REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Psychologia w biznesie, Ochrona zdrowia

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Wolontariat pracowniczy sposobem na budowanie kultury organizacji

Lista charytatywnych aktywności pracowników wolontariuszy jest bardzo długa. Tak długa, jak może być lista społecznych potrzeb i pracowniczej kreatywności. A jeśli ujęta jest w dobrze przygotowaną strategię i przy wsparciu szefa – można się spodziewać, że wciąż będzie się wydłużać.

Przejęcie zakładu pracy a obowiązki bhp

Pracodawca na mocy art. 231 Kodeksu pracy przejął część zakładu pracy a z nim kilkunastu pracowników. Czy ma prawo domagać się od byłego pracodawcy o całość dokumentacji pracowniczej (akt osobowych) w tym potwierdzenie przeprowadzenia szkoleń z zakresu bhp i badań lekarskich? Czy ma obowiązek poddania pracowników badaniom lekarskim stwierdzającym brak przeciwwskazań do wykonywania pracy na zajmowanych stanowiskach? Czy musi ponownie przeszkolić przejętych pracowników z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy?

Czy palarnia w zakładzie pracy musi spełniać szczególne wymagania

Czy to prawda, że pracodawcy nie mają już obowiązku tworzenia palarni w zakładach pracy?

Jaki wpływ na zdrowie pracowników ma praca przy komputerze

Proszę o wyjaśnienie przesłanek na których jest oparte twierdzenie, że praca przy obsłudze komputera jest pracą uciążliwą. I jakie mogą być kryteria uznania istnienia przeciwwskazań do pracy ze względów zdrowotnych do pracy przy obsłudze monitorów ekranowych?

Jak skutecznie motywować pracowników?

Mój szef do znudzenia powtarza nam, jego podwładnym, że mamy zawsze szukać potrzeb naszych klientów, bo tylko wtedy będziemy w stanie ich dobrze obsługiwać. Zgadzam się z tym, a jednocześnie mam do niego żal, że wcale go nie interesują nasze potrzeby. Gdyby znał niektóre z nich, pracowałoby się nam lepiej.

Zmiany w organizacji a problematyka zdrowia pracowników

Restrukturyzacja nie musi być znakiem gorszej kondycji firmy, często jest związana z rozwojem przedsiębiorstwa. Niezależnie od genezy, proces ten zawsze powoduje „trzęsienie ziemi” w firmie, tym silniejsze, im większe są redukcje zatrudnienia. Jeżeli proces ten jest niewłaściwie prowadzony, to może powodować zagrożenie dla kondycji psychofizycznej wszystkich pracowników – tych pozostających w firmie i tych zwalnianych.

Odpowiedzialność biznesu i zrównoważony rozwój – opis praktyk

Odpowiedzialność biznesu to proces poznawania i włączania zmieniających się oczekiwań społecznych w strategię zarządzania, a także monitorowania wpływu takiej strategii na wzrost wartości firmy. Coraz większa złożoność i zmienność otoczenia jest jednym z najważniejszych czynników powodujących konieczność poszukiwania coraz lepszych dróg zrównoważonego rozwoju. Jakie zatem działania CSR podejmują firmy ING Bank Śląski, Polkomtel i Grupa TP?

Słowa czy mowa ciała - co ma wpływ na pierwsze wrażenie?

Podczas jednego ze szkoleń dowiedziałem się, że za wywieranie pierwszego wrażenia tylko w niewielkim stopniu odpowiadają słowa, a kluczowa jest mowa ciała. Trener prowadzący inne ze szkoleń przedstawił nam zupełnie inne dane. Jak wygląda to naprawdę?

Kiedy należy przeprowadzić badania okresowe?

Po trwającej ponad 2 miesiące chorobie pracownika skierowaliśmy go na badania kontrolne. Zaświadczenie, które uzyskał od lekarza medycyny pracy, wskazuje, że badania lekarskie są ważne do 14 grudnia 2011 r. Pracownik posiada jednak zaświadczenie z wcześniej wykonanych badań okresowych z datą ważności do 20 lutego 2012 r. Czy w takiej sytuacji jesteśmy zobowiązani skierować pracownika na kolejne badania w terminie określonym w zaświadczeniu z badań kontrolnych? Czy badania kontrolne potwierdzają jedynie fakt, że pracownik może w dalszym ciągu wykonywać pracę na danym stanowisku, a wiąże nas termin kolejnego badania określony w zaświadczeniu z badań okresowych?

