają pracownicy?

Pomieszczenia biurowe typu open space charakteryzują się wieloma stanowiskami pracy na dużych i otwartych przestrzeniach. W przypadku tego typu aranżacji nie ma podziału na pokoje, a wszyscy pracownicy wykonują pracę w jednej sali. Stanowiska poszczególnych osób mogą bezpośrednio do siebie przylegać albo być oddzielone niewielkimi ściankami lub boksami. Taki model organizacji przestrzeni, popularny na zachodzie w drugiej połowie XX wieku, coraz chętniej wykorzystywany jest również w Polsce. I wywołuje kontrowersje. Zwolennikami jego wykorzystania są zazwyczaj pracodawcy, którzy upatrują w nim oszczędności, lepszej kontroli oraz łatwiejszego przepływu informacji. Takie rozwiązanie negatywnie natomiast oceniają sami pracownicy skarżąc się na niski komfort pracy. W zależności od sposobu aranżacji takich pomieszczeń i wykorzystanych artykułów, biura typu open space mogą mieć zarówno zalety jak i wady.

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy również serwis: Komunikacja

Biura open space- korzyści

Wśród korzyści wynikających z takiego zagospodarowania przestrzeni wyróżnia się przede wszystkim:

  • łatwiejszą komunikację między pracownikami,
  • szybki i bezpośredni przepływ informacji oraz dokumentów,
  • maksymalne wykorzystanie przestrzeni,
  • oszczędności finansowe (nawet do 20% kosztów wyposażenia),
  • zmniejszenie kosztów eksploatacji ze względu na umieszczenie większej liczby stanowisk w jednym pomieszczeniu,
  • ułatwienie współpracy,
  • łatwość w łączeniu pracowników w zespoły,
  • zapobiegnięcie izolacji pracowników,
  • możliwość prostego i szybkiego przeorganizowania rozmieszczenia mebli,
  • tworzenie hierarchii stanowisk za pomocą organizacji przestrzeni,
  • łatwiejszy dostęp do przełożonych,
  • demokratyzacja warunków pracy.

Właściwa organizacja przestrzeni

W przypadku biur typu open space ważne jest jednak, aby pomieszczenie było zorganizowane we właściwy sposób, który zapewni komfort pracy. Aranżując takie biuro należy zapewnić pracownikom przestrzeń osobistą, która pozwoli odgrodzić się od innych i skupić na własnych obowiązkach. Inne ważne elementy pomieszczenia typu open space to zapewnienie odpowiedniego oświetlenia i wentylacji. Dopiero odpowiednie zagospodarowanie przestrzeni pozwoli efektywnie korzystać z zalet tego rozwiązania.

Zobacz również: Odpoczynek w pracy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Biura open space - wady

Niestety, pracodawcy często przedkładają ilość nad jakość, co jest powodem niezadowolenia ze strony pracowników. Do najczęściej pojawiających się zarzutów wobec pomieszczeń typu open space należą:

  • hałas,
  • bałagan,
  • trudności w skupieniu się i koncentracji,
  • brak prywatności,
  • ciągła kontrola,
  • niekorzystny wpływ na zdrowie psychiczne pracowników,
  • praca pod ciągłą presją i w stresie,
  • ujednolicanie metod pracy, kierowanie się schematami,
  • utrata indywidualizmu,
  • zmniejszenie wydajności pracy,
  • większa podatność na konflikty,
  • konieczność opuszczania miejsca pracy w celu przedyskutowania kwestii, o których nie powinna wiedzieć większość pracowników,
  • gorsza jakoś powietrza,
  • rozprzestrzenianie się chorób.

Ocena biur open space

Trudno jednoznacznie ocenić efektywność rozwiązania jakim jest organizacja pomieszczeń służbowych w stylu open space. Prawidłowo zaaranżowana przestrzeń daje szansę na usprawnienie komunikacji i współpracy między personelem. Jednak źle zagospodarowana może wpłynąć negatywnie na jakość pracy oraz samopoczucie pracowników, co z kolei przełoży się na wyniki działalności firmy. Warto wziąć pod uwagę stworzenie pomieszczeń typu open space jednak trzeba to zrobić z głową, rozsądnie.

Zadaj pytanie: Forum Kadry

O HR24:
Platforma HR24 udostępnia kompleksowe narzędzia wspierające ocenę kompetencji pracowników, testy psychologiczne i proces rekrutacji. Narzędzia HR24 dostępne online są połączeniem najnowszych technologii z wieloletnim doświadczeniem zespołu w projektach rekrutacyjnych, rozwojowych i szkoleniowych.
Więcej na www.HR24.com.p
l

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Maj 2025: kalendarz do druku [PDF]

Pobierz kalendarz maja 2025 do druku z miejscem na notatki. Maj 2025 roku zawiera dwa święta ustawowo wolne od pracy. W tym miesiącu jest również Dzień Matki. Najważniejsze daty już są zaznaczone. Wydrukuj i dopisz swoje notatki.

