REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Umowa o pracę, Ubezpieczenia społeczne

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Czy zleceniobiorców należy skierować na szkolenie bhp i badania lekarskie

Zleceniobiorców pracujących np. przy remoncie hal produkcyjnych należy kierować na badania lekarskie, szkolenia bhp i zapoznać z oceną ryzyka zawodowego zleceniobiorców. Nie będzie to natomiast konieczne w przypadku księgowego zatrudnionego na zlecenie.

Porozumienie wyjątkowe z niemiecką instytucją ubezpieczeniową

Prowadzę w Polsce firmę wykonującą roboty ogólnobudowlane i wykończeniowe. Zatrudniam 50 pracowników. Z uwagi na to, że w ostatnim roku moja firma wykonywała niewielką liczbę umów w Polsce, zacząłem poszukiwać możliwości realizacji kontraktów na terenie innych krajów Unii Europejskiej. Znalazłem kontrahentów z Niemiec, Francji, Belgii i Holandii, dla których chciałbym wykonywać prace. Ze wstępnych uzgodnień z kontrahentami wynika, że pracownicy mojej firmy mogliby wykonywać prace na terenie tych państw przez okres od 3 do 5 lat. Czy w tym okresie będą oni mogli nadal podlegać ubezpieczeniom w Polsce (w ZUS)?

Praca na etacie i umowie zlecenia - zasady opłacania składek

Ubezpieczenia z tytułu zlecenia są dobrowolne przez cały okres zatrudnienia na podstawie umowy o pracę, jeżeli podstawa wymiaru składek ze stosunku pracy, w przeliczeniu na okres miesiąca, wynosi co najmniej minimalne wynagrodzenie za pracę.

Kiedy należy odprowadzić składki od umowy zlecenia połączonej z etatem

Ubezpieczenia z tytułu zlecenia są dobrowolne przez cały okres zatrudnienia na podstawie umowy o pracę, jeżeli podstawa wymiaru składek ze stosunku pracy, w przeliczeniu na okres miesiąca, wynosi co najmniej minimalne wynagrodzenie za pracę.

REKLAMA

Kiedy można zmienić długość okresu wypowiedzenia

Przepisy Kodeksu pracy dopuszczają w określonych przypadkach możliwość skracania lub wydłużania okresów wypowiedzenia. Niezależnie od tych przepisów okres wypowiedzenia może być pod pewnymi warunkami modyfikowany przez strony stosunku pracy. 

Przedsiębiorcy otrzymają zasiłek chorobowy po 90 dniach ubezpieczenia chorobowego

Zasadą jest, że osoba ubezpieczona uzyskuje prawo do zasiłku chorobowego po 30 dniach podlegania ubezpieczeniu chorobowemu. W przypadku przedsiębiorców ten okres wynosi jednak aż 90 dni.

Skracanie i wydłużanie okresu wypowiedzenia

W umowie o pracę można zawrzeć zapisy wydłużające okres jej wypowiedzenia. Skuteczność takiego postanowienia zależy od tego, czy w chwili zawierania umowy regulacja taka była korzystna dla pracownika.

Czy pracownik musi odpracować urlop udzielony w wyższym wymiarze

Pracodawca musi dołożyć szczególnej staranności, wyliczając pracownikowi wymiar urlopu wypoczynkowego, ponieważ – jak się przyjmuje w wykładni prawa pracy – pracodawca nie może kazać pracownikowi odpracować urlopu, którego  udzielił w zbyt wysokim wymiarze.

REKLAMA

Czy sąd może orzec o zmianie zasad wynagradzania pracownika

W przypadku zróżnicowania wynagrodzenia pracowników z przyczyn dyskryminujących pracownikowi przysługuje roszczenie o odszkodowanie. W takiej sytuacji sąd pracy może również orzec o zmianie zasad wynagradzania pracownika na przyszłość.

W jakiej formie można prowadzić dokumentację kadrową

Pracodawca może prowadzić część dokumentacji kadrowej w wersji elektronicznej. Jest to dopuszczalne m.in. w przypadku ewidencji czasu pracy. Nie można jednak ograniczyć się do formy elektronicznej w przypadku wszelkich dokumentów, na których jest wymagany podpis pracownika.

W jaki sposób ZUS obliczy wysokość emerytury

Nasza pracownica, urodzona 15 kwietnia 1952 r., chce przejść na emeryturę wraz z osiągnięciem powszechnego wieku emerytalnego (60 lat). Słyszeliśmy, że osoby urodzone między 1949 r. a 1968 r. mogą wybrać sposób, w jaki ich emerytura zostanie ustalona. Czy nowy sposób obliczenia emerytury byłby korzystniejszy dla naszej pracownicy? Co należy zrobić, by emerytura dla takiej pracownicy została ustalona na nowych zasadach?

