Kategorie

Działalność socjalna

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Opłaciliśmy pracownikowi z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych tygodniowe wczasy w ośrodku wypoczynkowym - 800 zł. Czy ta kwota stanowi przychód pracownika, od której należy zapłacić składki i podatek? Jak prawidłowo rozliczyć ten wydatek?
Zatrudniamy pracownika, który ma udzieloną pożyczkę z funduszu socjalnego (do spłaty pozostało mu 21 000 zł). Pożyczka tego pracownika była dotychczas zabezpieczona poręczeniem 2 żyrantów. Osoby te odchodzą jednak od nas z pracy. Wolelibyśmy dodatkowo zabezpieczyć tę pożyczkę, ponieważ w sytuacji, gdyby z pracy u nas zrezygnował również pożyczkobiorca i przestał ją spłacać, to poręczenie przez osoby, którym nie możemy potrącić rat z wynagrodzenia, uważamy za mało bezpieczne. Czy mamy prawo zażądać od tego pracownika podpisania aneksu do umowy pożyczki, w którym ustanowimy dodatkowe zabezpieczenie w postaci weksla in blanco?
Pracownik zwrócił się do nas z prośbą o dofinansowanie udziału jego i jego dzieci w pielgrzymce na Jasną Górę. Mamy wątpliwości, czy pielgrzymkę można potraktować jako wypoczynek i wypłacić dofinansowanie z funduszu socjalnego? Wypłacamy dofinansowania (z zachowaniem kryteriów socjalnych) na dzieci na podstawie dowodów poniesienia płatności za zorganizowany wypoczynek (np. kolonie, obozy), a pracownikom wypłacamy dofinansowania na wypoczynek organizowany we własnym zakresie.
Ustawą z 28 marca 2008 r. o zmianie ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych usankcjonowano treść wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 28 marca 2007 r. (sygn. akt K 40/04). Zmieniony został niekonstytucyjny przepis ustawy o zfśs, który ograniczał możliwość dofinansowania z tego funduszu wypoczynku, działalności kulturalno-oświatowej i sportowo-rekreacyjnej organizowanych jedynie na terenie Polski.
Pracownik, który wyjeżdża na „weekend majowy” do Kijowa, złożył wniosek o dofinansowanie wypoczynku ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. W ustawie o zfśs cały czas jest zapis o możliwości dofinansowania tylko krajowego wypoczynku, mimo wyroku Trybunału Konstytucyjnego, który uznał, że jest to niezgodne z Konstytucją RP. Czy w związku z brakiem zmiany ustawy, jeśli wypłacimy to dofinansowanie i nie odprowadzimy od niego składek, możemy się narazić na kary ze strony ZUS?
W tym roku utworzyliśmy po raz pierwszy zakładowy fundusz świadczeń socjalnych. Tworzymy właśnie regulamin funduszu. W regulaminie chcemy przyznać uprawnionym osobom prawo do dofinansowania do wypoczynku (w wysokości zależnej od dochodu na członka rodziny). Czy prawidłowe będzie wprowadzenie dodatkowo ograniczeń ilościowych przyznawania świadczeń, tzn. ograniczenie możliwości otrzymania dofinansowania do jednego rocznie (dla wszystkich uprawnionych) i ograniczenie możliwości otrzymania dofinansowania tylko do urlopów obejmujących co najmniej dwa tygodnie nieprzerwanego wypoczynku (w przypadku pracowników)? Spotkaliśmy się z różnymi opiniami na ten temat.
Właścicielem środków funduszu jest pracodawca, który jedynie doznaje ograniczeń w korzystaniu z nich. Przekazanie pracodawcy przejmującemu pracowników w trybie art. 231 k.p. środków na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych przez poprzedniego pracodawcę jest świadczeniem pieniężnym - zapłatą (wyrok Sądu Najwyższego z 22 lutego 2008 r., V CSK 437/07).
Zamierzamy najuboższym pracownikom zakupić ze środków zfśs bony towarowe na Wielkanoc. Mamy przy ich zakupie zapłacić 1% prowizję. Czy tę prowizję można pokryć ze środków zfśs?
Przed świętami wielkanocnymi rozdamy naszym pracownikom talony na zakupy. Czy talony uprawniające do ich wymiany na towary są opodatkowane i oskładkowane?
Do końca września pracodawcy tworzący zakładowy funduszu świadczeń socjalnych powinni przekazać pozostałą część odpisu na konto tego funduszu.
Prowadzenie wspólnej działalności socjalnej pozwala na pełniejsze zaspokajanie potrzeb osób uprawnionych. Jedynym warunkiem jest zawarcie przez zainteresowanych pracodawców stosownej umowy.
Nasz pracownik złożył wniosek o wypłatę świadczenia urlopowego na początku stycznia (będzie przebywał na urlopie od 14 do 25 stycznia 2008 r.). Czy mamy obowiązek wypłacić mu świadczenie, skoro chcemy w tym roku zrezygnować z wypłaty świadczeń urlopowych (do końca stycznia przekażemy pracownikom stosowną informację)?
Niniejsze opracowanie ma na celu ułatwienie stworzenia regulaminu działalności socjalnej pracodawcom, którzy 1 stycznia 2008 r. osiągnęli próg zatrudnienia (20 etatów) i w związku z tym mają obowiązek utworzenia w 2008 r. zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.
Część pracodawców objętych obowiązkami może uwolnić się od tych zobowiązań przez odpowiednie działania. Możliwości te są jednak zróżnicowane w zależności od poziomu zatrudnienia.
W zakładach pracy, w których utworzony jest fundusz socjalny, istnieje możliwość ubiegania się przez pracownika (rodzica) o dofinansowanie do wypoczynku dziecka.
Pracodawca tworzący zfśs musi nie tylko w ogólny sposób współdziałać ze związkami zawodowymi w większości kwestii związanych z działalnością socjalną, ale dokonywać z nimi konkretnych uzgodnień.
Od stycznia br. zatrudniam na 1/2 etatu pracownika, który ma umiarkowany stopień niepełnosprawności. We wrześniu br. pracownik będzie korzystał z urlopu wypoczynkowego. Wypłacam swoim pracownikom świadczenia urlopowe. W jakiej wysokości powinienem wypłacić to świadczenie pracownikowi niepełnosprawnemu, aby było zwolnione ze składek? Czy powinna to być kwota odpowiadająca wysokości podstawowego odpisu na zfśs (37,5% przeciętnego wynagrodzenia), czy odpisu zwiększonego z tytułu niepełnosprawności (43,75% przeciętnego wynagrodzenia)?
Jestem zatrudniona w przedszkolu samorządowym w charakterze woźnej. Wiem, że nauczycielom wypłacane jest świadczenie urlopowe. Ja nigdy nie otrzymałam takich świadczeń z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Dyrektor przedszkola twierdzi, że należy się ono tylko nauczycielom. Czy to prawda?
Fundusz socjalny pracodawcy mogą przeznaczyć nie tylko na działalność socjalną. Część jego środków może być wykorzystana na pomoc mieszkaniową dla pracowników.
Od 1 czerwca 2007 r. jestem emerytem. Z dniem 1 listopada zostałem zatrudniony w innym zakładzie pracy w niepełnym wymiarze. Czy będę mógł korzystać ze świadczeń funduszu socjalnego w tym zakładzie?
• pakiet socjalny - umowa o świadczenie na rzecz osoby trzeciej• pakiet socjalny - źródło prawa pracy• korzyści z zawarcia pakietu socjalnegoPrzepisami prawa pracy są określające prawa i obowiązki stron stosunku pracy przepisy powszechnie obowiązującego prawa, a także postanowienia układów zbiorowych pracy i innych porozumień zbiorowych opartych na ustawie (art. 9 k.p.).
Wakacyjne wyjazdy pracowników i ich rodzin wiążą się nieodłącznie z dodatkowymi wydatkami. Pracodawca może jednak dofinansować ich letni wypoczynek.
Uzgodniłem z działającą w naszym zakładzie zakładową organizacją związkową, że w grupie uprawnionych do korzystania z funduszu nie będzie pracowników przebywających na urlopach bezpłatnych. Jedna z pracownic wystąpiła do mnie o zapomogę z funduszu wykazując bardzo niski dochód na członka rodziny. Czy w tej sytuacji ma prawo do zapomogi z funduszu socjalnego? Pracownica ta przebywa na urlopie bezpłatnym (opiekuje się swoją chorą matką).
Tworzymy regulamin zfśs. Czy musimy przewidzieć w nim realizowanie wszystkich rodzajów działalności socjalnej, o których mowa w ustawie, czy możemy skupić się wyłącznie na tych, które naszym zdaniem i zdaniem przedstawiciela załogi są najbardziej w firmie potrzebne (pożyczki na cele mieszkaniowe, wczasy „pod gruszą” i zapomogi)?
W jakiej wysokości wskaźnik stosować przy naliczaniu odpisu podstawowego na zfśs (37,5% czy 50% podstawy) na pracownika zatrudnionego w szczególnych warunkach, obecnie przebywającego na urlopie wychowawczym?
Nasza firma zatrudnia 18 pracowników i wypłaca świadczenia urlopowe w maksymalnej wysokości zwolnionej ze składek na ZUS. Pracownik zatrudniony w tzw. normalnych warunkach od 1 marca br. podjął pracę w warunkach szczególnie uciążliwych. W jakiej wysokości powinien otrzymać świadczenie urlopowe na początku kwietnia? Czy naliczyć je proporcjonalnie do okresu pracy w danych warunkach, czy odpowiednio do warunków pracy w momencie wykorzystywania urlopu?
Pracodawca ma obowiązek do 31 maja 2008 r. odprowadzić na rachunek bankowy funduszu minimum 75% wartości naliczonych na dany rok odpisów.
Nasz pracownik otrzymał powołanie do odbycia zasadniczej służby wojskowej. Ma on zaciągniętą pożyczkę z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych na zakup mieszkania. Pracownik prosi o możliwość niespłacania zadłużenia w okresie odbywania służby wojskowej. Nasz regulamin nie przewiduje jednak w takiej sytuacji zaprzestania regulowania rat. Czy aby pójść pracownikowi na rękę i odroczyć spłatę rat, musimy zmienić (z zachowaniem procedury) regulamin funduszu?
Część pracodawców objętych obowiązkami może uwolnić się od tych zobowiązań przez odpowiednie działania. Możliwości te są jednak zróżnicowane w zależności od poziomu zatrudnienia.
Niniejsze opracowanie ma na celu ułatwienie stworzenia regulaminu działalności socjalnej pracodawcom, którzy 1 stycznia 2008 r. osiągnęli próg zatrudnienia (20 etatów) i w związku z tym mają obowiązek utworzenia w 2008 r. zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.
W grudniu wielu pracodawców decyduje się na przyznanie pracownikom bożonarodzeniowych upominków w postaci bonów towarowych. Każdy przekazany pracownikowi bon towarowy należy w odpowiedni sposób rozliczyć. Metoda rozliczenia zależy przede wszystkim od źródła finansowania tych świątecznych upominków. Bony towarowe dla pracowników mogą zostać sfinansowane ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych bądź ze środków obrotowych pracodawcy.
Pracodawca może żądać od pracownika podania stosownych informacji oraz przedłożenia odpowiednich dokumentów uzasadniających przyznanie świadczenia z funduszu.
Kilka dni temu nasza była pracownica (obecnie na emeryturze) zwróciła się z prośbą o udzielenie jej zapomogi z zfśs na zakup węgla. Czy mamy prawo udzielić pracownikowi takiej zapomogi albo ze środków zfśs kupić jej określoną ilość węgla?
W związku z trudną sytuacją rodzinną naszej pracownicy (śmierć męża) chcemy umorzyć spłacaną przez nią pożyczkę mieszkaniową z zfśs. Czy w decyzji o umorzeniu możemy przekwalifikować tę pomoc na zapomogę w związku ze śmiercią męża pracownicy? W ten sposób nie musielibyśmy potrącać z jej wynagrodzenia podatku od tego przychodu.
Naszym pracownikom udzielamy pożyczek z ZFŚS. Oprocentowanie pożyczek jest ustalane na preferencyjnych zasadach. Czy u pracownika powstaje przychód ze stosunku pracy, gdy kwota odsetek należnych od pożyczki jest niższa od odsetek kredytu udzielanego przez instytucję komercyjną?
Zbliża się termin wpłaty drugiej raty odpisu na ZFŚS. Mija on 30 września, a opóźnienie może zostać uznane za niewykonywanie przepisów ustawy o ZFŚS zagrożone karą grzywny do wysokości 5000 zł. O grzywnie orzeka sąd, na podstawie wniosku pochodzącego od właściwego organu Państwowej Inspekcji Pracy, w trybie określonym przepisami Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia.
Przedstawiciel załogi zwrócił się do pracodawcy z prośbą o uwzględnianie jego opinii przy przyznawaniu dopłat do wypoczynku z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. W zakładzie tym nie działa organizacja związkowa. Czy pracodawca jest zobowiązany do uzgadniania z przedstawicielem załogi przyznawania dofinansowania do wypoczynku z zfśs dla konkretnego pracownika?
Ustawa o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych dopuszcza zwrotną pomoc na cele mieszkaniowe jako jedną z form pomocy socjalnej świadczonej przez pracodawcę. Pożyczki mieszkaniowe mają być udzielane na warunkach określonych umową. Ustawa nie precyzuje tej kwestii bardziej szczegółowo. W związku z tym znajdą tu zastosowanie przepisy Kodeksu pracy, Kodeksu cywilnego, a także postanowienia Regulaminu Działalności Socjalnej.
Czy zapisy z regulaminu zakładowego funduszu świadczeń socjalnych dotyczące dopłaty do wypoczynku w brzmieniu: „wysokość świadczeń dla pracowników zatrudnionych w niepełnym wymiarze czasu pracy ustala się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy pracownika” oraz „uprawnieni mogą korzystać z dopłaty do wypoczynku urlopowego jeden raz w roku po przepracowaniu w zakładzie pracy co najmniej 1 roku” naruszają postanowienia ustawy z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych?
Jesteśmy zakładem budżetowym. Jedna z naszych pracownic odmawia ujawnienia swoich zarobków członkom komisji socjalnej. Czy ta pracownica i członkowie jej rodziny będą mogli korzystać ze świadczeń i usług finansowanych z zfśs, czy nieujawnienie tych danych pozbawia ich tej możliwości.
Kilka lat temu udzieliliśmy pracownikowi pożyczki na zakup mieszkania. Nie wprowadziliśmy w umowie żadnego zabezpieczenia spłaty, tymczasem pracownik po odejściu z naszej firmy zaprzestał jej spłacania. Jaki termin przedawnienia obowiązuje przy tego rodzaju roszczeniach? Czy będą tu miały zastosowanie terminy przedawnienia z prawa pracy, czy z prawa cywilnego?
W naszej spółce istnieje zakładowy fundusz świadczeń socjalnych. Zgodnie z jego regulaminem pracownicy mogą otrzymywać dofinansowanie do karnetu na zajęcia sportowe (basen, siłownia). Dofinansowanie nie może przekroczyć 50 zł i jest dokonywane na podstawie przedłożonej przez pracownika faktury. Mimo że zdarza się, że na fakturze widnieje wyższa kwota, pracownik nie może otrzymać więcej niż 50 zł. Czy powinniśmy pobierać zaliczkę na podatek dochodowy od takiego dofinansowania?
Nasza spółka ma spore problemy finansowe. Rozpatrujemy wszelkie możliwości spłacenia długów, które zaciągnięte zostały podczas jej działalności.  Czy środki z funduszu socjalnego można przeznaczyć na pokrycie długów spółki?
Pracownik, któremu wypowiedzieliśmy umowę o pracę, wcześniej otrzymał z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych pożyczkę mieszkaniową. Zgodnie z ustaleniem zawartym w umowie pożyczki (na podstawie regulaminu zfśs), jest ona wymagalna w przypadku rozwiązania stosunku pracy. Jak potrącić kwotę pozostałą do spłaty z ostatniego wynagrodzenia pracownika? Czy stosujemy kwotę wolną od potrąceń? Co z częścią pożyczki, która pozostanie niespłacona po potrąceniu?
Ze środków funduszu socjalnego wypłaciliśmy pracownikowi nagrodę pieniężną z okazji ukończenia studiów wyższych. Zapis pozwalający na takie wypłaty znajduje się w zakładowym regulaminie zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Od nagrody tej nie opłaciliśmy składek. Obecnie mamy w firmie kontrolę z ZUS, która fakt ten zakwestionowała. Czy słusznie?
Nasza spółka udzieliła pracownicy pożyczki na cele mieszkaniowe z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Pożyczka została udzielona w grudniu 2004 r. w kwocie 3000 zł na okres 30 miesięcy. Pracownica spłaciła 8 miesięcznych rat, po czym uzyskała zezwolenie na roczny urlop bezpłatny. Po zakończeniu urlopu bezpłatnego nie stawiła się do pracy. Po bezskutecznych próbach skontaktowania się z pracownicą (prawdopodobnie wyjechała za granicę) nasz zakład pracy rozwiązał z nią umowę o pracę. Od tego czasu minął rok. Co należy w tej sytuacji uczynić z pożyczką? Czy ulega przedawnieniu? Czy zaksięgować jej umorzenie, czy może raczej dokonać odpisu aktualizacyjnego?
Nasza firma zorganizowała wyjazd integracyjny dla swoich pracowników. Jego koszty zostały pokryte ze środków zakładowego funduszu socjalnego. Obecnie mamy jednak wątpliwości, czy dobrze postąpiliśmy. Ponadto zastanawiamy się, czy finansując wszystko za pracowników (przejazd, hotel, wyżywienie), należy świadczenie to doliczyć do dochodu poszczególnym pracownikom?
Z okazji Dnia Dziecka nasz zakład pracy zorganizował dla dzieci pracowników wycieczkę na przedstawienie w kinie (kupiliśmy bilety), po którym zostały rozdane prezenty. Koszt imprezy został sfinansowany ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Czy wartość tych świadczeń powinniśmy doliczyć do przychodów stanowiących podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia pracowników – rodziców tych dzieci?
Podatnik, który ponosi na rzecz pracowników wydatki o charakterze socjalnym, może zaliczyć je do kosztów podatkowych. Jest to możliwe, jeśli wydatki zostaną sfinansowane ze środków bieżących i będzie zachodził ich związek z przychodem.
Gospodarowanie środkami zakładowego funduszu świadczeń socjalnych utworzonego u pracodawcy podlega przepisom prawa. Ich naruszenie, czyli wydatkowanie środków niezgodne z przepisami, może spowodować określone prawem konsekwencje.