REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Komunikowanie problemów w zakładzie pracy

HRM partners
ekspert z zakresu HR
Komunikacja w pracy. /Fot. Fotolia
Komunikacja w pracy. /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Komunikowanie problemów w zakładzie pracy nie należy do prostych zadań. Stosunki łączące osoby znajdujące się w pracy powodują, że nie każdy sposób przekazywania trudnych informacji jest dozwolony. Jak uniknąć przy tym nadmiaru stresu?

Agnieszka Syguła, Starszy konsultant w Zespole Doradztwa HRM partners SA, agnieszka.sygula@hrmpartners.pl

REKLAMA

Autopromocja

Przekazywanie trudnych informacji nigdy nie należy do łatwych ani przyjemnych zadań. Zazwyczaj wiąże się zarówno ze stresem spowodowanym samym wystąpieniem problematycznej sytuacji jak i koniecznością konfrontacji z pracownikami. Oczywiście, nie ma uniwersalnego scenariusza postępowania ani recepty, która pozwoli przejść łagodnie przez proces komunikacji. Jest jednak kilka zasad, o których warto pamiętać, aby uniknąć nadmiaru stresu.

1. Określ krótko przyczynę i skutek problemu oraz jego rozwiązanie

Aby cokolwiek zakomunikować, trzeba najpierw wiedzieć, co dokładnie ma się do powiedzenia. Nawet, jeśli nie chcemy mówić o tym proaktywnie, pytania o przyczyny i konsekwencje problemu z pewnością będą się pojawiać. Strukturalizacja wiedzy pomoże zarówno rozwiązać sam problem jak i przygotować się do rozmów z pracownikami.

Polecamy: Czym jest ukryta komunikacja?

2. Pytania i odpowiedzi

Przedyskutuj ze współpracownikami potencjalne pytania, jakie mogą paść ze strony zespołu i przygotuj szkic odpowiedzi. W ten sposób częściowo unikniesz stresu związanego z trudnymi dyskusjami i zmniejszysz ryzyko zaskoczenia Cię trudnym pytaniem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3. Nie bój się powiedzieć „Nie wiem”

Nie zawsze na wszystkie pytania będziemy znali odpowiedź w momencie komunikowania problemu. Szczególnie, jeśli komunikacja następuje szybko. Nie należy obawiać się pewnego stopnia niewiedzy. Snucie domysłów czy mówienie czegoś, co ma szansę w przyszłości się nie sprawdzić, to prosta droga do utraty zaufania zespołu. Zawsze lepiej jest powiedzieć „To bardzo dobre pytanie. Nie mamy jeszcze wszystkich danych, ale sprawdzimy możliwe odpowiedzi i wrócimy z odpowiedzią w późniejszym terminie/podczas następnego spotkania/w kolejnym komunikacie.”.

4. Działaj sprawnie, ale nie w pośpiechu

Nie ma nic złego we wstrzymaniu się z komunikacją do momentu uzyskania wszystkich niezbędnych informacji. Komunikowanie czegokolwiek, a w szczególności mnożenie wątpliwości, może mocno zachwiać autorytetem czy wiarygodnością osób komunikujących. Lepiej zaczekać kilka godzin czy dni dłużej, zebrać komplet informacji i pokazać, że problem jest „pod kontrolą”.

Zobacz również: Komunikacja wewnętrzna w firmie

5. Poproś o pomoc

W zależności od tego, z jakim problemem mamy do czynienia i w jakim środowisku pracujemy, dla dodania wiarygodności naszych wypowiedzi możemy poprosić o wsparcie eksperta zewnętrznego lub przedstawiciela załogi. Specjalista uwiarygodni nasze poważne podejście do problemu, a ambasador pracowników pokaże, że nie mamy nic do ukrycia.

6. Komunikuj do wszystkich

Niezależnie od tego, czy problem dotyczy całego zespołu czy tylko jego części, oficjalne stanowisko firmy powinno dotrzeć do wszystkich pracowników. Inaczej pozostawiamy pole do tworzenia się plotek, a z nich nigdy nie wynika nic dobrego.

7. Mów prawdę

Wydaje się, że to truizm, ale często spotykamy się z sytuacjami, gdy upiększenie faktów lub przemilczenie prawdy wydaje się prostym zabiegiem pozwalającym zaoszczędzić wszystkim stresu. Jest to jednak rozwiązanie na bardzo krótką metę. Nigdy nie mamy gwarancji, że prawda nie dotrze do pracowników kanałem nieoficjalnym. A reputacja kłamcy w środowisku zawodowym jest niemal nie do naprawienia.

Agnieszka Syguła, Starszy Konsultant w HRM partners, odpowiada za prowadzenie projektów komunikacyjnych

agnieszka.sygula@hrmpartners.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Święta w 2025 r. przypadające w sobotę. Kiedy pracownik otrzyma dzień wolny za święto w sobotę?

Każde święto występujące w okresie rozliczeniowym i przypadające w dniu innym niż niedziela obniża wymiar czasu pracy o 8 godzin. Czy oznacza to, że za święto przypadające w sobotę należy udzielić innego dnia wolnego od pracy? Czy w 2025 r. będą święta w sobotę?

Opieka 75+: MRPiPS zapewnia, że program będzie kontynuowany w 2025 r.

Program „Opieka 75+” w 2025 r. będzie kontynuowany – zapewnia Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Celem programu jest zwiększenie dostępności do usług opiekuńczych, w tym specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób w wieku 75 lat i więcej. Planowane jest doprecyzowanie niektórych założeń programu.

Cyfryzacja HR: E-podpis ułatwia dostosowanie się do nowych przepisów

Od 1 stycznia 2025 r. zmieni się minimalne wynagrodzenie za pracę. Dla działów HR oznacza to konieczność podpisania w krótkim czasie wielu aneksów do umów o pracę. Najnowsze badania przeprowadzone przez KIR pokazują, że e-podpis może znacząco usprawnić pracę kadrowców.

Czy 1 grudnia to niedziela handlowa?

Czy 1 grudnia to niedziela handlowa? Czy w najbliższą niedzielę zrobimy zakupy? 

REKLAMA

Zakaz handlu w niedziele: Czy będzie trzecia niedziela handlowa w grudniu? Jest zapowiedź złożenia poprawki w Senacie

Od 2025 roku Wigilia będzie dniem wolnym od pracy dla wszystkich pracowników. Jednak dla pracowników handlu trzy niedziele poprzedzające Boże Narodzenie mają być dniami roboczymi. Czy będzie poprawka do nowelizacji wprowadzającej dzień wolny w Wigilię?

Dofinansowanie wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych. Znowu przesunięto okres, od którego wsparcie będzie obowiązywać

W Sejmie trwają prace nad projektem nowelizacji ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Zmiana ma dotyczyć podwyższenia wysokości miesięcznego dofinansowania do wynagrodzenia pracownika niepełnosprawnego.

Nie mam już urlopu, a potrzebuję wziąć wolne. Co zrobić?

Zbliża się koniec roku kalendarzowego. Niektórzy pracownicy nie mają już urlopu wypoczynkowego. Co mogą zrobić w sytuacji, gdy potrzebują wziąć wolne od pracy? Podpowiadamy kilka rozwiązań z Kodeksu pracy.

Nowelizacja Kodeksu pracy: Wydłużony urlop macierzyński dla rodziców dzieci przedwcześnie urodzonych oraz hospitalizowanych

27 listopada 2024 r. Sejm znowelizował Kodeks pracy. Nowelizacja wydłuży urlop macierzyński rodzicom wcześniaków oraz dzieci wymagających hospitalizacji po urodzeniu. Prawo do urlopu będą mieli także prawni opiekunowie, rodzice zastępczy czy adopcyjni.

REKLAMA

Raport: 75 proc. działów HR wykorzystuje sztuczną inteligencję co najmniej raz w tygodniu

Raport: 75 proc. działów HR w firmach deklaruje, że korzysta z generatywnej sztucznej inteligencji co najmniej raz w tygodniu. Rosnące zainteresowanie AI wśród menedżerów i pracowników odpowiedzialnych za zarządzanie zasobami ludzkimi to nie tylko specyfika amerykańskiego rynku. Badania przeprowadzone w Polsce wskazują na podobny trend.

14 zasad prawa pracy [LISTA]. Jeśli pracujesz lub zatrudniasz, musisz znać je wszystkie

Prawo pracy to przepisy Kodeksu pracy oraz innych ustaw i aktów wykonawczych, które określają przede wszystkim prawa i obowiązki pracowników i pracodawców. Jako pracownik lub pracodawca musisz znać 14 podstawowych zasad prawa pracy uregulowanych w Kodeksie pracy. Oto lista.

REKLAMA