REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Tolerancja niepewności w miejscu pracy

Katarzyna Richter
międzynarodowy specjalista z obszaru HR i komunikacji międzykulturowej z ponad z 10-letnim stażem
Tolerancja niepewności w miejscu pracy - czym jest?
Tolerancja niepewności w miejscu pracy - czym jest?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Tolerancja niepewności w miejscu pracy czyli jak sobie radzić, gdy zasady gry są niejasne, a przyszłość niepewna. Odporność to najważniejsze słowo ubiegłego roku. Jak być zatem odpornym na niepewność? Czym jest tolerancja niepewności? Kto się nią charakteryzuje? Dlaczego teraz jest szczególnie ważna? Ekspert podaje 6 sposobów na budowanie tolerancji niepewności.

Czym jest tolerancja niepewności?

Tolerancja niepewności jest umiejętnością akceptacji i funkcjonowania w warunkach, w których zasady gry i cele są niepewne lub szybko zmieniają się, a wynik podjętych działań wysoce niepewny. Jest to cecha osobniczo zmienna – niektórzy akceptują wysoki poziom niepewności w życiu, inni natomiast nie mogą znieść nawet najmniejszych jej znamion.

REKLAMA

REKLAMA

Tolerancja niepewności to niewątpliwie kompetencja odróżniająca liderów czy przedsiębiorców od pracowników charakteryzujących się bierną postawą, gotowych podążać za charyzmatycznymi przywódcami.

Polecamy: Wellbeing w organizacji co? jak? dlaczego?

Umiejętność na nowe czasy

Ostatni rok był czasem burzliwych transformacji i zmian oraz niebywałych wydarzeń, które zaskoczyły wiele firm i przedsiębiorców. Umiejętność odnalezienia się w nowej sytuacji oraz zdolność szybkiego reagowania i podejmowania działań determinowały przetrwanie wielu firm i ich pracowników.

REKLAMA

Odporność” stała się najważniejszym słowem ubiegłego roku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przyszłość (“The future of work”) dla wielu firm nadeszła szybciej, niż ktokolwiek się tego spodziewał. Stary model pracy się skończył. Pojawiły się nowe wyzwania, takie jak integracja systemów umożliwiających pracę zdalną czy adaptacja pracowników do koniecznych zmian.

Rok 2021 jest czasem, gdy człowiek jest w centrum uwagi. W aspekcie zawodowym oznacza to, że z jednej strony mierzymy się z cyfrową transformacją na ogromną skalę, a z drugiej — to właśnie od ludzi i ich postaw, takich jak otwartość na zmiany i akceptacja nowych i nieznanych sytuacji, będzie zależeć sukces firmowych przedsięwzięć.

Co robią ludzie, którzy nie tolerują niepewności?

Dla osób, które nie rozwinęły tolerancji niepewności, wszelkie sytuacje ambiwalentne, niejasne czy dwuznaczne będą źródłem dyskomfortu i lęku. Te z kolei są bodźcem przyczyniającym się do dążenia do usunięcia niepewności z życia codziennego lub do unikania sytuacji ją powodujących.

W środowisku pracy może to utrudniać realizację zadań, wśród osób z niską tolerancją niepewności, przejawiając się jako:

  • poszukiwanie nadmiernego wsparcia u innych w postaci pokrzepienia, uspokojenia, utwierdzania w przekonaniu – może to być na przykład pytanie znajomych, kolegów, przełożonych o opinię w sprawie decyzji, którą taka osoba ma podjąć;
  • sporządzanie długich i szczegółowych checklist będących sposobem na wyeliminowanie niepewności;
  • wielokrotne sprawdzanie – na przykład ciągłe dzwonienie lub liczne konsultacje z podwładnymi w celu upewnienia się, że wszystko jest w porządku, kilkakrotne czytanie maili w poszukiwaniu błędów i literówek;
  • odmowa delegowania zadań innym – wiele osób nietolerujących niepewności nie pozwoli innym pracownikom zrealizować określonych zadań, ponieważ nie zapewnia to im pewności, że praca zostanie wykonana poprawnie;
  • prokrastynacja/unikanie – ze względu na to, że niepewność wywołuje niepokój, niektórzy po prostu odwlekają wykonanie pewnych zadań lub unikają kontaktów, miejsc i określonych sytuacji. Wychodzą z założenia, że nie podejmując danej aktywności, nie narażają się na niepewność;

Tymczasem niepewności nie da się całkowicie wyeliminować z naszego życia. Działania mające na celu jej eliminację są kosztowne pod względem czasu i energii, jakie w nie wkładamy. Dużo bardziej efektywne może być wykształcenie tolerancji niepewności.

Jak rozwijać tolerancje niepewności?

1. Ćwicz otwartość na nowe doświadczenia

Zawsze jeździsz do pracy lub chodzisz na spacery tą samą, utartą ścieżką? Zmień trasę i skup się na nowych wrażeniach. Czujesz się komfortowo, zawsze zamawiając tę samą potrawę? Zaryzykuj i sprawdź, jak smakuje coś, czego jeszcze nie kosztowałeś. Obejrzyj film, który rekomenduje nowa osoba w pracy, albo przetestuj najnowszą platformę społecznościową, o której wszyscy dyskutują. Mała decyzja może otworzyć zupełnie nowe horyzonty i nowe możliwości. Podejmij się pracy lub zadań wymagających od ciebie większej otwartości i elastyczności.

2. Rozwijaj odporność psychiczną

Przestań użalać się nad sobą i skupiać się na niepowodzeniach. Potraktuj nieudane projekty jako szansę nauczenia się czegoś o sobie oraz nabycia nowych umiejętności. Zmień perspektywę – zamiast postrzegać siebie jako ofiarę, zacznij widzieć w sobie osobę mającą pełnię kontroli nad swoim życiem. Ćwicz przyjmowanie odmowy, to rozwinie twoją odporność jak nic innego. Zadawaj innym pytania, nie obawiaj się prosić, nawet wówczas, gdy spodziewasz się odpowiedzi odmownej — to doświadczenie wzmocni cię wewnętrznie.

3. Buduj relacje

Nieocenionym zasobem w sytuacji niepewności są silne relacje z osobami, na których można polegać. Gdy na przykład zamartwiasz się, że twoje miejsce pracy jest zagrożone lub boisz się o swoją przyszłość z jakiegokolwiek innego powodu, korzystaj ze wsparcia osób, z którymi wykształciłeś głębokie relacje. Pozwól sobie na to, by inni podnieśli cię na duchu, utwierdzili w przekonaniu, że sobie poradzisz w każdej sytuacji lub zapewnili, że masz w nich oparcie bez względu na to, jak potoczy się twoja sytuacja zawodowa.

4. Rozwijaj cierpliwość i ćwicz kontrolę nad emocjami

Wytrwałość jest cechą zwycięzców. Znajdź swój sposób na opanowanie emocji i ćwiczenie cierpliwości. Może być to joga, medytacja, techniki oddechowe albo szydełkowanie. Wybierz coś, co będzie ci łatwo zacząć i co będzie dla ciebie ważne i pożyteczne. Pamiętaj, że ćwiczenie cierpliwości to także szlifowanie siły własnego charakteru.

5. Nadzieja na sukces

Nadzieja na sukces powoduje, że chcemy osiągnąć cel i mamy optymistyczne nastawienie, a to z kolei ułatwia przetrwanie trudności.

Optymizm sprzyja większej elastyczności i umiejętności adaptacji do nowych warunków. Rola optymizmu i wiary we własne możliwości jest ogromna, szczególnie w warunkach niepewnej przyszłości zawodowej. Osoby funkcjonujące w przekonaniu, że poradzą sobie niezależnie od tego, co się wydarzy, odczuwają mniejsze nasilenie lęku i stresu, przez co są bardziej efektywne w swoich zawodowych działaniach.

6.Tolerancja niepewności a nasze zdrowie

Czy umiejętność radzenia sobie z niepewnością lub jej brak może wpływać na nasze zdrowie? Zdecydowanie.  Niepewność rodzi lęk, frustrację i ból.

Lęk jest stanem emocjonalnym wiążącym się z przeżywaniem uczucia dyskomfortu psychicznego, zagrożenia i napięcia. Jest reakcją fizjologiczną (objawy z ciała), poznawczą (obawy, niepokojące myśli), behawioralną (wpływa na nasze zachowanie) i emocjonalną (wywołuje w nas określone reakcje emocjonalne).

Okazuje się, że nasze nastawienie emocjonalne wobec niepewności ma wpływ na nasze zdrowie. Radość działa ochronnie przed subkliniczną depresją, podczas gdy lęk może wzmacniać cechę lęku u osób nieklinicznych. (H.Enoki, M.Koda, S.Nishimura, 2019)

Wyniki innych badań* wskazują na wyraźny związek między tolerancją niepewności a dobrostanem psychicznym. Im większa zdolność do tolerancji niepewności, tym większa jest szansa na unikniecie stresu, depresji i problemów ze zdrowiem psychicznym.

Uważamy niepewność za najgorsze zło, dopóki rzeczywistość nie pokaże nam, że jest inaczej”.

– Jean Baptiste Alphonse Karr –

*Hancock J., Mattick K., Tolerance of ambiguity and psychological wellbeing in medical training: A systematic review. Med Educ. 2020; 54(2): 125–137 [link: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7003828/]

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Lista kontrolna PIP: pomoc dla pracodawców w wyborze właściwej umowy z pracownikiem. Ma ograniczyć nadużywanie umów cywilnoprawnych

Lista kontrolna przygotowana przez PIP i związki zawodowe ma pomóc pracodawcom w wyborze właściwej umowy z pracownikiem. Celem tej inicjatywy jest ograniczenie nadużywania umów cywilnoprawnych w sytuacjach, kiedy powinna być zawarta umowa o pracę.

Grudzień 2025: kalendarz do druku (PDF). Pobierz i wydrukuj

Grudzień 2025: darmowy kalendarz do druku z miejscem na notatki w formacie PDF. Grudzień 2025 roku ma aż 11 dni wolnych od pracy. Jakie ważne dni występują w tym miesiącu? Wydrukuj i zrób notatki na kolejny miesiąc.

Grudzień 2025 inny niż zwykle: dni wolne i godziny pracy [Kalendarz]

Grudzień 2025 roku jest inny niż zwykle. Jak zmieniają się dni wolne od pracy i niedziele handlowe w ostatnim miesiącu roku? Jak liczyć godziny pracy w miesiącu? Zobacz przykład wyliczeń na podstawie grudnia. Oto kalendarz grudnia 2025 roku z zaznaczonymi świętami, weekendami i niedzielami handlowymi.

Czy pracodawca może wysłać na przymusowy urlop między Świętami a Nowym Rokiem? W jakich przypadkach?

Okres między Świętami Bożego Narodzenia a Nowym Rokiem to czas, kiedy w wielu firmach robi się spokojniej. Dla pracowników oznacza to możliwość odpoczynku i spokojnego planowania przerwy świątecznej. Dla pracodawców – moment zastanowienia się, czy mogą wysłać pracownika na urlop „na siłę”. Prawo jasno określa granice, a ich znajomość pozwala uniknąć nieporozumień i stresu w tym wyjątkowym okresie.

REKLAMA

4140 zł miesięcznie za zatrudnienie osoby z niepełnosprawnością. Orzeczenie o niepełnosprawności to nie bariera. Pracodawcy zaczynają wykorzystywać potencjał osób niepełnosprawnych

Orzeczenie o niepełnosprawności to nie bariera. Pracodawcy zaczynają wykorzystywać potencjał osób niepełnosprawnych. To konieczność również z tego względu, że rynek pracy nie nadąża za rzeczywistością. Co roku ubywa ogromna liczba pracowników. Należy aktywizować dostępne zasoby, takie jak osoby niepełnosprawne, kobiety w wieku produkcyjnym, najmłodsi i najstarsi pracownicy. Co więcej, można otrzymywać nawet 4140 zł miesięcznie za zatrudnienie osoby z niepełnosprawnością.

Nawet 50 tys. zł kary za nielegalne zatrudnienie i do 6000 zł mandatu za pracownika za pozorny outsourcing. O tym nie wiedzą pracodawcy

Przeciwdziałanie patologiom rynku pracy, walka z wyzyskiem i realne zabezpieczenie praw cudzoziemców to główne cele nowych przepisów, które już obowiązują. Państwowa Inspekcja Pracy oraz Straż Graniczna otrzymały szersze uprawnienia kontrolne, w tym możliwość nakładania kar, mandatów i kierowania wniosków o ukaranie do sądu. W ograniczaniu nielegalnego zatrudnienia mają pomóc również nowe zasady dla agencji pracy m.in. 2-letni okres karencji dotyczący świadczenia usług na rzecz zatrudniania cudzoziemców. O czym jeszcze muszą wiedzieć pracodawcy, którzy w szczególnie gorącym okresie przedświątecznym szukają rąk do pracy „na już”?

Czy można zatrudniać młodocianych do pracy w niskich temperaturach? Przepisy BHP szczególnie chronią młodych pracowników

Czy można zatrudniać młodocianych do pracy w niskich temperaturach? Przepisy BHP szczególnie chronią młodych pracowników. Reguluje to rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 19 czerwca 2023 r. w sprawie wykazu prac wzbronionych młodocianym i warunków ich zatrudniania przy niektórych z tych prac.

6140,20 zł: nowa kwota graniczna przychodu emeryta i rencisty od grudnia 2025 r. do lutego 2026 r. i kwota graniczna przychodu w całym 2025 r. [ZUS]

6140,20 zł - tyle emeryci i renciści mogą dorabiać do emerytury bez żadnych konsekwencji dla swojego głównego świadczenia. Nowe kwoty dorabiania obowiązują od grudnia 2025 r. do lutego 2026 r. Ile wynoszą kwoty graniczne przychodu w całym 2025 r.?

REKLAMA

Bielizna ochronna trudnopalna – wymóg prawny czy standard najlepszej praktyki? [Rozporządzenie UE]

Z perspektywy zapewnienia efektywnej i kompletnej ochrony pracownikom w obszarach zagrożonych wybuchem, noszenie bielizny o właściwościach trudnopalnych jest uznawane za bezwzględnie konieczne. Chociaż polskie ramy prawne mogą nie zawierać bezpośredniego i jednoznacznego przepisu nakazującego wprost stosowanie bielizny trudnopalnej pod odzieżą ochronną, obowiązek ten wynika pośrednio z ogólnych regulacji dotyczących bezpieczeństwa pracy. Producenci środków ochrony indywidualnej (ŚOI) są zobowiązani do przestrzegania unijnych wymagań określonych w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/425 oraz odpowiednich norm branżowych.

36 miliardów zł rocznie strat dla polskiej gospodarki. Tyle kosztuje nas pandemia XXI wieku!

36 miliardów zł rocznie strat dla polskiej gospodarki. Tyle kosztuje nas pandemia XXI wieku! W ubiegłym roku NFZ przeznaczył ponad 4 mld zł na koszty leczenia chorób bezpośrednio związanych z nadwagą i otyłością, takich jak cukrzyca typu 2, choroby układu krążenia czy zwyrodnienia stawów. To tylko wierzchołek góry lodowej i część prawdziwego kosztu. Według raportu Najwyższej Izby Kontroli, całkowity koszt otyłości dla polskiej gospodarki sięga 36 miliardów złotych rocznie. Współczesne środowisko, pełne wysoko przetworzonej żywności, pracy siedzącej i stresu, jest „otyłotwórcze”. Jak pokazują analizy ekspertów zawarte w książce „OTYŁOŚĆ, Zdrowie, Zrównoważony Rozwój”, urbanizacja, automatyzacja i łatwy dostęp do kalorycznych produktów stworzyły warunki, w których organizm człowieka, ewolucyjnie przystosowany do niedoboru, nie radzi sobie z nadmiarem.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA