REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zaległy urlop a upadłość firmy

Doktor nauk prawnych, adwokat, adiunkt na Wydziale Prawa, Administracji i Stosunków Międzynarodowych Krakowskiej Akademii im. A.F. Modrzewskiego w Katedrze Prawa Pracy i Zabezpieczenia Społecznego.
Zaległy urlop a upadłość firmy
Zaległy urlop a upadłość firmy
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Czy w przypadku upadłości lub likwidacji pracodawcy pracownik ma prawo do uzyskania ekwiwalentu pieniężnego za zaległy urlop, którego nie wykorzystał? Zbliża się 30 września, czyli termin, w którym należy udzielić pracownikowi urlopu niewykorzystanego w terminie ustalonym zgodnie z planem urlopów, w danym roku kalendarzowym. Co jeżeli termin ten zbiegnie się z upadłością lub likwidacją pracodawcy?
rozwiń >

Zaległy urlop a upadłość firmy

Najczęstszymi przyczynami rozwiązania umów z pracownikami w przypadku ogłoszenia upadłości lub likwidacji pracodawcy i zakładu pracy są przyczyny niedotyczące pracowników, a związane z pracodawcą. Mogą to być trudności finansowe i w rezultacie niewypłacalność (spowodowane np. rosnącą inflacją i kosztami utrzymania zakładu oraz pracowników). Mogą to być również przyczyny natury organizacyjnej, np. likwidacja poszczególnych zakładów a konfuzja innych. 

REKLAMA

Autopromocja

W okresie upadłości czy likwidacji pracodawca powinien uporządkować wszelkie sprawy kadrowe. Kiedy pracodawca nie jest już wstanie „fizycznie” udzielić urlopu czy też zaległego urlopu, ponieważ np. do 30 września 2022 r. trwają umowy z pracownikami i z upływem tej daty zakład pracy przestanie istnieć, ponieważ dochodzi do likwidacji lub upadłości, pracodawca zobowiązany jest wówczas wypłacić pracownikom ekwiwalent pieniężny za niewykorzystany urlop. To w interesie pracodawcy jest, aby w trakcie okresu wypowiedzenia wysłać pracowników na „przymusowy” urlop zaległy czy też urlop bieżący (należny w danym roku kalendarzowym), aby później nie musieć płacić za to wynagrodzenia. Co ważne zgoda pracownika nie ma znaczenia, decyzja pracodawcy jest autonomiczna i należy się jej podporządkować. Pracownik nie możliwości wyboru między urlopem a ekwiwalentem.

Skrócenie okresu wypowiedzenia przy upadłości lub likwidacji

Nie zawsze jednak opłaca się korzystać z uprawnienia skrócenia okresu wypowiedzenia przy upadłości lub likwidacji, z trzech miesięcy do jednego miesiąca co do pracowników, którzy mają zawartą umowę o pracę na czas nieokreślony albo określony, ponieważ po pierwsze pracodawca niejako traci czas, w którym pracownik mógłby przebywać na urlopie (przez co później pracodawca będzie za to płacił), a po drugie pracodawca i tak poniósłby dodatkowe koszty. W przypadku skrócenia okresu wypowiedzenia pracownikowi przysługuje odszkodowanie w wysokości wynagrodzenia za pozostałą część okresu wypowiedzenia.

Kiedy ekwiwalent za urlop się należy przy likwidacji?

Ekwiwalent pieniężny za niewykorzystany urlop przy ogłoszeniu przez pracodawcę likwidacji lub upadłości w pewnych sytuacjach się należy. Szczególnie wtedy, kiedy pracodawca nie zobowiąże pracownika do wykorzystania urlopu w tracie wypowiedzenia umowy o pracę. Może być jednak tak, że do upadłości dochodzi, ponieważ firma ma trudności finansowe i pracodawca oświadcza, że ekwiwalentu nie wypłaci bo nie ma za co. W orzecznictwie podkreśla się, że z dniem rozwiązania stosunku pracy prawo pracownika do urlopu wypoczynkowego w naturze przekształca się w prawo do ekwiwalentu pieniężnego za niewykorzystany urlop. Ekwiwalent pieniężny za niewykorzystany urlop wypoczynkowy powinien więc być wypłacony pracownikowi w dniu rozwiązania stosunku pracy. W tym też dniu rozpoczyna bieg termin przedawnienia roszczenia o ekwiwalent pieniężny za niewykorzystane w naturze, a nieprzedawnione urlopy wypoczynkowe (wyr. SN z 29 marca 2001 r.,I PKN 336/00). 

Oczywiście naruszenie powyższego może prowadzić do odpowiedzialności wykroczeniowej przeciwko prawom pracownika, bowiem kto nie wypłaca w ustalonym terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi, podlega karze od 1000 do 30 000 zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co jeśli pracodawca nie ma pieniędzy na ekwiwalent za zaległy urlop?

Jeżeli pracodawca, pomimo swojego obowiązku zapłaty pracownikom wszelkich należności finansowych do dnia trwania stosunku pracy, nie ma środków finansowych na pokrycie ekwiwalentu za niewykorzystany urlop, pracownik może skorzystać z FGŚP (Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych). Prawa pracowników i obowiązki pracodawcy w ramach FGŚP reguluje ustawa o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy z 13 lipca 2006 r. (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 7, dalej: ustawa). Ustawa określa zasady, zakres i tryb ochrony roszczeń pracowniczych w razie niemożności ich zaspokojenia z powodu niewypłacalności pracodawcy.

Czy ekwiwalent jest należny z urlopu zaległego za 3 lata?

Skoro roszczenia pracownicze przedawniają się z upływem 3 lat, to czy ekwiwalent jest należny z urlopu zaległego za 3 lata? Zgodnie z ustawą nie, ekwiwalent nie jest należny z urlopu zaległego za 3 lata, ponieważ ustawa określa, że zaspokojeniu ze środków FGŚP podlega ekwiwalent pieniężny za urlop wypoczynkowy, przysługujący za rok kalendarzowy, w którym ustał stosunek pracy, oraz za rok bezpośrednio go poprzedzający. Warto oczywiście pamiętać, że zaspokojeniu podlega także:

  • wynagrodzenie;
  • wynagrodzenia za czas urlopu wypoczynkowego;
  • odprawa pieniężnej przysługującej na podstawie przepisów o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników;
  • odszkodowanie w związku ze skróceniem okresu wypowiedzenia z powodu upadłości lub likwidacji.

Co to jest zbiorczy wykaz przy niewypłacalności?

Ważne jest to, że w okresie miesiąca od daty niewypłacalności pracodawcy, pracodawca, zarządca, syndyk, likwidator lub inna osoba sprawująca zarząd majątkiem pracodawcy sporządza i składa marszałkowi województwa zbiorczy wykaz niezaspokojonych roszczeń, określając osoby uprawnione oraz tytuły i wysokość roszczeń wnioskowanych do zaspokojenia ze środków FGŚP. Zbiorczy wykaz obejmuje roszczenia z okresów poprzedzających datę niewypłacalności pracodawcy. Prawo upadłościowe zabezpiecza pracowników, ponieważ stanowi, że nie wymagają zgłoszenia należności ze stosunku pracy. Należności z tego tytułu umieszcza się na liście wierzytelności z urzędu.

Wierzytelności umieszczane z urzędu a zgłoszenie wierzytelności przez pracownika

Jeżeli należności ze stosunku pracy wynikają bezpośredni oz dokumentów, z listy płac, z ewidencji mogą być wówczas uznane z urzędu na liście wierzytelności. Jeżeli jednak dokumentów tych nie ma, albo pracodawca (upadły) kwestionuje zasadność wierzytelności, nie powinny się one znaleźć na liście. Wówczas pracownik, który ma świadomość, że jego należność nie była uznawana przez pracodawcę, powinien zgłosić wierzytelność, aby być zaspokojonym ze środków masy upadłości. Pracownik może również zawnioskować do sędziego-komisarza o dokonanie zmiany na liście wierzytelności, gdyż jego zdaniem pominięto na liście wierzytelność, która powinna się tam znaleźć z urzędu, a która nie została wskazana.

Jak uzyskać ekwiwalent z FGŚP?

Jeżeli tylko są spełnione kryteria niewypłacalności pracodawcy, istnieje możliwość złożenia wniosku indywidualnego. Wniosek składa się w formie pisemnej do Marszałka Województwa (właściwego ze względu na siedzibę pracodawcy), w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach - nie wcześniej niż po upływie jednego miesiąca i dwóch tygodni od daty wystąpienia niewypłacalności pracodawcy, a w przypadku roszczeń z okresu z okresów następujących po dacie niewypłacalności pracodawcy - po upływie dwóch tygodni od terminu wskazanego do sporządzenia wykazu uzupełniającego (niezwłocznie po ustaniu stosunków pracy osób uprawnionych).

Podstawa prawna:

Ustawa o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy z 13 lipca 2006 r. (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 7)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dodatek za pracę w porze nocnej po 1 lipca 2024

1 lipca 2024 r. zmianie uległa wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej. Od 1 lipca 2024 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 4300 zł brutto. W związku z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, zmianie uległa także wysokość dodatku za pracę w porze nocnej.

Świadectwo pracy [treść świadectwa pracy, załączane informacje, termin wydania]

Świadectwo pracy potwierdza zakończone zatrudnienie. Dokument ten pracodawca wydaje pracownikowi w dniu zakończenia stosunku pracy. Razem ze świadectwem pracy pracodawca przekazuje też informacje dotyczące dokumentacji pracowniczej.

Kto jest chroniony przed zwolnieniem? 5 przypadków

Kto jest chroniony przed zwolnieniem w formie wypowiedzenia umowy o pracę? Oto 5 szczególnych przypadków przewidzianych w Kodeksie pracy. Przepisy te zapewniają stabilność zatrudnienia i ochronę przed niesprawiedliwym traktowaniem.

Co najbardziej motywuje pracowników? Czego pracownik wymaga od szefa?

Oczywiste jest, że najbardziej motywują pracowników pieniądze. Co jest drugim w kolejności najlepszym motywatorem? Wyniki różnią się w zależności od pokolenia pracowników i stanowiska. Na czym zależy młodszym, a na czym starszym pracownikom? Czego pracownik wymaga od szefa? Okazuje się, że ważne jest, aby przełożony potrafił przyznać się do błędu i by stosował wobec wszystkich równe zasady. 

REKLAMA

Konfederacja Lewiatan: Trzeba zmienić sposób ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę

Konieczne jest większe powiązanie wynagrodzenia minimalnego z aktualną lub prognozowaną sytuacją gospodarczą. Mogłoby się to odbywać poprzez zmniejszenie roli rządu w tym procesie.

Czterodniowy tydzień pracy: Kodeks pracy już umożliwia pracę na cały etat przez 4 dni w tygodniu

W przestrzeni medialnej trwa debata nad skróceniem tygodnia pracy do czterech dni w tygodniu. Resort rodziny analizuje możliwość skrócenia czasu pracy do 4 dni, bądź 35 godzin. Przy tej okazji warto przypomnieć, że kodeks pracy umożliwia taką pracę.

Główny Inspektor Pracy: Praca zdalna może wpływać na wydajność pracowników

Do Państwowej Inspekcji Pracy nie wpływa wiele skarg w związku z pracą zdalną. Zdaniem Głównego Inspektora Pracy, w praktyce najlepiej sprawdza się praca zdalna okazjonalna. Praca zdalna może wpływać na wzrost wydajności pracowników.

ZUS: ponad 1,1 mln cudzoziemców (w tym 771 tys. obywateli Ukrainy) płaci polskie składki na ubezpieczenia społeczne

Na koniec czerwca 2024 roku do ubezpieczeń społecznych w ZUS było zgłoszonych 1 mln 160 tys. cudzoziemców. W ciągu miesiąca przybyło ich blisko 10 tys. a od 2008 roku ponad 1 mln 140 tys. Takie dane podał 24 lipca 2024 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Awaria uniemożliwiająca wykonywanie pracy, a wynagrodzenie pracownika

Awaria w miejscu pracy może skutecznie uniemożliwić wykonywanie obowiązków zawodowych, stając się poważnym problemem zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niespodziewane problemy techniczne, takie jak przerwy w dostawie prądu, awarie sprzętu komputerowego, czy problemy z infrastrukturą, mogą prowadzić do przestojów i zakłóceń w normalnym funkcjonowaniu firmy. W artykule omówimy, jakie prawa przysługują pracownikom w przypadku wystąpienia awarii i jakie obowiązki mają pracodawcy w takich sytuacjach.

Jakie prawa ma pracownik niepełnosprawny?

Pracownikom niepełnosprawnym przysługują dodatkowe uprawnienia w miejscu pracy. Uprawnienia te przysługują od dnia złożenia pracodawcy orzeczenia o niepełnosprawności.

REKLAMA