REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak komunikować się z pracownikami w dobie niepewności?

Randstad Polska
lider na polskim rynku doradztwa personalnego i pracy tymczasowej, jest częścią holenderskiego Randstad N.V.
Agnieszka Lasota
Komunikacja z pracownikami w czasie pandemii
Komunikacja z pracownikami w czasie pandemii
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Komunikacja z pracownikami składa się na sukces przedsiębiorstwa. Od zawsze odgrywała kluczową rolę w rozwoju działalności – personel, który otrzymuje jasne, precyzyjne komunikaty, działa bowiem efektywniej. Jednak teraz, w dobie niepewności, jest szczególnie ważna. Oto wskazówki, jak komunikować się z pracownikami w dobie niepewności?

Zadbaj o odpowiednią komunikację wewnętrzną

Umiejętność wychodzenia z opresji to jedna z tych kompetencji, które decydują o sukcesie przedsiębiorstwa. Bez odpowiedniej komunikacji z pracownikami przedsiębiorstwu trudno będzie przetrwać sytuacje trudne i kryzysowe. To, w jaki sposób będziesz porozumiewał się z załogą w dobie niepewności, będzie rzutować na stosunek personelu do firmy.

REKLAMA

Autopromocja

Jeśli chcesz, aby Twoi pracownicy identyfikowali się z polityką przedsiębiorstwa i wspierali je w realizacji celów biznesowych, nawet w trudnych sytuacjach, powinieneś zadbać o komunikację wewnętrzną. Dzięki niej personel będzie na bieżąco ze wszystkimi działaniami, które podejmuje firma. Taka komunikacja służy nie tylko przekazywaniu informacji, ale również wyjaśnianiu przyczyn i następstw podejmowanych decyzji.

Komunikacja wewnętrzna może być również skutecznym narzędziem employer brandingu. Praca nad wizerunkiem firmy jest złożona i nie ma od niej wakacji. Zwłaszcza w dobie niepewności pracodawca powinien mieć świadomość, że jego słowa i działania wpływają na to, w jaki sposób przedsiębiorstwo jest postrzegane przez pracowników i kandydatów na wolne stanowiska.

Polecamy: Wellbeing w organizacji co? jak? dlaczego?

Agnieszka Lasota Randstad

Autorka: Agnieszka Lasota

account specialist w Randstad Polska

Randstad

Stwórz listę potencjalnych zagrożeń

REKLAMA

Trudności i sytuacje kryzysowe mogą pojawić się w firmie zawsze. Warto więc wcześniej określić ich ewentualne przyczyny, co pozwoli zmniejszyć prawdopodobieństwo ich wystąpienia. Dobrą praktyką jest stworzenie listy możliwych zagrożeń. W tym celu powinieneś przeanalizować problemy, z jakimi borykała się organizacja w przeszłości oraz trudności innych przedsiębiorstw z branży. Następnie na podstawie tych danych stwórz plan funkcjonowania firmy na najbliższe lata. Uwzględnij kilka scenariuszy – nie tylko pozytywnych, ale i negatywnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie zapomnij również określić najlepszej formy komunikacji wewnętrznej. Przeanalizuj, czego w przeszłości zabrakło w obiegu informacji i w jaki sposób można to zmienić teraz. Pamiętaj, że podstawą zaufania pomiędzy pracodawcą i pracownikami jest przekazywanie personelowi jasnych i precyzyjnych komunikatów. Pozwala to bowiem ograniczyć niepewność, która jest wpisana w kryzys.

Powołaj specjalny zespół kryzysowy

Nawet najlepiej skonstruowany plan działania się nie powiedzie, jeżeli zostanie niewłaściwie wdrożony. Stwórz więc odrębny zespół, który będzie odpowiadać za wcielenie strategii w życie. W jego ramach wyznacz osoby odpowiedzialne za komunikację z otoczeniem. Dzięki temu pracownicy zyskają wiarygodne źródło informacji, które rozwieje wszelkie niejasności związane ze wdrażaniem planu i będzie przekazywało dane na temat postępów i wyzwań.

Precyzyjnie określ również grupy odbiorców tych komunikatów. Upewnij się, że nikt nie został pominięty. Zastanów się także nad tym, jakie media i środki chcesz wykorzystać w procesie komunikacji. Pamiętaj o doborze formy komunikacji do grupy docelowej. Wówczas przekaz będzie jasny i zrozumiały dla każdego.

Zadbaj o odpowiednie narzędzia do komunikacji wewnętrznej

Dzięki dostępności wielu narzędzi wspierających komunikację z pracownikami z łatwością znajdziesz sposób przekazywania komunikatów, który będzie odpowiadał Tobie, Twoim pracownikom i specyfice prowadzonej działalności. Z czego możesz skorzystać?

  1. mailing i intranet – to najchętniej wykorzystywane narzędzia. Pozwalają one szybko dotrzeć z przekazem do dużej liczby osób
  2. gazetka ścienna – ulokowana jest w widocznym miejscu w firmie. To pierwszy sposób przekazywania informacji zbiorczej pracownikom, wciąż praktykowany, jednak zawodny
  3. newsletter – wypiera gazetkę ścienną. Dociera bowiem do każdego pracownika i pozwala wrócić do przekazu w dowolnym momencie
  4. radiowęzeł – pozwala na dotarcie z komunikatem do wszystkich odbiorców w tym samym czasie
  5. rozmowa – najczęściej przybiera ona formę spotkania lub zebrania z pracownikami. W jej przypadku powinieneś zagwarantować pracownikom prawo do wypowiedzenia się, a także zadbać o przyjazną, swobodną atmosferę. Wówczas personel nie będzie miał obaw, by zadawać pytania.

Dobierz odpowiednią strategię komunikacji wewnętrznej

W dobie kryzysu dobrze sprawdzają się strategie łagodzące. W ich ramach firma okazuje odpowiedzialność, buduje wiarygodność i stwarza pracownikom bezpieczną strefę, w której czują się oni docenieni. Podstawą relacji jest wzajemne zaufanie. Pracodawca jest otwarty wobec załogi, a personel informuje go o swoich odczuciach, zmartwieniach i pomysłach. Dzięki temu pracownicy czują się odpowiedzialni za funkcjonowanie i rozwój firmy.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dodatek za pracę w porze nocnej po 1 lipca 2024

1 lipca 2024 r. zmianie uległa wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej. Od 1 lipca 2024 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 4300 zł brutto. W związku z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, zmianie uległa także wysokość dodatku za pracę w porze nocnej.

Świadectwo pracy [treść świadectwa pracy, załączane informacje, termin wydania]

Świadectwo pracy potwierdza zakończone zatrudnienie. Dokument ten pracodawca wydaje pracownikowi w dniu zakończenia stosunku pracy. Razem ze świadectwem pracy pracodawca przekazuje też informacje dotyczące dokumentacji pracowniczej.

Kto jest chroniony przed zwolnieniem? 5 przypadków

Kto jest chroniony przed zwolnieniem w formie wypowiedzenia umowy o pracę? Oto 5 szczególnych przypadków przewidzianych w Kodeksie pracy. Przepisy te zapewniają stabilność zatrudnienia i ochronę przed niesprawiedliwym traktowaniem.

Co najbardziej motywuje pracowników? Czego pracownik wymaga od szefa?

Oczywiste jest, że najbardziej motywują pracowników pieniądze. Co jest drugim w kolejności najlepszym motywatorem? Wyniki różnią się w zależności od pokolenia pracowników i stanowiska. Na czym zależy młodszym, a na czym starszym pracownikom? Czego pracownik wymaga od szefa? Okazuje się, że ważne jest, aby przełożony potrafił przyznać się do błędu i by stosował wobec wszystkich równe zasady. 

REKLAMA

Konfederacja Lewiatan: Trzeba zmienić sposób ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę

Konieczne jest większe powiązanie wynagrodzenia minimalnego z aktualną lub prognozowaną sytuacją gospodarczą. Mogłoby się to odbywać poprzez zmniejszenie roli rządu w tym procesie.

Czterodniowy tydzień pracy: Kodeks pracy już umożliwia pracę na cały etat przez 4 dni w tygodniu

W przestrzeni medialnej trwa debata nad skróceniem tygodnia pracy do czterech dni w tygodniu. Resort rodziny analizuje możliwość skrócenia czasu pracy do 4 dni, bądź 35 godzin. Przy tej okazji warto przypomnieć, że kodeks pracy umożliwia taką pracę.

Główny Inspektor Pracy: Praca zdalna może wpływać na wydajność pracowników

Do Państwowej Inspekcji Pracy nie wpływa wiele skarg w związku z pracą zdalną. Zdaniem Głównego Inspektora Pracy, w praktyce najlepiej sprawdza się praca zdalna okazjonalna. Praca zdalna może wpływać na wzrost wydajności pracowników.

ZUS: ponad 1,1 mln cudzoziemców (w tym 771 tys. obywateli Ukrainy) płaci polskie składki na ubezpieczenia społeczne

Na koniec czerwca 2024 roku do ubezpieczeń społecznych w ZUS było zgłoszonych 1 mln 160 tys. cudzoziemców. W ciągu miesiąca przybyło ich blisko 10 tys. a od 2008 roku ponad 1 mln 140 tys. Takie dane podał 24 lipca 2024 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Awaria uniemożliwiająca wykonywanie pracy, a wynagrodzenie pracownika

Awaria w miejscu pracy może skutecznie uniemożliwić wykonywanie obowiązków zawodowych, stając się poważnym problemem zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niespodziewane problemy techniczne, takie jak przerwy w dostawie prądu, awarie sprzętu komputerowego, czy problemy z infrastrukturą, mogą prowadzić do przestojów i zakłóceń w normalnym funkcjonowaniu firmy. W artykule omówimy, jakie prawa przysługują pracownikom w przypadku wystąpienia awarii i jakie obowiązki mają pracodawcy w takich sytuacjach.

Jakie prawa ma pracownik niepełnosprawny?

Pracownikom niepełnosprawnym przysługują dodatkowe uprawnienia w miejscu pracy. Uprawnienia te przysługują od dnia złożenia pracodawcy orzeczenia o niepełnosprawności.

REKLAMA