REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowy sposób na kontrolę zatrudnienia od 2025 r. to elektroniczny system zawierania i rozwiązywania umów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Doktor nauk prawnych, adwokat, adiunkt na Wydziale Prawa, Administracji i Stosunków Międzynarodowych Uniwersytetu Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie w Katedrze Prawa Pracy i Zabezpieczenia Społecznego.
Nowy sposób na kontrolę zatrudnienia od 2025 r. to elektroniczny system zawierania i rozwiązywania umów
Nowy sposób na kontrolę zatrudnienia od 2025 r. to elektroniczny system zawierania i rozwiązywania umów
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Resort pracy w ostatnich dniach oficjalnie już ogłosił, że trwają bardzo intensywne prace nad systemem elektronicznym, który w założeniu ma być ułatwieniem dla przedsiębiorców, pracowników, pracodawców. Na czym polegają te naprawdę rewolucyjne zmiany w prawie pracy i nie tylko? Warto wiedzieć, bo Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, zogłasza oficjalnie, że już w 2025 r. zmiany zaczną obowiązywać!

rozwiń >

Elektroniczny system do zawierania i rozwiązywania umów

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz Ministerstwo Rozwoju i Technologii odpowiadają za wdrożenie systemu, który umożliwi zawieranie umów w formie elektronicznej, poprzez specjalnie przygotowany rządowy system. To będzie istna rewolucja. Jak podaje resort pracy na swoich internetowych komunikatorach:

REKLAMA

  • Z rozwiązania skorzystają mikroprzedsiębiorcy, podmioty zatrudniające nie więcej niż 9 osób niebędące mikroprzedsiębiorcami, rolnicy oraz osoby fizyczne (w tym rodzice).
  • Celem wprowadzanych zmian jest usprawnienie i podniesienie bezpieczeństwa zawierania i obsługi prostych umów w typowych sytuacjach (np. zatrudnienia niani, pomocy domowej, sprzedawcy, kierowcy, pracownika sezonowego).
  • System pozwoli w prosty i intuicyjny sposób na sporządzanie w oparciu o opracowane przez MRPiPS, zgodnie z obowiązującymi przepisami, szablony: umów o pracę, umów zleceń, umów uaktywniających oraz dokumentów z umowami powiązanych, takich jak np.: aneksy, wypowiedzenia, rozwiązania, odstąpienia, świadectwa pracy, itp.
  • Z poziomu systemu będzie możliwe zgłoszenie pracownika/zleceniobiorcy/niani do ubezpieczenia (ZUS) oraz opodatkowania (KAS). System zapewni ciągły dostęp do wytworzonych w nim dokumentów elektronicznych.
  • Z systemu będzie można skorzystać logując się za pomocą profilu zaufanego lub kwalifikowanego podpisu elektronicznego na swoim koncie utworzonym w portalu www.praca.gov.pl, utrzymywanym i rozwijanym przez MRPiPS.
Ważne

Prace nad systemem realizowane są we współpracy z Ministerstwo Rozwoju i Technologii. Projekt powstał z inicjatywy Mikołaj Tarasiuk, a obecnie prowadzonym pracom wdrożeniowym przewodzą Dr hab. Ewa Flaszyńska oraz Dariusz Wiater i Dorota Dołkowska z MRPiPS. Uruchomienie systemu przez MRPiPS planowane jest w połowie 2025 roku.

Po co elektroniczny system?

Pierwsze co się nasuwa myśląc po co resort pracy wdraża elektroniczny system, to kontrola! No i w gruncie rzeczy tak będzie. Przecież ktoś musi adminsirować tym systemem. Czy teraz zawieranie np. umów cywilnoprawnych w miejsce umów o pracę będzie trudniejsze? Zdecydowanie tak. Teoretycznie system ma być po to, aby uniknąć dotychczasowych formalności i obowiązków administracyjnych (tj. zgłoszenie a później wyrejestrowanie z ZUS, naliczenie składek czy podatku dochodowego). Celem jednak podstawowym jest: ograniczenie skali zatrudnienia w tzw. „szarej strefie” poprzez nadzór i kontrolę nad zawieranymi umowami. Inne co się podaje to:

  1. udostępnianie wzorów umów i informatyzacja oraz przechowywanie umów (uniknięcie tzw. papierologii i ochrona środowiska);
  2. przestrzeganie praw pracowniczych i praw osób zatrudnionych w ramach umów cywilnoprawnych;
  3. udostępnianie dokumentacji;
  4. zintegrowanie m.in. z systemem Punktu Informacji dla Przedsiębiorcy.

