REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Work-life balance pracowników - 6 wskazówek dla pracodawcy

Randstad Polska
lider na polskim rynku doradztwa personalnego i pracy tymczasowej, jest częścią holenderskiego Randstad N.V.
Lisowska Marta
talent acquisition & development specialist w Randstad Polska
Work-life balance pracowników - 6 wskazówek dla pracodawcy
Work-life balance pracowników - 6 wskazówek dla pracodawcy

REKLAMA

REKLAMA

Work-life balance pracowników - co może zrobić pracodawca, by pomóc pracownikom zachować równowagę między życiem prywatnym i zawodowym? Oto 6 praktycznych wskazówek.

Work-life balance pracowników

Zachowanie równowagi pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym to współcześnie nie lada wyzwanie. Wpływ na to ma m.in. technologia, która zmieniła sposób, w jaki pracownicy zachowują się po wyjściu z pracy. E-maile, przypomnienia o spotkaniach, wiadomości głosowe towarzyszą personelowi przez całą dobę. Może utrudniać to zachowanie work-life balance.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zastanawiasz się, jak zadbać o to, aby obowiązki zawodowe nie przejęły życia osobistego Twoich pracowników? Mamy dla Ciebie kilka użytecznych wskazówek.

Autorka: Marta Lisowska

talent acquisition & development specialist w Randstad Polska

Randstad

Work-life balance – dlaczego jest tak ważny?

W samych Stanach Zjednoczonych koszty leczenia skutków stresu związanego z pracą sięgają 190 mld USD. Za głównego winowajcę odczuwanego przez pracowników długotrwałego niepokoju uznaje się brak work-life balance. Jeszcze do niedawna uważano, że stały kontakt z pracownikami to świetny sposób, by zwiększyć ich efektywność, zwłaszcza w przypadku międzynarodowych zespołów, które są rozproszone po różnych strefach czasowych.

Jak się jednak okazało, brak work-life balance nie zwiększył efektywności pracowników. Wręcz odwrotnie – zmniejszał ją oraz doprowadzał do większej rotacji personelu i większej liczby zwolnień lekarskich. Na szczęście, jako pracodawca możesz podjąć pewne działania, które pomogą ograniczyć stres związany z pracą wśród Twojej załogi i zapewnią pracownikom odpowiednią ilość wypoczynku. Oto co możesz zrobić?

REKLAMA

1. Zadbaj o kulturę organizacyjną

Wbrew pozorom kultura organizacyjna i praktyki stosowane przez przedsiębiorstwo mają dla personelu ogromne znaczenie. Aż 96 proc. pracowników uważa, że kluczowym aspektem wpływającym na satysfakcję z pracy jest zgodność osobistych przekonań z kulturą firmy i reprezentowanymi przez nią wartościami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W tym miejscu widać, jak ważną rolę odgrywa właściwa rekrutacja. Selekcja kandydatów powinna opierać się nie tylko na ich kompetencjach zawodowych, ale również analizie tego, czy wyznają wartości podobne do tych krzewionych w firmie. To najskuteczniejszy sposób, by ograniczyć prawdopodobieństwo wystąpienia wśród pracowników stresu z powodu niedopasowania do organizacji. Nie prowadzi to jednak do całkowitego wyeliminowania niepokoju z życia personelu. Co więc powinieneś zrobić?

Przede wszystkim zastanów się, jakie aspekty mogą być przyczyną stresu wśród Twoich pracowników. Otwarcie porozmawiaj z nimi lub przeprowadź anonimowe badanie. Spróbuj znaleźć również efektywne sposoby, by zminimalizować ryzyko wypalenia zawodowego. Mogą być to ciekawe, rozwijające kursy i szkolenia lub oddelegowanie do innych zadań.

Jako pracodawca powinieneś dążyć do stworzenia środowiska, które będzie motywować i wspierać. Wówczas pracownicy będą chętnie przychodzić do pracy. Co możesz zrobić, aby to osiągnąć?

2. Ustal godziny bez telefonów i e-maili

Wprowadzenie polityki zakazujące wymiany e-mali, SMS-ów i telefonów służbowych w określonych godzinach – np. od 19:00 do 07:00 – to jedna z najskuteczniejszych zachęt do dbania o work-life balance przez pracowników. Pozwala to zapomnieć o pracy i odstresować się.

Wiadomo, że od czasu do czasu mogą zdarzyć się wyjątki od tej reguły. Jednak ustalonych ram czasowych nie warto łamać z błahych powodów. W ten sposób pokażesz pracownikom, że szanujesz ich życie prywatne. Sam również będziesz mógł w tym czasie odpocząć.

3. Promuj zdrowy tryb życia

To wymagające zadanie. Nie możesz bowiem cały czas kontrolować poczynań pracowników, a to właśnie codzienne wybory determinują to, czy prowadzą zdrowy tryb życia. Możesz natomiast organizować różne wydarzenia sportowe. Spływ kajakiem, rajd rowerowy, maraton – to tylko niektóre z możliwości aktywnego spędzania czasu. W ten sposób pomożesz pracownikom zadbać o ich zdrowie oraz ogólny stan psychiczny. To również świetna okazja, by zintegrować personel.

4. Edukuj pracowników

Sport to nie wszystko. Powinieneś również zadbać o edukację pracowników. Szkolenia z zakresu przeciwdziałania wypaleniu zawodowemu albo radzenia sobie ze stresem to świetne rozwiązania, niezależnie od wielkości firmy i specyfiki prowadzonej działalności.

5. Planuj integrację

Już kilka godzin wspólnie spędzonego czasu może być owocne w skutkach i przekładać się na większe morale i zaangażowanie wśród pracowników. Regularne inicjatywy, takie jak wspomniane wyżej spływy kajakowe czy też wyjścia na bilard i do restauracji, pozwalają oderwać się od pracy, a przede wszystkim cementują zespół i wzmacniają więzi pomiędzy pracownikami.

Pamiętaj jednak, że wspólne wyjście nie powinno być wyłącznie nagrodą za sukces. Jeżeli zespołowi nie uda się osiągnąć założonego celu, tym bardziej powinien się spotkać, by poprawić atmosferę w firmie.

6. Stosuj elastyczny czas pracy i pracę zdalną

Dojazdy do pracy bywają frustrujące. Żeby uniknąć stresu z nimi związanego, warto zapewnić personelowi możliwość pracy zdalnej, przynajmniej raz na jakiś czas. Dobrą praktyką jest również wprowadzenie widełek czasowych, w których można rozpocząć pracę (np. 7:00-10:00). Dzięki temu pracownicy zyskają szansę na zorganizowanie poranku na własnych zasadach.

Polecamy: Wellbeing w organizacji co? jak? dlaczego?

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Nie 4 tys., a 7 tys. zł zasiłku pogrzebowego z ZUS od 2026 r. Długo wyczekiwana waloryzacja w końcu wchodzi w życie. Na wniosek Z-12 jest 12 miesięcy od zgonu

Nie 4 tys., a 7 tys. zł zasiłku pogrzebowego z ZUS od 2026 r. Długo wyczekiwana waloryzacja w końcu wchodzi w życie. Ile czasu zasiłek ten wynosił 4 tys. zł? Na wniosek Z-12 (czyli wniosek o zasiłek pogrzebowy) jest 12 miesięcy, licząc od dnia zgonu.

To koniec działu XI KP - likwidacja przepisów. Pracownicy, pracodawcy, działy kadr: 13 grudnia 2025 wchodzi w życie totalnie nowa ustawa o kolosalnym znaczeniu dla polskiego prawa pracy. Czekano na nią kilkadziesiąt lat

Uchyla się dział jedenasty z Kodeksu pracy (sic!). Co za zmiana dla pracowników, pracodawców, związków zawodowych oraz organizacji pracodawców! Na taką zmianę czekano kilkadziesiąt lat. Naukowcy już dawno mówili, że trzeba to zrobić i stało się! Ale uwaga, z jednej strony likwidacja przepisów, a z drugiej strony już w dniu 13 grudnia 2025 r. wchodzi w życie totalnie nowa ustawa o kolosalnym znaczeniu dla polskiego prawa pracy, a konkretnie dla ZPP.

NSA wydaje kolejny przełomowy wyrok w sprawie renty, stażu i kwalifikacji chorób

W listopadowym wyroku NSA wydaje kolejne ważne interpretacje w sprawie renty, stażu i kwalifikacji chorób. NSA potwierdził restrykcyjne podejście do świadczeń przyznawanych „w drodze wyjątku". Podkreślono, że wszystkie przesłanki muszą być spełnione łącznie – brak jednej (np. odpowiedniego okresu składkowego) wyklucza możliwość przyznania świadczenia. Wyrok pokazuje, że trudna sytuacja życiowa, choć istotna, nie wystarczy bez spełnienia wymogów formalnych. Jaka jest więc konsekwencja wyroku?

Kolory, wykresy i kontekst – psychologia odbioru danych w controllingu. Jak kolory i forma wpływają na decyzje menedżerów?

Kolory, wykresy i kontekst – psychologia odbioru danych w controllingu. Jak kolory i forma wpływają na decyzje menedżerów? Okazuje się, że organizacje cierpią dziś na paradoks „nadmiaru danych i braku wiedzy”, co w połączeniu ze spadkiem czasu skupienia uwagi do zaledwie 47 sekund paraliżuje proces decyzyjny. Rozwiązaniem niekoniecznie jest nowa technologia (w tym AI), lecz wykorzystanie w raportowaniu wiedzy o psychologii percepcji oraz data storytellingu. Współczesny raport musi być intuicyjny, by menedżer mógł go zrozumieć w niecałą minutę. Niniejszy artykuł wyjaśnia, jak diagnoza kontekstu, dobór wykresów i kolorów zmniejsza obciążenie poznawcze i poprawia jakość decyzji biznesowych.

REKLAMA

Pracodawca wtedy musi zapłacić, choć pracownik nie pracuje, a nie jest to urlop - te dni wolne a płatne należą się

Pracujesz na etacie i myślisz, że znasz wszystkie swoje prawa? Okazuje się, że polskie prawo pracy przewiduje specjalne dni wolne z zachowaniem pełnego wynagrodzenia, o których wielu pracowników nawet nie słyszało. Nie chodzi wcale o urlop wypoczynkowy ani zwolnienie lekarskie - to zbyt proste. Sprawdź, w jakich sytuacjach możesz legalnie nie przyjść do pracy, a pracodawca i tak musi Ci zapłacić.

Kontrowersyjna reforma PIP: czy jej potrzebujemy? Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt. Oto najważniejsze zmiany

Kontrowersyjna reforma PIP to m.in. nowe uprawnienie inspektorów pracy do przekształcania umów cywilnoprawnych jak umowa o dzieło czy zlecenie w umowy o prace. Czy potrzebujemy tak dużych zmian? Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt. Oto najważniejsze punkty projektu ustawy o zmianie ustawy o PIP.

Alarmujące dane GUS: albo bezpiecznie, albo szybko. Dramatycznie rośnie liczba poważnych wypadków przy pracy

Alarmujące dane GUS z 2024 r. i pierwszego półrocza 2025 r.: dramatycznie rośnie liczba poważnych wypadków przy pracy. Trzeba wybrać: albo bezpiecznie, albo szybko. Jak zahamować niebezpieczny kierunek?

Emerytury czerwcowe 2026 - kiedy przeliczenie przez ZUS?

Emerytury czerwcowe - nowe przepisy wchodzą w życie w styczniu 2026 r. Komu ZUS przeliczy emeryturę? Kiedy nastąpi przeliczenie? Czy trzeba składać wnioski do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych?

REKLAMA

PPK: nie każdy o tym wie, że uczestnik PPK może przenosić środki między swoimi rachunkami PPK

Podmiot zatrudniający dokonuje wpłat do PPK na rachunek uczestnika utworzony w związku z zatrudnieniem w tym podmiocie. Uczestnik PPK, który ma kilka rachunków PPK, może jednak w każdym czasie złożyć wniosek o wypłatę transferową środków między tymi rachunkami. Oznacza to, że osoba mająca kilka rachunków PPK ma możliwość przenoszenia środków pomiędzy tymi rachunkami.

Migracja pracownicza po polsku: Nie żądaj podwyżki, bo zastąpi Cię cudzoziemiec. Excel rośnie, państwo znika

W polskich fabrykach trwa cichy eksperyment: jeśli pracownicy chcą podwyżki, zawsze można ich zastąpić tańszymi pracownikami z Azji czy Afryki. W Excelu wszystko się zgadza. Problem w tym, że coraz mniej zgadza się w państwie, wspólnocie i relacjach społecznych.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA