REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ile może kosztować wypadek przy pracy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Beata Naróg
Usługi i Doradztwo Kadrowe. Szkolenia

REKLAMA

Przepisy prawa pracy nakładają na pracodawcę liczne obowiązki dotyczące bhp. Ich niezapewnienie może skutkować m.in. koniecznością wypłaty poszkodowanemu pracownikowi odszkodowania czy renty.

Przepisy Kodeksu pracy zobowiązują pracodawcę do zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy przy odpowiednim wykorzystaniu osiągnięć nauki i techniki.

REKLAMA

REKLAMA

W zakresie profilaktyki wypadkowej pracodawca ma obowiązek kształtować spójną politykę mającą na celu zapobieganie wypadkom przy pracy, w której będą uwzględnione zagadnienia techniczne, organizacja i warunki pracy, stosunki społeczne oraz wpływ czynników środowiska pracy. Działaniem mającym zapobiegać wypadkom przy pracy jest również systematyczna analiza przyczyn wypadków przy pracy, na podstawie której należy stosować odpowiednie środki zapobiegawcze.

Pomimo licznych obowiązków pracodawcy często zmniejszają lub w maksymalnym stopniu ograniczają nakłady na bezpieczeństwo pracy, co w konsekwencji może skutkować większą wypadkowością. Jedną z przyczyn takiego stanu rzeczy jest niewątpliwie fakt, że koszty związane z bezpieczeństwem i higieną pracy przy planowaniu budżetu są na ogół wyliczone. Natomiast pracodawcy nie zawsze biorą pod uwagę koszty, jakie ponoszą w związku z zaistniałym wypadkiem przy pracy.

Oczywiście koszty pracodawców to tylko drobna część wydatków, jakie w związku z wypadkami ponoszą nie tylko sami poszkodowani pracownicy, ale i całe społeczeństwo.

Koszty pracodawcy – jak je ustalić?

Koszty wypadku będą tym wyższe, im cięższy i poważniejszy był wypadek, chodzi tu przede wszystkim o wypadki ciężkie, śmiertelne lub zbiorowe. Jednak nawet w przypadku zdarzeń mających charakter zwykłego wypadku skutkującego mniejszym urazem wystąpią określone koszty po stronie pracodawcy. Podobnie jest w przypadku incydentów potencjalnie wypadkowych, tj. takich zdarzeń, które nie skutkują urazem. Najczęściej i w takich sytuacjach pracodawcy ponoszą określone straty materialne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rodzaje świadczeń powypadkowych >>

Przy ustalaniu kosztów wypadku należy wziąć pod uwagę nie tylko nieprzepracowany na skutek wypadku czas pracy samego poszkodowanego pracownika, ale również czas pracowników udzielających pierwszej pomocy przedmedycznej, czas pracowników ustalających przyczyny i okoliczności wypadku przy pracy, a także w przypadku wstrzymania procesu pracy – czas pracy osób objętych przestojem. Trzeba również uwzględnić czas potrzebny na zastępstwo poszkodowanego pracownika w dniu wypadku i jego późniejszą absencję.


Oprócz straconego czasu należy uwzględnić również wynagrodzenie związane z możliwością wystąpienia godzin nadliczbowych związanych z nieobecnością pracownika i koniecznością jego zastąpienia, a także wynagrodzenie pracowników zatrudnianych w celu zastępstwa nieobecnego pracownika. Do kosztów tych należy również zaliczyć ewentualne odprawy rentowe lub pośmiertne, których obowiązek wypłaty będzie wiązał się z wypadkiem.

Jednorazowe odszkodowania z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych >>

REKLAMA

Ustalając koszty wypadku, trzeba również uwzględnić potencjalny obowiązek wypłacania pracownikowi przez okres 6 miesięcy dodatku wyrównawczego. Nastąpi to w razie stwierdzonej przez lekarza medycyny pracy konieczności przeniesienia pracownika do innej pracy na skutek utraty zdolności do wykonywania dotychczasowej pracy, jeżeli po przeniesieniu pracownik otrzymałby niższe wynagrodzenie.

Wśród kosztów materialnych, które mogą pojawić się po stronie pracodawcy, trzeba wymienić koszt naprawy lub wynajmu, ewentualnie zakupu nowych maszyn i urządzeń, jeżeli w związku z wypadkiem doszło do awarii. Czasem może pojawić się konieczność zlecenia zadań firmie zewnętrznej, szczególnie gdy na skutek awarii pojawia się zagrożenie nieterminowej realizacji zamówień. Do kosztów materialnych należy zaliczyć również ewentualne kary umowne związane z nieterminową realizacją, jeżeli pracodawca nie będzie miał możliwości naprawy, zakupu lub zlecenia zadań innej firmie ze względu np. na zbyt krótki termin.

Do kosztów tych należy zaliczyć także utratę przychodów w związku z przerwą w produkcji, utratę surowców, półwyrobów czy wyrobów.

Na stronach Centralnego Instytutu Ochrony Pracy został zamieszczony wzór, pozwalający pracodawcy obliczyć całkowite koszty wypadku.

Ko = (KCS + KPMiT + KN + KZ + KZP + KSM + KN + KŚ +KI) – O,

gdzie:

Ko – całkowity koszt wypadku przy pracy,
KCS
– koszt czasu straconego wskutek wypadku,
KPMiT
– koszt pomocy medycznej i transportu,
KN
– koszt nadgodzin,
KZ
– koszt zastępstw,
KZ
P – koszt zakłóceń w produkcji,
KSM
– koszt strat materialnych,
KN
– koszt napraw,
KŚ
– koszt odszkodowań,
KI
– koszty inne,
O
– odszkodowania otrzymane przez przedsiębiorstwo z instytucji ubezpieczeniowych (zmniejszające koszty wypadków).


Nie można również zapominać o pozostałych kosztach, jakie może ponieść pracodawca w związku z wypadkiem. Chodzi tu m.in. o odszkodowania wypłacane zarówno na podstawie przepisów Kodeksu pracy za utracone przez pracownika przedmioty osobistego użytku czy przedmioty niezbędne do wykonywania pracy, jak i świadczenia przyznane na podstawie przepisów prawa cywilnego. Pracownik, który wykaże, że wypadek przy pracy nastąpił z powodu niezapewnienia przez pracodawcę bezpiecznych i higienicznych warunków pracy, może domagać się od pracodawcy: zadośćuczynienia za doznaną krzywdę, odszkodowania czy renty.

Ustawa o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych przewiduje również obowiązek pracodawcy zorganizowania odmiennego stanowiska pracy z podstawowym zapleczem socjalnym w terminie 3 miesięcy od daty zgłoszenia przez pracownika gotowości przystąpienia do pracy, jeżeli pracownik na skutek wypadku przy pracy utraci zdolność do pracy na dotychczasowym stanowisku i zostanie uznany za osobę niepełnosprawną.

Zwiększenie wypadkowości wpływa również na wzrost składki wypadkowej.

Wysokość składki na ubezpieczenie wypadkowe >>

Koszty społeczne wypadków przy pracy

Jak wskazują statystyki, koszty związane z wypadkiem przy pracy ponoszone przez pracodawców stanowią najniższy procent wszystkich kosztów związanych z wypadkami przy pracy.

Pozostałe koszty ponoszą: sam poszkodowany i jego rodzina, Zakład Ubezpieczeń Społecznych oraz służba zdrowia. W ogólnym podsumowaniu kosztów związanych z wypadkami należy bowiem uwzględnić również świadczenia wypłacane w związku z wypadkiem przy pracy przez ZUS, tj. zasiłki z tytułu niezdolności do pracy (wypłacane od pierwszego dnia niezdolności do pracy w wysokości 100% podstawy wymiaru), świadczenia rehabilitacyjne, a także odszkodowania i renty. Przy ustalaniu kosztów nie można również pominąć kosztów leczenia i rehabilitacji poszkodowanego pracownika.

Podstawa prawna:

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Realia pracy tymczasowej. Co liczy się dziś dla firm i kandydatów? [Badanie]

Na rynku pracy, gdzie coraz trudniej o trwałość i przewidywalność, głos pracowników oraz pracodawców staje się jednym z najczulszych barometrów zmian. Job Impulse co roku bada poziom satysfakcji obu tych grup. Najnowsze wyniki wskazują, że oczekiwania wobec agencji dynamicznie rosną: firmy domagają się sprawnych, natychmiastowych rekrutacji, ale przy zachowaniu wysokiej jakości procesów i maksymalnym ograniczeniu rotacji. Z kolei pracownicy tymczasowi coraz wyraźniej sygnalizują potrzebę stabilności, poszerzania systemu benefitów, a także obsługi formalności online.

Lipiec 2025 – dni wolne, godziny pracy

Lipiec 2025 – dni wolne od pracy i godziny pracy. To najbardziej zapracowany miesiąc w roku. Jaki jest wymiar czasu pracy w lipcu? Czy kalendarz dni wolnych od pracy przewiduje święta w tym miesiącu?

Wyzwania dla pracodawców w zakresie wynagrodzeń. Zmiany pomogą zmniejszyć rotację pracowników

Połowa polskich pracowników uważa, że zarabia za mało. To powód dużej rotacji pracowników. Jakie wyzwania stoją przed pracodawcami? Co muszą zmienić, aby zmniejszyć rotację w firmie?

Raz w roku 14 dni z rzędu urlopu wypoczynkowego? Czy to obowiązek pracownika?

Czy pracownik musi raz w roku kalendarzowym wykorzystać 14 dni urlopu wypoczynkowego z rzędu? Zgodnie z art. 162 Kodeksu pracy na wniosek pracownika urlop może być podzielony na części, ale co najmniej jedna część wypoczynku powinna trwać nie mniej niż 14 kolejnych dni kalendarzowych.

REKLAMA

Nie do 5 000 zł a do 46 000 zł: nowe przepisy już w mocy. Poszła w górę wysokość grzywny za wykroczenia przeciwko przepisom ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych

Nie do 5 000 zł a do 46 000 zł. Aż 9. krotnie poszła w górę wysokość grzywny za wykroczenia przeciwko przepisom ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Kto zyska a kto straci i dlaczego tak się stało? Ustawodawca reaguje na bieżącą sytuację na rynku pracy. Tym samym znowelizowano najistotniejszą ustawą w obszarze ubezpieczeń społecznych jaką jest ustawa z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 350, dalej jako: ustawa). Zatem za co można nałożyć taką grzywnę?

Sprawdź, którym liderem jesteś: kontroler, terapeuta, mesjasz, eko-lider [Zarządzanie]

Dr Simon Western wyróżnia 4 typy liderów w firmach: terapeuta, mesjasz, kontroler i eko-lider. Który typ przywództwa został uszyty na miarę naszych czasów? Sprawdź, którym typem lidera jesteś.

Nadchodzi jawność wynagrodzeń. Co się zmieni?

94% kandydatów do pracy przez brak widełek płacowych w ogłoszeniu rezygnuje z aplikowania, nawet jeśli oferta jest atrakcyjna dla rozwoju ich ścieżki kariery. Nadchodzi jawność wynagrodzeń. Co to oznacza? Czy podanie widełek płacowych w ogłoszeniach o pracę będzie obowiązkowe?

Lipiec 2025: jakie zmiany i ważne daty w prawie pracy i ubezpieczeń społecznych?

Lipiec 2025 r. przyniósł ważne zmiany w prawie pracy i ubezpieczeń społecznych. Zmiany mają wpływ na sytuację pracowników, pracodawców, osób z niepełnosprawnościami, przedsiębiorców, osób bezrobotnych, stażystów i dla wielu innych grup. Wchodzi w życie sporo nowych przepisów - jedne są bardziej niszowe - bo dotyczące np. zatrudnienia w służbach, a drugie mniej, odnoszące się do wielu osób. Przypominamy też jakie są ważne terminy kadrowo-płacowe, które powinny być dochowane w lipcu 2025 r.

REKLAMA

Czy certyfikacja ISO nadal ma sens?

Zarządzanie jakością, zarządzanie środowiskowe, systemy zapewniania bezpieczeństwa i higieny pracy czy czystości mikrobiologicznej – nowoczesne organizacje, szczególnie te, działające globalnie, porządkują wewnętrzne procesy własnymi procedurami. Czy w tej sytuacji certyfikacja ISO nadal ma sens? – Bez wątpienia. I to nie tylko po to, żeby zwiększyć konkurencyjność i wiarygodność w oczach kontrahentów – przekonuje Katarzyna Petrusiewicz, ekspert CWS Workwear.

Najbardziej szanowane zawody 2025. B2B, outsourcing i praca tymczasowa wypierają umowę o pracę

Jakie zawody są obecnie najbardziej szanowane przez społeczeństwo? Na końcu listy znajdują się posłowie, europosłowie, samorządowcy, influencerzy i youtuberzy. Zmienia się idealna wizja pracy - B2B, outsourcing i praca tymczasowa wypierają umowę o pracę.

REKLAMA