REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowy sposób na kontrolę zatrudnienia od 2025 r. to elektroniczny system zawierania i rozwiązywania umów

Doktor nauk prawnych, adwokat, adiunkt na Wydziale Prawa, Administracji i Stosunków Międzynarodowych Uniwersytetu Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie w Katedrze Prawa Pracy i Zabezpieczenia Społecznego.
Nowy sposób na kontrolę zatrudnienia od 2025 r. to elektroniczny system zawierania i rozwiązywania umów
Nowy sposób na kontrolę zatrudnienia od 2025 r. to elektroniczny system zawierania i rozwiązywania umów
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Resort pracy w ostatnich dniach oficjalnie już ogłosił, że trwają bardzo intensywne prace nad systemem elektronicznym, który w założeniu ma być ułatwieniem dla przedsiębiorców, pracowników, pracodawców. Na czym polegają te naprawdę rewolucyjne zmiany w prawie pracy i nie tylko? Warto wiedzieć, bo Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, zogłasza oficjalnie, że już w 2025 r. zmiany zaczną obowiązywać!
rozwiń >

Elektroniczny system do zawierania i rozwiązywania umów

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz Ministerstwo Rozwoju i Technologii odpowiadają za wdrożenie systemu, który umożliwi zawieranie umów w formie elektronicznej, poprzez specjalnie przygotowany rządowy system. To będzie istna rewolucja. Jak podaje resort pracy na swoich internetowych komunikatorach:

REKLAMA

Autopromocja
  • Z rozwiązania skorzystają mikroprzedsiębiorcy, podmioty zatrudniające nie więcej niż 9 osób niebędące mikroprzedsiębiorcami, rolnicy oraz osoby fizyczne (w tym rodzice).
  • Celem wprowadzanych zmian jest usprawnienie i podniesienie bezpieczeństwa zawierania i obsługi prostych umów w typowych sytuacjach (np. zatrudnienia niani, pomocy domowej, sprzedawcy, kierowcy, pracownika sezonowego).
  • System pozwoli w prosty i intuicyjny sposób na sporządzanie w oparciu o opracowane przez MRPiPS, zgodnie z obowiązującymi przepisami, szablony: umów o pracę, umów zleceń, umów uaktywniających oraz dokumentów z umowami powiązanych, takich jak np.: aneksy, wypowiedzenia, rozwiązania, odstąpienia, świadectwa pracy, itp.
  • Z poziomu systemu będzie możliwe zgłoszenie pracownika/zleceniobiorcy/niani do ubezpieczenia (ZUS) oraz opodatkowania (KAS). System zapewni ciągły dostęp do wytworzonych w nim dokumentów elektronicznych.
  • Z systemu będzie można skorzystać logując się za pomocą profilu zaufanego lub kwalifikowanego podpisu elektronicznego na swoim koncie utworzonym w portalu www.praca.gov.pl, utrzymywanym i rozwijanym przez MRPiPS.
Ważne

Prace nad systemem realizowane są we współpracy z Ministerstwo Rozwoju i Technologii. Projekt powstał z inicjatywy Mikołaj Tarasiuk, a obecnie prowadzonym pracom wdrożeniowym przewodzą Dr hab. Ewa Flaszyńska oraz Dariusz Wiater i Dorota Dołkowska z MRPiPS. Uruchomienie systemu przez MRPiPS planowane jest w połowie 2025 roku.

Po co elektroniczny system?

Pierwsze co się nasuwa myśląc po co resort pracy wdraża elektroniczny system, to kontrola! No i w gruncie rzeczy tak będzie. Przecież ktoś musi adminsirować tym systemem. Czy teraz zawieranie np. umów cywilnoprawnych w miejsce umów o pracę będzie trudniejsze? Zdecydowanie tak. Teoretycznie system ma być po to, aby uniknąć dotychczasowych formalności i obowiązków administracyjnych (tj. zgłoszenie a później wyrejestrowanie z ZUS, naliczenie składek czy podatku dochodowego). Celem jednak podstawowym jest: ograniczenie skali zatrudnienia w tzw. „szarej strefie” poprzez nadzór i kontrolę nad zawieranymi umowami. Inne co się podaje to:

  1. udostępnianie wzorów umów i informatyzacja oraz przechowywanie umów (uniknięcie tzw. papierologii i ochrona środowiska);
  2. przestrzeganie praw pracowniczych i praw osób zatrudnionych w ramach umów cywilnoprawnych;
  3. udostępnianie dokumentacji;
  4. zintegrowanie m.in. z systemem Punktu Informacji dla Przedsiębiorcy.

Jakie umowy będą zawierane elektronicznie?

Projekt określa trzy główne typy umów, które byłyby zawierane, zmieniane jak i rozwiązywane elektronicznie, tj.

- umowa o pracę zawierana na okres próbny, na czas nieokreślony albo na czas określony;

- umowa zlecenia i o świadczenie usług;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- umowa uaktywniająca z nianią opiekującą się dzieckiem.

Kto może zawrzeć umowę?

Podmioty, które będą mogły zawierać taką umowę to:

- pracodawca lub zleceniodawca, który jest jest: mikroprzedsiębiorcą, rolnikiem, osobą fizyczną – nie będącą przedsiębiorcą;

- w ramach umowy uaktywniającej, gdy jedną ze stron umowy są rodzice albo rodzic samotnie wychowujący dziecko.

Co zawiera system?

System zapewnia następujące funkcjonalności:

1) zawarcie umowy;

2) zmianę umowy;

3) obliczenie wymiaru urlopu przysługującego pracownikowi;

4) rozwiązanie umowy;

5) prowadzenie i przechowywanie dokumentacji:

a) w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz akt osobowych pracowników

b) osób wykonujących pracę na podstawie umowy zlecenia i o świadczenie usług

6) wydanie świadectwa pracy;

7) dostęp do dokumentacji pracowniczej i dokumentacji umowy.

Co umożliwia system?

Dodatkowo system umożliwia: obliczanie należności podatkowych pracownika, zleceniobiorcy, niani; przekazywanie do urzędu skarbowego informacji o zaliczkach, o dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy; obliczanie składek na ubezpieczenie społeczne lub ubezpieczenie zdrowotne pracownika, zleceniobiorcy albo niani; przekazanie do systemu teleinformatycznego Zakładu Ubezpieczeń Społecznych dokumentów ubezpieczeniowych związanych z ubezpieczeniem społecznym lub ubezpieczeniem zdrowotnym pracownika, zleceniobiorcy albo niani.

Jak zawrzeć umowę?

Zawarcie umowy za pośrednictwem Systemu wymaga:

  • zgody stron umowy;
  • wprowadzenia do Systemu danych koniecznych do zawarcia umowy;
  • wypełnienia wzoru umowy udostępnionego w Systemie.

Zawarcie umowy za pośrednictwem Systemu następuje z chwilą opatrzenia umowy kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem osobistym albo podpisem zaufanym przez strony umowy.

Jakie dane są wymagane przy umowie o pracę zawieranej elektronicznie?

Wymagane do wprowadzenia przez pracodawcę dane to: dane pracownika, dane pracodawcy, rodzaj umowy, data zawarcia umowy, warunki pracy i płacy w szczególności: rodzaj pracy, miejsce wykonywania pracy, wysokość wynagrodzenia za pracę, ze wskazaniem składników wynagrodzenia, wymiar czasu pracy, termin rozpoczęcia pracy. Oczywiście, zgodnie z wolą stron, w umowie mogą być zawarte dodatkowe postanowienia. W celu zapewnienia prawidłowej obsługi umów pracownik, zleceniobiorca i niania wprowadzają do Systemu numer telefonu oraz adres poczty elektronicznej. Dane te nie są udostępniane pracodawcy, zleceniodawcy albo rodzicom.

Ważne

Minister właściwy do spraw pracy będzie administratorem danych osobowych odpowiedzialnym za przestrzeganie przepisów dotyczących przetwarzania danych osobowych

Kto zapłaci za system?

Projekt zostanie sfinansowany w ramach limitów wydatków poszczególnych jednostek sektora finansów, w tym Funduszu Pracy. Koszt wytworzenia systemu został oszacowany na poziomie 5,5 mln zł. Jest to koszt planowany do poniesienia w latach 2023–2025.

Kiedy zmiany wchodzą w życie?

Resort pracy zapowiedział, że system będzie uruchomiony w 2025 r., w połowie roku.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązkowe odpisy i dobrowolne zwiększenia na ZFŚS. Ile wynoszą w 2025 r. i w jakim terminie je wpłacić?

Do 31 maja 2025 r. pracodawca tworzący zakładowy fundusz świadczeń socjalnych musi wpłacić na rachunek funduszu kwotę stanowiącą co najmniej 75 proc. równowartości dokonanych odpisów. Pozostałą kwotę dokonanych odpisów i zwiększeń należy przekazać na rachunek bankowy ZFŚS w terminie do 30 września 2025 r. Jaka jest wysokość odpisów i zwiększeń na ZFŚS w 2025 r.?

Komu przysługuje renta wdowia i w jakiej wysokości? ZUS zaprasza na dyżur telefoniczny

Od 1 lipca 2025 r. osoby owdowiałe będą mogły pobierać swoją emeryturę oraz powiększyć ją o część renty rodzinnej po zmarłym małżonku. Alternatywnie będą mogły pobierać rentę rodzinną wraz z częścią swojej emerytury. Jak starać się o rentę wdowią odpowiedzą eksperci ZUS podczas dyżuru telefonicznego.

Komunikat ZUS: Wdrożenie nowej metryki programu Płatnik

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje o planowanym wdrożeniu nowej metryki 307 dla wersji 10.02.002 programu Płatnik.

Polacy żyją coraz dłużej - GUS opublikował tablicę średniego dalszego trwania życia. Czy ZUS przeliczy emerytury?

Nowa tablica średniego dalszego trwania życia kobiet i mężczyzn wskazuje, że Polacy żyją coraz dłużej. Czy warto składać wnioski o ponowne przeliczenie już otrzymywanej emerytury?

REKLAMA

Trwa nabór wniosków o świadczenie wychowawcze. Jak uniknąć przerwy w wypłatach 800 plus?

1 czerwca 2025 r. rozpocznie się nowy okres świadczeniowy w programie 800 plus. Wniosek o świadczenie wychowawcze można złożyć jedynie drogą elektroniczną. Jak można uniknąć przerwy w wypłacie świadczenia?

Jak prawidłowo usprawiedliwić nieobecności w pracy. Nieprzyjemne konsekwencje zaniedbania tego obowiązku

W razie nieobecności w pracy pracownik zobowiązany jest do jej usprawiedliwienia. W tym celu przepisy prawa pracy określają, jakie są przyczyny usprawiedliwiające nieobecność w pracy. Wymieniają też dowody, na podstawie których można usprawiedliwić nieobecność pracownika.

Zmiany w wynagrodzeniach 2025 i 2026 - transparentnie i jawnie

Do 7 czerwca 2026 roku Polska musi wdrożyć dyrektywę o jawności i przejrzystości wynagrodzeń. Przedsiębiorcy mają niewiele czasu na poważne zmiany w zakresie polityki płacowej. Nowe przepisy oznaczają bowiem konieczność przeprowadzenia wnikliwej analizy struktury płac w firmie, wprowadzenie nowych procedur dotyczących prawa do informacji o wynagrodzeniu i kryteriów ustalania jego wysokości. Choć prace nad ustawą wprowadzającą te przepisy nadal trwają, już teraz warto podjąć działania, które przygotują firmę na nową sytuację.

Najlepiej teraz złóż wniosek o rentę wdowią ERWD. Sprawdź, dlaczego

ZUS podpowiada, że teraz jest najlepszy czas na złożenie wniosku o rentę wdowią ERWD. Dlaczego? Dopiero połowa osób uprawnionych złożyła wniosek o rentę wdowią. Od stycznia były duże kolejki. Kolejna fala wniosków przewidywana jest w maju 2025 r.

REKLAMA

Trzynasta emerytura już we wtorek 1 kwietnia 2025 r.

Trzynasta emerytura trafi do emerytów już we wtorek 1 kwietnia 2025 r. Otrzyma ją 889 tys. osób. Kiedy będą kolejne wypłaty trzynastek? Czy można je dostać kilka razy? Czy każdy je otrzyma? Ile wynosi trzynastka w 2025 roku?

Dodatkowe pieniądze dla seniorów. 1 kwietnia pierwsze trzynastki wpłyną na konta emerytów i rencistów

Pierwszy termin wypłaty trzynastych emerytur przypada na wtorek, 1 kwietnia 2025 r. Trzynastki znajdą się na kontach seniorów razem z ich emeryturą lub rentą. Dodatkowe wypłaty przysługują w wysokości najniższej emerytury.

REKLAMA