Kategorie

Umowa o pracę, Emerytury

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Emeryt-zleceniobiorca, który jest jednocześnie zatrudniony na umowę o pracę jest objęty obowiązkowymi ubezpieczeniami społecznymi i zdrowotnym zarówno z obydwu umów. Decydujące znaczenie ma tu wysokość miesięcznego wynagrodzenia z tytułu umowy o pracę.
Emeryci lub renciści mogą dorabiać do emerytury bez ograniczeń, jeżeli osiągnęli powszechny wiek emerytalny. W pozostałych przypadkach ZUS zawiesi lub zmniejszy emeryturę. Od 1 grudnia 2017 do 28 lutego 2018 r. obowiązują nowe limity dorabiania.
Emeryci, którzy osiągnęli powszechny wiek emerytalny mogą dorabiać bez ograniczeń. Dla pozostałych osób dorabiających do emerytury lub renty, od 1 września 2017 r. do 30 listopada 2017 r. obowiązują nowe limity. Ich przekroczenie spowoduje zmniejszenie lub zawieszenie prawa do emerytury.
Rząd przedstawił swoje plany na resztę kadencji. Sejm pracuje nad ustawą, zakładającą oskładkowanie umów zleceń. W planach rządu jest także wzrost zastosowania umów o pracę, m.in. przez zmiany w prawie zamówień publicznych. Po ograniczeniu roli OFE rząd szuka dodatkowych wpływów do państwowego systemu emerytalnego.
Wcześniejsza emerytura przysługuje po ukończeniu 60 lat pracownikom zatrudnionym w szczególnych warunkach po spełnieniu określonych warunków. Czy pracownik pozostający w stosunku pracy może mieć przyznaną i wypłacaną przez ZUS emeryturę?
Zmiana terminów osiągania wieku uprawniającego do zakończenia aktywności zawodowej niesie za sobą również potrzebę dostosowania przepisów z ustaw pragmatycznych określających możliwość rozwiązania stosunku pracy z osobami wykonującymi zawody i prace wymagające szczególnych umiejętności.
Do końca lutego 2012 r. emeryci i renciści muszą poinformować ZUS o przychodzie uzyskanym w 2011 r. dostarczając zaświadczenie płatnika składek lub – jeśli samodzielnie opłacają składki – własne oświadczenie. Na podstawie jednego z tych dokumentów ZUS dokonuje rozliczenia przychodu świadczeniobiorcy.
W maju 2011 r. ukończyłam 60 lat i nabyłam prawo do emerytury. ZUS ustalił mi świadczenie całkowicie na nowych zasadach. Rozwiązałam stosunek pracy, ale od 1 czerwca br. zatrudniłam się ponownie. W styczniu przyszłego roku chciałabym zgłosić wniosek o przeliczenie swojego świadczenia z uwzględnieniem nowych składek emerytalnych. Czy ZUS dokona wtedy ponownego ustalenia emerytury, czy też wyda decyzję odmowną ze względu na to, że nie upłynie jeszcze wówczas pełny rok od przyznania świadczenia?
Emeryci kontynuujący pracę, którym ZUS zawiesił świadczenie od 1 października 2011 r., będą mogli ubiegać się o ponowne obliczenie swojej emerytury, najwcześniej po 18 miesiącach zawieszenia świadczenia i dopiero po zwolnieniu się z pracy.
Dzisiaj, 30 września, mija termin rozwiązania stosunku pracy przez osoby uprawnione do emerytury. Jeżeli tego nie zrobią, od 1 października ZUS zawiesi im świadczenie.
Zatrudniamy na 1/2 etatu pracownika, który pobiera rentę z tytułu niezdolności do pracy „z ogólnego stanu zdrowia”. W październiku br. ukończy on 65 lat i chciałby przejść na emeryturę. Czy będzie miał taką możliwość i w jaki sposób ZUS obliczy mu to świadczenie? Czy będzie mógł u nas dalej pracować? Jaki wpływ będzie miała wykonywana przez niego praca na pobieranie świadczenia emerytalnego?
Osoby uprawnione do emerytury, które nie rozwiązały jeszcze stosunku pracy, powinny zrobić to do końca września br. W przeciwnym razie ZUS zawiesi im świadczenie od 1 października.
Osoby uprawnione do emerytury, które nie rozwiązały jeszcze stosunku pracy, powinny zrobić to do końca września br. W przeciwnym razie ZUS zawiesi im świadczenie od 1 października.
Podstawowe i stałe koszty utrzymania pracownika to przede wszystkim wynagrodzenie oraz składki na jego ubezpieczenia w części finansowanej przez płatnika. Można jednak tak dobrać współpracowników lub wybrać taką formę zatrudnienia, aby zmniejszyć ciężar opłacania tych składek i zminimalizować koszty zatrudnienia.
Z opracowanego przez Instytut Globalizacji raportu pt. "Cena państwa" wynika, że gdybyśmy pieniądze oddawane ZUS inwestowali na 6 proc. rocznie, to na emeryturze bylibyśmy milionerami.
W maju 2011 r. przeszłam na emeryturę. Przysługiwał mi urlop wypoczynkowy w wymiarze 26 dni, jednak pracodawca nie wypłacił mi pełnego ekwiwalentu pieniężnego. Czy postąpił prawidłowo?
Pracownik jest w wieku emerytalnym. Jego umowa o pracę została rozwiązana za porozumieniem stron, żeby mógł pobierać emeryturę. Obecnie chcielibyśmy ponownie go zatrudnić na umowę o pracę lub zlecenie. Czy posiadane przez niego uprawnienia do emerytury mają wpływ na obowiązek ubezpieczeń, jakim będzie podlegał?
Pracownikowi, któremu brakuje nie więcej niż cztery lata do osiągnięcia wieku emerytalnego, pracodawca nie może wypowiedzieć umowy o pracę. Pod warunkiem jednak, że okres zatrudnienia umożliwia mu uzyskanie emerytury z osiągnięciem tego wieku. Ochrona stosunku pracy nie obowiązuje tylko w razie ogłoszenia upadłości i likwidacji zakładu pracy.
Obowiązujące od 1 stycznia 2011 r. przepisy nakazują emerytom, którzy nabywają prawo do emerytury, rozwiązanie stosunku pracy z obecnym pracodawcą przed uzyskaniem świadczenia. W przeciwnym razie ZUS zawiesi emeryturę. Są jednak sytuacje, gdy świadczenie nie zostanie zawieszone.
W marcu 2009 r. nabyłam prawo do wcześniejszej emerytury, którą otrzymuję z ZUS. Równocześnie pracuję w zakładzie pracy, w którym jestem zatrudniona od 11 lat i pobieram wynagrodzenie. Czy w związku z nowymi przepisami stracę prawo do pobierania mojej emerytury?
Pracownikowi przechodzącemu na emeryturę przysługuje od pracodawcy urlop wypoczynkowy w wymiarze proporcjonalnym do czasu jego zatrudnienia. Pracodawca może jednak udzielić mu więcej dni urlopu. Ważne, by nie był on niższy od przysługującego mu wymiaru.
Kobieta w wieku 58 lat podjęła pracę, którą należy traktować jako pierwszą pracę w życiu, ponieważ w żaden sposób nie jest w stanie udokumentować krótkich okresów pracy z wcześniejszych lat. Do momentu podjęcia pracy była na utrzymaniu męża, w tym czasie urodziła i wychowała czworo dzieci. W dalszym ciągu jest zatrudniona. Czy ta osoba w ogóle ma szansę na uzyskanie jakiejkolwiek emerytury?
Nasz pracownik w grudniu 2010 r. ukończył 65 lat. Ma wymagany staż pracy, wobec tego w grudniu złożył wniosek o emeryturę. Czy jeśli pracownik będzie kontynuował pracę w naszej firmie, ZUS będzie wypłacał mu emeryturę? Czy my jako pracodawca będziemy opłacać niższe składki za pracownika, który jest jednocześnie emerytem?
Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że emeryci i renciści, którzy dorabiają do swoich świadczeń, do końca lutego powinni powiadomić ZUS o osiągniętych przez siebie przychodach w 2010 r.
Z pracownikiem naszego przedsiębiorstwa, zatrudnionym w warunkach szczególnych w rozumieniu ustawy o emeryturach pomostowych, za którego mamy obowiązek opłacać składkę na Fundusz Emerytur Pomostowych, chcemy zawrzeć dodatkową umowę. Nie wiemy jeszcze, jaki dokładnie będzie zakres zadań — ale będzie to albo kolejna umowa o pracę, albo umowa zlecenia. Praca na podstawie dodatkowej umowy nie będzie jednak obejmować wykonywania prac w warunkach szczególnych. Czy od tej drugiej umowy również będziemy musieli opłacać składki na FEP?
ZUS informuje, że obowiązek rozwiązania stosunku pracy z dotychczasowym pracodawcą w celu kontynuowania pobierania emerytury, dotyczy tylko tych osób, które przed 1 stycznia 2011 roku przeszły na emeryturę bez rozwiązania umowy o pracę.
Otrzymywane przez emerytów i rencistów przychody niepodlegające obowiązkowi ubezpieczenia społecznego, np. przychody z wynajmu, nie mają wpływu na zawieszenie lub zmniejszenie świadczeń emerytalno-rentowych.
Prezydencki projekt ustawy, mówiący o ponownym wyliczaniu emerytur tym osobom, które zdecydują się na ich zawieszenie, by kontynuować pracę, został skierowany we wtorek, 1 lutego, do Sejmu.
Pracownik zatrudniony w ramach stosunku pracy nie uzyska świadczenia emerytalnego, jeżeli wcześniej nie zostanie rozwiązany jego dotychczasowy stosunek pracy. Taką zmianę w ustawie o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych wprowadziła nowelizacja ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw, która weszła w życie od 1 stycznia 2011 r.
Zamiana sposobu wyliczania kapitału emerytalnego odnośnie pracujących emerytów, którą proponuje prezydent Bronisław Komorowski, to zdecydowanie za mało. W ocenie Pracodawców RP kluczowe jest umożliwienie łączenia pobierania świadczenia z zatrudnieniem bez konieczności uprzedniego rozwiązywania stosunku pracy.
1 stycznia 2011 r. zaczną obowiązywać przepisy nowelizujące ustawę o finansach publicznych. Przepisy te będą miały duże znaczenie dla emerytów kontynuujących zatrudnienie. ZUS informuje o tym na swojej stronie internetowej.
Prezydent Bronisław Komorowski wystąpi z inicjatywą ustawodawczą, której celem będzie ponowne umożliwienie łączenia emerytury z zatrudnieniem bez konieczności rozwiązywania stosunku pracy.
Przepisy zakładające, że część emerytów będzie musiała wybierać między pracą a emeryturą, powinien zbadać Trybunał Konstytucyjny (TK). Będziemy się tego domagać - powiedziała przewodnicząca klubu PJN Joanna Kluzik-Rostkowska.
Osoby, które po przejściu na emeryturę pozostały na etacie w dotychczasowej firmie, bez rozwiązania umowy, będą musiały teraz wybrać pomiędzy emeryturą a pensją - wynika z podpisanej przez prezydenta nowelizacji ustawy o finansach publicznych.
Pracownikom mianowanym zatrudnionym w urzędach państwowych i samorządowych, którzy ukończą 65 lat (zarówno kobiety, jak i mężczyźni), można wypowiedzieć stosunek pracy. Dzisiaj, 21 grudnia, wchodzi w życie ustawa nowelizująca ustawy o pracownikach urzędów państwowych oraz ustawy o pracownikach samorządowych.
W lipcu 2010 r. przekazaliśmy do ZUS wniosek o emeryturę dla naszego pracownika wraz z niezbędną dokumentacją. Po przyznaniu świadczenia pracownik ten nieprzerwanie był u nas zatrudniony. Rozwiązaliśmy z nim stosunek pracy 30 listopada br. Czy emerytura pracownika zostanie przeliczona, jeśli niedługo po rozwiązaniu z nim umowy przekażemy do ZUS zaświadczenie potwierdzające okres jego zatrudnienia od 1 lipca do 30 listopada 2010 r.?
Zdaniem Pracodawców RP ostatnie pomysły rządu dotyczące emerytów i rencistów są nie tylko krótkowzroczne, niesprawiedliwe społecznie, ale i szkodliwe dla naszego rynku pracy oraz gospodarki.
Nasza firma zatrudniała pracownika, który od 15 stycznia 2010 r. miał ustalone prawo do emerytury w ZUS. W sierpniu br. pracownik ten zdecydował się przejść na emeryturę i złożył wypowiedzenie umowy o pracę. Zgodnie z przepisami Kodeksu pracy pracownika obowiązywał 3-miesięczny okres wypowiedzenia. Umowa o pracę powinna więc rozwiązać się 30 listopada 2010 r. Jednak w okresie wypowiedzenia pracownik często opuszczał pracę bez usprawiedliwienia, w związku z czym 15 października 2010 r. rozwiązaliśmy z nim umowę o pracę bez wypowiedzenia z winy pracownika (art. 52 § 1 pkt 1 k.p.). Po rozwiązaniu umowy o pracę pracownik przeszedł na emeryturę i wystąpił do nas o wypłatę odprawy emerytalnej. Czy jesteśmy zobowiązani wypłacić mu odprawę?
