REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy każdy pracodawca powinien posiadać odrębny rachunek środków zfśs

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marta Mianowska

REKLAMA

Pracodawcy nieobjęci ustawowym obowiązkiem tworzenia funduszu, tj. zatrudniający na dzień 1 stycznia mniej niż 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty, nie mają też obowiązku utworzenia odrębnego rachunku bankowego dla środków zfśs i nie muszą przekazywać na niego odpisów i zwiększeń.

Podstawową cechą zakładowego funduszu świadczeń socjalnych jest jego wyodrębnienie z majątku pracodawcy. Wyodrębnienie to znajduje podstawę w art. 6 ust. 2 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (zwanej dalej ustawą o zfśs), zgodnie z którym równowartość dokonanych odpisów na fundusz i zwiększeń naliczonych zgodnie z przepisami tej ustawy na dany rok kalendarzowy pracodawca przekazuje na rachunek bankowy funduszu. Środki funduszu są gromadzone na odrębnym rachunku bankowym (art. 12 ust. 1 ustawy o zfśs).

REKLAMA

REKLAMA

Wyodrębnienie środków funduszu jest zatem realizowane przez ciążący na pracodawcy obowiązek otwarcia i utrzymywania rachunku bankowego przeznaczonego wyłącznie na przechowywanie środków funduszu. Rachunek ten jest zasilany przede wszystkim środkami pieniężnymi przekazanymi przez pracodawcę w kwocie stanowiącej równowartość dokonanych odpisów i zwiększeń na fundusz.

Konsekwencje przekazania środków na rachunek

Chwila przekazania środków pieniężnych w odpowiedniej wysokości na rachunek bankowy funduszu ma doniosłe konsekwencje. Po pierwsze, z chwilą przekazania odpisów na rachunek pracodawca ma możliwość zaliczenia równowartości tych odpisów do swoich kosztów uzyskania przychodów (art. 16 ust. 1 pkt 9 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwanej dalej updop).

Z punktu widzenia omawianego tematu większe znaczenie ma jednak to, że przekazanie przez pracodawcę środków na odrębny rachunek funduszu nadaje tym środkom miano środków funduszu. A zatem nawet jeśli pracodawca będzie przeznaczał pewne środki na cele socjalne bez pośrednictwa rachunku funduszu, to nie można mówić, że wydatkuje on środki funduszu i nie zwalnia go to z obowiązku otworzenia rachunku i wpłacania do niego określonych kwot.

REKLAMA

Korekta odpisów na zfśs >>

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z chwilą przekazania środki uzyskują więc swój odrębny byt, który polega na ograniczeniu możliwości swobodnego rozporządzania przez pracodawcę tymi środkami. Jest to o tyle nietypowa sytuacja, że choć pracodawca formalnie pozostaje właścicielem tych środków, to traci możliwość swobodnego rozporządzania nimi, będąc jednocześnie zobowiązanym do wydatkowania ich jedynie na cele socjalne.

W konsekwencji po przejściu środków z rachunku bieżącego pracodawcy na rachunek funduszu nie jest możliwe zaliczenie tych środków do majątku pracodawcy, który ten mógłby wykorzystać w celu prowadzenia swojej codziennej działalności (np. na wynagrodzenia dla pracowników czy zakup sprzętu).

Cel wyodrębnienia i egzekucja

Celem tak ukształtowanego wyodrębnienia środków funduszu od majątku pracodawcy jest z jednej strony ułatwienie pracodawcy administrowania nimi, do czego jest uprawniony na mocy art. 10 ustawy. Z drugiej zaś strony – uniemożliwienie pracodawcy wydatkowania przekazanych środków na cele inne niż działalność socjalna.

Przekazanie środków na odrębny rachunek funduszu ma jednak przede wszystkim ten skutek, że z chwilą ich przekazania środki te, co do zasady, są wyłączone spod egzekucji (art. 12 ust. 2 ustawy o zfśs).


Wyłączenie środków funduszu spod egzekucji dotyczy przypadku, w którym egzekucja jest prowadzona przeciwko pracodawcy. Nie ma przy tym znaczenia, czy jest to egzekucja sądowa czy administracyjna i jakiego rodzaju roszczenie jest dochodzone przeciwko pracodawcy (z wyjątkiem omówionym poniżej).

Ustawowy zakaz prowadzenia egzekucji w stosunku do rachunku funduszu nie wyklucza jednak sytuacji, w której do zajęcia rachunku przez organ egzekucyjny faktycznie dojdzie, np. w wykonaniu przez organ wniosku egzekucyjnego dotyczącego prowadzenia egzekucji z wszystkich rachunków bankowych pracodawcy. W takim bowiem przypadku organ, uzyskawszy informację, że dany rachunek jest prowadzony dla pracodawcy, zajmuje go. Dopiero po dowiedzeniu się o dokonanym zajęciu pracodawca ma możliwość poinformować organ egzekucyjny o przeznaczeniu zajętego rachunku na gromadzenie środków funduszu. W odpowiedzi organ jest zobowiązany uchylić dokonane zajęcie.

Wyjątek – zobowiązania funduszu

Wspomniany art. 12 ust. 2 ustawy o zfśs przewiduje jednak wyjątek od zasady wyłączenia środków funduszu spod egzekucji. Zgodnie z tym przepisem środki funduszu podlegają egzekucji, jeśli egzekucja jest prowadzona w związku z zobowiązaniami funduszu.

Należy przy tym pamiętać, że formalnie nigdy nie powstają „zobowiązania funduszu”. Fundusz jest bowiem jedynie masą majątkową, pozbawioną osobowości prawnej. Nie można też twierdzić, że fundusz jest jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, której ustawa nadaje zdolność prawną. Dlatego zobowiązania funduszu są de facto zobowiązaniami zaciągniętymi przez pracodawcę w związku z działalnością socjalną, finansowaną ze środków funduszu, a więc są zobowiązaniami pracodawcy.

Prawo do świadczeń z zfśs w razie dwóch umów o pracę z jednym pracodawcą >>

W aspekcie proceduralnym egzekucja ze środków zgromadzonych na rachunku zfśs będzie zatem możliwa, jeżeli zostanie skierowana przeciwko pracodawcy, a jej przedmiotem będą roszczenia z zakresu działalności socjalnej. Takimi roszczeniami będą np. roszczenia pracowników o wpłatę należnych im kwot z funduszu z tytułu przyznanej przez pracodawcę pożyczki z funduszu czy roszczenia dostawców dóbr lub usług nabytych przez pracodawcę na cele socjalne (np. bilety do teatru).

Brak rachunku

Powyżej opisane zasady nie dotyczą pracodawców nieobjętych ustawowym obowiązkiem tworzenia funduszu, tj. tych zatrudniających na dzień 1 stycznia mniej niż 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty (art. 6 ust. 2a ustawy o zfśs). Tacy pracodawcy nie mają obowiązku utworzenia odrębnego rachunku bankowego dla środków funduszu i nie muszą przekazywać na niego dokonanych odpisów i zwiększeń.

Skutkiem tego jest brak faktycznego wyodrębnienia z majątku pracodawcy środków funduszu, a w konsekwencji – brak, a właściwie niemożliwość zastosowania się przez wierzyciela pracodawcy do zakazu prowadzenia z tych środków egzekucji roszczeń przeciwko pracodawcy. Nie jest bowiem możliwe określenie, które środki pieniężne zawarte w jednym lub kilku zbiorach (na rachunku lub rachunkach bankowych pracodawcy) są tymi przeznaczonymi na działalność socjalną. Innymi słowy, u takich pracodawców dochodzi do zlania się majątku pracodawcy ze środkami funduszu. Przepisy nie zabraniają jednak i takim pracodawcom utrzymywania odrębnego rachunku z przeznaczeniem na gromadzenie środków funduszu.

Podstawa prawna:

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ZUS: Miała dług wobec ZUS ponad 300 000 zł. Opłaty dla ZUS 151 959 zł. Dług dalej nie spadł poniżej 300 000 zł

Taką historię przedstawiła dr Katarzyna Kalata. Osoba winna ZUS-owi sporo pieniędzy zapłaciła przez kilka lat ponad 60 000 zł, ale nie spłaciła ani złotówki kapitału. ZUS doliczył jej łącznie 151 959 zł opłat prolongacyjnych. Dziś nadal musi spłacić… ponad 328 000 zł. Tyle samo, co 4 lata temu.Dlaczego?Bo zgodnie z mechanizmem stosowanym przez ZUS, każda wpłata najpierw pokrywa odsetki i koszty egzekucyjne – dopiero potem zaliczana jest na należność główną.

PPK: czy można obniżyć wpłatę podstawową? Znaczenie ma kwota 5599,20 zł

Czy w programie Pracowniczych Planów Kapitałowych można obniżyć wpłatę podstawową? Okazuje się, że uczestnik PPK zatrudniony u kilku pracodawców sam musi sprawdzić, czy ma prawo do obniżenia wpłaty podstawowej.

ZUS tylko online? Sejm proceduje projekt ustawy ułatwiający życie przedsiębiorcom

Przedsiębiorcy mogą szykować się na duże ułatwienie. Do Sejmu trafił projekt ustawy, który znosi obowiązek przechowywania przez 5 lat papierowych kopii zgłoszeń do ZUS wysłanych drogą elektroniczną. Jeśli przepisy wejdą w życie, firmy zyskają mniej biurokracji, niższe koszty i pełną cyfryzację procesu.

Jakich informacji może żądać rada pracowników?

W wielu przypadkach pracodawcy zastanawiają się, czy i jakie informacje muszą, a jakie mogą być – jeżeli taką wolę wykaże zarząd – przekazane radzie pracowników. Artykuł prezentuje najważniejsze przepisy i przykłady dobrych praktyk.

REKLAMA

Pracownik nie przychodzi do pracy - co robić? Jak go zwolnić?

Jeśli pracownik nie przychodzi do pracy nie wywiązuje się ze swoich podstawowych obowiązków. Pracodawca może nałożyć na niego kary porządkowe. Jak go zwolnić? Znaczenie ma tutaj rodzaj nieobecności. Jeśli jest usprawiedliwiona, pracodawca posłuży się inną podstawą prawną, a jeśli jest nieusprawiedliwiona, może zwolnić go dyscyplinarnie.

Ostrzeżenie ZUS przed oszustami: wygląda jak oficjalna korespondencja z ZUS, ale to phishing

ZUS ostrzega ubezpieczonych przed oszustami, którzy wysyłają fałszywe wiadomości e-mail. Wygląda to jak oficjalna korespondencja z ZUS, ale to phishing. Może skutkować kradzieżą danych osobowych, haseł i przejęciem kontroli nad komputerem, także kont bankowych ofiary.

Nowy urlop w Kodeksie pracy. 105 dni wolnego płatnego w 100 proc. Sprawdź, komu przysługuje!

W 2025 roku wprowadzono do Kodeksu pracy nowy rodzaj urlopu, który przeznaczony jest dla rodziców wcześniaków oraz dzieci, które po urodzeniu wymagają dłuższego pobytu w szpitalu. Maksymalny czas jego trwania wynosi 15 tygodni. Oto szczegóły.

W okresie ochronnym przed emeryturą pracodawca może wręczyć wypowiedzenie zmieniające

Zasadą wynikającą z prawa pracy jest ochrona pracownika w wieku przedemerytalnym przed wypowiedzeniem umowy o pracę. Pracodawca może jednak wręczyć mu wypowiedzenie zmieniające. Jeśli osoba zatrudniona nie zaakceptuje nowych warunków pracy, dochodzi wówczas do rozwiązania stosunku pracy. Kiedy dopuszcza się wypowiedzenie zmieniające w trakcie okresu ochronnego przed emeryturą?

REKLAMA

Reforma PIP: inspektor pracy sam wyda decyzję o przekształceniu umowy w umowę o pracę. Wykonalność będzie natychmiastowa

Reforma PIP przewiduje m.in. uprawnienie inspektora pracy do wydania decyzji o przekształceniu umowy cywilnej w umowę o pracę. Wykonalność takiej decyzji będzie natychmiastowa. Aktualnie inspektorzy PIP muszą kierować się w tej sprawie do sądu. Jakie jeszcze zmiany wprowadza Projekt ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy oraz niektórych innych ustaw?

W końcu będzie ustawa o układach zbiorowych pracy. Rząd przyjął projekt

Projekt ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych został opracowany przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Rząd przyjął propozycję nowych przepisów. Czym są układy zbiorowe? Co wprowadza ustawa?

REKLAMA