REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Biura open space a jakość pracy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
HR24
Biura open space. /Fot. Fotolia
Biura open space. /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jak biura open space wpływają na jakość pracy? Wiele stanowisk pracy na dużych i otwartych przestrzeniach to dobre rozwiązanie dla pracodawców. Pozwala na lepszą kontrolę i szybszy przepływ informacji. Jak biura open space oceniają pracownicy?

Pomieszczenia biurowe typu open space charakteryzują się wieloma stanowiskami pracy na dużych i otwartych przestrzeniach. W przypadku tego typu aranżacji nie ma podziału na pokoje, a wszyscy pracownicy wykonują pracę w jednej sali. Stanowiska poszczególnych osób mogą bezpośrednio do siebie przylegać albo być oddzielone niewielkimi ściankami lub boksami. Taki model organizacji przestrzeni, popularny na zachodzie w drugiej połowie XX wieku, coraz chętniej wykorzystywany jest również w Polsce. I wywołuje kontrowersje. Zwolennikami jego wykorzystania są zazwyczaj pracodawcy, którzy upatrują w nim oszczędności, lepszej kontroli oraz łatwiejszego przepływu informacji. Takie rozwiązanie negatywnie natomiast oceniają sami pracownicy skarżąc się na niski komfort pracy. W zależności od sposobu aranżacji takich pomieszczeń i wykorzystanych artykułów, biura typu open space mogą mieć zarówno zalety jak i wady.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy również serwis: Komunikacja

Biura open space- korzyści

Wśród korzyści wynikających z takiego zagospodarowania przestrzeni wyróżnia się przede wszystkim:

  • łatwiejszą komunikację między pracownikami,
  • szybki i bezpośredni przepływ informacji oraz dokumentów,
  • maksymalne wykorzystanie przestrzeni,
  • oszczędności finansowe (nawet do 20% kosztów wyposażenia),
  • zmniejszenie kosztów eksploatacji ze względu na umieszczenie większej liczby stanowisk w jednym pomieszczeniu,
  • ułatwienie współpracy,
  • łatwość w łączeniu pracowników w zespoły,
  • zapobiegnięcie izolacji pracowników,
  • możliwość prostego i szybkiego przeorganizowania rozmieszczenia mebli,
  • tworzenie hierarchii stanowisk za pomocą organizacji przestrzeni,
  • łatwiejszy dostęp do przełożonych,
  • demokratyzacja warunków pracy.

Właściwa organizacja przestrzeni

W przypadku biur typu open space ważne jest jednak, aby pomieszczenie było zorganizowane we właściwy sposób, który zapewni komfort pracy. Aranżując takie biuro należy zapewnić pracownikom przestrzeń osobistą, która pozwoli odgrodzić się od innych i skupić na własnych obowiązkach. Inne ważne elementy pomieszczenia typu open space to zapewnienie odpowiedniego oświetlenia i wentylacji. Dopiero odpowiednie zagospodarowanie przestrzeni pozwoli efektywnie korzystać z zalet tego rozwiązania.

REKLAMA

Zobacz również: Odpoczynek w pracy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Biura open space - wady

Niestety, pracodawcy często przedkładają ilość nad jakość, co jest powodem niezadowolenia ze strony pracowników. Do najczęściej pojawiających się zarzutów wobec pomieszczeń typu open space należą:

  • hałas,
  • bałagan,
  • trudności w skupieniu się i koncentracji,
  • brak prywatności,
  • ciągła kontrola,
  • niekorzystny wpływ na zdrowie psychiczne pracowników,
  • praca pod ciągłą presją i w stresie,
  • ujednolicanie metod pracy, kierowanie się schematami,
  • utrata indywidualizmu,
  • zmniejszenie wydajności pracy,
  • większa podatność na konflikty,
  • konieczność opuszczania miejsca pracy w celu przedyskutowania kwestii, o których nie powinna wiedzieć większość pracowników,
  • gorsza jakoś powietrza,
  • rozprzestrzenianie się chorób.

Ocena biur open space

Trudno jednoznacznie ocenić efektywność rozwiązania jakim jest organizacja pomieszczeń służbowych w stylu open space. Prawidłowo zaaranżowana przestrzeń daje szansę na usprawnienie komunikacji i współpracy między personelem. Jednak źle zagospodarowana może wpłynąć negatywnie na jakość pracy oraz samopoczucie pracowników, co z kolei przełoży się na wyniki działalności firmy. Warto wziąć pod uwagę stworzenie pomieszczeń typu open space jednak trzeba to zrobić z głową, rozsądnie.

Zadaj pytanie: Forum Kadry

O HR24:
Platforma HR24 udostępnia kompleksowe narzędzia wspierające ocenę kompetencji pracowników, testy psychologiczne i proces rekrutacji. Narzędzia HR24 dostępne online są połączeniem najnowszych technologii z wieloletnim doświadczeniem zespołu w projektach rekrutacyjnych, rozwojowych i szkoleniowych.
Więcej na www.HR24.com.p
l

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
PIP zmieniła 3200 umów cywilnych na etaty. Po wejściu w życie nowych przepisów będzie ich dużo więcej

Będą nowe przepisy o PIP. Przewidują wyższe kary, więcej uprawnień inspektorów, kontrole zdalne. Najbardziej rewolucyjna zmian to możliwość wydawania przez inspektorów decyzji o przekształceniu umów cywilnoprawnych w etaty z natychmiastowym skutkiem – bez czekania na rozstrzygnięcie sądu.

3 miesiąc ciąży a umowa o pracę. Co mówią przepisy?

Jestem w 3 miesiącu ciąży. Z końcem września 2025 r. upływa termin, na jaki podpisałam umowę z moim pracodawcą. Czy pracodawca musi przedłużyć umowę? Jakie prawa mi przysługują?

Jak można usprawiedliwić nieobecność w pracy?

Nieobecność w pracy należy usprawiedliwić. W przeciwnym razie nieusprawiedliwione nieobecności w pracy mogą skutkować nawet zwolnieniem dyscyplinarnym. Kiedy i w jaki sposób informuje się pracodawcę o nieobecności? Jak można usprawiedliwić nieobecność w pracy?

Co oznacza kod niepełnosprawności 03-L w 2025 roku?

Symbol przyczyny niepełnosprawności 03-L w orzeczeniu o stopniu niepełnosprawności oznacza zaburzenia głosu, mowy i choroby słuchu. Czy pracownicy z takim orzeczeniem mają prawo do wyższego dofinansowania z PFRON? Jakie zasiłki, świadczenia i ulgi można uzyskać w 2025 roku?

REKLAMA

Krótszy tydzień pracy zaczyna się w głowie, nie w kalendarzu. Czy 4-dniowy tydzień pracy ma sens?

Czy wprowadzenie nowych przepisów skracających czas pracy w postaci 4-dniowego tygodnia pracy ma sens? Co trzeba zrobić w firmie, aby wprowadzenie tych rewolucyjnych zmian było skuteczne? W przeciwnym razie może tylko nasilać problem wypalenia zawodowego.

Zmiany w Kodeksie pracy 2026 - co zaliczamy do stażu pracy?

Sejm przyjął projekt zmiany Kodeksu pracy w 2026 roku. Ustawa wprowadza rewolucyjne zmiany w naliczaniu stażu pracy. Jak obecnie liczymy staż pracy? Kto skorzysta na nowych przepisach? Teraz zajmą się nimi senatorowie.

O ile wzrosną składki ZUS kierowców międzynarodowych w 2026 roku? Przewoźnicy na pewno zapłacą więcej

Pod koniec sierpnia 2025 r. rząd przyjął projekt ustawy budżetowej na 2026 rok. Jednym z elementów dokumentu jest ustalenie prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia. W przyszłym roku stawka ta wzrośnie o 747 zł, czyli do 9420 zł. Ta kwota ma ogromne znaczenie dla branży transportowej, bo to właśnie od niej naliczane są najczęściej składki ZUS kierowców w transporcie międzynarodowym.

Minimalne wynagrodzenie 2026 zostało ogłoszone w Dzienniku Ustaw 15 września 2025 r. Ile wyniesie brutto od 1 stycznia?

Dnia 15 września 2025 r. rozporządzenie o minimalnym wynagrodzeniu w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Ustaw. Rada ministrów jest zobligowana do ustalenia wysokości minimalnej krajowej na 2026 r. do 15 września każdego roku. Ile wynosi nowa kwota?

REKLAMA

Na wypalenie zawodowe pracodawcy reagują dyscyplinowaniem. Nie chroni to jednak przed częstymi L4

Wypalenie zawodowe pracowników to nie kwestia złej woli zatrudnionych, lecz braku systemowego wsparcia w organizacji. Złe samopoczucie, spadek motywacji czy drażliwość są często uznawane za lenistwo lub brak zaangażowania w pracę. Tymczasem mogą mieć bardzo konkretne źródła fizjologiczne. Co powinien robić pracodawca, by przeciwdziałać wypaleniu pracowników i częstym przechodzeniem członków załogi na L4?

PPK: wpłaty nienależne zwraca się finansującemu daną wpłatę

Zdarza się, że pracodawca przekazuje do instytucji finansowej wpłaty na PPK mimo złożenia przez uczestnika programu deklaracji o rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK albo nalicza je od zawyżonej podstawy. Tzw. wpłaty nienależne zwraca się finansującemu. Co to w praktyce oznacza?

REKLAMA