REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Zakaz konkurencji, Przejście zakładu pracy

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Dodatkowe zatrudnienie w godzinach pracy

Pracownik ma obowiązek sumiennie i starannie wykonywać pracę oraz dbać o dobro zakładu pracy. Oznacza to, że powinien w czasie pracy wykonywać jedynie czynności związane z pracą, tak aby w sposób pełny i efektywny wykorzystać czas przeznaczony na pracę.

Udzielenie pełnomocnictwa do zawarcia umowy o zakazie konkurencji

W naszej spółce niedawno został przeprowadzony wewnętrzny audyt, który wykazał, że umowa o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy z prezesem została podpisana bez ważnego pełnomocnictwa. Zakaz konkurencji stanowi wyodrębniony paragraf w umowie o pracę, a załączone do niej pełnomocnictwo wskazuje, że pełnomocnik został umocowany przez zgromadzenie wspólników do zawarcia tej umowy. Skąd zatem wnioski audytu o nieprawidłowościach? Jeśli wnioski są prawidłowe, to czy możemy teraz jakoś zaradzić tej sytuacji?

Praca w trakcie urlopu wypoczynkowego

Brak jest zakazu wykonywania innego zatrudnienia w trakcie korzystania z urlopu wypoczynkowego. Zakaz konkurencji może jednak ograniczyć zatrudnianie się u określonych pracodawców w czasie urlopu.

Obowiązki informacyjne w razie przejścia zakładu pracy na nowego pracodawcę

Przejście zakładu pracy powoduje, że pracodawca powinien poinformować pracowników m.in. o działaniach dotyczących warunków ich zatrudnienia.

Fundusz socjalny po przejściu zakładu pracy na innego pracodawcę

Przejście zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę powoduje istotne konsekwencje prawne dla pracowników przejmowanego zakładu m.in. w zakresie zarządzania środkami zfśs.

Wypłata "trzynastki" po przejęciu zakładu pracy

Z dniem 1 kwietnia 2011 r. przejęliśmy inny zakład pracy na podst. art. 231 k.p. W przejętym zakładzie regulamin wynagradzania przewiduje wypłatę dodatkowego wynagrodzenia rocznego na takich samych zasadach, jak w przypadku pracowników sfery budżetowej - inny jest jedynie termin wypłaty „trzynastki”. W naszej firmie nie wypłacamy tego świadczenia. Niektórzy z przejętych pracowników domagają się od nas przyznania i wypłaty „trzynastki”. Czy mamy obowiązek uwzględnić ich wnioski, jeżeli spełnili warunki do uzyskania dodatkowego wynagrodzenia rocznego? Czy w związku z taką wypłatą możemy domagać się od poprzedniego pracodawcy zwrotu połowy wypłaconej „trzynastki”?

Pracownicy-cudzoziemcy po przejściu zakładu pracy na innego pracodawcę

W zakładzie pracy, w którym pracuje 35 pracowników, zatrudnionych jest 3 cudzoziemców. Zakład zostaje przejęty przez innego pracodawcę. Czy cudzoziemcy nadal pozostaną w zatrudnieniu w nowym zakładzie na warunkach, którymi byli objęci u dotychczasowego pracodawcy przed przejęciem?

Status pracowników po przekształceniach formy organizacyjno-prawnej żłobków

Co grozi pracownikowi za naruszenie zakazu konkurencji

Obowiązek powstrzymania się od prowadzenia działalności konkurencyjnej wobec pracodawcy wynika z obowiązku dbałości o dobro zakładu pracy, albo z przepisów dotyczących umowy o zakazie konkurencji. Zastosowanie znajdą tu również przepisy ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.

Przekształcenia żłobków - skutki dla pracowników

Zmiana statusu żłobków pociąga za sobą skutki dla osób w nich zatrudnionych. Mimo że mają oni zagwarantowane niezmienione warunki pracy i płacy, to jednak np. czas pracy pielęgniarek wydłuży się z 7 godz. 35 min. do 8 godz. dziennie. Do 3 maja 2011 r. dyrektor żłobka ma obowiązek poinformować pracowników o wszystkich zmianach warunków zatrudnienia.

Skutki wydzierżawienia firmy dla dotychczasowego i nowego pracodawcy

Wypełnianie świadectwa pracy - podstawa prawna rozwiązania umowy

Pracodawca w ust. 3 lit. b świadectwa pracy podaje szczególne podstawy prawne rozwiązania stosunku pracy, które nie są zaliczane do kategorii ogólnych sposobów rozwiązania umów o pracę, skatalogowanych w art. 30 § 1 k.p.

Zapobieganie wypadkom – szkolenia bhp pracowników

Wszystkie szkolenia z zakresu bhp, zarówno instruktaże, jak i szkolenia okresowe, powinny odbywać się w czasie pracy. Jeśli nie ma możliwości zorganizowania szkolenia w czasie pracy, można je przeprowadzić w dniu wolnym lub po pracy, ale wtedy pracownikowi trzeba zapłacić za godziny szkolenia lub oddać czas wolny.

Czy zakup części majątku upadłej firmy oznacza konieczność zatrudnienia jej pracowników

Przejęcie składników majątkowych upadłego zakładu i kontynuacja działalności tego samego rodzaju oznaczają także konieczność przejęcia pracowników upadłej firmy w trybie art. 231 Kodeksu pracy (wyrok Sądu Najwyższego z 3 grudnia 2010 r., I PK 101/10).

Przejęcie pracowników w trybie art. 23(1) k.p. - dokumenty ZUS

Jestem wspólnikiem spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Planuję przejąć całą firmę mojego brata, tzn. cały jej majątek oraz zobowiązania. Moja spółka ma również przejąć pracowników zatrudnionych w firmie brata, w trybie art. 231 kodeksu pracy – bez rozwiązywania i ponownego nawiązania stosunku pracy. Jakie druki powinienem w związku z tym złożyć do ZUS?

Obowiązki informacyjne przy przejściu zakładu pracy na innego pracodawcę

Przejście zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę ma skutek tylko dla stosunków pracy istniejących w chwili przejścia. Nie obejmuje więc tych pracowników, z którymi stosunki pracy zostały wcześniej rozwiązane lub wygasły.

Duża zmiana, duży problem? System zarządzania zasobami ludzkimi w PVCP – studium przypadku

Jak zobowiązać pracownika do zachowania tajemnicy przedsiębiorstwa

Pracownik niejednokrotnie ma dostęp do wiadomości istotnych dla funkcjonowania zakładu pracy. Dlatego pracodawca powinien zabezpieczyć się przed ujawnieniem poufnych informacji – zarówno konkurentom, jak i innym niepowołanym osobom.

Za jaki okres należy sporządzić PIT-11 dla pracowników przejętych w trakcie roku

Od 1 sierpnia br. nasza spółka wykupiła jeden z oddziałów innej firmy, przejmując od niej jednocześnie 10 pracowników. Z ostatnim dniem października jeden z przejętych pracowników rozwiązał umowę o pracę i zwrócił się do nas z pisemną prośbą o wystawienie informacji PIT-11 po wypłacie wynagrodzenia za październik. Za jaki okres powinniśmy wystawić mu PIT-11?

Rozwiązanie umowy za tzw. uprzedzeniem

Jak obliczyć odszkodowanie dla pracownika z umowy o zakazie konkurencji

W lipcu br. zatrudniliśmy pracownika na stanowisku dyrektora handlowego. Ze względu na to, że osoba na tym stanowisku ma dostęp do wielu bardzo ważnych informacji dla naszej spółki, chcielibyśmy zawrzeć z nią umowę o zakazie konkurencji. W jaki sposób prawidłowo określić warunki takiej umowy i w jakiej wysokości odszkodowanie będzie przysługiwać pracownikowi za powstrzymanie się od działań konkurencyjnych?

Przejęcie pracowników skutkuje ich zatrudnieniem

Nowy pracodawca, który przejął zakład pracy lub jego część, staje się z mocy prawa stroną w dotychczasowych stosunkach pracy. Proponowanie pracownikom nowych umów ignorujących obowiązujące regulacje narusza przepisy prawa.

Przejęcie zakładu pracy

Dowiedziałam się, że spółka, w której jestem zatrudniona na czas nieokreślony, zostanie przejęta przez inny zakład. Czy mój pracodawca powinien ze mną rozwiązać umowę o pracę i wyrejestrować mnie z ubezpieczeń społecznych?

Czyn nieuczciwej konkurencji

Czynem nieuczciwej konkurencji jest m.in. naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa, przekupstwo osoby pełniącej funkcję publiczną, nieuczciwa lub zakazana reklama.

Czy opłacić składki od odszkodowania za zakaz konkurencji, jeśli pracownik został przywrócony do pracy

Nasz pracownik, który był zatrudniony na kierowniczym stanowisku, otrzymywał po ustaniu zatrudnienia odszkodowanie z tytułu zakazu konkurencji – oczywiście nieoskładkowane. Wniósł pozew do sądu i został przywrócony do pracy. Czy w związku z tym od wypłaconego mu odszkodowania musimy teraz naliczyć składki?

