REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Programy well-beingowe przyszłością miejsc pracy

Well-being w miejscu pracy
Well-being w miejscu pracy
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Programy well-beingowe będą przyszłością miejsc pracy. Jak zadbać o dobrostan pracowników? Jak pandemia wpłynęła na pracę?

Pracownicy pracują dłużej niż przed pandemią

Z analiz ABSL wynika, że niezbędne jest wprowadzanie systemowych działań mających na celu w większym stopniu ochronę zdrowia pracowników oraz wsparcie ich dobrostanu w każdym wymiarze. Według ekspertów Światowej Organizacji Zdrowia pandemia koronawirusa spowodowała szereg zmian w systemie pracy, które mogą wzmocnić tendencję do wydłużania czasu pracy. Z ostatnich danych opublikowanych przez WHO wynika, że w czasie pandemii liczba przepracowanych godzin średnio wzrosła o 10 proc., co stanowi istotne zagrożenie dla zdrowia pracowników.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Gorsze samopoczucie i zdrowie psychiczne pracowników

Wraz z zatarciem granic między pracą a domem oraz kryzysem pandemicznym dotykającym ludzi na całym świecie ostatnie miesiące uwypukliły krytyczną potrzebę skutecznych programów „well-beingowych” w miejscu pracy. Pandemia koronawirusa, fizyczna izolacja i niepewna gospodarka przyczyniły się do pogorszenia samopoczucia psychicznego tysięcy pracujących. W globalnym badaniu przeprowadzonym przez The Adecco Group (2020) 28% pracowników wskazało, że ich zdrowie psychiczne pogorszyło się podczas pandemii, a 80% stwierdziło, że ich pracodawca powinien być odpowiedzialny za zapewnienie im lepszego funkcjonowania w miejscu pracy po COVID-19.

Konsultacje z profesjonalistami i elastyczna praca

Z analiz prowadzonych przez ABSL, organizację zrzeszającą w Polsce ponad 220 firm z sektora nowoczesnych usług, większość firm wdrożyła programy „well-beingowe” jeszcze przed nadejściem pandemii. Zmieniła się jednak hierarchia. Firmy postawiły na aspekt emocjonalny, związany ze zdrowiem i wsparciem psychologicznym, zapewniając porady i konsultacje z profesjonalistami, sesje grupowe, stosując przy tym indywidualne podejście dopasowane do rytmu dnia pracownika. Dodatkowo firmy umożliwiają pracę w elastycznym wymiarze tak, aby można pogodzić obowiązki zawodowe z prywatnymi i rodzinnymi. Wiele firm dopasowało programy rozwojowe dla kadry liderskiej, w których przy pomocy specjalistów szkoli się, jak rozpoznać pierwsze symptomy przeciążenia czy wypalenia zawodowego, depresji u pracowników, jakie podejście zastosować w przypadku osób, które doświadczyły epizodów psychotycznych, czy też jak na co dzień dbać o dobrostan w swoich zespołach.

Dobrostan pracowników - ważna inwestycja

- W firmach należących do ABSL wszyscy poważnie traktują podejście do profilaktyki i opieki zdrowotnej pracowników. Niezwykle ważne jest, abyśmy byli w stanie w ramach branży dostrzec to i proaktywnie wdrażać systemowe rozwiązania zapewniające budowanie dobrego samopoczucia. - mówi Anna Berczyńska, wiceprezes ds. talentów, ABSL. - Inwestowanie w programy dobrostanu dla pracowników jest równie ważne, jak inwestowanie w technologię czy inne zmiany w miejscu pracy. Jeżeli nie zachowamy strategicznej równowagi między naszym podejściem do pracowników a organizacji, w której pracują, to po prostu nie będzie możliwe osiągnięcie długoterminowej odporności działalności biznesowej i możliwości jej dalszego rozwoju - podkreśla Berczyńska.

REKLAMA

Programy well-beingowe przyszłością miejsc pracy

Eksperci podkreślają, że tylko holistyczne podejście do dobrostanu pracowników, może przynieść trwałe efekty. Fundamentem jest połączenie aspektów: fizycznego, psychicznego i społecznego oraz poczucia sensu, z czynnikami umożliwiającymi działanie: regułami i praktykami, kulturą, środowiskiem oraz technologią i narzędziami. Efektywne programy well-beingowe dla pracowników wykorzystują wszystkie czynniki, tak aby uzupełniały się nawzajem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Naszą wizją jest sytuacja, w której w przyszłości zdrowie i dobrostan będą zintegrowanym elementem oferty pracodawców, uznawanym za niezbędny do prowadzenia działalności biznesowej - podkreśla Daniel Wocial, VP Adecco & Cluster Head Poland & Czech Republic w The Adecco Group.

Jak budować zdrowe środowisko pracy?

Z analiz ABSL wynika, że fizyczne aspekty środowiska pracy mają bezpośredni wpływ na dobrostan i efektywność pracowników. Prawdziwa troska o well-being w kontekście środowiska pracy powinna obejmować również stworzenie warunków organizacyjnych, w których pracownicy mają możliwość realizować się w bezpieczny i zdrowy sposób. Na takie środowisko składa się wiele elementów – od przygotowania fizycznej przestrzeni, przez wdrożony w firmie model pracy i wspierające go technologie, po kulturę zarządczą i praktyki menedżerskie.

Wróg nr 1 - potrzeba bycia zawsze dostępnym i długie godziny pracy

Według danych Colliers (2020) dwa najczęściej wymieniane przez pracowników ryzyka wpływające na poczucie zachwiania równowagi pomiędzy pracą a życiem prywatnym, to potrzeba bycia zawsze dostępnym on-line (wskazuje na to 85% badanych pracowników) oraz wydłużone godziny pracy (uważa tak 48% badanych pracowników). Właściwie wdrożone elastyczne formy pracy sprzyjają budowaniu efektywności, zaangażowania i satysfakcji pracowników, stając się jednocześnie fundamentem ich dobrostanu w środowisku pracy.

Polecamy: Wellbeing w organizacji co? jak? dlaczego?

Podsumowanie

Well-being traktujemy jako zestaw praktyk do tworzenia zdrowego i angażującego środowiska pracy, które może stać się jednym z centralnych założeń strategii biznesowej organizacji. W takim ujęciu well-being znajduje się w centrum kluczowych decyzji podejmowanych przez pracodawcę – od wyboru budynku, poprzez projektowanie przestrzeni pracy, a kończąc na decyzjach zarządczych z obszaru kształtowania kultury organizacyjnej czy pracy zdalnej. W gospodarce opartej na wiedzy najważniejszym kapitałem organizacji są ludzie. Stworzenie optymalnego środowiska, w którym pracownicy zrealizują w pełni swój potencjał, jest jednym z kluczowych czynników wpływających na długoterminową skuteczność organizacji - podkreśla Monika Rajska-Wolińska, Partner zarządzająca Colliers w Polsce.

Źródło: ABSL

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Nowelizacja ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej. Polska dostosowuje przepisy do unijnych zasad, Prezydent podpisuje

W polskim porządku prawnym pojawił się nowy, choć wąski, ale znaczący element dotyczący zawodu pielęgniarki. Ustawa z 9 października 2025 r. o zmianie ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej wprowadza szczegółowe rozwiązania w zakresie uznawania kwalifikacji zawodowych pielęgniarek, które kształciły się w Rumunii. Jak wynika z informacji opublikowanej przez Kancelarię Prezydenta RP, celem nowelizacji jest zapewnienie spójności przepisów krajowych z prawem Unii Europejskiej, w szczególności z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/505.

Coraz bliżej reforma orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zmienią się m.in. kontrole zwolnień lekarskich, wydawanie orzeczeń i zasady utraty zasiłku

Kluby koalicji rządzącej poparły w środę podczas drugiego czytania w Sejmie projekt reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. PiS wstrzyma się od głosu, a Konfederacja nie zagłosuje przeciw. Zgłoszono również poprawki i wniosek o niezwłoczne przystąpienie do trzeciego czytania.

W 2026 r. trzynasta pensja dla każdego etatowego pracownika na minimalnej płacy – otrzymaj nawet 5.379,20 zł więcej w skali roku!

Już od września 2025 r. są znane kwoty wynagrodzenia minimalnego miesięcznego oraz minimalnej stawki godzinowej. Jest sposób aby zarabiać więcej będąc na minimalnej płacy – nawet o jedną dodatkową minimalną pensję w roku! Konkretnie mowa o 5.379,20 zł więcej w skali roku.

Do 31 marca 2026 r. trwa okres zimowy. Sprawdź 5 obowiązków pracodawcy w tym czasie

Od 1 listopada 2025 r. do 31 marca 2026 r. trwa okres zimowy ustalany na potrzeby przepisów BHP. Sprawdź 5 obowiązków, jakie muszą spełniać pracodawcy w tym czasie. Czy dotyczą wszystkich pracowników?

REKLAMA

Dwa pełne etaty u dwóch różnych pracodawców? Wyjaśniamy czy można pracować na podstawie dwóch umów o pracę

Dwa pełne etaty u dwóch różnych pracodawców? Jakie są przepisy prawa pracy? Wyjaśniamy czy w Polsce można pracować na podstawie dwóch lub większej liczbie umów o pracę.

Pracodawcy nie chcą podawać wynagrodzenia w ofercie pracy. Dlaczego nawet widełki płacowe stanowią problem

Z Badania Candidate Experience przeprowadzonego w 2025 r. wynika, że pracodawcy nie chcą podawać wynagrodzenia w ofercie pracy. Nawet widełki płacowe stanowią problem. Tymczasem dla poszukujących pracy to najważniejsza informacja. Skąd ten opór po stronie zatrudniających?

51 lat obowiązywania aktualnego Kodeksu Pracy: czy będzie nowy Indywidualny Kodeks Pracy i Zbiorowy Kodeks Pracy?

Minęło ponad 51 lat od uchwalenia Kodeksu pracy. Ten fundamentalny akt prawny od dekad reguluje stosunki zatrudnienia w Polsce, ale przez cały ten czas podlegał licznym nowelizacjom, które miały dostosować go do zmieniającej się rzeczywistości społeczno-gospodarczej. Dziś rynek pracy wygląda zupełnie inaczej niż kilka, kilkanaście czy kilkadziesiąt (sic!) lat temu, dlatego pytanie o potrzebę szerokiej rekodyfikacji prawa pracy pozostaje aktualne. Czy będzie nowy Indywidualny Kodeks Pracy i Zbiorowy Kodeks Pracy?

Lojalka pod lupą: Kiedy Twój podpis jest wart 25% pensji, a kiedy staje się pułapką?

Zmiana pracy to naturalny element rozwoju zawodowego, ale czasem przeszłość potrafi o sobie przypomnieć w najmniej oczekiwanym momencie. Podpisany w pośpiechu dokument, często nazywany potocznie "lojalką", może skutecznie zablokować Twoją karierę na wiele miesięcy lub – w innej konfiguracji – zapewnić Ci solidny zastrzyk gotówki za przysłowiowe "siedzenie w domu". Zakaz konkurencji to potężne narzędzie w rękach pracodawcy, ale przepisy Kodeksu pracy nakładają na niego sztywne ramy, których nieznajomość bywa kosztowna dla obu stron.

REKLAMA

Pracodawcy nie cierpią tego przepisu - wtedy musisz dostać równowartość nawet 6-miesięcznej pensji! Komu i kiedy się należą dodatkowe pieniądze od pracodawcy?

Śmierć członka rodziny to moment, w którym kwestie finansowe schodzą na dalszy plan, ustępując miejsca żałobie. Jednak polskie prawo pracy przewiduje mechanizmy, które mają zabezpieczyć bliskich zmarłego pracownika w tym najtrudniejszym czasie. Jednym z nich jest odprawa pośmiertna. To nie dobra wola pracodawcy, a jego prawny obowiązek. Kto może otrzymać te środki? Dlaczego czasem wypłata jest dzielona na pół? I kiedy szef może legalnie odmówić wypłaty?

Będzie 15. wypłata emerytur i rent jeszcze w grudniu 2025 r.? ZUS już ogłosił i ma wspaniałą wiadomość dla części seniorów

Zakład Ubezpieczeń Społecznych ogłosił harmonogram grudniowych wypłat. Część seniorów otrzyma świadczenia wcześniej niż zwykle, a osoby z terminem 25 grudnia dostaną pieniądze przed świętami. Dodatkowo, na koniec miesiąca pojawi się niespodzianka – druga wypłata dla osób z terminem 1. dnia miesiąca, co w praktyce oznacza 15. przelew w roku. O co chodzi?

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA