REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Work-life balance pracowników - 6 wskazówek dla pracodawcy

Randstad Polska
lider na polskim rynku doradztwa personalnego i pracy tymczasowej, jest częścią holenderskiego Randstad N.V.
Lisowska Marta
talent acquisition & development specialist w Randstad Polska
Work-life balance pracowników - 6 wskazówek dla pracodawcy
Work-life balance pracowników - 6 wskazówek dla pracodawcy

REKLAMA

REKLAMA

Work-life balance pracowników - co może zrobić pracodawca, by pomóc pracownikom zachować równowagę między życiem prywatnym i zawodowym? Oto 6 praktycznych wskazówek.

Work-life balance pracowników

Zachowanie równowagi pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym to współcześnie nie lada wyzwanie. Wpływ na to ma m.in. technologia, która zmieniła sposób, w jaki pracownicy zachowują się po wyjściu z pracy. E-maile, przypomnienia o spotkaniach, wiadomości głosowe towarzyszą personelowi przez całą dobę. Może utrudniać to zachowanie work-life balance.

REKLAMA

REKLAMA

Zastanawiasz się, jak zadbać o to, aby obowiązki zawodowe nie przejęły życia osobistego Twoich pracowników? Mamy dla Ciebie kilka użytecznych wskazówek.

Autorka: Marta Lisowska

talent acquisition & development specialist w Randstad Polska

Randstad

Work-life balance – dlaczego jest tak ważny?

W samych Stanach Zjednoczonych koszty leczenia skutków stresu związanego z pracą sięgają 190 mld USD. Za głównego winowajcę odczuwanego przez pracowników długotrwałego niepokoju uznaje się brak work-life balance. Jeszcze do niedawna uważano, że stały kontakt z pracownikami to świetny sposób, by zwiększyć ich efektywność, zwłaszcza w przypadku międzynarodowych zespołów, które są rozproszone po różnych strefach czasowych.

Jak się jednak okazało, brak work-life balance nie zwiększył efektywności pracowników. Wręcz odwrotnie – zmniejszał ją oraz doprowadzał do większej rotacji personelu i większej liczby zwolnień lekarskich. Na szczęście, jako pracodawca możesz podjąć pewne działania, które pomogą ograniczyć stres związany z pracą wśród Twojej załogi i zapewnią pracownikom odpowiednią ilość wypoczynku. Oto co możesz zrobić?

REKLAMA

1. Zadbaj o kulturę organizacyjną

Wbrew pozorom kultura organizacyjna i praktyki stosowane przez przedsiębiorstwo mają dla personelu ogromne znaczenie. Aż 96 proc. pracowników uważa, że kluczowym aspektem wpływającym na satysfakcję z pracy jest zgodność osobistych przekonań z kulturą firmy i reprezentowanymi przez nią wartościami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W tym miejscu widać, jak ważną rolę odgrywa właściwa rekrutacja. Selekcja kandydatów powinna opierać się nie tylko na ich kompetencjach zawodowych, ale również analizie tego, czy wyznają wartości podobne do tych krzewionych w firmie. To najskuteczniejszy sposób, by ograniczyć prawdopodobieństwo wystąpienia wśród pracowników stresu z powodu niedopasowania do organizacji. Nie prowadzi to jednak do całkowitego wyeliminowania niepokoju z życia personelu. Co więc powinieneś zrobić?

Przede wszystkim zastanów się, jakie aspekty mogą być przyczyną stresu wśród Twoich pracowników. Otwarcie porozmawiaj z nimi lub przeprowadź anonimowe badanie. Spróbuj znaleźć również efektywne sposoby, by zminimalizować ryzyko wypalenia zawodowego. Mogą być to ciekawe, rozwijające kursy i szkolenia lub oddelegowanie do innych zadań.

Jako pracodawca powinieneś dążyć do stworzenia środowiska, które będzie motywować i wspierać. Wówczas pracownicy będą chętnie przychodzić do pracy. Co możesz zrobić, aby to osiągnąć?

2. Ustal godziny bez telefonów i e-maili

Wprowadzenie polityki zakazujące wymiany e-mali, SMS-ów i telefonów służbowych w określonych godzinach – np. od 19:00 do 07:00 – to jedna z najskuteczniejszych zachęt do dbania o work-life balance przez pracowników. Pozwala to zapomnieć o pracy i odstresować się.

Wiadomo, że od czasu do czasu mogą zdarzyć się wyjątki od tej reguły. Jednak ustalonych ram czasowych nie warto łamać z błahych powodów. W ten sposób pokażesz pracownikom, że szanujesz ich życie prywatne. Sam również będziesz mógł w tym czasie odpocząć.

3. Promuj zdrowy tryb życia

To wymagające zadanie. Nie możesz bowiem cały czas kontrolować poczynań pracowników, a to właśnie codzienne wybory determinują to, czy prowadzą zdrowy tryb życia. Możesz natomiast organizować różne wydarzenia sportowe. Spływ kajakiem, rajd rowerowy, maraton – to tylko niektóre z możliwości aktywnego spędzania czasu. W ten sposób pomożesz pracownikom zadbać o ich zdrowie oraz ogólny stan psychiczny. To również świetna okazja, by zintegrować personel.

4. Edukuj pracowników

Sport to nie wszystko. Powinieneś również zadbać o edukację pracowników. Szkolenia z zakresu przeciwdziałania wypaleniu zawodowemu albo radzenia sobie ze stresem to świetne rozwiązania, niezależnie od wielkości firmy i specyfiki prowadzonej działalności.

5. Planuj integrację

Już kilka godzin wspólnie spędzonego czasu może być owocne w skutkach i przekładać się na większe morale i zaangażowanie wśród pracowników. Regularne inicjatywy, takie jak wspomniane wyżej spływy kajakowe czy też wyjścia na bilard i do restauracji, pozwalają oderwać się od pracy, a przede wszystkim cementują zespół i wzmacniają więzi pomiędzy pracownikami.

Pamiętaj jednak, że wspólne wyjście nie powinno być wyłącznie nagrodą za sukces. Jeżeli zespołowi nie uda się osiągnąć założonego celu, tym bardziej powinien się spotkać, by poprawić atmosferę w firmie.

6. Stosuj elastyczny czas pracy i pracę zdalną

Dojazdy do pracy bywają frustrujące. Żeby uniknąć stresu z nimi związanego, warto zapewnić personelowi możliwość pracy zdalnej, przynajmniej raz na jakiś czas. Dobrą praktyką jest również wprowadzenie widełek czasowych, w których można rozpocząć pracę (np. 7:00-10:00). Dzięki temu pracownicy zyskają szansę na zorganizowanie poranku na własnych zasadach.

Polecamy: Wellbeing w organizacji co? jak? dlaczego?

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Nawet 50 tys. zł kary za nielegalne zatrudnienie i do 6000 zł mandatu za pracownika za pozorny outsourcing. O tym nie wiedzą pracodawcy

Przeciwdziałanie patologiom rynku pracy, walka z wyzyskiem i realne zabezpieczenie praw cudzoziemców to główne cele nowych przepisów, które już obowiązują. Państwowa Inspekcja Pracy oraz Straż Graniczna otrzymały szersze uprawnienia kontrolne, w tym możliwość nakładania kar, mandatów i kierowania wniosków o ukaranie do sądu. W ograniczaniu nielegalnego zatrudnienia mają pomóc również nowe zasady dla agencji pracy m.in. 2-letni okres karencji dotyczący świadczenia usług na rzecz zatrudniania cudzoziemców. O czym jeszcze muszą wiedzieć pracodawcy, którzy w szczególnie gorącym okresie przedświątecznym szukają rąk do pracy „na już”?

Czy można zatrudniać młodocianych do pracy w niskich temperaturach? Przepisy BHP szczególnie chronią młodych pracowników

Czy można zatrudniać młodocianych do pracy w niskich temperaturach? Przepisy BHP szczególnie chronią młodych pracowników. Reguluje to rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 19 czerwca 2023 r. w sprawie wykazu prac wzbronionych młodocianym i warunków ich zatrudniania przy niektórych z tych prac.

6140,20 zł: nowa kwota graniczna przychodu emeryta i rencisty od grudnia 2025 r. do lutego 2026 r. i kwota graniczna przychodu w całym 2025 r. [ZUS]

6140,20 zł - tyle emeryci i renciści mogą dorabiać do emerytury bez żadnych konsekwencji dla swojego głównego świadczenia. Nowe kwoty dorabiania obowiązują od grudnia 2025 r. do lutego 2026 r. Ile wynoszą kwoty graniczne przychodu w całym 2025 r.?

Bielizna ochronna trudnopalna – wymóg prawny czy standard najlepszej praktyki? [Rozporządzenie UE]

Z perspektywy zapewnienia efektywnej i kompletnej ochrony pracownikom w obszarach zagrożonych wybuchem, noszenie bielizny o właściwościach trudnopalnych jest uznawane za bezwzględnie konieczne. Chociaż polskie ramy prawne mogą nie zawierać bezpośredniego i jednoznacznego przepisu nakazującego wprost stosowanie bielizny trudnopalnej pod odzieżą ochronną, obowiązek ten wynika pośrednio z ogólnych regulacji dotyczących bezpieczeństwa pracy. Producenci środków ochrony indywidualnej (ŚOI) są zobowiązani do przestrzegania unijnych wymagań określonych w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/425 oraz odpowiednich norm branżowych.

REKLAMA

36 miliardów zł rocznie strat dla polskiej gospodarki. Tyle kosztuje nas pandemia XXI wieku!

36 miliardów zł rocznie strat dla polskiej gospodarki. Tyle kosztuje nas pandemia XXI wieku! W ubiegłym roku NFZ przeznaczył ponad 4 mld zł na koszty leczenia chorób bezpośrednio związanych z nadwagą i otyłością, takich jak cukrzyca typu 2, choroby układu krążenia czy zwyrodnienia stawów. To tylko wierzchołek góry lodowej i część prawdziwego kosztu. Według raportu Najwyższej Izby Kontroli, całkowity koszt otyłości dla polskiej gospodarki sięga 36 miliardów złotych rocznie. Współczesne środowisko, pełne wysoko przetworzonej żywności, pracy siedzącej i stresu, jest „otyłotwórcze”. Jak pokazują analizy ekspertów zawarte w książce „OTYŁOŚĆ, Zdrowie, Zrównoważony Rozwój”, urbanizacja, automatyzacja i łatwy dostęp do kalorycznych produktów stworzyły warunki, w których organizm człowieka, ewolucyjnie przystosowany do niedoboru, nie radzi sobie z nadmiarem.

Reforma PIP może zdestabilizować polski sektor IT. SoDA apeluje o pilne korekty projektu

Polska branża technologiczna alarmuje: projekt reformy Państwowej Inspekcji Pracy, zakładający administracyjną i natychmiast wykonalną możliwość ustalania istnienia stosunku pracy przez inspektorów PIP, może doprowadzić do poważnych zakłóceń w funkcjonowaniu firm technologicznych i osłabić konkurencyjność całej polskiej gospodarki cyfrowej. SoDA - Organizacja Pracodawców Usług IT, zrzeszająca blisko 120 firm i ponad 30 tysięcy specjalistów – przedstawia stanowisko, które szczegółowo analizuje skutki zmian i wskazuje, że projekt w obecnym kształcie stoi w sprzeczności z realiami rynkowymi oraz wieloletnią polityką państwa.

Pracownicy 50 plus zachwyceni uchwałą Sądu Najwyższego: takie prawo to ogromny przywilej. Wreszcie jest jednolite stanowisko co do ochrony przedemerytalnej

W dniu 30 września 2025 r. Sąd Najwyższy w składzie siedmiu sędziów podjął uchwałę, która porządkuje sporne dotąd zasady ochrony przedemerytalnej. Powinni się nią zainteresować zwłaszcza pracownicy po 50. roku życia, bo może bezpośrednio przesądzać o tym, czy pracodawca będzie mógł wypowiedzieć im umowę o pracę, czy też będzie miał zakaz wypowiadania. Orzeczenie zapadło ​w zakresie analizy zagadnienia prawnego i pytania zadanego przez Sąd Okręgowy: czy zakaz wypowiedzenia z art. 39 Kodeksu Pracy dotyczy zatrudnienia na podstawie umowy o pracę na czas określony także wówczas, gdy umowę zawarto na okres, który upływa przed osiągnięciem przez pracownika wieku emerytalnego?

Co za wieści z ZUS! Dotyczy to już 1 mln osób. Czy jesteś na tej liście?

Co za wieści z ZUS! Dotyczy to już 1 mln osób. Czy jesteś na tej liście? Chodzi o udogodnienie, które dostępne jest w ZUS już od 2022 r.. Co istotne jest przeznaczone dla osób ubezpieczonych, świadczeniobiorców i osób mogących skorzystać z programów świadczeń dla rodziny.

REKLAMA

Kiedy pracodawca musi zgodzić się na przesunięcie terminu urlopu, a kiedy nie? Jest kilka reguł, które trzeba zastosować

Czy termin raz zaplanowanego urlopu wypoczynkowego można zmienić? To zależy od kilku okoliczności. W jednych zakładach pracy nie ma z tym problemów, a w innych niezbędne jest spełnienie warunków wynikających z przepisów.

0,04 proc. wartości aktywów netto za udział w Portalu PPK. Czy będzie niższa stawka opłaty? Jest projekt rozporządzenia

Jest pomysł Ministerstwa Finansów, aby obniżyć stawkę opłaty za udział w Portalu PPK. Zamiast obecnych 0,05 proc. wartości aktywów netto zgromadzonych w programie byłoby 0,04 proc. Jest projekt rozporządzenia.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA