REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Świadczenia przyznawane z funduszy a limit zwolnienia od podatku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krzysztof Rustecki

REKLAMA

Limit zwolnienia podatkowego wynoszący 380 zł na rok kalendarzowy dotyczy zarówno świadczeń wypłacanych z zfśs, jak i z funduszu związków zawodowych. W obu przypadkach obowiązuje ww. limit, niezależnie od liczby podmiotów, z których pracownik otrzymał dane świadczenia.

Zwolniona z podatku dochodowego jest wartość otrzymanych przez pracownika rzeczowych świadczeń oraz otrzymanych przez niego w tym zakresie świadczeń pieniężnych sfinansowanych w całości ze środków zfśs lub funduszy związków zawodowych, łącznie do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł (art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwanej dalej updof).

REKLAMA

REKLAMA

A zatem powyższe zwolnienie będzie przysługiwać, jeżeli zostaną łącznie spełnione następujące warunki, tj., że świadczenie:

  • zostało przyznane z uwzględnieniem kryteriów socjalnych,
  • ma charakter świadczenia rzeczowego bądź pieniężnego,
  • jest w całości sfinansowane ze środków zfśs lub funduszu związków zawodowych,
  • nie przekracza w roku podatkowym kwoty 380 zł.

Limit dotyczy obu świadczeń

Z powyższego wynika, że limit zwolnienia w kwocie 380 zł jest jeden i dotyczy świadczeń o charakterze socjalnym wypłacanych w danym roku z funduszy socjalnych i funduszy związków zawodowych. Nie ma przy tym znaczenia, u ilu pracodawców dany pracownik jest zatrudniony i od ilu podmiotów (pracodawców i związków zawodowych) otrzymuje świadczenia z tych funduszy. Takie stanowisko wynika również z interpretacji Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 11 lutego 2010 r. (ITPB2/415–944/09/TJ).

Czytaj także: Finansowanie prezentów świątecznych z funduszu socjalnego >>

REKLAMA

Przykład

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Chcemy sfinansować pracownikom koszty wypoczynku z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Ponadto niektórzy z pracowników, będący członkami związków zawodowych, postanowili sfinansować sobie dopłaty do wczasów także z funduszu związkowego. Zastanawiam się, czy świadczenia te będą zwolnione z podatku, jeśli osoba uprawniona otrzyma świadczenia o wartości po 380 zł z każdego z tych funduszy.

Okazuje się, że jeżeli przyznano osobie uprawnionej świadczenie z zfśs w wysokości 380 zł i osoba ta otrzyma również świadczenie o charakterze socjalnym w tej samej wysokości z funduszu związków zawodowych, to tylko jedno z przyznanych świadczeń może być zwolnione z podatku.

WAŻNE!

Świadczenia socjalne otrzymane z zfśs i z funduszu związków zawodowych są zwolnione z podatku w ramach tej samej kwoty nieprzekraczającej w danym roku 380 zł bez względu na liczbę podmiotów, od których zatrudniony otrzymał wsparcie.


Kontrola powstania nadwyżki świadczeń

Ustawodawca nie nałożył jednak na podmioty wypłacające świadczenia z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych i/lub z funduszu związku zawodowego obowiązku monitorowania, czy pracownik uzyskał już w roku podatkowym od innego świadczeniodawcy wsparcie finansowe w wysokości przekraczającej 380 zł. Nie ma również przepisu, który zobowiązywałby pracownika do złożenia pracodawcy oświadczenia, z którego wynikałoby, że wykorzystał już w danym roku kwotę limitowanego zwolnienia.

Jeżeli jednak pracodawca lub związek zawodowy mają wiedzę, że wartość świadczeń przekroczyła w danym roku 380 zł, wypłacający podmiot, tj.:

  • pracodawca (z zfśs) – jest zobowiązany opodatkować powstałą nadwyżkę,
  • związek zawodowy (z funduszu związku zawodowego) – ma obowiązek wystawić informację PIT-8C, w której wykaże tylko powstałą nadwyżkę.

Tak samo należy postąpić w przypadku, gdy podmiotom wypłacającym świadczenia jest znana kwota wsparcia z zfśs lub/i z funduszu związku zawodowego uzyskana od innych jednostek.

Czytaj także: Wartość pakietów medycznych jest nieodpłatnym świadczeniem podlegającym opodatkowaniu >>

Jeżeli pracodawca posiada informację od pracownika o kwocie wypłaconego świadczenia z funduszu związków zawodowych, wówczas świadczenia przyznane tej osobie z zfśs, które przekraczają roczny limit (380 zł), należy uznać za przychód pracownika ze stosunku pracy podlegający tylko opodatkowaniu.

W sytuacji odwrotnej, a więc jeżeli związki zawodowe byłyby w posiadaniu informacji o kwocie wypłaconego przez pracodawcę świadczenia z zfśs (objętego zwolnieniem na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 67 updof) i przyznały tej osobie dodatkowo świadczenia z funduszu związku zawodowego, kwotę przychodu przewyższającą ustawowy limit związki zawodowe powinny zaliczyć do przychodów z innych źródeł (art. 10 ust. 1 pkt 9 updof). Ponadto związek zawodowy jako podmiot odrębny od pracodawcy i samodzielny ma obowiązek wystawić i przekazać takim pracownikom i właściwym im urzędom skarbowym informację PIT-8C do końca lutego następnego roku.

Jeżeli jednak organizacja związkowa nie uzyskała takich informacji, to nie ma również podstaw do wystawienia PIT-8C. W tej samej sytuacji jest pracodawca, który nie posiada informacji o świadczeniach z zfśs czy z funduszu związku zawodowego wypłaconych danej osobie przez inne podmioty. Wówczas takiego przychodu, jako zwolnionego z podatku, nie należy wykazywać w informacji PIT-11. W tej sytuacji na uprawnionym będzie spoczywał obowiązek wykazania powstałej nadwyżki w zeznaniu rocznym.

Podstawa prawna:

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od 1 stycznia 2026 r. zmiany w funduszach emerytalnych - co to daje? [ustawa z podpisem Prezydenta RP]

Od 1 stycznia 2026 r. zmiany w funduszach emerytalnych, a konkretnie w ustawie z dnia 28 sierpnia 1997 r. o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1113 oraz z 2025 r. poz. 1069 i 1216). Prezydent RP podpisał już ustawę. Zmiany wchodzą w życie już w 2026 r. warto więc wiedzieć co można zyskać i co się zmieni.

Porażka pilotażu skróconego tygodnia pracy? Co się okazało już na starcie

Pilotaż skróconego tygodnia pracy prowadzony przez MRPiPS nie będzie miał takiego znaczenia jak się spodziewaliśmy. Okazało się, że zgłosiły się głównie jednostki sektora finansów publicznych - jednostki samorządowe, spółki miejskie, urzędy. Nie taka miała być idea tego programu. Nie dowiemy się jaki wpływ na gospodarkę miałby 4-dniowy tydzień pracy. Liczba firm prywatnych zakwalifikowanych do programu jest zbyt mała.

Status UKR, NFZ, 800+, PESEL czyli kilka ważnych zmian dla obywateli Ukrainy na przełomie roku 2025 i 2026

Co zmienia się dla obywateli Ukrainy na przełomie 2025 i 2026 roku? Nowe przepisy dotyczą przedłużenia statusu UKR, świadczeń na NFZ, prawa do świadczenia 800+ czy obowiązkowego PESELu i pobrania odcisków palców. Oto najważniejsze zmiany.

Będzie trzynastka dla nowej szerokiej grupy pracowników - ale dopiero po 2026, trzeba poczekać do 2027

Rząd planuje finansową niespodziankę dla licznej grupy pracowników. Na szczęście tym razem jest to pomysł, który zadowoli, a nie zmartwi – chodzi bowiem o rozszerzenie wypłat trzynastej pensji na nową grupę pracowników. Jeżeli prace legislacyjne zakończą się pomyślnie, to trzynastka będzie możliwa w 2027 roku. To minus całego rozwiązania, że odpowiedzialny resort planuje prace w tym zakresie powoli.

REKLAMA

Rewolucja w Kodeksie pracy od 1 stycznia 2026 r. Okresy prowadzenia działalności gospodarczej, wykonywania pracy na podstawie umów zleceń oraz umów agencyjnych będą wliczały się do stażu pracy

Karol Nawrocki podpisał ustawę o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw. Czy pracowników i pracodawców czekają rewolucyjne zmiany? Jak się okazuje nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. Co się zmieni?

Co daje dłuższy staż pracy? Od stycznia 2026 r. wielu pracowników skorzysta na nowych przepisach

Od stycznia 2026 r. zmieniają się zasady obliczania stażu pracy pracowników. Od długości stażu pracy zależą uprawnienia pracownicze. Wiele osób wraz z nowym rokiem skorzysta na zmianach w prawie pracy - otrzymają dłuższe urlopy, nagrody, wyższe odprawy i dłuższe okresy wypowiedzenia. Co konkretnie daje wyższy staż pracy?

Ponad PESELAMI: od miejsca pracy oczekujemy tego samego, niezależnie od wieku

Niezależnie od wieku wszyscy oczekujemy tego samego od pracodawców, przełożonych czy zespołów. Co więcej, pracownicy z różnych grup wiekowych zgodnie przyznają, że są ważniejsze elementy wpływające na dobrą współpracę niż wiek. Należą do nich: podobne wartości, charakter, większe doświadczenie zawodowe, podobne zainteresowania. Również kluczowe motywacje do pracy osób reprezentujących różne pokolenia są takie same, zaś wiele stereotypów wiekowych niema swojego potwierdzenia w rzeczywistości. Tak wynika z raportu zrealizowanego w ramach projektu Ponad PESELAMI autorstwa Magdaleny Felczak i Ewy Leśnowolskiej, który powstał na podstawie badania ABR Sesta i SYNO Poland.

Od 24 grudnia 2025 r. wchodzą w życie nowe obowiązki pracodawców dot. wynagrodzenia

Już 24 grudnia 2025 r. wchodzą w życie nowe obowiązki pracodawców dotyczące wynagrodzenia za pracę. Konsekwencje niestosowania się do nowych przepisów mogą być bardzo dotkliwe. O co chodzi w tych przepisach?

REKLAMA

Dla pracowników i emerytów: wyższe wynagrodzenia, dodatki urlopowe, lepsze świadczenia socjalne, lepsza ochrona BHP i inne sprawy, które są uregulowane w UZP mogą się zmienić. Sejm przyjął ustawę o układach zbiorowych pracy

Warunki wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla zatrudnionych pracowników ale i dla emerytów często określają postanowienia UZP (układu zbiorowego pracy). Od 2026 r. mają się zmienić zasady w zakresie tworzenia owych - aktów wewnątrzzakładowych. Tym samym można powiedzieć, że szykują się zmiany dla pracowników i emerytów, w tym być może wyższe wynagrodzenia, dodatki, lepsze świadczenia socjalne, lepsza ochrona BHP i inne sprawy, które są uregulowane w UZP.

Jak motywować pracowników jesienią? Dodatkowy urlop czy karta podarunkowa - co wybierają pracownicy

Jak szybko i skutecznie motywować pracowników jesienią? Często w tych miesiącach spada zaangażowanie i zatrudnieni narzekają na brak doceniania ich pracy przez pracodawcę. Tymczasem ostatni kwartał często wiąże się z dodatkowymi zamówieniami i próbą zdobycia jak najlepszego wyniku na koniec roku. Można zaproponować dodatkowy urlop albo kartę podarunkową. Co wybierają pracownicy?

REKLAMA