REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

7 grzechów głównych rekrutera IT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Justyna Wroniak
Talent Acquisition Director w Avenga IT Professionals, ekspert rynku rekrutacyjnego IT
7 grzechów głównych rekrutera IT.
7 grzechów głównych rekrutera IT.

REKLAMA

REKLAMA

Do 7 głównych grzechów rekrutera IT należą: brak feedbacku po zakończonym procesie rekrutacyjnym, brak elastyczności czy przedłużająca się rekrutacja. Sprawdź, jakich błędów nie popełniać.

Badanie "Candidate Experience w Polsce" w 2020 r.

Według 5. edycji raportu „Candidate Experience w Polsce” przygotowanego przez eRecruiter i Great Digital tylko 16% firm w Polsce bada satysfakcję z przebiegu procesu rekrutacji kandydatów do pracy. Avenga IT Professionals należy do tego niewielkiego grona. Tym razem postanowiła podzielić się wnioskami z odpowiedzi osób, które nie tylko spełniają wysokie wymagania pracodawców, ale też dużo wymagają od innych.  

REKLAMA

Grzech 1: brak feedbacku po zakończonym procesie rekrutacyjnym

Konieczność udzielania feedbacku to jedna z pierwszych rzeczy, której uczy się młodych Rekruterów. Teoretycznie wszyscy wiedzą i rozumieją, jak istotny element procesu rekrutacyjnego to jest. Jednak nadal zdarzają się przypadki, gdy Rekruterzy po prostu o informacji zwrotnej zapominają. Kandydat poświęca na rozmowę z Rekruterem mnóstwo czasu i energii, angażuje się emocjonalnie. Przekazana informacja zwrotna pozwala Kandydatowi na świadome decydowanie o dalszych krokach dotyczących poszukiwania nowego miejsca pracy, pomaga w budowaniu odpowiednich oczekiwań. Negatywna informacja zwrotna to także przyczynek do Jego dalszego rozwoju. Specjaliści IT bardzo cenią sobie szczegółowe feedbacki. Wysoko oceniają firmy, które przekazują dokładne informacje dotyczącą tego, jakich zagadnień technicznych zabrakło i czego Kandydat powinien się jeszcze nauczyć, by w przyszłości wrócić do rozmów o możliwości nawiązania współpracy. Praktyka pokazuje, że przekazany feedback to wbrew pozorom pozostawienie otwartych drzwi na rozmowę o innych procesach rekrutacyjnych.

Grzech 2: brak informacji o statusie Kandydatury

Nic bardziej nie frustruje Kandydata, niż brak wiedzy o statusie Jego Kandydatury. Dlatego bardzo istotne jest, aby Rekruter na bieżąco rozmawiał z Kandydatem o tym, jak wygląda aktualna sytuacja w procesie, kiedy spodziewać się może kolejnych decyzji, jak wyglądają Jego wrażenia po kolejnych etapach rozmów, a także jaki jest status innych procesów rekrutacyjnych, w których bierze udział. Bieżąca komunikacja pozwala zarządzać oczekiwaniami jednej i drugiej strony procesu, pomaga na bieżąco rozwiązywać wątpliwości i potencjalne problemy a także, co szczególnie ważne z punktu widzenia Rekrutera, buduje zaangażowanie Kandydata, który czuje, że po drugiej stronie ma partnera, któremu zależy na osiągnięciu wspólnego celu, jakim jest doprowadzenie procesu rekrutacyjnego do szczęśliwego końca.

 Grzech 3: brak umówionego kontaktu

Rekruter umawia się z Kandydatem na kontakt i obiecuje feedback w określonym terminie. Niestety informacji nie udało się zdobyć, w związku z tym rezygnuje z kontaktu. Niedotrzymywanie terminów to problem, który pojawia się w procesach rekrutacyjnych bardzo często. Nie dotrzymują ich zarówno hiring managerowie, Kandydaci jak i sami Rekruterzy. Cały świat się nie zmieni, ale możemy i powinniśmy skontaktować się z Kandydatem w obiecanym terminie. Jeden z Kandydatów rekrutowanych przez firmę Avenga powiedział, że informacja o tym, że nadal czekamy to też informacja i to bardzo cenna. Kandydaci odbierają to jako oznakę szacunku.

