REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Wykroczenia przeciwko prawom pracownika, Pracodawca

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Nowe regulacje w sprawie refundacji kosztów zatrudnienia bezrobotnych

30 kwietnia br. weszły w życie nowe przepisy dotyczące refundacji kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego. Zgodnie z nowymi przepisami starosta nie może odmówić skierowania bezrobotnego do podmiotu ubiegającego się o refundację, u którego bezrobotny ten był zatrudniony lub wykonywał inną pracę zarobkową w okresie 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku o refundację. W związku z tym podmioty takie będą również mogły ubiegać się o refundację.

Jak w czasie urlopów wypoczynkowych zastępować pracowników

Najprostszym sposobem zastąpienia nieobecnego pracownika jest powierzenie jego obowiązków innemu pracownikowi tego samego zakładu pracy. Takie polecenie pracodawcy jest dla pracownika wiążące i nie może on odmówić jego wykonania, jeżeli nie jest sprzeczne z przepisami prawa lub z umową o pracę pracownika.

Jak przeprowadzać rozmowę oceniającą z różnymi typami osób?

W mojej firmie co roku realizowana jest ocena okresowa. Jestem menedżerem, więc przeprowadzam rozmowy oceniające z pracownikami. Wiele z nich jest trudnych ze względu na postawy, jakie przyjmują moi podwładni, często prezentujący negatywne podejście do firmy, idei oceny, metod rozwoju, a także moich kompetencji. Spotykam także osoby o bardzo wysokiej samoocenie, czasem nieadekwatnej do rzeczywistości. Część z nich skoncentrowana jest głównie na własnych celach zadaniowych i rozwojowych. Jak mam rozmawiać z poszczególnymi typami osób? Czy z każdym tak samo?

Czy wypalenie zawodowe to problem tylko pracownika?

Większość pracowników nieustannie narzeka, że czują się wypaleni zawodowo i że nie chce się im pracować. Czy rzeczywiście aż tak dużo osób jest wypalonych i nie może z tego powodu efektywnie funkcjonować w organizacji? Na czym polega to zjawisko?

REKLAMA

Kiedy utrata zaufania do pracownika uzasadnia jego zwolnienie z pracy

Utrata zaufania do pracownika może być przyczyną wypowiedzenia umowy o pracę. O tym, kiedy w konkretnej sytuacji dochodzi do nadużycia zaufania pracodawcy, decyduje sposób zatrudnienia, rodzaj zajmowanego przez pracownika stanowiska pracy, a także charakter działalności prowadzonej przez pracodawcę.

Koordynacja grupy pracowników tymczasowych

Potrzeba pozyskiwania dodatkowych grup pracowników to wyzwanie, z którym regularnie mierzą się firmy, których praca odznacza się dużą sezonowością. Szczególnie dotyczy to przedsiębiorstw należących do branży logistycznej lub produkcyjnej, gdzie wielokrotnie następują wzrosty i spadki zapotrzebowania na dodatkową kadrę.

Święta 2012

Jak wypadają święta (dni wolne od pracy) w 2012 roku. W 2012 r. pracować będziemy łącznie 252 dni, a 114 dni będzie wolnych od pracy (soboty /lub inny dzień tygodnia/, niedziele i święta).

Święta 2013

Jak wypadają święta (dni wolne od pracy) w 2013 roku. W 2013 r. pracować będziemy łącznie 251 dni, a 114 dni będzie wolnych od pracy (soboty /lub inny dzień tygodnia/, niedziele i święta).

REKLAMA

Pomoc w zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych pracowników

Pomoc na cele mieszkaniowe uzupełnia finansowanie potrzeb mieszkaniowych pracowników i byłych pracowników – emerytów i rencistów.

Wartości wyznawane przez pracowników a motywacja do pracy

Informacje o wartościach wyznawanych przez pracowników mogą pomóc przy organizacji ich pracy i budowaniu systemów motywowania, wynagradzania czy tworzenia ścieżek kariery zawodowej. Z drugiej strony, świadomość wyznawanych wartości może posłużyć też samym do porównania z tym, jakie oczekiwania odnośnie do wartości, szczególnie w pracy, mają pracodawcy.

Jak radzić sobie z niepowodzeniami?

Niepowodzenie w słowniku języka polskiego definiowane jest jako brak powodzenia, porażka. Takie sformułowanie zero–jedynkowe generuje negatywne myśli, wywołuje spadek energii, poczucie smutku. Gdy dodatkowo pojawi się przy tym gniew, styl myślenia ulega wyraźnemu spaczeniu. Z niepowodzeniami można sobie jednak radzić, a dzięki temu zwiększyć orientację na działanie.

Kontrakt z Narodowymi Siłami Rezerwowymi - skutki dla pracownika i pracodawcy

Jednym z punktów planu restrukturyzacji i przemian Polskiej Armii było powołanie Narodowych Sił Rezerwowych („NSR”). Siły te tworzą żołnierze rezerwy posiadający przydziały kryzysowe nadane na podstawie dobrowolnie zawartych kontraktów. Kontrakty zawierane są na okres od dwóch do sześciu lat.

Jak promować wśród swoich pracowników model work-life balance

Praca w korporacji, jaką wykonuję, często nie pozwala mi na załatwienie moich prywatnych spraw – wizyta w urzędzie, zakupy, pralnia itd. Jednocześnie w ramach systemu motywacyjnego oferowanego przez mojego pracodawcę otrzymuję dofinansowanie na kartę uprawniającą do korzystania z obiektów sportowych, z której nie korzystam (choć chciałbym), bo, oprócz podstawowych obowiązków domowych, na ćwiczenia brakuje mi czasu. Pracodawca promuje wśród swoich pracowników model work-life balance, ale niestety daleko do osiągnięcia wymarzonego celu. Co powinien zrobić?

Specjaliści ostrzegają przed propozycjami pracy przez internet

Przyjęcie wysłanej e-mailem propozycji pracy może zakończyć się wmanipulowaniem internauty w mechanizm prania brudnych pieniędzy - ostrzegają specjaliści z dziedziny informatyki śledczej, którzy coraz częściej odnotowują podobne próby.

Skutki odmowy wykonania przez pracownika polecenia pracodawcy

Przez nawiązanie stosunku pracy pracownik godzi się na wykonywanie pracy pod kierownictwem pracodawcy i podporządkowanie jego poleceniom. Skutkiem naruszenia tych obowiązków może być zwolnienie dyscyplinarne.

W jaki sposób przekazywać pracownikom informację zwrotną?

Podczas przekazywania informacji zwrotnej zawsze stosuję model kanapki, który polega na tym, że na początku i końcu rozmowy mówię pracownikowi, co robi dobrze, a w środku, co robi źle. Ten model nie sprawdza się, jest nienaturalny, podwładni go nie lubią, ja też uważam, że jest sztuczny. Może robię to nieprawidłowo?

Jak motywować i rozwijać pracowników, by osiągali wyniki w stale zmieniających się warunkach?

W jaki sposób firmy, które funkcjonują w dość niestabilnym otoczeniu rynkowym i dysponują okrojonymi budżetami, mają stworzyć zespół zapewniający stabilną pozycję firmie? Jak zmotywować zawodowców, by pracowali najlepiej, jak potrafią? Nie jest to łatwe zadanie, jeśli uwzględnimy wiele czynników, które raczej zniechęcają ich do pracy, niż do niej motywują: zmieniające się komunikaty co do priorytetów firmy, zmiany personalne na wszystkich poziomach organizacji, restrukturyzacje i niepewność jutra.

W jaki sposób przekazywać zadania podwładnym?

Delegowanie zadań, uprawnień i obowiązków należy do podstawowych czynności w każdej organizacji. Najczęściej delegowanie można określić jako wręczanie władzy innym. To przekazywanie pracownikom wykonania zadania, które leży w zakresie działania przełożonego wraz z uprawnieniami i odpowiedzialnością. Istotne jest, że powinno się ono wiązać z zapewnieniem pracownikom wsparcia, które naprowadzi ich na osiągnięcie wyznaczonego celu.

Praca na etacie i umowie zlecenia - zasady opłacania składek

Ubezpieczenia z tytułu zlecenia są dobrowolne przez cały okres zatrudnienia na podstawie umowy o pracę, jeżeli podstawa wymiaru składek ze stosunku pracy, w przeliczeniu na okres miesiąca, wynosi co najmniej minimalne wynagrodzenie za pracę.

Nagana dla pracownika z wpisem do akt

Nagana pisemna udzielona pracownikowi przez pracodawcę nie jest częstą formą karania za przewinienia zawodowe. Należy jednak pamiętać, że każdy pracodawca może stosować wobec swoich pracowników kary porządkowe za naruszenie porządku w pracy, których katalog określa art. 108 kodeksu pracy (dalej k.p.).

Czy inspektor pracy może pouczyć zamiast nakładać mandat

Inspektor pracy może wobec pracodawcy, który dopuścił się wykroczenia przeciwko prawom nałożyć mandat, ale może także poprzestać na pouczeniu pracodawcy.

Dobre i złe nawyki związane z przywiązaniem do pracy

Nadużywanie pojęcia pracoholizmu wprowadza spore zamieszanie. Pracoholizm, który jest zjawiskiem niebezpiecznym, myli się z zaangażowaniem, co powoduje, że trudno jest określić, czy dotyka nas problem pracoholizmu, czy po prostu jesteśmy osobami zapracowanymi.

Rozwój poprzez innowacje – opis praktyk

Innowacyjność odgrywa kluczową rolę we wszelkich sferach działalności firmy i nie ogranicza się tylko do produktów, usług czy rozwiązań technologicznych. Krytycznym zagadnieniem dla innowacyjnych organizacji są profesjonalne i nowatorskie rozwiązania w zakresie pozyskiwania i zarządzania ludźmi, będącymi zasobem spółki oraz jednym z głównych czynników decydujących o przewadze konkurencyjnej na rynku. W takich firmach jak JTI Polska czy Netia innowacyjność rozpatrywać można w kilku wymiarach.

Outsourcing funkcji personalnych sposobem na kryzys

Wydzielenie funkcji personalnych na zewnątrz może pomóc firmie w redukcji kosztów i przydać się szczególnie w czasach spowolnienia gospodarczego. Nie powinno to być jednak jedynym powodem, dla którego wybierzemy takie rozwiązanie.

Jak utrzymywać konstruktywne relacje z pracownikami?

W atmosferze niepokoju o przyszłość finansową świata trudno znaleźć firmę, w której nie byłoby presji na wynik, lęku o pozycję rynkową i strachu przed nieoczekiwaną zmianą w gospodarce. Trzeba szukać nowych, niepewnych sposobów przetrwania. Taka atmosfera sprzyja stresującym sytuacjom, wzmaga poczucie zagrożenia i odbija się na relacjach między pracownikami, a przede wszystkim między menedżerami a ich podwładnymi. Wtedy właśnie konieczne są podstawowe zasady przywództwa.

Kadra zarządzająca zakładem pracy - podział stanowisk

Często powstają wątpliwości, na podstawie których przepisów ustaw czy aktów wewnętrznych należy rozróżniać, kto w spółce kapitałowej pełni funkcję pracownika zarządzającego, a kto kierownika wyodrębnionej komórki organizacyjnej.

Kto należy do kadry zarządzającej zakładem pracy

Osobami zarządzającymi w spółkach kapitałowych są co do zasady członkowie zarządu, którzy mogą być równocześnie pracownikami. Z kolei to, kto jest kierownikiem wyodrębnionej komórki organizacyjnej spółki, powinno wynikać ze statutu bądź innego aktu tworzącego daną jednostkę organizacyjną.

Czym jest stres organizacyjny i jak sobie z nim radzić?

Z badań Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy wynika, że stres związany z pracą znalazł się na drugim miejscu wśród problemów, na które uskarżają się pracownicy. Dotyka on około 28 proc. pracowników. Jak organizacja oddziałuje na pracownika w zakresie jego dobrostanu psychicznego? Jak każdy z nas może radzić sobie ze stresem?

Najważniejsze zmiany w kodeksie pracy 2012

Przedstawiamy najważniejsze zmiany kodeksu pracy w roku 2012. Sprawdź jakie zmiany czekają pracodawców i pracowników.

Prawie trzy czwarte niepełnosprawnych nie pracuje

Prawie trzy czwarte niepełnosprawnych nie pracuje; ponad połowa utrzymuje się głównie z renty - wynika z informacji rządu na temat realizacji w 2010 r. postanowień Karty Praw Osób Niepełnosprawnych. Przedstawił ją posłom wiceszef MPiPS, Jarosław Duda.

MPiPS pracuje nad programem aktywizacji zawodowej młodych osób

Jeszcze w tym roku Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej rozpocznie pilotaż nowego programu, mającego za zadanie aktywizację na rynku pracy osób młodych - zapowiedział szef resortu Władysław Kosiniak-Kamysz.

Inicjatywy z zakresu zarządzania wiedzą – opis praktyk

Wszechobecność informacji wymusza zajęcie się nią w sposób systemowy wewnątrz organizacji. Dla jednych jest to moda, dla innych konieczność. W dzisiejszych czasach, aby wiedzę, na której zależy organizacji, móc efektywnie pozyskiwać, przekazywać i stosować w praktyce, niezbędne jest profesjonalne podejście do zarządzania tym obszarem. W jaki sposób skutecznie zarządzać wiedzą, które metody sprawdzają się najlepiej i jak przy tym osiągać efekty biznesowe – prezentujemy na przykładzie firm Bank Pekao SA, Deloitte Advisory oraz Grupa ITI.

Stopa bezrobocia w styczniu wyniosła 13,2 proc.

W styczniu, po raz kolejny wzrosła liczba bezrobotnych. Stopa bezrobocia w styczniu wyniosła 13,2 proc. wobec 12,5 proc. w grudniu - poinformował w czwartek GUS.

Propozycje zmian w czasie pracy

7 lutego 2012 r. w siedzibie Pracodawców RP odbyła się debata „Problemy ze stosowaniem przepisów o czasie pracy. Propozycja zmian”. Zdaniem uczestników obowiązujące przepisy dotyczące czasu pracy są przestarzałe i nie odpowiadają dzisiejszym potrzebom firm.

Metody komunikacyjne w pracy mediatora

Postawa i doświadczenie życiowe mediatora oraz to, jakim jest człowiekiem, decyduje o tym, czy strony mu zaufają. Czy to wystarczy? Niestety, nie. Potrzebuje jeszcze dwóch „drobiazgów”: wiedzy teoretycznej i praktycznej (znajomości struktury procesu mediacji i doświadczenia w przewidywaniu dynamiki relacji w konflikcie) oraz ogromnej sprawności w zakresie komunikacji. Sprawność ta polega na używaniu określonych narzędzi komunikacyjnych w odpowiednich momentach, czyli wtedy, gdy strony będą chciały z danej sugestii mediatora skorzystać.

Jak zapewnić efektywność programów mentoringowych?

Firmy, które planują wdrożenie sformalizowanych programów mentoringowych, oczekują zapewnienia ich efektywności oraz optymalnego przebiegu. Często pojawiają się pytania dotyczące uczestników procesu. Jak zdefiniować rolę podopiecznego w procesie mentoringowym i co jest najważniejsze na poziomie postawy, kompetencji podopiecznego? Jak przygotować pracowników do pełnienia funkcji mentorów oraz jakie kompetencje powinni posiadać?

Co można zyskać, rozwijając w pracownikach poczucie wartości i pewności siebie?

Rozwijanie w innych poczucia wartości i pewności siebie przynosi firmie wiele korzyści: pracownicy są mocniej zaangażowani w pracę, są bardziej samodzielni, czując się doceniani i bezpieczni są w stanie naprawiać własne błędy, a także są gotowi uczyć się nowych umiejętności. Dzięki temu organizacje są lepiej przygotowane do działania w trudnych warunkach. To inwestycja, która przynosi wymierne rezultaty.

Jak utworzyć fundusz socjalno-bytowy

Działalność socjalna pracodawców nie ogranicza się tylko do zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Pracodawcy, którzy nie tworzą zfśs i nie wypłacają pracownikom świadczeń urlopowych, prowadzoną przez siebie działalność socjalną mogą zorganizować w dowolny sposób, np. tworząc fundusz socjalno-bytowy.

Świadczenia z zfśs a zajęcia komornicze

O tym, czy pracodawca może dokonać potrąceń z wypłacanego pracownikowi świadczenia z funduszu świadczeń socjalnych, decyduje treść pisma otrzymanego od komornika. Pismo to powinno wskazywać wszystkie świadczenia podlegające zajęciu.

Zawarcie porozumienia wyjątkowego w sprawie delegowania pracowników

Pracodawca, który chciałby oddelegować swoich pracowników do pracy w innym kraju Unii Europejskiej, ale nie spełnia ogólnych warunków dla zachowania polskiego ustawodawstwa delegowanych pracowników, może wnioskować o zawarcie porozumienia wyjątkowego na podstawie przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady WE nr 883/2004. Dzięki temu uniknie formalności związanych z obowiązkiem ubezpieczenia pracowników w innym kraju UE.

Wypalenie zawodowe - w jaki sposób mu zapobiegać?

Być może przeżywasz już objawy wypalenia – od dłuższego czasu odczuwasz silne zmęczenie (fizyczne i psychiczne), nadmiernie dystansujesz się od swoich obowiązków i osób, z którymi współpracujesz, nie układają się Twoje relacje zawodowe, nabierasz przeświadczenia, że nie jesteś kompetentnym pracownikiem, a do tego masz wrażenie, że jesteś sam ze swoimi problemami? Jeżeli tak, to warto zapoznać się z zamieszczonymi niżej wskazówkami.

Pracodawca zapłaci 30 tys. zł kary, jeżeli każe pracować na mrozie

Pracodawca ryzykuje grzywną w wysokości 30 tys. zł, jeśli pracownicy zmuszeni są do pracy w biurze, w którym temperatura jest niższa niż 18 stopni C, albo w hali produkcyjnej, gdzie jest mniej niż 14 stopni C - wynika z przepisów prawa pracy.

Czy pracownik może żądać wydania polecenia służbowego na piśmie

Kierowniczka działu księgowości naszej firmy zleciła pracownicy swojego działu wykonanie części pilnej pracy za inną pracownicę, która wzięła 3 dni urlopu na żądanie. Pracownica poprosiła o wydanie tego polecenia na piśmie i odmówiła wykonania ustnego polecenia. Czy kierowniczka powinna na piśmie zlecić swojej podwładnej wykonanie innej pracy?

Zasady opłacania składek na ubezpieczenie wypadkowe

Składka na ubezpieczenie wypadkowe w całości opłacana jest przez pracodawcę. Nie jest ona jednak jednakowa dla wszystkich pracodawców.

Spór z pracownikiem: zawarcie ugody czy droga sądowa?

Pracownik i pracodawca, między którymi zaistniał spór, powinni dążyć do jego polubownego rozwiązania. Jeśli jednak nie jest to możliwe, stronom pozostaje droga sądowa. Przed wstąpieniem na ścieżkę procesową warto wiedzieć, jakie warunki trzeba spełnić, by móc dochodzić swoich praw przed sądem pracy, a także kto i w jakim zakresie może reprezentować stronę w postępowaniu.

2012 – niełatwy dla przedsiębiorców

Od dłuższego czasu fora internetowe aż huczą od prognoz gospodarczych na 2012 rok. Większość z nich nie napawa optymizmem – przedsiębiorcy i pracownicy obawiają się tego, co przyniesie rok.

Kompetencje osobiste mediatora w organizacji

Kiedy w firmie pojawiają się kłopoty związane z konfliktem, zarówno jego strony, jak i obserwatorzy odczuwają bezradność. W naturalnym odruchu szukają kogoś silnego i dojrzałego, kto pomoże im rozwiązać tę sytuację. Jakie cechy osobiste powinien posiadać mediator, aby sprostać tak dużym oczekiwaniom?

Wolontariat pracowniczy sposobem na budowanie kultury organizacji

Lista charytatywnych aktywności pracowników wolontariuszy jest bardzo długa. Tak długa, jak może być lista społecznych potrzeb i pracowniczej kreatywności. A jeśli ujęta jest w dobrze przygotowaną strategię i przy wsparciu szefa – można się spodziewać, że wciąż będzie się wydłużać.

Kariera w międzynarodowym środowisku – opis praktyk

Praca w międzynarodowej firmie wiąże się z możliwością rozwoju zawodowego oraz podnoszenia kwalifikacji i umiejętności. Dzięki zatrudnieniu w międzynarodowym środowisku pracownicy nie tylko mają dostęp do najlepszych praktyk, najnowocześniejszych technologii, lecz także poszerzają horyzonty, poznają świat i stają się wrażliwi kulturowo.

Koniec ustawy antykryzysowej to zagrożenie dla miejsc pracy

Z końcem 2011 r. przestała obowiązywać ustawa antykryzysowa (tj. ustawa o łagodzeniu skutków kryzysu ekonomicznego dla pracowników i przedsiębiorców). Pracodawcy liczą jednak na przedłużenie obowiązywania rozwiązań z ustawy dotyczących prawa pracy.

REKLAMA