REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Komunikowanie problemów w zakładzie pracy

HRM partners
ekspert z zakresu HR
Komunikacja w pracy. /Fot. Fotolia
Komunikacja w pracy. /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Komunikowanie problemów w zakładzie pracy nie należy do prostych zadań. Stosunki łączące osoby znajdujące się w pracy powodują, że nie każdy sposób przekazywania trudnych informacji jest dozwolony. Jak uniknąć przy tym nadmiaru stresu?

Agnieszka Syguła, Starszy konsultant w Zespole Doradztwa HRM partners SA, agnieszka.sygula@hrmpartners.pl

REKLAMA

Autopromocja

Przekazywanie trudnych informacji nigdy nie należy do łatwych ani przyjemnych zadań. Zazwyczaj wiąże się zarówno ze stresem spowodowanym samym wystąpieniem problematycznej sytuacji jak i koniecznością konfrontacji z pracownikami. Oczywiście, nie ma uniwersalnego scenariusza postępowania ani recepty, która pozwoli przejść łagodnie przez proces komunikacji. Jest jednak kilka zasad, o których warto pamiętać, aby uniknąć nadmiaru stresu.

1. Określ krótko przyczynę i skutek problemu oraz jego rozwiązanie

Aby cokolwiek zakomunikować, trzeba najpierw wiedzieć, co dokładnie ma się do powiedzenia. Nawet, jeśli nie chcemy mówić o tym proaktywnie, pytania o przyczyny i konsekwencje problemu z pewnością będą się pojawiać. Strukturalizacja wiedzy pomoże zarówno rozwiązać sam problem jak i przygotować się do rozmów z pracownikami.

Polecamy: Czym jest ukryta komunikacja?

2. Pytania i odpowiedzi

Przedyskutuj ze współpracownikami potencjalne pytania, jakie mogą paść ze strony zespołu i przygotuj szkic odpowiedzi. W ten sposób częściowo unikniesz stresu związanego z trudnymi dyskusjami i zmniejszysz ryzyko zaskoczenia Cię trudnym pytaniem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3. Nie bój się powiedzieć „Nie wiem”

Nie zawsze na wszystkie pytania będziemy znali odpowiedź w momencie komunikowania problemu. Szczególnie, jeśli komunikacja następuje szybko. Nie należy obawiać się pewnego stopnia niewiedzy. Snucie domysłów czy mówienie czegoś, co ma szansę w przyszłości się nie sprawdzić, to prosta droga do utraty zaufania zespołu. Zawsze lepiej jest powiedzieć „To bardzo dobre pytanie. Nie mamy jeszcze wszystkich danych, ale sprawdzimy możliwe odpowiedzi i wrócimy z odpowiedzią w późniejszym terminie/podczas następnego spotkania/w kolejnym komunikacie.”.

4. Działaj sprawnie, ale nie w pośpiechu

Nie ma nic złego we wstrzymaniu się z komunikacją do momentu uzyskania wszystkich niezbędnych informacji. Komunikowanie czegokolwiek, a w szczególności mnożenie wątpliwości, może mocno zachwiać autorytetem czy wiarygodnością osób komunikujących. Lepiej zaczekać kilka godzin czy dni dłużej, zebrać komplet informacji i pokazać, że problem jest „pod kontrolą”.

Zobacz również: Komunikacja wewnętrzna w firmie

5. Poproś o pomoc

W zależności od tego, z jakim problemem mamy do czynienia i w jakim środowisku pracujemy, dla dodania wiarygodności naszych wypowiedzi możemy poprosić o wsparcie eksperta zewnętrznego lub przedstawiciela załogi. Specjalista uwiarygodni nasze poważne podejście do problemu, a ambasador pracowników pokaże, że nie mamy nic do ukrycia.

6. Komunikuj do wszystkich

Niezależnie od tego, czy problem dotyczy całego zespołu czy tylko jego części, oficjalne stanowisko firmy powinno dotrzeć do wszystkich pracowników. Inaczej pozostawiamy pole do tworzenia się plotek, a z nich nigdy nie wynika nic dobrego.

7. Mów prawdę

Wydaje się, że to truizm, ale często spotykamy się z sytuacjami, gdy upiększenie faktów lub przemilczenie prawdy wydaje się prostym zabiegiem pozwalającym zaoszczędzić wszystkim stresu. Jest to jednak rozwiązanie na bardzo krótką metę. Nigdy nie mamy gwarancji, że prawda nie dotrze do pracowników kanałem nieoficjalnym. A reputacja kłamcy w środowisku zawodowym jest niemal nie do naprawienia.

Agnieszka Syguła, Starszy Konsultant w HRM partners, odpowiada za prowadzenie projektów komunikacyjnych

agnieszka.sygula@hrmpartners.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dodatek za pracę w porze nocnej po 1 lipca 2024

1 lipca 2024 r. zmianie uległa wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej. Od 1 lipca 2024 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 4300 zł brutto. W związku z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, zmianie uległa także wysokość dodatku za pracę w porze nocnej.

Świadectwo pracy [treść świadectwa pracy, załączane informacje, termin wydania]

Świadectwo pracy potwierdza zakończone zatrudnienie. Dokument ten pracodawca wydaje pracownikowi w dniu zakończenia stosunku pracy. Razem ze świadectwem pracy pracodawca przekazuje też informacje dotyczące dokumentacji pracowniczej.

Kto jest chroniony przed zwolnieniem? 5 przypadków

Kto jest chroniony przed zwolnieniem w formie wypowiedzenia umowy o pracę? Oto 5 szczególnych przypadków przewidzianych w Kodeksie pracy. Przepisy te zapewniają stabilność zatrudnienia i ochronę przed niesprawiedliwym traktowaniem.

Co najbardziej motywuje pracowników? Czego pracownik wymaga od szefa?

Oczywiste jest, że najbardziej motywują pracowników pieniądze. Co jest drugim w kolejności najlepszym motywatorem? Wyniki różnią się w zależności od pokolenia pracowników i stanowiska. Na czym zależy młodszym, a na czym starszym pracownikom? Czego pracownik wymaga od szefa? Okazuje się, że ważne jest, aby przełożony potrafił przyznać się do błędu i by stosował wobec wszystkich równe zasady. 

REKLAMA

Konfederacja Lewiatan: Trzeba zmienić sposób ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę

Konieczne jest większe powiązanie wynagrodzenia minimalnego z aktualną lub prognozowaną sytuacją gospodarczą. Mogłoby się to odbywać poprzez zmniejszenie roli rządu w tym procesie.

Czterodniowy tydzień pracy: Kodeks pracy już umożliwia pracę na cały etat przez 4 dni w tygodniu

W przestrzeni medialnej trwa debata nad skróceniem tygodnia pracy do czterech dni w tygodniu. Resort rodziny analizuje możliwość skrócenia czasu pracy do 4 dni, bądź 35 godzin. Przy tej okazji warto przypomnieć, że kodeks pracy umożliwia taką pracę.

Główny Inspektor Pracy: Praca zdalna może wpływać na wydajność pracowników

Do Państwowej Inspekcji Pracy nie wpływa wiele skarg w związku z pracą zdalną. Zdaniem Głównego Inspektora Pracy, w praktyce najlepiej sprawdza się praca zdalna okazjonalna. Praca zdalna może wpływać na wzrost wydajności pracowników.

ZUS: ponad 1,1 mln cudzoziemców (w tym 771 tys. obywateli Ukrainy) płaci polskie składki na ubezpieczenia społeczne

Na koniec czerwca 2024 roku do ubezpieczeń społecznych w ZUS było zgłoszonych 1 mln 160 tys. cudzoziemców. W ciągu miesiąca przybyło ich blisko 10 tys. a od 2008 roku ponad 1 mln 140 tys. Takie dane podał 24 lipca 2024 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Awaria uniemożliwiająca wykonywanie pracy, a wynagrodzenie pracownika

Awaria w miejscu pracy może skutecznie uniemożliwić wykonywanie obowiązków zawodowych, stając się poważnym problemem zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niespodziewane problemy techniczne, takie jak przerwy w dostawie prądu, awarie sprzętu komputerowego, czy problemy z infrastrukturą, mogą prowadzić do przestojów i zakłóceń w normalnym funkcjonowaniu firmy. W artykule omówimy, jakie prawa przysługują pracownikom w przypadku wystąpienia awarii i jakie obowiązki mają pracodawcy w takich sytuacjach.

Jakie prawa ma pracownik niepełnosprawny?

Pracownikom niepełnosprawnym przysługują dodatkowe uprawnienia w miejscu pracy. Uprawnienia te przysługują od dnia złożenia pracodawcy orzeczenia o niepełnosprawności.

REKLAMA