REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak ustalić liczbę zatrudnionych w celu naliczenia odpisu na zfśs po zmianie przepisów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marek Rotkiewicz
Prawnik specjalizujący się w prawie pracy. Autor i współautor około 60 książek z tego zakresu, w tym kilku komentarzy oraz autor ponad 4000 artykułów. Wykładowca na licznych szkoleniach (przeprowadzonych ponad 6000 godzin szkoleniowych).

REKLAMA

Zatrudniamy pracowników na podstawie umów stałych i okresowych. Poza tym współpracujemy ze zleceniobiorcami, chałupnikami oraz zawieramy umowy agencyjne. W jaki sposób mamy ustalić po zmianie przepisów planowane przeciętne zatrudnienie w celu określenia wysokości odpisu na zfśs, skoro wiemy, że w trakcie roku zmniejszy się stan tak ogólnie pojmowanego zatrudnienia?

Rada

Po wejściu w życie nowych przepisów od 18 marca br. przy ustalaniu przeciętnego zatrudnienia w celu określenia odpisu na fundusz socjalny pracodawca uwzględnia tylko pracowników. Pomija nie tylko zleceniobiorców, ale także chałupników oraz osoby wykonujące umowy agencyjne bez względu na długość ich trwania.

REKLAMA

Autopromocja

Uzasadnienie

Obecnie podstawą do ustalenia odpisu na zfśs w danym roku jest przeciętna planowana liczba zatrudnionych osób w zakładzie pracy, skorygowana w końcu roku do faktycznej przeciętnej liczby zatrudnionych. Nie ma tutaj znaczenia ani podstawa zatrudnienia (umowa o pracę, wybór, powołanie, mianowanie), ani wymiar czasu pracy (pełny lub niepełny). Jednak niepełny wymiar czasu pracy przeliczamy na zatrudnienie pełnoetatowe.

Rekomendowany produkt: PIT-y 2015 (książka + CD)

W konsekwencji od 18 marca br. nie wliczamy już do stanu zatrudnienia:

  • osób zatrudnionych na podstawie umowy o wykonywanie pracy nakładczej,
  • osób zatrudnionych na podstawie umowy agencyjnej, które wykonują pracę nieprzerwanie przez co najmniej 30 dni,

które do tej pory należało uwzględniać w liczbie zatrudnionych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pracodawca tworząc zakładowy fundusz świadczeń socjalnych od 18 marca br. nie musi dokonywać odpisu za osoby, z którymi zawarł umowę o wykonywanie pracy nakładczej lub które zatrudnił na podstawie umowy agencyjnej.

Podstawę naliczania odpisu w rolniczych spółdzielniach produkcyjnych i innych spółdzielniach zajmujących się produkcją rolną stanowi liczba członków spółdzielni według stanu na dzień naliczenia zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, skorygowana zgodnie ze stanem na 31 grudnia danego roku do faktycznej liczby członków zarejestrowanych w spółdzielni (§ 2 rozporządzenia w sprawie sposobu ustalania przeciętnej liczby zatrudnionych w celu naliczania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych).

Obliczając średnie planowane zatrudnienie, po przeliczeniu zatrudnienia na pełne etaty, należy:

  • ustalić przeciętne liczby zatrudnionych w poszczególnych miesiącach,
  • dodać wyniki,
  • podzielić przez 12.

Liczba ta jest pod koniec roku korygowana do faktycznej przeciętnej liczby zatrudnionych w zakładzie pracy. Jeżeli więc pracodawca zakłada już na początku roku, że nastąpią redukcje zatrudnienia, to powinien ten fakt uwzględnić przy ustalaniu planowanej na dany rok przeciętnej liczby zatrudnionych w celu naliczenia odpisu na zfśs.

PRZYKŁAD

Pracodawca założył na początku roku, że średnie miesięczne zatrudnienie w jego zakładzie pracy będzie wynosić 45 osób. W poszczególnych miesiącach kształtowało się ono w następujący sposób:

@RY1@i65/2009/008/i65.2009.008.000.0019.103.jpg@RY2@

Musimy teraz dokonać obliczeń. Bierzemy pod uwagę wszystkie wskazane wyżej osoby, czyli:

zatrudnione w pełnym wymiarze czasu pracy,

zatrudnione w niepełnym wymiarze czasu pracy (w powyższej sytuacji na 3/4 i 1/2 etatu),

zatrudnione w ramach prac interwencyjnych - pozostają w stosunku pracy z danym pracodawcą; ich sytuacja różni się od sytuacji pozostałych pracowników jedynie innym sposobem finansowania ich wynagrodzeń, które częściowo są pokrywane z Funduszu Pracy przez powiatowy urząd pracy,

pracowników odbywających zasadniczą służbę wojskową i korzystających z urlopów wychowawczych (ciągle pozostają w stosunku pracy z danym pracodawcą),

pracowników zatrudnionych na czas określony (okres, na jaki zawarto umowę, nie ma znaczenia w odniesieniu do interesujących nas kwestii).

Polecamy: Jak należy płacić składki od umów zlecenia w 2016 r. (PDF)

W związku z powyższym zatrudnienie w poszczególnych miesiącach, po przeliczeniu na pełne etaty wynosiło:

@RY1@i65/2009/008/i65.2009.008.000.0019.104.jpg@RY2@

Łączna liczba zatrudnionych w ciągu roku wynosiła 573,75 osoby. Dzielimy to przez 12 i otrzymujemy średnie miesięczne zatrudnienie - 47,81. Ponieważ planowany stan zatrudnienia (45 osób) okazał się niższy od faktycznego, na koniec roku pracodawca musi zwiększyć podstawę naliczania odpisów i w konsekwencji kwotę odpisu na zfśs.

W związku z tym, że art. 5 ustawy o zfśs ustala bezpośrednio wysokość odpisu na każdego zatrudnionego pracownika młodocianego (w wysokości zależnej od aktualnego roku nauki), nie uwzględniamy tych pracowników w przeciętnej liczbie zatrudnionych. Podobnie jest z pracownikami wykonującymi pracę w szczególnych warunkach lub pracę o szczególnym charakterze w rozumieniu przepisów o emeryturach pomostowych.

Pracodawcy mają dwa terminy na dokonanie wpłat na zfśs (obowiązek ten nie dotyczy jednak dobrowolnych zwiększeń środków zfśs):

  • do 31 maja danego roku pracodawca powinien przekazać co najmniej 75% kwoty odpisu podstawowego,
  • do 30 września danego roku pracodawca jest zobowiązany przekazać pozostałą część środków.

Terminy dokonywania wpłat nie dotyczą pracodawców, którzy nie będąc zobowiązani do jego utworzenia, utworzyli zfśs dobrowolnie.

Podstawa prawna:

  • art. 5 ustawy z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 1996 r. nr 70, poz. 335 ze zm.),
  • § 1-4 rozporządzenia z 9 marca 2009 r. w sprawie sposobu ustalania przeciętnej liczby zatrudnionych w celu naliczania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych (DzU nr 43, poz. 349).

Dołącz do nas na Facebooku!

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Co zrobić, gdy z ZUS nie dotarła deklaracja podatkowa PIT?

ZUS zrealizował akcję wysyłkową deklaracji podatkowych PIT-40, PIT-11A i PIT-11. Jednak nie wszystkie deklaracje trafiły do adresatów. Duplikat można dostać przychodząc do ZUS. Można też wydrukować dokument, który jest umieszczony na indywidualnym koncie PUE ZUS.

Employee advocacy na LinkedIn. Jak skutecznie angażować pracowników w budowanie marki pracodawcy?

Employee advocacy to strategia, w której pracownicy aktywnie angażują się w promocję swojej firmy. Na LinkedIn – największej platformie biznesowej na świecie – nabiera to szczególnego znaczenia. Pracownicy mogą budować nie tylko markę organizacji, lecz także własny wizerunek jako ekspertów.

PIE: do 2035 r. na polskim rynku pracy ubędzie 2,1 mln pracowników. Kogo zatrudniać zamiast obywateli Ukrainy?

Zgodnie z danymi Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE) do 2035 r. z polskiego rynku pracy ubędzie aż 2,1 mln pracowników. Czy pracownicy z Ukrainy odejdą? Kogo można tanio zatrudnić na te miejsca?

Pracownicy dorabiają na coraz większą skalę. Podstawowa umowa to teraz za mało

Teraz podstawowa umowa o pracę często nie wystarcza. Pracownicy podpisują dodatkowe zlecenia nie tylko dla pieniędzy. Dlaczego Polacy coraz częściej dorabiają? Oto wyniki badania.

REKLAMA

70000 zł odprawy dla zwolnionego pracownika w 2025 r. Czy będzie zmiana w 2026 r.

Pracownik, z którym pracodawca rozwiązał stosunek pracy w ramach zwolnień grupowych lub zwolnienia indywidualnego, ma prawo do odprawy pieniężnej. Jej maksymalna wysokość nie może przekraczać 15-krotności minimalnego wynagrodzenia za pracę obowiązującego w dniu rozwiązania stosunku pracy. W 2025 r. jest to prawie 70000 zł.

Pomoc ZUS-u dla firm poszkodowanych w powodzi z 2024 r. - podsumowanie

Od jesieni minionego roku przedsiębiorcy, którzy ponieśli straty w wyniku powodzi mogli skorzystać ze specjalnych form wsparcia i ulg realizowanych przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Opolski ZUS podsumował pomoc udzieloną przedsiębiorcom poszkodowanym w powodzi z 2024 r.

ZUS przypomina: Tylko złożenie wniosku do 30 kwietnia gwarantuje ciągłość wypłaty świadczenia

Zbliża się koniec terminu składania wniosków o 800 plus na nowy okres świadczeniowy. Rodzic powinien złożyć wniosek do 30 kwietnia 2025 r. Jeśli ten termin zostanie dotrzymany, to ciągłość wypłaty świadczenia wychowawczego będzie zachowana i ZUS wypłaci 800 plus do 30 czerwca 2025 r.

21 kluczowych zmian dla prawa pracy w 2025 r. To jest reforma rynku pracy jakiej nie było. Prezydent RP podpisał ustawę.

Takiej reformy rynku pracy niebyło od dawna. Ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia składa się XIV działów, 453 artykułów (330 stron) oraz zmienia 51 ustaw! Jeszcze w tym kwartale 2025 r. wejdzie w życie 21 kluczowych zmian dla prawa pracy.

REKLAMA

ZUS: stabilna sytuacja finansowa FUS w 2024 r. Przeciętna wypłata świadczenia emerytalno-rentowego w 2024 r. wyniosła 3735,34 zł

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przedstawił opracowanie ZUS "Podsumowanie sytuacji finansowej FUS z 2024 r." Z opracowania wynika, że sytuacja Funduszu Ubezpieczeń Społecznych jest stabilna, a prognozy ZUS wskazują, że najbliższych latach nadal tak pozostanie. Przeciętna wypłata świadczenia emerytalno-rentowego w 2024 r. wyniosła 3735,34 zł.

Wysokość wynagrodzenia i rodzaj przysługujących benefitów są dla Zetek najważniejszym miernikiem ich wartości

Pracownicy z pokolenia Z przywiązują dużą wagę do wysokości wynagrodzenia i dodatkowych świadczeń z umowy o pracę ze względów nie tylko materialnych. Bezpieczne ekonomicznie i spokojne życie to oczywiście ważna dla nich wartość. Jednak wysokość pensji i inne benefity są jednocześnie miernikiem poczucia własnej wartości, a może nawet i szacunku do nich.

REKLAMA