Kategorie

Jak radzić sobie z trudnymi osobami w pracy

Maria Wawrzyniak
Ostatnio brałam udział w kwartalnym zebraniu kadry zarządzającej wyższego i niższego szczebla u mojego klienta. Dwaj panowie pokłócili się publicznie o to, który z nich bardziej przyczynił się do zwiększenia obrotów firmy. Jak się dowiedziałam, nie była to ich pierwsza publiczna sprzeczka. To zdarzenie nasunęło mi refleksję – jak bardzo osoby ze sobą współpracujące potrafią utrudnić sobie życie, tworząc złą atmosferę w pracy, a przez to niszczyć się psychicznie. Jak zatem poradzić sobie z tak trudnymi osobami? Co zrobić, by uchronić się przed ich niszczycielskimi praktykami?

Szybkie tempo życia, wyzwania zawodowe oraz stres mogą wpływać na złe zachowania niektórych osób w miejscu pracy. Przyczyną złej atmosfery pracy czy opóźnień mogą być koledzy, szefowie lub członkowie własnego zespołu. Z pewnością nie uda się zmienić osobowości czy postępowania trudnych osób z dnia na dzień, dlatego najlepszym rozwiązaniem będzie poznanie i opanowanie technik radzenia sobie z nimi.

Cel i metody działania

Reklama

Rozpoczęcie pracy nad trudnymi osobami należy zacząć od ustalenia celu, który jest sednem przedsięwzięcia. Im dokładniej sprecyzujesz cel, tym większa będzie możliwość skupienia się na jego wykonaniu. Twój cel może np. brzmieć „Zakończyć projekt z uwzględnieniem uwag klienta, tak, by Jacek i Zosia poczuli odpowiedzialność za wyniki bez cienia zlekceważenia”.

Osoby, które uważamy za trudne, są przede wszystkim różne od nas samych, a my, współpracując z innymi, musimy nauczyć się tolerancji. Można też zachęcić daną osobę, by ona dostosowała swoje postępowanie do okoliczności. Takie obopólne dopasowanie to krok do wzajemnej akceptacji, zrozumienia i poszanowania, a w konsekwencji do wzajemnej współpracy.

Stanowczość

Jedną z cech, która może pomóc w kontaktach z innymi, jest stanowczość. Wyraża się ona w traktowaniu wszystkich w jednakowy sposób, ze świadomością własnego prawa do bycia traktowanym na równi z innymi. Człowiek stanowczy nie dominuje bowiem nad innymi i nie daje się zdominować. Jeżeli będziesz bardziej stanowczy, ludzie będą okazywać Ci więcej szacunku. Poniżej kilka wskazówek, jak można wyrobić w sobie umiejętności bycia stanowczym:

  • wyrażaj swoje uczucia – osoba stanowcza musi powiedzieć jasno, czy w określonej sytuacji czuje się dobrze, czy źle,
  • bądź uczciwy – wolno ci powiedzieć, co myślisz o danej sytuacji, jednak z przestrzeganiem uczciwych zasad,
  • nie zmieniaj postawy – nie wycofuj swojego zdania, nawet jeżeli znajdziesz się pod presją, powtórz swoją opinię grzecznie, ale stanowczo.

Opanowanie emocji

Kolejną podstawową zasadą w kontaktach z trudnymi osobami jest zachowanie spokoju. Często trudno będzie o opanowanie, gdy jest się poirytowanym lub psychicznie osłabionym. Najlepszą metodą postępowania, gdy faktycznie jesteś wytrącony z równowagi i nie potrafisz już rozmawiać spokojnie, jest powstrzymanie się od konwersacji, dopóki się nie uspokoisz. Możesz na przykład powiedzieć: „Wrócimy do tego tematu jutro” (i odejdź). Nie jest to pod żadnym względem ignorowanie innych. Pamiętaj, żeby dawać ludziom znać, jak się czujesz, jednak używając do tego słów, a nie potoku łez czy też niepohamowanej złości. Wtedy Twoi oponenci zmienią swoją postawę z obronnej na współpracującą. Zachowanie spokoju to jedyny sposób na osiągnięcie celu zadania.


Sprzężenie zwrotne

Jest to technika przedstawiania problemu polegająca na unikaniu konfrontacji oraz wysłuchaniu cudzego punktu widzenia. Istnieje kilka zasad rozwiązania problemów z zastosowaniem właśnie sprzężenia zwrotnego, a mianowicie:

  • określ swój cel działania i przygotuj, co chcesz powiedzieć, jednak bez użycia zwrotów przesadnych, etykietujących i osądów,
  • podczas konwersacji koncentruj się na treści rozmowy, a nie na rozmówcy,
  • wyrażaj swoje odczucia (bądź asertywny),
  • pozwalaj drugiej stronie na wyrażanie swoich odczuć,
  • nie oceniaj rozmówcy, jaki według Ciebie jest; skup się na jego zachowaniu,
  • jasno określaj wadliwe według Ciebie działania,
  • zaproponuj rozwiązanie problemu i sprawdź, jak rozmówca na nie zareaguje,
  • słuchaj uwag i sugestii, bądź gotowy na kompromis.

Uwaga na emocje

Trudnych pracowników (jak ich nazwaliśmy) w komunikacji z innymi cechuje m.in.:

Gniew

Zwykle jest wynikiem odczucia braku zainteresowania, dlatego: bądź uważny i skupiony – daj to odczuć rozmówcy, okazuj zrozumienie rozgniewanej osobie, nie próbuj rozładować jej gniewu, usprawiedliwiając swoje działanie lub słowa, próbuj wyjaśnić sporną kwestię i doprowadzić do zgody. Jeżeli sytuacja się nie zmienia, po prostu wyjdź i powiedz: „porozmawiamy, kiedy się uspokoisz”. Nie daj się też sprowokować i nie odpowiadaj na gniew gniewem, gdyż takie zachowanie nie pomaga, a tylko zaognia sytuację.

Milczenie

Milczenie to kolejny z atrybutów osób trudnych. Przez takie zachowanie chcą dać znać o swoim złym nastroju lub jakimś zmartwieniu. Najlepszym sposobem postępowania w takim przypadku jest rzeczowe podejście do przedmiotu rozmowy. Jeżeli działania takie nie dają efektów, nie pogarszaj atmosfery, przejmując milczący sposób bycia, zachowaj się normalnie, jakby wszystko szło właściwym torem. Gdy milczenie się przedłuża, zmuś rozmówcę do odpowiedzi, co jest jego przyczyną? Pamiętaj, Twoim celem jest przerwanie milczenia, jeżeli raz ustąpisz, za chwilę w miejsce jednego problemu pojawią się kolejne.

Szantaż emocjonalny

Reklama

Stosując szantaż emocjonalny, można próbować zmusić kogoś do spełnienia swoich oczekiwań. Szantażyści posługujący się nim, grają na cudzych słabościach, jakimi są poczucie winy czy też chęć zdobycia uznania i popularności. Sposobem na takie postępowanie jest stanowczość.

Gdy będziesz stanowczy, staniesz się odporny na szantaż emocjonalny, a gdy zdasz sobie sprawę, że właśnie z nim masz do czynienia, to wiedz, że jest to działanie nieuczciwe i niegodne człowieka dorosłego. Masz prawo traktować taką osobę obojętnie, więc nie reaguj na te negatywne emocje, a Twój brak reakcji będzie całkowicie usprawiedliwiony i słuszny.

 Typy trudne

Osoba niekomunikatywna – jest z natury małomowna, swoim sposobem zachowania wydaje się być lekceważąca. Aby poradzić sobie z taką osobą, należy zadawać jej wiele pytań, by ośmielić ją do mówienia, najlepiej, gdy będą to pytania otwarte, na które nie da się odpowiadać krótkim „tak” lub „nie”. Pamiętaj jednak, by spokojnie poczekać na odpowiedź, bo po zadaniu pytania to na rozmówcy spoczywa obowiązek odpowiedzi.

Samotnik – czuje się szczęśliwy, gdy może pracować w odosobnieniu. Nie potrzebuje grupy, by efektywnie pracować. Gdy czuje presję, jeszcze bardziej zamyka się w sobie. Dobre efekty w takich przypadkach przynosi uszanowanie odrębności samotnika i przydzielenie mu zadań, które nie wymagają kontaktów z dużą liczbą osób, mogą to być np. kontakty przez telefon.

Nadmiernie rywalizujący – rywalizacja w zespole przynosi pozytywne efekty, jednak, jak się okazuje, tylko do pewnego momentu, czyli gdy przebiega na przyjacielskich zasadach. Ale gdy staje się nadmierna i przybiera obraz „wyścigu szczurów”, wpływa na zespół destrukcyjnie i demoralizująco. Przeważnie dzieje się tak, gdy wygrywają ciągle te same osoby, a większość pozostaje na uboczu. Dlatego dopilnuj, by zespół koncentrował się na zadaniach, a nie na sobie, aby rywalizacja była jawna, a nie ukryta. Jeżeli jest taka potrzeba, osobie ze skłonnościami do nadmiernej rywalizacji przydzielaj zadania niezależne, niewymagające współpracy z całym zespołem. A wtedy nie będą miały z kim rywalizować.

Manipulator – nie pozostawia śladów swojego działania, aby nie można było udowodnić mu manipulatorstwa. Jeżeli postawisz takiej osobie wprost zarzut manipulacji, z pewnością zaprzeczy. Jednak gdy stworzysz wrażenie, że chcesz takiej osobie pomoc, to jest szansa, że będzie chciała zbliżyć się do Ciebie, a wtedy łatwiej poznasz zasady manipulacji, a także sposoby radzenia sobie z nią.

Typ agresywny – to osoba, która wprowadza w zespole atmosferę niepokoju. Jej główną potrzebą jest uznanie otoczenia, więc, by ją sobie zapewnić, szybko działa i atakuje, by uzyskać przewagę. Tę skłonność do agresji może osłabić konieczność współpracy z zespołem w tempie narzuconym przez jego uczestników. Również właściwy system motywacyjny powinien zaspokoić jego potrzeby uznania i dążenia do podporządkowania sobie innych.

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Kadry

    Płaca minimalna w Niemczech w 2021 i 2022 r.

    Płaca minimalna w Niemczech w 2021 i 2022 r. - ile wynosi Mindestlohn? Ile wynosi netto?

    Urlop rodzinny na opiekę nad rodzicami lub wnukami

    Urlop rodzinny - 12 miesięczny urlop na opiekę nad chorymi rodzicami bądź wnukami dla babci lub dziadka to nowa propozycja urlopu. Czy będzie wprowadzony do Kodeksu pracy?

    Składka zdrowotna - Nowy Ład

    Składka zdrowotna a Nowy Ład - jaka zmiana w naliczaniu składki na ubezpieczenie zdrowotne została przewidziana od 2022 r.?

    Kodeks pracy - zmiana definicji pracownika

    Kodeks pracy - zmiana definicji pracownika przewidziana jest w projekcie ustawy o zmianie ustawy kodeksowej. Jaka miałaby być nowa definicja pracownika?

    Jedna płaca minimalna dla całego kraju to złe rozwiązanie?

    Płaca minimalna - jedna kwota dla całego kraju to złe rozwiązanie? Przedsiębiorcy proponują wprowadzenie minimalnego wynagrodzenia za pracę na poziomie 50% średniej płacy w danym regionie.

    Turcja - umowa o zabezpieczeniu społecznym

    Turcja - umowa o zabezpieczeniu społecznym funkcjonuje od 1 czerwca 2021 r. Czego dotyczy? Kto na niej skorzysta?

    Składka zdrowotna 2021 – działalność gospodarcza

    Składka zdrowotna w 2021 r. a działalność gospodarcza - ile wynosi wysokość składki zdrowotnej? Jak Nowy Ład wpłynie na wysokość składki zdrowotnej?

    Rozwiązanie umowy za porozumieniem stron - wzór

    Rozwiązanie umowy za porozumieniem stron - pobierz wzór druku. Jak rozwiązać umowę zgodnie z art. 30 § 1 pkt 1 Kodeksu pracy? W jakiej formie dokonać porozumienia?

    Czy można zwolnić pracownika z powodu braku szczepienia?

    Zwolnienie niezaszczepionego pracownika - czy prawo pracy pozwala na rozwiązanie umowy z pracownikiem, który nie zaszczepił się przeciwko COVID-19?

    Kiedy pracownik ponosi odpowiedzialność materialną?

    Odpowiedzialność materialna pracownika - pracownik ponosi odpowiedzialność na zasadach ogólnych i za mienie powierzone w ramach dodatkowej umowy.

    Składki KRUS III kwartał 2021

    Składki KRUS w III kwartale 2021 r. - ile wynoszą rolnicze składki wypadkowe, chorobowe i macierzyńskie?

    Wyższe podwyżki dla służby zdrowia od 1 lipca 2021 r.

    Wyższe podwyżki dla służby zdrowia od 1 lipca 2021 r. - takie rozwiązanie proponuje Senat. Sprawdź, ile wzrośnie wynagrodzenie lekarzy, pielęgniarek, położnych i innych pracowników medycznych.

    Ile osób w Polsce pracuje zdalnie? [GUS]

    Praca zdalna - ile osób w Polsce pracuje zdalnie? Gdzie najwięcej osób pracuje z domu?

    Płaca minimalna - średnie wynagrodzenie w powiecie

    Płaca minimalna będzie zależała od powiatu? Proponuje się, aby wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę wynosiła tyle, ile średnie wynagrodzenie w powiecie.

    Świadczenie rehabilitacyjne - ile wynosi w 2021 r.?

    Świadczenie rehabilitacyjne - ile wynosi w III kwartale 2021 r.? Znamy nowy wskaźnik waloryzacji podstawy wymiaru zasiłku chorobowego.

    Powrót do pracy stacjonarnej czy praca zdalna?

    Powrót do pracy stacjonarnej - czy Polacy chcą wracać do biur? Czy praca zdalna zostanie? Jakie wyzwania stoją przed pracodawcami i pracownikami?

    12 czerwca - Dzień Sprzeciwu Wobec Pracy Dzieci

    Dzień Sprzeciwu Wobec Pracy Dzieci przypada na 12 czerwca. Pandemia COVID-19 wpłynęła negatywnie na to zjawisko.

    Umowa o zabezpieczeniu społecznym z Turcją już funkcjonuje

    Umowa o zabezpieczeniu społecznym z Turcją funkcjonuje od 1 czerwca 2021 r. Jakie kwestie reguluje?

    Odszkodowanie z tytułu wypadku przy pracy - wszystko, co musisz wiedzieć

    Jednorazowe odszkodowanie z tytułu wypadku przy pracy - komu i kiedy przysługuje? Kto je wypłaca? Jak odwołać się od decyzji ZUS?

    PPK: stan oszczędności można sprawdzać na bieżąco

    PPK - stan oszczędności na swoim rachunku w PPK można sprawdzać na bieżąco. Jak to zrobić?

    Nowy Ład – kalkulator wynagrodzeń 2022

    Nowy Ład - kalkulator wynagrodzeń w 2022 r. pozwala obliczyć wysokość wynagrodzeń dla umów o pracę. Jak Nowy Ład wpływa na wysokość płacy minimalnej w 2022 r.? Wyższa kwota wolna od podatku powoduje brak podatku przy minimalnym wynagrodzeniu za pracę. Ile wyniesie najniższa krajowa?

    Minimalne wynagrodzenie pielęgniarek i położnych od lipca 2021 r.

    Minimalne wynagrodzenie pielęgniarek i położnych od lipca 2021 r. - to rozwiązanie dla wszystkich medyków. Co ze wzrostem wynagrodzeń do 2027 r.?

    Przedłużenie kadencji organów związków zawodowych

    Przedłużenie kadencji organów statutowych związków zawodowych, organizacji przedsiębiorców i społecznych inspektorów pracy przewiduje projekt nowelizacji ustawy covidowej.

    Bezrobocie w maju 2021 r. najniższe w UE

    Bezrobocie w maju 2021 r. - ile wyniosła szacowana stopa bezrobocia rejestrowanego? Czy Polska ma najniższe bezrobocie w UE?

    Doradca podatkowy - zarobki 2021

    Doradca podatkowy - jakie są zarobki w 2021 r.? Gdzie zarabia się najlepiej? Jak zrobić szybką karierę w podatkach? Oto kilka wskazówek.