Nasz pracownik, kierowca samochodu przewożącego paliwa, za którego opłacaliśmy składkę na Fundusz Emerytur Pomostowych, z dniem ukończenia 60 lat (w czerwcu br.) przeszedł na wcześniejszą emeryturę po rozwiązaniu stosunku pracy. Zatrudniliśmy go od listopada ponownie na tym samym stanowisku. Czy należy naliczać za niego składkę na FEP, skoro już ma emeryturę z tytułu pracy w szczególnych warunkach? Czy powinien zawiesić emeryturę pracując nadal na tym samym stanowisku?
Jestem kadrową w firmie X. Nasz pracownik posiadający rentę inwalidzką II grupy w grudniu będzie się starał o emeryturę i nadal chce pozostać pracownikiem naszej firmy. Jakich formalności powinnam dokonać w takiej sytuacji?
Projekt ustawy nowelizującej ustawę o emeryturach i rentach z FUS przewiduje m.in. obowiązkowe zawieszenie wypłat emerytur w przypadku nierozwiązania stosunku pracy.
Odprawa emerytalno-rentowa to jednorazowe świadczenie pieniężne. Wypłacane jest przez pracodawcę pracownikowi, którego stosunek pracy ustał w związku z jego przejściem na emeryturę lub rentę.
Pracujący emeryci nie stracą świadczeń z ZUS. Ci, którzy po uzyskaniu prawa do emerytury nadal zechcą pracować, będą jednak musieli rozwiązać umowę o pracę, a potem zawrzeć nową - powiedziała minister pracy Jolanta Fedak.
Prawo do emerytury, której wysokość jest ustalana na starych zasadach, jest uzależnione od warunku ukończenia wymaganego wieku oraz posiadania odpowiedniego stażu emerytalnego. W niektórych przypadkach prawo do emerytury jest uzależnione od wykonywania ostatnio bądź przez okres wskazany ustawą określonego rodzaju pracy. W przypadku tzw. nowych emerytur warunkiem ich przyznania jest w zasadzie wyłącznie osiągnięcie wieku emerytalnego.
Od 2010 r. na pracodawców został nałożony obowiązek odprowadzania do ZUS kolejnej składki – na Fundusz Emerytur Pomostowych (FEP). W związku z wątpliwościami, jakie się z tym wiążą, przedstawiamy, jak ustalać obowiązek opłacania tej składki, jej wysokość i jak ją rozliczać w dokumentach ZUS.
Prawo do wcześniejszej emerytury wiąże się niekiedy z koniecznością rozwiązania stosunku pracy. W niektórych przypadkach uzyskanie prawa do emerytury jest uzależnione od formy rozwiązania stosunku pracy.
Od 8 stycznia 2009 r. po zmianie przepisów ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych pracodawcy mogą równocześnie wypłacać pracownikom emeryturę i wynagrodzenie bez rozwiązywania z nimi umowy o pracę.
Osiągnięcie wieku emerytalnego i nabycie prawa do emerytury nie może stanowić wyłącznej przyczyny wypowiedzenia umowy o pracę przez pracodawcę (uchwała składu 7 sędziów Sądu Najwyższego z 21 stycznia 2008 r., II PZP 13/08).
Nasz pracownik uprawniony do emerytury wciąż prosi nas o wydawanie mu zaświadczeń w celu złożenia w ZUS. Jak często istnieje możliwość doliczania do stażu pracy okresu zatrudnienia i jak często powinniśmy składać w ZUS zaświadczenia o przychodach naszych pracowników? Czy są jakieś specjalne druki, które by nam ułatwiły wywiązywanie się z tego obowiązku?
Pracownica, która urodziła się przed 1 stycznia 1949 r., uzyskała prawo do wcześniejszej emerytury po ukończeniu 55 lat. Emeryturę pobierała od października 2003 r. do lipca 2004 r., a od 1 sierpnia 2004 r. zatrudniliśmy ją na podstawie umowy o pracę (nadal u nas pracuje). Pracownica zwróciła się do nas z pytaniem, czy w związku zatrudnieniem po przyznaniu prawa do emerytury może przeliczyć podstawę wymiaru z uwzględnieniem obowiązującej teraz kwoty bazowej? Wskaźnik wysokości podstawy wymiaru emerytury przysługującej pracownicy wynosi 248%. Prosimy także o wyjaśnienie, czy przysługuje jej emerytura z tytułu ukończenia 60 lat i w jakiej wysokości?