REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dla kogo praca zdalna?

Natalia Doraczyńska
Dla kogo praca zdalna? /Fot. Fotolia
Dla kogo praca zdalna? /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Coraz większą popularność zyskuje praca zdalna. W naszym kraju dopiero 3% zatrudnionych wykonuje pracę w formie telepracy. Ten trend wykazuje jednak tendencję wzrostową. Na czym polega praca zdalna i dla kogo jest dobrym rozwiązaniem?

Praca zdalna

Praca zdalna zyskuje coraz większą popularność na świecie. W Polsce na razie pracuje w ten sposób ponad 3 proc. zatrudnionych, ale odsetek ten ciągle rośnie. Kojarzona do tej pory jedynie z freelancerami, staje się dla wielu szansą na powrót na rynek pracy po różnych losowych zdarzeniach. Zarówno z perspektywy pracownika, jak i organizacji ma wiele niezaprzeczalnych zalet, jednak, wbrew pozorom, nie jest pozbawiona wad.

REKLAMA

Autopromocja

Telepraca a praca nakładcza

Podczas gdy coraz więcej małych przedsiębiorstw stawia na pracę zdalną lub telepracę, giganci podchodzą do tematu sceptycznie. Często możliwość pracy zdalnej jest limitowana lub traktowana jako wyróżnienie i nagroda dla pracownika. Romans z freelancerami wiele firm rozpoczęło już dawno, stawiając się na pozycji odbiorcy produktu, obniżając koszty związane z etatowym pracownikiem, a także otwierając się szerzej na konkurencyjność dostawców. Stała współpraca z pracownikiem na odległość dopiero zyskuje na popularności. Różnica tkwi w formie rozliczenia, kontroli i wzajemnych zależności formalnych, zasady są podobne – wykonujemy powierzone zadania bez obecności w biurze. Pracujemy z domu, kawiarni, z dowolnego miejsca na świecie.

Polecamy Komplet: INFORLEX.PL Księgowość i Kadry + Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń + INFORorganizer - abonament 12 miesięcy

W kręgu korzyści

Zarówno z perspektywy pracownika, jak i pracodawcy praca zdalna jest tańszą formą zatrudnienia. Pomijając zarzuty, że praca zdalna to dla firm sposób na ominięcie umów o pracę i świadczeń, pracodawcy realnie oszczędzają na przestrzeni biurowej i rachunkach. Dodatkowo badania wskazują, że praca zdalna zwiększa efektywność. Skomplikowany i wieloetapowy eksperyment Blooma, Lianga, Robertsa i Yinga (Does working from home works? Evidence from Chinese Experiment, Cambridge 2013) przeprowadzony w call center biura podróży badał wydajność pracowników zdalnych i biurowych. Po analizie każdego z etapów okazało się, że pracownicy zdalni osiągają wyższą efektywność o 13 proc. Ponadto rzadziej biorą zwolnienia i robią krótsze przerwy, zaś jakość wykonywania zadań nie spada. Wynik ten powtórzono później w badaniach na zlecenie monster.com oraz innych eksperymentach badawczych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zadaj pytanie na FORUM

Pracownicy zyskują przede wszystkim czas. Zakładając, że do pracy dojeżdżamy godzinę, w ciągu roku tracimy ponad 200 godzin, więc brak dojazdów to zmniejszenie kosztów. Dodatkowo praca zdalna często wiąże się z elastycznym czasem, co pozwala na godzenie wielu obowiązków, daje poczucie większej samodzielności i kompetencji. Układ idealny? Nie do końca.

Ciemna strona pracy zdalnej

Nie bez powodu wiele koncernów możliwość pracy zdalnej traktuje jako przywilej. Niezależnie od stosowanych metod monitoringu, kontrola nad pracownikiem zdalnym jest zawsze mniejsza. Od samego pracownika wymaga więcej motywacji wewnętrznej, lepszej organizacji czasu i większej odpowiedzialności. W biurze zawsze jest ktoś, kto pracuje obok, szef za ścianą, który w każdej chwili może skontrolować postępy. Nie ma za to telewizora, ulubionych książek czy naczyń w zlewie. Oczywiście w firmie są inne pochłaniacze czasu (kawa z kolegą, wydłużająca się przerwa lunchowa czy kolejka do ksero – to dopiero strata czasu!). Ale mimo to w atmosferze biura łatwiej o koncentrację i powrót do obowiązków.

Etat coraz mniej popularny

Ponadto, pracując zdalnie, automatycznie zwiększa się dystans pomiędzy pracownikiem a firmą. Zarówno z perspektywy poczucia przynależności, jak i kontaktów międzyludzkich. Badania prowadzone nad efektywnością pracy zdalnej przez Blooma, Lianga, Robertsa i Yinga pokazały niewielkie różnice w częstotliwości awansów pracowników biurowych i pracujących zdalnie, na niekorzyść tych drugich. Można to tłumaczyć na wiele sposobów, jednak niezaprzeczalnie izolacja pracy zdalnej to kolejny jej minus. Wykluczając zawody charakteryzujące się pracą samodzielną, najczęściej twórczą, brak stałej interakcji z innymi twarzą w twarz i osłabienie relacji obniża sprawność interpersonalną. W tych samych badaniach pracownicy jako jeden z powodów rezygnacji z pracy zdalnej podawali właśnie poczucie osamotnienia i osłabienie relacji ze współpracownikami.

Dla kogo praca zdalna?

O powodzeniu pracy zdalnej decyduje wiele czynników, również sytuacyjnych, jednak istnieją pewne stałe właściwości, które pomagają określić, czy dany pracownik będzie spełniał się jako pracownik zdalny. Przede wszystkim sam charakter pracy – bez bezpośredniego kontaktu z innymi – już stanowi wskazówkę. Dobry pracownik zdalny powinien cechować się wewnętrzną motywacją i samodyscypliną. Bez tych cech trudno będzie mu utrzymać zaangażowanie w pracę, dotrzymać terminów i zachować harmonię pomiędzy dniem i nocą. Kolejną niezbędną umiejętnością jest więc planowanie i organizacja czasu. Osoby mające trudności z planowaniem działań i obowiązków mogą utknąć w korowodzie zaległości lub chaosie niezorganizowanego dnia.

Biorąc pod uwagę ilość dystraktorów, przydatna jest również podzielność uwagi i łatwe przestawianie się z zadania na zadanie, ale, z drugiej strony, także umiejętność ustalania priorytetów i konsekwencja. Czy nie brzmi to jak pracownik idealny w ogóle? Być może, ale prawda jest taka, że w atmosferze biura łatwiej kontrolować własne słabości i pozostać efektywnym. Łatwiej również menedżerom zarządzać pracownikiem zgodnie z jego potrzebami. To, że ktoś wymaga regularnych monitoringów lub lepiej funkcjonuje w zespole, nie czyni z niego złego pracownika, tyle że w pracy zdalnej może mu być dużo trudniej. Wszystko zależy od ustalonych zasad.

Jasne ustalenie zasad

Ponieważ praca zdalna ogranicza bezpośrednie i doraźne kontakty, warto ustalić jasno, na co się umawiamy. Jakie są obowiązki, terminy, zadania, sposoby realizacji. Czy jesteśmy zobligowani czasem pracy biura, czy mamy elastyczność wyboru pory. Jak często się kontaktujemy i rozliczamy z zadań.

Telepraca - popularna forma zatrudnienia

Z drugiej strony, warto ustalić wewnętrzne zasady, które pomogą nam samym utrzymać jakikolwiek rygor pracy. Są ludzie, którzy potrafią pracować dokładnie wszędzie i w każdych warunkach, ale – po pierwsze – jest ich niewielu, a po drugie – tylko oni wiedzą, ile ich to kosztuje energii. Dużo rozsądniejszym rozwiązaniem jest stworzenie sprzyjających warunków. Idealne oczywiście jest domowe biuro, jednak i bez dodatkowej przestrzeni do zagospodarowania można stworzyć jego namiastkę. Ważne są zasady tak naprawdę uniwersalne – porządek w miejscu pracy i ograniczenie czynników rozpraszających uwagę.

Zachowanie równowagi praca – rodzina

REKLAMA

Drugą niezwykle ważną kwestią jest konsekwentny harmonogram pracy. Brak bezpośredniego nadzoru ułatwia zostawianie wszystkiego na ostatnią chwilę, a praca pod presją czasu nie wszystkim służy. Na początku przygody z pracą zdalną, kiedy tak naprawdę nie znamy własnych reakcji, warto ustalać sobie terminy wykonania o jeden dzień wcześniej. Taka furtka bezpieczeństwa, jeżeli będziemy konsekwentni, jest buforem przed własnymi słabościami, ale i nieprzewidzianymi komplikacjami. Jeżeli czas pracy jest elastyczny, dobrze jest sprawdzić, o jakich porach jesteśmy najbardziej sprawni intelektualnie i tak dobrać godziny pracy, aby czas najbardziej efektywny wykorzystać na najtrudniejsze zadania.

W przypadku pracy zdalnej ważne jest zachowanie równowagi pomiędzy życiem domowym a zawodowym. Brak granic może działać w obie strony – zarówno porozkładane wszędzie dokumenty, jak i ciągłe odrywanie się od pracy z powodów rodzinnych, skutkuje tym, że zamiast w pracy lub w domu, przebywamy w chaosie. Konieczne jest ustalenie zasad, które będą obowiązywały wszystkich domowników. Pracując z domu, dużo trudniej jest utrzymać granicę między życiem rodzinnym i zawodowym, dlatego niezmiernie ważne jest nauczenie się symbolicznego wychodzenia z domu i z pracy. Ułatwić to mogą proste zasady – nieodbieranie telefonów prywatnych podczas pracy, ustalenie godzin pracy, które będzie szanowała rodzina, planowanie obowiązków domowych na równi z zawodowymi. Jeżeli mamy jeden komputer do zadań zawodowych i prywatnych, warto również rozgraniczyć jego użycie. Osobny dysk lub folder na rzeczy zawodowe, unikanie otwierania stron internetowych podczas pracy i zamykanie dokumentów po zakończeniu pracy również są symbolicznymi granicami, które pomagają odpowiednio przestroić umysł.

Podtrzymanie motywacji

Pracownicy zdalni najczęściej narzekają na brak kontaktów z innymi i spadek motywacji do działania. Dlatego właśnie coraz większą popularnością cieszą się biura coworkingowe. Możliwość przebywania z innymi, nawet obcymi ludźmi, którzy również oddają się pracy, pomaga podtrzymać umiejętności interpersonalne, poczuć atmosferę pracy, skupić się i zwiększyć motywację do wykonania zadania. Jeżeli jest taka możliwość – warto ustalić częstotliwość wizyt w biurze i pilnować tej zasady – to również przypomina nam, że jesteśmy częścią pewnej całości.

Specyfika pracy zdalnej jest dużo bardziej skomplikowana niż wydaje się z pozoru. Zdecydowanie nie jest to sposób pracy dostępny od razu dla każdego, jednak przy odrobinie samodyscypliny i treningu własnych słabości otwiera nowe możliwości zarówno dla pracownika, jak i pracodawcy. Praca zdalna nie jest czarno-biała, ma zarówno wiele zalet, jak i wad i zagrożeń. Rozwiązaniem idealnym jest łączenie pracy zdalnej z fizyczną obecnością w biurze. Nie tracimy wtedy kontaktu z otoczeniem zawodowym, ale pozostawiamy sobie swobodę i samodzielność. Jeżeli praca zdalna jest wyborem, a nie koniecznością podyktowaną przez rynek, warto spróbować. Wspomniane wyżej eksperymenty i badania pokazują, że nawet pozornie zdeklarowani pracownicy często nie wiedzą, czy to forma dla nich, dopóki tego nie sprawdzą.

UWAGA CZYTELNICY

W poprzednim wydaniu „Personelu i Zarządzania” opublikowaliśmy test „Predyspozycje do pracy zdalnej”.

Więcej przeczytasz w czasopiśmie PERSONEL I ZARZĄDZANIE >>>

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Personel i Zarządzanie

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dodatek za pracę w porze nocnej po 1 lipca 2024

1 lipca 2024 r. zmianie uległa wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej. Od 1 lipca 2024 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 4300 zł brutto. W związku z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, zmianie uległa także wysokość dodatku za pracę w porze nocnej.

Świadectwo pracy [treść świadectwa pracy, załączane informacje, termin wydania]

Świadectwo pracy potwierdza zakończone zatrudnienie. Dokument ten pracodawca wydaje pracownikowi w dniu zakończenia stosunku pracy. Razem ze świadectwem pracy pracodawca przekazuje też informacje dotyczące dokumentacji pracowniczej.

Kto jest chroniony przed zwolnieniem? 5 przypadków

Kto jest chroniony przed zwolnieniem w formie wypowiedzenia umowy o pracę? Oto 5 szczególnych przypadków przewidzianych w Kodeksie pracy. Przepisy te zapewniają stabilność zatrudnienia i ochronę przed niesprawiedliwym traktowaniem.

Co najbardziej motywuje pracowników? Czego pracownik wymaga od szefa?

Oczywiste jest, że najbardziej motywują pracowników pieniądze. Co jest drugim w kolejności najlepszym motywatorem? Wyniki różnią się w zależności od pokolenia pracowników i stanowiska. Na czym zależy młodszym, a na czym starszym pracownikom? Czego pracownik wymaga od szefa? Okazuje się, że ważne jest, aby przełożony potrafił przyznać się do błędu i by stosował wobec wszystkich równe zasady. 

REKLAMA

Konfederacja Lewiatan: Trzeba zmienić sposób ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę

Konieczne jest większe powiązanie wynagrodzenia minimalnego z aktualną lub prognozowaną sytuacją gospodarczą. Mogłoby się to odbywać poprzez zmniejszenie roli rządu w tym procesie.

Czterodniowy tydzień pracy: Kodeks pracy już umożliwia pracę na cały etat przez 4 dni w tygodniu

W przestrzeni medialnej trwa debata nad skróceniem tygodnia pracy do czterech dni w tygodniu. Resort rodziny analizuje możliwość skrócenia czasu pracy do 4 dni, bądź 35 godzin. Przy tej okazji warto przypomnieć, że kodeks pracy umożliwia taką pracę.

Główny Inspektor Pracy: Praca zdalna może wpływać na wydajność pracowników

Do Państwowej Inspekcji Pracy nie wpływa wiele skarg w związku z pracą zdalną. Zdaniem Głównego Inspektora Pracy, w praktyce najlepiej sprawdza się praca zdalna okazjonalna. Praca zdalna może wpływać na wzrost wydajności pracowników.

ZUS: ponad 1,1 mln cudzoziemców (w tym 771 tys. obywateli Ukrainy) płaci polskie składki na ubezpieczenia społeczne

Na koniec czerwca 2024 roku do ubezpieczeń społecznych w ZUS było zgłoszonych 1 mln 160 tys. cudzoziemców. W ciągu miesiąca przybyło ich blisko 10 tys. a od 2008 roku ponad 1 mln 140 tys. Takie dane podał 24 lipca 2024 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Awaria uniemożliwiająca wykonywanie pracy, a wynagrodzenie pracownika

Awaria w miejscu pracy może skutecznie uniemożliwić wykonywanie obowiązków zawodowych, stając się poważnym problemem zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niespodziewane problemy techniczne, takie jak przerwy w dostawie prądu, awarie sprzętu komputerowego, czy problemy z infrastrukturą, mogą prowadzić do przestojów i zakłóceń w normalnym funkcjonowaniu firmy. W artykule omówimy, jakie prawa przysługują pracownikom w przypadku wystąpienia awarii i jakie obowiązki mają pracodawcy w takich sytuacjach.

Jakie prawa ma pracownik niepełnosprawny?

Pracownikom niepełnosprawnym przysługują dodatkowe uprawnienia w miejscu pracy. Uprawnienia te przysługują od dnia złożenia pracodawcy orzeczenia o niepełnosprawności.

REKLAMA