REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

7 grzechów głównych rekrutera IT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Justyna Wroniak
Talent Acquisition Director w Avenga IT Professionals, ekspert rynku rekrutacyjnego IT
7 grzechów głównych rekrutera IT.
7 grzechów głównych rekrutera IT.

REKLAMA

REKLAMA

Do 7 głównych grzechów rekrutera IT należą: brak feedbacku po zakończonym procesie rekrutacyjnym, brak elastyczności czy przedłużająca się rekrutacja. Sprawdź, jakich błędów nie popełniać.

Badanie "Candidate Experience w Polsce" w 2020 r.

Według 5. edycji raportu „Candidate Experience w Polsce” przygotowanego przez eRecruiter i Great Digital tylko 16% firm w Polsce bada satysfakcję z przebiegu procesu rekrutacji kandydatów do pracy. Avenga IT Professionals należy do tego niewielkiego grona. Tym razem postanowiła podzielić się wnioskami z odpowiedzi osób, które nie tylko spełniają wysokie wymagania pracodawców, ale też dużo wymagają od innych.  

REKLAMA

Autopromocja

Grzech 1: brak feedbacku po zakończonym procesie rekrutacyjnym

Konieczność udzielania feedbacku to jedna z pierwszych rzeczy, której uczy się młodych Rekruterów. Teoretycznie wszyscy wiedzą i rozumieją, jak istotny element procesu rekrutacyjnego to jest. Jednak nadal zdarzają się przypadki, gdy Rekruterzy po prostu o informacji zwrotnej zapominają. Kandydat poświęca na rozmowę z Rekruterem mnóstwo czasu i energii, angażuje się emocjonalnie. Przekazana informacja zwrotna pozwala Kandydatowi na świadome decydowanie o dalszych krokach dotyczących poszukiwania nowego miejsca pracy, pomaga w budowaniu odpowiednich oczekiwań. Negatywna informacja zwrotna to także przyczynek do Jego dalszego rozwoju. Specjaliści IT bardzo cenią sobie szczegółowe feedbacki. Wysoko oceniają firmy, które przekazują dokładne informacje dotyczącą tego, jakich zagadnień technicznych zabrakło i czego Kandydat powinien się jeszcze nauczyć, by w przyszłości wrócić do rozmów o możliwości nawiązania współpracy. Praktyka pokazuje, że przekazany feedback to wbrew pozorom pozostawienie otwartych drzwi na rozmowę o innych procesach rekrutacyjnych.

Grzech 2: brak informacji o statusie Kandydatury

Nic bardziej nie frustruje Kandydata, niż brak wiedzy o statusie Jego Kandydatury. Dlatego bardzo istotne jest, aby Rekruter na bieżąco rozmawiał z Kandydatem o tym, jak wygląda aktualna sytuacja w procesie, kiedy spodziewać się może kolejnych decyzji, jak wyglądają Jego wrażenia po kolejnych etapach rozmów, a także jaki jest status innych procesów rekrutacyjnych, w których bierze udział. Bieżąca komunikacja pozwala zarządzać oczekiwaniami jednej i drugiej strony procesu, pomaga na bieżąco rozwiązywać wątpliwości i potencjalne problemy a także, co szczególnie ważne z punktu widzenia Rekrutera, buduje zaangażowanie Kandydata, który czuje, że po drugiej stronie ma partnera, któremu zależy na osiągnięciu wspólnego celu, jakim jest doprowadzenie procesu rekrutacyjnego do szczęśliwego końca.

 Grzech 3: brak umówionego kontaktu

Rekruter umawia się z Kandydatem na kontakt i obiecuje feedback w określonym terminie. Niestety informacji nie udało się zdobyć, w związku z tym rezygnuje z kontaktu. Niedotrzymywanie terminów to problem, który pojawia się w procesach rekrutacyjnych bardzo często. Nie dotrzymują ich zarówno hiring managerowie, Kandydaci jak i sami Rekruterzy. Cały świat się nie zmieni, ale możemy i powinniśmy skontaktować się z Kandydatem w obiecanym terminie. Jeden z Kandydatów rekrutowanych przez firmę Avenga powiedział, że informacja o tym, że nadal czekamy to też informacja i to bardzo cenna. Kandydaci odbierają to jako oznakę szacunku.

Grzech 4: brak elastyczności

Każdy Rekruter IT wie, jak ciężko jest pozyskać Kandydatów do prowadzonych procesów rekrutacyjnych i jak duża jest konkurencja na rynku. Bardzo często to Rekruterzy muszą o Kandydata “powalczyć”. Przewagę zyskują Ci, którzy wykazują się większą elastycznością. Dostępność Rekrutera tylko w godzinach 8-16 jest przez Specjalistów IT bardzo negatywnie oceniana. Kandydaci to większości osoby aktywne zawodowo, które po prostu mogą nie mieć czasu na dłuższe rozmowy w godzinach pracy. Dostępność Rekruterów w mniej standardowych godzinach pokazuje, że szanuje się czas Kandydata, a jego samego traktuje się jak partnera w procesie rekrutacyjnym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Grzech 5: słabo doprecyzowany profil poszukiwanego Kandydata

Kandydaci IT dostają dziesiątki ofert tygodniowo. Rekruterzy prześcigają się zatem w tworzeniu coraz bardziej kreatywnych opisów ofert współpracy. Badania pokazują jednak, że Kandydatów bardziej od owocowych czwartków, nowoczesnego biura czy nowej konsoli w chillout roomie, interesuje dokładny opis proponowanego projektu i wymagań. Rekruterzy powinni zatem już przy pierwszym kontakcie skupić się na dokładnym opisaniu technicznych aspektów stanowiska, wersji języka, zastosowanych rozwiązań chmurowych, czy architektury tworzonej aplikacji. Dobrze opisany i dopasowany(!) profil pokazuje Kandydatom, że szanuje się ich czas i rozumie ich potrzeby.

Grzech 6: przedłużające się procesy rekrutacyjne

Kandydaci bardzo często skarżą się na przedłużające się procesy rekrutacyjne. Wieloetapowe procesy, wielotygodniowe oczekiwanie na informacje zwrotne to elementy, które frustrują także Rekruterów. Taki stan rzeczy nie zawsze jest winą Rekrutera. Jednak to Rekruterzy są przedstawicielami Kandydatów w rozmowach ze stroną biznesową i to oni powinni managerów i klientów edukować, rozmawiając z nimi o oczekiwaniach Kandydatów na rynku pracy. Kandydaci oczekują od Rekruterów aktywności w dopytywaniu managerów o status prowadzonych rekrutacji i troski o skrócenie do absolutnego minimum czasu potrzebnego na zatrudnienie nowego pracownika.

Grzech 7: zbyt częsty kontakt telefoniczny

REKLAMA

Stara szkoła rekrutacyjna mówi, że najskuteczniejszym i najszybszym sposobem na kontakt z Kandydatem jest rozmowa telefoniczna. Rzeczywistość pokazuje jednak, że w dobie smartfonów, kiedy dostęp do poczty elektronicznej mamy praktycznie non stop, kontakt mailowy jest równie szybki, co rozmowa telefoniczna i często zupełnie wystarczający, by przekazać Kandydatowi konkretne informacje, sprawdzić Jego dostępność lub dopytać o jakiś szczegół, który pominęliśmy podczas rozmowy rekrutacyjnej. Mailowa  forma komunikacji jest zdecydowanie mniej angażująca dla Kandydata, więc może on stosunkowo szybko udzielić odpowiedzi nawet podczas swojego spotkania i bez konieczności poszukiwania ustronnego miejsca na rozmowę telefoniczną. Doświadczenie pokazuje, że renesans przeżywają obecnie SMSy, które stały się równorzędnym z telefonem i mailem narzędziem komunikacji biznesowej.

Analiza ankiet wypełnionych przez Kandydatów pokazuje, że podstawowe błędy Rekruterów IT to błędy komunikacyjne. Okazuje się bowiem, że proces rekrutacyjny to spotkanie dwóch osób, a nie osoby z firmą. Wydaje się zatem, że kluczem do pozytywnego odbioru procesów rekrutacyjnych i rekrutującej firmy jest dopasowana do potrzeb, otwarta i bieżąca informacja – mówi Justyna Wroniak, Talent Aquisition Director Avenga Poland.

Avenga kieruje ankietę do wszystkich Kandydatów, którzy rozmawiali z jej Rekruterami. Badanie jest prowadzone w cyklach miesięcznych. W ciągu pół roku prośba o ocenę jakości procesów rekrutacyjnych firmy trafiła do ok. 1000 Kandydatów. Ich opinia wpływa na wizerunek marki Avenga, dlatego wnioski są wyciągane na bieżąco.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy będą zmiany dla osób z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności?

Osoby niepełnosprawne ruchowo w stopniu umiarkowanym czują się dyskryminowane. Z tego powodu do Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej skierowano kilka ważnych pytań. Wątpliwości na temat ewentualnych zmian w obowiązujących przepisach rozwiewa Pełnomocnik Rządu do spraw Osób Niepełnosprawnych Łukasz Krasoń.

Czas pracy kadry zarządzającej (kierownicy, dyrektorzy i inni). Czy wszyscy menadżerowie nie mają prawa do nadgodzin? Co wynika z kodeksu pracy i orzecznictwa?

Czas pracy kadry zarządzającej w Polsce podlega szczególnym regulacjom prawnym, które różnią się od zasad obowiązujących pracowników wykonujących zadania operacyjne. Przepisy kodeksu pracy wskazują możliwość wyłączenia menadżerów pełniących funkcje kierownicze z norm dotyczących limitów czasu pracy i rozliczania nadgodzin. W praktyce pojawiają się liczne pytania, jak te zasady stosować, a orzecznictwo sądowe dostarcza cennych wskazówek.

Od 19 czerwca 2025 r. kolosalne podwyżki dla tych pracowników. Rozporządzenie w mocy, po nowemu zarabiają do 23 000 zł a dodatki do 3 400 zł

W wielu tekstach skupiamy się na podwyżkach dla pracowników samorządowych, dla pracowników w budżetówce, w tym nauczycieli, policjantów czy w służbie zdrowia, a warto też pamiętać o innych grupach zawodowych, może bardziej niszowych, ale jednak istniejących od dawna na polskim rynku pracy. Już od 19 czerwca 2025 r. kolosalne podwyżki dla tych pracowników. Rozporządzenie jest w mocy i po nowemu pracownicy zarabiają do 23 000 zł a dodatki do wynagrodzenia to nawet do 3 400 zł. Dla wielu takie stawki to tylko marzenie.

Niedoszacowane ryzyko w branży budowlanej. Blisko 3,5 tys. wypadków w 2024 r.

W branży budowlanej co roku dochodzi do tysięcy wypadków – w 2024 r. odnotowano 3442 zdarzenia, 78 osób zginęło, a 57 zostało ciężko rannych (dane GUS). Choć główną przyczyną jest błąd ludzki, finansową odpowiedzialność ponoszą pracodawcy. Dzięki rozszerzonej polisie OC możliwe jest przeniesienie roszczeń na ubezpieczyciela, jednak pośrednicy ubezpieczeniowi ostrzegają: firmy często zaniżają sumy gwarancyjne i bagatelizują ryzyko.

REKLAMA

Wakacyjna praca nastolatków 2025 [Co mówią przepisy i na co muszą uważać rodzice oraz pracodawcy]

Sezon letni to czas, gdy młodzież chętnie podejmuje się pierwszych zawodowych wyzwań. Jednak zanim nastolatek trafi do pracy w gastronomii, biurze czy przy zbiorach owoców, warto upewnić się, że jego zatrudnienie jest zgodne z prawem. Eksperci Job Impulse przypominają, że przepisy jasno określają, kto, kiedy i w jakich warunkach może pracować w czasie wakacji.

Dodatkowa praca: co teraz motywuje do szukania drugiego etatu lub innej możliwości dorobienia

Powody podejmowania dodatkowej pracy nie zawsze mają wymiar dochodowy. Owszem, najwięcej osób szuka pracy na drugi etat, bo nie wystarcza im pieniędzy na utrzymanie. Jednak wśród motywów znajdują się zgoła inne, na przykład chęć zdobycia dodatkowych doświadczeń zawodowych.

Pracujesz na własnym laptopie? Co to oznacza dla ciebie i dla twojego pracodawcy

Jeszcze kilka lat temu strategia Bring Your Own Device - BYOD, polegająca na tym, że pracownik wykonuje swoje zadania na prywatnym komputerze, laptopie lub telefonie, była postrzegana jako nowoczesne podejście do organizacji pracy. Cyberzagrożenia w ostatnim czasie zasadniczo zmieniają tę optykę.

Od 1 lipca 2025 r. farmaceuci zarobią nawet 10 554 zł brutto. Nowa siatka płac w ochronie zdrowia

Od 1 lipca 2025 r. obowiązywać będą nowe minimalne wynagrodzenia dla farmaceutów zatrudnionych w placówkach ochrony zdrowia. Wzrost płac wyniesie nawet 1 300 zł brutto miesięcznie. To efekt corocznej waloryzacji stawek wynikającej z ustawy o minimalnych wynagrodzeniach w ochronie zdrowia, powiązanej ze wzrostem przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej.

REKLAMA

4 dni pracy i 35 dni urlopu? Tak może wyglądać 2026 rok!

Rząd zapowiada gruntowną reformę Kodeksu pracy. W centrum zmian są: skrócenie tygodnia pracy do czterech dni lub 35 godzin oraz wydłużenie urlopu wypoczynkowego do 35 dni. Nowe przepisy mogą wejść w życie już od 2026 roku. Choć projekt budzi entuzjazm wielu pracowników, jego wdrożenie wymaga kompromisów z pracodawcami i szczegółowych analiz kosztów.

Jaki stopień niepełnosprawności uprawnia do... ? [Przykłady 2025]

To pytanie często zadają osoby z niepełnosprawnościami. Z jakim stopniem można ubiegać się o określone ulgi i świadczenia? Co przysługuje ze stopniem lekkim, umiarkowanym, a co ze znacznym? Prezentujemy kilka ważnych przykładów.

REKLAMA