REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy alkohol na firmowej imprezie zawsze jest niestosowny?

Dorota Strzelec
Alkohol na imprezie firmowej. /Fot. Fotolia
Alkohol na imprezie firmowej. /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Alkohol na firmowej imprezie często stanowi problem zarówno dla organizatorów jak i dla gości. Zapewnić alkohol na imprezie? Napić się alkoholu? Czy alkohol na firmowej imprezie zawsze jest niestosowny?

PROBLEM

Nasza firma obchodzi w tym roku 10-lecie istnienia i z tej okazji planujemy zorganizować dla pracowników atrakcyjne przyjęcie firmowe. Myśleliśmy o letniej imprezie plenerowej, takie spotkania w piknikowej atmosferze zazwyczaj jednak kojarzą się z grillem i towarzyszącym mu „kuflem piwa”. Może jednak lepszym rozwiązaniem będzie wieczorna zabawa w pubie?

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Czy alkohol na tego typu imprezie nie będzie czymś niestosownym?

Polecamy również serwis: Zarządzanie

ROZWIĄZANIE

Organizując jakiekolwiek przyjęcie dla załogi, należy mieć na względzie cel spotkania i przede wszystkim jego charakter. Jeśli naszej imprezie towarzyszyć ma atmosfera relaksu i wspólnej zabawy, zdecydowanie powinna ona odbywać się poza siedzibą firmy. Spotkania takie mają znacznie mniej formalny charakter i trwają często wiele godzin – nierzadko do momentu, kiedy pracownicy mają ochotę na zabawę. W takich okolicznościach podawanie alkoholu (w przypadku imprez plenerowych są to przeważnie trunki niskoprocentowe) nie jest więc niczym niestosownym, w przeciwieństwie do wszelkich spotkań pracowników na terenie siedziby organizacji – te powinny odbywać się bez udziału alkoholu – niezależnie od tego, czy miejscem spotkania jest biuro, czy też stołówka lub barek na terenie firmy.

REKLAMA

Zabawa pod dyskretnym nadzorem

Ostentacyjna kontrola pracowników na firmowym przyjęciu nie jest wskazana, ale warto pamiętać o tym, że dobrze bawić mają się wszyscy, a nie tylko część uczestników. Dlatego można wprowadzić pewne mechanizmy „zarządzania ryzykiem” i ostrożnie podejść do ilości serwowanego na firmowej imprezie alkoholu. Każda osoba inaczej na niego reaguje i nie wszyscy potrafią samodzielnie kontrolować ilość spożywanych trunków. Zaproponowanie ciekawego programu jest także jednym ze sposobów na to, by picie „napojów wyskokowych” nie stało się jedyną atrakcją spotkania. Dobrym rozwiązaniem jest też powierzenie osobie z kierownictwa czy dyrektorowi personalnemu roli gospodarza, który będzie czuwał nad jego organizacyjnym przebiegiem, dbał, aby wszyscy dobrze się bawili i interweniował w sytuacjach ryzyka (np. gdy ożywiona dyskusja pracowników zaczyna przeradzać się w kłótnię czy opowiadane są seksistowskie dowcipy).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz także: Imprezy integracyjne a przychód pracownika - orzecznictwo

Może się jednak zdarzyć, że któryś z pracowników, mimo czujnego oka organizatorów, pod wpływem atmosfery zabawy i nadużycia alkoholu naruszy zasady współżycia społecznego lub dbałości o dobro pracodawcy (np. dopuści się obrażania przełożonych, rękoczynów wobec innych pracowników czy molestowania seksualnego). Takie zachowania nawet w trakcie imprez firmowych poza siedzibą firmy mogą być podstawą odpowiedzialności dyscyplinarnej czy nawet rozwiązania stosunku pracy. Jeden z wyroków SN stwierdza wprost, że „obowiązek przestrzegania zasad współżycia społecznego w zakładzie pracy obejmuje powstrzymywanie się również poza miejscem i czasem pracy od takich zachowań, które wywołują lub potęgują wzajemnie negatywny stosunek współpracowników i konflikty w środowisku pracy” (wyrok SN z 9 lipca 2008 r., I PK 2/08).

Pamiętajmy, że teraz prawie wszyscy dysponują wielofunkcyjnymi telefonami komórkowymi, więc nasze wybryki mogą zostać jeszcze udokumentowane aparatem lub kamerą. Nie jest jednak wskazane, aby pracownicy rozpowszechniali poza organizacją zdjęcia z imprez firmowych lub umieszczali je na swoich profilach w portalach internetowych (gdzie mogą je także obejrzeć np. klienci firmy).

Przykład idzie z góry

Menedżerowie muszą też pamiętać, że kadra kierownicza powinna dawać przykład właściwej postawy i zachowania, zwłaszcza w sytuacjach takich, jak firmowe przyjęcie lub wyjazd integracyjny. Kryteria ich oceny czy odpowiedzialności dyscyplinarnej będą ostrzejsze niż w przypadku szeregowych pracowników.

Należałoby też zwrócić uwagę, aby osoby spożywające alkohol nie wracały po imprezie do domu swoim samochodem. Istotną sprawą jest także ustalenie zasad dotyczących następnego dnia – jeśli wieczorne przyjęcie odbywa się w dzień powszedni, to następnego poranka oczywiście wszyscy punktualnie pojawiają się w firmie gotowi do pracy i normalnie podejmują swoje obowiązki służbowe. Wyznaczając datę i czas trwania świątecznej imprezy, warto o tym pamiętać i zaproponować na przykład termin piątkowy.

Zadaj pytanie: Forum Kadry

Kontakt do autora: strzelecdorota@staff.pl

Źródło: Personel i Zarządzanie

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
7 najważniejszych zmian w układach zbiorowych pracy. Parlament zakończył prace nad ustawą

Parlament zakończył prace nad ustawą dotyczącą układów zbiorowych. Będzie łatwiej zawrzeć układ, a więc i ustanowić przepisy bardziej korzystne dla pracowników, np. dodatkowe dni urlopu czy systematyczne podwyżki wynagrodzeń. Oto 7 najważniejszych zmian w ustawie.

Podpisanie umowy o pracę w formie elektronicznej. Jak to zrobić zgodnie z przepisami prawa pracy

Współcześnie pracownicy bardzo często pracują zdalnie. Niekiedy łączy ich z pracodawcą znaczna odległość. W takich sytuacjach firmy proponują podpisanie umowy o pracę w formie elektronicznej. Jak można to zrobić zgodnie z przepisami prawa pracy? Czy kwalifikowany podpis elektroniczny to profil zaufany?

W 2035 r. na polskim rynku pracy ma brakować nawet 2,1 mln pracowników. Co roku ubywa od 150 do 200 tys. pracowników. Mamy poważne problemy demograficzne

Mamy poważne problemy demograficzne. W 2035 r. na polskim rynku pracy może brakować nawet 2,1 mln pracowników. Co roku ubywa od 150 do 200 tys. pracowników. Polska coraz bardziej zależna od imigracji zarobkowej. Co z nowymi przepisami o zatrudnianiu cudzoziemców i nowelizacją ustawy o PIP?

Era zdalnych rent, zasiłków, świadczeń: orzeczenia komisji bez wychodzenia z domu, uproszczone procedury, szybsze decyzje, brak stawiennictwa [ROZPORZĄDZENIE W MOCY]

To istna rewolucja w orzecznictwie: uproszczone procedury, szybsze decyzje, brak stawiennictwa a w konsekwencji przyznanie świadczenia. Dotychczas wydanie decyzji o przyznaniu lub odmowie przyznania świadczenia (renty, zasiłku i innych) wiązało się z obecnością pacjenta u lekarza-orzecznika, często nawet wielokrotną. Podobne procedury obowiązywały na poziomie odwoławczym, gdy wnioskodawca musiał stawiać się przed komisją lekarską. Teraz będzie to już możliwe bez udziału pacjenta. Większość spraw zostanie rozstrzygnięta „zaocznie”, co oznacza mniej stresujących i kosztownych wizyt u orzecznika i przed komisją lekarską - czytamy w komunikacie KRUS.

REKLAMA

Ogromny problem polskich seniorów i Polski: system opieki długoterminowej, starzenie się społeczeństwa i wiele innych. Co dalej?

Ogromny problem polskich seniorów: system opieki długoterminowej. Co dalej? Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) opublikowała swój najnowszy, cykliczny raport „Health at a glance”, który stanowi kompleksową analizę systemów ochrony zdrowia w krajach członkowskich. W tegorocznej edycji dokumentu szczególny nacisk położono na kwestie związane ze zdrowiem osób starszych oraz kondycją systemów opieki długoterminowej. Niestety, dane dotyczące Polski pokazują że Polska nie tylko odstaje od średniej dla krajów rozwiniętych, ale w kluczowych obszarach znajduje się na szarym końcu stawki.

Nowelizacja ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej. Polska dostosowuje przepisy do unijnych zasad, Prezydent podpisuje

W polskim porządku prawnym pojawił się nowy, choć wąski, ale znaczący element dotyczący zawodu pielęgniarki. Ustawa z 9 października 2025 r. o zmianie ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej wprowadza szczegółowe rozwiązania w zakresie uznawania kwalifikacji zawodowych pielęgniarek, które kształciły się w Rumunii. Jak wynika z informacji opublikowanej przez Kancelarię Prezydenta RP, celem nowelizacji jest zapewnienie spójności przepisów krajowych z prawem Unii Europejskiej, w szczególności z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/505.

Coraz bliżej reforma orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zmienią się m.in. kontrole zwolnień lekarskich, wydawanie orzeczeń i zasady utraty zasiłku

Kluby koalicji rządzącej poparły w środę podczas drugiego czytania w Sejmie projekt reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. PiS wstrzyma się od głosu, a Konfederacja nie zagłosuje przeciw. Zgłoszono również poprawki i wniosek o niezwłoczne przystąpienie do trzeciego czytania.

W 2026 r. trzynasta pensja dla każdego etatowego pracownika na minimalnej płacy – otrzymaj nawet 5.379,20 zł więcej w skali roku!

Już od września 2025 r. są znane kwoty wynagrodzenia minimalnego miesięcznego oraz minimalnej stawki godzinowej. Jest sposób aby zarabiać więcej będąc na minimalnej płacy – nawet o jedną dodatkową minimalną pensję w roku! Konkretnie mowa o 5.379,20 zł więcej w skali roku.

REKLAMA

Do 31 marca 2026 r. trwa okres zimowy. Sprawdź 5 obowiązków pracodawcy w tym czasie

Od 1 listopada 2025 r. do 31 marca 2026 r. trwa okres zimowy ustalany na potrzeby przepisów BHP. Sprawdź 5 obowiązków, jakie muszą spełniać pracodawcy w tym czasie. Czy dotyczą wszystkich pracowników?

2 umowy o pracę na pełny etat u różnych pracodawców? Wyjaśniamy czy można tak pracować

2 umowy o pracę na pełne etaty u dwóch różnych pracodawców? Jakie są przepisy prawa pracy? Wyjaśniamy czy w Polsce można pracować na podstawie dwóch lub większej liczbie umów o pracę.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA