REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Praca zdalna – zatrudnienie w formie telepracy

Praca zdalna - zatrudnienie w formie telepracy. /Fot. Fotolia
Praca zdalna - zatrudnienie w formie telepracy. /Fot. Fotolia
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Praca zdalna polega na wykonywaniu pracy poza zakładem pracy (np. w domu). Telepraca została uregulowana w Kodeksie pracy jako specyficzna forma zatrudnienia pozwalająca na godzenie życia zawodowego z prywatnym, co ma przyczynić się do zwiększenia zatrudnienia.

Telepraca

Od dnia 16 października 2007 r. Kodeks pracy normuje zatrudnienie w formie telepracy. Zgodnie z art. 675 Kodeksu pracy telepraca polega na regularnym wykonywaniu pracy poza zakładem pracy z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej. Telepracownikiem jest więc pracownik, który wykonuje pracę w tych warunkach i przekazuje pracodawcy, w szczególności za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej, jej wyniki.

REKLAMA

Autopromocja

Podsumowując, telepracę charakteryzuje:

  • regularność wykonywania pracy (systematyczność),
  • wykonywanie pracy poza zakładem pracy (swoboda wyboru miejsca, np. dom),
  • wykonywanie pracy z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej.

Zobacz również serwis: Zatrudnianie i zwalnianie

Środki komunikacji elektronicznej

W kodeksowym przepisie dotyczącym telepracy został wyliczony wymóg wykorzystywania środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną. W świetle art. 2 pkt. 5 ustawy środki komunikacji elektronicznej to rozwiązania techniczne, w tym urządzenia teleinformatyczne i współpracujące z nimi narzędzia programowe, umożliwiające indywidualne porozumiewanie się na odległość przy wykorzystaniu transmisji danych między systemami teleinformatycznymi, a w szczególności pocztę elektroniczną. Wykorzystywanie przez pracownika wymienionych środków jest warunkiem niezbędnym do uznania zatrudnienia za zatrudnienie w formie telepracy.

Zgodnie z pismem Departamentu Prawnego w Głównym Inspektoracie Pracy z dnia 7 listopada 2007 r. w sprawie stosowania zatrudnienia w formie telepracy (GPP-401-4560-/07/PE) dopuszczalność zatrudnienia przedstawiciela handlowego, świadczącego pracę regularnie poza siedzibą pracodawcy, w formie telepracy, zależy od tego, czy praca wykonywana przez niego jest pracą wykonywaną z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz: Granty na rozwój telepracy

Porozumienie pracodawcy z zakładową organizacją związkową

Warunki stosowania telepracy przez pracodawcę określa się w porozumieniu zawieranym między pracodawcą i zakładową organizacją związkową, a w przypadku gdy u pracodawcy działa więcej niż jedna zakładowa organizacja związkowa – w porozumieniu między pracodawcą a tymi organizacjami. Porozumienie stanowi źródło prawa pracy i może zawierać postanowienia korzystniejsze dla pracownika niż ustawowe czy układowe. Jeżeli uzgodnienie treści porozumienia ze wszystkimi zakładowymi organizacjami związkowymi nie jest możliwe, pracodawca uzgadnia treść porozumienia z organizacjami związkowymi reprezentatywnymi w rozumieniu art. 24125a Kodeksu pracy.

Gdyby w terminie 30 dni od dnia przedstawienia przez pracodawcę projektu porozumienia nie doszło do jego zawarcia, pracodawca samodzielnie określa warunki stosowania telepracy w regulaminie. Uwzględnia przy tym ustalenia podjęte w toku uzgadniania porozumienia z zakładowymi organizacjami związkowymi.

Warunki stosowania telepracy to organizacja pracy oraz związane z tą szczególną formą zatrudnienia prawa i obowiązki stron stosunku pracy. Warunki dotyczące telepracy mogą być również uregulowane w zakładowym bądź ponadzakładowym układzie zbiorowym pracy.

Polecamy również: Telepracownik - jakie są korzyści z jego zatrudnienia

Regulamin

Jeżeli u danego pracodawcy nie działają zakładowe organizacje związkowe, warunki stosowania telepracy może wówczas określić pracodawca w regulaminie. Dokonuje tego po konsultacji z przedstawicielami pracowników wyłonionymi w trybie przyjętym u danego pracodawcy. Regulamin, podobnie jak porozumienie zbiorowe, stanowi źródło prawa pracy i może zawierać postanowienia korzystniejsze niż ustawowe bądź układowe. Gdyby u pracodawcy nie funkcjonowało ani porozumienie ani regulamin, wszelkie postanowienia dotyczące telepracy ustala się w umowie między pracodawcą a pracownikiem.

Ustalenie telepracy

Strony mogą na dwa sposoby ustalić, że praca będzie wykonywana w formie telepracy. Taką możliwość dopuszcza się:

  1. przy zawieraniu umowy o pracę albo
  2. w trakcie zatrudnienia.

W pierwszym przypadku należy zgodnie z art. 675 Kodeksu pracy określić w umowie dodatkowo warunki wykonywania pracy. Umowa powinna zawierać co najmniej:

  1. określenie jednostki organizacyjnej pracodawcy, w której strukturze znajduje się stanowisko pracy telepracownika,
  2. wskazanie osoby lub organu, o których mowa w art. 31 Kodeksu pracy, odpowiedzialnych za współpracę z telepracownikiem oraz upoważnionych do przeprowadzania kontroli w miejscu wykonywania pracy.

Polecamy również: Forum Kadry - Zatrudnianie i zwalnianie

Natomiast w drugim przypadku zmiana warunków wykonywania pracy może nastąpić:

  • na mocy porozumienia stron,
  • z inicjatywy pracownika,
  • z inicjatywy pracodawcy.

Zgodnie z drugim trybem pracodawca przekazuje telepracownikowi wyżej określone informacje (informacje, które powinny być zawarte w umowie w razie ustalenia telepracy już przy nawiązaniu stosunku pracy). Obowiązek musi zostać spełniony w formie pisemnej i w określonym terminie. Termin wynosi 7 dni od zawarcia umowy o telepracę z osobą niebędącą pracownikiem danego pracodawcy. W przypadku przekształcenia zwykłej umowy o pracę dodatkowe informacje należy przekazać pracownikowi najpóźniej w dniu rozpoczęcia przez niego wykonywania pracy w formie telepracy.

Warto podkreślić, że pracodawca powinien, w miarę możliwości, uwzględnić wniosek pracownika dotyczący wykonywania pracy w formie telepracy.

WAŻNE!

Nie jest dopuszczalne powierzenie wykonywania pracy w formie telepracy w przypadku powierzenia pracownikowi ze względu na potrzeby pracodawcy innej pracy niż określona w umowie o pracę na okres nieprzekraczający 3 miesięcy w roku kalendarzowym, jeżeli nie powoduje to obniżenia wynagrodzenia i odpowiada kwalifikacjom pracownika (art. 42 § 4 Kodeksu pracy).

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz.U. z 1998 Nr 21, poz. 94 z późn. zm.)
Ustawa z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. z 2002 Nr 144, poz. 1204 z późn. zm.)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dodatek za pracę w porze nocnej po 1 lipca 2024

1 lipca 2024 r. zmianie uległa wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej. Od 1 lipca 2024 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 4300 zł brutto. W związku z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, zmianie uległa także wysokość dodatku za pracę w porze nocnej.

Świadectwo pracy [treść świadectwa pracy, załączane informacje, termin wydania]

Świadectwo pracy potwierdza zakończone zatrudnienie. Dokument ten pracodawca wydaje pracownikowi w dniu zakończenia stosunku pracy. Razem ze świadectwem pracy pracodawca przekazuje też informacje dotyczące dokumentacji pracowniczej.

Kto jest chroniony przed zwolnieniem? 5 przypadków

Kto jest chroniony przed zwolnieniem w formie wypowiedzenia umowy o pracę? Oto 5 szczególnych przypadków przewidzianych w Kodeksie pracy. Przepisy te zapewniają stabilność zatrudnienia i ochronę przed niesprawiedliwym traktowaniem.

Co najbardziej motywuje pracowników? Czego pracownik wymaga od szefa?

Oczywiste jest, że najbardziej motywują pracowników pieniądze. Co jest drugim w kolejności najlepszym motywatorem? Wyniki różnią się w zależności od pokolenia pracowników i stanowiska. Na czym zależy młodszym, a na czym starszym pracownikom? Czego pracownik wymaga od szefa? Okazuje się, że ważne jest, aby przełożony potrafił przyznać się do błędu i by stosował wobec wszystkich równe zasady. 

REKLAMA

Konfederacja Lewiatan: Trzeba zmienić sposób ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę

Konieczne jest większe powiązanie wynagrodzenia minimalnego z aktualną lub prognozowaną sytuacją gospodarczą. Mogłoby się to odbywać poprzez zmniejszenie roli rządu w tym procesie.

Czterodniowy tydzień pracy: Kodeks pracy już umożliwia pracę na cały etat przez 4 dni w tygodniu

W przestrzeni medialnej trwa debata nad skróceniem tygodnia pracy do czterech dni w tygodniu. Resort rodziny analizuje możliwość skrócenia czasu pracy do 4 dni, bądź 35 godzin. Przy tej okazji warto przypomnieć, że kodeks pracy umożliwia taką pracę.

Główny Inspektor Pracy: Praca zdalna może wpływać na wydajność pracowników

Do Państwowej Inspekcji Pracy nie wpływa wiele skarg w związku z pracą zdalną. Zdaniem Głównego Inspektora Pracy, w praktyce najlepiej sprawdza się praca zdalna okazjonalna. Praca zdalna może wpływać na wzrost wydajności pracowników.

ZUS: ponad 1,1 mln cudzoziemców (w tym 771 tys. obywateli Ukrainy) płaci polskie składki na ubezpieczenia społeczne

Na koniec czerwca 2024 roku do ubezpieczeń społecznych w ZUS było zgłoszonych 1 mln 160 tys. cudzoziemców. W ciągu miesiąca przybyło ich blisko 10 tys. a od 2008 roku ponad 1 mln 140 tys. Takie dane podał 24 lipca 2024 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Awaria uniemożliwiająca wykonywanie pracy, a wynagrodzenie pracownika

Awaria w miejscu pracy może skutecznie uniemożliwić wykonywanie obowiązków zawodowych, stając się poważnym problemem zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niespodziewane problemy techniczne, takie jak przerwy w dostawie prądu, awarie sprzętu komputerowego, czy problemy z infrastrukturą, mogą prowadzić do przestojów i zakłóceń w normalnym funkcjonowaniu firmy. W artykule omówimy, jakie prawa przysługują pracownikom w przypadku wystąpienia awarii i jakie obowiązki mają pracodawcy w takich sytuacjach.

Jakie prawa ma pracownik niepełnosprawny?

Pracownikom niepełnosprawnym przysługują dodatkowe uprawnienia w miejscu pracy. Uprawnienia te przysługują od dnia złożenia pracodawcy orzeczenia o niepełnosprawności.

REKLAMA