Grzech 4: brak elastyczności

Każdy Rekruter IT wie, jak ciężko jest pozyskać Kandydatów do prowadzonych procesów rekrutacyjnych i jak duża jest konkurencja na rynku. Bardzo często to Rekruterzy muszą o Kandydata “powalczyć”. Przewagę zyskują Ci, którzy wykazują się większą elastycznością. Dostępność Rekrutera tylko w godzinach 8-16 jest przez Specjalistów IT bardzo negatywnie oceniana. Kandydaci to większości osoby aktywne zawodowo, które po prostu mogą nie mieć czasu na dłuższe rozmowy w godzinach pracy. Dostępność Rekruterów w mniej standardowych godzinach pokazuje, że szanuje się czas Kandydata, a jego samego traktuje się jak partnera w procesie rekrutacyjnym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Grzech 5: słabo doprecyzowany profil poszukiwanego Kandydata

Kandydaci IT dostają dziesiątki ofert tygodniowo. Rekruterzy prześcigają się zatem w tworzeniu coraz bardziej kreatywnych opisów ofert współpracy. Badania pokazują jednak, że Kandydatów bardziej od owocowych czwartków, nowoczesnego biura czy nowej konsoli w chillout roomie, interesuje dokładny opis proponowanego projektu i wymagań. Rekruterzy powinni zatem już przy pierwszym kontakcie skupić się na dokładnym opisaniu technicznych aspektów stanowiska, wersji języka, zastosowanych rozwiązań chmurowych, czy architektury tworzonej aplikacji. Dobrze opisany i dopasowany(!) profil pokazuje Kandydatom, że szanuje się ich czas i rozumie ich potrzeby.

Grzech 6: przedłużające się procesy rekrutacyjne

Kandydaci bardzo często skarżą się na przedłużające się procesy rekrutacyjne. Wieloetapowe procesy, wielotygodniowe oczekiwanie na informacje zwrotne to elementy, które frustrują także Rekruterów. Taki stan rzeczy nie zawsze jest winą Rekrutera. Jednak to Rekruterzy są przedstawicielami Kandydatów w rozmowach ze stroną biznesową i to oni powinni managerów i klientów edukować, rozmawiając z nimi o oczekiwaniach Kandydatów na rynku pracy. Kandydaci oczekują od Rekruterów aktywności w dopytywaniu managerów o status prowadzonych rekrutacji i troski o skrócenie do absolutnego minimum czasu potrzebnego na zatrudnienie nowego pracownika.

Grzech 7: zbyt częsty kontakt telefoniczny

REKLAMA

Stara szkoła rekrutacyjna mówi, że najskuteczniejszym i najszybszym sposobem na kontakt z Kandydatem jest rozmowa telefoniczna. Rzeczywistość pokazuje jednak, że w dobie smartfonów, kiedy dostęp do poczty elektronicznej mamy praktycznie non stop, kontakt mailowy jest równie szybki, co rozmowa telefoniczna i często zupełnie wystarczający, by przekazać Kandydatowi konkretne informacje, sprawdzić Jego dostępność lub dopytać o jakiś szczegół, który pominęliśmy podczas rozmowy rekrutacyjnej. Mailowa  forma komunikacji jest zdecydowanie mniej angażująca dla Kandydata, więc może on stosunkowo szybko udzielić odpowiedzi nawet podczas swojego spotkania i bez konieczności poszukiwania ustronnego miejsca na rozmowę telefoniczną. Doświadczenie pokazuje, że renesans przeżywają obecnie SMSy, które stały się równorzędnym z telefonem i mailem narzędziem komunikacji biznesowej.

Analiza ankiet wypełnionych przez Kandydatów pokazuje, że podstawowe błędy Rekruterów IT to błędy komunikacyjne. Okazuje się bowiem, że proces rekrutacyjny to spotkanie dwóch osób, a nie osoby z firmą. Wydaje się zatem, że kluczem do pozytywnego odbioru procesów rekrutacyjnych i rekrutującej firmy jest dopasowana do potrzeb, otwarta i bieżąca informacja – mówi Justyna Wroniak, Talent Aquisition Director Avenga Poland.

Avenga kieruje ankietę do wszystkich Kandydatów, którzy rozmawiali z jej Rekruterami. Badanie jest prowadzone w cyklach miesięcznych. W ciągu pół roku prośba o ocenę jakości procesów rekrutacyjnych firmy trafiła do ok. 1000 Kandydatów. Ich opinia wpływa na wizerunek marki Avenga, dlatego wnioski są wyciągane na bieżąco.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nadchodzi jawność wynagrodzeń. Co się zmieni?

94% kandydatów do pracy przez brak widełek płacowych w ogłoszeniu rezygnuje z aplikowania, nawet jeśli oferta jest atrakcyjna dla rozwoju ich ścieżki kariery. Nadchodzi jawność wynagrodzeń. Co to oznacza? Czy podanie widełek płacowych w ogłoszeniach o pracę będzie obowiązkowe?

Lipiec 2025: jakie zmiany i ważne daty w prawie pracy i ubezpieczeń społecznych?

Lipiec 2025 r. przyniósł ważne zmiany w prawie pracy i ubezpieczeń społecznych. Zmiany mają wpływ na sytuację pracowników, pracodawców, osób z niepełnosprawnościami, przedsiębiorców, osób bezrobotnych, stażystów i dla wielu innych grup. Wchodzi w życie sporo nowych przepisów - jedne są bardziej niszowe - bo dotyczące np. zatrudnienia w służbach, a drugie mniej, odnoszące się do wielu osób. Przypominamy też jakie są ważne terminy kadrowo-płacowe, które powinny być dochowane w lipcu 2025 r.

Czy certyfikacja ISO nadal ma sens?

Zarządzanie jakością, zarządzanie środowiskowe, systemy zapewniania bezpieczeństwa i higieny pracy czy czystości mikrobiologicznej – nowoczesne organizacje, szczególnie te, działające globalnie, porządkują wewnętrzne procesy własnymi procedurami. Czy w tej sytuacji certyfikacja ISO nadal ma sens? – Bez wątpienia. I to nie tylko po to, żeby zwiększyć konkurencyjność i wiarygodność w oczach kontrahentów – przekonuje Katarzyna Petrusiewicz, ekspert CWS Workwear.

Najbardziej szanowane zawody 2025. B2B, outsourcing i praca tymczasowa wypierają umowę o pracę

Jakie zawody są obecnie najbardziej szanowane przez społeczeństwo? Na końcu listy znajdują się posłowie, europosłowie, samorządowcy, influencerzy i youtuberzy. Zmienia się idealna wizja pracy - B2B, outsourcing i praca tymczasowa wypierają umowę o pracę.

REKLAMA

Pracodawca powinien redukować przebodźcowanie pracowników [SPOSOBY]

Współcześnie pracujemy za dużo, za głośno i za szybko. Wpływa to na przebodźcowanie, co z kolei powoduje niezdolność do koncentracji, złe samopoczucie, a nawet problemy psychiczne. Raport Pracuj.pl “Neurokomfort w pracy i rekrutacji, czyli przed jakimi wyzwaniami stajemy jako neuroróżnorodni w świecie pełnym bodźców” przedstawia problem i podaje pracodawcom sposoby na redukowanie przebodźcowania pracowników.

Uwaga! Komunikat ZUS: Od 1 lipca 2025 nowy kod ubezpieczenia dla osób niepełnosprawnych na stażu. Sprawdź, jak rozliczać 09 21 i 09 20

ZUS przypomina: od 1 lipca 2025 r. obowiązuje nowy kod tytułu ubezpieczenia dla osób niepełnosprawnych pobierających stypendium z urzędu pracy. Zmiana wynika z nowelizacji rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

MRPiPS: W cztery miesiące 2025 r. ponad 103 tys. zezwoleń na pracę dla cudzoziemców. Najczęściej dla obywateli Kolumbii, Filipin, Indii i Nepalu

Wstępne dane Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej za pierwsze 4 miesiące 2025 r. pokazują, że w tym okresie wydano w Polsce 103,2 tys. zezwoleń na pracę cudzoziemców. Najwięcej otrzymali Kolumbijczycy. Na kolejnych miejscach w zestawieniu znaleźli się obywatele Filipin, Indii, Nepalu oraz Uzbekistanu. Jednocześnie zaledwie 1,2 tys. zezwoleń wydano dla pracowników z Ukrainy.

Czy zmiana formy prawnej pracodawcy wpływa na PPK? [PRZYKŁADY]

Przepisy ustawy o PPK nie wyłączają ani nie modyfikują zasad kontynuacji bądź sukcesji wynikających np. z przepisów kodeksu spółek handlowych. Jeżeli po przekształceniu danemu podmiotowi przysługują nadal prawa i obowiązki, jakie miał przed przekształceniem, dotyczy to także praw i obowiązków wynikających z umowy o zarządzanie PPK.

REKLAMA

Nieodpłatne kursy językowe dla pracowników. Aspekty prawne i podatkowe

Na co może liczyć pracownik chcący podnieść swoje kwalifikacje zawodowe? Czy pracodawca może finansować pracownikom kursy językowe ze środków ZFŚS? Kiedy sfinansowanie szkoleń językowych pracownikom jest dla nich przychodem? W artykule odpowiadamy na najważniejsze pytania!

6 najważniejszych zmian w zatrudnianiu cudzoziemców od czerwca 2025 r.

Dnia 1 czerwca weszły w życie ważne przepisy zmieniające zasady legalnego zatrudniania cudzoziemców w Polsce. Zmiany można przedstawić w 6 głównych punktach. Oto najważniejsze przepisy prawne.

REKLAMA