REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zarządzanie personelem w nowej rzeczywistości

Quercus Sp. z o. o.
ekspert w zakresie wdrażania i serwisowania systemów SAP, autoryzowany Partner SAP
Zarządzanie personelem w nowej rzeczywistości
Zarządzanie personelem w nowej rzeczywistości
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Zarządzanie personelem w czasie pandemii nie jest proste. Mimo zmęczenia epidemią, nowa rzeczywistość przyniosła także dobre rozwiązania. Przykładem jest praca zdalna i hybrydowy model pracy. Pracodawcy muszą być elastyczni.

Zarządzanie w czasie pandemii

W marcu, niemal w rocznicę poprzedniego, władze ogłosiły kolejny lockdown. Wszyscy są już zmęczeni pandemią i marzą o powrocie do starej rzeczywistości. Wydaje się jednak, że ta nowa rzeczywistość w niektórych obszarach się sprawdza – przykładem jest zdalny i hybrydowy model pracy. Zarówno kolejna fala pandemii, jak i bardziej elastyczne podejście pracodawców do nowych form współpracy sprawiają, że warto traktować je jako stałe i obowiązujące standardy. A to oznacza także zmianę w podejściu do kierowania ludźmi.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy: Personel i zarządzanie – prenumerata

Stacjonarny, czyli oswojony model zarządzania

Większość firm przed pandemią pracowała w konkretnym miejscu i sprecyzowanych ramach czasowych. Zarządzanie podwładnymi – w ujęciu ogólnym – polegało na kontrolowaniu ich pracy, współuczestniczeniu w jej realizacji, a także na bezpośrednich interakcjach (reagowanie przełożonego na emocje i zaangażowanie pracownika). W tej sytuacji menedżer ma większą swobodę korygowania postaw pracowników, motywowania ich do pracy, wprowadzania angażującej komunikacji, a także przekazywania konstruktywnej krytyki. W oswojonym modelu zarządzania pracownikami menedżerowie czują się bezpiecznie – znają go, wiedzą, jak postępować z ludźmi, jakich narzędzi użyć, aby zrealizować założone cele.

Zespół rozproszony – zarządzanie przez zaufanie

W przypadku zespołów rozproszonych nadmierna kontrola się nie sprawdza, przede wszystkim z powodu elastycznych godzin pracy oraz braku narzędzi pozwalających na skuteczny monitoring postępów pracy (w większości przypadków, zwłaszcza w sektorach bardziej kreatywnych).

REKLAMA

– W tej sytuacji najwłaściwsze jest wprowadzenie zadaniowego modelu pracy i rozliczanie pracowników z realizacji zadań, a nie poszczególnych etapów. Oznacza to oczywiście delegowanie większej odpowiedzialności i większych uprawnień decyzyjnych, czyli okazanie pracownikom większego zaufania. Z doświadczenia wiem, że taki model się sprawdza. Pracownicy, którzy samodzielnie decydują o realizacji swojego projektu, czują się za niego bardziej odpowiedzialni i lepiej realizują powierzone zadania. Paradoksalnie przejście na taką formę rozliczania pracy jest często trudniejsze dla przełożonego niż dla podwładnych – zarządzania przez zaufanie trzeba się nauczyć. Ale to się opłaca – wyjaśnia Maciej Kabaciński, szef Pionu HR w firmie Quercus, specjalizującej się we wdrożeniach SAP w obszarze HR.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Empatia – podstawa budowania relacji z pracownikami w czasie pandemii

Lockdown w przypadku wielu firm oznacza przymusową pracę zdalną (zgodnie z zaleceniami rządu). Nie dla wszystkich jest to jednak sytuacja komfortowa. A to dlatego, że nie każdy potrafi pracować z domu. Są pracownicy, dla których home office jest formą benefitu – świetnie organizują się podczas pracy w domu, są zadaniowi i często efektywniejsi niż w biurze. Jest też drugi typ pracowników, dla których ogromną wartością jest przebywanie w biurze i spotykanie się ze współpracownikami – dla nich home office często jest prawdziwym wyzwaniem.

– W przypadku drugiego typu pracowników przedłużająca się praca zdalna może doprowadzić nawet do wypalenia zawodowego. Menedżer w czasach pandemii powinien mieć to na uwadze i umożliwić takim osobom pracę w biurze, oczywiście z zachowaniem wszelkich procedur bezpieczeństwa – podkreśla ekspert firmy Quercus. – Nie wolno też zapominać o sytuacji życiowej pracowników. Czasami naprawdę nie mają oni warunków do pracy w domu, bo na przykład mają niewielkie mieszkanie i dwójkę małych dzieci uczących się zdalnie. Dlatego do każdej osoby trzeba podchodzić indywidualnie, z empatią, by w pełni zrozumieć jej sytuację i znaleźć optymalne rozwiązanie – dodaje.

