Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przekształcenia żłobków - skutki dla pracowników

Renata Majewska
Niezależny ekspert z zakresu prawa pracy, prawnik, doświadczony szkoleniowiec w dziedzinie prawa pracy, w tym w praktycznym rozliczaniu wynagrodzeń. Autorka licznych artykułów poświęconych praktycznym aspektom stosowania prawa pracy i ubezpieczeń społecznych. Autorka licznych artykułów publikowanych w: Monitorze Prawa Pracy i Ubezpieczeń, Dzienniku Gazeta Prawna.
Zmiana statusu żłobków pociąga za sobą skutki dla osób w nich zatrudnionych. Mimo że mają oni zagwarantowane niezmienione warunki pracy i płacy, to jednak np. czas pracy pielęgniarek wydłuży się z 7 godz. 35 min. do 8 godz. dziennie. Do 3 maja 2011 r. dyrektor żłobka ma obowiązek poinformować pracowników o wszystkich zmianach warunków zatrudnienia.

Reforma żłobków ma złagodzić rygorystyczne wymagania (sanitarne, organizacyjne i techniczne) wobec tych placówek. Cel ten ma zostać osiągnięty głównie przez odebranie żłobkom statusu zakładów opieki zdrowotnej. To jeden ze skutków obowiązywania nowej ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat trzech (dalej: ustawa żłobkowa), która weszła w życie 4 kwietnia 2011 r.

Odpisy na fundusz socjalny w 2011 r. >>

Ustawa żłobkowa przekształca żłobki w „zwykłe” gminne jednostki budżetowe (żłobki niepubliczne zachowują formę podmiotów prywatnych). Jednocześnie ustawa żłobkowa zastrzega, że restrukturyzacja przebiega na zasadzie przejścia zakładu pracy na innego pracodawcę, uregulowanego w art. 231 k.p. Od 4 kwietnia 2011 r. pracownicy żłobków stają się zatem automatycznie pracownikami jednostek bez statusu zakładów opieki zdrowotnej. Z dnia na dzień osoby zatrudnione przed tą datą w publicznych żłobkach zostają też objęte przepisami ustawy o pracownikach samorządowych (wcześniej podlegali oni ustawie o zakładach opieki zdrowotnej).

Transfer z mocy prawa

Przejęcie pracowników żłobków nastąpi z mocy prawa 4 kwietnia 2011 r. (art. 76 ust. 1 i art. 79 ustawy żłobkowej). Wszyscy pracownicy zachowują dotychczasowe warunki pracy i płacy, a sam fakt dokonania przejścia zakładu na innego pracodawcę nie może stanowić przyczyny wypowiedzenia stosunku pracy (art. 231 § 6 k.p.). Nowy i dotychczasowy pracodawca (kierownik żłobka), u których nie działają zakładowe organizacje związkowe, mają obowiązek poinformować pracowników o zamierzonych przekształceniach w związku z transferem (art. 231 § 3 k.p.).

Jakie zmiany niesie dla pracodawcówustawa żłobkowa>>

W informacji należy określić:

  • termin przejścia zakładu na innego pracodawcę (czyli 4 kwietnia 2011 r.),
  • przyczyny uzasadniające transfer,
  • prawne, ekonomiczne i socjalne skutki dla pracowników,
  • planowane działania dotyczące warunków zatrudnienia – w szczególności warunki pracy, płacy i przekwalifikowania zawodowego.

Informację kierownik żłobka powinien był przekazać przejmowanym osobom najpóźniej na 30 dni przed datą przejścia zakładu. Nie było to jednak możliwe ze względu na krótkie (miesięczne) vacatio legis ustawy żłobkowej. Dlatego należy uznać, że informację w sprawie przejścia zakładu kierownik żłobka ma prawo dostarczyć pracownikom niezwłocznie.

Jeśli w żłobku – zarówno przed, jak i po zmianach – działa zakładowa organizacja związkowa, dotychczasowy i nowy pracodawca muszą jej przekazać informację o zamierzonych przekształceniach (art. 261 ustawy o związkach zawodowych).

Porozumienia zmieniające

Pracownicy restrukturyzowanych żłobków mają w związku z transferem zagwarantowane niezmienione warunki pracy i płacy. Zmienią się natomiast obowiązujące ich przepisy płacowe. Dotychczasowe przepisy będą obowiązywać do czasu wprowadzenia nowych zasad pracy i wynagradzania przez kierownika żłobka. Zmiany te wprowadzone będą w drodze porozumienia zmieniającego, a jeśli pracownik się nie zgodzi – w formie wypowiedzenia zmieniającego (uchwała Sądu Najwyższego z 16 maja 2003 r., sygn. akt III ZP 9/01; wyrok SN z 24 lipca 2006 r., sygn. akt I PK 253/05).

Od 4 kwietnia 2011 r. pracownicy żłobka podlegają przepisom ustawy o pracownikach samorządowych oraz przepisom rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Dyrektorzy żłobków muszą zatem zweryfikować umowy o pracę osób zatrudnianych i przygotować porozumienia i wypowiedzenia zmieniające – tak, by wręczyć je możliwie szybko (najlepiej jeszcze w kwietniu 2011 r.).


Warunki pracy

Jedną z największych zmian w zasadach zatrudniania pracowników żłobków będzie wydłużenie ich czasu pracy. Od 4 kwietnia 2011 r. pracować będą oni przeciętnie po 8 godz. dziennie i 40 godz. tygodniowo. Wcześniej norma dobowa pielęgniarek (stanowiących większość personelu żłobków) wynosiła 7 godz. 35 min., a tygodniowa – średnio 37 godz. i 55 min.

Jak prawidłowo powierzyć pracownikowi inną pracę >>

Wymagania kwalifikacyjne

Dotychczas w żłobkach pracowały niemal wyłącznie pielęgniarki. Ustawa żłobkowa określiła nową strukturę załóg tych placówek. Składają się na nią:

  • dyrektor,
  • opiekunowie dzieci,
  • pielęgniarka lub położne, jeśli do żłobka uczęszcza ponad 20 wychowanków.

Ustawa żłobkowa określa też nowe wymogi kwalifikacyjne wobec tych pracowników, wymagając m.in. od opiekunów dzieci przejścia wielu szkoleń uzupełniających czy aktualizujących. Osoby, które pracowały w żłobku 4 kwietnia 2011 r. przy opiece nad dziećmi, nie muszą w trybie pilnym zaliczać dodatkowych szkoleń. Mają jednak obowiązek zdobyć wyższe wykształcenie do 4 kwietnia 2014 r.

Pielęgniarki lub położne zatrudnione w przekształconych żłobkach na stanowiskach opiekunów dzieci zachowują prawo wykonywania zawodu pielęgniarki lub położnej przez czas tego zatrudnienia, ale nie dłużej niż przez 15 lat od dnia wejścia ustawy żłobkowej w życie.

Zasady wynagradzania

Dyrektorzy żłobków muszą dostosować siatki płac do wymogów ustawy o pracownikach samorządowych i rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. A to oznacza przeszeregowania i pogorszenie warunków uzyskiwania niektórych świadczeń (np. dodatku za pracę w nocy).

Czy można złożyć pracownikowi wypowiedzenie definitywne po wręczeniu wypowiedzenia zmieniającego >>

Wypowiedzenie zmieniające powoduje modyfikację warunków zatrudniania pracownika po upływie wypowiedzenia. Do połowy okresu wypowiedzenia zatrudniony ma jednak prawo odrzucić propozycję – wtedy stosunek pracy ulega rozwiązaniu z upływem wypowiedzenia. W piśmie wypowiadającym dyrektor powinien zawrzeć pouczenie na ten temat. Jeśli pouczenia brakuje, pracownik może odmówić przyjęcia oferty do końca okresu wypowiedzenia.

Zmiany wynikające z porozumienia zmieniającego wchodzą w życie nawet z dnia na dzień – pod warunkiem że tak przewiduje porozumienie zmieniające.


Informacja o warunkach zatrudnienia

Dyrektor żłobka ma również obowiązek poinformować pracowników o zmianie następujących warunków zatrudnienia:

  • obowiązującej pracownika dobowej i tygodniowej normie czasu pracy,
  • częstotliwości wypłat wynagrodzenia za pracę,
  • wymiarze przysługującego urlopu wypoczynkowego,
  • okresie wypowiedzenia,
  • objęciu układem zbiorowym pracy lub zmianie układu.

Skorygowaną informację o warunkach zatrudnienia przekazuje zatrudnionym w ciągu miesiąca od zaistnienia tych zmian – czyli do 3 maja 2011 r.

O czym pracodawca musi informować pracowników >>

Odejście z pracy

Pracownik żłobka ma prawo zrezygnować z pracy za siedmiodniowym uprzedzeniem w ciągu dwóch miesięcy od wejścia ustawy żłobkowej w życie – czyli do 3 czerwca 2011 r. Nie musi podawać przyczyny swojej decyzji. Taki tryb rozstania powoduje dla niego skutki, jakie przepisy prawa pracy wiążą z rozwiązaniem stosunku pracy za wypowiedzeniem pracodawcy. Jednak skutki te wywierają wpływ dopiero na przyszłe zatrudnienie danej osoby – co oznacza, że przejmujący zakład nie musi mu przekazywać wypowiedzenia (wyrok SN z 25 maja 2000 r., sygn. akt I PKN 647/99). W tej sytuacji nie przysługuje mu odprawa z tytułu zwolnienia z przyczyn niedotyczących pracowników, chyba że propozycja nowych warunków pracy i/lub płacy była rażąco niekorzystna.

Podstawa prawna:

Zatrudnianie i zwalnianie pracowników. Obowiązki pracodawców 2022
Zatrudnianie i zwalnianie pracowników. Obowiązki pracodawców 2022
Tylko teraz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Świadczenia emerytalno-rentowe
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Emerytury i renty podlegają corocznie waloryzacji od dnia:
    1 stycznia
    1 marca
    1 czerwca
    1 września
    Następne
    Kadry
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Stabilizacja na rynku pracy – aktualne trendy i wyniki badań w zakresie kompetencji i rynku pracy
    Badania przeprowadzone wśród pracodawców i pracowników pokazują stabilizację na rynku pracy. W czerwcu 2022 r. stopa bezrobocia była niższa niż w maju, a w urzędach pracy było zarejestrowanych mniej bezrobotnych w stosunku do poprzedniego miesiąca.
    Zatrudnianie cudzoziemców - jakie nieprawidłowości?
    W Polsce legalnie pracuje ponad milion cudzoziemców. Czy kontrole Państwowej Inspekcji Pracy wykazują nieprawidłowości?
    2/3 pracowników ma symptomy wypalenia zawodowego
    W ciągu ostatniego roku objawy wypalenia zawodowego zauważyło u siebie dwie trzecie pracowników - wynika z badania Nationale-Nederlanden. Zjawisko to dotyczy coraz częściej także młodszych pracowników - wskazano.
    Brak kompetencji blokuje innowacyjność firm
    Przełomowe pomysły to tylko jeden z czynników innowacyjności w firmach. Drugim, równie istotnym, jest odpowiednie zarządzanie tymi pomysłami i ich wdrażanie. Do tego jednak potrzebny jest szereg kompetencji, których dziś w firmach brakuje i same to przyznają. Dwie na trzy twierdzą, że przeszkodą w podejmowaniu przez nie innowacji jest problem z pozyskaniem odpowiednich pracowników. Akademia Menadżera Innowacji – prowadzona przez PARP – ma tę lukę kompetencyjną zasypywać. Uczestniczący w niej menadżerowie przechodzą szereg szkoleń podnoszących ich umiejętności zarządzania w tym obszarze, ale także pracują z doradcami, którzy od lat zajmują się wdrażaniem innowacji.
    Prawie połowa Polaków jest skłonna usprawiedliwić pracę na czarno
    Od czterech lat obserwowany jest wysoki poziom akceptacji nieetycznych zachowań i nadużyć finansowych – pokazują badania Związku Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce. Dziś takie praktyki jest skłonna usprawiedliwić prawie połowa Polaków. Najczęściej przymykają oko na pracę na czarno w celu unikania ściągania długów z pensji. Zrozumienie dla takich praktyk deklaruje ponad 61 proc. społeczeństwa. Z kolei najbardziej rygorystycznie Polacy odnoszą się do wyłudzania pieniędzy z wykorzystaniem cudzych lub fałszywych dokumentów.
    Profil zaufany - jak go założyć?
    Profil zaufany powstał po to, aby umożliwić załatwienie spraw urzędowych bez wychodzenia z domu. Dla przedsiębiorców, jak i osób prywatnych, które często kontaktują się z instytucjami publicznymi, profil zaufany to idealne narzędzie. W jaki sposób się go zakłada? Jak długo jest ważny? Podpowiadamy.
    Praca przy komputerze. Jak zadbać o zdrowie?
    Wielogodzinna praca przed komputerem może negatywnie odbijać się na naszym zdrowiu fizycznym. Ból ramion, nadgarstków, ud i pleców są częstymi dolegliwościami pracowników biurowych. Dlatego tak ważne są przerwy od pracy. Podpowiadamy, w jaki sposób można je efektywnie wykorzystać, wykonując kilka prostych ćwiczeń korzystnych dla naszego ciała.
    Szukasz pracownika? Samo ogłoszenie to nie wszystko!
    Rynek pracy staje się coraz bardziej konkurencyjny, firmy rywalizują ze sobą o najlepsze talenty, ale aż 75% z nich spodziewa się w tym roku trudności w znalezieniu pracownika . Poszukujący mają za to do dyspozycji kilka różnych portali pracy, na których co chwila pojawiają się nowe oferty. Ale czy rola dobrego jobboardu ogranicza się tylko do publikowania ogłoszeń? Zadbanie o atrakcyjność oferty to jedno, sztuką jest także dotarcie do właściwego odbiorcy. Co wpływa na efektywność procesu rekrutacyjnego i jak zwiększyć szansę na trafienie do najbardziej wartościowych kandydatów?
    Praca zdalna wymaga doprecyzowania
    Praca zdalna zostanie uregulowana w kodeksie pracy. Wątpliwości może wywoływać m.in. forma, w jakiej ustala się miejsce świadczenia pracy poza siedzibą zatrudniającego. Niektóre przepisy może poprawić jeszcze Sejm, który nie spieszy się z uchwaleniem nowelizacji kodeksu pracy.
    Rekrutacja od strony pracodawcy – jak zwiększyć szanse na sukces
    Rynek pracy staje się coraz bardziej konkurencyjny, firmy rywalizują ze sobą o najlepsze talenty, ale aż 75% z nich spodziewa się w tym roku trudności w znalezieniu pracownika . Poszukujący mają za to do dyspozycji kilka różnych portali pracy, na których co chwila pojawiają się nowe oferty. Co wpływa na efektywność procesu rekrutacyjnego i jak zwiększyć szansę na trafienie do najbardziej wartościowych kandydatów?
    Ostatnie dni rekrutacji w szkołach. Dla nauczycieli ofert na pęczki
    Napływ uchodźców z Ukrainy to wielkie wyzwanie przed polskimi szkołami. Niestety wygląda na to, że powstanie sporo wakatów, a kuratorzy oświaty pozostaną z trudnymi zadaniami.
    Odzież ochronna i robocza chroniąca przed promieniowaniem UV
    Stale rośnie liczba dni, w których temperatury osiągają wysokie wartości, a promieniowanie UV jest niebezpieczne – szczególnie dla tych, którzy swoją pracę wykonują na świeżym powietrzu. Ochrona przed skutkami promieniowania to nie tylko filtry UV czy przebywanie w cieniu. To także kwestia odzieży ochronnej – w której funkcjonalności nastąpił duży postęp.
    Połowa Polaków ocenia polskich szefów gorzej niż zagranicznych, a 28% potwierdza, że ich przełożony krzyczy na pracowników
    Badanie przeprowadzone przez serwis InterviewMe wykazało, że 73% Polaków ma szacunek dla swojego przełożonego, chociaż aż 28% przyznało, że szef krzyczy, a 21%, że źle traktuje swoich pracowników
    Prawie 6 godzin tygodniowo darmowych nadgodzin. 12 sierpnia Światowy Dzień Pracoholików
    Polacy coraz częściej zostają w pracy po godzinach; badania wykazują, że pracownicy tygodniowo wykonują średnio 5 h 48 minut dodatkowej pracy za darmo - wynika z najnowszego raportu ADP „People at Work 2022: A Global Workforce View”.
    Pozyskiwanie pracowników lokalnych - 10 sposobów
    Jak informuje Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej, stopa bezrobocia rejestrowanego w lipcu 2022 r. wyniosła 4,9%. To o 0,2 punktu procentowego mniej niż w maju br. I jak każda informacja, ta również ma dwie strony medalu. Znalezienie pracowników staje się bowiem większym wyzwaniem, zwłaszcza dla firm lokalnych, rekrutujących wśród miejscowych społeczności. W jaki sposób można mu podołać? Odpowiadamy.
    Polski Ład 2.0 - problemy z wyliczeniem podstawy składki zdrowotnej
    Nowelizacja Polskiego Ładu, która zaczęła obowiązywać od 1 lipca 2022 roku, daje podatnikom rozliczającym się na ryczałcie możliwość zmiany formy opodatkowania na zasady ogólne już od połowy tego roku. Odpowiedniego wpisu do CEIDG należy dokonać do 22 sierpnia. W tym przypadku pojawia się jednak ważne pytanie: jak obliczyć składkę zdrowotną za pierwsze półrocze.
    Cofnięcie wypowiedzenia umowy o pracę
    Zgodnie z przepisami Kodeksu pracy, każda ze stron umowy o pracę może ją rozwiązać za wypowiedzeniem. Rozwiązanie umowy następuje wówczas z upływem okresu dokonanego wypowiedzenia w zależności od długości zatrudnienia pracownika. Podpowiadamy, w jakich sytuacjach możliwe jest cofnięcie wypowiedzenia umowy o pracę.
    Ponaglenie w sprawie urzędowej
    Jeśli sprawa urzędowa nie została załatwiona w terminie lub postępowanie jest prowadzone dłużej niż jest to niezbędne, masz prawo wnieść ponaglenie. Jeśli natomiast procedura dotyczy urzędu pracy lub urzędu wojewódzkiego, upewnij się wcześniej, że ponaglenie będzie skuteczne.
    Uprawnienia niepełnosprawnego pracownika
    Osobie legitymującej się orzeczeniem o stopniu niepełnosprawności przysługują dodatkowe uprawnienia pracownicze. Wynikają one z przepisów o zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Dotyczą one przede wszystkim czasu pracy, przerw w pracy i wymiaru urlopu. Oto one.
    Ponad 770 tys. obywateli Ukrainy zatrudnionych w Polsce
    Już ponad 770 tys. obywateli Ukrainy jest zatrudnionych legalnie w naszym kraju - powiedział we wtorek wiceminister rodziny i polityki społecznej Stanisław Szwed.
    Ponad połowa pracowników preferuje zdalny i hybrydowy model pracy
    Hybrydowy model pracy, który coraz chętniej wybierany jest przez samych pracowników, wymaga dużych zmian w modelu operacyjnym wielu firm. Zanim jednak pracownicy przejdą na pożądany przez nich system pracy, powinni posiąść niezbędne kompetencje. Zyskają jednak na tym też organizacje, które będą mogły łowić talenty na znacznie większym obszarze. Sukcesy widać już dziś. Nawet w firmach z sektora przemysłu ciężkiego, które w ”hybrydowym” świecie mogli zdobyć pracowników wcześniej niedostępnych.
    Czy to koniec sprzedaży bezpośredniej? Przedstawiciele handlowi powinni się zmienić!
    Jesteś przedstawicielem handlowym? Zadbaj o nowe kompetencje. Raport firmy Showpad mówi jasno - detaliści powoli, acz skutecznie, zmieniają swoje preferencje. Coraz częściej od tradycyjnych spotkań z przedstawicielem handlowym, wolą kupować towary online. Zdecydowana większość, bo aż 86 proc. osób odpowiedzialnych za zakupy w dużych firmach, od spotkań twarzą w twarz woli transakcje zawierane w sposób wirtualny. Im młodszy pytany, tym chętniej wybiera internet. Tylko 8 proc. milenialsów oraz osób z pokolenia Z preferuje spotkanie z handlowcem.
    W II kw. 2022 r. rynek utrzymał dynamikę zatrudnienia
    Uwarunkowania makro- i mikroekonomicznie równomiernie oddziałują na ogół rynku i innowacyjne przedsiębiorstwa – wynika z raportu ADP Polska „Zatrudnienie w Nowoczesnej Gospodarce Q2 2022 r.”. W II kw. 2022 r. utrzymał się dystans pod względem dynamiki zatrudnienia między rynkiem (+2,3 proc. vs II kw. 2021 r. wg danych Głównego Urzędu Statystycznego) a firmami należącymi do Nowoczesnej Gospodarki (+3,46 proc. vs II kw. 2021 r.) i wyniósł 1,16 p.p.
    ZUS: Coraz więcej cudzoziemców objętych ubezpieczeniem społecznym
    Liczba cudzoziemców pracujących legalnie w Polsce i podlegających ubezpieczeniom społecznym przekroczyła już milion. Największą grupę stanowią obywatele Ukrainy. Na koniec lipca do ubezpieczenia emerytalnego zgłoszonych było niemal 1 mln 25 tys. cudzoziemców.
    Komplet: Zmiany w Kodeksie pracy 2022
    Zapraszamy do udziału w webinariach na temat zmian w Kodeksie pracy. Przy zakupie dwóch webinariów drugie 50% taniej. Komplet składa się z 2 webinariów: „Nieobecności pracownicze po nowelizacjach Kodeksu pracy” oraz „Kontrola trzeźwości pracowników w miejscu pracy”. Szkolenia poprowadzą Aleksander Kuźniar i Paweł Ziółkowski. Każdy z uczestników webinariów otrzyma imienny certyfikat. Polecamy!