Kategorie

Obowiązki pracodawcy, Likwidacja pracodawcy

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wypowiedzenie umowy o prace może być złożone zarówno przez pracodawcę jak i pracownika. Jakie są okresy wypowiedzenia w 2017 roku? Ile dni wolnych przysługuje na poszukiwanie nowego zatrudnienia?
Pracodawca, likwidując działalność gospodarczą, musi rozwiązać łączące go z pracownikami umowy o pracę, co do zasady bowiem sama likwidacja działalności gospodarczej nie powoduje automatycznie rozwiązania stosunku pracy.
W razie ogłoszenia upadłości pracodawcy nie stosuje się przepisów dotyczących ochrony pracowników przed wypowiedzeniem lub rozwiązaniem umowy o pracę. Wyłączenie to ma zastosowanie jednak tylko w razie ogłoszenia upadłości obejmującej likwidację majątku dłużnika. Nie ma natomiast zastosowania w razie ogłoszenia upadłości z możliwością zawarcia układu.
Likwidacja stanowiska pracy umożliwia obniżenie kosztów działalności pracodawcy, zwłaszcza w czasie kryzysu gospodarczego. Warto jednak pamiętać, że sąd pracy może zbadać czy likwidacja jest autentyczna czy też ma jedynie charakter pozorny.
Spółka z o.o. znajduje się w stanie upadłości. Należności ze stosunku pracy są finansowane ze środków Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (FGŚP). Czy w tej sytuacji spółka ma obowiązek opłacania składek na Fundusz Pracy?
Tomasz Z. pracował jako mechanik w warsztacie samochodowym. Jego pracodawca zmarł kilka dni temu i umowa o pracę wygasła z tego powodu. Pracownik postanowił domagać się odszkodowania od rodziny zmarłego. Jednak spadkobiercy jego byłego pracodawcy twierdzą, że nie są do tego zobowiązani, ponieważ zamierzają zlikwidować warsztat i nie będą zatrudniać pracowników. Czy ich postępowanie jest prawidłowe?
31 grudnia 2010 r. ulega zakończeniu likwidacja wielu państwowych, gminnych, powiatowych i wojewódzkich jednostek organizacyjnych, co bezpośrednio będzie miało wpływ na stosunki pracy zatrudnionych tam pracowników.
Pracodawcy w stanie upadłości bądź likwidacji do wyczerpania środków zfśs zarządzają nimi tak jak dotychczas. Nie muszą jedynie odprowadzać nowych odpisów i mają możliwość obniżenia ich wysokości np. przez zapisy w regulaminie wynagradzania.
Obowiązek wypłaty odprawy zwalnianym pracownikom dotyczy zakładów pracy, które zatrudniają co najmniej 20 pracowników, a więc firm objętych przepisami ustawy o tzw. zwolnieniach grupowych. Odprawa przysługuje, gdy pracodawca rozwiązuje z pracownikiem umowę o pracę z przyczyn niedotyczących pracowników, takich jak np. trudna sytuacja finansowa pracodawcy (np. kłopoty ze sprzedażą, brak zleceń), zmiany technologiczne bądź organizacyjne (np. likwidacja części oddziałów).
W razie ogłoszenia upadłości lub likwidacji pracodawcy żaden z pracowników nie podlega szczególnej ochronie przed zwolnieniem.
Nasza firma jest w likwidacji. Czy pracownicy, która przebywa na urlopie wychowawczym i która nie podejmie już pracy w naszej firmie (umowa zostanie rozwiązana w czasie urlopu wychowawczego), okres tego urlopu trzeba wliczyć do okresu, od którego zależy wysokość odprawy z tytułu zwolnień grupowych?
Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych działa od kilkunastu lat, ale wciąż wielu pracowników nie wie, w jaki sposób można skorzystać z jego pomocy. Jakie są podstawowe zadania FGŚP?