REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Realizacja celów działalności socjalnej, przewidzianych w ustawie

REKLAMA

Tworzymy regulamin zfśs. Czy musimy przewidzieć w nim realizowanie wszystkich rodzajów działalności socjalnej, o których mowa w ustawie, czy możemy skupić się wyłącznie na tych, które naszym zdaniem i zdaniem przedstawiciela załogi są najbardziej w firmie potrzebne (pożyczki na cele mieszkaniowe, wczasy „pod gruszą” i zapomogi)?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Nie ma przeszkód, by w porozumieniu z przedstawicielem załogi wybrali Państwo spośród celów działalności socjalnej przewidzianych w ustawie te najbardziej potrzebne w Państwa zakładzie. Zadaniem pracodawcy jest bowiem doprecyzowanie w regulaminie funduszu celów i rodzajów działalności socjalnej, które będą u niego realizowane. Istnieje więc możliwość rezygnacji ze świadczenia pomocy socjalnej na niektóre cele, skoro taka pomoc ze względu na sytuację socjalną zatrudnionych pracowników byłaby niecelowa lub niepotrzebna.

UZASADNIENIE

Ustawowa definicja działalności socjalnej zawiera wykaz rodzajów i form wydatków dopuszczonych do sfinansowania z tego funduszu. Natomiast to, które z nich i w jakiej proporcji będą dofinansowywane z funduszu u danego pracodawcy, określa regulamin zakładowego funduszu świadczeń socjalnych uzgodniony ze związkami zawodowymi lub z reprezentantem załogi (zgodnie z art. 8 ust. 2 ww. ustawy pracodawca tworzący fundusz jest zobowiązany wydać regulamin, w którym ustali zasady przeznaczania środków socjalnych na poszczególne cele i rodzaje działalności socjalnej oraz warunki i zasady korzystania ze świadczeń socjalnych).

WAŻNE!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rodzaje i formy świadczeń socjalnych przyjmowanych w regulaminie powinny być dostosowane do potrzeb załogi.

Treść każdego regulaminu, stopień jego uszczegółowienia oraz różnorodność rodzajów i form działalności socjalnej, jakie będą finansowane z funduszu u danego pracodawcy, jest zwykle wypadkową liczby zatrudnianych pracowników, a więc wysokości środków będących w dyspozycji pracodawcy na prowadzenie działalności socjalnej oraz potrzeb i preferencji socjalnych danego środowiska. Każdy regulamin jest w pewnym sensie próbą pogodzenia możliwości finansowych z potrzebami socjalnymi danego środowiska.

Inna więc będzie treść regulaminu funduszu u pracodawcy, który zatrudnia kilkaset czy kilka tysięcy pracowników o zróżnicowanej sytuacji dochodowej, posiadającego rozbudowaną infrastrukturę socjalną, będącego w stanie dodatkowo zwiększać środki funduszu odpisem z zysku netto i prowadzącego szeroką działalność socjalną, a inna u pracodawcy zatrudniającego kilkudziesięciu młodych, samotnych pracowników, których poziom dochodów jest stosunkowo wysoki. W pierwszym przypadku regulamin może zawierać szeroki zakres usług i świadczeń adresowanych i dostosowanych do potrzeb różnych grup dochodowych, w drugim zaś warto, by przewidywał usługi i świadczenia dostosowane do innych jakościowo potrzeb pracowników, legitymujących się relatywnie dobrą sytuacją dochodową i niewymagających np. zapomóg ze względu na bieżące kłopoty materialne. Dlatego, w przypadku zatrudniania przez tego ostatniego pracodawcę spoza sfery budżetowej mniej niż 20 pracowników (w przeliczeniu na pełne etaty), bardziej zasadna wydaje się rezygnacja z tworzenia funduszu na rzecz wypłacania świadczenia urlopowego.

Aby regulamin spełniał swoją rolę i jak najlepiej służył załodze - pracodawca i związki zawodowe lub reprezentant załogi, przystępując do jego opracowania, a później wydania, powinni posiadać przynajmniej podstawowe, aktualne informacje na temat sytuacji socjalnej pracowników, byłych pracowników - emerytów i rencistów, poznać ich najpilniejsze potrzeby i preferencje socjalne, i dopiero wówczas próbować dostosować postanowienia regulaminu zarówno do możliwości finansowych funduszu, jak i do najpilniejszych potrzeb socjalnych uprawnionych do korzystania z funduszu.

Podstawa prawna:

• art. 2 pkt 1, art. 8 ust. 1-2 ustawy z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 1996 r. nr 70, poz. 335 ze zm.).

Jadwiga Stefaniak

specjalista w zakresie zakładowego funduszu świadczeń socjalnych

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dodatek za pracę w porze nocnej po 1 lipca 2024

1 lipca 2024 r. zmianie uległa wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej. Od 1 lipca 2024 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 4300 zł brutto. W związku z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, zmianie uległa także wysokość dodatku za pracę w porze nocnej.

Świadectwo pracy [treść świadectwa pracy, załączane informacje, termin wydania]

Świadectwo pracy potwierdza zakończone zatrudnienie. Dokument ten pracodawca wydaje pracownikowi w dniu zakończenia stosunku pracy. Razem ze świadectwem pracy pracodawca przekazuje też informacje dotyczące dokumentacji pracowniczej.

Kto jest chroniony przed zwolnieniem? 5 przypadków

Kto jest chroniony przed zwolnieniem w formie wypowiedzenia umowy o pracę? Oto 5 szczególnych przypadków przewidzianych w Kodeksie pracy. Przepisy te zapewniają stabilność zatrudnienia i ochronę przed niesprawiedliwym traktowaniem.

Co najbardziej motywuje pracowników? Czego pracownik wymaga od szefa?

Oczywiste jest, że najbardziej motywują pracowników pieniądze. Co jest drugim w kolejności najlepszym motywatorem? Wyniki różnią się w zależności od pokolenia pracowników i stanowiska. Na czym zależy młodszym, a na czym starszym pracownikom? Czego pracownik wymaga od szefa? Okazuje się, że ważne jest, aby przełożony potrafił przyznać się do błędu i by stosował wobec wszystkich równe zasady. 

REKLAMA

Konfederacja Lewiatan: Trzeba zmienić sposób ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę

Konieczne jest większe powiązanie wynagrodzenia minimalnego z aktualną lub prognozowaną sytuacją gospodarczą. Mogłoby się to odbywać poprzez zmniejszenie roli rządu w tym procesie.

Czterodniowy tydzień pracy: Kodeks pracy już umożliwia pracę na cały etat przez 4 dni w tygodniu

W przestrzeni medialnej trwa debata nad skróceniem tygodnia pracy do czterech dni w tygodniu. Resort rodziny analizuje możliwość skrócenia czasu pracy do 4 dni, bądź 35 godzin. Przy tej okazji warto przypomnieć, że kodeks pracy umożliwia taką pracę.

Główny Inspektor Pracy: Praca zdalna może wpływać na wydajność pracowników

Do Państwowej Inspekcji Pracy nie wpływa wiele skarg w związku z pracą zdalną. Zdaniem Głównego Inspektora Pracy, w praktyce najlepiej sprawdza się praca zdalna okazjonalna. Praca zdalna może wpływać na wzrost wydajności pracowników.

ZUS: ponad 1,1 mln cudzoziemców (w tym 771 tys. obywateli Ukrainy) płaci polskie składki na ubezpieczenia społeczne

Na koniec czerwca 2024 roku do ubezpieczeń społecznych w ZUS było zgłoszonych 1 mln 160 tys. cudzoziemców. W ciągu miesiąca przybyło ich blisko 10 tys. a od 2008 roku ponad 1 mln 140 tys. Takie dane podał 24 lipca 2024 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Awaria uniemożliwiająca wykonywanie pracy, a wynagrodzenie pracownika

Awaria w miejscu pracy może skutecznie uniemożliwić wykonywanie obowiązków zawodowych, stając się poważnym problemem zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niespodziewane problemy techniczne, takie jak przerwy w dostawie prądu, awarie sprzętu komputerowego, czy problemy z infrastrukturą, mogą prowadzić do przestojów i zakłóceń w normalnym funkcjonowaniu firmy. W artykule omówimy, jakie prawa przysługują pracownikom w przypadku wystąpienia awarii i jakie obowiązki mają pracodawcy w takich sytuacjach.

Jakie prawa ma pracownik niepełnosprawny?

Pracownikom niepełnosprawnym przysługują dodatkowe uprawnienia w miejscu pracy. Uprawnienia te przysługują od dnia złożenia pracodawcy orzeczenia o niepełnosprawności.

REKLAMA