REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

śmierć pracownika, Wypadek przy pracy

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Zasady wliczania wynagrodzenia do masy spadkowej

Jeżeli żaden członek rodziny zmarłego pracownika nie posiada prawa do renty rodzinnej po zmarłym, to prawo do wynagrodzenia po nim wchodzi do masy spadkowej zgodnie z orzeczeniem sądu.

Czy pracodawca odpowiada za brak wyrejestrowania z ubezpieczenia zdrowotnego członka rodziny pracownika

Wyrejestrowałam pracowników z ubezpieczeń i teraz chcę wyrejestrować członków ich rodzin z ubezpieczenia zdrowotnego. Okazało się, że część członków rodzin już od dawna pracuje lub ma inny tytuł do ubezpieczeń. Pracownicy mnie o tym nie informowali, a – co najgorsze – te osoby raz miały swój tytuł do ubezpieczeń, a potem znów nie. Czy muszę robić korekty, czy wyrejestrować członka rodziny z datą wyrejestrowania pracownika? Czy ZUS może nałożyć jakieś kary na firmę z tego powodu?

Czy zleceniobiorca niepodlegający ubezpieczeniu chorobowemu ma prawo do zasiłku z tytułu wypadku przy pracy

Zleceniobiorca, który podlega wyłącznie obowiązkowym ubezpieczeniom (nie płaci składki chorobowej), uległ wypadkowi przy wykonywaniu zlecenia. Zdarzenie zostało uznane za wypadek przy pracy. Czy zleceniobiorca ma prawo do zasiłku chorobowego?

W przyszłym roku zasiłek pogrzebowy zostanie obniżony

Projekt przyszłorocznego budżetu przewiduje znaczne obniżenie wysokości zasiłku pogrzebowego.

Zasiłek pogrzebowy został zmniejszony

Od jutra, tj. od 1 września, zasiłek pogrzebowy wynosi 6 395,70 zł.

Czy pracownik zgłoszony do ubezpieczeń po dniu wypadku w pracy ma prawo do zasiłku chorobowego

Zatrudniamy pracowników do robót budowlanych przy ocieplaniu budynków. 26 lipca br. podpisaliśmy kilka umów na okres 3 miesięcy, wskazując 28 lipca 2010 r. jako datę rozpoczęcia pracy. Tego dnia jeden z pracowników spadł z rusztowania. W dniu wypadku pracownik nie był jeszcze zgłoszony do ubezpieczeń. Zgłoszenia dokonaliśmy już po wypadku 30 lipca br. Czy w tym przypadku pracownik otrzyma zasiłek chorobowy z ubezpieczenia wypadkowego? Jeśli tak, to jaką dokumentację należy sporządzić i przekazać do ZUS? Nadmieniam, że nie jesteśmy uprawnieni do wypłaty zasiłków.

Jakie świadczenia z tytułu śmiertelnego wypadku przy pracy przysługują członkom rodziny zmarłego?

W wyniku wypadku przy pracy pracownik zatrudniony na stanowisku „robotnik placowy” stracił życie – został potrącony przez samochód ciężarowy. Przyczyną wypadku było nieprzestrzeganie przez kierowcę samochodu ciężarowego zasad poruszania się po placu obowiązujących w zakładzie pracy. Jakie świadczenia odszkodowawcze należą się członkom rodziny poszkodowanego?

Jak zakwalifikować wypadek podczas dyżuru?

Pracownik przedsiębiorstwa pogrzebowego pełnił nocny dyżur w siedzibie przedsiębiorstwa. Ponieważ nie było żadnych zgłoszeń, pracownik spał w pomieszczeniu przeznaczonym do wypoczynku, znajdującym się na terenie zakładu pracy. W tym czasie w wyniku zwarcia instalacji elektrycznej doszło do pożaru, podczas którego pracownik zatruł się dymem i doznał poważnych poparzeń. Czy wypadek, jakiemu pracownik uległ podczas pełnienia dyżuru, jest wypadkiem przy pracy?

Podatek i składki od odprawy pośmiertnej

Żonie i dzieciom zmarłego pracownika będziemy wypłacać odprawę pośmiertną. Czy od tego świadczenia należy obliczyć składki na ubezpieczenia społeczne i pobrać zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych?

Odprawa pośmiertna

Zmarł nasz pracownik. Był kawalerem, nie posiadał dzieci. Kto w takim razie jest upoważniony do odbioru wynagrodzenia i odprawy pośmiertnej?

Jak zakwalifikować wypadek przedstawiciela handlowego?

Przedstawiciel handlowy uległ wypadkowi komunikacyjnemu, w czasie gdy w godzinach wieczornych dowoził samochodem służbowym materiały reklamowe jednemu z klientów. Materiały te pobrał z magazynu mieszczącego się poza siedzibą pracodawcy bezpośrednio przed wyjazdem do klienta. Zaopatrywanie kontrahentów w takie materiały należało do obowiązków przedstawiciela handlowego, które pracodawca opisał w karcie charakterystyki stanowiska pracy, zaś termin i miejsce dostawy pracownik uzgadniał z klientami indywidualnie, w zależności od ich potrzeb. Czas pracy pracownika został określony wymiarem jego zadań (zadaniowy czas pracy). Sprawcą wypadku był inny uczestnik ruchu. W wyniku wypadku przedstawiciel handlowy doznał licznych urazów i został przewieziony do szpitala. Czy zdarzenie to należy uznać za wypadek przy pracy, czy wypadek w drodze z domu do pracy?

Osoby uprawnione do uzyskania świadczeń po zmarłym pracowniku

Prawa majątkowe ze stosunku pracy przechodzą po śmierci pracownika na małżonka oraz inne osoby uprawnione do uzyskania renty rodzinnej.

Świadczenia z tytułu wypadków przy pracy

Osoba poszkodowana w związku z wypadkiem przy pracy ma prawo do zasiłku chorobowego w wysokości 100% podstawy wymiaru zasiłku od pierwszego dnia niezdolności do pracy spowodowanej wypadkiem przy pracy.

Czy zmiany w ustawie o czasie pracy kierowców mają wpływ na ustalanie okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy?

Pracownik służby bhp zatrudniony jest u przedsiębiorcy, który zajmuje się przewozem towarów na terenie Polski i za granicą. W związku z dużą liczbą środków transportu i zatrudnionych na stanowiskach kierowców na podstawie umów o pracę pracowników odnotowuje też wysoką liczbę wypadków komunikacyjnych. Czy ustalając okoliczności i przyczyny wypadków komunikacyjnych, należy analizować czas pracy kierowcy oraz czy od dnia wejścia w życie zmian w ustawie o czasie pracy kierowców zmienią się procedury dotyczące ustalania przyczyn wypadków przy pracy?

Czy można zakwestionować protokół powypadkowy?

Pracownik w wyniku wypadku doznał urazu nogi. Poszkodowany niezwłocznie powiadomił o tym fakcie pracodawcę, który powołał zespół powypadkowy i polecił sporządzenie protokołu ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku. Członkowie zespołu powypadkowego, po przeprowadzeniu postępowania, stwierdzili i zapisali w protokole, że zdarzenie było wypadkiem przy pracy oraz że nie stwierdzono naruszenia przepisów dotyczących ochrony życia i zdrowia przez pracodawcę ani przez pracownika. Poszkodowany został zapoznany z treścią protokołu, pracodawca zatwierdził protokół w terminie i na wniosek poszkodowanego dokumentacja została przesłana do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Osoba prowadząca z ramienia ZUS postępowanie w sprawie ustalenia uprawnień odszkodowawczych zakwestionowała stwierdzenia zawarte w protokole i zażądała od pracodawcy dodatkowych dokumentów, uzależniając od ich otrzymania dalsze prowadzenie sprawy. Czy Zakład Ubezpieczeń Społecznych lub inna osoba/instytucja może zakwestionować zawarte w protokole powypadkowym ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku? Czy może zażądać zmiany treści protokołu?

W jakiej sytuacji konieczne jest zgłaszanie wypadku do UDT?

Na terenie zakładu pracy pracownik obsługujący wózek jezdniowy podnośnikowy z mechanicznym napędem podnoszenia uległ wypadkowi. Doszło do przewrócenia wózka i przygniecenia pracownika przez konstrukcję wózka. Czy w takiej sytuacji konieczne jest zgłaszanie wypadku do Urzędu Dozoru Technicznego (UDT)?

Jak ustalić okoliczności wypadku śmiertelnego, jeśli na miejscu zdarzenia nie było świadków?

Kierowca samochodu ciężarowego zmarł w kabinie samochodu podczas obowiązkowego postoju na parkingu poza granicami Polski. Stojącym przez długi czas samochodem zainteresowała się policja zaalarmowana przez właściciela firmy transportowej, który przez kilka godzin usiłował skontaktować się z kierowcą. Po otrzymaniu od policji informacji o śmierci pracownika pracodawca zawiadomił okręgowego inspektora pracy i prokuratora rejonowego oraz powołał zespół powypadkowy. W jaki sposób zespół powypadkowy ustala okoliczności wypadku śmiertelnego, który wydarzył się w miejscu, gdzie nie było żadnych świadków?

W jakiej wysokości przysługuje zasiłek chorobowy z tytułu wypadku przy pracy w przypadku dwóch równoległych umów o pracę

Pracownik pracuje u nas na 1/4 etatu jako portier. W innej firmie pracuje w pełnym wymiarze czasu pracy jako magazynier. Osoba ta miała wypadek przy pracy w magazynie. Zdarzenie pracodawca uznał za wypadek przy pracy. Pracownik jest na zwolnieniu lekarskim. Lekarz wystawił mu dwa zwolnienia lekarskie, jedno dla naszej firmy i drugie dla firmy, w której pracuje jako magazynier. Czy u nas pracownikowi przysługuje również zasiłek chorobowy z ubezpieczenia wypadkowego? Jeżeli tak, to na jakiej podstawie?

Wysokość składki na ubezpieczenie wypadkowe

Obecny rok składkowy rozpoczął się 1 kwietnia i będzie trwał do 31 marca 2011 r. Pierwsze składki za kwiecień w nowo ustalonej wysokości należy opłacić już w maju.

Czy należy wypłacić odprawę pośmiertną rodzinie byłego pracownika

Nasz pracownik do 14 sierpnia 2009 r. pobierał wynagrodzenie chorobowe i następnie zasiłek chorobowy ZUS przyznał mu świadczenie rehabilitacyjne na okres od 15 sierpnia 2009 do 10 maja 2010 r. Rozwiązaliśmy z pracownikiem umowę o pracę 16 listopada 2009 r. bez wypowiedzenia w trybie art. 53 § 1 pkt 1b Kodeksu pracy. Pracownik zmarł 16 lutego 2010 r., tj. w czasie pobierania świadczenia rehabilitacyjnego. Czy mamy obowiązek wypłacić odprawę pośmiertną dla rodziny byłego pracownika?

Należności wypadkowe – nie z FGŚP

W przypadku niewypłacalności pracodawcy poszkodowany w wypadku pracownik nie uzyska odszkodowań zasądzonych z tytułu tego wypadku z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. Może liczyć jedynie na świadczenia z ZUS.(Wyrok Sądu Najwyższego z 4 sierpnia 2009 r., sygn. akt I PK 1/09)

Renta rodzinna po zmarłym renciście

Kwota bazowa, przyjęta do ustalenia wcześniej przyznanej renty z tytułu niezdolności do pracy jest podstawą do obliczenia renty rodzinnej po zmarłym pracowniku.

Jakie czynności powinien wykonać przełożony w celu zabezpieczenia miejsca wypadku?

Pracownik, który pracował przy taśmie produkcyjnej, uległ wypadkowi w zakładzie pracy. Po zabraniu poszkodowanego przez karetkę, kierownik uruchomił ponownie linię produkcyjną. Jakie czynności powinien podjąć kierownik po wypadku?

Kiedy odprawa pośmiertna przysługuje od kilku pracodawców

Nasza firma zawarła porozumienie z innym pracodawcą dotyczące „wypożyczenia” na okres 3 miesięcy jednego z techników produkcji. Pracownik wyraził zgodę na udzielenie mu w naszym zakładzie urlopu bezpłatnego i wykonywanie w tym czasie pracy u innego pracodawcy. Zatrudniony wykonywał pracę u drugiego pracodawcy na podstawie umowy o pracę na czas określony (na 3 miesiące) zgodnie z zawartym porozumieniem. Po 2 miesiącach pracy pracownik z powodu ciężkiej choroby zmarł. Czy jesteśmy zobowiązani do wypłacenia uprawnionym członkom rodziny zmarłego pracownika odprawy pośmiertnej, czy powinien to zrobić pracodawca, u którego pracownik wykonywał pracę w chwili śmierci?

Czy pracownik ponosi odpowiedzialność za wypadek związany z obsługą maszyny?

Podczas obsługi automatu do produkcji szczotek operatorka maszyny uległa ciężkiemu wypadkowi przy pracy. Praca poszkodowanej polegała na mocowaniu w uchwytach automatu materiału i odbieraniu po zakończonym cyklu technologicznym maszyny szczotek z tworzywa sztucznego. W dniu wypadku podczas pracy spadł przewód wyciągu. Pracownica nacisnęła wyłącznik „stop” znajdujący się przy drzwiczkach ruchomych z wyłącznikiem krańcowym i po otwarciu drzwiczek dostępu do strefy pracy maszyny włożyła lewą dłoń w strefę ruchu obrotowego noży rozszczepiających włosie szczotki (po otwarciu drzwiczek elementy tnące noża do rozszczepiania włosia wykonywały siłą bezwładności ruch obrotowy jeszcze przez 18 sekund). Lewa dłoń poszkodowanej została pochwycona przez ostrza noży, które obcięły jej cztery palce. Pracodawca przed wypadkiem nie dostosował maszyny do minimalnych wymagań. Czy można było uniknąć wypadku i kto ponosi odpowiedzialność za ten wypadek pracownicy, którzy obsługują maszyny czy pracodawca?

Choroba może wykluczyć wypadek przy pracy

Zgon przewlekle chorego pracownika, który nie był spowodowany wykonywaniem prac dla niego zabronionych, nie może być uznany za skutek wypadku przy pracy, gdy podstawową przyczyną śmierci okaże się wspomniana choroba. Jednak odpowiedzialny za nakazanie choremu wykonania zabronionej pracy kierownik lub pracodawca może być pociągnięty do odpowiedzialności karnej.(Wyrok Sądu Najwyższego z 18 sierpnia 2009 r., sygn. akt I PK 18/09)

Czy odprawa pośmiertna jest zwolniona ze składek na ubezpieczenia i podatku

W jakiej wysokości powinniśmy wypłacić odprawę pośmiertną, jeżeli pracownik był zatrudniony w firmie 3 lata? Czy od tego świadczenia powinniśmy naliczyć składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne i odprowadzić podatek?

Śmierć przyczyną wygaśnięcia umowy o pracę

Do praw majątkowych pozostających po zmarłym pracowniku wchodzi najczęściej prawo do wynagrodzenia za pracę, do wszelkich składników tego wynagrodzenia, oraz do ekwiwalentu za niewykorzystany urlop wypoczynkowy.

W jaki sposób pracodawca powołuje zespół powypadkowy?

W trakcie audytu przeprowadzanego w związku z wdrażaniem systemu zarządzania bezpieczeństwem stwierdzono, że w dokumentach powypadkowych nie ma zarządzenia o powołaniu zespołu powypadkowego. Czy taki dokument jest konieczny?

Czy w przypadku samobójstwa pracownika należy przeprowadzać postępowanie powypadkowe?

Pracownik firmy ochroniarskiej, który posiadał pozwolenie na broń służbową i był licencjonowanym agentem ochrony, zastrzelił się podczas pracy. Pozostawił list pożegnalny, który wyraźnie wskazywał, że było to samobójstwo. Czy pracodawca powinien przeprowadzić postępowanie powypadkowe?

Czy pracownikowi należy się od pracodawcy odszkodowanie za zniszczony w czasie wypadku przy pracy samochód prywatny?

Pracownik korzystający w pracy z własnego samochodu osobowego, jadąc do klienta, wpadł w poślizg, co doprowadziło do wypadku samochodowego. Pracownik trafił do szpitala, a samochód został całkowicie zniszczony. W umowie dotyczącej używania samochodu nie uwzględniono kwestii związanych ze zniszczeniem auta należącego do pracownika, z którego korzystał on podczas wykonywania obowiązków służbowych. Czy w takiej sytuacji pracownik może liczyć na odszkodowanie od pracodawcy za zniszczony samochód?

Czy można odziedziczyć ekwiwalent za urlop?

Roszczenie o ekwiwalent pieniężny za niewykorzystany urlop wypoczynkowy po zmarłym pracowniku staje się wymagalne w dniu wygaśnięcia stosunku pracy. Ekwiwalent powinien być wypłacony małżonkowi i uprawnionym członkom rodziny zmarłego. W razie braku takich osób ekwiwalent wchodzi do masy spadkowej.

Zgłaszanie wypadków

Służby bhp często stają przed problemem, czy dane zdarzenie wypadkowe zgłaszać do właściwych organów, zwłaszcza jeśli na wcześniejszym etapie postępowania powypadkowego powstały już jakieś nieprawidłowości. Ważne jest przy tym, aby wiedzieć, jak prawidłowo zgłosić wypadek przy pracy oraz kiedy niezgłoszenie wypadku zostanie uznane za przestępstwo.

Kto i w jaki sposób może ustalić, że wypadek, któremu uległ pracownik, jest wypadkiem ciężkim?

Pracownik w trakcie wykonywania pracy doznał skomplikowanego złamania nogi. Kto i w jaki sposób powinien ustalić, czy jest to wypadek ciężki, podlegający zgłoszeniu do PIP i prokuratury?

Jak ustalić prawo do zasiłku chorobowego w przypadku dostarczenia kolejnego ZLA po wcześniej otrzymanym ZLA/K

Zatrudniamy 10 osób. Pracownik po wypadku przy pracy od 15 lipca br. jest na zwolnieniu lekarskim. Obecnie dostarczył zwolnienie na okres od 28 grudnia 2009 r. do 8 stycznia 2010 r. W trakcie zwolnienia 6 stycznia 2010 r. stawił się na badaniu przez lekarz orzecznika ZUS. Pracownik otrzymał zaświadczenie ZLA/K, ponieważ lekarz stwierdził, że może wrócić do pracy. W piątek (8 stycznia 2010 r.) pracownik był również na badaniu kontrolnym u swojego lekarza prowadzącego, który wystawił mu kolejne zwolnienie lekarskie. Czy mimo że choroba nadal ma związek z wypadkiem przy pracy, to z powodu przerwy w chorobie musimy wypłacić wynagrodzenie chorobowe za 33 dni, a następnie wypłatę zasiłku przekazać do ZUS? Czy od orzeczenia lekarza orzecznika ZUS można się odwołać i kto może to zrobić – pracownik, czy pracodawca?

Do 1 lutego 2010 r. płatnicy muszą złożyć ZUS IWA

1 lutego 2010 r. upływa termin przekazania formularza ZUS IWA „Informacja o danych do ustalenia składki na ubezpieczenie wypadkowe” za 2009 rok. Dla płatników składek, którzy przekazali ZUS IWA również za poprzednie dwa lata (2007 r. i 2008 r.), na podstawie tych informacji ZUS ustali stopę procentową składki na ubezpieczenie wypadkowe, obowiązującą płatników od 1 kwietnia 2010 r. ZUS IWA za 2009 r. należy przekazać na zmienionym formularzu obowiązującym od 1 stycznia 2010 r.

Czy pracodawca ma obowiązek tworzenia rejestru wypadków, jeśli nie było ich na terenie zakładu pracy?

Na terenie zakładu pracy nie odnotowano żadnego wypadku przy pracy, dlatego pracodawca nie założył rejestru wypadków przy pracy. Podczas kontroli inspektor pracy zażądał okazania takiego rejestru. Czy pracodawca ma obowiązek jego utworzenia, mimo że na terenie zakładu pracy nie wystąpiły zdarzenia wypadkowe?

Wypadek przy pracy

Czy w związku z wypadkiem w pracy pracownikowi przysługuje zadośćuczynienie od pracodawcy?

Czy pracownik powinien wnosić opłatę za wystawienie zaświadczenia o stanie zdrowia N-9?

Pracownik, poszkodowany w wypadku przy pracy, zgłosił się po zakończeniu leczenia do lekarza prowadzącego z prośbą o wystawienie zaświadczenia o stanie zdrowia N-9 wymaganego przez ZUS do ustalenia świadczeń odszkodowawczych. Lekarz zażądał wniesienia opłaty w wysokości 40,00 zł za wydanie zaświadczenia. Czy w ramach ubezpieczenia zdrowotnego poszkodowanemu przysługuje bezpłatnie czy odpłatnie zaświadczenie lekarskie N-9?

Jaka jest różnica między przyczyną wypadku przy pracy a zdarzeniem?

Zespoły powypadkowe powoływane przez pracodawcę w celu ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku w sporządzanych protokołach powypadkowych, często w miejsce właściwych przyczyn wypadku określają wydarzenie, jakie miało miejsce („przyczyną wypadku był upadek z wysokości”). Jaka jest różnica między przyczyną wypadku a zdarzeniem?

Ustalanie okoliczności przyczyn wypadków przy pracy

Wypadki przy pracy występujące w zakładzie powodują konkretne obowiązki po stronie pracodawcy. Musi on m.in. powołać zespół powypadkowy.

Wyższy zasiłek pogrzebowy

Od dzisiaj, tj. od 1 grudnia, kwota zasiłku pogrzebowego wynosi 6227,72 zł.

Prawo do renty rodzinnej dla wdowy i dziecka po zmarłym pracowniku

W październiku 2009 r. zmarł mąż pracownicy, z którym mieszkała i prowadziła wspólne gospodarstwo domowe. Miał on prawo do emerytury. Czy pracownica i jej córka, która uczy się w drugiej klasie szkoły podstawowej, mają prawo do renty rodzinnej? Czy jako pracodawca mamy jakieś obowiązki związane z ubieganiem się rodziny pracownicy o rentę rodzinną?

Jaką składkę wypadkową ma opłacać spółka powstała po połączeniu dwóch innych spółek mających ustalone różne wysokości składek

Połączenie spółek handlowych przez przejęcie spółki zobowiązanej do opłacania niższej składki na ubezpieczenie wypadkowe niż spółka przejmująca daje nowej spółce, powstałej w wyniku połączenia, możliwość wyliczenia składki na ubezpieczenie wypadkowe w wysokości ustalonej dla spółki przejmowanej – czyli niższej (wyrok Sądu Najwyższego z 20 marca 2009 r., II UK 292/08).

Jakie świadczenia przysługują w związku z wypadkiem przy pracy

Osoba niezdolna do pracy w związku z wypadkiem, któremu uległa przy wykonywaniu pracy, ma prawo do zasiłku chorobowego i świadczenia rehabilitacyjnego. Pracownicy dodatkowo mają prawo do zasiłku wyrównawczego. Prawo do tych świadczeń przysługuje tylko tym osobom, które podlegają ubezpieczeniu wypadkowemu.

Działania ograniczające ryzyko wypadków przy pracy

Wszędzie, gdzie można ograniczyć ryzyko wypadków przy pracy, wprowadzając rozwiązania techniczne, tam są one wprowadzane - zapewnił w Sejmie wicepremier Waldemar Pawlak. Minister gospodarki przedstawił informację rządu w sprawie działań zmierzających do zmniejszenia skali wypadków przy pracy. Wnioskował o to klub Lewicy.

Po śmierci małżonka OFE wypłaci połowę środków

W przypadku śmierci członka OFE fundusz dokonuje wypłaty kwalifikowanej połowy środków zgromadzonych na rachunku zmarłego małżonka, druga połowa zaś należna małżonkowi jest „przechowywana” przez OFE do czasu osiągnięcia przez tę osobę wieku emerytalnego – niezależnie od tego, czy żyjący małżonek uczestniczy w powszechnym ubezpieczeniu społecznym.

Protokoły powypadkowe trzeba przechowywać przez 10 lat

Od 3 lipca 2009 r. obowiązuje nowe rozporządzenie w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy. Konieczność wydania nowego rozporządzenia była spowodowania zmianą treści upoważnienia ustawowego zawartego w Kodeksie pracy.

Odszkodowanie za przedmioty zniszczone podczas wypadku przy pracy

Pracodawca odpowiada za przedmioty należące do jego pracownika, które uległy zniszczeniu lub uszkodzeniu podczas wypadku przy pracy. Odpowiedzialność ta ma jednak ograniczony charakter.

Odszkodowanie za wypadek dla telepracownika

Pracodawca nie ponosi odpowiedzialności za wypadek, jaki zdarzy się telepracownikowi w drodze do pracy lub z pracy. Wynika to stąd, że telepracownik nie odbywa takiej podróży. Jednak inaczej będzie wtedy, gdy telepracownik wykonuje zawodowe obowiązki nie w domu, lecz w innym miejscu uzgodnionym z przełożonym.

REKLAMA