Przede wszystkim komunikacja, czyli przydatne narzędzia

Po wprowadzeniu pierwszego lockdownu wielkie triumfy święcili dostawcy zaawansowanych komunikatorów, które dziś powszechnie wykorzystywane są do pracy zdalnej. Idealne są rozwiązania chmurowe, stworzone z myślą o pracy zespołowej. Z punktu widzenia zarządzania personelem ważne jest także, aby umożliwiały tworzenie pokojów i czatów, tak aby np. umówić spotkanie online w celu zorganizowania „burzy mózgów” lub wprowadzić codzienny rytuał – poranną kawę z szefem.

W naszym zespole sprawdził się komunikator Microsoft Teams, przede wszystkim dlatego, że jest elastyczny i pozwala na implementację autorskich narzędzi. W zarządzaniu projektami dużym wsparciem jest aplikacja Trello. W zespole rozproszonym warto korzystać również z kalendarza w Outlooku, w którym pracownicy prowadzą swój planer zadań, zaś menedżer może go monitorować. Inne aplikacje, przydatne w pracy zdalnej, to np. Wiki, Microsoft Tasks (rozwiązanie wspierające przypisywanie zadań i ich późniejsze monitorowanie oraz raportowanie), Microsoft ToDo (jako centralny rejestr zadań do wykonania), XMind (narzędzie wykorzystywane podczas „burzy mózgów”) – wymienia Maciej Kabaciński.

Pandemia kiedyś się skończy, jednak wraz z nią nie znikną zmiany, do jakich się przyczyniła. Faktem jest przyspieszenie cyfryzacji w obszarze pracy – zarówno ewidencji czasu pracy, dokumentów, jak i samej formy pracy. Hybrydowy model pracy nie zniknie wraz z ogłoszeniem zwycięstwa nad koronawirusem. Pozwala bowiem na dopasowanie formy pracy do oczekiwań, możliwości i upodobań pracowników, co przekłada się na wyższe zaangażowanie. A w końcu to utrzymanie wysokiego poziomu zaangażowania pracowników jest jednym z kluczowych zadań menedżera.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Komu rząd da podwyżki w 2026 roku, a kogo pominie? Duża grupa pracowników czuje się oszukana

Rozmowy o podwyżkach zakończyły się fiaskiem. 2 grudnia przy jednym stole zasiedli przedstawiciele rządu, resortów finansowych, strona społeczna i pracodawcy. Mimo pełnego składu nie udało się ustalić absolutnie nic. Nie ma porozumienia w sprawie mechanizmu waloryzacji, nie ma terminu podwyżek, a rząd wciąż nie pokazuje żadnych środków na ich sfinansowanie. Związki mówią o poczuciu zdrady i próbie zamrożenia płac kosztem zwykłych pracowników. Rząd odpowiada, że budżet pęka w szwach. Emocje rosną, konflikt narasta, a cały system wchodzi w najbardziej napięty moment od lat.

Syndrom oszusta w erze AI: 1/3 pracowników czuje, że oszukuje korzystając ze sztucznej inteligencji

Choć sztuczna inteligencja zwiększa efektywność pracy, aż 34 proc. polskich pracowników czuje, że oszukuje wykonując zadania z pomocą narzędzi AI. Co więcej, 28 proc. z nich ukrywa przed przełożonymi fakt używania tej technologii – podaje raport „Jak pracować, by nie żałować? W dobie rewolucji AI” przygotowany przez portale pracy rocketjobs.pl i justjoin.it oraz Totalizator Sportowy. Eksperci podkreślają, że syndrom oszusta u pracowników to jeden z kosztów psychologicznych rewolucji AI.

Nowość: Rada Rodziny i Demografii już działa. Czy będą nowe świadczenia dla rodzin na skalę 800+? Co nowa Rada da Polakom?

2 grudnia 2025 r. Prezydent RP Karol Nawrocki powołał przy sobie nowy organ doradczy – Radę Rodziny i Demografii. Gremium złożone z ekspertów od polityki społecznej, ekonomii, demografii i socjologii ma wspierać Pałac Prezydencki w tworzeniu długofalowej polityki rodzinnej i odpowiedzi na narastający kryzys demograficzny w Polsce.

Karta podarunkowa – świąteczny standard w firmach. A jak w 2025 r.?

Aż 82% pracowników w Polsce otrzymuje prezent świąteczny od swojego pracodawcy, a 90% uważa, że takie wsparcie powinno być standardem.Pracownicy najczęściej otrzymują świąteczne upominki o wartości 101-300 zł (25%), 301-600 zł (28%) oraz 601-1000 zł (21%).Dla 62% pracowników wsparcie świąteczne jest ważne, ponieważ uznają je za wyraz docenienia i szacunku, a według 60% zatrudnionych jest to pomoc w pokryciu kosztów związanych ze świętami.

REKLAMA

Uwaga: nie składaj w grudniu wniosku do ZUS, bo ZUS automatycznie przeliczy emeryturę i rentę rodzinną. Już od 1 stycznia do 31 marca 2026 r. poznasz nową wysokość świadczenia

W dniu 1 stycznia 2026 r. wejdzie w życie ustawa, dzięki której Zakład Ubezpieczeń Społecznych automatycznie, bez konieczności składania wniosku. Ale uwaga: nie warto teraz składać wniosku do ZUS! Jeśli wniosek w sprawie przeliczenia wysokości emerytury ustalonej od czerwca w latach 2009–2019 (bądź renty rodzinnej) zostanie zgłoszony przed 1 stycznia 2026 r. i na ten dzień postępowanie w sprawie rozpatrzenia tego wniosku będzie w toku lub sprawa o ustalenie prawa do tych świadczeń lub ich wysokości będzie trwać przed sądem, ZUS zawiesi postępowanie w sprawie ustalenia wysokości emerytury lub renty rodzinnej przewidziane w nowej ustawie. ZUS wróci do niego, gdy ostatecznie zakończy się to wcześniejsze postępowanie. Klient nie musi składać żadnych wniosków.

Kodeks pracy: zmiany w rozliczeniu ekwiwalentu i nowość w ZFŚS

Kodeks pracy: zmiany w rozliczeniu ekwiwalentu i nowość w ZFŚS. Już coraz bliżej, bo w dniu 3 i 4 grudnia 2025 r. Sejm proceduje m.in. w sprawie nowelizacji przepisów Kodeksu pracy. Chodzi o ważne zmiany w zakresie rozliczania ekwiwalentu za urlop, tj. rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (druk nr 1601, dalej jako: projekt).

Co nowego dla niepełnosprawnych w 2026? Oficjalna decyzja MRPiPS oraz Pełnomocnika OzN [Roczny Plan Działania na 2026 dla OzN]

Co nowego dla niepełnosprawnych w 2026? Wiele. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oficjalnie przedstawiło szczegółowy plan działań wspierających osoby z niepełnosprawnościami na nadchodzący 2026 rok. Dokument ten, zatwierdzony przez Sekretarza Stanu Łukasza Krasonia, pełniącego funkcję Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych, stanowi kompleksową strategię pomocy społecznej i zawodowej dla osób wymagających szczególnego wsparcia. Poniżej szczegółowo analizujemy RPD dla OzN.

Więcej niż 2 dni wolne na opiekę nad dzieckiem w roku. Wyższy wymiar zwolnienia od pracy przy większej liczbie dzieci

Więcej niż 2 dni wolne na opiekę nad dzieckiem w roku - taki apel wystosowała w kwietniu 2025 r. Rzeczniczka Praw Dziecka i Naczelna Rada Adwokacka do Ministry Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Powinna być większa liczba dni zwolnienia od pracy przy kilku wychowywanych dzieciach.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prawie pracy od 1 stycznia 2026 r.: urlopy, kontrola PIP, zasiłek chorobowy, minimalne wynagrodzenie i inne

Rewolucyjne zmiany w prawie pracy od 1 stycznia 2026 r.: dłuższe urlopy, nowe zasady kontroli PIP, modyfikacja w zasadach utraty zasiłku chorobowego, podwyżka minimalnego wynagrodzenia za pracę i innych świadczeń zależnych od płacy minimalnej. Nieco wcześniej wchodzą w życie przepisy o jawności wynagrodzeń.

Dlaczego osoby z niepełnosprawnościami nadal nie mogą liczyć na dostępny transport?

Transport — który dla większości jest oczywistością — dla wielu osób z niepełnosprawnościami oznacza codzienną walkę o podstawową niezależność. Międzynarodowy Dzień Osób z Niepełnosprawnościami obchodzony 3 grudnia to dobra okazja, by przyjrzeć się, jak wygląda ich rzeczywistość.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA