REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zatrudnienie pracowników 2022/2023. Outsourcing procesowy

EWL Group
Zmieniamy europejski rynek pracy dla Ciebie
Zatrudnienie pracowników 2022/2023. Outsourcing procesowy
Zatrudnienie pracowników 2022/2023. Outsourcing procesowy
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Polski rynek pracy stoi pod koniec 2022 roku (na progu 2023 roku) przed wieloma wyzwaniami. Większość polskich przedsiębiorstw znalazła się w trudnej sytuacji. Na ich funkcjonowanie w ostatnim czasie silnie wpływa wysoka inflacja, ograniczony dostęp do surowców oraz wzrost kosztów energii. Dodatkowo niestabilna sytuacja wywołana wojną w Ukrainie oraz pandemią COVID-19 spowodowała poważne deficyty kadrowe, które utrudniły zachowanie ciągłości funkcjonowania firm, a nawet wymusiły zaprzestanie ich działalności. Pytanie brzmi zatem, jak zapewnić stabilność procesów i skutecznie rozwinąć biznes w tym trudnym gospodarczo czasie? Odpowiedzią może być outsourcing procesowy.

Jak skutecznie rozwiązać problem braków kadrowych w firmie i rozwinąć biznes?

– Skala i dynamika zmian społeczno-gospodarczych budzi dziś poważne obawy przedsiębiorców, a skuteczne prowadzenie biznesu staje się wyzwaniem. Trudności organizacyjne czy kadrowe, choć w różnym stopniu, towarzyszą większości polskich branż. Pracodawcy są zmuszeni mierzyć się ze zwiększoną rotacją i częstym niedopasowaniem kompetencji pracowników. Nie pozostaje to, rzecz jasna, bez wpływu na kondycję firm i wyniki finansowe – wyjaśnia Michał Wierzchowski, dyrektor sprzedaży w EWL Group.

REKLAMA

Autopromocja

150 tys. wakatów

Według Głównego Urzędu Statystycznego liczba wakatów na koniec pierwszego półrocza 2022 r. wyniosła w Polsce blisko 150 tysięcy. Największe braki kadrowe dotyczą obecnie branży budowlanej, produkcyjnej, transportowej i logistycznej. Przedsiębiorcy, którzy borykają się z dotkliwym niedoborem wykwalifikowanych specjalistów są często zmuszeni wybierać między czasochłonną rekrutacją, a wdrożeniem rotacyjnego systemu pracy w ramach zatrudnionej już kadry.

Wyższe koszty pracodawców w 2023 roku

– Warto dodać, że już w 2023 roku nastąpi dwukrotna, w sumie o prawie 20% vs. 2022 r., podwyżka płacy minimalnej, która przełoży się na wyższe koszty pracodawców i składki ZUS. Od 1 stycznia 2023 r. minimalne wynagrodzenie wzrośnie do kwoty 3490 zł brutto (22,80 zł/h), a od lipca do 3600 zł brutto (23,50 zł/h). Wiele firm może nie być w stanie udźwignąć dodatkowych kosztów. Wówczas rozsądnym rozwiązaniem może być skupienie się na swoich kluczowych procesach i outsourcowanie tych mniej ważnych – podkreśla Michał Wierzchowski.

Outsourcing procesowy – czym jest, zalety i ryzyka

Zdaniem eksperta, skutecznych sposobów na długoterminowe eliminowanie problemu jest niewiele. Chcąc zagwarantować spójność działań firmy w obliczu deficytów kadrowych czy rotacji wykwalifikowanych pracowników warto skupić się na nowoczesnych rozwiązaniach, na miarę wyzwań dzisiejszego rynku pracy. Jednym z nich jest outsourcing procesowy.

–  Outsourcing procesowy może być korzystnym rozwiązaniem szczególnie dla średnich i dużych przedsiębiorstw. W praktyce polega na wydzieleniu części biznesu i oddaniu jej w całości do realizacji oraz pod zarządzanie podmiotowi zewnętrznemu, który rozlicza się z efektu swojej pracy. Dzięki temu firma skupia się na swoim core-business'ie, czyli na tym, na czym zna się najlepiej. Outsourcing procesowy jest obecnie jednym z najszybciej rozwijających się modeli biznesowych – podkreśla ekspert.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku takiej usługi to po stronie podmiotu zewnętrznego leży realizacja wszelkich czasochłonnych i często problematycznych z perspektywy klienta zadań, takich jak: dobór personelu spełniającego wymagania projektu, jego onboarding, szkolenia BHP, udostępnianie narzędzi niezbędnych do realizacji, ustalenie harmonogramu pracy, obsługa kadrowo-płacowa czy nadzór nad terminowym wykonaniem usługi.

– Pracodawcy coraz częściej świadomie sięgają po outsourcing, aby usprawnić działanie firmy. Wśród Klientów EWL z roku na rok obserwujemy coraz większe zainteresowanie usługą outsourcingu, którą świadczymy już od ponad 10 lat, m.in. dla klientów z szeroko pojmowanej branży produkcyjnej czy logistycznej. Wiemy, jak ważne jest szybkie i skuteczne reagowanie na zmiany rynkowe, dlatego tak istotne jest elastyczne i dopasowane do indywidualnych potrzeb klienta rozwiązanie – dodaje ekspert.

REKLAMA

Dzięki powierzeniu określonych procesów i zadań do realizacji na zewnątrz, przedsiębiorcy zyskują czas, środki i zasoby do dalszego rozwoju firmy. Otrzymują też dostęp do wiedzy eksperckiej, unikalnego know-how, technologii oraz wykwalifikowanych i zmotywowanych pracowników, którzy przyczyniają się do wyższej efektywności procesów.

– Outsourcing to wygodne rozwiązanie, które pozwala klientowi skupić się na celach strategicznych firmy poprzez oddanie odpowiedzialności podmiotowi zewnętrznemu. Jest też bezpieczną usługą, o ile współpracę zawieramy ze znającym się na rzeczy partnerem biznesowym. Najczęstszym ryzykiem związanym z korzystaniem z usług outsourcingu jest możliwość zakwestionowania umów i uznania przez organy kontrolne m.in. PIP, ZUS czy Straż Graniczną, że pracodawca wprowadzając outsourcing, tak naprawdę próbował ominąć ograniczenia wynikające z przepisów ustawy o zatrudnianiu pracowników tymczasowych. Często w takich przypadkach outsourcing ma charakter pozorny, gdyż w rzeczywistości jest on tak naprawdę pracą tymczasową, tylko inaczej nazwaną.

Praca tymczasowa, outsourcing pracowniczy, outsourcing procesowy – czym się różnią

Dr Maciej Chakowski, Partner Zarządzający kancelarii C&C Chakowski & Ciszek, zauważa, że branża zatrudnienia zewnętrznego w Polsce jest dziś bardzo zróżnicowana organizacyjnie i prawnie.

– W zasadzie możemy rozróżnić trzy podstawowe formy, w których usługi te są obecnie wykonywane:

  • praca tymczasowa – rozwiązanie oparte na ustawie o zatrudnianiu pracowników tymczasowych. Bezpieczne prawnie, ale posiadające wiele ograniczeń wynikających z regulacji ustawowej i przez to często mało elastyczne biznesowo,
  • outsourcing pracowniczy – rozwiązanie nieposiadające wyraźnego oparcia w obowiązującym prawie, zbliżone w sensie faktycznym do pracy tymczasowej. Takie rozwiązanie jest zdecydowanie ryzykowne prawnie i podatkowo ze względu na ewentualne zarzuty obejścia prawa albo pozorności relacji gospodarczej. Ryzyka oczywiście dotyczą klienta, czyli insourcera,
  • outsourcing procesowy – rozwiązanie oparte na ogólnych zasadach Kodeksu cywilnego i swobody gospodarczej. Jest ono wyraźnie odrębne od pracy tymczasowej i nie stanowi jej obejścia. Przy odpowiedniej konstrukcji modelu, umowy, a także sposobu jej realizacji nie stanowi zagrożenia dla outsourcera i przede wszystkim klienta, czyli insourcera.

Podsumowując, dopuszczalne w mojej opinii, są albo praca tymczasowa albo outsourcing procesowy – dodaje dr Maciej Chakowski.

Trudno określić dziś rzeczywistą skalę problemu, choć ostatnie sprawozdanie PIP sygnalizuje aktualność tego problemu, publikując dane z zakresu łamania prawa pracy, w tym także te dotyczące usług outsourcingu. Jak wynika z danych, w 2021 roku inspektorzy pracy przeprowadzili ponad 55 tysięcy kontroli wśród pracodawców, u których stwierdzono ponad 600 tysięcy przypadków naruszeń przepisów prawa pracy.

Jak zauważa Michał Wierzchowski, przed zawarciem współpracy z podmiotem zewnętrznym, warto sprawdzić jego wiarygodność i doświadczenie na rynku pracy. To istotne kryteria wyboru, biorąc pod uwagę tempo zmian wdrażanych w Kodeksie pracy w ostatnim czasie oraz zaostrzoną politykę sankcyjną organów kontroli.

– Jednym z rozwiązań, do którego zachęcamy naszych klientów jest właśnie outsourcing procesowy, umożliwiający optymalizację kosztów działania firmy oraz stabilność jej procesów w czasie nasilonych zmian gospodarczych i przepisowych, których jesteśmy obecnie świadkami – podsumowuje Michał Wierzchowski.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dodatek za pracę w porze nocnej po 1 lipca 2024

1 lipca 2024 r. zmianie uległa wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej. Od 1 lipca 2024 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 4300 zł brutto. W związku z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, zmianie uległa także wysokość dodatku za pracę w porze nocnej.

Świadectwo pracy [treść świadectwa pracy, załączane informacje, termin wydania]

Świadectwo pracy potwierdza zakończone zatrudnienie. Dokument ten pracodawca wydaje pracownikowi w dniu zakończenia stosunku pracy. Razem ze świadectwem pracy pracodawca przekazuje też informacje dotyczące dokumentacji pracowniczej.

Kto jest chroniony przed zwolnieniem? 5 przypadków

Kto jest chroniony przed zwolnieniem w formie wypowiedzenia umowy o pracę? Oto 5 szczególnych przypadków przewidzianych w Kodeksie pracy. Przepisy te zapewniają stabilność zatrudnienia i ochronę przed niesprawiedliwym traktowaniem.

Co najbardziej motywuje pracowników? Czego pracownik wymaga od szefa?

Oczywiste jest, że najbardziej motywują pracowników pieniądze. Co jest drugim w kolejności najlepszym motywatorem? Wyniki różnią się w zależności od pokolenia pracowników i stanowiska. Na czym zależy młodszym, a na czym starszym pracownikom? Czego pracownik wymaga od szefa? Okazuje się, że ważne jest, aby przełożony potrafił przyznać się do błędu i by stosował wobec wszystkich równe zasady. 

REKLAMA

Konfederacja Lewiatan: Trzeba zmienić sposób ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę

Konieczne jest większe powiązanie wynagrodzenia minimalnego z aktualną lub prognozowaną sytuacją gospodarczą. Mogłoby się to odbywać poprzez zmniejszenie roli rządu w tym procesie.

Czterodniowy tydzień pracy: Kodeks pracy już umożliwia pracę na cały etat przez 4 dni w tygodniu

W przestrzeni medialnej trwa debata nad skróceniem tygodnia pracy do czterech dni w tygodniu. Resort rodziny analizuje możliwość skrócenia czasu pracy do 4 dni, bądź 35 godzin. Przy tej okazji warto przypomnieć, że kodeks pracy umożliwia taką pracę.

Główny Inspektor Pracy: Praca zdalna może wpływać na wydajność pracowników

Do Państwowej Inspekcji Pracy nie wpływa wiele skarg w związku z pracą zdalną. Zdaniem Głównego Inspektora Pracy, w praktyce najlepiej sprawdza się praca zdalna okazjonalna. Praca zdalna może wpływać na wzrost wydajności pracowników.

ZUS: ponad 1,1 mln cudzoziemców (w tym 771 tys. obywateli Ukrainy) płaci polskie składki na ubezpieczenia społeczne

Na koniec czerwca 2024 roku do ubezpieczeń społecznych w ZUS było zgłoszonych 1 mln 160 tys. cudzoziemców. W ciągu miesiąca przybyło ich blisko 10 tys. a od 2008 roku ponad 1 mln 140 tys. Takie dane podał 24 lipca 2024 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Awaria uniemożliwiająca wykonywanie pracy, a wynagrodzenie pracownika

Awaria w miejscu pracy może skutecznie uniemożliwić wykonywanie obowiązków zawodowych, stając się poważnym problemem zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niespodziewane problemy techniczne, takie jak przerwy w dostawie prądu, awarie sprzętu komputerowego, czy problemy z infrastrukturą, mogą prowadzić do przestojów i zakłóceń w normalnym funkcjonowaniu firmy. W artykule omówimy, jakie prawa przysługują pracownikom w przypadku wystąpienia awarii i jakie obowiązki mają pracodawcy w takich sytuacjach.

Jakie prawa ma pracownik niepełnosprawny?

Pracownikom niepełnosprawnym przysługują dodatkowe uprawnienia w miejscu pracy. Uprawnienia te przysługują od dnia złożenia pracodawcy orzeczenia o niepełnosprawności.

REKLAMA