Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kontroferta dla pracownika - co to jest?

Marta Tylak
Manpower, ekspert rynku pracy dywizji rekrutującej w obszarze Legal & Finance, HR & Office Support
ManpowerGroup
ManpowerGroup to światowy lider innowacyjnych rozwiązań dla rynku pracy. Usługi w Polsce obejmują pracę tymczasową, rekrutację stałą i badanie kompetencji pracowników, zatrudnienie zewnętrzne, outsourcing procesów, doradztwo personalne, zarządzanie karierą i outplacement.
Kontroferta dla pracownika - co to jest, przyjąć czy nie?
Kontroferta dla pracownika - co to jest, przyjąć czy nie?
Shutterstock
Kontroferta dla pracownika - co to jest i w jakim celu się ją stosuje? Czy warto przyjąć kontrofertę?

Kontroferta w pracy - co to jest?

Jak wynika z raportu firmy rekrutacyjnej ManpowerGroup, obecnie w Polsce mierzymy się z największym od 15 lat niedoborem talentów na rynku pracy. Ponad 80% pracodawców deklaruje, że ma trudności ze znalezieniem odpowiednio wykwalifikowanych pracowników. Akceptacja oferty pracy nie jest więc wcale jednoznaczna z finalnym jej przyjęciem oraz nie oznacza zakończenia procesu rekrutacji. Kandydaci coraz częściej mogą liczyć na otrzymanie kontroferty, czyli – zgodnie z definicją słownikową – oferty korzystniejszej pod jakimś względem od innej.

Kto może otrzymać kontrofertę?

W dobie postępującej rewolucji technologicznej na znaczeniu zyskują kompetencje cyfrowe. Coraz bardziej pożądani na rynku pracy są również kandydaci dysponujący rozwiniętymi umiejętnościami miękkimi. Przedsiębiorcy zauważają, że w Polsce brakuje pracowników wykazujących się odpowiedzialnością, rzetelnością, logicznym oraz krytycznym myśleniem, zdolnościami analitycznymi, a także odpornością i elastycznością. Osoby, które dysponują wymienionymi kompetencjami, są więc szczególnie cenne dla pracodawców.

Ważne jest również, jaką branżę reprezentują kandydaci. Zgodnie z analizą ManpowerGroup „Niedobór talentów”, w kraju nad Wisłą najtrudniejsze do obsadzenia są stanowiska z obszaru logistyki, produkcji przemysłowej, IT, obsługi klienta oraz administracji. Przedstawiciele tych deficytowych zawodów mają największe szanse na otrzymanie kontrpropozycji, złożonej przez pracodawcę w celu zatrzymania ich w obecnej firmie lub przyciągnięcia do innej organizacji w trakcie trwających procesów rekrutacyjnych.

Oczekiwania kandydatów do pracy

Jak zachęcić najlepszego kandydata do wyboru właśnie naszej organizacji spośród wielu innych wartościowych pracodawców? Niezaprzeczalnym kluczem do sukcesu jest profesjonalne i rzetelne przeprowadzenie procesu rekrutacyjnego, dzięki któremu pracodawca i pracownik będą mieli pewność, że ich decyzja o podjęciu współpracy jest słuszna. Należy również zadbać o to, aby oferta w obliczu innej nie straciła na atrakcyjności. Jak to zrobić?

W pierwszej kolejności rekruter powinien zweryfikować podstawowe potrzeby oraz oczekiwania organizacji względem kandydata, a następnie, podczas prowadzenia tak zwanego screeningu, skupić się na zbadaniu motywacji oraz kompetencji potencjalnych pracowników, tak aby wyłonić tych, którzy będą najlepiej dopasowani do nowej roli. Ważny jest regularny kontakt z osobami aplikującymi na dane stanowisko, realizowany na każdym etapie rekrutacji. Pozwoli on wzmocnić relację na poziomie kandydat – rekruter. Z badania ManpowerGroup „Dodaj do koszyka – kandydaci to też klienci” wynika, że osoby ubiegające się o pracę oczekują od potencjalnych pracodawców spersonalizowanego podejścia oraz dbałości o jakość obsługi klienta, którym w tym przypadku jest kandydat. Taką potrzebę wyraziło 67% kandydatów w Polsce i 50% ankietowanych na świecie. Wynik dla kraju nad Wisłą jest powyżej średniej globalnej, dzięki czemu plasujemy się na drugim miejscu w rankingu krajów, w których kandydaci chcieliby, aby aplikowanie na oferty pracy było równie łatwe, jak kupowanie w sieci. Wyższy wynik uzyskano tylko w Malezji (68%). Z innych, ogólnodostępnych badań dotyczących candidate experience również jednoznacznie wynika, że kandydat najchętniej wybiera ofertę firmy, która zagwarantowała mu profesjonalny, ale też przyjazny proces rekrutacji i która w ten sposób stała się dla niego „pracodawcą z wyboru”.

Kiedy uda się już wyłonić zwycięzcę procesu rekrutacyjnego, wówczas przedsiębiorca może oficjalnie złożyć ofertę pracy. Propozycja musi być zbieżna z oczekiwaniami kandydata. Należy zaznaczyć, że nie jest to odpowiedni moment na negocjowanie wynagrodzenia. Na tym etapie rekruter powinien wiedzieć, jakie są preferencje zawodowe potencjalnego pracownika i odpowiedzieć na nie. Jeżeli oczekiwania kandydata nie pokrywają się z propozycją zatrudnienia pracodawcy, to taką ofertę możemy uznać za bezpodstawną i z góry spisać na straty. W tej sytuacji do omawiania zarobków w ogóle nie dojdzie.

To, że kandydat przyjął naszą ofertę i złożył wypowiedzenie u obecnego pracodawcy, wcale nie oznacza, że rekrutacja zakończyła się sukcesem. Właśnie na tym etapie bowiem pojawiają się najczęściej kontroferty i właśnie w tym momencie rekruter winien trzymać rękę na pulsie, a w razie potrzeby – reagować.

Kontroferta – kiedy jest składana?

Może się zdarzyć, że przyjęcie kontroferty wyrządzi w życiu zawodowym pracownika więcej szkód, aniżeli korzyści. Dlatego podczas analizowania propozycji warto wziąć pod uwagę nie tylko wysokość wynagrodzenia, ale także to, czy działalność firmy jest zgodna z naszymi wartościami i umożliwia nam rozwój.

Niewątpliwie pracodawcy poprzez złożenie kontroferty chcą pokazać, jak bardzo zależy im na danym kandydacie, jednak często kryją się za tym też inne powody. Oczywiście lepsza pod względem finansowym propozycja jest dla potencjalnego pracownika niepodważalnym walorem, jednak w rzeczywistości kontroferta leży przede wszystkim w interesie samej organizacji. Jednym z głównych powodów, dla których pracodawca decyduje się ją złożyć, jest oszczędność czasu i pieniędzy. Poszukiwanie kolejnej interesującej kandydatury jest czasochłonnym i drogim przedsięwzięciem, na które firmy, znajdujące się często w krytycznej sytuacji, nie mogą sobie pozwolić.

Proces składania kontroferty powinien być przeprowadzany w sposób równie przemyślany i odpowiedzialny co sam proces rekrutowania. Pracodawca, który postanowi złożyć kontrofertę w odpowiedzi na realne oczekiwania kandydata względem stanowiska, może spodziewać się sukcesu. Z kolei kontroferta, która zostanie przedstawiona tylko i wyłącznie celem zaspokojenia tymczasowych interesów firmy, prawdopodobnie okaże się porażką. Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, czy składanie kontroferty jest korzystne dla organizacji. Wszystko zależy od tego, w jakiej sytuacji dana organizacja się znajduje, kogo szuka do pracy oraz kto i z jakimi motywami przystępuje do rekrutacji.

Kontroferta – przyjąć czy nie?

Z pewnością każdą sytuację należy rozpatrywać indywidualnie, dlatego nie da się jednoznacznie zdecydować, czy kontroferty warto przyjmować, czy też nie. Osoba, która otrzymała kontrpropozycję, nie powinna podejmować żadnej decyzji pod wpływem emocji. Euforia spowodowana wizją wysokiego wynagrodzenia bądź pracy w prestiżowej firmie może być w tym przypadku zgubna. Niewątpliwie dobrą praktyką w takiej sytuacji jest refleksja, dotycząca realnej motywacji do zmiany oraz powodu, dla którego podjęło się poszukiwanie nowego zatrudnienia. Jeżeli kandydat dojdzie do wniosku, że przyjęcie kontroferty pozwoli mu na realizację celów, które sobie wcześniej założył, to warto rozważyć zaakceptowanie propozycji firmy. Jeśli jednak to, co pretendenta najbardziej motywuje do zmiany, zostanie przyćmione pozornymi atutami, to prawdopodobnie gra nie jest warta świeczki.

Zła atmosfera w pracy, brak satysfakcji z wykonywanych obowiązków i ograniczone możliwości rozwoju w obranym wcześniej kierunku to tylko niektóre z konsekwencji, jakie niesie za sobą przyjęcie niedopasowanej do potrzeb i oczekiwań kandydata kontrpropozycji. Można śmiało pokusić się o stwierdzenie, że w wielu przypadkach składanie czy przyjmowanie konkurencyjnych ofert pracy jest (zarówno dla pracodawców, jak i kandydatów) zwyczajnie nieopłacalne.

Warto pokazać też drugą stronę medalu. Kontroferta, która zostanie złożona celem zachęcenia idealnego kandydata do podjęcia długofalowej współpracy, a nie tylko zaspokojenia natychmiastowej potrzeby zatrudnienia „kogokolwiek”, zostanie najpewniej zaakceptowana i będzie niosła za sobą ogrom korzyści. Pracownik, który przyjmie taką propozycję, może być bardziej zmotywowany do pracy, wykazywać się wysoką efektywnością w realizacji codziennych obowiązków i przyczynić się do budowania pozytywnego wizerunku firmy.

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
Komplet: Kodeks pracy + Czas pracy + Umowy o pracę
Komplet: Kodeks pracy + Czas pracy + Umowy o pracę
Tylko teraz
39,90 zł
44,70
Przejdź do sklepu
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Kadry
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Jak szybciej wydawać pozwolenia na pracę dla cudzoziemców?
    Pozwolenia na pracę dla cudzoziemców mogłyby być wydawane dużo szybciej. Jak usprawnić tę procedurę? Oto 8 szczegółowych propozycji.
    Praca zdalna w Kodeksie pracy - etap prac
    Praca zdalna będzie wpisana w Kodeksie pracy. Jaki jest etap prac nad nowelizacją kodeksową?
    Wyższe wynagrodzenie i benefity dla pracowników fizycznych
    Wyższe wynagrodzenie i benefity dla pracowników fizycznych stają się standardem. Pracodawcy zabiegają o pracowników na stanowiska blue i grey collar.
    Niedziela handlowa 2022 - kalendarz
    Niedziela handlowa w 2022 r. wypada 7 razy. Kiedy jest niedziela handlowa? Oto kalendarz niedziel handlowych na 2022 r.
    Wypadek przy pracy - zmiany od 18 września 2021 r.
    Wypadek przy pracy to także wypadek w czasie podróży służbowej, wyjazdu integracyjnego, wykonywania zadań zleconych przez organizacje związkowe. Zmiany te wpłyną na wyższą składkę wypadkową i koszty wynagrodzeń.
    Koniec zmiany czasu?
    Czy to koniec zmiany czasu? Przedsiębiorcy apelują o zaprzestanie przestawienia zegarków 2 razy w roku. Zmiana czasu wpływa negatywnie na pracę, zdrowie i nie ma żadnych pozytywnych skutków.
    Multitasking a efektywność pracowników
    Czym jest multitasking? Czy jest zaletą, czy wręcz przeciwnie? Jak wpływa na efektywność pracowników?
    PIP zmieni zlecenie w umowę o pracę decyzją administracyjną?
    Czy PIP zmieni zlecenie w umowę o pracę decyzją administracyjną? Takie rozwiązanie zawiera projekt nowelizacji ustawy o inspekcji pracy.
    Benefity pracownicze - przykłady
    Benefity pracownicze świadczą o kulturze organizacyjnej firmy. Oto przykłady najbardziej popularnych, ale i bardziej oryginalnych benefitów pozapłacowych. Coraz częściej pracownik ma możliwość wyboru oferowanych dodatków.
    Benefity pracownicze w czasie pandemii COVID
    Które benefity pracownicze zyskały na atrakcyjności w czasie pandemii COVID-19? Co zmieniła pandemia?
    Nowelizacja ustawy o cudzoziemcach - propozycje zmian
    Nowelizacja ustawy o cudzoziemcach ma ułatwić zatrudnianie pracowników zza granicy. Czy proponowane zmiany pomogą wypełnić braki kadrowe na polskim rynku pracy?
    Coraz trudniej zatrudnić i zatrzymać pracownika
    Coraz trudniej zatrudnić i zatrzymać pracownika. Bezrobocie jest niskie, a ofert pracy przybywa. Najłatwiej o nową pracę pracownikom w zawodach technicznych.
    Praca zdalna dla osób z wyższym wykształceniem?
    Praca zdalna najczęściej wykonywana jest przez osoby z wyższym wykształceniem. Jak dostosowywać sposób świadczenia pracy do pracowników?
    Jak uniknąć rotacji pracowników w firmie produkcyjnej?
    Firmy produkcyjne często zmagają się z problemem rotacji pracowników. Zdarza się też, że w szczególnie intensywnych okresach potrzebne są dodatkowe ręce do pracy. W jaki sposób firma produkcyjna może poradzić sobie z tego typu trudnościami? I jaką rolę odgrywa w takiej sytuacji agencja zatrudnienia?
    Roczny limit nadgodzin
    Roczny limit nadgodzin - ile wynosi w 2021 r.? Jak maksymalną liczbę godzin nadliczbowych reguluje Kodeks pracy?
    Roczny limit nadgodzin a oddany czas wolny
    Roczny limit nadgodzin - czy wlicza się godziny nadliczbowe, za które oddany został czas wolny? Oto odpowiedź PIP.
    Dzień wolny za święto w sobotę a zatrudnienie w trakcie miesiąca
    Czy pracownikowi zatrudnionemu w środku miesiąca należy się dzień wolny za święto wypadające w sobotę w miesiącu zatrudnienia? Oto odpowiedź PIP.
    7 najważniejszych zmian w zasiłkach od 2022 r.
    ZUS wymienia 7 najważniejszych zmian w zasiłkach, które będą obowiązywały od stycznia 2022 r. Sprawdź, co się zmieni.
    Pierwsza dama z ubezpieczeniem społecznym od listopada 2021 r.
    Pierwsza dama będzie objęta ubezpieczeniem społecznym od 1 listopada 2021 r. To duża zmiana, gdyż małżonek Prezydenta RP dotychczas miał status podobny do bezrobotnego. Co z małżonkami byłych Prezydentów RP?
    Wezwanie do zawarcia umowy o zarządzanie PPK na PUE ZUS
    Wezwanie do zawarcia umowy o zarządzanie PPK na PUE ZUS to nowość. Zmiana ta obowiązuje od 15 października 2021 r. Kiedy wezwanie przez PUE ZUS jest skuteczne?
    Stres i ergonomia przy pracy zdalnej
    Stres i ergonomia przy pracy zdalnej to dwa tematy z punktu widzenia BHP, nad którymi powinni pochylić się pracodawcy. Nie ma przy tym znaczenia, kiedy wejdą w życie nowe przepisy Kodeksu pracy.
    Przerwa w karierze - kto i kiedy rezygnuje z pracy?
    Przerwa w karierze ma dwa główne powody: niezadowolenie z pracy i chęć uzyskania więcej czasu wolnego. Kto i kiedy decyduje się na rezygnację z pracy?
    Potrzeby kompetencyjne w IT i TCB po pandemii [RAPORT]
    Jakie są potrzeby kompetencyjne w sektorach IT i TCB po pandemii COVID-19? Wymienia je raport „Potrzeby kompetencyjne w kontekście skutków pandemii koronawirusa”.
    Polski Ład - pracownicy wybiorą samozatrudnienie
    Czy przez Polski Ład pracownicy będą przechodzić na samozatrudnienie? O czym muszą pamiętać pracodawcy? Czy umowa B2B wymaga badań lekarskich i szkolenia bhp?
    Sprawdzanie szczepień pracowników - co z ustawą?
    Czy sprawdzanie szczepień pracowników przez pracodawców dojdzie do skutku? Co z ustawą?