REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak ustalić liczbę zatrudnionych w celu naliczenia odpisu na zfśs po zmianie przepisów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marek Rotkiewicz
Prawnik specjalizujący się w prawie pracy. Autor i współautor około 60 książek z tego zakresu, w tym kilku komentarzy oraz autor ponad 4000 artykułów. Wykładowca na licznych szkoleniach (przeprowadzonych ponad 6000 godzin szkoleniowych).

REKLAMA

Zatrudniamy pracowników na podstawie umów stałych i okresowych. Poza tym współpracujemy ze zleceniobiorcami, chałupnikami oraz zawieramy umowy agencyjne. W jaki sposób mamy ustalić po zmianie przepisów planowane przeciętne zatrudnienie w celu określenia wysokości odpisu na zfśs, skoro wiemy, że w trakcie roku zmniejszy się stan tak ogólnie pojmowanego zatrudnienia?

Rada

Po wejściu w życie nowych przepisów od 18 marca br. przy ustalaniu przeciętnego zatrudnienia w celu określenia odpisu na fundusz socjalny pracodawca uwzględnia tylko pracowników. Pomija nie tylko zleceniobiorców, ale także chałupników oraz osoby wykonujące umowy agencyjne bez względu na długość ich trwania.

REKLAMA

Autopromocja

Uzasadnienie

Obecnie podstawą do ustalenia odpisu na zfśs w danym roku jest przeciętna planowana liczba zatrudnionych osób w zakładzie pracy, skorygowana w końcu roku do faktycznej przeciętnej liczby zatrudnionych. Nie ma tutaj znaczenia ani podstawa zatrudnienia (umowa o pracę, wybór, powołanie, mianowanie), ani wymiar czasu pracy (pełny lub niepełny). Jednak niepełny wymiar czasu pracy przeliczamy na zatrudnienie pełnoetatowe.

Rekomendowany produkt: PIT-y 2015 (książka + CD)

W konsekwencji od 18 marca br. nie wliczamy już do stanu zatrudnienia:

  • osób zatrudnionych na podstawie umowy o wykonywanie pracy nakładczej,
  • osób zatrudnionych na podstawie umowy agencyjnej, które wykonują pracę nieprzerwanie przez co najmniej 30 dni,

które do tej pory należało uwzględniać w liczbie zatrudnionych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pracodawca tworząc zakładowy fundusz świadczeń socjalnych od 18 marca br. nie musi dokonywać odpisu za osoby, z którymi zawarł umowę o wykonywanie pracy nakładczej lub które zatrudnił na podstawie umowy agencyjnej.

Podstawę naliczania odpisu w rolniczych spółdzielniach produkcyjnych i innych spółdzielniach zajmujących się produkcją rolną stanowi liczba członków spółdzielni według stanu na dzień naliczenia zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, skorygowana zgodnie ze stanem na 31 grudnia danego roku do faktycznej liczby członków zarejestrowanych w spółdzielni (§ 2 rozporządzenia w sprawie sposobu ustalania przeciętnej liczby zatrudnionych w celu naliczania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych).

Obliczając średnie planowane zatrudnienie, po przeliczeniu zatrudnienia na pełne etaty, należy:

  • ustalić przeciętne liczby zatrudnionych w poszczególnych miesiącach,
  • dodać wyniki,
  • podzielić przez 12.

Liczba ta jest pod koniec roku korygowana do faktycznej przeciętnej liczby zatrudnionych w zakładzie pracy. Jeżeli więc pracodawca zakłada już na początku roku, że nastąpią redukcje zatrudnienia, to powinien ten fakt uwzględnić przy ustalaniu planowanej na dany rok przeciętnej liczby zatrudnionych w celu naliczenia odpisu na zfśs.

PRZYKŁAD

Pracodawca założył na początku roku, że średnie miesięczne zatrudnienie w jego zakładzie pracy będzie wynosić 45 osób. W poszczególnych miesiącach kształtowało się ono w następujący sposób:

@RY1@i65/2009/008/i65.2009.008.000.0019.103.jpg@RY2@

Musimy teraz dokonać obliczeń. Bierzemy pod uwagę wszystkie wskazane wyżej osoby, czyli:

zatrudnione w pełnym wymiarze czasu pracy,

zatrudnione w niepełnym wymiarze czasu pracy (w powyższej sytuacji na 3/4 i 1/2 etatu),

zatrudnione w ramach prac interwencyjnych - pozostają w stosunku pracy z danym pracodawcą; ich sytuacja różni się od sytuacji pozostałych pracowników jedynie innym sposobem finansowania ich wynagrodzeń, które częściowo są pokrywane z Funduszu Pracy przez powiatowy urząd pracy,

pracowników odbywających zasadniczą służbę wojskową i korzystających z urlopów wychowawczych (ciągle pozostają w stosunku pracy z danym pracodawcą),

pracowników zatrudnionych na czas określony (okres, na jaki zawarto umowę, nie ma znaczenia w odniesieniu do interesujących nas kwestii).

Polecamy: Jak należy płacić składki od umów zlecenia w 2016 r. (PDF)

W związku z powyższym zatrudnienie w poszczególnych miesiącach, po przeliczeniu na pełne etaty wynosiło:

@RY1@i65/2009/008/i65.2009.008.000.0019.104.jpg@RY2@

REKLAMA

Łączna liczba zatrudnionych w ciągu roku wynosiła 573,75 osoby. Dzielimy to przez 12 i otrzymujemy średnie miesięczne zatrudnienie - 47,81. Ponieważ planowany stan zatrudnienia (45 osób) okazał się niższy od faktycznego, na koniec roku pracodawca musi zwiększyć podstawę naliczania odpisów i w konsekwencji kwotę odpisu na zfśs.

W związku z tym, że art. 5 ustawy o zfśs ustala bezpośrednio wysokość odpisu na każdego zatrudnionego pracownika młodocianego (w wysokości zależnej od aktualnego roku nauki), nie uwzględniamy tych pracowników w przeciętnej liczbie zatrudnionych. Podobnie jest z pracownikami wykonującymi pracę w szczególnych warunkach lub pracę o szczególnym charakterze w rozumieniu przepisów o emeryturach pomostowych.

Pracodawcy mają dwa terminy na dokonanie wpłat na zfśs (obowiązek ten nie dotyczy jednak dobrowolnych zwiększeń środków zfśs):

  • do 31 maja danego roku pracodawca powinien przekazać co najmniej 75% kwoty odpisu podstawowego,
  • do 30 września danego roku pracodawca jest zobowiązany przekazać pozostałą część środków.

Terminy dokonywania wpłat nie dotyczą pracodawców, którzy nie będąc zobowiązani do jego utworzenia, utworzyli zfśs dobrowolnie.

Podstawa prawna:

  • art. 5 ustawy z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 1996 r. nr 70, poz. 335 ze zm.),
  • § 1-4 rozporządzenia z 9 marca 2009 r. w sprawie sposobu ustalania przeciętnej liczby zatrudnionych w celu naliczania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych (DzU nr 43, poz. 349).

Dołącz do nas na Facebooku!

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prawne wymogi automatyzacji. Co może zrobić AI, a co nadal wymaga pracy człowieka? AI Act od 2026 roku - co nowe przepisy zmienią w biznesie?

Wraz z dynamicznym rozwojem narzędzi opartych na sztucznej inteligencji pojawia się pytanie o granice ich stosowania w kontekście odpowiedzialności prawnej. Choć Polska nie posiada jeszcze kompleksowej regulacji dotyczącej AI, to już dziś na gruncie obowiązujących przepisów prawa cywilnego, prawa pracy, RODO czy kodeksu cywilnego można ocenić, co wolno, a czego nie wolno automatyzować. Uwagę przedsiębiorców i prawników coraz bardziej przyciąga także unijne rozporządzenie w sprawie sztucznej inteligencji (AI Act), które wejdzie w życie w 2026 roku i wprowadzi kategoryzację systemów AI, nakładając ścisłe wymogi na te uznane za wysokiego ryzyka.

Wypadki przy pracy 2024 [GUS]

Wypadki przy pracy w 2024 roku - jakie są statystyki GUS? Okazuje się, że liczba wypadków ogółem spada, ale rośnie liczba wypadków ciężkich i śmiertelnych. Jakie jest wskaźnik wypadkowości?

Rekrutacja smart. Jak wykorzystać AI, by zatrudniać lepiej, szybciej i bardziej fair?

Rekrutacja smart to nowoczesne podejście do zatrudniania oparte na danych, analityce i sztucznej inteligencji, zamiast na deklaracjach z CV czy subiektywnych ocenach. Technologia umożliwia obiektywną i powtarzalną ocenę dopasowania do roli, wspierając bardziej sprawiedliwe i efektywne decyzje rekrutacyjne. Warto zatem odejść od bezkrytycznej wiary w CV czy testów osobowości i stworzyć kandydatom warunki do pokazania, co naprawdę potrafią. To nie futurystyczna wizja, ale konieczność w obliczu przeciążenia informacyjnego i rosnących wyzwań na rynku pracy.

Problemy z zasiłkami przedsiębiorców. ZUS odmawia wypłaty. Rzecznik MŚP interweniuje

Do końca 2021 roku brak opłaty składki chorobowej w terminie albo opłacenie jej w niepełnej wysokości skutkowało automatyczną utratą ubezpieczenia chorobowego przez przedsiębiorcę. Obecnie przepisy zostały zmienione i nie dochodzi do tego, jeśli niedopłata wynosi do 1% minimalnego wynagrodzenia. Aktualnie, mimo zmiany przepisów, ZUS odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, gdy przedsiębiorcy nie podlegali ubezpieczeniu chorobowemu w okresie przed 2022 r. Rzecznik MŚP interweniuje.

REKLAMA

Pilotaż 4-dniowego tygodnia pracy: wyjaśnienia, konsultacje, wyniki analiz, przedstawiciel MŚP w zespole

Rusza pilotaż 4-dniowego tygodnia pracy. Rzecznik MŚP prosi o wyjaśnienia w tej sprawie. Apeluje również o gruntowne konsultacje i wyniki analiz dotyczące skróconego tygodnia pracy. Postuluje o włączenie przedstawiciela Rzecznika MŚP do zespołu ds. skróconego czasu pracy.

Zmiany w zawodzie psychologa 2025: jest projekt ustawy

Będą duże zmiany w zawodzie psychologa. Jest projekt ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie psychologów. Aktualne przepisy są niezgodne z prawem. Co się zmieni?

ZUS: renta wdowia 2025. Komu się należy i jaka jest wysokość świadczenia? [WNIOSEK]

Seniorzy wciąż pytają komu w 2025 r. należy się renta wdowia. ZUS tłumaczy, ile wynosi świadczenie, jakie są warunki i jak złożyć wniosek. Czy można dorabiać do renty wdowiej?

Do 31 maja 2025 r. odpis na ZFŚS. Ile wynosi?

Pierwszą ratę odpisu na ZFŚS należy przekazać do końca maja 2025 roku (31 maja – sobota). Ile wynosi odpis na ZFŚS w 2025 roku? Kiedy trzeba wpłacić drugą ratę?

REKLAMA

Pracujący, bezrobotni i bierni zawodowo. GUS opublikował wyniki wstępne BAEL w I kwartale 2025 r.

Główny Urząd Statystyczny opublikował wyniki wstępne Badania Aktywności Ekonomicznej Ludności (BAEL) w I kwartale 2025 r. Wyniki te odnoszą się do ludności przebywającej lub zamierzającej przebywać na terenie kraju przez co najmniej 12 miesięcy, zamieszkałej w gospodarstwach domowych.

Work-life balance wciąż wyzwaniem polskich mam

Im starsze dziecko, tym większe zaangażowanie kobiet w nieodpłatną pracę opiekuńczą. Chociaż rośnie udział ojców, to nadal jest on niewielki, zwłaszcza w opiece nad starszymi dziećmi. Takie wnioski płyną z raportu przygotowanego przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych i Fundację Share the Care.

REKLAMA