REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Praca zdalna - przyszłość pracy biurowej

Subskrybuj nas na Youtube
Twoje kolejne biuro może być mobilne! 7 trendów pracy biurowej przyszłości. / Esselte Polska
Twoje kolejne biuro może być mobilne! 7 trendów pracy biurowej przyszłości. / Esselte Polska

REKLAMA

REKLAMA

Wyniki raport marki Leitz "Pracuj mądrze. Pracuj mobilnie" wskazują, że przyszłością pracy biurowej jest praca zdalna. Pracownicy będą mieć elastyczny czas pracy lub będą pracować w niepełnym wymiarze godzin. Ich obowiązki, w większości lub w całości, wykonywane będą poza siedzibą firmy często na zasadach krótkoterminowych kontraktów projektowych. Sprawdź, jakie trendy pozwalają to stwierdzić.

Twoje kolejne biuro może być mobilne! 7 trendów pracy biurowej przyszłości

Wszyscy dobrze znamy powszechną już „kawiarnianą” kulturę pracy, jednak zmiany zachodzące w stylu pracy biurowej są znacznie bardziej złożone. Opierając się na danych z raportu marki Leitz „Pracuj mądrze. Pracuj mobilnie.”* prezentujemy 7 najważniejszych trendów wpływających na to, jak będziemy pracować w przyszłości.

REKLAMA

Autopromocja

Z raportu marki Leitz wynika, że siła robocza w roku 2015 i kolejnych latach stanie się bardziej wyspecjalizowana i wirtualna. Pracownicy będą mieć elastyczny czas pracy lub będą pracować w niepełnym wymiarze godzin. Ich obowiązki, w większości lub w całości, wykonywane będą poza siedzibą firmy często na zasadach krótkoterminowych kontraktów projektowych. Jakie są tego konsekwencje i jak będziemy pracować w przyszłości?

Wzrost roli pracownika „zdalnego”

Eksperci Leitz wskazują na zmianę społeczną w postrzeganiu pracownika „zdalnego”. Tak jak mobilność nie była cechą cenioną w przeszłości, podobnie doceniani nie byli pracownicy kontraktowi. Chęć posiadania elastycznych godzin pracy była postrzegana jako brak zaangażowania, a praca „na zamówienie” posiadała wydźwięk pracy sezonowej i niepewnej. Obecnie w Europie Zachodniej takie postrzeganie pracownika uległo radykalnej zmianie.

Rekomendowany produkt: 100 pytań o urlopy wypoczynkowe + CD

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rozwój technologii umożliwia pracę (całkowicie lub częściowo) zdalną na wszystkich szczeblach organizacji – również tych najwyższych. Firmy coraz chętniej tworzą zespoły projektowe, w których kluczowe znaczenie mają właśnie zewnętrzni eksperci z dziedziny, której dotyczy projekt. Twórcy raportu Leitz zauważają również, że w przeciwieństwie do bycia na stałe przypisanym do konkretnego „działu”, inteligentna praca mobilna wymaga wielofunkcyjności. Dzięki temu ludzie stają się bardziej podatni na nowe pomysły, inne sposoby myślenia i są lepiej skoncentrowani na projekcie czy zadaniu.

Pracownik wielozadaniowy

W przeszłości, by zapewnić sobie wieloletnią karierę często wystarczył pewien konkretny zestaw umiejętności, które od czasu do czasu należało „odświeżyć”. Obecne tempo zmian sprawia, że wiedza nieustannie się dezaktualizuje, czasem tak szybko, że nim ją dobrze przyswoimy, już jest bezużyteczna. Kiedyś firma zatrudniała ludzi do wykonywania konkretnych zadań, a one co do zasady pozostawały niezmienne. Obecnie ciągle oczekuje się nie tylko nowych umiejętności, lecz także co chwilę pojawiają się nowe funkcje, których kilka lat temu zwyczajnie nie było – choćby analitycy tzw. danych nieuporządkowanych (data scientists), twórcy aplikacji, dyrektorzy do spraw zrównoważonego rozwoju, a nawet firmowi instruktorzy jogi.

Zadaj pytanie: FORUM

Wizjonerska koncepcja Charlesa Handy’ego sprzed przeszło 20 lat, tak zwany „pracownik wielozadaniowy” (portfolio worker),
urzeczywistnia się na naszych oczach. Inteligentna praca nie oznacza jednak, że każdy musi wiedzieć wszystko. Chodzi w niej o dostęp do wiedzy oraz umiejętność jej spożytkowania. Aby to osiągnąć inteligentny pracownik będzie potrzebował narzędzi, które pozwolą mu być zawsze “na bieżąco”.

Budowanie „marki” pracownika w mediach społecznościowych

REKLAMA

Dla wielu pracodawców media społecznościowe nadal stanowią wyzwanie, ponieważ postrzegane są wyłącznie w kontekście czegoś, co odciąga pracowników od ich zadań, albo sygnału, że któryś z nich szuka nowej pracy. Ten pierwszy stereotyp jest coraz częściej marginalnym zjawiskiem, zaś do tego drugiego pracodawcy po prostu muszą przywyknąć – łatwość nawiązywania kontaktów dzięki technologii oznacza, że najbardziej błyskotliwi pracownicy zawsze będą rozchwytywani, zwiększając swoją „atrakcyjność” w portalach społecznościowych, tak jak kiedyś robili to poprzez aktualizację papierowych CV.

„Pracownicy będą stawać się swego rodzaju „markami”, umiejętnie wykorzystując biznesowe media społecznościowe do promowania własnych kompetencji, zarówno wewnątrz firmy, jak i poza nią.” - mówi Paulina Wierońska, Regional Marketing Director Eastern Europe firmy Esselte Poland, na zlecenie której powstał  raport „Pracuj mądrze. Pracuj mobilnie.”

Mniej formalnie, bardziej kreatywnie

Badanie przeprowadzone przez markę Leitz wskazuje, że zdaniem 67% pracowników biurowych oficjalne zebrania wewnętrzne są znacznie mniej produktywne niż bardziej luźne i spontaniczne spotkania w korytarzu czy kuchni, które sprzyjają efektywnej współpracy. Dotyczy to w takim samym stopniu pracowników mobilnych, co tych przebywających na stałe w biurze.

Telepraca bardziej elastyczna - projekt zmian w Kodeksie pracy

To dlatego biura przyszłości zakładają elastyczność i rotowanie pracowników mobilnych pojawiających się w nich „przelotem” (tzw. „hot desking” czyli nie posiadanie stałego biurka w firmie). Równie duży nacisk kładzie się na wspólne pomieszczenia i miejsca luźnych, nieoficjalnych spotkań, które mają za zadanie zagwarantować pracownikom mniej „sztywną” atmosferę pracy. Działają one jako katalizatory bardziej inteligentnego podejścia do pracy – większej kreatywności i produktywności.

Ważna sztuka prezentacji

REKLAMA

Z raportu marki Leitz wynika również, że pracownicy umysłowi coraz częściej będą oceniani na podstawie umiejętności przekazania posiadanej przez nich wiedzy. Jesteśmy oceniani nie tylko na podstawie naszych raportów i analiz, lecz także na podstawie ciekawych, przemawiających do słuchaczy prezentacji, które są czymś więcej niż zestawem slajdów w PowerPoincie i zawierają pobudzające do myślenia infografiki czy nagrania video.

„Zapytaliśmy naszych respondentów, na ile w ich odczuciu liderzy biznesowi muszą umieć dobrze prezentować dane. Według 62% umiejętność ta jest „ważna”, zaś 31% uznało ją za „niezbędną”. Tak więc każdy, kto chce w przyszłości być liderem musi nauczyć się tworzyć i wygłaszać prezentacje na najwyższym poziomie, często praktycznie na zawołanie.”  - mówi Paulina Wierońska.

Problem pomiaru efektywności pracy zdalnej

Wraz ze wzrostem liczby ludzi pracujących zdalnie, obecność pracownika przy biurku okazuje się słabą miarą jego produktywności. Praca biurowa przyszłości wymaga analizy zupełnie nowych parametrów, takich jak na przykład: interakcje między pracownikami, kreatywność oraz jakość ich pracy umysłowej. Teoretycznie można mierzyć wydajność, rejestrując liczbę uderzeń w klawisze na klawiaturze komputera. Urządzenia z funkcją GPS pozwolą firmom bez trudu zlokalizować pracowników (Czy naprawdę pracujesz w domu, czy może wyprowadzasz psa?).

Jednak w dłuższej perspektywie firmy, które chcą z sukcesem dostosować się do nowej rzeczywistości, muszą być gotowe zaufać swoim pracownikom oraz dać im szansę na podejmowanie samodzielnych decyzji. A to obejmuje między innymi wybór sposobu oraz miejsca wykonywania pracy.

Co to jest telepraca

Inteligentny sprzęt biurowy

Podłączone do internetu urządzenia biurowe, na przykład kserokopiarki, będą coraz częściej komunikować niski poziom papieru i będą w stanie same go sobie zamówić, a nawet wykrywać i naprawiać bieżące drobne awarie.

Szczególnie ważną rolę odegra również ergonomia. I nie chodzi tylko o wygodne krzesła czy wszelkiego rodzaju udogodnienia chroniące nas przed urazami na skutek chronicznego przeciążenia mięśni i ścięgien (repetitive strain injury, RSI), lecz także o połączenie estetyki z użytecznością, dzięki czemu przestrzeń do pracy stanie się przyjemna, a jednocześnie będzie zorganizowana tak, by pomóc w wydajnej pracy. Sprzęt biurowy będzie inteligentny i zapewni możliwość personalizacji. Systemy ogrzewania i oświetlenia będą zdalnie regulowane, kontrolowane za pomocą specjalnych aplikacji, zdolne do wykrywania nastrojów pojedynczych użytkowników czy grup odbywających spotkania, reagujące na głos bądź rozpoznające rysy twarzy.

„Rozwój technologii pozwala nam na spełnianie marzeń o komforcie pracy na nieznaną dotąd skalę. Przykładowo w naszym badaniu, zapytaliśmy respondentów, ilu z nich chciałoby mieć przy swoim stanowisku pracy oświetlenie, którego jasność lub barwę światła mogliby sami regulować. Odpowiednio 41% i 33% odpowiedziało na to pytanie twierdząco. Kryła się tu więc realna niespełniona dotychczas potrzeba, na którą już dzisiaj proponujemy odpowiedź w postaci lampy biurkowej Leitz Style Smart LED.” – dodaje Paulina Wierońska z firmy Esselte Poland, reprezentująca markę akcesoriów mobilnych Leitz”.

Ekwiwalent za Internet dla telepracownika

* Raportowi towarzyszą badania przeprowadzone na panelu ponad 800 pracowników kierowniczego szczebla w czterech krajach Europy: Wielkiej Brytanii, Niemczech, Francji i Włoszech. Wymienione kraje reprezentują nie tylko cztery największe europejskie  gospodarki, ale również różne postawy w stosunku do pracy.

***

Więcej informacji:

Karolina Bałaban, tel. 504099936, karolina.balaban@inmedia.net.pl

Anna Dylińska, tel. 601258717, anna.dylinska@inmedia.net.pl,

Leitz Complete: Marka należąca do Esselte. Producent wysokiej jakości urządzeń i akcesoriów, które umożliwiają profesjonalistom organizację pracy w każdym środowisku.  Znana w całej branży jako synonim innowacyjności marka Leitz daje przedsmak tego, jak będzie wyglądała praca w przyszłości. Technologia się zmienia, ale zasady pozostają te same: pracę należy wykonywać dobrze i solidnie. Leitz — Job Well Done. www.leitz.com/pl-PL/

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prawne wymogi automatyzacji. Co może zrobić AI, a co nadal wymaga pracy człowieka? AI Act od 2026 roku - co nowe przepisy zmienią w biznesie?

Wraz z dynamicznym rozwojem narzędzi opartych na sztucznej inteligencji pojawia się pytanie o granice ich stosowania w kontekście odpowiedzialności prawnej. Choć Polska nie posiada jeszcze kompleksowej regulacji dotyczącej AI, to już dziś na gruncie obowiązujących przepisów prawa cywilnego, prawa pracy, RODO czy kodeksu cywilnego można ocenić, co wolno, a czego nie wolno automatyzować. Uwagę przedsiębiorców i prawników coraz bardziej przyciąga także unijne rozporządzenie w sprawie sztucznej inteligencji (AI Act), które wejdzie w życie w 2026 roku i wprowadzi kategoryzację systemów AI, nakładając ścisłe wymogi na te uznane za wysokiego ryzyka.

Wypadki przy pracy 2024 [GUS]

Wypadki przy pracy w 2024 roku - jakie są statystyki GUS? Okazuje się, że liczba wypadków ogółem spada, ale rośnie liczba wypadków ciężkich i śmiertelnych. Jakie jest wskaźnik wypadkowości?

Rekrutacja smart. Jak wykorzystać AI, by zatrudniać lepiej, szybciej i bardziej fair?

Rekrutacja smart to nowoczesne podejście do zatrudniania oparte na danych, analityce i sztucznej inteligencji, zamiast na deklaracjach z CV czy subiektywnych ocenach. Technologia umożliwia obiektywną i powtarzalną ocenę dopasowania do roli, wspierając bardziej sprawiedliwe i efektywne decyzje rekrutacyjne. Warto zatem odejść od bezkrytycznej wiary w CV czy testów osobowości i stworzyć kandydatom warunki do pokazania, co naprawdę potrafią. To nie futurystyczna wizja, ale konieczność w obliczu przeciążenia informacyjnego i rosnących wyzwań na rynku pracy.

Problemy z zasiłkami przedsiębiorców. ZUS odmawia wypłaty. Rzecznik MŚP interweniuje

Do końca 2021 roku brak opłaty składki chorobowej w terminie albo opłacenie jej w niepełnej wysokości skutkowało automatyczną utratą ubezpieczenia chorobowego przez przedsiębiorcę. Obecnie przepisy zostały zmienione i nie dochodzi do tego, jeśli niedopłata wynosi do 1% minimalnego wynagrodzenia. Aktualnie, mimo zmiany przepisów, ZUS odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, gdy przedsiębiorcy nie podlegali ubezpieczeniu chorobowemu w okresie przed 2022 r. Rzecznik MŚP interweniuje.

REKLAMA

Pilotaż 4-dniowego tygodnia pracy: wyjaśnienia, konsultacje, wyniki analiz, przedstawiciel MŚP w zespole

Rusza pilotaż 4-dniowego tygodnia pracy. Rzecznik MŚP prosi o wyjaśnienia w tej sprawie. Apeluje również o gruntowne konsultacje i wyniki analiz dotyczące skróconego tygodnia pracy. Postuluje o włączenie przedstawiciela Rzecznika MŚP do zespołu ds. skróconego czasu pracy.

Zmiany w zawodzie psychologa 2025: jest projekt ustawy

Będą duże zmiany w zawodzie psychologa. Jest projekt ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie psychologów. Aktualne przepisy są niezgodne z prawem. Co się zmieni?

ZUS: renta wdowia 2025. Komu się należy i jaka jest wysokość świadczenia? [WNIOSEK]

Seniorzy wciąż pytają komu w 2025 r. należy się renta wdowia. ZUS tłumaczy, ile wynosi świadczenie, jakie są warunki i jak złożyć wniosek. Czy można dorabiać do renty wdowiej?

Do 31 maja 2025 r. odpis na ZFŚS. Ile wynosi?

Pierwszą ratę odpisu na ZFŚS należy przekazać do końca maja 2025 roku (31 maja – sobota). Ile wynosi odpis na ZFŚS w 2025 roku? Kiedy trzeba wpłacić drugą ratę?

REKLAMA

Pracujący, bezrobotni i bierni zawodowo. GUS opublikował wyniki wstępne BAEL w I kwartale 2025 r.

Główny Urząd Statystyczny opublikował wyniki wstępne Badania Aktywności Ekonomicznej Ludności (BAEL) w I kwartale 2025 r. Wyniki te odnoszą się do ludności przebywającej lub zamierzającej przebywać na terenie kraju przez co najmniej 12 miesięcy, zamieszkałej w gospodarstwach domowych.

Work-life balance wciąż wyzwaniem polskich mam

Im starsze dziecko, tym większe zaangażowanie kobiet w nieodpłatną pracę opiekuńczą. Chociaż rośnie udział ojców, to nadal jest on niewielki, zwłaszcza w opiece nad starszymi dziećmi. Takie wnioski płyną z raportu przygotowanego przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych i Fundację Share the Care.

REKLAMA