Kategorie

Zatrudnianie pracowników, Terminy w prawie pracy

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
30 kwietnia 2011 r. minie termin, do którego płatnicy składek muszą sprawdzić poprawność danych przekazanych do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Obowiązek szczegółowego sprawdzenia, a w razie stwierdzenia błędów – również korekty dokumentacji rozliczeniowej za cały 2010 r. wynika z przepisów ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Niedopełnienie tego obowiązku zagrożone jest karą grzywny do 5000 zł.
Terminy w prawie pracy związane z zatrudnieniem pracownika często nie są określone liczbą dni. Ustalono jedynie 7-dniowy termin do poinformowania pracownika o warunkach zatrudnienia.
Terminy w prawie pracy liczy się w dniach, tygodniach i miesiącach. W przepisach prawa pracy nie podano sposobu obliczania terminów, choć Kodeks pracy zawiera nieliczne wyjątki, np. obliczanie okresów wypowiedzenia. Gdy jednak przepisy Kodeksu pracy lub innych ustaw nie regulują sposobu obliczania określonego terminu, należy stosować odpowiednio przepisy Kodeksu cywilnego, jeżeli nie są one sprzeczne z zasadami prawa pracy.
Podejmowanie określonych czynności z zakresu prawa pracy musi odbywać się w określonych ramach czasowych.