REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak komunikować się z pracownikami w dobie niepewności?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Randstad Polska
lider na polskim rynku doradztwa personalnego i pracy tymczasowej, jest częścią holenderskiego Randstad N.V.
Agnieszka Lasota
Komunikacja z pracownikami w czasie pandemii
Komunikacja z pracownikami w czasie pandemii
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Komunikacja z pracownikami składa się na sukces przedsiębiorstwa. Od zawsze odgrywała kluczową rolę w rozwoju działalności – personel, który otrzymuje jasne, precyzyjne komunikaty, działa bowiem efektywniej. Jednak teraz, w dobie niepewności, jest szczególnie ważna. Oto wskazówki, jak komunikować się z pracownikami w dobie niepewności?

Zadbaj o odpowiednią komunikację wewnętrzną

Umiejętność wychodzenia z opresji to jedna z tych kompetencji, które decydują o sukcesie przedsiębiorstwa. Bez odpowiedniej komunikacji z pracownikami przedsiębiorstwu trudno będzie przetrwać sytuacje trudne i kryzysowe. To, w jaki sposób będziesz porozumiewał się z załogą w dobie niepewności, będzie rzutować na stosunek personelu do firmy.

REKLAMA

Autopromocja

Jeśli chcesz, aby Twoi pracownicy identyfikowali się z polityką przedsiębiorstwa i wspierali je w realizacji celów biznesowych, nawet w trudnych sytuacjach, powinieneś zadbać o komunikację wewnętrzną. Dzięki niej personel będzie na bieżąco ze wszystkimi działaniami, które podejmuje firma. Taka komunikacja służy nie tylko przekazywaniu informacji, ale również wyjaśnianiu przyczyn i następstw podejmowanych decyzji.

Komunikacja wewnętrzna może być również skutecznym narzędziem employer brandingu. Praca nad wizerunkiem firmy jest złożona i nie ma od niej wakacji. Zwłaszcza w dobie niepewności pracodawca powinien mieć świadomość, że jego słowa i działania wpływają na to, w jaki sposób przedsiębiorstwo jest postrzegane przez pracowników i kandydatów na wolne stanowiska.

Polecamy: Wellbeing w organizacji co? jak? dlaczego?

Agnieszka Lasota Randstad

Autorka: Agnieszka Lasota

account specialist w Randstad Polska

Randstad

Stwórz listę potencjalnych zagrożeń

Trudności i sytuacje kryzysowe mogą pojawić się w firmie zawsze. Warto więc wcześniej określić ich ewentualne przyczyny, co pozwoli zmniejszyć prawdopodobieństwo ich wystąpienia. Dobrą praktyką jest stworzenie listy możliwych zagrożeń. W tym celu powinieneś przeanalizować problemy, z jakimi borykała się organizacja w przeszłości oraz trudności innych przedsiębiorstw z branży. Następnie na podstawie tych danych stwórz plan funkcjonowania firmy na najbliższe lata. Uwzględnij kilka scenariuszy – nie tylko pozytywnych, ale i negatywnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie zapomnij również określić najlepszej formy komunikacji wewnętrznej. Przeanalizuj, czego w przeszłości zabrakło w obiegu informacji i w jaki sposób można to zmienić teraz. Pamiętaj, że podstawą zaufania pomiędzy pracodawcą i pracownikami jest przekazywanie personelowi jasnych i precyzyjnych komunikatów. Pozwala to bowiem ograniczyć niepewność, która jest wpisana w kryzys.

Powołaj specjalny zespół kryzysowy

Nawet najlepiej skonstruowany plan działania się nie powiedzie, jeżeli zostanie niewłaściwie wdrożony. Stwórz więc odrębny zespół, który będzie odpowiadać za wcielenie strategii w życie. W jego ramach wyznacz osoby odpowiedzialne za komunikację z otoczeniem. Dzięki temu pracownicy zyskają wiarygodne źródło informacji, które rozwieje wszelkie niejasności związane ze wdrażaniem planu i będzie przekazywało dane na temat postępów i wyzwań.

Precyzyjnie określ również grupy odbiorców tych komunikatów. Upewnij się, że nikt nie został pominięty. Zastanów się także nad tym, jakie media i środki chcesz wykorzystać w procesie komunikacji. Pamiętaj o doborze formy komunikacji do grupy docelowej. Wówczas przekaz będzie jasny i zrozumiały dla każdego.

Zadbaj o odpowiednie narzędzia do komunikacji wewnętrznej

Dzięki dostępności wielu narzędzi wspierających komunikację z pracownikami z łatwością znajdziesz sposób przekazywania komunikatów, który będzie odpowiadał Tobie, Twoim pracownikom i specyfice prowadzonej działalności. Z czego możesz skorzystać?

  1. mailing i intranet – to najchętniej wykorzystywane narzędzia. Pozwalają one szybko dotrzeć z przekazem do dużej liczby osób
  2. gazetka ścienna – ulokowana jest w widocznym miejscu w firmie. To pierwszy sposób przekazywania informacji zbiorczej pracownikom, wciąż praktykowany, jednak zawodny
  3. newsletter – wypiera gazetkę ścienną. Dociera bowiem do każdego pracownika i pozwala wrócić do przekazu w dowolnym momencie
  4. radiowęzeł – pozwala na dotarcie z komunikatem do wszystkich odbiorców w tym samym czasie
  5. rozmowa – najczęściej przybiera ona formę spotkania lub zebrania z pracownikami. W jej przypadku powinieneś zagwarantować pracownikom prawo do wypowiedzenia się, a także zadbać o przyjazną, swobodną atmosferę. Wówczas personel nie będzie miał obaw, by zadawać pytania.

Dobierz odpowiednią strategię komunikacji wewnętrznej

W dobie kryzysu dobrze sprawdzają się strategie łagodzące. W ich ramach firma okazuje odpowiedzialność, buduje wiarygodność i stwarza pracownikom bezpieczną strefę, w której czują się oni docenieni. Podstawą relacji jest wzajemne zaufanie. Pracodawca jest otwarty wobec załogi, a personel informuje go o swoich odczuciach, zmartwieniach i pomysłach. Dzięki temu pracownicy czują się odpowiedzialni za funkcjonowanie i rozwój firmy.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Co zrobić, gdy z ZUS nie dotarła deklaracja podatkowa PIT?

ZUS zrealizował akcję wysyłkową deklaracji podatkowych PIT-40, PIT-11A i PIT-11. Jednak nie wszystkie deklaracje trafiły do adresatów. Duplikat można dostać przychodząc do ZUS. Można też wydrukować dokument, który jest umieszczony na indywidualnym koncie PUE ZUS.

Employee advocacy na LinkedIn. Jak skutecznie angażować pracowników w budowanie marki pracodawcy?

Employee advocacy to strategia, w której pracownicy aktywnie angażują się w promocję swojej firmy. Na LinkedIn – największej platformie biznesowej na świecie – nabiera to szczególnego znaczenia. Pracownicy mogą budować nie tylko markę organizacji, lecz także własny wizerunek jako ekspertów.

PIE: do 2035 r. na polskim rynku pracy ubędzie 2,1 mln pracowników. Kogo zatrudniać zamiast obywateli Ukrainy?

Zgodnie z danymi Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE) do 2035 r. z polskiego rynku pracy ubędzie aż 2,1 mln pracowników. Czy pracownicy z Ukrainy odejdą? Kogo można tanio zatrudnić na te miejsca?

Pracownicy dorabiają na coraz większą skalę. Podstawowa umowa to teraz za mało

Teraz podstawowa umowa o pracę często nie wystarcza. Pracownicy podpisują dodatkowe zlecenia nie tylko dla pieniędzy. Dlaczego Polacy coraz częściej dorabiają? Oto wyniki badania.

REKLAMA

70 tys. odprawy dla zwolnionego pracownika w 2025 r. Czy będzie zmiana w 2026 r.

Pracownik, z którym pracodawca rozwiązał stosunek pracy w ramach zwolnień grupowych lub zwolnienia indywidualnego, ma prawo do odprawy pieniężnej. Jej maksymalna wysokość nie może przekraczać 15-krotności minimalnego wynagrodzenia za pracę obowiązującego w dniu rozwiązania stosunku pracy. W 2025 r. jest to prawie 70000 zł.

Pomoc ZUS-u dla firm poszkodowanych w powodzi z 2024 r. - podsumowanie

Od jesieni minionego roku przedsiębiorcy, którzy ponieśli straty w wyniku powodzi mogli skorzystać ze specjalnych form wsparcia i ulg realizowanych przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Opolski ZUS podsumował pomoc udzieloną przedsiębiorcom poszkodowanym w powodzi z 2024 r.

ZUS przypomina: Tylko złożenie wniosku do 30 kwietnia gwarantuje ciągłość wypłaty świadczenia

Zbliża się koniec terminu składania wniosków o 800 plus na nowy okres świadczeniowy. Rodzic powinien złożyć wniosek do 30 kwietnia 2025 r. Jeśli ten termin zostanie dotrzymany, to ciągłość wypłaty świadczenia wychowawczego będzie zachowana i ZUS wypłaci 800 plus do 30 czerwca 2025 r.

21 kluczowych zmian dla prawa pracy w 2025 r. To jest reforma rynku pracy jakiej nie było. Prezydent RP podpisał ustawę.

Takiej reformy rynku pracy niebyło od dawna. Ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia składa się XIV działów, 453 artykułów (330 stron) oraz zmienia 51 ustaw! Jeszcze w tym kwartale 2025 r. wejdzie w życie 21 kluczowych zmian dla prawa pracy.

REKLAMA

ZUS: stabilna sytuacja finansowa FUS w 2024 r. Przeciętna wypłata świadczenia emerytalno-rentowego w 2024 r. wyniosła 3735,34 zł

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przedstawił opracowanie ZUS "Podsumowanie sytuacji finansowej FUS z 2024 r." Z opracowania wynika, że sytuacja Funduszu Ubezpieczeń Społecznych jest stabilna, a prognozy ZUS wskazują, że najbliższych latach nadal tak pozostanie. Przeciętna wypłata świadczenia emerytalno-rentowego w 2024 r. wyniosła 3735,34 zł.

Wysokość wynagrodzenia i rodzaj przysługujących benefitów są dla Zetek najważniejszym miernikiem ich wartości

Pracownicy z pokolenia Z przywiązują dużą wagę do wysokości wynagrodzenia i dodatkowych świadczeń z umowy o pracę ze względów nie tylko materialnych. Bezpieczne ekonomicznie i spokojne życie to oczywiście ważna dla nich wartość. Jednak wysokość pensji i inne benefity są jednocześnie miernikiem poczucia własnej wartości, a może nawet i szacunku do nich.

REKLAMA