REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowy pracownik zdalny - jak mu pomóc?

Randstad Polska
lider na polskim rynku doradztwa personalnego i pracy tymczasowej, jest częścią holenderskiego Randstad N.V.
Lisowska Marta
talent acquisition & development specialist w Randstad Polska
Nowy pracownik zdalny - jak mu pomóc?
Nowy pracownik zdalny - jak mu pomóc?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Nowy pracownik zdalny może mieć wiele trudności z wdrożeniem się do pracy w nowej firmie. Jak mu pomóc?

Pierwszy dzień pracy pracownika zdalnego

Rozpoczęcie nowej pracy to wydarzenie, któremu towarzyszą różne emocje. Z jednej strony to radość i ekscytacja, z drugiej niepewność i stres. Teraz, kiedy wiele przedsiębiorstw pracuje przynajmniej częściowo w trybie zdalnym, odczucia pracowników mogą być jeszcze intensywniejsze. Jak im pomóc przezwyciężyć nerwy? Kto powinien zająć się ich wdrożeniem?

REKLAMA

Autopromocja

To na barkach pracodawcy ciąży obowiązek zadbania o odpowiedni proces wdrożenia nowych osób. Dzięki temu będą one mogły zintegrować się z zespołem, nawet pomimo pracy z domu. Poznają również kulturę organizacyjną i procesy obowiązujące w przedsiębiorstwie. Nie wiesz, jak możesz pomóc nowym pracownikom odnaleźć się w Twojej firmie pierwszego dnia pracy zdalnej? Oto kilka użytecznych wskazówek.

1. Czy pracownik dysponuje niezbędnymi do pracy zasobami i narzędziami?

W pierwszej kolejności zadbaj o to, czy nowo zatrudniony pracownik dysponuje wszelkimi zasobami i narzędziami do wykonywania swoich obowiązków zdalnie. Jeśli to Ty dostarczasz komputer, telefon lub inne akcesoria, upewnij się, że dotrą one z odpowiednim wyprzedzeniem. Jeżeli to pracownik sam zapewnia sobie narzędzia, również sprawdź, czy przygotował je na czas.

Upewnij się również, że pracownik otrzymał wszystkie dane do logowania do zasobów organizacji (poczta, wewnętrzne oprogramowanie, firmowa sieć VPN). Sprawdź, czy wie, jak uzyskać do nich dostęp i czy wie, jak się nimi posługiwać – na początek znajomość firmowych zasobów nie musi być pełna, w pierwszych dniach pracy wystarczą podstawy. Żeby pracownik czuł się pewniej, możesz wcześniej przeprowadzić próbę logowania.

Dzięki zaplanowaniu logistyki wcześniej oszczędzisz pracownikowi nerwów. Pokażesz również swój profesjonalizm i to, że poważnie podchodzisz do współpracy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2. Czy pracownik ma zapewnione wsparcie kolegi lub koleżanki z zespołu?

REKLAMA

Każda firma ma swój unikalny sposób funkcjonowania. Żeby go zrozumieć i się w niego wdrożyć, nowy pracownik potrzebuje wsparcia bardziej doświadczonego kolegi lub koleżanki. Wyznaczona przez Ciebie osoba, tzw. buddy, rozwieje wszelkie wątpliwości nowicjusza i odpowie na każde jego pytanie. Przeprowadzi go również przez kluczowe procesy oraz narzędzia stosowane w firmie. W tym celu wykorzystać możesz wideokonferencję, czat lub inne cyfrowe narzędzia.

Wsparcie buddy’ego jest naprawdę cenne. Nowy pracownik powinien mieć, do kogo się zwrócić o pomoc, i nie powinien to być szef. Nawet jeśli jesteś wyrozumiałym i cierpliwym liderem, niektóre osoby mogą mieć problem z proszeniem Cię o wsparcie, by nie wyjść na osoby niekompetentne. Pracownicy chcą zrobić dobre pierwsze wrażanie. Nie warto im tego odbierać.

3. Czy nowy pracownik otrzymał odpowiednie dla niego zadania?

Żeby nowy pracownik dobrze zaaklimatyzował się w firmie, powinien rozpocząć pracę od projektów zespołowych. Jest to istotne zwłaszcza w przypadku trybu zdalnego. Bez znajomości procesów toczących się w firmie trudno bowiem wykonywać zadania na własną rękę. Tymczasem dzięki projektom zespołowym nowicjusz ma szansę poznać bliżej koleżanki i kolegów. Zaznajamia się również z kulturą organizacyjną firmy.

Podczas pracy zespołowej nowy pracownik dzieli się z innymi swoją wiedzą i doświadczeniem, a jednocześnie nie ma obaw, że odpowiedzialność za wykonanie zadania spoczywa wyłącznie na nim. Dzięki temu integruje się z pracownikami, mniej się denerwuje i jest bardziej skory do ujawniania swoich talentów.

4. Czy pracownik wie, że zadawanie pytań jest mile widziane?

Brak fizycznej obecności koleżanek i kolegów może sprawiać, że nowy pracownik nie będzie skłonny, by zadawać pytania. Dlatego warto go uczulić, że pytania są wręcz mile widziane. Pierwszego dnia nowicjusz jest wręcz bombardowany informacjami. Nie ma w tym nic dziwnego, że niektóre aspekty funkcjonowania przedsiębiorstwa mogą być dla niego niejasne.

