REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Regulamin pracy, Praca zdalna

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Jak koronawirus zmieni rynek pracy?

Eksperci przewidują, jak koronawirus zmieni rynek pracy. Na znaczeniu zyskają zawody pozwalające na pracę zdalną. Które kierunki studiów mogą stać się bardziej popularne?

Jak zadbać o dane osobowe w pracy zdalnej? - 4 wskazówki dla ADO

Koronawirus zmusił wiele firm do przejścia na model pracy zdalnej. Ekspert z zakresu ochrony danych osobowych podaje więc 4 wskazówki dla administratorów danych osobowych (ADO), jak zadbać o dane osobowe w pracy zdalnej.

Korzystanie z dokumentacji papierowej zawierającej dane osobowe przez pracujących zdalnie

W wyjątkowych sytuacjach pracodawca może zezwolić pracownikom zdalnym na korzystanie z dokumentacji papierowej zawierającej dane osobowe. Jakimi zasadami należy się przy tym kierować?

Tarcza 3.0 - zmiany w prawie pracy

Tarcza 3.0 ma zawierać przepisy dotyczące zmian w prawie pracy. Szczególnie ważna jest modyfikacja zasad organizacji pracy. Uzasadnione wydaje się być wprowadzenie tymczasowych zmian sposobu rozliczania czasu pracy.

REKLAMA

Praca zdalna - procedury, regulaminy i zabezpieczenia RODO

Pracodawcy, którzy wysłali pracowników do pracy zdalnej powinni pamiętać o odpowiednich procedurach, regulaminach i zabezpieczeniach RODO. Przyjmowane rozwiązania pracy zdalnej już w fazie projektowania muszą być zgodne z rozporządzeniem RODO.

Praca zdalna - co każdy pracodawca powinien o niej wiedzieć?

Obecnie przepisy nie definiują pracy zdalnej. Chociaż wielu pracodawców umożliwiło pracownikom wykonywanie pracy zdalnej w celu przeciwdziałania COVID-19, to wciąż budzi ona wiele wątpliwości. Co każdy pracodawca powinien zatem wiedzieć o pracy zdalnej?

Ograniczenie lub wstrzymanie działalności zakładu pracy z powodu epidemii – jakie prawa przysługują pracodawcy?

Wybuch epidemii koronawirusa SARS-CoV-2 (wywołującego chorobę COVID-19) w Polsce oraz związane z nim zmiany w organizacji pracy i życia codziennego stanowią duże wyzwanie dla pracodawców. Konieczne stało się przeorganizowanie działalności wielu zakładów pracy, a część z nich musiała całkowicie wstrzymać działalność. Zostało to spowodowane przede wszystkim wprowadzonymi przez władze publiczne zakazami wykonywania niektórych rodzajów działalności, np. kin, galerii handlowych, sklepów wielkopowierzchniowych. Już teraz możemy przypuszczać, że wraz z upływem czasu kolejni przedsiębiorcy zostaną zmuszeni do ograniczenia lub wstrzymania działalności. Taki scenariusz jest możliwy w szczególności w przypadku długotrwałego braku zamówień lub dostaw niezbędnych materiałów, jak również w razie objęcia pracowników kwarantanną. Obowiązujące przepisy przewidują kilka rozwiązań, które mogą pomóc pracodawcom w przeorganizowaniu pracy i zmniejszeniu kosztów związanych z zatrudnieniem.

Praca zdalna podczas epidemii koronawirusa a dyskryminacja w zatrudnieniu

Epidemia koronawirusa sprawiła, iż wielu pracodawców wysłało pracowników na tzw. pracę zdalną. W momencie dokonywania decyzji organizacyjnych, pracodawcy powinni jednak pamiętać o przepisach, dotyczących zakazu dyskryminacji w miejscu pracy.

REKLAMA

Ochrona danych osobowych podczas pracy zdalnej

O podstawowych zasadach bezpieczeństwa danych osobowych podczas pracy zdalnej informuje Urząd Ochrony Danych Osobowych.

Polecenie pracy zdalnej (z powodu COVID-19) - wzór, prawa i obowiązki pracodawcy

W celu przeciwdziałania COVID-19 pracodawca może polecić pracownikowi wykonywanie pracy zdalnej. Obowiązkiem pracownika jest zastosować się do polecenia pracodawcy. Pobierz wzór pisma "polecenie wykonywania pracy zdalnej".

Praktyczny poradnik dla pracowników i pracodawców w przypadku koronawirusa

Jak należy zorganizować pracę w związku z zagrożeniem zarażenia się koronawirusem? Czy pracownik może wnioskować o pracę zdalną? Czy w okresie zagrożenia koronawirusem pracodawca może wysłać pracowników na zaległe urlopy wypoczynkowe? Ministerstwo pracy przygotowało praktyczny poradnik dla pracodawców i pracowników.

Praca zdalna w celu przeciwdziałania COVID-19 - wyjaśnienia PIP

Państwowa Inspekcja Pracy (PIP) udzieliła odpowiedzi na najczęstsze i najważniejsze pytania dotyczące stosowania przepisów prawa pracy umożliwiających powierzenie pracownikowi pracy zdalnej w celu przeciwdziałania rozprzestrzenianiu się koronawirusa SARS-CoV-2, wywołującego chorobę COVID-19. Publikujemy te odpowiedzi w całości.

Praca zdalna w przypadku koronawirusa - ważne informacje

W celu przeciwdziałania COVID-19 (koronawirusa) pracodawca ma możliwość polecenia pracownikowi wykonania pracy zdalnej. Jaka jest różnica między pracą zdalną a telepracą? Jak dokumentuje się pracę zdalną?

Co z wynagrodzeniem pracownika na pracy zdalnej

Zgodnie ze specustawą w celu przeciwdziałania COVID-19 pracodawca może zlecić pracownikowi pracę zdalną. Czy jego wynagrodzenie ulegnie obniżeniu?

Jak przygotować firmę do wdrożenia pracy zdalnej?

W związku z zagrożeniem spowodowanym koronawirusem, firmy coraz częściej decydują się na pracę zdalną. Na jakie wyzwania muszą przygotować się pracodawcy? Jak wprowadzić pracę zdalną?

Praca zdalna i dodatkowe 14 dni zasiłku opiekuńczego w ustawie ws. koronawirusa

Dodatkowe 14 dni zasiłku opiekuńczego i polecenie pracy zdalnej - to zmiany w prawie pracy, które są zapisane w projekcie ustawy ws. koronawirusa i innych chorób zakaźnych.

Koronawirus a praca - co może zrobić pracodawca?

Pracodawca może zlecić pracę z domu lub zwolnić pracownika z obowiązku świadczenia pracy w celu ograniczenia ryzyka związanego z ewentualnym zakażeniem koronawirusem.

Polecenie służbowe wykonywania pracy w domu w przypadku powrotu z podróży służbowej z kraju objętego epidemią koronawirusa

Czy pracodawca może nakazać pracownikom wykonywać pracę w domu w przypadku ich powrotu z podróży służbowej z regionu objętego epidemią koronawirusa? Co w sytuacji, gdy pracownicy odmówią pracy w domu?

Jak dostosować regulamin pracy do zmian przepisów

Wprowadzone w 2018 i 2019 roku zmiany w przepisach prawa pracy dotyczące m.in. mobbingu i dyskryminacji, monitoringu pracowników czy ochrony danych osobowych powodują konieczność weryfikacji aktualności regulaminu pracy. Niektóre zawarte w regulaminie pracy zapisy mogą być bowiem niezgodne z nowymi przepisami. Natomiast postanowienia regulaminu pracy mniej korzystne niż przepisy prawa pracy nie obowiązują. W ich miejsce stosujemy ogólnie obowiązujące regulacje.

Związki zawodowe - zmiany od 1 stycznia 2019 r.

Od stycznia 2019 roku obowiązują nowe zasady ustalania ilości członków organizacji związkowej. Zasady te są znacznie rozbudowane w stosunku do zasad dotychczas obowiązujących.

