REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kryzys w zatrudnieniu dobiegł końca

REKLAMA

Kryzys w zatrudnieniu w branży finansowej i bankowej dobiegł końca. Specjaliści z firmy Michael Page International twierdzą, ze można mówić o równowadze – ani pracownicy, ani pracodawcy nie mają przewagi na warszawskim rynku pracy a.d. 2010.

Według danych Komisji Nadzoru Finansowego w trakcie spowolnienia gospodarczego pracę straciło 3,5 proc. zatrudnionych w bankowości, czyli ok. 6200 osób. Najbardziej dotknięte zwolnieniami zostały banki, a w nich działy wsparcia sprzedaży oraz back-office. Obecnie sytuacja powoli się normalizuje.

REKLAMA

Autopromocja

Jak zapobiec przejściu pracowników do konkurencji >>

„Rok 2008 był rokiem pracownika, 2009 – pracodawcy. Natomiast 2010 – jak na razie – zapowiada się jako rok równowagi” – tłumaczy Paweł Wierzbicki Manager Banking & Financial Services w Michael Page International. – „Dzisiaj obserwujemy intensywniejsze rekrutacje ze strony banków. Poszukiwane są przede wszystkim osoby do pionów sprzedaży (niższe stanowiska oraz eksperci), ryzyka (głównie eksperci), rozwoju produktów, finansów, compliance; w ubezpieczeniach obserwujemy zwiększone zapotrzebowanie na specjalistów w obszarze aktuariatu – wiele firm przygotowuje się do wdrożenia Solvency II.”

Opisując trendy w zatrudnianiu w finansach należy przede wszystkim rozdzielić kwestie rekrutacji do banków opisane powyżej od działów finansowo-księgowych i centrów usług wspólnych (tzw. Shared Service Centers – SSC).

Bezwartościowe kwestionariusze osobowości >>

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

„W pierwszym przypadku – działów finansowo-księgowych oddziałów międzynarodowych przedsiębiorstw, utrzymuje się stałe zapotrzebowanie na wykwalifikowaną kadrę, zarówno specjalistyczną, jak i kierowniczą, władającą językiem angielskim” – opowiada Paweł Wierzbicki. - „Nie jest to poziom, który obserwowaliśmy w 2007 czy 2008 roku, kiedy to 90 proc. prowadzonych przez nas  rekrutacji dotyczyła nowo tworzonych stanowisk czy etatów. Dzisiaj tylko 4 na 10 rekrutacji to poszukiwanie osób na nowe stanowiska; pozostałe to zastąpienie pracownika, który awansował lub rozstał się z firmą.”

Inna sytuacja dotyczy tzw. SSC. Kryzys gospodarczy zdecydowanie wzmocnił procesy tworzenia i rozwoju tego typu organizacji. Wynika to z potrzeby optymalizacji procesowo-kosztowych w wielu międzynarodowych oraz krajowych przedsiębiorstwach.

„W ramach rozbudowanych struktur operacyjnych wielu firmom opłaca się w średnim i długim czasie wydzielenie podmiotu organizacyjnego do obsługi pewnych procesów, najczęściej w obszarze księgowości, fakturowania czy zarządzania należnościami” – tłumaczy Paweł Wierzbicki. – „Struktury takich organizacji są płaskie, ok. 10 proc. kadry stanowią koordynatorzy zespołów i menadżerowie, co ma ścisłe przełożenie na relatywnie niższe koszty funkcjonowania w porównaniu do tradycyjnych struktur.”

Michael Page bardzo dużą uwagę przywiązuje do analizy kandydatów, w tym ich historii zatrudnienia w trakcie kryzysu. Zbiera referencje i informację zwrotną od poprzednich pracodawców na temat wszystkich kandydatów, którzy uczestniczą w procesie rekrutacyjnym. Każdy przypadek, kiedy osoba straciła pracę w okresie ostatniego 1,5 roku, jest traktowany indywidualnie.

Od rozwoju pracowników zależy rozwój firmy >>

„Z jednej strony firmy często rozstawały się z nieefektywnymi pracownikami. Natomiast z drugiej strony mamy świadomość, że wiele firm zamykało swoje linie biznesowe czy niemal całe operacje lokalne, ze względu na kondycję firmy w skali świata” – tłumaczy Paweł Wierzbicki. – „W związku z tym, iż nasi konsultanci pracują w wyspecjalizowanych dywizjach i utrzymują stały kontakt z rynkiem, są w posiadaniu często szczegółowej wiedzy na temat wielu wydarzeń w zagranicznych oddziałach firm działających w Polsce. Dzięki temu jesteśmy w stanie ustalić prawdziwe przyczyny utraty pracy przez danego kandydata.”

Obecnie pracy zdecydowanie nie ma dla osób, które:

  • nie angażują się w swoją pracę,
  • są konfliktowe,
  • nie potrafią się wykazać kontaktami referencyjnymi lub których oczekiwania finansowe nie pozostają w relacji z wartością dodaną, którą te osoby są w stanie wnieść do firmy.

„Należy również zwrócić uwagę na liczną grupę byłych dyrektorów oraz członków zarządów firm, które likwidowały linie biznesowe czy całe oddziały” – dodaje Wierzbicki. – „Ze względu na fakt, iż ani kandydaci nie są często zainteresowani pracą poniżej kwalifikacji i stanowiska, ani wiele firm nie chce zatrudniać przekwalifikowanych dyrektorów, w tej grupie stosunkowo dużo osób pozostaje bez stałego zatrudnienia. Przy czym wielu z nich zdecydowało się na założenie własnych firm świadczących usługi eksperckie i konsultingowe (jako zewnętrzna firma lub jako interim manager). Pozostają w ten sposób na rynku pracy, ale już z większą swobodą działania.”

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: kadry.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dodatek za pracę w porze nocnej po 1 lipca 2024

1 lipca 2024 r. zmianie uległa wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej. Od 1 lipca 2024 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 4300 zł brutto. W związku z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, zmianie uległa także wysokość dodatku za pracę w porze nocnej.

Świadectwo pracy [treść świadectwa pracy, załączane informacje, termin wydania]

Świadectwo pracy potwierdza zakończone zatrudnienie. Dokument ten pracodawca wydaje pracownikowi w dniu zakończenia stosunku pracy. Razem ze świadectwem pracy pracodawca przekazuje też informacje dotyczące dokumentacji pracowniczej.

Kto jest chroniony przed zwolnieniem? 5 przypadków

Kto jest chroniony przed zwolnieniem w formie wypowiedzenia umowy o pracę? Oto 5 szczególnych przypadków przewidzianych w Kodeksie pracy. Przepisy te zapewniają stabilność zatrudnienia i ochronę przed niesprawiedliwym traktowaniem.

Co najbardziej motywuje pracowników? Czego pracownik wymaga od szefa?

Oczywiste jest, że najbardziej motywują pracowników pieniądze. Co jest drugim w kolejności najlepszym motywatorem? Wyniki różnią się w zależności od pokolenia pracowników i stanowiska. Na czym zależy młodszym, a na czym starszym pracownikom? Czego pracownik wymaga od szefa? Okazuje się, że ważne jest, aby przełożony potrafił przyznać się do błędu i by stosował wobec wszystkich równe zasady. 

REKLAMA

Konfederacja Lewiatan: Trzeba zmienić sposób ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę

Konieczne jest większe powiązanie wynagrodzenia minimalnego z aktualną lub prognozowaną sytuacją gospodarczą. Mogłoby się to odbywać poprzez zmniejszenie roli rządu w tym procesie.

Czterodniowy tydzień pracy: Kodeks pracy już umożliwia pracę na cały etat przez 4 dni w tygodniu

W przestrzeni medialnej trwa debata nad skróceniem tygodnia pracy do czterech dni w tygodniu. Resort rodziny analizuje możliwość skrócenia czasu pracy do 4 dni, bądź 35 godzin. Przy tej okazji warto przypomnieć, że kodeks pracy umożliwia taką pracę.

Główny Inspektor Pracy: Praca zdalna może wpływać na wydajność pracowników

Do Państwowej Inspekcji Pracy nie wpływa wiele skarg w związku z pracą zdalną. Zdaniem Głównego Inspektora Pracy, w praktyce najlepiej sprawdza się praca zdalna okazjonalna. Praca zdalna może wpływać na wzrost wydajności pracowników.

ZUS: ponad 1,1 mln cudzoziemców (w tym 771 tys. obywateli Ukrainy) płaci polskie składki na ubezpieczenia społeczne

Na koniec czerwca 2024 roku do ubezpieczeń społecznych w ZUS było zgłoszonych 1 mln 160 tys. cudzoziemców. W ciągu miesiąca przybyło ich blisko 10 tys. a od 2008 roku ponad 1 mln 140 tys. Takie dane podał 24 lipca 2024 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Awaria uniemożliwiająca wykonywanie pracy, a wynagrodzenie pracownika

Awaria w miejscu pracy może skutecznie uniemożliwić wykonywanie obowiązków zawodowych, stając się poważnym problemem zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niespodziewane problemy techniczne, takie jak przerwy w dostawie prądu, awarie sprzętu komputerowego, czy problemy z infrastrukturą, mogą prowadzić do przestojów i zakłóceń w normalnym funkcjonowaniu firmy. W artykule omówimy, jakie prawa przysługują pracownikom w przypadku wystąpienia awarii i jakie obowiązki mają pracodawcy w takich sytuacjach.

Jakie prawa ma pracownik niepełnosprawny?

Pracownikom niepełnosprawnym przysługują dodatkowe uprawnienia w miejscu pracy. Uprawnienia te przysługują od dnia złożenia pracodawcy orzeczenia o niepełnosprawności.

REKLAMA