W jaki sposób udzielać urlopów okolicznościowych

Pracodawca jest zobowiązany udzielić urlopu okolicznościowego w terminie zaproponowanym przez pracownika. Warunkiem wyrażenia zgody na jego wykorzystanie jest związek terminu urlopu i wydarzenia, z którego powodu jest udzielany. Ważne jest również to, że pracownik powinien złożyć wniosek o udzielenie urlopu.

Jakie są skutki udzielenia urlopu w wyższym wymiarze

Pracodawca musi udzielić urlopu w wymiarze, na jaki zgodził się, podpisując wniosek urlopowy pracownika. W przypadku udzielenia urlopu w zbyt wysokim wymiarze pracodawca nie może żądać odpracowania nienależnych pracownikowi dni urlopu.

Kontrakt menedżerski a składki ZUS

Interpretacja przepisów prezentowana przez ZUS nakazuje każdorazowo traktować kontrakt menedżerski jako odrębny tytuł do ubezpieczeń, nawet jeżeli jest on realizowany w ramach prowadzonej przez menedżera działalności gospodarczej. ZUS opiera się w tym zakresie na przepisach i interpretacjach podatkowych, mimo że taka praktyka została zakwestionowana przez Sąd Najwyższy.

Kiedy można zgodnie z prawem zatrudniać na podstawie umowy cywilnoprawnej

Zawarcie przez pracodawcę umowy cywilnoprawnej nie jest dopuszczalne, jeżeli wykonywana praca spełnia warunki właściwe dla stosunku pracy. W takim przypadku należy bezwzględnie zawrzeć z pracownikiem umowę o pracę.

Czy należy informować pracownika, że nie będzie z nim podpisana kolejna umowa

Czy istnieją przepisy nakładające na pracodawcę obowiązek poinformowania pracownika w terminie dwóch tygodni przed rozwiązaniem umowy na okres próbny, że nie będzie z nim podpisana kolejna umowa?

Jak rozliczyć niedopłatę/nadpłatę podatku za 2011 r.

W rozliczeniach rocznych PIT-40, sporządzanych przez płatnika na wniosek podatnika, często występują niedopłaty i nadpłaty podatku. Na płatniku ciąży wówczas obowiązek ich rozliczenia, tj. pobrania niedopłaty podatku z dochodów podatnika lub zaliczenia nadpłaty na poczet zaliczki na podatek albo zwrotu w gotówce podatnikowi.

Jednorazowe odszkodowanie dla pracownika za wypadek przy pracy

Pracownikowi, który wskutek wypadku przy pracy doznał stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu, przysługuje jednorazowe odszkodowanie.

Zatrudnianie na umowę zlecenia i o dzieło - korzyści i zagrożenia

Pracodawca, który chce ograniczyć koszty zatrudnienia, powinien rozważyć, czy warto zatrudniać osoby na podstawie umów cywilnoprawnych. Taka forma zatrudnienia daje bowiem zatrudniającym sporo korzyści.

Zatrudnienie studenta-zleceniobiorcy na podstawie umowy o pracę

Od listopada 2011 r. zatrudnialiśmy na podstawie umowy zlecenia 23-letniego studenta studiów zaocznych. Z tytułu tej umowy zleceniobiorca w ogóle nie był zgłoszony do ZUS. Ponieważ sprawdził się przy wykonywaniu swoich obowiązków, od 13 lutego zatrudniliśmy go na umowę o pracę. Jednak umowa zlecenia zawarta w listopadzie 2011 r. nadal trwa. Czy nasz nowy pracownik, nadal będąc studentem, podlega ubezpieczeniom z tytułu umowy zlecenia? Jeżeli tak, to jakim i czy należy dokonać dwóch osobnych zgłoszeń do ZUS? Wynagrodzenie za wykonanie umowy zlecenia w styczniu wypłaciliśmy 10 lutego br. Jak rozliczyć składki, jeżeli wynagrodzenie ze zlecenia za styczeń zostało wypłacone 10 lutego, pierwsze wynagrodzenie z tytułu umowy o pracę ostatniego dnia lutego, wynagrodzenie za wykonywanie zlecenia w lutym wypłacimy 15 marca, a wynagrodzenie za pracę – 30 marca?

Przerwy w pracy - uprawnienia pracowników

Pracownik, wykonujący pracę przez co najmniej 6 godzin, ma prawo do jednej 15-minutowej przerwy, za którą przysługuje wynagrodzenie. Pracodawca może jednak ustalić dla pracowników dłuższą przerwę w przepisach wewnątrzzakładowych.

Rozliczenie niedopłaty/nadpłaty podatku za 2011 r.

W rozliczeniach rocznych PIT-40, sporządzanych przez płatnika na wniosek podatnika, często występują niedopłaty i nadpłaty podatku. Na płatniku ciąży wówczas obowiązek ich rozliczenia, tj. pobrania niedopłaty podatku z dochodów podatnika, a w przypadku nadpłaty podatku – zaliczenia jej na poczet zaliczki na podatek albo zwrotu w gotówce podatnikowi.

Nowe zasady waloryzacji świadczeń emerytalno-rentowych

Od 1 marca 2012 r. wszyscy emeryci i renciści, a także osoby uprawnione do świadczeń i zasiłków przedemerytalnych otrzymają jednakową podwyżkę w wysokości 71 zł.  W poprzednich latach waloryzacja świadczeń emerytalno-rentowych była przeprowadzana przy zastosowaniu procentowego wskaźnika waloryzacji.

Jak obniżyć wpłaty na PFRON

Nie każdy pracodawca jest płatnikiem składek na PFRON. Po pierwsze, zależy to od stanu zatrudnienia, a po drugie, od tego, czy firma zatrudnia osoby niepełnosprawne.

Jak obliczyć wynagrodzenie chorobowe dla nakładcy

Od 1 sierpnia 2011 r. zatrudniamy 5 osób, które wykonują pracę nakładczą. Jeden z tych pracowników rozchorował się i przedłożył nam zwolnienie lekarskie na okres od 1 do 10 lutego br. Jest on wynagradzany stawką jednostkową, która wynosi 0,25 gr. Miesięcznie dopłacamy pracownikom 150 zł z tytułu korzystania przez nich w pracy z własnych urządzeń. Jakie świadczenie wypłacić chałupnikowi? W jaki sposób je obliczyć?

ZUS zaprasza na bezpłatne szkolenia

ZUS zaprasza na bezpłatne szkolenia z zakresu m.in.: zasiłków; zasad zgłoszeń do ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego; rozpoczynania działalności gospodarczej; zasad udzielania ulg w spłacie zaległości i umarzania należności z tytułu składek.

Kiedy można zatrudnić pracownika na kolejny okres próbny

Zatrudniliśmy pracownicę na stanowisku specjalisty ds. marketingu na 3-miesięczny okres próbny od 1 grudnia 2011 r. do 29 lutego 2012 r., ale nie spełniła naszych oczekiwań. Pracownica złożyła prośbę o przeniesienie do pracy w sekretariacie, gdzie będzie wakat od 1 marca 2012 r. Pracownica ma kwalifikacje do wykonywania takiej pracy. Czy będzie można ją zatrudnić na kolejny okres próbny?

Kiedy można rozwiązać umowę z pracownikiem w wieku przedemerytalnym

Nie wolno wypowiedzieć umowy pracownikowi, któremu brakuje do osiągnięcia wieku emerytalnego nie więcej niż 4 lata. Nie oznacza to jednak, że pracodawca nie może zwolnić tego pracownika w innym trybie, np. dyscyplinarnie.

Czy małżonek w separacji ma prawo do zasiłku pogrzebowego

Separacja nie przerywa małżeństwa. W celu ustalenia prawa do zasiłku pogrzebowego ZUS powinien traktować małżonka w separacji jak członka rodziny – stwierdził Sąd Najwyższy.

Od kiedy należy liczyć 24-miesięczny okres umowy na czas określony

Maksymalny, 24-miesięczny okres wykonywania pracy na podstawie umów o pracę na czas określony zawartych z tym samym pracodawcą, dopuszczony w ustawie antykryzysowej, należy liczyć od dnia wejścia w życie tej ustawy (wyrok Sądu Najwyższego z 17 stycznia 2012 r., I PK 67/11).

Czy pracownik otrzyma zasiłek opiekuńczy, jeżeli jego żona wykorzystała już 14 dni opieki

Pracownik 31 stycznia br. przedłożył nam zwolnienie lekarskie na 2 tygodnie z tytułu opieki nad chorym ojcem. Czy pracownik ma prawo do zasiłku opiekuńczego, jeżeli jego żona wykorzystała w styczniu 14 dni z tytułu opieki nad chorym 16-letnim synem?

Czy ustawę o czasie pracy kierowców stosować do osoby zatrudnionej na stanowisku kierowca-mechanik

Zatrudniamy pracownika na stanowisku kierowca-mechanik. Nie ma on ścisłego podziału, w jakiej części dnia czy w które dni wykonuje pracę kierowcy, a kiedy pracę mechanika. Zależy to od bieżących potrzeb pracodawcy. Oba rodzaje pracy wykonuje w podobnym wymiarze godzin. Czy do tego pracownika powinniśmy stosować ustawę o czasie pracy kierowców?

Powierzenie pracownikowi innej pracy

Zmiana rodzaju pracy pracownika jest często konieczna w warunkach funkcjonowania zakładu pracy. Pracodawca może pracownikowi powierzyć inną pracę zarówno czasowo, jak i na stałe.

Kiedy pracodawca może zawiesić przepisy prawa pracy

Pracodawca, który ma kłopoty finansowe, może zawiesić przepisy prawa pracy lub postanowienia umów o pracę. Potrzebna jest jednak do tego zgoda organizacji związkowych lub przedstawicieli pracowników.

Dodatkowa umowa zlecenia z pracodawcą a podstawa wynagrodzenia chorobowego

Podpisaliśmy z naszym pracownikiem dodatkową umowę zlecenia od 1 stycznia 2011 r. do 31 marca 2012 r. Od 22 stycznia 2012 r. pracownik przebywa na zwolnieniu lekarskim. W jaki sposób powinniśmy wyliczyć pracownikowi podstawę wymiaru wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy? Jeżeli w dalszym ciągu będzie chorował, to czy po rozwiązaniu umowy zlecenia powinniśmy przeliczyć pracownikowi wysokość zasiłku chorobowego?

Zasiłek dla bezrobotnych dla przedsiębiorcy w wieku 60+

Prowadzę działalność gospodarczą, w czerwcu 2010 r. ukończyłem 60 lat. Dotarły do mnie informacje że z racji osiągnięcia tego wieku obligatoryjnie obejmuje mnie zwolnienie z opłacania składek na FP z tytułu prowadzonej działalności. Pracownica ZUS poinformowała mnie, że nie powinienem już na bieżąco opłacać tej składki, a w przypadku składek opłaconych po ukończeniu 60. roku życia powinienem wystąpić o przeksięgowanie wpłat. Czy to będzie prawidłowe postępowanie? Jeżeli nadal nie będę opłacał składki na FP, czy zostanę pozbawiony prawa do zasiłku dla bezrobotnych? Może lepiej dla mnie byłoby tę składkę jednak opłacać?

Czy zawarcie umowy przedwstępnej oznacza zawsze obowiązek zatrudnienia pracownika

Pracodawca nie musi wywiązywać się z umowy przedwstępnej dotyczącej zatrudnienia kandydata do pracy, jeżeli nie ma obiektywnej możliwości jego zatrudnienia. Nadejście terminu określonego w umowie przedwstępnej nie oznacza bowiem automatycznego zawarcia umowy o pracę (wyrok Sądu Najwyższego z 5 lipca 2011 r., sygn. akt I PK 2/11).

Jak wystawić zaświadczenie dla ZUS o przychodzie emeryta/rencisty

Do końca lutego 2012 r. emeryci i renciści muszą poinformować ZUS o przychodzie uzyskanym w 2011 r. dostarczając zaświadczenie płatnika składek lub – jeśli samodzielnie opłacają składki – własne oświadczenie. Na podstawie jednego z tych dokumentów ZUS dokonuje rozliczenia przychodu świadczeniobiorcy.

Kiedy stosować koszty pracownicze do przychodów z innych tytułów

Zryczałtowane koszty uzyskania przychodów, co do zasady, należy stosować do przychodów ze stosunku pracy, stosunku służbowego, pracy nakładczej i spółdzielczego stosunku pracy. Należy jednak pamiętać, że koszty pracownicze należy również potrącać od przychodów z innych tytułów.

Czy należy dofinansowywać kształcenie, gdy pracownik jest na zwolnieniu lekarskim

Pracodawca zawarł z pracownikiem umowę w celu podnoszenia kwalifikacji w formach szkolnych, z której wynika że zakład pracy pokrywa 50% opłat za naukę. Pracownik od kilku miesięcy przebywa na zwolnieniu lekarskim wystawionym przez lekarza psychiatrę z zaznaczeniem, że może chodzić. Czy w przypadku gdy pracownik przebywa na zwolnieniu lekarskim, zakład pracy powinien dofinansowywać naukę?

