REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak ustalić liczbę zatrudnionych w celu naliczenia odpisu na zfśs po zmianie przepisów

Marek Rotkiewicz
Prawnik specjalizujący się w prawie pracy. Autor i współautor około 60 książek z tego zakresu, w tym kilku komentarzy oraz autor ponad 4000 artykułów. Wykładowca na licznych szkoleniach (przeprowadzonych ponad 6000 godzin szkoleniowych).

REKLAMA

Zatrudniamy pracowników na podstawie umów stałych i okresowych. Poza tym współpracujemy ze zleceniobiorcami, chałupnikami oraz zawieramy umowy agencyjne. W jaki sposób mamy ustalić po zmianie przepisów planowane przeciętne zatrudnienie w celu określenia wysokości odpisu na zfśs, skoro wiemy, że w trakcie roku zmniejszy się stan tak ogólnie pojmowanego zatrudnienia?

Rada

Po wejściu w życie nowych przepisów od 18 marca br. przy ustalaniu przeciętnego zatrudnienia w celu określenia odpisu na fundusz socjalny pracodawca uwzględnia tylko pracowników. Pomija nie tylko zleceniobiorców, ale także chałupników oraz osoby wykonujące umowy agencyjne bez względu na długość ich trwania.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Uzasadnienie

Obecnie podstawą do ustalenia odpisu na zfśs w danym roku jest przeciętna planowana liczba zatrudnionych osób w zakładzie pracy, skorygowana w końcu roku do faktycznej przeciętnej liczby zatrudnionych. Nie ma tutaj znaczenia ani podstawa zatrudnienia (umowa o pracę, wybór, powołanie, mianowanie), ani wymiar czasu pracy (pełny lub niepełny). Jednak niepełny wymiar czasu pracy przeliczamy na zatrudnienie pełnoetatowe.

Rekomendowany produkt: PIT-y 2015 (książka + CD)

W konsekwencji od 18 marca br. nie wliczamy już do stanu zatrudnienia:

REKLAMA

  • osób zatrudnionych na podstawie umowy o wykonywanie pracy nakładczej,
  • osób zatrudnionych na podstawie umowy agencyjnej, które wykonują pracę nieprzerwanie przez co najmniej 30 dni,

które do tej pory należało uwzględniać w liczbie zatrudnionych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pracodawca tworząc zakładowy fundusz świadczeń socjalnych od 18 marca br. nie musi dokonywać odpisu za osoby, z którymi zawarł umowę o wykonywanie pracy nakładczej lub które zatrudnił na podstawie umowy agencyjnej.

Podstawę naliczania odpisu w rolniczych spółdzielniach produkcyjnych i innych spółdzielniach zajmujących się produkcją rolną stanowi liczba członków spółdzielni według stanu na dzień naliczenia zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, skorygowana zgodnie ze stanem na 31 grudnia danego roku do faktycznej liczby członków zarejestrowanych w spółdzielni (§ 2 rozporządzenia w sprawie sposobu ustalania przeciętnej liczby zatrudnionych w celu naliczania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych).

Obliczając średnie planowane zatrudnienie, po przeliczeniu zatrudnienia na pełne etaty, należy:

  • ustalić przeciętne liczby zatrudnionych w poszczególnych miesiącach,
  • dodać wyniki,
  • podzielić przez 12.

Liczba ta jest pod koniec roku korygowana do faktycznej przeciętnej liczby zatrudnionych w zakładzie pracy. Jeżeli więc pracodawca zakłada już na początku roku, że nastąpią redukcje zatrudnienia, to powinien ten fakt uwzględnić przy ustalaniu planowanej na dany rok przeciętnej liczby zatrudnionych w celu naliczenia odpisu na zfśs.

PRZYKŁAD

Pracodawca założył na początku roku, że średnie miesięczne zatrudnienie w jego zakładzie pracy będzie wynosić 45 osób. W poszczególnych miesiącach kształtowało się ono w następujący sposób:

@RY1@i65/2009/008/i65.2009.008.000.0019.103.jpg@RY2@

Musimy teraz dokonać obliczeń. Bierzemy pod uwagę wszystkie wskazane wyżej osoby, czyli:

zatrudnione w pełnym wymiarze czasu pracy,

zatrudnione w niepełnym wymiarze czasu pracy (w powyższej sytuacji na 3/4 i 1/2 etatu),

zatrudnione w ramach prac interwencyjnych - pozostają w stosunku pracy z danym pracodawcą; ich sytuacja różni się od sytuacji pozostałych pracowników jedynie innym sposobem finansowania ich wynagrodzeń, które częściowo są pokrywane z Funduszu Pracy przez powiatowy urząd pracy,

pracowników odbywających zasadniczą służbę wojskową i korzystających z urlopów wychowawczych (ciągle pozostają w stosunku pracy z danym pracodawcą),

pracowników zatrudnionych na czas określony (okres, na jaki zawarto umowę, nie ma znaczenia w odniesieniu do interesujących nas kwestii).

Polecamy: Jak należy płacić składki od umów zlecenia w 2016 r. (PDF)

W związku z powyższym zatrudnienie w poszczególnych miesiącach, po przeliczeniu na pełne etaty wynosiło:

@RY1@i65/2009/008/i65.2009.008.000.0019.104.jpg@RY2@

Łączna liczba zatrudnionych w ciągu roku wynosiła 573,75 osoby. Dzielimy to przez 12 i otrzymujemy średnie miesięczne zatrudnienie - 47,81. Ponieważ planowany stan zatrudnienia (45 osób) okazał się niższy od faktycznego, na koniec roku pracodawca musi zwiększyć podstawę naliczania odpisów i w konsekwencji kwotę odpisu na zfśs.

W związku z tym, że art. 5 ustawy o zfśs ustala bezpośrednio wysokość odpisu na każdego zatrudnionego pracownika młodocianego (w wysokości zależnej od aktualnego roku nauki), nie uwzględniamy tych pracowników w przeciętnej liczbie zatrudnionych. Podobnie jest z pracownikami wykonującymi pracę w szczególnych warunkach lub pracę o szczególnym charakterze w rozumieniu przepisów o emeryturach pomostowych.

Pracodawcy mają dwa terminy na dokonanie wpłat na zfśs (obowiązek ten nie dotyczy jednak dobrowolnych zwiększeń środków zfśs):

  • do 31 maja danego roku pracodawca powinien przekazać co najmniej 75% kwoty odpisu podstawowego,
  • do 30 września danego roku pracodawca jest zobowiązany przekazać pozostałą część środków.

Terminy dokonywania wpłat nie dotyczą pracodawców, którzy nie będąc zobowiązani do jego utworzenia, utworzyli zfśs dobrowolnie.

Podstawa prawna:

  • art. 5 ustawy z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 1996 r. nr 70, poz. 335 ze zm.),
  • § 1-4 rozporządzenia z 9 marca 2009 r. w sprawie sposobu ustalania przeciętnej liczby zatrudnionych w celu naliczania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych (DzU nr 43, poz. 349).

Dołącz do nas na Facebooku!

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Grudzień 2025: kalendarz do druku (PDF). Pobierz i wydrukuj

Grudzień 2025: darmowy kalendarz do druku z miejscem na notatki w formacie PDF. Grudzień 2025 roku ma aż 11 dni wolnych od pracy. Jakie ważne dni występują w tym miesiącu? Wydrukuj i zrób notatki na kolejny miesiąc.

Grudzień 2025 inny niż zwykle: dni wolne i godziny pracy [Kalendarz]

Grudzień 2025 roku jest inny niż zwykle. Jak zmieniają się dni wolne od pracy i niedziele handlowe w ostatnim miesiącu roku? Jak liczyć godziny pracy w miesiącu? Zobacz przykład wyliczeń na podstawie grudnia. Oto kalendarz grudnia 2025 roku z zaznaczonymi świętami, weekendami i niedzielami handlowymi.

Czy pracodawca może wysłać na przymusowy urlop między Świętami a Nowym Rokiem? W jakich przypadkach?

Okres między Świętami Bożego Narodzenia a Nowym Rokiem to czas, kiedy w wielu firmach robi się spokojniej. Dla pracowników oznacza to możliwość odpoczynku i spokojnego planowania przerwy świątecznej. Dla pracodawców – moment zastanowienia się, czy mogą wysłać pracownika na urlop „na siłę”. Prawo jasno określa granice, a ich znajomość pozwala uniknąć nieporozumień i stresu w tym wyjątkowym okresie.

4140 zł miesięcznie za zatrudnienie osoby z niepełnosprawnością. Orzeczenie o niepełnosprawności to nie bariera. Pracodawcy zaczynają wykorzystywać potencjał osób niepełnosprawnych

Orzeczenie o niepełnosprawności to nie bariera. Pracodawcy zaczynają wykorzystywać potencjał osób niepełnosprawnych. To konieczność również z tego względu, że rynek pracy nie nadąża za rzeczywistością. Co roku ubywa ogromna liczba pracowników. Należy aktywizować dostępne zasoby, takie jak osoby niepełnosprawne, kobiety w wieku produkcyjnym, najmłodsi i najstarsi pracownicy. Co więcej, można otrzymywać nawet 4140 zł miesięcznie za zatrudnienie osoby z niepełnosprawnością.

REKLAMA

Nawet 50 tys. zł kary za nielegalne zatrudnienie i do 6000 zł mandatu za pracownika za pozorny outsourcing. O tym nie wiedzą pracodawcy

Przeciwdziałanie patologiom rynku pracy, walka z wyzyskiem i realne zabezpieczenie praw cudzoziemców to główne cele nowych przepisów, które już obowiązują. Państwowa Inspekcja Pracy oraz Straż Graniczna otrzymały szersze uprawnienia kontrolne, w tym możliwość nakładania kar, mandatów i kierowania wniosków o ukaranie do sądu. W ograniczaniu nielegalnego zatrudnienia mają pomóc również nowe zasady dla agencji pracy m.in. 2-letni okres karencji dotyczący świadczenia usług na rzecz zatrudniania cudzoziemców. O czym jeszcze muszą wiedzieć pracodawcy, którzy w szczególnie gorącym okresie przedświątecznym szukają rąk do pracy „na już”?

Czy można zatrudniać młodocianych do pracy w niskich temperaturach? Przepisy BHP szczególnie chronią młodych pracowników

Czy można zatrudniać młodocianych do pracy w niskich temperaturach? Przepisy BHP szczególnie chronią młodych pracowników. Reguluje to rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 19 czerwca 2023 r. w sprawie wykazu prac wzbronionych młodocianym i warunków ich zatrudniania przy niektórych z tych prac.

6140,20 zł: nowa kwota graniczna przychodu emeryta i rencisty od grudnia 2025 r. do lutego 2026 r. i kwota graniczna przychodu w całym 2025 r. [ZUS]

6140,20 zł - tyle emeryci i renciści mogą dorabiać do emerytury bez żadnych konsekwencji dla swojego głównego świadczenia. Nowe kwoty dorabiania obowiązują od grudnia 2025 r. do lutego 2026 r. Ile wynoszą kwoty graniczne przychodu w całym 2025 r.?

Bielizna ochronna trudnopalna – wymóg prawny czy standard najlepszej praktyki? [Rozporządzenie UE]

Z perspektywy zapewnienia efektywnej i kompletnej ochrony pracownikom w obszarach zagrożonych wybuchem, noszenie bielizny o właściwościach trudnopalnych jest uznawane za bezwzględnie konieczne. Chociaż polskie ramy prawne mogą nie zawierać bezpośredniego i jednoznacznego przepisu nakazującego wprost stosowanie bielizny trudnopalnej pod odzieżą ochronną, obowiązek ten wynika pośrednio z ogólnych regulacji dotyczących bezpieczeństwa pracy. Producenci środków ochrony indywidualnej (ŚOI) są zobowiązani do przestrzegania unijnych wymagań określonych w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/425 oraz odpowiednich norm branżowych.

REKLAMA

36 miliardów zł rocznie strat dla polskiej gospodarki. Tyle kosztuje nas pandemia XXI wieku!

36 miliardów zł rocznie strat dla polskiej gospodarki. Tyle kosztuje nas pandemia XXI wieku! W ubiegłym roku NFZ przeznaczył ponad 4 mld zł na koszty leczenia chorób bezpośrednio związanych z nadwagą i otyłością, takich jak cukrzyca typu 2, choroby układu krążenia czy zwyrodnienia stawów. To tylko wierzchołek góry lodowej i część prawdziwego kosztu. Według raportu Najwyższej Izby Kontroli, całkowity koszt otyłości dla polskiej gospodarki sięga 36 miliardów złotych rocznie. Współczesne środowisko, pełne wysoko przetworzonej żywności, pracy siedzącej i stresu, jest „otyłotwórcze”. Jak pokazują analizy ekspertów zawarte w książce „OTYŁOŚĆ, Zdrowie, Zrównoważony Rozwój”, urbanizacja, automatyzacja i łatwy dostęp do kalorycznych produktów stworzyły warunki, w których organizm człowieka, ewolucyjnie przystosowany do niedoboru, nie radzi sobie z nadmiarem.

Reforma PIP może zdestabilizować polski sektor IT. SoDA apeluje o pilne korekty projektu

Polska branża technologiczna alarmuje: projekt reformy Państwowej Inspekcji Pracy, zakładający administracyjną i natychmiast wykonalną możliwość ustalania istnienia stosunku pracy przez inspektorów PIP, może doprowadzić do poważnych zakłóceń w funkcjonowaniu firm technologicznych i osłabić konkurencyjność całej polskiej gospodarki cyfrowej. SoDA - Organizacja Pracodawców Usług IT, zrzeszająca blisko 120 firm i ponad 30 tysięcy specjalistów – przedstawia stanowisko, które szczegółowo analizuje skutki zmian i wskazuje, że projekt w obecnym kształcie stoi w sprzeczności z realiami rynkowymi oraz wieloletnią polityką państwa.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA