REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Informacja o warunkach zatrudnienia 2020

Beata Naróg
Usługi i Doradztwo Kadrowe. Szkolenia
Informacja o warunkach zatrudnienia 2020. Co powinna zawierać informacja indywidualna dla pracownika, którą pracodawca wręcza do 7 dni od dnia zawarcia umowy? /fot. Shutterstock
Informacja o warunkach zatrudnienia 2020. Co powinna zawierać informacja indywidualna dla pracownika, którą pracodawca wręcza do 7 dni od dnia zawarcia umowy? /fot. Shutterstock
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Oprócz umowy o pracę pracownik powinien otrzymać również Informację o warunkach zatrudnienia.. Pracodawca ma obowiązek dostarczyć ją pracownikowi w terminie 7 dni od zawarcia umowy.. Co powinna zawierać informacja o warunkach zatrudniania? Kiedy należy ją aktualizować? Czym skutkuje brak lub błędna informacja?

Informacja o warunkach zatrudnienia - podstawowe informacje

Jest to dokument, który należy dostarczyć pracownikowi najpóźniej w terminie 7 dni od dnia zawarcia umowy  pracę. Najlepiej sporządzić go w dwóch egzemplarzach, opatrzyć podpisem pracodawcy lub osoby go reprezentującej oraz uzyskać podpis pracownika. Informację wpinamy w akta osobowe, w część B.

Autopromocja

Informację należy aktualizować w przypadku zmiany warunków zatrudnienia, np. normy czasu pracy okresu wypowiedzenia umowy, terminu wypłaty wynagrodzenia, wymiaru urlopu wypoczynkowego, zmiany układu zbiorowego pracy. Pracownikowi należy wydać nową informację w terminie 30 dni od dnia zmiany. W przypadku, gdy przed upływem 30 dni doszłoby do rozwiązania umowy – informację należy przekazać pracownikowi najpóźniej w dniu ustania zatrudnienia.

Polecamy: Komplet seria: Wynagrodzenia 2020 + Czas pracy 2020 + Zatrudnianie i zwalnianie pracowników + Uprawnienia rodziców w pracy

Treść Informacji o warunkach zatrudnienia

Przepisy Kodeksu pracy regulują kwestię treści informacji o warunkach zatrudnienia. Taką informację trzeba będzie przygotować albo w wersji rozszerzonej (jeżeli u pracodawcy nie obowiązuje regulamin pracy) albo w wersji krótszej (u pracodawców u których regulamin pracy funkcjonuje).

Ponadto rozszerzoną treść Informacji przewidziano dla pracowników zatrudnionych w formie telepracy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Informacja o warunkach zatrudnienia powinna mieć charakter zindywidualizowany, czyli zawierać informacje przeznaczone dla konkretnego pracownika.

Pracodawca, który nie ma obowiązku tworzenia regulaminu pracy informuje pracownika o:

  1. obowiązującej pracownika dobowej i tygodniowej normie czasu pracy – należy wpisać normę czasu obowiązującą pracownika; zgodnie z Kodeksem pracy norma czasu pracy wynosi 8 godzin na dobę w przeciętnie 5-dniowym i przeciętnie 40-godzinnym tygodniu pracy;  nie trzeba podawać okresu rozliczeniowego czasu pracy, ani dobowego wymiaru czasu pracy – jeżeli pracownik zatrudniony jest np. w równoważnym systemie czasu pracy;
    należy jednak pamiętać, że pracowników niepełnosprawnych będą obowiązywały inne normy, uregulowane w ustawie o rehabilitacji i zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Inna norma będzie również dotyczyła pracowników zatrudnionych w podmiotach leczniczych.
  2. częstotliwości wypłat wynagrodzenia za pracę – wynagrodzenie za pracę należy wypłacać co najmniej raz w miesiącu; zdarzają się jednak sytuacje, w których wypłata dokonywana jest częściej np. raz w tygodniu lub raz na dwa tygodnie,
  3. wymiarze przysługującego pracownikowi urlopu wypoczynkowego – w tym miejscu podajemy pracownikowi informację odpowiednio do udokumentowanego stażu pracy tj. 20 lub 26 dni;
  4. obowiązującej pracownika długości okresu wypowiedzenia umowy o pracę – okres wypowiedzenia umowy uzależniony jest od rodzaju umowy (przy umowach na okres próbny okres wypowiedzenia uzależniony jest od czasu trwania takiej umowy; natomiast długość okresu wypowiedzenia umów na czas określony i nieokreślony uzależniona jest od stażu pracy u pracodawcy;
  5. układzie zbiorowym pracy, którym pracownik jest objęty – w przypadku, gdy u pracodawcy obowiązuje układ zbiorowy pracy podajemy pracownikowi informację o tym, że taki akt prawny obowiązuje oraz np. datę jego zawarcia i numer z rejestru układów zbiorowych
  6. porze nocnej – każdy pracodawca musi również określić porę nocną obowiązującą w jego zakładzie pracy; porę nocną ustala się jako 8 godzin z przedziału pomiędzy 21.00 a 7.00 rano;
  7. miejscu, terminie i czasie wypłaty wynagrodzenia – należy wskazać konkretny termin wypłaty wynagrodzenia, np. ostatni dzień miesiąca kalendarzowego lub 6-ty dzień miesiąca kalendarzowego następującego po miesiącu wypłaty; najważniejsze to wskazanie konkretnego terminu; zgodnie z przepisami Kodeksu pracy wypłata wynagrodzenia może nastąpić najpóźniej w ciągu 10 dni miesiąca kalendarzowego następującego po miesiącu, za który przysługuje wynagrodzenie; błędem jednak jest wskazywanie terminu wypłaty analogicznie jak w Kodeksie pracy (np. wynagrodzenie wypłacane jest do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, za który przysługuje wynagrodzenie), tu trzeba wskazać konkretny termin wypłaty.
  8. przyjętym sposobie potwierdzania przez pracowników przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy -  w tym zakresie można bazować na rozporządzeniu MPiPS z 15.5.1996 r. w sprawie sposobu usprawiedliwiania nieobecności w pracy oraz udzielania pracownikom zwolnień od pracy (tj. Dz.U z 2014 r., poz. 1632 ze zm.) i wprost wpisać do informacji zapisy w nim zawarte.  Pracodawca może określić również własne zasady w zakresie sposobu usprawiedliwiania nieobecności i udzielania zwolnień od pracy – jednak nie mogą być one mniej korzystne niż przepisy wspomnianego rozporządzenia.

Pracodawca, u którego funkcjonuje regulamin pracy przekazuje pracownikom informacje zawarte w punktach od 1) do 5); pozostałe dane takie jak  pora nocna, miejsce, termin i czas wypłaty wynagrodzenia, przyjęty sposób potwierdzania obecności i usprawiedliwiania nieobecności w pracy zawarte są w regulaminie pracy.

Istnieją dwie metody konstruowania informacji o warunkach zatrudnienia – opisowa i tzw. uproszczona polegająca na odwołaniu się do konkretnych przepisów prawa; obydwie formy są dopuszczalne i zgodne  z przepisami prawa. Przykładowo zapis o normie czasu pracy w formie opisowej brzmiałby następująco: „Obowiązująca Panią/Pana norma czasu pracy wynosi 8 godzin na dobę w przeciętnie pięciodniowym i przeciętnie 40 godzinnym tygodniu pracy”.

Natomiast w formie uproszczonej: „Obowiązująca Panią/Pana norma czasu pracy  - art. 129 § 31 KP”.

Treść Informacji dla telepracowników

Informacja o warunkach zatrudnienia dla telepracownika powinna oprócz wyżej wskazanych informacji, zawierać dodatkowo:

  1. określenie jednostki organizacyjnej pracodawcy, w której strukturze znajduje się stanowisko pracy telepracownika;
  2. wskazanie osoby lub organu zarządzającego odpowiedzialnych za współpracę z telepracownikiem oraz upoważnionych do przeprowadzania kontroli w miejscu wykonywania pracy.

Skutki braku lub błędnej informacji

Brak Informacji o warunkach zatrudnienia, wydanie jej z opóźnieniem lub błędna treść nie jest wykroczeniem przeciwko prawom pracownika. Przepisy prawa pracy za niedociągnięcia w tym zakresie nie przewidują sankcji karnych.

Podstawa prawna:

Art. 29 § 3, art. 6710  Kodeksu pracy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w BHP 2024. Tak powinno wyglądać miejsce pracy po 17 maja. Laptopy, krzesła biurka i nowe zasady ergonomii

W dniu 18 października 2023 r., po ponad dwóch dekadach, zaktualizowano przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy przy użyciu monitorów ekranowych, ustanowione przez Ministra Pracy i Polityki Socjalnej jeszcze w 1998 roku. Do 17 maja 2024 nowelizacja zobowiązuje pracodawców do dostosowania istniejących stanowisk z monitorami ekranowymi w sposób odpowiadający nowoczesnym wymogom. Natomiast wszystkie stanowiska, które zostały stworzone po 18 października 2023 r. muszą odpowiadać nowym standardom już od momentu powstania.

Redukcja etatów w Poczcie Polskiej. Czy nowy plan transformacji przewiduje likwidację spółki?

Zarząd Poczty Polskiej planuje w bieżącym roku zmniejszenie liczby stanowisk pracy o 5 tysięcy etatów. Wiceminister aktywów państwowych, Jacek Bartmiński, poinformował o tym w Sejmie. Przede wszystkim nie będą przedłużane umowy zlecenia oraz umowy o pracę na czas określony.

28 kwietnia Światowy Dzień Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy

W dniu 28 kwietnia przypada Światowy Dzień Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy. Warto w tym szczególnym czasie przypomnieć sobie, że każdy człowiek ma prawo do stopy życiowej zapewniającej zdrowie i dobrobyt jego i jego rodziny, włączając w to wyżywienie, odzież, mieszkanie, opiekę lekarską i konieczne świadczenia socjalne, oraz prawo do ubezpieczenia na wypadek bezrobocia, choroby, niezdolności do pracy, wdowieństwa, starości lub utraty środków do życia w inny sposób od niego niezależny.

Ważne zmiany dla pielęgniarek i położnych

Wreszcie sytuacja pielęgniarek i położnych będzie zrównana z innymi zawodami medycznymi.  Za organizację i realizację elementów kształcenia podyplomowego lekarzy, lekarzy dentystów, farmaceutów, fizjoterapeutów, diagnostów laboratoryjnych, ratowników medycznych odpowiada Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego (CMKP). W przypadku kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych jest ono monitorowane przez Centrum Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych. Będzie unifikacja i zawody medyczne będą podlegały pod CMKP.

REKLAMA

Świadczenie przedemerytalne z ZUS w 2024, ile wynosi, komu przysługuje, ile czasu jest wypłacane, jak załatwić

Takie świadczenie z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych można otrzymywać nawet przez cztery lata. Jak sama nazwa wskazuje – świadczenie przedemerytalne przysługuje osobom, które nie osiągnęły jeszcze ustawowego wieku emerytalnego, a nie są objęte ochroną przedemerytalną z innego tytułu.

Zrób zakupy 28 kwietnia. Przed Tobą długi weekend!

W najbliższą niedzielę, 28 kwietnia, sklepy będą otwarte. Jest okazja, żeby zaopatrzyć się we wszystkie produkty niezbędne na majówkę 2024.

Zwolnienia grupowe: Jakie są zasady przyznawania i obliczania wysokości odprawy pieniężnej?

Pracownik, którego umowa została rozwiązana w ramach zwolnień grupowych, ma prawo do odprawy pieniężnej. Jej wysokość zależy od wysokości miesięcznego wynagrodzenia pracownika i od zakładowego stażu pracy.

Koniec z personalizowanymi reklamami - internetowy identyfikator jest daną osobową

Koniec z personalizowanymi reklamami - internetowy identyfikator jest daną osobową. Można więc domniemywać, że z Internetu znikną banery wymuszające „zgody” na profilowanie w celach marketingowych. Użytkownicy Internetu są coraz bardziej chronieni. Szczególnie teraz kiedy zapadł ważny wyrok TSUE potwierdzający coraz szery katalog danych osobowych. Trzeba też pamiętać o akcie o usługach cyfrowych w UE, który obowiązuje od lutego 2024 r. W sieci nie jest się już tak bezkarnym jak kiedyś.

REKLAMA

MZ: dane wrażliwe nie mogą być ujawniane w rejestrze zawodów medycznych

Centralny Rejestr Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego ujawnia informacje o utracie prawa do wykonywania przez daną osobę zawodu medycznego. Przyczyny utraty mogą być różne, np. z powodu problemów ze zdrowiem psychicznym, nałogów, wyroków karnych czy dyscyplinarnych. To są dane wrażliwe - nie powinny więc być publicznie ujawniane. Łatwo sobie wyobrazić stygmatyzację tych osób i trudności życia społecznego czy zawodowego. Muszą zajść zmiany w prawie alarmują Ministerstwo Zdrowia i Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Kim jest sygnalista? Polska ma problem z wdrożeniem dyrektywy

Kim jest sygnalista? Polska ma problem z wdrożeniem unijnej dyrektywy o ochronie sygnalistów. Pomimo tego, że 2 kwietnia 2024 r. rząd przyjął projekt ustawy o ochronie sygnalistów, tj. osób zatrudnionych w sektorze prywatnym lub publicznym i zgłaszających naruszenia prawa związane z pracą, to i tak TSUE nałożył karę na Polskę, bo znacznie przekroczyła termin. Trwają wzmożone prace w Sejmie nad projektem, ale kara 7 mln euro jednak jest!

REKLAMA