Pozakodeksowe zakazy działalności konkurencyjnej

Pracownicy lub byli pracownicy nie mogą prowadzić działalności konkurencyjnej wobec swojego pracodawcy nie tylko na podstawie Kodeksu pracy. Również osoby zatrudnione na kontraktach cywilnoprawnych obowiązują zakazy konkurencji, np. na podstawie ustawy o zakazie konkurencji.

Brak prawa do odprawy dla pracownika, gdy z jego winy następuje rozwiązanie umowy

Zatrudniamy około 50 pracowników. W związku ze zmianą profilu produkcji przeprowadzamy reorganizację oraz niezbędną likwidację stanowisk pracy. Jednocześnie okazało się, że jeden ze zwalnianych pracowników prowadzi wobec firmy działalność konkurencyjną. W związku z tym przyczyną jego zwolnienia będzie nie tylko likwidacja stanowiska pracy, ale także utrata zaufania pracodawcy. Czy w tej sytuacji musimy wypłacić mu odprawę?

Uposażenie za zakaz konkurencji

W umowie o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy musi być zawarta wysokość odszkodowania. Kwota ta nie może być niższa niż 25% ostatniej pensji pracownika.

Przejście zakładu pracy - obowiązki i odpowiedzialność

W razie przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę staje się on z mocy prawa stroną w dotychczasowych stosunkach pracy.

Sprzedaż przedsiębiorstwa

Kupujący przedsiębiorstwo z momentem jego nabycia staje się odpowiedzialny solidarnie ze zbywcą za jego zobowiązania związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa.

Przejście zakładu pracy między spółkami tej samej grupy kapitałowej

Aby można było mówić o przejściu zakładu do spółki należącej do tej samej grupy kapitałowej co przejmowany zakład, musi m.in. dojść do faktycznego zatrudnienia pracowników oraz korzystania z urządzeń potrzebnych do kontynuowania działalności wykonywanej przez poprzednika.

Jakie szkolenia w dziedzinie bhp powinni przejść pracownicy po przejęciu zakładu pracy przez nowego pracodawcę?

Wskutek połączenia dwóch firm pracownicy przeszli do nowego pracodawcy na podstawie art. 231 Kodeksu pracy. W związku z połączeniem nie zaszły zmiany organizacyjne w strukturze zarządzania przedsiębiorstwem ani zmiany wpływające na system organizacji pracy, technikę lub technologię wytwarzania produktów, nie zmienił się też zakres przedmiotu lub kierunku działalności firmy. Jakie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy powinni przejść pracownicy po przejęciu zakładu pracy przez innego pracodawcę?

Przejście zakładu pracy na innego pracodawcę

W razie przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę staje się on z mocy prawa stroną w dotychczasowych stosunkach pracy. Oznacza to m.in., że stosunki pracy zawarte przez pracowników z dotychczasowym pracodawcą nie rozwiązują się, lecz trwają nadal. Zmienia się jedynie osoba pracodawcy.

Dzierżawa przedsiębiorstwa jako przyczyna przejścia zakładu pracy

Dzierżawa części lub całości zakładu pracy może wywoływać takie same skutki jak przejęcie zakładu pracy na podstawie art. 231 Kodeksu pracy.

Czy można przeprowadzić postępowanie sądowe przeciwko pracownikowi, jeśli jego adres zamieszkania jest nieznany

Wnieśliśmy sprawę przeciwko byłemu pracownikowi o zapłatę odszkodowania z tytułu naruszenia zakazu konkurencji. Okazało się, że pozew nie może mu zostać doręczony, ponieważ były pracownik nie przebywa pod znanym nam adresem. Sąd zobowiązał naszą spółkę do wskazania prawidłowego adresu byłego pracownika pod rygorem zawieszenia postępowania. Próby ustalenia prawidłowego adresu nie powiodły się. Według naszych danych zawartych w aktach osobowych i informacji uzyskanych z centralnego biura adresowego, wskazany przez nas adres był jedyny, pod jakim mieszkał nasz były pracownik. Czy istnieje możliwość, aby nie dopuścić do zawieszenia postępowania i dokończyć proces?

Inna praca podczas urlopu wypoczynkowego lub bezpłatnego

Brak szerszych uregulowań w zakresie wykorzystania urlopu wypoczynkowego wskazuje na to, że taki wypoczynek jest uznawany za uprawnienie pracownika, a nie jego obowiązek. To od pracownika zależy, w jaki sposób go wykorzysta.

Czy trzeba ustalać nową składkę wypadkową, gdy połączą się dwie firmy

Nasza spółka powstała w wyniku połączenia dwóch spółek prawa handlowego. Dotychczas obie spółki płaciły składkę na ubezpieczenie wypadkowe w wysokości 1,67%, bo każda z nich zatrudniała mniej niż 10 osób. Jednak od listopada br. w nowo powstałej firmie łącznie pracuje 15 osób. Składka wypadkowa ustalona na nowo na podstawie PKD byłaby niższa. Czy możemy uznać, że jesteśmy nowym podmiotem i opłacać niższą składkę ustaloną według PKD, czy nadal mamy opłacać składkę w wysokości 1,67% podstawy wymiaru?

Konsekwencje niepowiadomienia o przejściu zakładu pracy

W razie przejścia zakładu pracy na nowego pracodawcę staje się on z mocy prawa stroną w dotychczasowych stosunkach pracy.

Jakie świadczenia przysługują z tytułu umowy o zakazie konkurencji

Powodzenie wielu zadań przedsiębiorstwa niejednokrotnie zależy od umiejętnego zarządzania poufnymi informacjami oraz od specjalistycznej wiedzy pracowników. Pracodawcy pragnący zabezpieczyć własne interesy m.in. przez skuteczne zapobieganie niepożądanemu ujawnieniu tajemnic firmowych, mogą zaproponować swym pracownikom zawarcie umowy o zakazie konkurencji.

Stosunek pracy a przejście zakładu pracy na innego pracodawcę

Zatrudnienie rozpoczyna się z momentem nawiązania stosunku pracy.

Obowiązki konsultacyjno-informacyjne pracodawcy wobec związku zawodowego

Pracodawca musi poinformować związki zawodowe o przejściu zakładu pracy na innego pracodawcę przed planowanym przejęciem. Gdy u pracodawcy nie działają związki zawodowe, informację taką należy przekazać pracownikom co najmniej na 30 dni przed planowanym przejęciem.

Wynagrodzenie pracowników przy pru zakładu pracy na innego pracodawcę

Nowy pracodawca ma prawo dokonać zmian w treści umów o pracę przejętych pracowników. Zmiany mogą dotyczyć również wynagrodzeń, pod warunkiem ich dokonania zgodnie z przepisami prawa pracy.

Regulamin wynagradzania po przejęciu zakładu pracy

W razie przejęcia zakładu pracy nowego pracodawcę obciążają wszelkie dotąd istniejące zobowiązania oraz wiążą postanowienia obowiązujących regulaminów – w tym regulaminu wynagradzania.

Radny pracownikiem firmy

Stosunek pracy, w którym pozostaje radny, jest objęty ochroną, dzięki której pracodawca nie może dowolnie zmieniać radnemu warunków zatrudnienia. Pracodawca musi również przywrócić radnego do pracy bez względu na przyczynę wygaśnięcia mandatu.

Zakaz konkurencji (art. 101(1)-101(4))

Pracodawca i pracownik mogą zawrzeć między sobą umową, na podstawie której pracownik nie będzie mógł prowadzić działalności konkurencyjnej w czasie trwania stosunku pracy, w także po jego ustaniu.

Przejście zakładu pracy na innego pracodawcę (art. 23 (1))

W razie przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę staje się on pracodawcą w dotychczasowych stosunkach pracy. Jakie prawa i obowiązki wiążą się z tym przejęciem?

Czy pracownikowi rezygnującemu z pracy po przejściu zakładu na nowego pracodawcę należy się odprawa z tytułu zwolnień grupowych

Rozwiązanie stosunku pracy w trybie art. 231 § 4 Kodeksu pracy nie uprawnia do nabycia odprawy pieniężnej z tytułu zwolnień grupowych na podstawie art. 8 ustawy z 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników), chyba że przyczyną rozwiązania stosunku pracy była poważna zmiana warunków pracy na niekorzyść pracownika (uchwała składu 7 sędziów Sądu Najwyższego z 18 czerwca 2009 r., III PZP 1/09).

Umowa o zakazie konkurencji

Jestem właścicielem sklepu ze sprzętem komputerowym. Od lipca br. zamierzam podjąć dodatkową pracę (na podstawie umowy o pracę) w firmie, której podstawową formą działalności jest sprzedaż i naprawa sprzętu komputerowego. Czy w tej sytuacji będę zobowiązany do podpisania umowy o zakazie działalności konkurencyjnej?

Postanowienia umowy o pracę – nieprawidłowe klauzule

Błędne zapisy w umowie o pracę mogą spowodować poważne konsekwencje dla pracodawcy, jeżeli będzie chciał je zastosować. W niektórych przypadkach, np. w umowach o zakazie konkurencji, mogą one unieważnić całą umowę.

Outsourcing a prawo pracy

Pracodawcy powinni pamiętać, że brak przepisów chroniących pracowników przed outsourcingiem w prawie wspólnotowym nie oznacza braku ich ochrony przed zmianami strukturalnymi.

REKLAMA