REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Informacja o warunkach zatrudnienia 2020

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Beata Naróg
Usługi i Doradztwo Kadrowe. Szkolenia
Informacja o warunkach zatrudnienia 2020. Co powinna zawierać informacja indywidualna dla pracownika, którą pracodawca wręcza do 7 dni od dnia zawarcia umowy? /fot. Shutterstock
Informacja o warunkach zatrudnienia 2020. Co powinna zawierać informacja indywidualna dla pracownika, którą pracodawca wręcza do 7 dni od dnia zawarcia umowy? /fot. Shutterstock
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Oprócz umowy o pracę pracownik powinien otrzymać również Informację o warunkach zatrudnienia.. Pracodawca ma obowiązek dostarczyć ją pracownikowi w terminie 7 dni od zawarcia umowy.. Co powinna zawierać informacja o warunkach zatrudniania? Kiedy należy ją aktualizować? Czym skutkuje brak lub błędna informacja?

Informacja o warunkach zatrudnienia - podstawowe informacje

Jest to dokument, który należy dostarczyć pracownikowi najpóźniej w terminie 7 dni od dnia zawarcia umowy  pracę. Najlepiej sporządzić go w dwóch egzemplarzach, opatrzyć podpisem pracodawcy lub osoby go reprezentującej oraz uzyskać podpis pracownika. Informację wpinamy w akta osobowe, w część B.

REKLAMA

Autopromocja

Informację należy aktualizować w przypadku zmiany warunków zatrudnienia, np. normy czasu pracy okresu wypowiedzenia umowy, terminu wypłaty wynagrodzenia, wymiaru urlopu wypoczynkowego, zmiany układu zbiorowego pracy. Pracownikowi należy wydać nową informację w terminie 30 dni od dnia zmiany. W przypadku, gdy przed upływem 30 dni doszłoby do rozwiązania umowy – informację należy przekazać pracownikowi najpóźniej w dniu ustania zatrudnienia.

Polecamy: Komplet seria: Wynagrodzenia 2020 + Czas pracy 2020 + Zatrudnianie i zwalnianie pracowników + Uprawnienia rodziców w pracy

Treść Informacji o warunkach zatrudnienia

Przepisy Kodeksu pracy regulują kwestię treści informacji o warunkach zatrudnienia. Taką informację trzeba będzie przygotować albo w wersji rozszerzonej (jeżeli u pracodawcy nie obowiązuje regulamin pracy) albo w wersji krótszej (u pracodawców u których regulamin pracy funkcjonuje).

Ponadto rozszerzoną treść Informacji przewidziano dla pracowników zatrudnionych w formie telepracy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Informacja o warunkach zatrudnienia powinna mieć charakter zindywidualizowany, czyli zawierać informacje przeznaczone dla konkretnego pracownika.

Pracodawca, który nie ma obowiązku tworzenia regulaminu pracy informuje pracownika o:

  1. obowiązującej pracownika dobowej i tygodniowej normie czasu pracy – należy wpisać normę czasu obowiązującą pracownika; zgodnie z Kodeksem pracy norma czasu pracy wynosi 8 godzin na dobę w przeciętnie 5-dniowym i przeciętnie 40-godzinnym tygodniu pracy;  nie trzeba podawać okresu rozliczeniowego czasu pracy, ani dobowego wymiaru czasu pracy – jeżeli pracownik zatrudniony jest np. w równoważnym systemie czasu pracy;
    należy jednak pamiętać, że pracowników niepełnosprawnych będą obowiązywały inne normy, uregulowane w ustawie o rehabilitacji i zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Inna norma będzie również dotyczyła pracowników zatrudnionych w podmiotach leczniczych.
  2. częstotliwości wypłat wynagrodzenia za pracę – wynagrodzenie za pracę należy wypłacać co najmniej raz w miesiącu; zdarzają się jednak sytuacje, w których wypłata dokonywana jest częściej np. raz w tygodniu lub raz na dwa tygodnie,
  3. wymiarze przysługującego pracownikowi urlopu wypoczynkowego – w tym miejscu podajemy pracownikowi informację odpowiednio do udokumentowanego stażu pracy tj. 20 lub 26 dni;
  4. obowiązującej pracownika długości okresu wypowiedzenia umowy o pracę – okres wypowiedzenia umowy uzależniony jest od rodzaju umowy (przy umowach na okres próbny okres wypowiedzenia uzależniony jest od czasu trwania takiej umowy; natomiast długość okresu wypowiedzenia umów na czas określony i nieokreślony uzależniona jest od stażu pracy u pracodawcy;
  5. układzie zbiorowym pracy, którym pracownik jest objęty – w przypadku, gdy u pracodawcy obowiązuje układ zbiorowy pracy podajemy pracownikowi informację o tym, że taki akt prawny obowiązuje oraz np. datę jego zawarcia i numer z rejestru układów zbiorowych
  6. porze nocnej – każdy pracodawca musi również określić porę nocną obowiązującą w jego zakładzie pracy; porę nocną ustala się jako 8 godzin z przedziału pomiędzy 21.00 a 7.00 rano;
  7. miejscu, terminie i czasie wypłaty wynagrodzenia – należy wskazać konkretny termin wypłaty wynagrodzenia, np. ostatni dzień miesiąca kalendarzowego lub 6-ty dzień miesiąca kalendarzowego następującego po miesiącu wypłaty; najważniejsze to wskazanie konkretnego terminu; zgodnie z przepisami Kodeksu pracy wypłata wynagrodzenia może nastąpić najpóźniej w ciągu 10 dni miesiąca kalendarzowego następującego po miesiącu, za który przysługuje wynagrodzenie; błędem jednak jest wskazywanie terminu wypłaty analogicznie jak w Kodeksie pracy (np. wynagrodzenie wypłacane jest do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, za który przysługuje wynagrodzenie), tu trzeba wskazać konkretny termin wypłaty.
  8. przyjętym sposobie potwierdzania przez pracowników przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy -  w tym zakresie można bazować na rozporządzeniu MPiPS z 15.5.1996 r. w sprawie sposobu usprawiedliwiania nieobecności w pracy oraz udzielania pracownikom zwolnień od pracy (tj. Dz.U z 2014 r., poz. 1632 ze zm.) i wprost wpisać do informacji zapisy w nim zawarte.  Pracodawca może określić również własne zasady w zakresie sposobu usprawiedliwiania nieobecności i udzielania zwolnień od pracy – jednak nie mogą być one mniej korzystne niż przepisy wspomnianego rozporządzenia.

REKLAMA

Pracodawca, u którego funkcjonuje regulamin pracy przekazuje pracownikom informacje zawarte w punktach od 1) do 5); pozostałe dane takie jak  pora nocna, miejsce, termin i czas wypłaty wynagrodzenia, przyjęty sposób potwierdzania obecności i usprawiedliwiania nieobecności w pracy zawarte są w regulaminie pracy.

Istnieją dwie metody konstruowania informacji o warunkach zatrudnienia – opisowa i tzw. uproszczona polegająca na odwołaniu się do konkretnych przepisów prawa; obydwie formy są dopuszczalne i zgodne  z przepisami prawa. Przykładowo zapis o normie czasu pracy w formie opisowej brzmiałby następująco: „Obowiązująca Panią/Pana norma czasu pracy wynosi 8 godzin na dobę w przeciętnie pięciodniowym i przeciętnie 40 godzinnym tygodniu pracy”.

Natomiast w formie uproszczonej: „Obowiązująca Panią/Pana norma czasu pracy  - art. 129 § 31 KP”.

Treść Informacji dla telepracowników

Informacja o warunkach zatrudnienia dla telepracownika powinna oprócz wyżej wskazanych informacji, zawierać dodatkowo:

  1. określenie jednostki organizacyjnej pracodawcy, w której strukturze znajduje się stanowisko pracy telepracownika;
  2. wskazanie osoby lub organu zarządzającego odpowiedzialnych za współpracę z telepracownikiem oraz upoważnionych do przeprowadzania kontroli w miejscu wykonywania pracy.

Skutki braku lub błędnej informacji

Brak Informacji o warunkach zatrudnienia, wydanie jej z opóźnieniem lub błędna treść nie jest wykroczeniem przeciwko prawom pracownika. Przepisy prawa pracy za niedociągnięcia w tym zakresie nie przewidują sankcji karnych.

Podstawa prawna:

Art. 29 § 3, art. 6710  Kodeksu pracy

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy zmiana formy prawnej pracodawcy wpływa na PPK? [PRZYKŁADY]

Przepisy ustawy o PPK nie wyłączają ani nie modyfikują zasad kontynuacji bądź sukcesji wynikających np. z przepisów kodeksu spółek handlowych. Jeżeli po przekształceniu danemu podmiotowi przysługują nadal prawa i obowiązki, jakie miał przed przekształceniem, dotyczy to także praw i obowiązków wynikających z umowy o zarządzanie PPK.

Nieodpłatne kursy językowe dla pracowników. Aspekty prawne i podatkowe

Na co może liczyć pracownik chcący podnieść swoje kwalifikacje zawodowe? Czy pracodawca może finansować pracownikom kursy językowe ze środków ZFŚS? Kiedy sfinansowanie szkoleń językowych pracownikom jest dla nich przychodem? W artykule odpowiadamy na najważniejsze pytania!

6 najważniejszych zmian w zatrudnianiu cudzoziemców od czerwca 2025 r.

Dnia 1 czerwca weszły w życie ważne przepisy zmieniające zasady legalnego zatrudniania cudzoziemców w Polsce. Zmiany można przedstawić w 6 głównych punktach. Oto najważniejsze przepisy prawne.

MRPiPS: Pilotaż skróconego czasu pracy 2025 – nabór wniosków od 14 sierpnia 2025, do 1 mln zł dofinansowania [SZCZEGÓŁY, WAŻNE TERMINY]

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ogłosiło szczegóły długo wyczekiwanego pilotażu skróconego czasu pracy. Program, pierwszy tego typu w Polsce i tej części Europy, zakłada praktyczne testowanie różnych modeli organizacji pracy przy wsparciu finansowym państwa. Wnioski o udział w pilotażu będzie można składać od 14 sierpnia do 15 września 2025 roku.

REKLAMA

Nowoczesne BHP czyli jak zmiany klimatu wpływają na bezpieczeństwo pracy

Jakich działań ze strony pracodawcy wymaga nowoczesne podejście do BHP? Czym jest dziś bezpieczeństwo pracy? Jak zmiany klimatu wpływają na zarządzanie bezpieczeństwem w firmie?

Nowe obowiązki pracodawców od 2026 roku. Zmiany Kodeksu pracy w Dzienniku Ustaw

W Dzienniku Ustaw pojawiła się ustawa zmieniająca Kodeks pracy. Jej przepisy wejdą w życie na początku 2026 roku. Oznacza to nowe obowiązki dla pracodawców. Co zmienia się w Kodeksie pracy? O czym muszą wiedzieć pracownicy?

Lipiec 2025. Kalendarz do druku [PDF]

Pobierz kalendarz lipca 2025 do druku z miejscem na notatki. Lipiec 2025 roku zawiera 8 dni wolnych od pracy. Jakie są ważne dni lipca? Wydrukuj i dopisz swoje notatki na ten miesiąc.

Wynagrodzenie lekarza rezydenta 2025. Podwyżka już od lipca

Nowe, wyższe wynagrodzenie lekarza rezydenta w 2025 roku zapewnia rozporządzenie Ministra Zdrowia. Podwyżka wchodzi w życie już od 1 lipca. Ile zarabia lekarz i lekarz dentysta odbywający specjalizację w ramach rezydentury?

REKLAMA

Oferta pracy bez kluczowych informacji powoduje rezygnację z aplikowania. Dlaczego firmy nie podają ważnych elementów oferty

Aż 36% kandydatów rezygnuje z aplikowania na ofertę pracy, w której brakuje kluczowych informacji, takich jak wynagrodzenie czy wskazanie konkretnej liczby dni przy pracy hybrydowej. Dlaczego pracodawcy nie zamieszczają w ofertach pracy najważniejszych elementów? Jaki wniosek dla pracodawców wynika z poniższych danych?

Do 30 tys. zł kary dla pracodawcy za nielegalne zatrudnienie. Czy dziecko może pracować w wakacje? [Przepisy prawne]

Prawo przewiduje do 30 tys. zł kary dla pracodawcy za nielegalne zatrudnienie. Czy dziecko może legalnie pracować w wakacje? Praca przy zbieraniu truskawek, innych owoców czy pomaganie w gastronomii to popularne sposoby na zarobek młodych Polek i Polaków. Czy zawsze przepisy prawne na to pozwalają?

REKLAMA