REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zarządzanie personelem w nowej rzeczywistości

Quercus Sp. z o. o.
ekspert w zakresie wdrażania i serwisowania systemów SAP, autoryzowany Partner SAP
Zarządzanie personelem w nowej rzeczywistości
Zarządzanie personelem w nowej rzeczywistości
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Zarządzanie personelem w czasie pandemii nie jest proste. Mimo zmęczenia epidemią, nowa rzeczywistość przyniosła także dobre rozwiązania. Przykładem jest praca zdalna i hybrydowy model pracy. Pracodawcy muszą być elastyczni.

Zarządzanie w czasie pandemii

W marcu, niemal w rocznicę poprzedniego, władze ogłosiły kolejny lockdown. Wszyscy są już zmęczeni pandemią i marzą o powrocie do starej rzeczywistości. Wydaje się jednak, że ta nowa rzeczywistość w niektórych obszarach się sprawdza – przykładem jest zdalny i hybrydowy model pracy. Zarówno kolejna fala pandemii, jak i bardziej elastyczne podejście pracodawców do nowych form współpracy sprawiają, że warto traktować je jako stałe i obowiązujące standardy. A to oznacza także zmianę w podejściu do kierowania ludźmi.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy: Personel i zarządzanie – prenumerata

Stacjonarny, czyli oswojony model zarządzania

Większość firm przed pandemią pracowała w konkretnym miejscu i sprecyzowanych ramach czasowych. Zarządzanie podwładnymi – w ujęciu ogólnym – polegało na kontrolowaniu ich pracy, współuczestniczeniu w jej realizacji, a także na bezpośrednich interakcjach (reagowanie przełożonego na emocje i zaangażowanie pracownika). W tej sytuacji menedżer ma większą swobodę korygowania postaw pracowników, motywowania ich do pracy, wprowadzania angażującej komunikacji, a także przekazywania konstruktywnej krytyki. W oswojonym modelu zarządzania pracownikami menedżerowie czują się bezpiecznie – znają go, wiedzą, jak postępować z ludźmi, jakich narzędzi użyć, aby zrealizować założone cele.

Zespół rozproszony – zarządzanie przez zaufanie

W przypadku zespołów rozproszonych nadmierna kontrola się nie sprawdza, przede wszystkim z powodu elastycznych godzin pracy oraz braku narzędzi pozwalających na skuteczny monitoring postępów pracy (w większości przypadków, zwłaszcza w sektorach bardziej kreatywnych).

REKLAMA

– W tej sytuacji najwłaściwsze jest wprowadzenie zadaniowego modelu pracy i rozliczanie pracowników z realizacji zadań, a nie poszczególnych etapów. Oznacza to oczywiście delegowanie większej odpowiedzialności i większych uprawnień decyzyjnych, czyli okazanie pracownikom większego zaufania. Z doświadczenia wiem, że taki model się sprawdza. Pracownicy, którzy samodzielnie decydują o realizacji swojego projektu, czują się za niego bardziej odpowiedzialni i lepiej realizują powierzone zadania. Paradoksalnie przejście na taką formę rozliczania pracy jest często trudniejsze dla przełożonego niż dla podwładnych – zarządzania przez zaufanie trzeba się nauczyć. Ale to się opłaca – wyjaśnia Maciej Kabaciński, szef Pionu HR w firmie Quercus, specjalizującej się we wdrożeniach SAP w obszarze HR.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Empatia – podstawa budowania relacji z pracownikami w czasie pandemii

Lockdown w przypadku wielu firm oznacza przymusową pracę zdalną (zgodnie z zaleceniami rządu). Nie dla wszystkich jest to jednak sytuacja komfortowa. A to dlatego, że nie każdy potrafi pracować z domu. Są pracownicy, dla których home office jest formą benefitu – świetnie organizują się podczas pracy w domu, są zadaniowi i często efektywniejsi niż w biurze. Jest też drugi typ pracowników, dla których ogromną wartością jest przebywanie w biurze i spotykanie się ze współpracownikami – dla nich home office często jest prawdziwym wyzwaniem.

– W przypadku drugiego typu pracowników przedłużająca się praca zdalna może doprowadzić nawet do wypalenia zawodowego. Menedżer w czasach pandemii powinien mieć to na uwadze i umożliwić takim osobom pracę w biurze, oczywiście z zachowaniem wszelkich procedur bezpieczeństwa – podkreśla ekspert firmy Quercus. – Nie wolno też zapominać o sytuacji życiowej pracowników. Czasami naprawdę nie mają oni warunków do pracy w domu, bo na przykład mają niewielkie mieszkanie i dwójkę małych dzieci uczących się zdalnie. Dlatego do każdej osoby trzeba podchodzić indywidualnie, z empatią, by w pełni zrozumieć jej sytuację i znaleźć optymalne rozwiązanie – dodaje.

Przede wszystkim komunikacja, czyli przydatne narzędzia

Po wprowadzeniu pierwszego lockdownu wielkie triumfy święcili dostawcy zaawansowanych komunikatorów, które dziś powszechnie wykorzystywane są do pracy zdalnej. Idealne są rozwiązania chmurowe, stworzone z myślą o pracy zespołowej. Z punktu widzenia zarządzania personelem ważne jest także, aby umożliwiały tworzenie pokojów i czatów, tak aby np. umówić spotkanie online w celu zorganizowania „burzy mózgów” lub wprowadzić codzienny rytuał – poranną kawę z szefem.

W naszym zespole sprawdził się komunikator Microsoft Teams, przede wszystkim dlatego, że jest elastyczny i pozwala na implementację autorskich narzędzi. W zarządzaniu projektami dużym wsparciem jest aplikacja Trello. W zespole rozproszonym warto korzystać również z kalendarza w Outlooku, w którym pracownicy prowadzą swój planer zadań, zaś menedżer może go monitorować. Inne aplikacje, przydatne w pracy zdalnej, to np. Wiki, Microsoft Tasks (rozwiązanie wspierające przypisywanie zadań i ich późniejsze monitorowanie oraz raportowanie), Microsoft ToDo (jako centralny rejestr zadań do wykonania), XMind (narzędzie wykorzystywane podczas „burzy mózgów”) – wymienia Maciej Kabaciński.

Pandemia kiedyś się skończy, jednak wraz z nią nie znikną zmiany, do jakich się przyczyniła. Faktem jest przyspieszenie cyfryzacji w obszarze pracy – zarówno ewidencji czasu pracy, dokumentów, jak i samej formy pracy. Hybrydowy model pracy nie zniknie wraz z ogłoszeniem zwycięstwa nad koronawirusem. Pozwala bowiem na dopasowanie formy pracy do oczekiwań, możliwości i upodobań pracowników, co przekłada się na wyższe zaangażowanie. A w końcu to utrzymanie wysokiego poziomu zaangażowania pracowników jest jednym z kluczowych zadań menedżera.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Czy 1 sierpnia stanie się dniem wolnym od pracy? Sejmowa komisja zabiera głos

Powstanie Warszawskie to jedno z najważniejszych wydarzeń w historii Polski XX wieku. Choć od jego wybuchu minęło już ponad osiem dekad, pamięć o walczących i ofiarach nadal żyje, a coroczne obchody 1 sierpnia mają szczególny i uroczysty charakter. Teraz pojawiła się szansa, by ta data została uznana za dzień ustawowo wolny od pracy. Sejmowa Komisja do Spraw Petycji skierowała w tej sprawie oficjalny dezyderat do Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Usuną to święto z dni wolnych od pracy??? Do rządu trafił zaskakujący dezyderat

Dyskusja o dniach wolnych od pracy w Polsce zazwyczaj dotyczy dodawania nowych dat do kalendarza – dość wspomnieć niedawne debaty o wolnej Wigilii (z sukcesem) czy Wielkim Piątku. Tym razem jednak na biurko minister trafił dokument idący w zupełnie innym kierunku. Chodzi o "porządkowanie" prawa, które w teorii nie powinno nic zmienić w życiu przeciętnego Kowalskiego, ale w praktyce budzi szereg wątpliwości prawnych, od Kodeksu pracy po relacje z Kościołem Katolickim.

Kiedy zachodzi wyłączenie ochrony przedemerytalnej? Jeden ważny przepis - czy go znasz?

Kiedy zachodzi wyłączenie ochrony przedemerytalnej? Jeden ważny przepis - czy go znasz? Przepis znosi szczególną ochronę przed wypowiedzeniem w przypadku pracowników w wieku przedemerytalnym. Pracodawca może więc wypowiedzieć umowę o pracę pracownikowi nawet jeżeli brakuje dosłownie kilku lat czy nawet kilku miesięcy lub dni do emerytury.

Outsourcing pracowniczy i outsourcing procesowy w Kodeksie pracy? Sejmowa Komisja apeluje o wprowadzenie legalnych definicji, a outsourcing ma być uregulowany jak praca tymczasowa

W polskim prawie pracy brakuje legalnych definicji outsourcingu pracowniczego i procesowego, co rodzi poważne problemy interpretacyjne i otwiera pole do obchodzenia przepisów chroniących pracowników. Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła dezyderat nr 167, w którym apeluje do Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej o ocenę propozycji legislacyjnych z petycji, mających uregulować to zjawisko w Kodeksie pracy.

REKLAMA

100% płatny, dodatkowy urlop wypoczynkowy za staż w wymiarze do 13 dni rocznie (również w 2026 r.). Kto ma do niego prawo?

Zapewne wielu pracowników, tak jak ma to miejsce w poszczególnych pragmatykach pracowniczych (i specyficznie uregulowanych zawodach odrębnymi ustawami), chciałoby mieć 100% płatny, dodatkowy urlop wypoczynkowy za staż w wymiarze do 13 dni rocznie. Kto ma zatem do niego prawo i w jakich okolicznościach może korzystać z dodatkowych urlopów?

Demografia Polski nie pozostawia złudzeń. Trzeba aktywować zawodowo osoby w wieku 18-24 lat, 50-64 lat i kobiety w wieku produkcyjnym

Demografia Polski nie pozostawia złudzeń. Negatywnie wpływa na rynek pracy. Trzeba aktywować zawodowo dostępne rezerwy czyli najmłodsze osoby w wieku 18-24 lat, starszych pracowników w wieku 50-64 lat i kobiety w wieku produkcyjnym. Jakie są na to sposoby?

Pijany pracownik w pracy: co robić? Kto odpowiada? 5 działań kok po kroku, które musi podjąć pracodawca. Kiedy bada alkomatem Policja

Pijany pracownik w pracy to sytuacja niebezpieczna i zabroniona. Kto odpowiada za pracownika będącego pod wpływem alkoholu? Oto 5 działań kok po kroku, które musi podjąć pracodawca w przypadku podejrzenia, że pracownik jest pod wpływem. Kiedy bada alkomatem pracodawca, a kiedy Policja?

Pracownicy 55+ oraz seniorzy silversi: niedoceniany potencjał czy wykluczeni z rynku pracy? Tak można pomóc seniorom i polskiemu rynkowi pracy

Silversi wyróżniają się tym, czego coraz częściej brakuje na rynku pracy – lojalnością, stabilnością i zaangażowaniem. Wśród pracowników po 55. roku życia obserwujemy dużą odpowiedzialność i przywiązanie do miejsca pracy. Często wynika to z trudności w znalezieniu nowego zatrudnienia, ale w praktyce przekłada się na wyjątkową rzetelność i chęć utrzymania dobrej pozycji w firmie. To właśnie ta grupa może skutecznie wypełnić luki w zawodach wymagających dojrzałości, cierpliwości i doświadczenia życiowego – cech, których nie da się zastąpić szkoleniem czy technologią. Jeśli nie zaczniemy aktywnie włączać ich do rynku pracy, wkrótce zabraknie nam osób do zastąpienia odchodzących pracowników. Starzejące się społeczeństwo to nie tylko wyzwanie, to również szansa na redefinicję tego, co naprawdę znaczy „pracownik wartościowy” – takie wnioski i komentarze można wysnuć w ważnych badań i raportu SS HR. Szczegóły poniżej.

REKLAMA

Raz w roku przysługuje gratyfikacja urlopowa, nie mniej niż 12,6% z wypłaty na jedną osobę z rodziny. Ustawa w mocy od 14 października 2025 r. Jednak grupa docelowa jest wąska – za wąska – pomstują pracownicy

Raz w roku przysługuje gratyfikacja urlopowa, nie mniej niż 12,6% z wypłaty na jedną osobę z rodziny, nie chodzi jednak o typowe świadczenie urlopowe. Ustawa wprowadzająca tę instytucję prawną, która jest w mocy od 14 października 2025 r. i ma ogromne znaczenie dla zatrudnionych. Jednak grupa docelowa jest wąska – za wąska – pomstują pracownicy.

Dużo wyższa składka zdrowotna w 2026 r. Przedsiębiorcy boją się o swoje firmy

Dużo wyższa składka zdrowotna w 2026 r. - wzrośnie aż o 37%. Mali przedsiębiorcy boją się o swoje firmy. Koszty prowadzenia działalności rosną, aż nie opłaca się prowadzić własnego biznesu. Ludzie myślą o powrocie na etat.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA