Kategorie

Zatrudnianie pracowników, Potrącenia z wynagrodzenia

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W 2012 r. kwota minimalnego wynagrodzenia wzrośnie do 1500 zł (o 114 zł), a dla pracowników w pierwszym roku pracy do 1200 zł (o 91,20 zł). Z podwyżką płacy minimalnej związany jest również wzrost innych należności pracowniczych, które są od niej uzależnione. Dotyczy to m.in. dodatku za pracę w nocy, minimalnej podstawy zasiłku oraz kwoty wolnej od potrąceń.
Zgodnie z ustawą z 20 stycznia 2011 r. funkcjonariusze publiczni ponoszą odpowiedzialność majątkową za szkodę wyrządzoną innym podmiotom przy wykonywaniu władzy publicznej. Przepisom ustawy o odpowiedzialności majątkowej podlegają jednak tylko te działania i zaniechania funkcjonariuszy publicznych, które nastąpiły po wejściu w życie ustawy czyli od 17 maja 2011 r.
Jeden z pracowników, zatrudniony od 1 września 2010 r. na czas nieokreślony, przedłożył nam 10 stycznia 2011 r. świadectwo pracy z poprzedniego miejsca zatrudnienia, gdzie pracował od 1 stycznia do 31 sierpnia 2010 r. Na świadectwie jest informacja, że wykorzystał 26 dni urlopu wypoczynkowego. Na początku grudnia 2010 r. nie mieliśmy tej informacji i udzieliliśmy mu 4 dni urlopu. Wymiar urlopu wypoczynkowego należnego za 2010 r. ustaliliśmy proporcjonalnie jako 9 dni (pracownik ma prawo do 26 dni urlopu rocznie). Wynagrodzenia za grudzień 2010 r. wypłaciliśmy 5 stycznia br. Czy powinniśmy potrącić wypłacone wynagrodzenie za urlop wypoczynkowy, skoro pracownik nie miał do niego prawa? Jak potraktować dni tej nieobecności?
Terminy w prawie pracy związane z zatrudnieniem pracownika często nie są określone liczbą dni. Ustalono jedynie 7-dniowy termin do poinformowania pracownika o warunkach zatrudnienia.