REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Treść świadectwa pracy

Małgorzata Podgórska

REKLAMA

Pracodawca nie może samodzielnie decydować o tym, jakie informacje znajdą się w świadectwie pracy. Jest natomiast zobowiązany do sporządzenia tego dokumentu zgodnie ze wskazówkami wynikającymi z rozporządzenia o świadectwie pracy.

Świadectwo pracy jest dokumentem, który pracodawca jest zobowiązany wydać pracownikowi niezwłocznie z chwilą rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy. Jest to dokument potwierdzający zatrudnienie. Zawiera również informacje, które mają wpływ na nabycie uprawnień pracowniczych i tych z ubezpieczenia społecznego u kolejnego pracodawcy.

REKLAMA

Autopromocja

W tzw. główce świadectwa pracy należy określić pracodawcę oraz jego siedzibę lub miejsce zamieszkania, nr REGON – EKD, stanowiący identyfikator pracodawcy nadany przez właściwy wojewódzki urząd statystyczny oraz miejscowość i datę wystawienia dokumentu.

Rozporządzenie z 1996 r. stanowi, że pod świadectwem pracy powinna znajdować się pieczęć i podpis pracodawcy lub osoby działającej w jego imieniu. A zatem świadectwo powinno być podpisane w sposób umożliwiający identyfikację osoby działającej w imieniu pracodawcy oraz stanowisko, które zajmuje.

Wzór świadectwa pracy >>

Treść świadectwa pracy składa się z 6 ustępów zawierających informacje dotyczące:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • zidentyfikowania pracownika, wskazania wymiaru czasu pracy oraz okresu zatrudnienia,
  • zajmowanego stanowiska lub stanowisk, a także pełnionych funkcji,
  • sposobu ustania stosunku pracy z pracownikiem,
  • korzystania z uprawnień pracowniczych oraz tych związanych z ubezpieczeniami społecznymi,
  • zajęcia wynagrodzenia za pracę w związku z prowadzonym wobec pracownika postępowaniem egzekucyjnym,
  • innych danych uzupełniających.

Wpis dotyczący sposobu ustania stosunku pracy

Częścią świadectwa pracy budzącą sporo wątpliwości jest ustęp 3 tego dokumentu.

Najwięcej trudności sprawia określenie i zapis sposobu ustania zatrudnienia, i tak:

  • w ust. 3 lit. a pracodawca podaje jeden z trybów rozwiązania stosunku pracy określonych w art. 30 § 1 k.p. Jeżeli rozwiązanie stosunku pracy następuje za wypowiedzeniem lub bez wypowiedzenia, dodatkowo wskazuje się stronę stosunku pracy składającą oświadczenie woli w tej sprawie. Konieczne jest powołanie podstawy prawnej rozwiązania stosunku pracy.

Przepisy rozporządzenia wymagają jedynie wskazania tu trybu rozwiązania umowy o pracę przez określenie jej odpowiednim artykułem Kodeksu pracy, bez określania przyczyn uzasadniających rozwiązanie stosunku pracy.


Przykłady

Jan K. został zwolniony z pracy za wypowiedzeniem dokonanym przez pracodawcę z przyczyn ekonomicznych. A zatem ust. 3 lit. a świadectwa powinien brzmieć: „Stosunek pracy ustał w wyniku rozwiązania umowy o pracę przez pracodawcę za wypowiedzeniem, zgodnie z art. 30 § 1 pkt 2 k.p.”. Jednak nie byłoby błędem wskazanie jako podstawy prawnej również art. 10 ust. 1 ustawy o szczególnych zasadach rozwiązywania i wtedy ust. 3 lit. a miałby następujące brzmienie: „Stosunek pracy ustał w wyniku rozwiązania umowy o pracę przez pracodawcę za wypowiedzeniem, zgodnie z art. 30 § 1 pkt 2 k.p. w związku z art. 10 ust. 1 ustawy o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników.

