REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak ustalić liczbę zatrudnionych w celu naliczenia odpisu na zfśs po zmianie przepisów

Marek Rotkiewicz
Prawnik specjalizujący się w prawie pracy. Autor i współautor około 60 książek z tego zakresu, w tym kilku komentarzy oraz autor ponad 4000 artykułów. Wykładowca na licznych szkoleniach (przeprowadzonych ponad 6000 godzin szkoleniowych).

REKLAMA

Zatrudniamy pracowników na podstawie umów stałych i okresowych. Poza tym współpracujemy ze zleceniobiorcami, chałupnikami oraz zawieramy umowy agencyjne. W jaki sposób mamy ustalić po zmianie przepisów planowane przeciętne zatrudnienie w celu określenia wysokości odpisu na zfśs, skoro wiemy, że w trakcie roku zmniejszy się stan tak ogólnie pojmowanego zatrudnienia?

Rada

Po wejściu w życie nowych przepisów od 18 marca br. przy ustalaniu przeciętnego zatrudnienia w celu określenia odpisu na fundusz socjalny pracodawca uwzględnia tylko pracowników. Pomija nie tylko zleceniobiorców, ale także chałupników oraz osoby wykonujące umowy agencyjne bez względu na długość ich trwania.

REKLAMA

Autopromocja

Uzasadnienie

Obecnie podstawą do ustalenia odpisu na zfśs w danym roku jest przeciętna planowana liczba zatrudnionych osób w zakładzie pracy, skorygowana w końcu roku do faktycznej przeciętnej liczby zatrudnionych. Nie ma tutaj znaczenia ani podstawa zatrudnienia (umowa o pracę, wybór, powołanie, mianowanie), ani wymiar czasu pracy (pełny lub niepełny). Jednak niepełny wymiar czasu pracy przeliczamy na zatrudnienie pełnoetatowe.

Rekomendowany produkt: PIT-y 2015 (książka + CD)

W konsekwencji od 18 marca br. nie wliczamy już do stanu zatrudnienia:

  • osób zatrudnionych na podstawie umowy o wykonywanie pracy nakładczej,
  • osób zatrudnionych na podstawie umowy agencyjnej, które wykonują pracę nieprzerwanie przez co najmniej 30 dni,

które do tej pory należało uwzględniać w liczbie zatrudnionych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pracodawca tworząc zakładowy fundusz świadczeń socjalnych od 18 marca br. nie musi dokonywać odpisu za osoby, z którymi zawarł umowę o wykonywanie pracy nakładczej lub które zatrudnił na podstawie umowy agencyjnej.

Podstawę naliczania odpisu w rolniczych spółdzielniach produkcyjnych i innych spółdzielniach zajmujących się produkcją rolną stanowi liczba członków spółdzielni według stanu na dzień naliczenia zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, skorygowana zgodnie ze stanem na 31 grudnia danego roku do faktycznej liczby członków zarejestrowanych w spółdzielni (§ 2 rozporządzenia w sprawie sposobu ustalania przeciętnej liczby zatrudnionych w celu naliczania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych).

Obliczając średnie planowane zatrudnienie, po przeliczeniu zatrudnienia na pełne etaty, należy:

  • ustalić przeciętne liczby zatrudnionych w poszczególnych miesiącach,
  • dodać wyniki,
  • podzielić przez 12.

Liczba ta jest pod koniec roku korygowana do faktycznej przeciętnej liczby zatrudnionych w zakładzie pracy. Jeżeli więc pracodawca zakłada już na początku roku, że nastąpią redukcje zatrudnienia, to powinien ten fakt uwzględnić przy ustalaniu planowanej na dany rok przeciętnej liczby zatrudnionych w celu naliczenia odpisu na zfśs.

PRZYKŁAD

Pracodawca założył na początku roku, że średnie miesięczne zatrudnienie w jego zakładzie pracy będzie wynosić 45 osób. W poszczególnych miesiącach kształtowało się ono w następujący sposób:

@RY1@i65/2009/008/i65.2009.008.000.0019.103.jpg@RY2@

Musimy teraz dokonać obliczeń. Bierzemy pod uwagę wszystkie wskazane wyżej osoby, czyli:

zatrudnione w pełnym wymiarze czasu pracy,

zatrudnione w niepełnym wymiarze czasu pracy (w powyższej sytuacji na 3/4 i 1/2 etatu),

zatrudnione w ramach prac interwencyjnych - pozostają w stosunku pracy z danym pracodawcą; ich sytuacja różni się od sytuacji pozostałych pracowników jedynie innym sposobem finansowania ich wynagrodzeń, które częściowo są pokrywane z Funduszu Pracy przez powiatowy urząd pracy,

pracowników odbywających zasadniczą służbę wojskową i korzystających z urlopów wychowawczych (ciągle pozostają w stosunku pracy z danym pracodawcą),

pracowników zatrudnionych na czas określony (okres, na jaki zawarto umowę, nie ma znaczenia w odniesieniu do interesujących nas kwestii).

Polecamy: Jak należy płacić składki od umów zlecenia w 2016 r. (PDF)

W związku z powyższym zatrudnienie w poszczególnych miesiącach, po przeliczeniu na pełne etaty wynosiło:

@RY1@i65/2009/008/i65.2009.008.000.0019.104.jpg@RY2@

Łączna liczba zatrudnionych w ciągu roku wynosiła 573,75 osoby. Dzielimy to przez 12 i otrzymujemy średnie miesięczne zatrudnienie - 47,81. Ponieważ planowany stan zatrudnienia (45 osób) okazał się niższy od faktycznego, na koniec roku pracodawca musi zwiększyć podstawę naliczania odpisów i w konsekwencji kwotę odpisu na zfśs.

W związku z tym, że art. 5 ustawy o zfśs ustala bezpośrednio wysokość odpisu na każdego zatrudnionego pracownika młodocianego (w wysokości zależnej od aktualnego roku nauki), nie uwzględniamy tych pracowników w przeciętnej liczbie zatrudnionych. Podobnie jest z pracownikami wykonującymi pracę w szczególnych warunkach lub pracę o szczególnym charakterze w rozumieniu przepisów o emeryturach pomostowych.

Pracodawcy mają dwa terminy na dokonanie wpłat na zfśs (obowiązek ten nie dotyczy jednak dobrowolnych zwiększeń środków zfśs):

  • do 31 maja danego roku pracodawca powinien przekazać co najmniej 75% kwoty odpisu podstawowego,
  • do 30 września danego roku pracodawca jest zobowiązany przekazać pozostałą część środków.

Terminy dokonywania wpłat nie dotyczą pracodawców, którzy nie będąc zobowiązani do jego utworzenia, utworzyli zfśs dobrowolnie.

Podstawa prawna:

  • art. 5 ustawy z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 1996 r. nr 70, poz. 335 ze zm.),
  • § 1-4 rozporządzenia z 9 marca 2009 r. w sprawie sposobu ustalania przeciętnej liczby zatrudnionych w celu naliczania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych (DzU nr 43, poz. 349).

Dołącz do nas na Facebooku!

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wzrosną wynagrodzenia pracowników samorządowych. Podwyżki z wyrównaniem od stycznia 2025 r.

W 2025 r. wzrosną wynagrodzenia osób zatrudnionych w samorządach na podstawie wyboru oraz powołania. Zwiększą się także stawki minimalnego poziomu wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę.

Do 28 lutego emeryci i renciści muszą rozliczyć dodatkowe przychody

ZUS przypomina o obowiązku rozliczenia dodatkowych przychodów przez osoby, które pobierają emeryturę lub rentę, mimo że nie osiągnęły wieku emerytalnego, a w zeszłym roku dorabiały do swojego świadczenia. Termin mija 28 lutego 2025 r.

Najniższa emerytura, renta rodzinna i socjalna: 1878,91 zł brutto od 1 marca. Waloryzacja 2025 - emerytury i renty wzrosną o 5,5 proc.

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej poinformowało 12 lutego 2025 r., że od 1 marca 2025 roku emerytury i renty zostaną zwaloryzowane o wskaźnik 105,5%. Oznacza to, że renty i emerytury wzrosną o 5,5 procent.

Od 1 marca 2025 r. zwiększy się wynagrodzenie pracowników młodocianych

Od 1 marca 2025 r. zwiększy się wynagrodzenie pracowników młodocianych. To efekt wzrostu przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w czwartym kwartale 2024 r.

REKLAMA

Ważny termin dla dorabiających rencistów i wcześniejszych emerytów. Do końca lutego trzeba rozliczyć się z ZUS-em

Renciści i emeryci na wcześniejszej emeryturze, którzy są w dalszym ciągu aktywni zawodowo i dorabiają do swoich świadczeń, muszą do końca lutego poinformować ZUS o przychodach, które osiągnęli ponad otrzymywane z ZUS-u świadczenie. Dodatkowe zarobki dotyczą między innymi wynagrodzeń z umowy o pracę, umowy zlecenia, a także przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej czy z tytułu pełnienia funkcji członka rady nadzorczej.

Wyższe obowiązkowe wpłaty na PFRON od marca 2025 r.

Wysokość obowiązkowych wpłat na PFRON zmieni się od 1 marca 2025 r. Ich wysokość ustalana jest w zależności od wysokości przeciętnego wynagrodzenia w poprzednim kwartale. GUS podał, że przeciętne wynagrodzenie w czwartym kwartale 2024 r. wzrosło i wyniosło 8477,21 zł.

Edukacja średnia a rynek pracy – czy szkoły dobrze przygotowują uczniów na wyzwania XXI wieku?

W dobie globalizacji, cyfryzacji i dynamicznych zmian na rynku pracy, edukacja średnia staje przed kluczowym wyzwaniem: jak przygotować uczniów do funkcjonowania w świecie, który wymaga nie tylko wiedzy, ale także umiejętności praktycznych, elastyczności i kompetencji przyszłości? Tradycyjne modele edukacji, oparte na sztywnych programach nauczania, coraz częściej okazują się niewystarczające w kontekście rosnących wymagań pracodawców.

Aż 36 dni urlopu wypoczynkowego dla tej grupy pracowników w 2025 r. Zmian nie przyniesie również 2026 r.

20 dni lub 26 dni to standardowy wymiar urlopu wypoczynkowego. Jednak w przypadku sporej grupy pracowników wymiar urlopu wynosi 30 dni lub 36 dni. Komu przysługuje tyle dni urlopu? Jakie warunki muszą zostać spełnione?

REKLAMA

Jawne wynagrodzenia w każdej ofercie pracy. Będzie rewolucja w KP

Koniec z tabu o wynagrodzeniach! Jak wielu z nas musiało się zastanowić jaką kwotę wpisać w polu: Ile chciałaby Pani/Pan zarabiać? kiedy braliśmy udział w procesie rekrutacji. Już nie będziemy mieli takich wątpliwości (czy za dużo czy za mało podałam/em) bo ustawodawca unijny nakłada na Polskę obowiązek dostosowania Kodeksu pracy do przepisów unijnych. Stanie się to już w 2025 r. albo 2026 r., bo w Sejmie jest projekt.

Co w 2025 r. oznacza niepełnosprawność 01-U?

Istnieje łącznie 12 symboli poszczególnych przyczyn niepełnosprawności. Ten jeden kod: 01-U bardzo często pojawia się w orzeczeniach o niepełnosprawności. Kod 01-U często występuje też z innymi kodami, ze względu na znaczną ilość zaburzeń u osoby z niepełnosprawnościami.

REKLAMA