REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Komunikowanie problemów w zakładzie pracy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
HRM partners
ekspert z zakresu HR
Komunikacja w pracy. /Fot. Fotolia
Komunikacja w pracy. /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Komunikowanie problemów w zakładzie pracy nie należy do prostych zadań. Stosunki łączące osoby znajdujące się w pracy powodują, że nie każdy sposób przekazywania trudnych informacji jest dozwolony. Jak uniknąć przy tym nadmiaru stresu?

Agnieszka Syguła, Starszy konsultant w Zespole Doradztwa HRM partners SA, agnieszka.sygula@hrmpartners.pl

REKLAMA

Autopromocja

Przekazywanie trudnych informacji nigdy nie należy do łatwych ani przyjemnych zadań. Zazwyczaj wiąże się zarówno ze stresem spowodowanym samym wystąpieniem problematycznej sytuacji jak i koniecznością konfrontacji z pracownikami. Oczywiście, nie ma uniwersalnego scenariusza postępowania ani recepty, która pozwoli przejść łagodnie przez proces komunikacji. Jest jednak kilka zasad, o których warto pamiętać, aby uniknąć nadmiaru stresu.

1. Określ krótko przyczynę i skutek problemu oraz jego rozwiązanie

Aby cokolwiek zakomunikować, trzeba najpierw wiedzieć, co dokładnie ma się do powiedzenia. Nawet, jeśli nie chcemy mówić o tym proaktywnie, pytania o przyczyny i konsekwencje problemu z pewnością będą się pojawiać. Strukturalizacja wiedzy pomoże zarówno rozwiązać sam problem jak i przygotować się do rozmów z pracownikami.

Polecamy: Czym jest ukryta komunikacja?

2. Pytania i odpowiedzi

Przedyskutuj ze współpracownikami potencjalne pytania, jakie mogą paść ze strony zespołu i przygotuj szkic odpowiedzi. W ten sposób częściowo unikniesz stresu związanego z trudnymi dyskusjami i zmniejszysz ryzyko zaskoczenia Cię trudnym pytaniem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3. Nie bój się powiedzieć „Nie wiem”

Nie zawsze na wszystkie pytania będziemy znali odpowiedź w momencie komunikowania problemu. Szczególnie, jeśli komunikacja następuje szybko. Nie należy obawiać się pewnego stopnia niewiedzy. Snucie domysłów czy mówienie czegoś, co ma szansę w przyszłości się nie sprawdzić, to prosta droga do utraty zaufania zespołu. Zawsze lepiej jest powiedzieć „To bardzo dobre pytanie. Nie mamy jeszcze wszystkich danych, ale sprawdzimy możliwe odpowiedzi i wrócimy z odpowiedzią w późniejszym terminie/podczas następnego spotkania/w kolejnym komunikacie.”.

4. Działaj sprawnie, ale nie w pośpiechu

Nie ma nic złego we wstrzymaniu się z komunikacją do momentu uzyskania wszystkich niezbędnych informacji. Komunikowanie czegokolwiek, a w szczególności mnożenie wątpliwości, może mocno zachwiać autorytetem czy wiarygodnością osób komunikujących. Lepiej zaczekać kilka godzin czy dni dłużej, zebrać komplet informacji i pokazać, że problem jest „pod kontrolą”.

Zobacz również: Komunikacja wewnętrzna w firmie

5. Poproś o pomoc

W zależności od tego, z jakim problemem mamy do czynienia i w jakim środowisku pracujemy, dla dodania wiarygodności naszych wypowiedzi możemy poprosić o wsparcie eksperta zewnętrznego lub przedstawiciela załogi. Specjalista uwiarygodni nasze poważne podejście do problemu, a ambasador pracowników pokaże, że nie mamy nic do ukrycia.

6. Komunikuj do wszystkich

Niezależnie od tego, czy problem dotyczy całego zespołu czy tylko jego części, oficjalne stanowisko firmy powinno dotrzeć do wszystkich pracowników. Inaczej pozostawiamy pole do tworzenia się plotek, a z nich nigdy nie wynika nic dobrego.

7. Mów prawdę

Wydaje się, że to truizm, ale często spotykamy się z sytuacjami, gdy upiększenie faktów lub przemilczenie prawdy wydaje się prostym zabiegiem pozwalającym zaoszczędzić wszystkim stresu. Jest to jednak rozwiązanie na bardzo krótką metę. Nigdy nie mamy gwarancji, że prawda nie dotrze do pracowników kanałem nieoficjalnym. A reputacja kłamcy w środowisku zawodowym jest niemal nie do naprawienia.

Agnieszka Syguła, Starszy Konsultant w HRM partners, odpowiada za prowadzenie projektów komunikacyjnych

agnieszka.sygula@hrmpartners.pl

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samotni wśród ludzi

Rozmowa z dr Sylwią Hałas-Dej, dziekanem Kozminski Executive Business School w Akademii Leona Koźmińskiego, o tym, jak radzić sobie z izolacją na wysokim stanowisku.

Praca zdalna, zadaniowy czas pracy. Nie, teraz zupełnie inna forma zatrudnienia jest na absolutnym topie rynku pracy, jaka

80 proc. pracowników tymczasowych i kontraktorów odczuwa satysfakcję z pracy projektowej. Wielu specjalistów, kiedy pozna zalety takich form współpracy z firmami, to nie chce już wracać na etat. Dlatego praca projektowa szybko zyskuje zwolenników.

Nowe przepisy o rynku pracy i zatrudnianiu cudzoziemców od 1 czerwca 2025. Co się zmienia?

Od 1 czerwca 2025 r. wchodzą w życie dwie kluczowe ustawy reformujące polski rynek pracy i zasady zatrudniania cudzoziemców. Nowe przepisy zmienią sposób rejestracji bezrobotnych, zniosą ograniczenia wiekowe i wprowadzą nowoczesne narzędzia informatyczne. Co dokładnie się zmienia i kogo dotyczą nowe regulacje?

Debata. Syndrom oszustki - między sukcesem a wątpliwościami

To będzie jedno z najważniejszych spotkań w naszym studio, transmitowane w czasie rzeczywistym na stronie infor.pl.

REKLAMA

Ile godzin tygodniowo pracuje się w UE? Najmniej w Holandii, najwięcej w Grecji, Bułgarii i Polsce

Według danych Eurostatu pracownicy w Unii Europejskiej pracowali średnio 36 godzin w tygodniu. Okazuje się, że w Polsce było to znacznie więcej. Gdzie odnotowano najdłuższe, a gdzie najkrótsze tygodnie pracy?

Jakie kody uprawniają do wyższego dofinansowania z PFRON? [KWOTY 2025]

Kwota dofinansowania, jaką może uzyskać pracodawca, zależy nie tylko od stopnia niepełnosprawności, ale również od rodzaju schorzenia. Czy pojawią się kolejne kody uprawniające do wyższego dofinansowania? Jakie kwoty obowiązują w 2025 r.?

Kapitał początkowy można przeliczyć. To klucz do wyższej emerytury!

Kapitał początkowy to odtworzona wartość składek emerytalnych z okresu przed 1 stycznia 1999 roku, kiedy składki nie były przypisane do indywidualnych kont. Bez kapitału początkowego Twoja emerytura może być znacznie niższa. Sprawdź, jak go wyliczyć i jakie dokumenty są potrzebne, by nie stracić pieniędzy.

Menadżerowie wysokiego szczebla chcą się dogadywać mimo barier budowanych przez przywódców świata

Menadżerowie i światowy biznes stoi w obliczu rosnącej niestabilności – od napięć geopolitycznych i przesunięcia wpływów globalnych, po coraz bardziej spolaryzowaną scenę międzynarodową. Mimo to, wielu menedżerów najwyższego szczebla wciąż wykazuje wiarę w trwałość dotychczasowych struktur i scenariuszy współpracy.

REKLAMA

Pracodawco! Nie zawsze możesz zlecić dodatkowe zadania pracownikowi

Podpisując umowę o pracę, strony zawierają dwustronne zobowiązanie - pracownik obliguje się do świadczenia określonej w umowie pracy, a pracodawca do wypłacania pracownikowi uzgodnionego wynagrodzenia. W praktyce jednak wielu pracodawców wychodzi z założenia, że skoro to oni płacą, to mogą zlecać swoim podopiecznym różnorodne zadania, również te wykraczające poza ustalony zakres obowiązków.

Jawność wynagrodzeń w Polsce: Sejm uchwalił nowelizację Kodeksu pracy. Co się zmieni dla pracodawców i kandydatów do pracy?

Nowelizacja Kodeksu pracy uchwalona przez Sejm wprowadza obowiązek informowania kandydatów do pracy o wynagrodzeniu w procesie rekrutacji. Eksperci podkreślają jednak, że to dopiero początek drogi do pełnej jawności płac w Polsce.

REKLAMA