Niedziele handlowe - maj 2025

Najbliższa niedziela handlowa wypada 27 kwietnia 2025 r. Czy w maju i czerwcu również będą niedziele handlowe? Sprawdź kalendarz niedziel handlowych i niehandlowych.

Maj 2025 – dni wolne, godziny pracy

Maj 2025 – dni wolne i godziny pracy czyli jaka jest norma godzin pracy w miesiącu. Kalendarz maja w 2025 roku zawiera 2 święta ustawowo wolne od pracy. Jedno z nich wypada w sobotę, a to oznacza dodatkowy dzień wolny w tym miesiącu.

Albo matka albo ojciec. Tylko jedno skorzysta z tego uprawnienia

W prawie pracy jest wiele uprawnień rodzicielskich. Pracownicy będący rodzicami mają dodatkowe przywileje jak urlopy, przerwy w pracy, łatwiejszy dostęp do elastycznej organizacji pracy, np. pracy zdalnej. Niektóre prawa przysługują tylko jednemu z rodziców dziecka. Czy 2 dni albo 16 godzin wolnego w roku na opiekę nad dzieckiem zdrowym przysługuje matce i ojcu dziecka?

REKLAMA

Podwyżki w budżetówce 2025: jak zmienią się pensje nauczycieli, urzędników i pracowników samorządowych?

Rok 2025 przynosi kolejne napięcia w sektorze publicznym. Rząd zapowiada kontynuację polityki wzrostu wynagrodzeń w budżetówce, ale samorządy alarmują: „nie mamy z czego płacić”. Jakie grupy zawodowe mogą liczyć na realny wzrost pensji? Kto sfinansuje podwyżki – budżet centralny czy gminy? I czy te zmiany wystarczą, by zatrzymać falę odejść z sektora publicznego?

Odprawy pracownicze w 2025 r.

Odprawy pracownicze w 2025 r. są bardzo różnorodne. Kwoty i zasady wypłaty świadczeń finansowych różnią się oczywiście od sytuacji, w jakiej znajdzie się pracownik, ale też od zawodu jaki wykonuje. Poniżej opis kilku przykładowych odpraw, jakie może uzyskać pracownik.

Zwolnienie od pracy z powodu siły wyższej: zasady, wynagrodzenie, wniosek. Czy pracodawca może odmówić?

Od 2023 r. Kodeks pracy daje pracownikom nowe uprawnienie – możliwość skorzystania ze zwolnienia od pracy z powodu działania siły wyższej. Kiedy można skorzystać ze zwolnienia z powodu działania siły wyższej? Czy pracodawca może odmówić?

Wynagrodzenia wzrosną nawet do 12 tys. zł brutto. Sprawdzamy, kto może liczyć na taką podwyżkę w budżetówce

To już pewne — część pracowników budżetówki w 2025 r. może liczyć na wynagrodzenie zbliżające się do 12 tys. zł brutto. Choć brzmi to jak rewolucja płacowa, w rzeczywistości podwyżki obejmą tylko wybrane grupy zawodowe. Kto skorzysta najwięcej? Czy to zapowiedź wyrównywania wynagrodzeń w sektorze publicznym, czy jedynie korekta inflacyjna dla wybranych?

REKLAMA

Wielka Sobota: do której sklepy są otwarte? Od 1 tys. zł do 100 tys. zł kary dla pracodawcy [Ostrzeżenie PIP]

Wielka Sobota - do której sklepy są otwarte? PIP ostrzega pracodawców zatrudniających pracowników w Wielką Sobotę. 19 kwietnia 2025 r. pracownicy handlu nie mogą pracować ponad wskazany w przepisach czas. Do której godziny można pracować w Wielką Sobotę?

Rewolucja w naliczaniu stażu pracy od 2026 roku. Od umów zlecenia i działalności gospodarczej będą zależeć uprawnienia pracownicze

Od 1 stycznia 2026 r. mają wejść w życie istotne zmiany w Kodeksie pracy, które wpłyną na sposób naliczania stażu pracy. Projektowana nowelizacja przewiduje, że do stażu pracy będą wliczane nie tylko okresy zatrudnienia na podstawie umowy o pracę, ale także inne formy aktywności zawodowej, takie jak umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy służba w niektórych formacjach mundurowych. Zmiany te mają na celu zwiększenie uprawnień pracowniczych, w tym prawa do dłuższego urlopu wypoczynkowego, wyższych odpraw czy dodatków stażowych.

REKLAMA