Jakie umowy będą zawierane elektronicznie?

Projekt określa trzy główne typy umów, które byłyby zawierane, zmieniane jak i rozwiązywane elektronicznie, tj.

- umowa o pracę zawierana na okres próbny, na czas nieokreślony albo na czas określony;

- umowa zlecenia i o świadczenie usług;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- umowa uaktywniająca z nianią opiekującą się dzieckiem.

Kto może zawrzeć umowę?

Podmioty, które będą mogły zawierać taką umowę to:

- pracodawca lub zleceniodawca, który jest jest: mikroprzedsiębiorcą, rolnikiem, osobą fizyczną – nie będącą przedsiębiorcą;

- w ramach umowy uaktywniającej, gdy jedną ze stron umowy są rodzice albo rodzic samotnie wychowujący dziecko.

Co zawiera system?

System zapewnia następujące funkcjonalności:

1) zawarcie umowy;

2) zmianę umowy;

3) obliczenie wymiaru urlopu przysługującego pracownikowi;

4) rozwiązanie umowy;

5) prowadzenie i przechowywanie dokumentacji:

a) w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz akt osobowych pracowników

b) osób wykonujących pracę na podstawie umowy zlecenia i o świadczenie usług

6) wydanie świadectwa pracy;

7) dostęp do dokumentacji pracowniczej i dokumentacji umowy.

Co umożliwia system?

Dodatkowo system umożliwia: obliczanie należności podatkowych pracownika, zleceniobiorcy, niani; przekazywanie do urzędu skarbowego informacji o zaliczkach, o dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy; obliczanie składek na ubezpieczenie społeczne lub ubezpieczenie zdrowotne pracownika, zleceniobiorcy albo niani; przekazanie do systemu teleinformatycznego Zakładu Ubezpieczeń Społecznych dokumentów ubezpieczeniowych związanych z ubezpieczeniem społecznym lub ubezpieczeniem zdrowotnym pracownika, zleceniobiorcy albo niani.

Jak zawrzeć umowę?

Zawarcie umowy za pośrednictwem Systemu wymaga:

  • zgody stron umowy;
  • wprowadzenia do Systemu danych koniecznych do zawarcia umowy;
  • wypełnienia wzoru umowy udostępnionego w Systemie.

Zawarcie umowy za pośrednictwem Systemu następuje z chwilą opatrzenia umowy kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem osobistym albo podpisem zaufanym przez strony umowy.

Jakie dane są wymagane przy umowie o pracę zawieranej elektronicznie?

Wymagane do wprowadzenia przez pracodawcę dane to: dane pracownika, dane pracodawcy, rodzaj umowy, data zawarcia umowy, warunki pracy i płacy w szczególności: rodzaj pracy, miejsce wykonywania pracy, wysokość wynagrodzenia za pracę, ze wskazaniem składników wynagrodzenia, wymiar czasu pracy, termin rozpoczęcia pracy. Oczywiście, zgodnie z wolą stron, w umowie mogą być zawarte dodatkowe postanowienia. W celu zapewnienia prawidłowej obsługi umów pracownik, zleceniobiorca i niania wprowadzają do Systemu numer telefonu oraz adres poczty elektronicznej. Dane te nie są udostępniane pracodawcy, zleceniodawcy albo rodzicom.

Ważne

Minister właściwy do spraw pracy będzie administratorem danych osobowych odpowiedzialnym za przestrzeganie przepisów dotyczących przetwarzania danych osobowych

Kto zapłaci za system?

Projekt zostanie sfinansowany w ramach limitów wydatków poszczególnych jednostek sektora finansów, w tym Funduszu Pracy. Koszt wytworzenia systemu został oszacowany na poziomie 5,5 mln zł. Jest to koszt planowany do poniesienia w latach 2023–2025.