Dlatego jako pracodawca powinieneś zadbać o stworzenie środowiska, w którym zadawanie pytań jest czymś naturalnym. Wówczas nowy pracownik poczuje się komfortowo i nie będzie bał się pytać. Dzięki temu nie tylko szybciej wdroży się w działalność firmy, ale również będzie efektywniej wykonywał swoje obowiązki.

5. Czy pamiętasz o feedbacku?

Onboarding, czyli proces wdrażania, adaptacji i aklimatyzacji pracownika w nowej firmie, bywa trudny i wymagający, zwłaszcza jeśli w całości odbywa się online. Dlatego warto go cały czas udoskonalać, by odpowiadał potrzebom i organizacji i pracowników. Nieoceniona jest w tym względzie informacja zwrotna od personelu. Dzięki feedbackowi będziesz w stanie doskonalić proces onboardingu.

Dlatego poproś zatrudnionych pracowników, by podzielili się swoimi doświadczeniami z pierwszych tygodni/miesięcy. Zapytaj, co było dla nich szczególnie ważne w tym czasie i jak oceniają działania firmy. W ten sposób dowiesz się, co przynosi efekty, a z czego lepiej zrezygnować. O feedback poproś także te osoby, które po okresie próbnym z własnej woli postanowiły odejść z pracy. Problem może tkwić bowiem właśnie w onboardingu. Warto więc to przeanalizować.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dodatek za pracę w porze nocnej po 1 lipca 2024

1 lipca 2024 r. zmianie uległa wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej. Od 1 lipca 2024 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 4300 zł brutto. W związku z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, zmianie uległa także wysokość dodatku za pracę w porze nocnej.

Świadectwo pracy [treść świadectwa pracy, załączane informacje, termin wydania]

Świadectwo pracy potwierdza zakończone zatrudnienie. Dokument ten pracodawca wydaje pracownikowi w dniu zakończenia stosunku pracy. Razem ze świadectwem pracy pracodawca przekazuje też informacje dotyczące dokumentacji pracowniczej.

Kto jest chroniony przed zwolnieniem? 5 przypadków

Kto jest chroniony przed zwolnieniem w formie wypowiedzenia umowy o pracę? Oto 5 szczególnych przypadków przewidzianych w Kodeksie pracy. Przepisy te zapewniają stabilność zatrudnienia i ochronę przed niesprawiedliwym traktowaniem.

Co najbardziej motywuje pracowników? Czego pracownik wymaga od szefa?

Oczywiste jest, że najbardziej motywują pracowników pieniądze. Co jest drugim w kolejności najlepszym motywatorem? Wyniki różnią się w zależności od pokolenia pracowników i stanowiska. Na czym zależy młodszym, a na czym starszym pracownikom? Czego pracownik wymaga od szefa? Okazuje się, że ważne jest, aby przełożony potrafił przyznać się do błędu i by stosował wobec wszystkich równe zasady. 

REKLAMA

Konfederacja Lewiatan: Trzeba zmienić sposób ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę

Konieczne jest większe powiązanie wynagrodzenia minimalnego z aktualną lub prognozowaną sytuacją gospodarczą. Mogłoby się to odbywać poprzez zmniejszenie roli rządu w tym procesie.

Czterodniowy tydzień pracy: Kodeks pracy już umożliwia pracę na cały etat przez 4 dni w tygodniu

W przestrzeni medialnej trwa debata nad skróceniem tygodnia pracy do czterech dni w tygodniu. Resort rodziny analizuje możliwość skrócenia czasu pracy do 4 dni, bądź 35 godzin. Przy tej okazji warto przypomnieć, że kodeks pracy umożliwia taką pracę.

Główny Inspektor Pracy: Praca zdalna może wpływać na wydajność pracowników

Do Państwowej Inspekcji Pracy nie wpływa wiele skarg w związku z pracą zdalną. Zdaniem Głównego Inspektora Pracy, w praktyce najlepiej sprawdza się praca zdalna okazjonalna. Praca zdalna może wpływać na wzrost wydajności pracowników.

ZUS: ponad 1,1 mln cudzoziemców (w tym 771 tys. obywateli Ukrainy) płaci polskie składki na ubezpieczenia społeczne

Na koniec czerwca 2024 roku do ubezpieczeń społecznych w ZUS było zgłoszonych 1 mln 160 tys. cudzoziemców. W ciągu miesiąca przybyło ich blisko 10 tys. a od 2008 roku ponad 1 mln 140 tys. Takie dane podał 24 lipca 2024 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Awaria uniemożliwiająca wykonywanie pracy, a wynagrodzenie pracownika

Awaria w miejscu pracy może skutecznie uniemożliwić wykonywanie obowiązków zawodowych, stając się poważnym problemem zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niespodziewane problemy techniczne, takie jak przerwy w dostawie prądu, awarie sprzętu komputerowego, czy problemy z infrastrukturą, mogą prowadzić do przestojów i zakłóceń w normalnym funkcjonowaniu firmy. W artykule omówimy, jakie prawa przysługują pracownikom w przypadku wystąpienia awarii i jakie obowiązki mają pracodawcy w takich sytuacjach.

Jakie prawa ma pracownik niepełnosprawny?

Pracownikom niepełnosprawnym przysługują dodatkowe uprawnienia w miejscu pracy. Uprawnienia te przysługują od dnia złożenia pracodawcy orzeczenia o niepełnosprawności.

REKLAMA