Czy do okresu wyczekiwania pracownika wliczyć okres ubezpieczenia chorobowego z umowy zlecenia

Zawarliśmy ze zleceniobiorcą umowę na okres 1 miesiąca, w trakcie wykonywania której nie podlegał ubezpieczeniu chorobowemu. Po upływie tego okresu, tj. od 1 grudnia 2011 r. zawarliśmy z nim drugą umowę i wówczas zleceniobiorca zdecydował się, by podlegać ubezpieczeniu chorobowemu. Po upływie kolejnego miesiąca, tj. od 1 stycznia 2012 r. podpisaliśmy z nim umowę o pracę, a następnie pracownik przedłożył nam zwolnienie lekarskie od 15 stycznia br. Czy przysługuje mu już świadczenie chorobowe?

Czy pracownik może żądać wydania polecenia służbowego na piśmie

Kierowniczka działu księgowości naszej firmy zleciła pracownicy swojego działu wykonanie części pilnej pracy za inną pracownicę, która wzięła 3 dni urlopu na żądanie. Pracownica poprosiła o wydanie tego polecenia na piśmie i odmówiła wykonania ustnego polecenia. Czy kierowniczka powinna na piśmie zlecić swojej podwładnej wykonanie innej pracy?

Zasady opłacania składek na ubezpieczenie wypadkowe

Składka na ubezpieczenie wypadkowe w całości opłacana jest przez pracodawcę. Nie jest ona jednak jednakowa dla wszystkich pracodawców.

Jakie są zasady opłacania składek na ubezpieczenie rentowe

System ubezpieczeń społecznych obejmuje między innymi ubezpieczenie rentowe. To właśnie z tego ubezpieczenia otrzymujemy świadczenia w razie niezdolności do pracy.

Składka na ubezpieczenie wypadkowe nie jest jednakowa dla wszystkich

Ubezpieczenie wypadkowe to ubezpieczenie to ubezpieczenie z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych. Składki na ubezpieczenie wypadkowe w całości opłacają płatnicy składek, czyli w przypadku ubezpieczenia wypadkowe pracowników składki opłacają pracodawcy.

Co daje objęcie ubezpieczeniem emerytalno-rentowym

Opłacanie składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe zapewnia ubezpieczonemu lub członkom jego rodziny prawo do świadczeń z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Do najważniejszych świadczeń zaliczymy przede wszystkim emeryturę oraz rentę z tytułu niezdolności do pracy.

Jak długo należy przechowywać dokumentację ubezpieczeniową

Od 1 stycznia 2012 r. kopie dokumentów rozliczeniowych przekazanych do ZUS trzeba przechowywać przez 5 lat. Dotychczas obowiązujący okres przechowywania dokumentacji został skrócony o połowę ustawą z 16 września 2011 r. o redukcji niektórych obowiązków obywateli i przedsiębiorców. Jednak w praktyce lepiej jest stosować znacznie dłuższy okres przechowywania dokumentów.

Postępowanie w razie wypadku przy pracy pracownika i zleceniobiorcy

Ustawa wypadkowa ma zastosowanie nie tylko do pracowników, ale także do innych osób, które podlegają ubezpieczeniu wypadkowemu na podstawie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. W zależności od tego, z jakiego tytułu dana osoba podlega ubezpieczeniu wypadkowemu, w razie wystąpienia wypadku przy pracy należy stosować nieco odmienne procedury związane ze zgłoszeniem wypadku, ustaleniem jego okoliczności oraz dokumentowaniem wystąpienia wypadku.

Zmiana limitów dorabiania do renty socjalnej

Od 2012 r. osoby uprawnione do renty socjalnej mogą znacznie więcej niż dotychczas dorobić do swojego świadczenia. Wszystko za sprawą podwyższenia progu zarobkowego, którego przekroczenie powoduje zawieszenie renty.

Spór z pracownikiem: zawarcie ugody czy droga sądowa?

Pracownik i pracodawca, między którymi zaistniał spór, powinni dążyć do jego polubownego rozwiązania. Jeśli jednak nie jest to możliwe, stronom pozostaje droga sądowa. Przed wstąpieniem na ścieżkę procesową warto wiedzieć, jakie warunki trzeba spełnić, by móc dochodzić swoich praw przed sądem pracy, a także kto i w jakim zakresie może reprezentować stronę w postępowaniu.

REKLAMA