Źródła prawa pracy - informacje dla początkujących kadrowych

Podstawą wykonywania pracy kadrowca są przepisy prawa pracy. Jakie są źródła prawa pracy? Na pierwszym miejscu należy wymienić Kodeks pracy, następnie ustawy, rozporządzenia, a także wewnątrzzakładowe akty prawne. Czego początkujący kadrowy dowie się z poszczególnych dokumentów? Poznaj podstawowe informacje o źródłach prawa pracy.

Praca zdalna jako pozapłacowy benefit

Praca zdalna jest jednym z benefitów pozapłacowych. Ponad 60 proc. firm oferuje możliwość pracy zdalnej podczas rekrutacji. Możliwość pracy zdalnej przyciąga najlepszych pracowników.

Praca zdalna zyskuje na popularności

Praca zdalna jest istotnym pozapłacowym benefitem i często przesądza o wyborze pracy. Telepraca przynosi korzyści firmie i pracownikom. Tylko co trzecia firma w Polsce umożliwia pracę zdalną.

Uchylenie regulaminu pracy po zmianie przepisów w 2017 r.

Od 1 stycznia 2017 r. pracodawcy, którzy zatrudniają co najmniej 50 pracowników mają obowiązek posiadania regulaminu pracy. Przed zmianami obowiązek obejmował firmy zatrudniające co najmniej 20 pracowników. Jak uchylić regulamin pracy, tak aby nie złamać obowiązujących przepisów?

Jak w 2017 r. zmieniły się przepisy dotyczące pracodawców?

Rok 2017 przynosi wiele zmian w obszarze wykonywania działalności gospodarczej w Polsce. Wśród nich szczególne znaczenie dla pracodawców ma obowiązująca od tego roku nowelizacja przepisów Kodeksu pracy dotycząca m.in. tworzenia regulaminów pracy i wynagradzania, sporządzania świadectwa pracy, a także terminu wniesienia do sądu pracy odwołania od wypowiedzenia umowy o pracę, żądania przywrócenia do pracy lub odszkodowania oraz żądania nawiązania umowy. Istotne modyfikacje przewidziano ponadto w zakresie obowiązku tworzenia zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Natomiast od 1 kwietnia 2017 r. zmienią się zasady regulujące tryb ustalania wysokości stopy procentowej składki na ubezpieczenie wypadkowe przez ZUS w przypadkach zaniżenia jej wysokości przez płatnika.

Nowelizacja Kodeksu pracy od 1 stycznia 2017 r.

Od 1 stycznia 2017 roku obowiązuje nowelizacja Kodeksu pracy, która wprowadziła ważne zmiany dla pracodawców, między innymi w wprowadzaniu regulaminów pracy i wynagradzania, w świadectwach pracy czy w tworzeniu funduszu świadczeń socjalnych.

Prawo pracy w 2017 roku - najważniejsze zmiany

Podwyższenie minimalnego wynagrodzenia za pracę, zmiana terminu na wniesienie odwołania do sądu pracy, wprowadzenie minimalnej stawki godzinowej - to niektóre ze zmian w prawie pracy, które weszły w życie 1 stycznia 2017 r.

Regulamin wynagradzania i pracy, ZFŚS - zmiany od 1 stycznia 2017 r.

Z dniem 1 stycznia 2017 r. weszła w życie ustawa z dnia 16 grudnia 2016 r. o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy otoczenia prawnego przedsiębiorców, która wprowadziła istotne zmiany w zbiorowym prawie pracy. Zmiany dotyczą m.in. regulaminu wynagradzania i regulaminu pracy oraz Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.

Zmiany w prawie pracy od 1 stycznia 2017 r.

Od 1 stycznia 2017 r. obowiązuje szereg nowych zmian w prawie pracy, m.in. dłuższy okres na odwołanie się od wypowiedzenia, obowiązek wprowadzenia regulaminów pracy i wynagradzania czy nowe zasady wydawania świadectw pracy.

Telepraca w praktyce - kluczowe są odpowiednie technologie

Coraz więcej firm stara się zwiększać produktywność swoich pracowników nie poprzez kontrolę, lecz dając im więcej swobody, zapewniając elastyczne środowisko pracy i możliwość pracy zdalnej (telepracy). Efektywność pracy zdalnej zależy jednak w znaczącym stopniu od stosowanych przez firmę technologii.

Premia za brak absencji chorobowej

Coraz częściej pracodawcy wprowadzają dodatkowy składnik wynagrodzenia w postaci premii za brak absencji chorobowej. Celem takiego działania jest ograniczenie procederu nadużywania korzystania przez pracowników ze zwolnień lekarskich.

Regulamin pracy i wynagradzania - zmiany w 2017 r.

Od 1 stycznia 2017 r. pracodawcy zatrudniający do 50 pracowników będą mogli tworzyć regulamin pracy i wynagradzania fakultatywnie. Czy pracodawcy zyskają na zmianach?

Nowe obowiązki pracodawców od 1 września 2016 r.

Z dniem 1 września 2016 r. zaczęły obowiązywać nowe przepisy Kodeksu pracy dotyczące wprowadzenia obowiązku potwierdzania pracownikowi na piśmie podstawowych ustaleń związanych z zawarciem umowy o pracę przed dopuszczeniem pracownika do pracy. Co ta zmiana oznacza dla pracodawcy?

Zasady ustalania przez pracodawcę godzin pory nocnej

Za pracę w porze nocnej uznaje się pracę wykonywaną pomiędzy godziną 21 a 7 rano. Ustalenie 8 godzin zaliczanych jako pora nocna, powinno zostać ustalone w postanowieniach układu zbiorowego pracy, regulaminu pracy a u pracodawców nie objętych układem zbiorowym pracy lub nie mających obowiązku wprowadzenia regulaminu pracy

Umowa o pracę na piśmie przed podjęciem pracy - zmiany 2016

Projekt zmian w Kodeksie pracy zakłada, że pracodawca będzie musiał wręczyć zatrudnianemu umowę o pracę na piśmie albo potwierdzić na piśmie warunki umowy przed rozpoczęciem pracy. 1 marca br. rząd przyjął projekt ustawy. Ustawa trafi teraz do Senatu.

Telepraca mało popularna w Polsce

Telepraca w Polsce nie cieszy się dużą popularnością. Z danych Eurostatu wynika, że na koniec 2014 roku odsetek osób pracujących w ten sposób wynosił 4,6 proc. W niektórych krajach UE pracę zdalną wykonuje ponad 10 proc. zatrudnionych.

Kiedy pracodawca ma obowiązek tworzenia regulaminu pracy?

Regulamin jest podstawowym aktem wewnętrz­nym w zakładzie pracy określającym prawa i obo­wiązki stron stosunku pracy związane z organi­zacją i porządkiem w procesie pracy. Pracodawca powinien ustalić w nim m.in. organizację pracy, warunki przebywania na tere­nie zakładu pracy w czasie pracy i po jej zakoń­czeniu, wyposażenie pracowników w narzędzia i materiały. Kiedy pracodawca musi wprowadzić regulamin pracy?

Jakie są wady i zalety pracy zdalnej

Praca zdalna polega na wykonywaniu pracy poza zakładem pracy (np. w domu). Najbardziej powszechna jest w wolnych zawodach, np. przy tłumaczeniach tekstu, wykonaniu projektu. Praca w tej formie ma swoje plusy i minusy.

Praca w systemie home office

Praca w systemie home office zwana inaczej pracą zdalną, telepracą albo mobilnym stylem pracy jest coraz częściej stosowana przez polskich pracodawców. Przynosi korzyści nie tylko pracownikom, ale i podmiotom zatrudniającym. Jakie są plusy i minusy telepracy?

Praca zdalna - przyszłość pracy biurowej

Wyniki raport marki Leitz "Pracuj mądrze. Pracuj mobilnie" wskazują, że przyszłością pracy biurowej jest praca zdalna. Pracownicy będą mieć elastyczny czas pracy lub będą pracować w niepełnym wymiarze godzin. Ich obowiązki, w większości lub w całości, wykonywane będą poza siedzibą firmy często na zasadach krótkoterminowych kontraktów projektowych. Sprawdź, jakie trendy pozwalają to stwierdzić.

Praca zdalna - oszczędność dla pracodawcy

Praca zdalna może przynieść pracodawcy oszczędności. W 2015 r. 37% pracowników będzie pracowało właśnie w formie telepracy. Pracodawcy szukający oszczędności powinni rozważyć różne formy inteligentnych rozwiązań.

Dla kogo praca zdalna?

Coraz większą popularność zyskuje praca zdalna. W naszym kraju dopiero 3% zatrudnionych wykonuje pracę w formie telepracy. Ten trend wykazuje jednak tendencję wzrostową. Na czym polega praca zdalna i dla kogo jest dobrym rozwiązaniem?

Obowiązek uzyskania zgody pracodawcy na podjęcie dodatkowej pracy w regulaminie pracy

Niektórzy pracownicy zatrudnienie na podstawie umowy o pracę wykonują dodatkowe obowiązki u innych pracodawców na podstawie umów zlecenia. Czy pracodawca może w regulaminie pracy wprowadzić obowiązek uzyskania zgody pracodawcy na podjęcie przez pracownika dodatkowej pracy?

Regulamin pracy

Regulamin pracy jest aktem obowiązującym w danym zakładzie pracy, ustalającym organizacje i porządek w procesie pracy oraz prawa i obowiązki zarówno pracownika jak i pracodawcy, związane z procesem pracy.

Praca zdalna – zatrudnienie w formie telepracy

Praca zdalna polega na wykonywaniu pracy poza zakładem pracy (np. w domu). Telepraca została uregulowana w Kodeksie pracy jako specyficzna forma zatrudnienia pozwalająca na godzenie życia zawodowego z prywatnym, co ma przyczynić się do zwiększenia zatrudnienia.

Ogólne zasady wprowadzania telepracy

Pracodawca, który chce zatrudnić telepracownika, powinien wcześniej przygotować odpowiednie przepisy wewnątrzzakładowe. Należy do nich zaliczyć m.in. regulamin telepracy, który powinien określać np. sposób kontaktowania się pracodawcy z pracownikiem.

Czy treść regulaminu pracy należy ustalić na nowo po powstaniu organizacji związkowej?

W naszej placówce powstał związek zawodowy. Domaga się on zlikwidowania dotychczasowego regulaminu pracy i utworzenia nowego, powołując się na konieczność uzgadniania regulaminu z organizacją związkową. Czy musimy uwzględnić żądanie nowego związku?

Czy pracownikowi trzeba wydać tzw. pasek wynagrodzeniowy

Jedna z naszych byłych pracownic domaga się wydania tzw. paska wynagrodzeń za ostatni miesiąc, za który otrzymała pensję. Żądania kieruje w wiadomościach e-mail. Czy mamy obowiązek wydać jej pasek wynagrodzeń na podstawie wiadomości elektronicznej?

Nieprawidłowe zapisy w sprawie urlopów wypoczynkowych w regulaminie pracy

W regulaminie pracy ustaliliśmy, że pracownicy nie mogą korzystać z urlopów wypoczynkowych w grudniu danego roku, poza przypadkami udzielenia urlopu wypoczynkowego bezpośrednio po urlopach rodzicielskich (macierzyńskim, ojcowskim itp.) na wniosek pracownika. Co roku w tym miesiącu mamy bowiem duże spiętrzenie prac w firmie. Czy taki zapis w regulaminie pracy jest dopuszczalny?

Jak uniknąć błędów przy tworzeniu regulaminu pracy

Opracowując regulamin pracy pracodawcy popełniają często błędy, których konsekwencje mogą być dla nich dotkliwe. Warto pamiętać, że regulamin pracy nie może być sprzeczny i mniej korzystny dla pracowników niż postanowienia powszechnie obowiązujących przepisów (ustaw i rozporządzeń).

REKLAMA