REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Psychologia w biznesie, Zwolnienia grupowe

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Inteligencja emocjonalna – fory dla karierowicza?

Jakich informacji może żądać od pracodawcy związek zawodowy

Na żądanie związku zawodowego pracodawca musi udzielić informacji niezbędnych do prowadzenia działalności związkowej, w szczególności informacji  o warunkach pracy i zasadach wynagradzania. Informacje te nie mogą obejmować danych osobowych poszczególnych pracowników bez wyraźnej pisemnej zgody tych osób.

Narzędzia wspierające zarządzanie wiedzą w centrach usług biznesowych

Profesjonalne zarządzanie wiedzą pracowników, a zwłaszcza wysoko wykwalifikowanych specjalistów z tytułem MBA czy doktora, jest wyzwaniem dla niejednego menedżera. Trudność tkwi zarówno w implementacji efektywnego systemu motywującego kadry do wymiany informacji, jak i w doborze odpowiednich narzędzi knowledge management (KM). Muszą być one dostosowane do profilu i skali działalności organizacji, ale również liczby pracowników, ich wieku czy wykształcenia.

Jak zatrzymać talenty w firmie

Zatrzymanie w firmie najbardziej wartościowych pracowników jest jednym z poważniejszych zadań stojących obecnie przed menedżerami. Jak zapobiec odchodzeniu z firmy najcenniejszych specjalistów w czasach, gdy każdy z nich jest na wagę złota. Odpowiedzią na te wyzwania jest zarządzanie talentami przy wsparciu dedykowanych narzędzi IT.

REKLAMA

Czy pracodawca może złożyć skargę na związek zawodowy do Państwowej Inspekcji Pracy

Ze względu na trudną sytuację ekonomiczną naszego zakładu zamierzamy stopniowo zmniejszać zatrudnienie. Dowiedzieli się o tym nasi pracownicy i założyli związek zawodowy. Nie przekazał on nam listy swoich członków. Jednak powiadamiamy organizację związkową o osobach wytypowanych do zwolnienia. Przewodniczący związku unika z nami kontaktu i w ogóle nie reaguje na żadne nasze pisma. Czy w takiej sytuacji możemy powiadomić inspekcję pracy o odmowie współpracy związków zawodowych z kierownictwem naszego zakładu?

Polacy boją się bezrobocia, ale nie boją się utraty miejsca pracy

47 proc. Polaków obawiają się, że w przyszłym roku wzrośnie bezrobocie. To o 8 pkt proc. więcej niż w czerwcu - wynika z opublikowanego w środę badania Pentora. Trzeci miesiąc z rzędu obniża się indeks nastrojów konsumenckich Penkon.

Nowa ustawa - zwolnienia w administracji publicznej

O 10 proc. ma być zmniejszone zatrudnienie w administracji publicznej do 2013 roku - zakłada projekt ustawy o racjonalizacji zatrudnienia w państwowych jednostkach budżetowych i niektórych innych jednostkach sektora finansów publicznych. Chodzi m.in. o KRUS, ZUS, NFZ.

Zakład czy oddział – kto jest pracodawcą

Status pracodawcy może posiadać wyodrębniony finansowo i organizacyjnie oddział firmy, jeżeli samodzielnie zatrudnia pracowników.

REKLAMA

Czy konsekwencja zawsze jest pozytywna?

Ostatnio przyłapałem się, że pozwalam swoim podwładnym na zbyt dużo. Odwlekam decyzje, za późno wprowadzam zmiany, choć czuję, że już dawno powinienem je wprowadzić. Czy to tylko moja nieumiejętność, czy też inni szefowie miewają podobne problemy?

Jak ustrzec się błędów związanych z wdrożeniem oprogramowania

Nie jest tajemnicą, że część wdrożeń systemów informatycznych nie kończy się spodziewanym sukcesem. Mniej dotkliwe będzie przekroczenie zakładanego terminu wdrożenia. Dużo bardziej zaboli nas, jeśli przekroczymy również planowany budżet. Jednak wdrożenie, które nie zrealizuje zakładanego celu, to już prawdziwa klęska. Jak zatem uchronić się przed taką sytuacją?

Zawód: trener

„Zawód trenera – możliwości rozwoju i certyfikacji kompetencji trenerskich” to hasło konferencji przeprowadzonej w Krakowie przez Stowarzyszenie Konsultantów i Trenerów Zarządzania MATRIK. Spotkanie szkoleniowców i wykładowców, osób pełniących funkcję trenerów wewnętrznych i zewnętrznych, coachów oraz konsultantów z firm szkoleniowych było znakomitą okazją do wymiany doświadczeń i refleksji nad potrzebą profesjonalizacji zawodu trenera.

Preferowani pracodawcy

Polscy specjaliści i menedżerowie z różnych branż najchętniej pracują w firmach, w których ceni się talenty, wytycza ścieżki kariery i stwarza możliwości rozwoju zawodowego. Wyniki badania Antal International dotyczące najbardziej pożądanych pracodawców pokazują, że większość organizacji, które znalazły się w rankingu stworzonym przez wyższą i średnią kadrę menedżerską, to nadal korporacje lub firmy międzynarodowe.

Czy pracodawcy i pracownicy są tolerancyjni?

Czego nie mówić, aby nie tworzyć negatywnych relacji w pracy?

Niejednokrotnie przekonałam się, jaką siłę rażenia mogą mieć wypowiedzi moje, moich przełożonych i podwładnych. Na jakie słowa zwracać szczególną uwagę i których się wystrzegać, aby nie pojawiła się konieczność późniejszego naprawiania relacji w pracy?

Dlaczego szefowie delegują zbyt mało zadań?

Kieruję ludźmi od prawie dziesięciu lat. Mój zwierzchnik zarzuca mi, że jestem przepracowany i mało efektywny, bo nie deleguję zadań. To prawda, robię to bardzo rzadko, ale widzę, że podobnie wygląda to u innych menedżerów – także u wspomnianego zwierzchnika. Tempo pracy nie pozwala zastanowić się, komu coś delegować. A poza tym nasi podwładni i tak nie mają szans przyjąć na siebie nowych zadań. W czym tkwi problem?

W jaki sposób przyjmować krytykę?

W trakcie ostatniej rozmowy podsumowującej półrocze przełożony powiedział mi, że powinnam pracować nad tym, w jaki sposób przyjmuję informacje zwrotne i krytykę. Jego zdaniem, zamiast wysłuchać na spokojnie, co inni ludzie mają mi do powiedzenia, zaczynam niepotrzebnie się bronić i dyskutować, a przez to nie mam szans na dalszy rozwój i doskonalenie. Uważam się za osobę asertywną i nie pozwolę, by inni niesłusznie mnie oceniali i oskarżali. W jaki zatem sposób powinnam przyjmować krytykę, by nie doprowadzać do niepotrzebnych dyskusji?

Kryzys w zatrudnieniu dobiegł końca

Kryzys w zatrudnieniu w branży finansowej i bankowej dobiegł końca. Specjaliści z firmy Michael Page International twierdzą, ze można mówić o równowadze – ani pracownicy, ani pracodawcy nie mają przewagi na warszawskim rynku pracy a.d. 2010.

Składka ubezpieczenia zdrowotnego dla bezrobotnych - zmiana zasad obliczania

Składki zdrowotne dla bezrobotnych, którzy nie mają prawa do zasiłku będą obliczane na podstawie kwoty tego zasiłku w wysokości 582,70 zł - zakłada projekt ustawy okołobudżetowej na 2011 r.

Rozegrana nauka

Symulator Global Management Challenge w ciągu ostatnich 30 lat zgromadził 400 tys. entuzjastów zarządzania w wirtualnej rzeczywistości z ponad 30 państw. Obecnie to największe w Polsce przedsięwzięcie oparte na zaawansowanej symulacji komputerowej, z którego zalet edukacyjnych mogą korzystać firmy dbające o rozwój swoich kadr.

Praktyczne różnice między zmianą a innowacją

Inicjatywy innowacyjne, prawidłowo przeprowadzone, wymagają zmiany. Inicjatywy zmian, aby zakończyły się sukcesem, wymagają innowacji. Dlatego też, aby być innowatorem, menedżer musi być agentem zmiany.

Zarządzanie biznesem a zarządzanie problemami

Coraz więcej firm ma odwagę głośno przyznać się do faktu, że niektóre systemy i narzędzia wspierające zarządzanie zaczynają żyć same dla siebie, niekoniecznie z pożytkiem dla organizacji. Istotą problemu jest sama potrzeba organizacji, która powinna być podstawą do podejmowania decyzji o tym, które systemy i narzędzia oraz w jakim zakresie powinniśmy stosować. Potrzeba wynikająca z zarządzania portfelem problemów w organizacji.

Wyzwania dla partnerstwa

Model partnerstwa biznesowego HR Dave’a Ulricha liczy już ponad 10 lat, a jednak tylko nieliczne firmy w Polsce wdrożyły go do tej pory. Firma doradcza HRM Partners oraz redakcja „Personelu i Zarządzania” zaprosiły przedstawicieli siedmiu z nich, aby podzieli się swoimi doświadczeniami.

Odkrywanie sensu

Rozmowa z Davidem Gordonem, jednym z twórców NLP, trenerem, autorem Modelu Gordona

Racjonalizacja zatrudnienia w administracji

Rząd zamierza zwolnić z pracy w przyszłym roku co dziesiątego urzędnika. Projekt ustawy o racjonalizacji zatrudnienia zakłada zwolnienia w ministerstwach, urzędach wojewódzkich, agencjach rządowych, ZUS, KRUS, NFZ, NFOŚ i PFRON, a nawet w urzędach skarbowych. Nie wyklucza też obniżki wynagrodzeń i skracania czasu pracy.

(Nie) chodzi o to, kim jesteś

Rozmowa z Ricardo Vargasem, międzynarodowym konsultantem i dyrektorem zarządzającym TMI w Portugalii

Co jest potrzebne, żeby bezrobocie malało?

Minister pracy i polityki społecznej Jolanta Fedak podczas Forum Ekonomicznego w Krynicy powiedziała, że aby zmniejszało się bezrobocie w Polsce potrzebny jest wzrost gospodarczy powyżej 3,5 proc.

Stopa bezrobocia w sierpniu wyniosła 11,3 proc.

Szacunkowa stopa bezrobocia rejestrowanego wyniosła w sierpniu 11,3 proc. - poinformowało Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej.

Bezrobocie nadal spada

Stopa bezrobocia w lipcu wyniosła 11,4 proc. wobec 11,6 proc. w czerwcu - poinformował Główny Urząd Statystyczny.

Obowiązki pracodawcy wynikające z zatrudnienia 20. pracownika

Przepisy prawa nakładają na pracodawców pewne obowiązki wynikające z zatrudniania 20 i więcej pracowników. Istotne jest to, aby liczba pracowników w przeliczeniu na pełne etaty była równa 20.

Wynagrodzenia kierowników w zależności od działu

Kadra kierownicza to jedna z najważniejszych grup w każdym przedsiębiorstwie. Od niej zależą w dużym stopniu wyniki poszczególnych zespołów czy działów. Jak wynagradzana jest w Polsce ta część kadry i jak kształtują się jej zarobki w kontekście pracy w konkretnym dziale?

Czy można zwolnić osobę wykorzystującą urlop na warunkach urlopu macierzyńskiego w trakcie zwolnień z przyczyn niedotyczących pracowników

Przeprowadzamy zwolnienia indywidualne z przyczyn niedotyczących pracowników. Zatrudniamy około 40 pracowników. Jedna z pracownic jest na urlopie macierzyńskim, druga rozpoczyna właśnie urlop na warunkach urlopu macierzyńskiego. Czy pracownicom można w trakcie tych urlopów wypowiedzieć umowę o pracę?

Na blogu i przy kawie czyli kształtowanie wizerunku firmy konsultingowej – opis praktyki

W dziedzinie employer brandingu w PricewaterhouseCoopers w ciągu ostatniego roku zaszło kilka znaczących zmian. Firma postanowiła bardziej zacieśnić więzi z kandydatami, którzy przeszli selekcję, wprowadziła nowe elementy w komunikacji wewnętrznej z aktualnymi pracownikami, a dla potencjalnych kandydatów przygotowała film na YouTube, blog firmowy i nowe narzędzie Wirtualny Tydzień Pracy.

Letni spadek bezrobocia

Zdaniem dr Małgorzaty Starczewskiej-Krzysztoszek z Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan, dane GUS świadczą o poprawie kondycji polskiej gospodarki i spadku bezrobocia. Ekspertka szacuje, że wzrost PKB w br. może wynieść 3,3 proc.

Zmiana w organizacji na przykładzie ustawień systemowych

Ustawienia organizacyjne stanowią jedną z metod możliwych do wykorzystania zarówno w diagnostyce problemów w zespole, jak i projektowaniu zmiany. Działają na płaszczyźnie osobistej i organizacyjnej. Silnie wiążą się z emocjami i są konstelacją utworzoną z pozycji osób względem siebie i ich wzajemnym ruchem. Sama metoda może wydawać się zbyt śmiała i szamańska, jednak warto z niej skorzystać, kiedy stawiamy na zdrowie naszych organizacji.

Od rozmowy oceniającej do rozmowy rozwijającej

Rozmowa między menedżerem i podwładnym na temat wyników oceny okresowej lub bieżącej nazywana jest zwyczajowo rozmową oceniającą. W świetle współczesnych, dobrych praktyk punktem ciężkości w tego typu rozmowie powinno być nie tyle ocenianie, ile wsparcie dla rozwoju pracownika. Tym samym mówimy o rozmowie rozwijającej. Może ona być bardzo inspirująca dla podwładnych, pod warunkiem że menedżer pozna, zrozumie i zastosuje w praktyce kilka ważnych zasad psychologii efektywności.

Czy istnienie grup pracowników wspomaga funkcjonowanie w organizacji?

Jestem liderem jednej z grup sprzedażowych w firmie z branży kosmetycznej. Mam siedmiu kolegów na analogicznych do mojego stanowiskach. Mamy niepisaną zasadę, że spotykamy się raz w tygodniu, by ustalić strategię i wymienić dotychczasowe doświadczenia, które zwiększą naszą efektywność sprzedażową i tę związaną z zarządzaniem ludźmi. Początkowo spotkania wnosiły wiele do mojej pracy i nie ukrywam, że zżyłem się z kolegami. Jednak od dłuższego czasu zauważam frustrację, drobne kłamstewka (w końcu każdy z nas ma być najlepszy), godzinne debaty o niczym, brak otwartości na nowe pomysły, a przede wszystkim ich deficyt. Mówi się, jak ważne są działania grupowe, jednak mam coraz więcej wątpliwości.

Społeczna odpowiedzialność pracownika

Prowadząc po raz kolejny warsztaty dla studentów z zakresu CSR, zastanawiałam się, dlaczego ciągle tak jest, że uczciwie znaczy trudniej, proekologicznie – drożej, prospołecznie – nie po linii biznesowej.

Jak zapewnić komfort pracy w biurze

Staramy się szczególnie dbać o pracowników i ich warunki pracy, dlatego też planujemy wymianę foteli obrotowych. Chcemy zminimalizować ilość dolegliwości zdrowotnych, takich jak na przykład bóle pleców, karku czy drętwienie nóg. Jak wybrać dobry fotel? Jakie powinien posiadać regulacje? I jak go dostosować do konkretnego pracownika?

W jaki sposób reagować na zmiany w firmie

Pracuję w dziale kadr w jednym ze znanych polskich banków. Nasza branża przeszła wiele w ostatnim czasie, a teraz jeszcze czeka nas przejęcie przez większego i silniejszego konkurenta. Zdaję sobie sprawę, że dzięki temu bank przetrwa na rynku, ale czy wraz z nim przetrwamy i my – pracownicy? Wraz z kolegami obawiamy się redukcji personelu, a przede wszystkim zmian, które utrudnią nam życie i zniszczą to, co do tej pory wypracowaliśmy. Wiem, że kilka osób, w obawie przed brakiem stabilizacji, zdecydowało się już odejść. Może i ja powinnam to przemyśleć?

Stała mobilizacja

„Naszą organizację czekają zmiany, a pracownicy są pełni obaw. Właśnie zakończyliśmy wdrażanie nowej struktury organizacyjnej, zmiany jeszcze nie okrzepły. Wiemy, że pracownicy chcieliby innych zasad wynagradzania... i dlatego nie jest to dobry moment, by poruszać temat zaangażowania”. Jakże często firmy rezygnują z badania i systematycznego budowania zaangażowania pracowników właśnie z takich powodów, twierdząc, że w takich warunkach szanse na uzyskanie wysokiego zaangażowania są nikłe. Czy na pewno?

Brak prawa do odprawy dla pracownika, gdy z jego winy następuje rozwiązanie umowy

Zatrudniamy około 50 pracowników. W związku ze zmianą profilu produkcji przeprowadzamy reorganizację oraz niezbędną likwidację stanowisk pracy. Jednocześnie okazało się, że jeden ze zwalnianych pracowników prowadzi wobec firmy działalność konkurencyjną. W związku z tym przyczyną jego zwolnienia będzie nie tylko likwidacja stanowiska pracy, ale także utrata zaufania pracodawcy. Czy w tej sytuacji musimy wypłacić mu odprawę?

Zwolnienie pracownika chronionego

W naszym zakładzie trwa reorganizacja. Likwidacji uległ jeden dział produkcji, w którym zatrudnionych jest kilku pracowników w wieku przedemerytalnym. Czy przy zwolnieniach pracownicy ci będą podlegać szczególnej ochronie oraz czy pracodawca może im obniżyć wynagrodzenie?

Dla kogo odprawa przy likwidacji szkoły

Szkoła, w której jestem zatrudniona, ulegnie likwidacji w 2010 r. Pracuje w niej 6 nauczycieli i 2 pracowników obsługi, którzy mają ponad 20-letni staż pracy w szkołach. Czy w tej sytuacji wszyscy pracownicy mają prawo do odprawy?

Na koniec roku bezrobocie wyniesie 12,5 proc.

Analitycy resortu gospodarski prognozują, że na koniec bieżącego roku stopa bezrobocia wyniesie 12,5 proc.

Wysokość odprawy przy zwolnieniach grupowych

Aby określić wysokość odprawy dla pracownika, ustala się jego miesięczne wynagrodzenie, do którego obliczenia bierze się pod uwagę jedynie składniki płacy o stałym lub periodycznym charakterze. Sama odprawa stanowi zaś wielokrotność tej pensji, uzależnioną od stażu pracy danego pracownika.

Filozofia ewolucji czyli Kaizen w firmie na tle nowych trendów zarządzania

Rozpoznanie rzeczywistych zachowań pracowników, identyfikacja strat i źródeł marnotrawstwa, ich eliminacja i uruchomienie procesu ciągłego doskonalenia – stają się źródłem rzeczywistego zwiększania wydajności pracy. Warto zadać sobie pytanie, czym jest Kaizen i jakie oferuje rozwiązania?

Odprawa przy zwolnieniach grupowych

Odprawa pieniężna jest podstawowym świadczeniem należnym pracownikom, z którymi rozwiązano umowy o pracę w trybie zawartym w ustawie o zwolnieniach grupowych. Odprawa przysługuje od pracodawcy zatrudniającego co najmniej 20 pracowników.

Treść świadectwa pracy

Pracodawca nie może samodzielnie decydować o tym, jakie informacje znajdą się w świadectwie pracy. Jest natomiast zobowiązany do sporządzenia tego dokumentu zgodnie ze wskazówkami wynikającymi z rozporządzenia o świadectwie pracy.

Doskonałość w każdym calu czyli wizja zarządzania według Toma Petersa

Tom Peters należy do największych wizjonerów biznesu, a jego książki określają paradygmat rozwoju współczesnego zarządzania. Jednak to nie zaskakująca popularność, mająca swój wyraz w zajmowanej od lat wysokiej lokacie na liście guru menedżmentu Forbesa, jest najciekawszym elementem składającym się na jego pozycję. O sukcesie Toma Petersa nie przesądza również, a przynajmniej nie bezpośrednio, to, o czym pisze.

Konflikt w firmie i sposoby jego rozwiązywania

W zespołach, które jednocześnie realizują zadania bieżące i projekty w ścisłym związku z klientami wewnętrznymi, często zdarzają się różnice zdań i napięcia. Zwłaszcza wtedy, gdy jest mało czasu, projektów przybywa, a zasoby są ograniczone. Częste spory odbijają się na jakości realizowanego projektu. Jak zatem rozwiązać pojawiające się problemy?

REKLAMA