***

Zbigniew N. został zwolniony z pracy w związku z długotrwałą chorobą, trwającą łącznie 9 miesięcy (tj. 182 dni zwolnienia lekarskiego i 3 miesiące pobierania świadczenia rehabilitacyjnego). W związku z tym ust. 3 lit. a powinien brzmieć: „Stosunek pracy ustał w wyniku rozwiązania umowy o pracę przez pracodawcę bez wypowiedzenia, zgodnie z art. 30 § 1 pkt 3 k.p.”. W tym przypadku nie będzie błędem dodanie do podstawy prawnej art. 53 § 1 pkt 1 lit b k.p., co wskazuje na rozwiązanie umowy bez winy pracownika.

  • w ust. 3 lit. b pracodawca zamieszcza podstawę prawną rozwiązania stosunku pracy, jeżeli do rozwiązania tego dochodzi w pewnych szczególnych przypadkach (tj. w trybie określonym w art. 231 § 4 lub 5, w art. 48 § 2, w art. 683 lub w art. 201 § 2 k.p.). W terminie 2 miesięcy od przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę pracownik może bez wypowiedzenia, za 7-dniowym uprzedzeniem, rozwiązać stosunek pracy (art. 231 § 4 k.p.). Natomiast § 5 tego artykułu stanowi, że pracodawca z dniem przejęcia zakładu pracy lub jego części, jest zobowiązany zaproponować nowe warunki pracy i płacy pracownikom świadczącym dotychczas pracę na innej podstawie niż umowa o pracę oraz wskazać termin, nie krótszy niż 7 dni, do którego pracownicy mogą złożyć oświadczenie o przyjęciu lub odmowie przyjęcia proponowanych warunków. W razie nieuzgodnienia nowych warunków pracy i płacy dotychczasowy stosunek pracy rozwiązuje się z upływem okresu równego okresowi wypowiedzenia liczonego od dnia, w którym pracownik złożył oświadczenie o odmowie przyjęcia proponowanych warunków lub od dnia, do którego mógł złożyć takie oświadczenie.

Przykład

Ustęp 3 lit. b świadectwa pracy będzie miał brzmienie: „Stosunek pracy ustał w wyniku rozwiązania umowy o pracę bez wypowiedzenia, za 7-dniowym uprzedzeniem przez pracownika, zgodnie z art. 231 § 4 k.p.” lub „Stosunek pracy ustał w wyniku odmowy przyjęcia przez pracownika nowych warunków pracy i płacy, zgodnie z art. 231 § 5 k.p.”.

Informacja o urlopie ojcowskim w świadectwie pracy >>

Pracownik, który przed przywróceniem do pracy podjął zatrudnienie u nowego pracodawcy, może bez wypowiedzenia, za 3-dniowym uprzedzeniem, rozwiązać umowę o pracę z tym pracodawcą, w ciągu 7 dni od przywrócenia do pracy (art. 48 § 2 k.p.). Takie rozwiązanie umowy o pracę skutkuje takimi samymi konsekwencjami, jak w przypadku wypowiedzenia umowy o pracę przez pracodawcę.

Przykład

Ustęp 3 lit. b będzie miał brzmienie: „Stosunek pracy ustał w wyniku rozwiązania przez pracownika umowy o pracę bez wypowiedzenia, zgodnie z art. 48 § 2 k.p.”.

Pracodawca, wypełniając świadectwo pracy w ustępie 3 lit. b, będzie postępował tak jak w sytuacji, gdy pracownik rozwiąże umowę o pracę w trybie art. 683 k.p. (rozwiązanie stosunku pracy przez pracownika powołanego na stanowisko w wyniku konkursu u innego pracodawcy) lub w trybie art. 201 § 2 k.p. (rozwiązanie umowy o pracę z pracownikiem młodocianym).

  • ust. 3 lit. c wypełnia się, jeżeli nastąpiło wygaśnięcie stosunku pracy. Należy tu podać podstawę prawną. Wygaśniecie stosunku pracy następuje z mocy prawa, a okoliczności przyjęcia tego, że stosunek pracy wygasł, wskazane są w art. 631 § 1, 632 i 66 k.p.

Przykład

Ustęp 3 lit. c będzie miał brzmienie: „Wygaśnięcie stosunku pracy na podstawie art. 631 § 1 k.p.”.

Podstawa prawna:

  • art. 231 § 4 i 5, art. 30 § 1, art. 48 § 2, art. 53 § 1 pkt 1, art. 631 § 1, art. 632, 66, 683, 201 § 2 Kodeksu pracy,
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak prawidłowo określać wynagrodzenie w umowie o pracę

Prawidłowo sporządzona umowa o pracę powinna określać wynagrodzenie odpowiadające rodzajowi pracy, ze wskazaniem składników wynagrodzenia. Wskazane przez strony wynagrodzenie jest jednym z obligatoryjnych elementów umowy o pracę.

Przerwy w pracy dla osób niepełnosprawnych w 2025 r.

Przerwy w pracy dla osób niepełnosprawnych w 2025 r. Jakie przerwy należą się pracownikom posiadającym orzeczenie o niepełnosprawności? Co w przypadku obsługi komputera? Czy przerwy wliczają się do czasu pracy?

Komu można nie płacić za godziny nadliczbowe?

Przepisy prawa pracy dopuszczają, aby niektórzy pracownicy nie mieli prawa do rekompensaty za pracę w godzinach nadliczbowych. Są jednak sytuacje, gdy z winy pracodawcy taka rekompensata jednak im przysługuje. O jakich pracowników chodzi?

Co daje II stopień niepełnosprawności w 2025 r.?

Zgodnie z ustawą o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych wyróżnia się trzy stopnie niepełnosprawności: znaczny, umiarkowany i lekki stopień niepełnosprawności. Kiedyś używało się określeń I,II i III grupa inwalidzka.

REKLAMA

1550 zł dofinansowania do zatrudnienia osób niepełnosprawnych z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności. Trzeba wypełnić Wn-D i dołączyć INF-D-P

1550 zł dofinansowania do zatrudnienia osób niepełnosprawnych z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności. Trzeba wypełnić Wn-D i dołączyć INF-D-P. Można wystąpić z korektą wniosku i otrzymać wyższe dofinansowanie z wyrównaniem od lipca 2024 r.

Webinar: Rodzicielstwo po nowemu, czyli zmiany w Kodeksie pracy 2025 + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Rodzicielstwo po nowemu, czyli zmiany w Kodeksie pracy 2025” poprowadzi Aleksander Kuźniar, prawnik, specjalista z zakresu prawa pracy oraz ochrony danych osobowych, ekspert INFORAKADEMII. Uczestnicy dowiedzą się, kiedy i na jakich warunkach pracownicy mogą skorzystać z uzupełniającego urlopu macierzyńskiego oraz co musi się znaleźć we wniosku o jego udzielenie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Wzrosną wynagrodzenia pracowników samorządowych. Podwyżki z wyrównaniem od 1 stycznia 2025 r.

W 2025 r. wzrosną wynagrodzenia osób zatrudnionych w samorządach na podstawie wyboru oraz powołania. Zwiększą się także stawki minimalnego poziomu wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę.

Do 28 lutego 2025 r. emeryci i renciści muszą rozliczyć dodatkowe przychody

ZUS przypomina o obowiązku rozliczenia dodatkowych przychodów przez osoby, które pobierają emeryturę lub rentę, mimo że nie osiągnęły wieku emerytalnego, a w zeszłym roku dorabiały do swojego świadczenia. Termin mija 28 lutego 2025 r.

REKLAMA

Najniższa emerytura, renta rodzinna i socjalna: 1878,91 zł brutto od 1 marca. Waloryzacja 2025 - emerytury i renty wzrosną o 5,5 proc.

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej poinformowało 12 lutego 2025 r., że od 1 marca 2025 roku emerytury i renty zostaną zwaloryzowane o wskaźnik 105,5%. Oznacza to, że renty i emerytury wzrosną o 5,5 procent.

Od 1 marca 2025 r. zwiększy się wynagrodzenie pracowników młodocianych

Od 1 marca 2025 r. zwiększy się wynagrodzenie pracowników młodocianych. To efekt wzrostu przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w czwartym kwartale 2024 r.

REKLAMA