Kiedy zmiany wchodzą w życie?

Resort pracy zapowiedział, że system będzie uruchomiony w 2025 r., w połowie roku.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
PPK: 10 dni i 3 miesiące to ważne terminy przy zawieraniu umowy o zarządzanie i prowadzenie PPK

Wdrożenie PPK to przede wszystkim wybór instytucji finansowej i zawarcie umowy o zarządzanie oraz umowy o prowadzenie PPK. Podmiot zatrudniający musi pamiętać o ważnych terminach: 10 dni i 3 miesiące. Jakie obowiązki ma pracodawca? Co z mikroprzedsiębiorcą?

O 339,50 zł więcej dorobi emeryt i rencista od czerwca 2025 roku

Rosną limity dorabiania dla rencistów i wcześniejszych emerytów. Chodzi o kwoty, po przekroczeniu których ZUS obniża lub zawiesza pobierane świadczenie emerytalne lub rentowe. To dobra wiadomość.

Zautomatyzuj HR z SyKOF HR i przygotuj organizację na erę AI

Automatyzacja to nie tylko wygoda – to fundament dla wdrażania sztucznej inteligencji w HR. System SyKOF HR wspiera organizacje w cyfrowej transformacji procesów kadrowo-płacowych, integrując się z ekosystemem ERP i tworząc fundament pod przyszłościowe zastosowania AI.

14 emerytura 2025 - kiedy wypłata? [Rozporządzenie]

14 emerytura będzie także w 2025 roku. Kiedy można spodziewać się wypłaty dodatkowego świadczenia dla emerytów i rencistów? Ile wynosi czternastka? Jst rozporządzenie Rady Ministrów. Oto najważniejsze informacje.

REKLAMA

Jazda na rowerze: dla pracownika benefit z karty sportowej i korzyść dla zdrowia

Coraz cieplejsze dni zachęcają do aktywności fizycznej, takiej jak jazda rowerem. Z roku na rok przybywa osób, które decydują się na mniej lub bardziej regularne dojeżdżanie takim jednośladem do pracy.

Jawność wynagrodzeń: większość jest za, ale pod warunkiem, że dotyczy ona wyłącznie cudzych płac a nie własnych zarobków

Najnowsze badanie przynosi wiedzę o aktualnych poglądach polskich pracowników. Polacy o jawności wynagrodzeń: chcemy znać zarobki innych, ale swoich nie chcemy ujawniać. Czy zmiana prawa, którą sprawi wdrożenie dyrektywy o jawności płac to zmieni?

Zatrudnianie cudzoziemców w 2025 roku [Przewodnik i zmiany krok po kroku]

W dobie globalizacji coraz więcej polskich firm sięga po talenty spoza kraju. Od 1 czerwca 2025 r. proces zatrudniania cudzoziemców zostanie zmodernizowany i w pełni zdigitalizowany dzięki nowej ustawie z 20 marca 2025 r. o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom. Choć formalności nadal wymagają precyzji, są prostsze, szybsze i dostępne online.

Pracownicy teraz: praca bez poczucia sensu nie daje satysfakcji

Według 91 proc. polskich „zetek” i millenialsów praca bez poczucia sensu nie daje satysfakcji. Wśród priorytetów młodych pracowników są także niezależność finansowa i work-life balance. Jeśli te warunki nie są spełniane, potrafią oni zrezygnować z pracy i szukać nowego pracodawcy.

REKLAMA

Dobre samopoczucie w miejscu pracy, to kluczowe oczekiwanie najmłodszych pracowników czyli Zetek

Dla Zetek pracowników w pracy ważna jest równowaga między życiem zawodowym i prywatnym. Otwarta komunikacja z przełożonym, równowaga między życiem zawodowym i prywatnym oraz stabilność zawodowa - to wartości, którymi najczęściej kierują się przedstawiciele pokolenia Z przy wyborze pracodawcy.

Samotni wśród ludzi

Rozmowa z dr Sylwią Hałas-Dej, dziekanem Kozminski Executive Business School w Akademii Leona Koźmińskiego, o tym, jak radzić sobie z izolacją na wysokim stanowisku.

REKLAMA