REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Jak zadbać o dane osobowe w pracy zdalnej? - 4 wskazówki dla ADO.  / fot. Shutterstock
Jak zadbać o dane osobowe w pracy zdalnej? - 4 wskazówki dla ADO. / fot. Shutterstock
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Koronawirus zmusił wiele firm do przejścia na model pracy zdalnej. Ekspert z zakresu ochrony danych osobowych podaje więc 4 wskazówki dla administratorów danych osobowych (ADO), jak zadbać o dane osobowe w pracy zdalnej.

Praca zdalna - koronawirus

Jak zapewne wiecie z powodu zagrożenia epidemiologicznego spowodowanego pandemią koronowirusa wiele firm i organizacji przeszło na model pracy zdalnej. W jednych przypadkach sprawdza się to bardzo dobrze, w innych ciut kuleje, ale tak jest zawsze kiedy nagle jesteśmy zobligowani do działań, na które nie do końca jesteśmy przygotowani.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy: INFORLEX Twój Biznes Jak w praktyce korzystać z tarczy antykryzysowej Zamów już od 98 zł

Dane osobowe przy pracy zdalnej

Dzisiaj chcę wam poradzić jak zadbać o dane osobowe w pracy zdalnej. Z jednej strony jako pracodawcy cieszymy się, że nasi pracownicy mogą pracować zdalnie z domu, mogą wykonywać swoje obowiązki lub przynajmniej ich część, mogą kontaktować się z pozostałymi członkami zespołu, wykorzystując narzędzia komunikacji elektronicznej ale …. No właśnie, jak zawsze jest jakieś „ale” – nie możemy zapominać o konieczności odpowiedniego zabezpieczenia informacji przechowywanych przez pracowników na komputerach w domu oraz przesyłanych przez Internet.

Nadal obowiązują przecież zarówno przepisy prawa jak i wewnętrzne regulacje, które nakazują zachowanie poufności danych czy też zachowania tajemnicy. Konieczna jest więc taka organizacja pracy i taki wybór narzędzi, aby nasi pracownicy mogli zdalnie wykonywać swoje obowiązki przy zapewnieniu odpowiedniego poziomu informacji. Co powinniśmy zrobić jako ADO?

REKLAMA

Po pierwsze: wskaż swoim pracownikom osoby odpowiedzialne za bezpieczeństwo informatyczne.

To bardzo ważne, aby każdy pracownik wiedział do kogo może się zwrócić z prośbą o bieżące wsparcie techniczne. Osoby zajmujące się takim właśnie wsparcie technicznym są z reguły wyznaczane w firmach do pomocy osobom pracującym zdalnie. Ale może się zdarzyć, że w waszej firmie dotychczas nie było takiej potrzeby, nikt nie pracował zdalnie, więc nie było wyznaczonych osób do wsparcia informatycznego. Teraz takie osoby musicie wyznaczyć. Ważne jest, aby kwestie bezpieczeństwa danych została potraktowana przez nie priorytetowo. To właśnie te osoby będą odpowiedzialne za konfigurację środowisk i urządzeń, które umożliwiają bezpieczną pracę zdalną. Będą wydawać pracownikom sprzęt, a następnie na bieżąco wspierać ich zdalnie w pracy. Na dziale IT spoczywa również obowiązek przekazywania informacji dotyczących tego, jak zachować bezpieczeństwo podczas pracy zdalnej. Oczywiście, jeśli w firmie jest powołany IOD lub firma współpracuję z kimś takim to dział IT może, a nawet powinien, korzystać ze wsparcie Inspektora Ochrony Danych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po drugie: wybierz odpowiednie urządzenia do pracy zdanej

Pamiętaj o tym, że praca zdalna prowadzona przy wykorzystaniu prywatnych urządzeń powinna być dopuszczona tylko w wyjątkowych przypadkach. Co do zasady praca na plikach z danymi udostępnionymi przez pracodawcę, w tym również wymiana tych plików pomiędzy poszczególnymi pracownikami, powinna odbywać się przy wykorzystaniu sprzętu służbowego (laptopów)  - oczywiście, o ile jest to technicznie możliwe. Należy pamiętać o tym, że praca na służbowym sprzęcie pozwala na zachowanie obowiązujących w firmie zasad dotyczących np. wykorzystania systemów operacyjnych, aktualizacji oprogramowania, instalacji programów antywirusowych czy np. ograniczenia możliwości korzystania z aplikacji niezatwierdzonych przez administratora.

Po trzecie: zapewnij bezpieczeństwo wiadomości e-mail

Uczul swoich pracowników, że mogą korzystać tylko ze służbowej skrzynki pocztowej, która powinna być przypisana do danego pracownika. Zadbaj o to, aby w miarę możliwości korespondencja elektroniczna była szyfrowana (np. przy wykorzystaniu rozwiązań PGP lub S/MIME). Drugą bardzo ważną kwestią jest to, że każdy pracownik, który wysyła jakiekolwiek dane osobowe zapisane w pliku, musi ten plik szyfrować, nawet jeśli wysyła te dane do osoby, która ma do nich dostęp. Zadbaj o to, aby każdy z twoich pracowników umiał zaszyfrować plik z danymi zapisanymi np. w PDF. Ważne jest, aby klucz do odszyfrowania był wysłany innym kanałem niż wiadomość z załącznikiem (pisałam o tym we wcześniejszych artykułach). Jeśli wysyłasz maila z zaszyfrowanym plikiem, to klucz wyślij sms-em. Klucz możesz mieć ustalony już wcześniej z odbiorcą i może dotyczyć każdej z przesyłanych przez ciebie informacji.

Po czwarte:  wybierz bezpieczne narzędzia do pracy zdalnej

W związku z ostatnimi wydarzeniami znacznie zwiększa się popularność narzędzi ułatwiających pracę zespołów na odległość, wymianę plików, zarządzanie projektami czy kontrolę bieżących efektów prac. Na rynku pojawia się coraz więcej firm oferujących swoje narzędzia. Należy pamiętać jednak, że wybór takiego narzędzia nie może odbywać się bez wzięcia pod uwagę kwestii bezpieczeństwa. Konieczne więc jest zweryfikowanie tego, gdzie będą przechowywane nasze dane, ze szczególnym uwzględnieniem tego, czy mogą być one przetransferowane poza państwa należące do Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Warto również sprawdzić, jakie zabezpieczenia wdrożył dostawca takiego narzędzia – np. czy szyfruje dane przechowywane w jego ramach. Dodatkowo, akceptowane przez nas regulaminy powinny zawierać postanowienia dotyczące powierzenia przetwarzania danych osobowych.

Organizacje, które już wcześniej pozwalały niektórym pracownikom na wykonywanie zadań poza biurem, mają tu ułatwione zadanie. Często wewnętrzne procedury dotyczące bezpieczeństwa IT posiadają uregulowania dot. korzystania z narzędzi informatycznych poza standardowym miejscem pracy. Te firmy, które nie praktykowały dotąd takiego modelu pracy, muszą się szybko dostosować do nowego otoczenia.

Na koniec chcę wam tylko przypomnieć, że szczególna sytuacja, w której obecnie się znajdujemy, nie zwalnia administratora z obowiązku stosowania się do zasad bezpieczeństwa, w tym również a może teraz właśnie przede wszystkim tych, które dotyczą pracy zdalnej.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Legitymacja emeryta-rencisty: nowe obwieszczenie MRPiPS z dnia 14 listopada 2025 r. [AKT W MOCY OD 21 LISTOPADA 2025]

Legitymacja emeryta-rencisty: nowe obwieszczenie MRPiPS z dnia 14 listopada 2025 r. [AKT W MOCY OD 21 LISTOPADA 2025]. Chodzi o dokładnie o obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 listopada 2025 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej w sprawie legitymacji emeryta-rencisty. Co to oznacza?

Lista kontrolna PIP: rewolucja dla pracowników, pracodawców, zleceniobiorców, zleceniodawców. Jak lista kontrolna PIP zmieni rynek pracy w Polsce?

Lista kontrolna PIP. Rewolucja w kontroli zatrudnienia: jak lista kontrolna PIP zmieni rynek pracy w Polsce? Lista kontrolna Państwowej Inspekcji Pracy może stać się przełomowym narzędziem w historii polskiego prawa pracy. Po raz pierwszy pracodawcy, pracownicy i inspektorzy pracy będą dysponować tym samym, uzgodnionym wspólnie instrumentem oceny charakteru zatrudnienia. Dlaczego to takie ważne? Bo wybór odpowiedniej formy zatrudnienia to jedna z najważniejszych decyzji, przed którą staje każdy przedsiębiorca, ale i osoba zatrudniana. Nieprawidłowa kwalifikacja umowy może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych – zarówno dla pracodawcy, jak i dla osoby wykonującej pracę. Aby rozwiązać ten problem systemowo, Główny Inspektor Pracy Marcin Stanecki zainicjował prace nad innowacyjnym narzędziem: listą kontrolną, która w przejrzysty sposób wskaże, jaki rodzaj umowy powinien zostać zastosowany w konkretnej sytuacji zawodowej.

Gala Państwowej Inspekcji Pracy na Zamku Królewskim. Przyznano najważniejsze nagrody świata pracy

W środę, 26 listopada 2025 r. w Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się coroczna gala Państwowej Inspekcji Pracy. Podczas gali wyróżniono osoby i instytucje, które zasłużyły się dla poprawy warunków pracy, bezpieczeństwa pracowników oraz promocji prawa pracy w Polsce. Wydarzenie zgromadziło przedstawicieli administracji państwowej, pracodawców, związków zawodowych i społecznych inspektorów pracy.

Analiza rosnącej roli wynajmu pracowników

Braki kadrowe stają się codziennością a wynajem pracowników zyskuje na popularności jako praktyczne narzędzie zarządzania zasobami ludzkimi. To forma zatrudnienia tymczasowego, w której agencja pracy tymczasowej zatrudnia pracowników tymczasowych i deleguje ich do wykonywania zadań u innego pracodawcy – użytkownika. W Polsce reguluje to ustawa o zatrudnianiu pracowników tymczasowych z 2003 roku, z nowelizacjami, ograniczająca okres pracy tymczasowej do 18 miesięcy w ciągu trzech lat u jednego użytkownika. W odróżnieniu od tradycyjnego zatrudnienia, wynajem pracowników pozwala firmom unikać długoterminowych zobowiązań, jednocześnie szybko uzupełniając luki w zespole.

REKLAMA

Zmiany w prawie pracy 2026 – nowe obowiązki, projekty ustaw i co czeka pracowników oraz pracodawców

Rok 2026 przyniesie największą od lat zmianę w prawie pracy i nikt nie będzie mógł jej zignorować. Pracownicy zyskają nowe prawa, firmy staną przed dodatkowymi obowiązkami, a zasady zatrudnienia zmienią się w sposób odczuwalny dla każdego. Od jawności płac, przez nowe definicje mobbingu, aż po reformę PIP i zmianę sposobu liczenia stażu. Nadchodzi rok, który mocno przeorganizuje polskie miejsca pracy.

800 plus dla seniorów to dług wychowawczy? Seniorzy: jest nadzieja, bo spór o dodatek trwa. Czy państwo powinno wynagrodzić seniorów czy 50-latków za wychowanie dzieci?

Seniorzy: jest nadzieja, bo spór o wsteczne 800 plus trwa. Czy państwo powinno wynagrodzić seniorów czy 50-latków za wychowanie dzieci? Poniżej opisujemy historię Pani Anny, która widzi, że młodsze rodziny otrzymują 800 zł miesięcznie na każde dziecko – bez żadnych progów dochodowych. „Czy nasze wysiłki nie liczyły się?” pyta Pani Anna, podczas spotkania Stowarzyszenia Emerytów: „Czy my wychowaliśmy dzieci za darmo dla państwa? Dzisiaj ich podatki finansują budżet – a my otrzymujemy emeryturę, która się nie wystarcza na życie.”. Co dalej z 800 plus dla seniorów?

Nawet 50 tysięcy kary i do 6 tysięcy mandatu za pracownika – o tym nie wiedzą pracodawcy

Państwowa Inspekcja Pracy oraz Straż Graniczna otrzymały szersze uprawnienia kontrolne, w tym możliwość nakładania kar, mandatów i kierowania wniosków o ukaranie do sądu. W ograniczaniu nielegalnego zatrudnienia mają pomóc również nowe zasady dla agencji pracy m.in. 2-letni okres karencji dotyczący świadczenia usług na rzecz zatrudniania cudzoziemców. O czym jeszcze muszą wiedzieć pracodawcy, którzy w szczególnie gorącym okresie przedświątecznym szukają rąk do pracy „na już”?

Jawność wynagrodzeń i luka płacowa: jak przygotować organizację na nową rzeczywistość?

Wraz z wdrożeniem unijnej Pay Transparency Directive, europejskie firmy stają przed dużym wyzwaniem. W Polsce problem nierówności płacowych wciąż jest znaczący, według „Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń 2024” nieskorygowana luka płacowa wyniosła 13%, a w 2025 r. średnia różnica między wynagrodzeniem kobiet, a mężczyzn wynosiła 7,8%. Co zatem dalej? Jawność wynagrodzeń i luka płacowa: jak przygotować organizację na nową rzeczywistość?

REKLAMA

Lista kontrolna PIP: pomoc dla pracodawców w wyborze właściwej umowy z pracownikiem. Ma ograniczyć nadużywanie umów cywilnoprawnych

Lista kontrolna przygotowana przez PIP i związki zawodowe ma pomóc pracodawcom w wyborze właściwej umowy z pracownikiem. Celem tej inicjatywy jest ograniczenie nadużywania umów cywilnoprawnych w sytuacjach, kiedy powinna być zawarta umowa o pracę.

Grudzień 2025: kalendarz do druku (PDF). Pobierz i wydrukuj

Grudzień 2025: darmowy kalendarz do druku z miejscem na notatki w formacie PDF. Grudzień 2025 roku ma aż 11 dni wolnych od pracy. Jakie ważne dni występują w tym miesiącu? Wydrukuj i zrób notatki na kolejny miesiąc.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA