REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Komunikowanie problemów w zakładzie pracy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
HRM partners
ekspert z zakresu HR
Komunikacja w pracy. /Fot. Fotolia
Komunikacja w pracy. /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Komunikowanie problemów w zakładzie pracy nie należy do prostych zadań. Stosunki łączące osoby znajdujące się w pracy powodują, że nie każdy sposób przekazywania trudnych informacji jest dozwolony. Jak uniknąć przy tym nadmiaru stresu?

Agnieszka Syguła, Starszy konsultant w Zespole Doradztwa HRM partners SA, agnieszka.sygula@hrmpartners.pl

REKLAMA

REKLAMA

Przekazywanie trudnych informacji nigdy nie należy do łatwych ani przyjemnych zadań. Zazwyczaj wiąże się zarówno ze stresem spowodowanym samym wystąpieniem problematycznej sytuacji jak i koniecznością konfrontacji z pracownikami. Oczywiście, nie ma uniwersalnego scenariusza postępowania ani recepty, która pozwoli przejść łagodnie przez proces komunikacji. Jest jednak kilka zasad, o których warto pamiętać, aby uniknąć nadmiaru stresu.

1. Określ krótko przyczynę i skutek problemu oraz jego rozwiązanie

Aby cokolwiek zakomunikować, trzeba najpierw wiedzieć, co dokładnie ma się do powiedzenia. Nawet, jeśli nie chcemy mówić o tym proaktywnie, pytania o przyczyny i konsekwencje problemu z pewnością będą się pojawiać. Strukturalizacja wiedzy pomoże zarówno rozwiązać sam problem jak i przygotować się do rozmów z pracownikami.

Polecamy: Czym jest ukryta komunikacja?

REKLAMA

2. Pytania i odpowiedzi

Przedyskutuj ze współpracownikami potencjalne pytania, jakie mogą paść ze strony zespołu i przygotuj szkic odpowiedzi. W ten sposób częściowo unikniesz stresu związanego z trudnymi dyskusjami i zmniejszysz ryzyko zaskoczenia Cię trudnym pytaniem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3. Nie bój się powiedzieć „Nie wiem”

Nie zawsze na wszystkie pytania będziemy znali odpowiedź w momencie komunikowania problemu. Szczególnie, jeśli komunikacja następuje szybko. Nie należy obawiać się pewnego stopnia niewiedzy. Snucie domysłów czy mówienie czegoś, co ma szansę w przyszłości się nie sprawdzić, to prosta droga do utraty zaufania zespołu. Zawsze lepiej jest powiedzieć „To bardzo dobre pytanie. Nie mamy jeszcze wszystkich danych, ale sprawdzimy możliwe odpowiedzi i wrócimy z odpowiedzią w późniejszym terminie/podczas następnego spotkania/w kolejnym komunikacie.”.

4. Działaj sprawnie, ale nie w pośpiechu

Nie ma nic złego we wstrzymaniu się z komunikacją do momentu uzyskania wszystkich niezbędnych informacji. Komunikowanie czegokolwiek, a w szczególności mnożenie wątpliwości, może mocno zachwiać autorytetem czy wiarygodnością osób komunikujących. Lepiej zaczekać kilka godzin czy dni dłużej, zebrać komplet informacji i pokazać, że problem jest „pod kontrolą”.

Zobacz również: Komunikacja wewnętrzna w firmie

5. Poproś o pomoc

W zależności od tego, z jakim problemem mamy do czynienia i w jakim środowisku pracujemy, dla dodania wiarygodności naszych wypowiedzi możemy poprosić o wsparcie eksperta zewnętrznego lub przedstawiciela załogi. Specjalista uwiarygodni nasze poważne podejście do problemu, a ambasador pracowników pokaże, że nie mamy nic do ukrycia.

6. Komunikuj do wszystkich

Niezależnie od tego, czy problem dotyczy całego zespołu czy tylko jego części, oficjalne stanowisko firmy powinno dotrzeć do wszystkich pracowników. Inaczej pozostawiamy pole do tworzenia się plotek, a z nich nigdy nie wynika nic dobrego.

7. Mów prawdę

Wydaje się, że to truizm, ale często spotykamy się z sytuacjami, gdy upiększenie faktów lub przemilczenie prawdy wydaje się prostym zabiegiem pozwalającym zaoszczędzić wszystkim stresu. Jest to jednak rozwiązanie na bardzo krótką metę. Nigdy nie mamy gwarancji, że prawda nie dotrze do pracowników kanałem nieoficjalnym. A reputacja kłamcy w środowisku zawodowym jest niemal nie do naprawienia.

Agnieszka Syguła, Starszy Konsultant w HRM partners, odpowiada za prowadzenie projektów komunikacyjnych

agnieszka.sygula@hrmpartners.pl

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dni wolne 2026 [Kalendarz]

Dni wolne 2026 to wszystkie niedziele roku oraz święta wymienione w ustawie o dniach wolnych od pracy. Takich dni jest 14, z czego cztery wypadają w niedzielę, a dwa w sobotę. Oto kalendarz świąt i dni wolnych od pracy w 2026 roku.

Które nacje są najbardziej pracowite? Polacy powyżej średniej unijnej

Które nacje są najbardziej pracowite? Zgodnie z danymi Eurostatu Grecy i Cypryjczycy plasowali się wśród najbardziej pracowitych nacji UE. Gdzie w zestawieniu Polacy?

Tylko 10 dni wolnych od pracy w 2026 r. Są 2 święta wypadające w sobotę

W Polsce mamy 14 świąt, które są dniami wolnymi od pracy. Jeśli takie święto wypada w sobotę, pracodawca wyznacza dodatkowy dzień wolny od pracy. W 2026 roku 2 święta wypadają w sobotę. Natomiast aż 4 dni wolne z tytułu świąt to niedziele. W których miesiącach będą dni wolne za święta sobotnie?

Dlaczego zgodziłem się na niską emeryturę? Dyrekcja zagroziła bezrobociem. Siadło zdrowie

W okresie 2013 r. - 2024 r. było powszechne wśród Polaków przekonanie, że emerytura wcześniejsza to rodzaj bonusu. Za pracę w szkodliwych warunkach otrzymywano “premię” w postaci wcześniejszej emerytury. Prawie nikt nie wiedział, że jest kara za "wcześniejszą" emeryturę w postaci obniżenia (dożywotniego) emerytur powszechnych (60 lat i 65 lat).

REKLAMA

30,50 brutto: ile to netto? Umowa zlecenie 2025 i 2026

Za wykonanie umowy zlecenia nie można płacić mniej niż 30,50 zł brutto na godzinę. Jaka jest stawka netto czyli ile na rękę otrzyma zleceniobiorca? W 2026 r. będzie to 31,40 zł brutto. Udostępniamy kalkulator umowy zlecenia.

Wielu pracowników i pracodawców nie wie, że nie można karać za zgłoszenie mobbingu

W ostatnim czasie RPO zajął się interesującą sprawą pracownicy Sądu Rejonowego, która zgłosiła do Ministerstwa Sprawiedliwości podejrzenie mobbingu ze strony sędzi. Sprawa zakończyła się prawomocnym orzeczeniem zobowiązującym pozwaną (pracownicę) do publicznych przeprosin sędzi. Rzecznik Praw Obywatelskich złożył skargę nadzwyczajną, wskazując, że wyrok i jego wykonanie naruszają podstawowe zasady ochrony praw obywatelskich oraz zniechęcają pracowników do korzystania z mechanizmów przeciwdziałania mobbingowi.

Staż po nowemu: będzie nowy porządek na rynku pracy. To koniec z nieodpłatnym świadczeniem pracy

Szykują się spore zmiany na rynku pracy, bo nowa planowana regulacja ma na celu ujednolicenie zasad dotyczących staży. Chodzi konkretnie o projekt ustawy o stażach o numerze UD307 przygotowany przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, który został wprowadzony do wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. Planowany termin przyjęcia projektu przez Radę Ministrów to czwarty kwartał 2025 roku.

Cyfryzacja zarządzania kadrami i płacami - krok po kroku. Jak technologia usprawnia procesy HR w firmach

Przekazanie procesów kadrowo-płacowych do zewnętrznego dostawcy BPO to często znacznie więcej niż tylko zmiana podmiotu odpowiedzialnego za naliczanie wynagrodzeń. W przypadku średnich i dużych organizacji jest to okazja do gruntownej modernizacji procesów, która może przynieść wymierny wzrost efektywności.

REKLAMA

Gdy zatrudnienie ciężarnej budzi podejrzenia ZUS. Racjonalność, ekonomia i prawne konsekwencje

Kwestionowanie przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych zasadności zawarcia umowy z kobietą w ciąży jest tematem trudnym i wieloaspektowym. Trzeba pamiętać, iż negatywne skutki rozstrzygnięć w tego typu sprawach ponosi nie tylko ciężarna, ale i pracodawca. Dlaczego zatrudnienie kobiety w ciąży może wzbudzić podejrzenia ZUS? Artykuł odpowiada na najważniejsze pytania w oparciu o przykłady z praktyki i orzecznictwa.

Babcia z wyższą emeryturą? ZUS przypomina o korzystnym rozwiązaniu

Dzięki umowie uaktywniającej składki na ubezpieczenie społeczne niani częściowo opłaca państwo. Zakład Ubezpieczeń Społecznych podkreśla, iż jest to korzystne zwłaszcza dla osób w wieku emerytalnym, bo może zwiększyć wysokość ich emerytury. Od roku podpisanie umowy uaktywniającej z opiekunką jest opłacalne również dla rodziców. Dlaczego?

REKLAMA