REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Realizacja celów działalności socjalnej, przewidzianych w ustawie

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Tworzymy regulamin zfśs. Czy musimy przewidzieć w nim realizowanie wszystkich rodzajów działalności socjalnej, o których mowa w ustawie, czy możemy skupić się wyłącznie na tych, które naszym zdaniem i zdaniem przedstawiciela załogi są najbardziej w firmie potrzebne (pożyczki na cele mieszkaniowe, wczasy „pod gruszą” i zapomogi)?

RADA

REKLAMA

Nie ma przeszkód, by w porozumieniu z przedstawicielem załogi wybrali Państwo spośród celów działalności socjalnej przewidzianych w ustawie te najbardziej potrzebne w Państwa zakładzie. Zadaniem pracodawcy jest bowiem doprecyzowanie w regulaminie funduszu celów i rodzajów działalności socjalnej, które będą u niego realizowane. Istnieje więc możliwość rezygnacji ze świadczenia pomocy socjalnej na niektóre cele, skoro taka pomoc ze względu na sytuację socjalną zatrudnionych pracowników byłaby niecelowa lub niepotrzebna.

UZASADNIENIE

Ustawowa definicja działalności socjalnej zawiera wykaz rodzajów i form wydatków dopuszczonych do sfinansowania z tego funduszu. Natomiast to, które z nich i w jakiej proporcji będą dofinansowywane z funduszu u danego pracodawcy, określa regulamin zakładowego funduszu świadczeń socjalnych uzgodniony ze związkami zawodowymi lub z reprezentantem załogi (zgodnie z art. 8 ust. 2 ww. ustawy pracodawca tworzący fundusz jest zobowiązany wydać regulamin, w którym ustali zasady przeznaczania środków socjalnych na poszczególne cele i rodzaje działalności socjalnej oraz warunki i zasady korzystania ze świadczeń socjalnych).

WAŻNE!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rodzaje i formy świadczeń socjalnych przyjmowanych w regulaminie powinny być dostosowane do potrzeb załogi.

REKLAMA

Treść każdego regulaminu, stopień jego uszczegółowienia oraz różnorodność rodzajów i form działalności socjalnej, jakie będą finansowane z funduszu u danego pracodawcy, jest zwykle wypadkową liczby zatrudnianych pracowników, a więc wysokości środków będących w dyspozycji pracodawcy na prowadzenie działalności socjalnej oraz potrzeb i preferencji socjalnych danego środowiska. Każdy regulamin jest w pewnym sensie próbą pogodzenia możliwości finansowych z potrzebami socjalnymi danego środowiska.

Inna więc będzie treść regulaminu funduszu u pracodawcy, który zatrudnia kilkaset czy kilka tysięcy pracowników o zróżnicowanej sytuacji dochodowej, posiadającego rozbudowaną infrastrukturę socjalną, będącego w stanie dodatkowo zwiększać środki funduszu odpisem z zysku netto i prowadzącego szeroką działalność socjalną, a inna u pracodawcy zatrudniającego kilkudziesięciu młodych, samotnych pracowników, których poziom dochodów jest stosunkowo wysoki. W pierwszym przypadku regulamin może zawierać szeroki zakres usług i świadczeń adresowanych i dostosowanych do potrzeb różnych grup dochodowych, w drugim zaś warto, by przewidywał usługi i świadczenia dostosowane do innych jakościowo potrzeb pracowników, legitymujących się relatywnie dobrą sytuacją dochodową i niewymagających np. zapomóg ze względu na bieżące kłopoty materialne. Dlatego, w przypadku zatrudniania przez tego ostatniego pracodawcę spoza sfery budżetowej mniej niż 20 pracowników (w przeliczeniu na pełne etaty), bardziej zasadna wydaje się rezygnacja z tworzenia funduszu na rzecz wypłacania świadczenia urlopowego.

Aby regulamin spełniał swoją rolę i jak najlepiej służył załodze - pracodawca i związki zawodowe lub reprezentant załogi, przystępując do jego opracowania, a później wydania, powinni posiadać przynajmniej podstawowe, aktualne informacje na temat sytuacji socjalnej pracowników, byłych pracowników - emerytów i rencistów, poznać ich najpilniejsze potrzeby i preferencje socjalne, i dopiero wówczas próbować dostosować postanowienia regulaminu zarówno do możliwości finansowych funduszu, jak i do najpilniejszych potrzeb socjalnych uprawnionych do korzystania z funduszu.

Podstawa prawna:

• art. 2 pkt 1, art. 8 ust. 1-2 ustawy z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 1996 r. nr 70, poz. 335 ze zm.).

Jadwiga Stefaniak

specjalista w zakresie zakładowego funduszu świadczeń socjalnych

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MRPiPS: Pilotaż skróconego czasu pracy 2025 – nabór wniosków od 14 sierpnia 2025, do 1 mln zł dofinansowania [SZCZEGÓŁY, WAŻNE TERMINY]

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ogłosiło szczegóły długo wyczekiwanego pilotażu skróconego czasu pracy. Program, pierwszy tego typu w Polsce i tej części Europy, zakłada praktyczne testowanie różnych modeli organizacji pracy przy wsparciu finansowym państwa. Wnioski o udział w pilotażu będzie można składać od 14 sierpnia do 15 września 2025 roku.

Nowoczesne BHP czyli jak zmiany klimatu wpływają na bezpieczeństwo pracy

Jakich działań ze strony pracodawcy wymaga nowoczesne podejście do BHP? Czym jest dziś bezpieczeństwo pracy? Jak zmiany klimatu wpływają na zarządzanie bezpieczeństwem w firmie?

Zmiany w Kodeksie pracy od 2026 roku. Dochodzą nowe obowiązki pracodawców

W Dzienniku Ustaw pojawiła się ustawa zmieniająca Kodeks pracy. Jej przepisy wejdą w życie na początku 2026 roku. Oznacza to nowe obowiązki dla pracodawców. Co zmienia się w Kodeksie pracy?

Lipiec 2025. Kalendarz do druku [PDF]

Pobierz kalendarz lipca 2025 do druku z miejscem na notatki. Lipiec 2025 roku zawiera 8 dni wolnych od pracy. Jakie są ważne dni lipca? Wydrukuj i dopisz swoje notatki na ten miesiąc.

REKLAMA

Wynagrodzenie lekarza rezydenta 2025. Podwyżka już od lipca

Nowe, wyższe wynagrodzenie lekarza rezydenta w 2025 roku zapewnia rozporządzenie Ministra Zdrowia. Podwyżka wchodzi w życie już od 1 lipca. Ile zarabia lekarz i lekarz dentysta odbywający specjalizację w ramach rezydentury?

Oferta pracy bez kluczowych informacji powoduje rezygnację z aplikowania. Dlaczego firmy nie podają ważnych elementów oferty

Aż 36% kandydatów rezygnuje z aplikowania na ofertę pracy, w której brakuje kluczowych informacji, takich jak wynagrodzenie czy wskazanie konkretnej liczby dni przy pracy hybrydowej. Dlaczego pracodawcy nie zamieszczają w ofertach pracy najważniejszych elementów? Jaki wniosek dla pracodawców wynika z poniższych danych?

Do 30 tys. zł kary dla pracodawcy za nielegalne zatrudnienie. Czy dziecko może pracować w wakacje? [Przepisy prawne]

Prawo przewiduje do 30 tys. zł kary dla pracodawcy za nielegalne zatrudnienie. Czy dziecko może legalnie pracować w wakacje? Praca przy zbieraniu truskawek, innych owoców czy pomaganie w gastronomii to popularne sposoby na zarobek młodych Polek i Polaków. Czy zawsze przepisy prawne na to pozwalają?

Duże zmiany na rynku pracy od 1 czerwca 2025 r. dla bezrobotnych i pracodawców: zasiłek dla bezrobotnych, stypendium stażowe, bon na zasiedlenie

Zmiany na polskim rynku pracy od 1 czerwca 2025 r. dotyczące działalności urzędów pracy wprowadza ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Jest to zupełnie nowy akt prawny, który zamienia obowiązującą dotychczas (przez ponad 20 lat) ustawę o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Co się zmienia? Jest wiele nowości, które zadowolą osoby korzystające z usług urzędów pracy, m.in. w zasiłku dla bezrobotnych, stypendium stażowym i bonie na zasiedlenie. Oto najważniejsze z nich.

REKLAMA

Jawność wynagrodzeń w Polsce staje się faktem: opublikowana ustawa nakładana na pracodawców nowe obowiązki: jakie i od kiedy

23 czerwca opublikowano w Dzienniku Ustaw ustawę, która wprowadza m.in. obowiązek podawania osobie ubiegającej się o zatrudnienie, w czasie rekrutacji i z wyprzedzeniem, informacji o proponowanym wynagrodzeniu. 62,3% firm uważa potencjalne napięcia i konflikty w zespole za najważniejsze wyzwanie związane z ujawnianiem wysokości płac.

Pracownicy najczęściej zmieniają miejsce zatrudnienia z powodu niesatysfakcjonującego wynagrodzenia. Jakie oferty pracy przyciągają uwagę, a jakie poszukujący nowego miejsca pomijają

Pomimo wciąż niejednoznacznej sytuacji na rynku pracy, wielu profesjonalistów deklaruje otwartość na atrakcyjne propozycje zawodowe. Zarówno po stronie firm, jak i kandydatów dominuje jednak ostrożność. 36 proc. kandydatów zazwyczaj rezygnuje z aplikowania na ofertę pracy, jeśli brakuje w niej ważnych informacji.

REKLAMA