REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Zatrudnienie, Zarządzanie

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Tolerancja niepewności w miejscu pracy

Tolerancja niepewności w miejscu pracy czyli jak sobie radzić, gdy zasady gry są niejasne, a przyszłość niepewna. Odporność to najważniejsze słowo ubiegłego roku. Jak być zatem odpornym na niepewność? Czym jest tolerancja niepewności? Kto się nią charakteryzuje? Dlaczego teraz jest szczególnie ważna? Ekspert podaje 6 sposobów na budowanie tolerancji niepewności.

Zatrudnienie cudzoziemca na oświadczenie i co dalej?

Zatrudnienie cudzoziemca może odbywać się na podstawie oświadczenia. Aby przedłużyć współpracę, można złożyć wniosek o wydanie zezwolenia na pracę. Kiedy korzysta się z art. 88za ustawy o promocji zatrudnienia? Jakie warunki należy spełnić, by przedłużyć zatrudnienie? Co zmienił COVID-19?

Jak zachęcić Ukraińców do pracy w Polsce?

Ukraińcy mają trudną sytuację w kraju. Mimo że bezrobocie na Ukrainie wzrosło, mniej pracowników ze Wschodu decyduje się na przyjazd do pracy w Polsce. Jednym z głównych problemów jest obowiązkowa kwarantanna. Jak zachęcić pracowników z Ukrainy do pracy w Polsce?

Kara za zatrudnianie na czarno dłużnika alimentacyjnego

Kara za zatrudnianie na czarno dłużnika alimentacyjnego dotyczy dwóch sytuacji: pracodawca nie potwierdza na piśmie umowy o pracę przed dopuszczeniem do pracy i pracodawca wypłaca wynagrodzenie wyższe "pod stołem" niż pensja wynikająca z umowy o pracę. W ten sposób ułatwia się im uchylanie od obowiązku alimentacyjnego. Zgodnie z nowymi przepisami nieuczciwe działania pracodawców związane z zatrudnianiem alimenciarzy zagrożone są wysokimi karami finansowymi. Ile wynoszą?

REKLAMA

Zmiany w ustawie o cudzoziemcach od 1 grudnia 2020 r.

Ułatwienia dla cudzoziemców w podejmowaniu pracy w Polsce przewiduje nowelizacja ustawy o cudzoziemcach. Od 1 grudnia 2020 r. można łatwiej zatrudnić obcokrajowca. Posiadacze wiz humanitarnych, wiz z adnotacją "Poland Business Harbour" i personel medyczny z zagranicy nie mają obowiązku posiadania zezwolenia na pracę w Polsce. Każdy cudzoziemiec musi posiadać podróżne ubezpieczenie medyczne. Co jeszcze się zmienia?

Ułatwienia w zatrudnianiu lekarzy - kontrowersje

Zatrudnianie lekarzy ma być ułatwione. Przede wszystkim upraszcza się wykonywanie zawodu lekarza osobom spoza UE. To rozwiązanie na braki kadrowe w szpitalach i przychodniach. W związku z tym powstał projekt nowelizacji niektórych ustaw. Dlaczego budzi on kontrowersje samorządu lekarskiego?

Przeciętne wynagrodzenie i zatrudnienie - październik 2020 r.

Przeciętne wynagrodzenie w październiku 2020 r. wzrosło o 4,7%. Prezes GUS podał również przeciętne zatrudnienie, które spadło o 1%. Sprawdź kwotę średniego miesięcznego wynagrodzenia w Polsce w październiku.

Wniosek o legalizację pobytu w Polsce - formularze

Formularze dla cudzoziemców, którzy chcą zalegalizować pobyt w Polsce znajdują się w systemie interaktywnych formularzy na stronie cudzoziemcy.gov.pl. Obcokrajowcy mogą wybrać wniosek, wypełnić go i wygenerować, a następnie zanieść do odpowiedniego urzędu. Które wnioski można wypełnić online?

REKLAMA

Nowe wyzwania HR w postpandemicznym świecie

Koronawirus w sposób szczególny wpłynął na organizację pracy i wyzwania HR. Jak rekrutować w postpandemicznym świecie? Jak zarządzać zespołem rozproszonym?

Jak budować odporność psychiczną pracowników?

Przeprowadzone badania wskazują na negatywne działanie stresu pracowników na ich efektywność w pracy. Jak zatem budować ich odporność psychiczną, aby pomimo różnych przeszkód zawsze działali i szukali rozwiązań? Czym jest rezyliencja?

Zdrowy styl życia pracowników wyzwaniem pracodawców

Promocja zdrowego stylu życia pracowników do współcześnie wyzwanie pracodawców. Zdrowy styl życia zatrudnionych ma bowiem wpływ na zrównoważony rozwój i to nie tylko przedsiębiorstw. Jakie korzyści wynikają z prozdrowotnych działań firmy?

Aplikacja iPPK z dostępem do konta w PPK dla każdego pracownika

Wybierając ofertę PPK z Compensy Życie, klient otrzymuje dostęp do Pracowniczych Planów Kapitałowych poprzez przejrzystą i intuicyjną aplikację iPPK. Kto może z niej korzystać? Do czego służy? Czy można sprawdzić stan rachunku uczestnika PPK?

PPK i biura rachunkowe - 4 najważniejsze pytania i odpowiedzi

Biura rachunkowe zajmują się wdrażaniem swoich klientów do PPK. Dla podmiotów zatrudniających od 20 do 249 pracowników muszą zawrzeć umowę o zarządzanie PPK do 27 października 2020 r., a umowę o prowadzenie PPK do 10 listopada 2020 r. O co najczęściej księgowi pytają Compensę Życie – jedną z instytucji finansowych PPK? Oto 4 najważniejsze pytania i odpowiedzi.

Hybrydowy model pracy - 3 podstawowe rodzaje

Hybrydowy model pracy to połączenie pracy zdalnej z pracą stacjonarną. Zyskał na znaczeniu w dobie epidemii koronawirusa. Poznaj 3 podstawowe rodzaje hybrydowego modelu pracy. Jakie są jego zalety?

Absencje i rotacje pracowników - jak zapewnić ciągłość pracy w firmie?

Ze zjawiskiem absencji i rotacji pracowników spotykamy się często w sezonie wakacyjnym, ale także jesienno-zimowym, kiedy wzrasta liczba pracowników na zwolnieniach lekarskich. W tym roku sytuacja może być szczególnie ciężka z powodu koronawirusa. Już teraz warto opracować procedury na wypadek licznych i nagłych absencji pracowników. Jak zapewnić ciągłość pracy i prawidłowe funkcjonowanie firmy?

Działalność gospodarcza w Polsce i zatrudnienie na Słowacji - ustalenie kraju ubezpieczenia społecznego

Obywatel Polski prowadził działalność gospodarczą w Polsce, a następnie przez jakiś czas zatrudniony był na Słowacji. Którym przepisom o ubezpieczeniu społecznym podlega - polskim czy słowackim? Sąd Najwyższy ustalił kraj ubezpieczenia społecznego.

Przeciętne zatrudnienie i wynagrodzenie w lipcu 2020 r. - GUS

GUS podał przeciętne zatrudnienie i wysokość przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w lipcu 2020 r. Jaka to kwota?

Wellbeing pracownika w czasie epidemii – troska o pracownika to troska o firmę

Raptem jeszcze kilka miesięcy temu szkoliłem, doradzałem, pisałem artykuły i udzielałem wywiadów na temat wellbeing w organizacjach przekonując, że zależny od pracownika rynek pracy w naszym kraju wymaga od organizacji świadomych działań w tym zakresie. Mówiłem, że organizacje uczące się potrzebują otworzyć się na konieczność bardziej przemyślanego dbania o zatrudnionych. Wymagający pracownik wybiera taką firmę, która spełni jego oczekiwania nie tylko finansowe, nie tylko w zakresie uposażeń socjalnych, atmosfery pracy, możliwości rozwoju swoich kompetencji, ale również dobrze zaplanowanej troski organizacji o jego dobrostan. W efekcie komplikacji wywołanych przez ogólnoświatową epidemię rynek drastycznie się zmienił. W kilka miesięcy przestał być rynkiem pracownika. Organizacje z niepokojem korzystają z ostatnich transz tarczy, w wielu branżach poważnie spadły przychody, coraz częściej słyszy się o redukcjach etatów, wyczuwalny jest lęk związany z zapowiadaną drugą falą zachorowań i koniecznością wprowadzenia poważniejszych obostrzeń, a może i drugiego lock-downu. Jaki wpływ te okoliczności mogą mieć na prowadzenie działań z zakresu wellbeing pracownika?

Kto w Polsce jest najbardziej zadowolony ze swojej pracy?

22% zatrudnionych Polaków odczuwa duże zadowolenie ze swojej pracy. W jakiej części Polski jest najwięcej tych osób? Mieszkają w miastach czy na wsiach? To głównie kobiety czy mężczyźni? Jakie branże i stanowiska wiążą się z wyższa satysfakcją z pracy i co na nią wpływa?

Dane z rynku pracy w połowie 2020 r. - przywracanie wymiaru etatów i zwolnienia

Dane z rynku pracy są lepsze od oczekiwanych. Przeciętne zatrudnienie w sektorze przedsiębiorstw w czerwcu wzrosło o 12 tys. etatów. Wiąże się to z przywracaniem wymiarów etatów pracowników. Wciąż jest ono jednak niższe niż przed pandemią o ponad 260 tys. etatów. Część firm zwalnia pracowników.

Przeciętne wynagrodzenie i zatrudnienie w czerwcu i II kwartale 2020 r.

Prezes GUS podał przeciętne zatrudnienie i wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw w czerwcu i II kwartale 2020 r. Jak zmieniło się w porównaniu do maja?

Jak zatrudnić pracownika, który wyczerpał limit umów o pracę na czas określony

Pracownica była zatrudniona w naszej firmie od 1 marca 2017 r. Pracowała na podstawie trzech następujących bezpośrednio po sobie umów na czas określony i następnie czwartej umowy na czas nieokreślony zawartej w 2019 r. Umowa na czas nieokreślony została rozwiązana 31 stycznia 2020 r. na mocy porozumienia stron z inicjatywy pracownicy. Teraz, po przerwie, pracownica zwróciła się do nas z prośbą o ponowne zatrudnienie. Czy możemy podpisać z nią umowę na czas określony? - pyta Czytelniczka z Łodzi.

Jak podtrzymywać dobre relacje w zdalnie pracującym zespole

Czy jest coś szczególnego, co powoduje, że ta firma jest świetnym miejscem pracy? Proszę podać konkretne przykłady – to otwarte pytanie zawsze pojawia się w badaniach przeprowadzanych przez Great Place to Work® na całym świecie. Polscy respondenci wskazali „atmosferę” jako wyróżnik ich miejsc pracy – tak wynika z analizy odpowiedzi pracowników na otwarte pytanie w ankietach przeprowadzonych w poprzednim roku przez Great Place to Work® w 16 krajach Europy. Solidnym fundamentem dla tej wyjątkowej atmosfery często były dobre relacje ze współpracownikami.

Przeciętne wynagrodzenie i zatrudnienie w maju 2020 r.

Prezes GUS ogłosił wysokość przeciętnego wynagrodzenia i zatrudnienia w maju 2020 r. Czy koronawirus wpłynął na średnią wynagrodzeń i zatrudnienia?

HR w dobie koronawirusa - 7 kierunków wymienionych przez dyrektorów personalnych

O tym, jak wygląda HR w dobie koronawirusa i jakie zmiany będą zachodzić w najbliższym czasie opowiadają dyrektorzy personalni. Zwracają uwagę na 7 kierunków: zdrowie i bezpieczeństwo, obawy związane z powrotem do pracy, plusy i minusy pracy zdalnej, testy z przywództwa, komunikację wewnętrzną, zachowanie spójności w organizacji oraz elastyczność.

Dokumenty kadrowe we wszystkich etapach zatrudnienia - zestawienie

Artykuł zawiera zestawienie najważniejszych dokumentów oraz informacji kadrowych we wszystkich etapach zatrudnienia, zaczynając od rekrutacji po rozwiązanie stosunku pracy.

Jak motywować pracowników w sytuacji kryzysu?

„Jak zmotywować ludzi do pracy? Jak zwiększyć ich zaangażowanie?” – podobne pytania pojawiają się wśród managerów na co dzień. Obecna sytuacja związana z pandemią koronawirusa sprawia, że potrzeba dbania o morale pracowników jest jeszcze większa. Rola lidera w organizacji nabiera więc szczególnego znaczenia. Według ekspertów Randstad najważniejsze by w tym szczególnym czasie wykazać się empatią, dbać o regularny kontakt z podwładnymi oraz umożliwić pracownikom udział w podejmowaniu decyzji. Takie działanie pozytywnie wpłynie na samopoczucie zatrudnionych, jak również wizerunek pracodawcy.

Działania pracodawcy redukujące stres pracowników w dobie koronawirusa

Pandemia koronawirusa wzmaga obawy przed utratą pracy i obniżką wynagrodzenia. Wszystko to wraz z obawą o zdrowie swoje i najbliższych powoduje nawarstwianie się stresu. Okazuje się, że pracodawcy nie radzą sobie ze stresem swoich pracowników. Jakie działania podejmować, aby redukować stres pracowników w dobie koronawirusa?

Organizacja pracy w polskich firmach podczas epidemii koronawirusa

Podczas epidemii koronawirusa zmieniła się organizacja pracy w polskich firmach. Najczęściej wyposaża się miejsca pracy w środki czystości i dezynfekcyjne, wprowadza się pracę zdalną oraz ograniczenie aktywności związanych z bezpośrednią obsługą klienta. W jakiej branży podjęto najmniej działań zapobiegawczych?

Przeciętne miesięczne wynagrodzenie w marcu i I kwartale 2020 r. - GUS

GUS podał wysokość przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia i zatrudnienia w marcu 2020 r. oraz przeciętne miesięczne wynagrodzenie w I kwartale 2020 r.

8 poziomów wdrażania coachingu w organizacji

Korzystając z coachingu jako metody wspierającej implementację istotnych zmian oraz rozwój kapitału ludzkiego w organizacji można to robić na różną skalę. Z tego względu można wyróżnić osiem poziomów wdrażania coachingu.

Jak zadbać o well-being i zdrowie pracowników

Coraz częściej pracodawcy starają się zapewnić jak najlepsze warunki pracy, wprowadzając do pracy well-being czy work-life-balance. Czym jest well-being w pracy? Jak skutecznie dbać o zdrowie pracowników?

Termin przedawnienia roszczeń PFRON wynosi 5 lat

Okres przedawnienia dla zobowiązań wobec PFRON o zwrot pomocy publicznej na zatrudnienie wynosi 5 lat - UOKiK potwierdził dotychczasowe stanowiska TSUE i krajowych sądów administracyjnych.

Czy kandydat na pracownika musi poinformować potencjalnego pracodawcę o orzeczeniu o niepełnosprawności?

Pracodawcy niezwykle często przy procesie rekrutacji nowych pracowników posługują się kwestionariuszami, w których osoba starająca się o zatrudnienie powinna podać swoje dane. Niezwykle pomocny w takich sytuacjach może być katalog wymieniony w art. 22(1) §1 Kodeksu pracy zawierający kategorie danych, których podania może żądać pracodawca. Przepis ten formułuje ustawowe umocowanie pracodawcy do żądania ujawnienia danych osobowych od osoby ubiegającej się o zatrudnienie.

Zmiany w Kodeksie pracy - nowe formy zatrudnienia, telepraca dla rodziców?

Nowe formy zatrudnienia, telepraca dla rodziców dzieci w wieku do trzech lat czy zapobieganie dyskryminacji w kwestii wynagrodzenia kobiet i mężczyzn - to propozycje zmian w prawie pracy, które zostały zapowiedziane w programie Prawa i Sprawiedliwości. Co na to eksperci?

Działaj w oparciu o fakty - Evidence Based HR

Evidence Based HR to proces, który skłania firmę do podejmowania decyzji na podstawie danych, doświadczeń oraz opinii ekspertów, co ma skutkować pożądanymi przez decydentów rezultatami. Ocena każdej instrukcji powinna wykorzystywać możliwość sprawdzenia danych z wielu źródeł, co oznacza działanie w pełni wykorzystujące nowe technologie w świecie rynku pracy.

Najważniejsze aspekty prawa pracy dla menedżera

Skuteczne zarządzanie zespołem to wyzwanie, które stoi przed każdym menedżerem. Efektywną współpracę i budowanie dobrych relacji ułatwiają tzw. miękkie umiejętności: komunikacja, empatia czy zdolność do rozwiązywania konfliktów. Jednak kierowanie zespołem wymaga od menedżerów także podstawowej znajomości Kodeksu pracy. Menedżerowie często nieświadomie popełniają błędy i dopuszczają się zaniedbań. A znajomość przepisów prawa pracy to obowiązek każdego menedżera, który chce w prawidłowy sposób zarządzać swoim zespołem, a zarazem chronić przedsiębiorstwo przed karami i sankcjami na jakie mogą grozić za nieprzestrzeganie obowiązujących przepisów.

Zatrudnienie własnego dziecka w firmie a składki ZUS

Zatrudnienie członka rodziny w firmie skutkuje obowiązkiem opłacania składek ZUS. Kiedy zgłosić dziecko do ubezpieczeń społecznych?

HR – wczoraj – dziś – jutro. HR (R)evolution

Ostatnie 25 lat to bardzo dynamiczny okres w rozwoju działów HR w polskich firmach. Przez ten krótki czas działy HR przeszły drogę od działów kadr, które tylko w sposób admnistracyjno -  kadrowy obsługiwały pracowników, aż do HR Biznes Partnerów aktywnie wspierających rozwój i towarzyszących pracownikom na każdym etapie ścieżki zawodowej w firmie. Minęło zaledwie ćwierć wieku – niedużo – jednak zmiany jakie zaszły w tym czasie w świadomości pracodawców i pracowników można porównać do skutków rewolucji przemysłowej XIX wieku. W procesie zmiany świadomości jedną z najważniejszych ról odegrali pracownicy działów HR, którzy wiele rozwiązań wprowadzali na żywym organizmie w czasach, gdy w Polsce rodziła się i kształtowała polityka personalna wielu firm.

Koszt zatrudnienia pracownika w 2020 r.

Planowany jest wzrost minimalnego wynagrodzenia w 2020 r. o 8,9 proc i ma wynosić 2450 zł. Oznacza to wyższe koszty zatrudnienia pracowników na podstawie umowy o pracę. Ile wyniosą koszty utrzymania pracownika zatrudnionego na umowę o pracę w 2020 roku?

Wellbeing – lekarstwo na kryzys pracowniczy?

Kryzys pracowniczy oraz nieustanna walka o pracownika spowodowały, że pracodawcy zostali zmuszeni do zmian strategii. Aby utrzymać swój zespół w ryzach oraz zwiększać jego efektywność, managerowie opracowują nowe strategie HR-owe. Jednym z popularnych oraz, przede wszystkim, efektywnych rozwiązań, są projekty z zakresu wellbeing.

Świadectwo pracy po 4 maja 2019 r. - wzór, jak wypełnić

Od 4 maja 2019 r. pracodawcy nie mogą pozyskiwać od osób ubiegających się o zatrudnienie, a tym samym również od pracowników, danych osobowych w postaci imion ich rodziców. W rezultacie pracodawcy nie mogą również wpisywać tych danych do wydawanego świadectwa pracy. Pobierz aktualny wzór świadectwa pracy zgodny z przepisami, które weszły w życie 4 maja 2019 r.

Umowa o pracę po 4 maja 2019 r. - aktualny wzór

Przepisy Kodeksu pracy wskazują na kategorie danych osobowych, które są niezbędne do pozyskania przez pracodawcę, w związku z podejmowaniem przez niego działań przed zawarciem umowy o pracę oraz po jej zawarciu. Przedstawiamy aktualny wzór umowy o pracę zgodny z przepisami, które weszły w życie 4 maja 2019 r.

Dyrektor finansowy (CFO) - zarobki, rola w firmie

Jakie kompetencje powinien mieć dyrektor finansowy (CFO)? Jakie są perspektywy rozwoju i zarobki dyrektora finansowego?

Czego unikać na rozmowie kwalifikacyjnej

Błędy, których należy unikać podczas rozmowy kwalifikacyjnej to między innymi nieodpowiedni strój czy krytyka byłego pracodawcy. Uniknięcie błędów może zwiększyć szanse na otrzymanie wymarzonej pracy.

Jak zarządzać projektami HR

Jak dobrze zacząć, zachować kontrolę i poradzić sobie z największymi problemami? Z artykułu dowiesz się: Jakich kompetencji do osiągnięcia sukcesu potrzebuje dział HR? Jakie są najczęściej popełniane błędy przez HR? Na czym polega metoda 12 pytań KISS PM®?

O duży krok za sąsiadami. Rynek pracy Polska-Niemcy

Niemiecki rząd pod koniec ubiegłego roku przyjął projekt ustawy, która znacznie usprawni proces zatrudniania wykwalifikowanych pracowników spoza Unii Europejskiej. To rozwiązanie jest poważnym krokiem uczynionym w stronę poprawy tamtejszej sytuacji na rynku pracy.

Wzrost znaczenia kompetencji miękkich w procesach rekrutacyjnych.

Doświadczenie, wiedza, wykształcenie. Te trzy hasła prawdopodobnie przychodzą do głowy każdemu, kto zastanawia się, co jest najistotniejsze przy prezentowaniu swojego życiorysu podczas rozmowy o pracę. I z pewnością dla osoby zatrudniającej mieszanka tych trzech atrybutów, szczególnie jeśli zostały zdobyte w renomowanych miejscach, ma niemałe znaczenie. Czy jednak te tzw. kompetencje twarde to nasz jedyny atut i powód, by nas zatrudnić? Czy dla przyszłego pracodawcy te mierzalne umiejętności są wyłączną przesłanką do zaakceptowania bądź odrzucenia naszej kandydatury?

Jak motywować pracowników do rozwijania kompetencji miękkich?

Kompetencje miękkie to umiejętności społeczne, a także cechy psychofizyczne, które determinują zachowanie, kontakty z innymi osobami oraz szeroko rozumianą organizację pracy. Ich znaczenie na rynku pracy stale rośnie.

Storytelling w pracy menedżera, czyli jak opowiedzieć historię swoim pracownikom

Zdawać by się mogło, że słowa „historia” i „biznes” to połączenie równie atrakcyjne, jak ruskie pierogi i szampan. Okazuje się jednak, że umiejętność opowiadania historii jest w pracy menedżera bardzo przydatna. Jak wykorzystać storytelling do angażowania i motywowania pracowników? Na co zwracać uwagę, tworząc opowieści wspierające zmianę przekonań?

REKLAMA