Jak wybrać idealny prezent dla pracowników?

Jestem pracownikiem działu HR i zastanawiam się, czy trafnym posunięciem jest przygotowanie upominków dla pracowników z okazji świąt Bożego Narodzenia. Jaki prezent wybrać i jak go wręczyć? Jak wykorzystać tę okazję do budowania zaangażowania zatrudnionych oraz wzmacniania pozytywnych relacji pomiędzy pracodawcą a pracownikiem?

W jaki sposób doskonalić kondycję interpersonalną?

Programy typu workplace wellness są znamiennym sygnałem wskazującym, że pracodawcy coraz częściej wdrażają w praktykę mądrość zawartą w słowach w zdrowym ciele zdrowy duch. Wspieranie pracowników w prowadzeniu zdrowego trybu życia i dbaniu o kondycję fizyczną ma na celu oczywiście zwiększenie ich wigoru do pracy, zaś w konsekwencji produktywności. Ponieważ każdy z nas pracuje z innymi ludźmi, a przynajmniej dla innych ludzi, włączając w to przełożonych i klientów, otoczenie naszej pracy ma charakter interpersonalny. Zwiększenie produktywności w takim otoczeniu wymaga więc dbałości nie tylko o tężyznę fizyczną, lecz także o kondycję interpersonalną.Czym ona jest? W jaki sposób można ją zwiększyć?

Ludzkie oblicze transformacji. Znaczenie emocji w procesie zarządzania zmianą

Stale zmieniające się warunki gospodarcze i społeczne oraz galopujący rozwój technologiczny wymuszają na środowisku konieczność wprowadzania zmian, aby dostosować się do nowych warunków. Firmy unikające zmian bądź wprowadzające je w sposób nieumiejętny z góry skazują się na niepowodzenie. Jednak samo otwarcie się na zmiany nie gwarantuje firmie sukcesu, bowiem nieefektywnie wprowadzona zmiana może przynieść taki sam efekt, jak jej brak. Na co zatem zwracać największą uwagę, aby działać efektywnie?

Zwrot pracownikowi pieniędzy za okulary a składki ZUS

Jeden z naszych pracowników w trakcie badań profilaktycznych otrzymał od okulisty zalecenie korzystania z okularów podczas pracy przy komputerze. Czy kwota zwrotu pieniędzy za zakup okularów lub szkieł kontaktowych o takich samych właściwościach będzie zwolniona ze składek ZUS?

Twórczy potencjał. Czy kreatywności można się nauczyć?

Często uczestnicy programów edukacyjnych i szkoleniowych z zakresu narzędzi myślenia i kreatywności zadają pytania: Czy naprawdę można nauczyć się kreatywności, czy człowiek po prostu się z tym rodzi? Co zrobić, żeby stać się kreatywnym? Czy tylko wybrańcy są kreatywni?

Na czym polega zjawisko kapitanozy?

Nasz przełożony cieszy się w firmie niekwestionowanym autorytetem. Szanujemy go i jesteśmy mu posłuszni, ponieważ czujemy, że jest prawdziwym liderem. Kilkakrotnie jednak okazało się, że się mylił i że niepotrzebnie wtedy kierowaliśmy się jego zdaniem. Czy podwładny w takiej sytuacji może „przeciwstawić się” silnemu zwierzchnikowi?

Składki zdrowotne osób ubezpieczonych w KRUS

Składki na ubezpieczenie zdrowotne rolników pokrywają 57 proc. kwoty świadczeń zdrowotnych dla tej grupy. Szef doradców premiera minister Michał Boni deklaruje, że będzie jakieś rozwiązanie przejściowe ws. składki, które będzie funkcjonować od 4 lutego 2012 roku.

Wykupione przez pracodawców pakiety medyczne dla pracowników powinny być opodatkowane

Wykupione przez pracodawców pakiety świadczeń medycznych powinny być opodatkowane, gdyż dla pracowników stanowią tzw. nieodpłatne świadczenie - wynika z uchwały podjętej w poniedziałek, 24 października, przez sędziów Izby Finansowej Naczelnego Sądu Administracyjnego.

Motywowanie w zgodzie z profilem potrzeb zawodowych pracownika

Wysoce umotywowani pracownicy to marzenie każdego pracodawcy i menedżera. W wysokim stopniu umotywowania poszukuje się przepisu na spełnienie, częstokroć wyśrubowanych, kryteriów produktywności i efektywności funkcjonowania personelu. Rozwijane są przy tym dziesiątki różnych koncepcji i technik motywowania, których zadaniem ma być zapewnianie organizacji zmotywowanej kadry. Wiele z tych koncepcji i technik nie uwzględnia jednak w wystarczającym stopniu indywidualności ludzi, stąd efekty ich stosowania są w praktyce często nie w pełni satysfakcjonujące. W jaki więc sposób uwzględnić przy motywowaniu pracownika jego indywidualność i, w konsekwencji, podnieść poziom jego umotywowania do realizacji organizacyjnych celów?

Ubezpieczenie zdrowotne rolników - składka może wynosić 9 proc. dochodu

Składka zdrowotna rolników może wynosić 9 proc. ich dochodu - to jeden z rozważanych wariantów rozwiązania problemu ubezpieczeń rolniczych, o którym poinformował Michał Boni.

Jak poradzić sobie z nadmiarem obowiązków w pracy menedżera

Zmiany zachodzące w ostatnich latach w świecie biznesu, związane z niebywale dynamicznym postępem technologicznym, rozwijającą się w skali globalnej konkurencją, ale również przemianami na płaszczyźnie stosunków międzyludzkich sprawiają, że głównym wyzwaniem osób zarządzających w organizacjach staje się kompleksowość. Sprawność w radzeniu sobie i redukowaniu tej kompleksowości warunkuje sukces bądź porażkę.

Siła marki

Rozmowa ze Scottem Bedburym, światowym ekspertem w dziedzinie budowania marki

Palarnie w zakładach pracy nie muszą spełniać wymagań bhp

Wymagania bhp dotyczące palarni w zakładach pracy przestały obowiązywać 6 września 2011 r. W wyniku zmiany przepisów pracodawcy, którzy zdecydują się zapewnić pracownikom palarnię, nie będą narażeni na koszty związane z koniecznością dostosowania takiego pomieszczenia do restrykcyjnych wymagań bhp. Taką zmianę wprowadziła nowelizacja rozporządzenia w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.

Badania okulistyczne dla kierujacych pojazdami - zmiana przepisów

Zgodnie z nowymi przepisami pracownika, który posiada prawo jazdy kategorii A, A1, B, B1, B+E, T i kieruje pojazdem w ramach obowiązków służbowych, należy skierować na konsultację okulistyczną oraz badanie oceniające widzenie zmierzchowe i zjawisko olśnienia.

Czy dział personalny to jeszcze administrator, czy już partner strategiczny dla biznesu?

Hasło „warto rozmawiać” zrobiło karierę, ale czy działy HR i biznes znalazły wspólny język? Czy rzeczywiście wiemy, jak skutecznie argumentować decyzje związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi? Czy karuzela wydarzeń i wyzwań pozwoliła rozwinąć skrzydła? Odpowiedzi na wiele pytań pomaga udzielić przegląd kluczowych wyników badania wskaźników efektywności zarządzania kapitałem ludzkim HR Nawigator 2011.

Szczepienia przeciw grypie - czy ich wartość jest przychodem zatrudnionych?

W październiku 2012 r. zamierzamy w całości sfinansować pracownikom i stale współpracującym z nami zleceniobiorcom szczepienia przeciwko grypie. Czy takie świadczenie będzie stanowić dla nich przychód, od którego należy odprowadzić składki i podatek?

Czy przechytrzymy kryzys? Przygotowanie firm do spowolnienia gospodarczego

Czy da się antycypować nadchodzące spowolnienie gospodarcze? Kiedy słyszymy doniesienia prasowe o kolejnej fali kryzysu – tym razem powalającej już nie banki, lecz całe gospodarki narodowe – od razu nasuwa się pytanie, czy można się uratować?

Niestały biznes, czyli jak przygotować firmę do zmian

Zmiana jest czymś nieuchronnym i nieuniknionym. Dla organizacji jest koniecznością, ale także szansą na rozwój. Zmiany, które zachodzą w otoczeniu firmy, są widoczne w jej strukturze i strategii. Żeby przedsiębiorstwa mogły przetrwać i konkurować na konkurencyjnym rynku, muszą szybko i skutecznie adaptować się do powstających zmian, podążać za nimi, a nawet je wyprzedzać.

Pracodawca nie może otrzymać wyników obowiązkowych badań lekarskich pracowników

Wyniki obowiązkowych badań lekarskich przeprowadzonych przez pracownika nie mogą zostać wydane pracodawcy - twierdzi Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych (GIODO). Przepisy zezwalają jedynie na wydanie zaświadczenia o braku przeciwwskazań lub o przeciwwskazaniach zdrowotnych danego pracownika do pracy na określonym stanowisku.

Jak skutecznie rozwiązywać konflikty w zespole?

W naszym zespole niekiedy pojawiają się rozbieżne zdania i drobne sprzeczki. Często pojawiają się też konflikty z innymi działami organizacji, szczególnie tymi, które mają sprzeczne z naszymi interesy. Jak radzić sobie w takich sytuacjach?

Czy polskie przedsiębiorstwa potrzebują zarządzania wiekiem?

Termin zarządzanie wiekiem (age management) staje się coraz bardziej popularny. Pojęcie to pojawia się zarówno w dyskursie naukowym, medialnym, jak i związanym z problematyką zarządzania zasobami ludzkimi. Czy jednak krajowe firmy są rzeczywiście zainteresowane wprowadzeniem założeń koncepcji zarządzania wiekiem do swoich organizacji? Jak pod tym względem wypadają na tle przedsiębiorstw zagranicznych?

Być w pierwszej lidze

Rozmowa ze Stanisławem Wierzbickim, dyrektorem personalnym firmy Orlen Transport SA, na temat realizowanego projektu „Liga kierowców”.

Jak złagodzić skutki zwolnień?

Konieczność redukcji zatrudnienia to niezwykle trudna sytuacja dla każdej firmy. Co może zrobić pracodawca zmuszony do zwolnienia pracowników np. z powodu problemów ekonomicznych? Czy istnieją działania, które pozwolą złagodzić negatywne skutki zwolnień i profesjonalnie przeprowadzić cały proces? Jak komunikować się ze zwalnianymi pracownikami, by uniknąć chaosu informacyjnego i nie stracić zaufania pozostałych zatrudnionych?

Ciche przywództwo

Rozmowa z prof. Josephem L. Badaracco, profesorem etyki biznesu w Harvard Business School

Dlaczego szefowie nie zachowują się asertywnie?

Syndrom wypalenia zawodowego

Syndrom wypalenia zawodowego powoduje spadek efektywności u pracowników. Może nawet doprowadzić do depresji. Jedną z ważniejszych metod zapobiegania wypaleniu jest podejmowanie pracy zgodnej z oczekiwaniami, kwalifikacjami i zainteresowaniami.

Ubezpieczenie zdrowotne - składkę za osoby bez dochodu będzie płacił budżet

Od 2012 r. będą nowe rozwiązania w sprawie płacenia przez rolników składki na ubezpieczenie zdrowotne; za osoby, które nie mają dochodów, składkę będzie nadal płacił budżet - poinformował minister w kancelarii premiera Michał Boni.

Przywódca na trudne czasy. Kierunki zmian w zarządzaniu zasobami ludzkimi

Jak wybrać dobrego lidera na trudne czasy? Dlaczego po metodach podejmowania decyzji można rozpoznać menedżera o cechach prawdziwego przywódcy? Na czym polega najważniejsza rola działu HR w warunkach niestabilnej sytuacji gospodarczej w Europie i na świecie? To kilka pytań, na które starali się odpowiedzieć międzynarodowi eksperci goszczący na Kongresie Kadry & Expo w Warszawie.

Wykorzystanie self-coachingu do kształtowania kompetencji menedżerskich

Klimat porozumienia, czyli rola menedżera w procesie komunikacji w firmie

Komunikacja to społeczna konieczność. Dzięki komunikowaniu się ludzie realizują działania o bardzo złożonej strukturze. Komunikując się, określają i kreują otaczającą ich rzeczywistość społeczną – podejmują, realizują i koordynują własne działania z działaniami innych ludzi. Wypełniają społeczne rytuały, zaspokajają własne potrzeby emocjonalne, a także wyjaśniają sens dokonanych i podjętych działań własnych i cudzych.

W pętli emocji. Jak walczyć ze stresem?

Wykorzystanie nowoczesnego intranetu w organizacji

Portal intranetowy to podstawowe narzędzie pracy dla większości dużych firm i organizacji. Firmy wdrażające rozwiązania intranetowe wskazują, że właściwe wykorzystywanie intranetu generuje oszczędności rzędu nawet kilku tysięcy złotych rocznie na każdego pracownika oraz znacząco skraca czas poszukiwania informacji.

Przewiduj i bądź szczery

Rozmowa z Jérôme Lafuite’em, dyrektorem zarządzającym w firmie Michael Page International

Tajemnica przewodzenia ludziom czyli co powinien wiedzieć szef, by skutecznie zarządzać ludźmi

Historia dostarcza wielu przykładów imponujących osiągnięć firmy, z których większość nie miałaby miejsca, gdyby nie odbywała się pod znakomitym przywództwem. Ludzie prowadzeni przez prawdziwych liderów, którzy są nimi nie tylko z nazwy, angażują się znacznie bardziej w osiąganie celów. W czym tkwi w takim razie tajemnica przewodzenia ludziom?

Tożsamość zespołowa, czyli jak efektywnie i mądrze zorganizować spotkanie integracyjne?

Prawo do urlopu zdrowotnego

Przez 11 lat byłam nauczycielem akademickim. Obecnie od 3 lat pracuję w szkole podstawowej w charakterze nauczyciela języka polskiego. Od 2 lat choruję na gardło i chciałabym ubiegać się o urlop zdrowotny. Dyrektor twierdzi, że nie mam jeszcze prawa do niego. Czy ma rację?

Jak organizacja może pomóc swoim pracownikom pozbyć się nałogu nikotynowego

Średnio około 30 proc. pracowników każdej firmy to nałogowi palacze tytoniu. W interesie zarządzających leży eliminowanie problemów, jakie z tego wynikają. Same zakazy i propagowanie niepalenia to za mało – należy bardziej konkretnie pomóc pracownikom, którzy chcą przestać palić. Sposobem pomocy w wychodzeniu z nałogu może być metoda Allena Carra, od lat stosowana przez pracodawców chcących wesprzeć pracowników w zerwaniu z nałogiem.

Czy warto wprowadzać kwestionariusze osobowe?

Firmy często zastanawiają się, w jaki sposób zebrać istotne informacje o kandydatach do pracy, zanim zaproszą ich na rozmowę kwalifikacyjną. Informacje te to, oprócz podstawowych danych osobowych, opinie o dotychczasowych doświadczeniach zawodowych, ocena własnych kompetencji, oczekiwania wobec przyszłości zawodowej. Przy rekrutacji, na którą odpowiedziała duża liczba kandydatów, wygodnym narzędziem odpowiedniej selekcji jest kwestionariusz osobowy.

Kompetencje w małej firmie

Małe i średnie przedsiębiorstwa odgrywają ogromną rolę we współczesnej gospodarce rynkowej krajów wysoko rozwiniętych. Wpływ rozwoju kompetencji na konkurencyjność małych i średnich przedsiębiorstw jest potwierdzany coraz częściej empirycznie, chociaż zagadnienie to badane jest przede wszystkim w dużych organizacjach. To właśnie tam generowane są głównie narzędzia zarządzania kompetencjami.

Jak dobierać pracowników do zespołu?

Od lat pracuję jako haerowiec odpowiedzialny, między innymi, za rekrutację. W procesach naszej firmy dział HR pełni funkcję doradczą, natomiast ostateczne decyzje dotyczące zatrudnienia pracowników podejmują bezpośredni przełożeni. Niestety, w niektórych zespołach mamy stosunkowo wysoką fluktuację, pomimo że pracownicy zatrudniani spełniają wszystkie wymagania merytoryczne, a nasza firma stara się zagwarantować dobre, rynkowe warunki pracy. Zastanawiam się, gdzie popełniamy błąd?

Zakup środków ochrony indywidualnej obowiązkiem pracodawcy

Lekarz medycyny pracy zalecił pracę w ochronnikach hałasu pracownicy zatrudnionej na „zmywaku” w gastronomii hotelowej. Według pomiarów środowiska hałas nie przekracza normy na stanowisku pracy. Do kogo należy obowiązek zakupu ochronników i na jakiej podstawie prawnej?

REKLAMA